📰عنوان #نشریه: زنان امروز
📧پست الکترونیک: info@zananemrooz.com
🌐آدرس سایت نشریه:
https://zananemrooz.com
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠 #حدیث روز💠
🌹رسول خدا (صلى الله عليه و آله)
❇عَرامَهُ الصَّبيِّ في صِغَرِهِ زِيادَةٌ في عَقلِهِ في كِبَرِهِ .
✳بـازيگوشى (و شـيطنت) بـچّه در دوران كودكى ، نشانگر فزونى عقل او در بزرگسالى است.
📚العُرام : الشدّة والقوّة والشراسه (النهايه : 3 / 223) .كنز العمّال : 30747 منتخب ميزان الحكمة: 322
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#موضوعات_و_مسائل_مطالعات_زنان (37)
707.بررسی و شناخت نقش خانواده و زنان در توسعه و پیشرفت اقتصادی
708.بررسی و شناخت نقش خانواده و زنان در حفظ هویت ملی ـ دینی
709.بررسی و شناخت نقش خانواده و زنان در مدیریت و برنامه ریزی های کلان اجتماعی
710.بررسی و شناخت نقش خانواده و زنان در مسائل نو پدید در حوزه خانواده و زنان
711.بررسی و شناخت نقش خویشاوندان در تحکیم خانواده
712.بررسی و شناخت نقش داوري در دعاوي خانوادگي
713.بررسی و شناخت نقش دین و خانواده در آموزش و پرورش کودک
714.بررسی و شناخت نقش رسانه ها در شکل گیری شخصیت زنان
715.بررسی و شناخت نقش رفتارهاي عاطفي در تربيت اسلامي کودکان و نوجوانان از ديدگاه قرآن و سنت
716.بررسی و شناخت نقش زن به عنوان مصلح و مبلغ دینی
717.بررسی و شناخت نقش زن در ارتقاء مشارکت سیاسی
718.بررسی و شناخت نقش زن در ایجاد آرامش روانی جامعه ا ز طریق خانواده های آرام
719.بررسی و شناخت نقش زن در تربیت انسان
720.بررسی و شناخت نقش زن در توسعه علمی و فرهنگی
721.بررسی و شناخت نقش زن در زمینه اصلاح و رشد جامعه از دیدگاه مقام معظم رهبری
722.بررسی و شناخت نقش زن در کنترل سبد اقتصادی خانواده از نگاه پیامبر (ص) و روایات
723.بررسی و شناخت نقش زن مسلمان در پایداری خانواده از دیدگاه اسلام
724.بررسی و شناخت نقش زن مسلمان در جهان اسلام
725.بررسی و شناخت نقش زن مسلمان در غرب
726.بررسی و شناخت نقش زنان ایرانی در تولید فکر
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#مأخذشناسی (34)
📘عنوان کتاب: نظریه فمینیستی
👤نویسنده: جوزفین دانون
📝ترجمه: فرزانه راجی
📌انتشارات: چشمه
📖کتاب #نظریه_فمنیستی، گزارشی جامع از ارتباط تفکر فمنیستی با تاریخ اندیشه سیاسی، آرمان های روشنگری، انقلاب و ضد انقلاب سه قرن گذشته، و مبارزات پیگیر زنان برای حقوق، احترام، و فرصت های برابر زندگی است.
⬅این کتاب یکی از مهم ترین آثار موجود در زمینه نظریه فمنیستی است و ✅هدف اصلی کتاب پاسخ به این پرسش است: (فمنیسم چیست؟) و در این راستا مبنای فلسفی و نظری گرایش های متفاوت فمنیستی، همچون #مارکسیسم، #فرویدیسم، #اگزیستانسیالیسم و غیره را نیز مورد مطالعه و بررسی قرار داده و همین امر کتاب را به منبعی غنی و قابل رجوع برای اندیشه های فمنیستی تبدیل می کند.
👤دانون بدون قضاوت و شعار پردازی، تحرکات و فعالیت های زنان را از زمانی که نام فمنیسم به خود می گیرند، مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد:
از دوران روشنگری و فمنیسم لیبرال تا فمنیسم فرهنگی قرن نوزده، دیدگاه های اخلاقی قرن بیستم و بالاخره با عنوان (به سوی قرن بیست و یکم) خوانده را در پاسخ به پرسش (فمنیسم چیست؟) به قرن بیست و یکم رهنمون می شود و مباحث جدیدی همچون اکوفمینیسم، چند فرهنگی، پست مدرنیسم و فمنیسم جهانی را در اختیار خواننده قرار می دهد.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐#فرهنگ_نامه_زنان (12)
#جنسیت_زدگی Sexism
جنسیت زدگی تعصب یا تبعیضی است که افراد بر اساس جنسیت خود تجربه میکنند. به عبارت دیگر رفتار، گفتار، منش و یا هر واکنشی که از اعتقاد به فرودستی زنان برخاسته باشد و باورهای اجتماعی ناشی از آن راه را بر فعالیت های زنان میبندند. این اصطلاح در میان #جنبشهای_فمینستی_موج_دوم، در قیاس با نژاد پرستی ساخته شد و هر دو اصطلاح بیانگر رشد نوعی آگاهی بود نسبت به ستمی که نسبت به زنان و رنگین پوستان اعمال میشد. تبعیض جنسیتی در حقیقت پرابلماتیکی است که جنبشهای آگاهی بخش زنانه و اساسا فمینسیم بر اساس آن به وجود آمدهاند. افشای زیرساخت اسطورههای جنس پرستانه یکی از مهمترین هدف های #مطالعات_زنان_و_جنسیت بوده است که نقطه شروع آن بیان تجربههای عینی #تبعیضهای_جنسی است.
👤به باور نجم عراقی در بررسی مفهوم جنس گرایی دو رویکرد عمده وجود دارد.
1⃣رویکرد اول ناظر بر آن است که این ویژگی، نوعی نگرش و عاطفه ناخودآگاه است که در جریان اجتماعی شدن و شکلگیری هویت جنسی، توسط افراد آموخته میشود. این در حالیست که 2⃣رویکرد دوم بر نسبت تبعیض جنسیتی با سایر شرایط مرتبط و مشابه آن از جمله استثمار طبقاتی، نژادپرستی و … است (نجم عراقی، ۱۳۸۹: ۳۱۶).
⬇تبعیض جنسیتی یا جنسیت زدگی عمیقا ریشه در کلیشههای جنسیتی یعنی ویژگیها و رفتارهایی که افراد بدون دلیل یا شناخت قبلی به دیگران نسبت میدهند. بهعلاوه یکی از عرصههای مشخص بروز جنسیت زدگی در زبان صورت میگیرد، زمانی که زبان اعضای یک جنس را به صرف زن یا مرد بودن به لحاظ جایگاه اجتماعی پایینتر دانسته و ارزش کمتری برایشان قایل میشود.
به علاوه مصادیق عمده و تاثیرگذار تبعیض جنسیتی به باور فعالان زنان در عرصههای تبلیغات، مد، آموزش، حقوق شهروندی و مدنی، حقوق تولید مثل، نقص عضو جنسی، تجاوز جنسی در مواقع جنگ و بحران، خشونت خانگی، هرزهنگاری و … قابل مشاهده است (بیسلی، ۱۳۸۵).
↙عده ای از فعالان اجتماعی نیز نوعی از #سکسیسم را شناسایی کرده اند که آن را #جنسیت_زدگی_خیرخواهانه می نامند. این عبارت به آن معناست که باید نسبت به زنان نگاه ملایم تر و معتدل تری داشت چراکه آنها موجوداتی شکننده و حساس بوده و نیازمند حمایت هستند آنها بهتر است به امور خانگی پرداخته و امور دشوارتر را به مردان واگذارد (میوکو، ۲۰۰۰). این رویکرد که زنان را جنس لطیف می نامد، اگرچه از سایر گرایشات سکسیستی که با زنان خصمانه برخورد می کند فاصله دارد، اما در یک نکته با آنها مشترک است: زن به مثابه موجودی ضعیف ساختار قدرت و اقتدار مردانه را توجیه و بازتولید می نماید.
📚منابع:
1.نجم عراقی، منیژه. (۱۳۸۹). زن و ادبیات: سلسله پژوهش های نظری درباره ی مسائل زنان. تهران: نشر چشمه.
2.بیسلی، کریس. (۱۳۸۵). چیستی فمینیسم. ترجمه محمد رضا زمردی، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
3. Mariko, M. (2000). Beyond Prejudice as simple antipathy: Hostile and benevolent sexism across
👤نویسنده: شیوا علینقیان / در انسان شناسی و فرهنگ
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📙معرفی #کتاب_خشونت_علیه_کودکان_در_ایران
👤نویسنده: سعید مدنی
📌انتشارات: آشیان
🌐گزارش مطالعه سازمان ملل متحد در زمینه خشونت علیه کودکان نشان میدهد که بیشترین اعمال خشونتآمیز بر روی کودکان توسط آشنایان و معتمدین آنها از جمله والدین، همکلاس ها، معلمین، و کارفرمایان انجام میشود. این مطالعه همچنین نشان میدهد که این خشونتها از لحاظ اجتماعی پذیرفته شده و قابل اغماض هستند، گاه توسط قوانین کشوری مجاز شمرده میشوند و یا ریشه در رویههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارند. خشونت علیه کودکان ارتباط مستقیم با فقر، اعتیاد و ناهنجاریهای روانی نیز دارد. به علاوه این خشونتها میتوانند ناشی از ناآگاهی از روشهای فرزندپروری مثبت و یا در نتیجه بیتوجهی و سهلانگاری باشند.
👤نویسنده کتاب «خشونت علیه کودکان در ایران» مواردی مانند نوع خشونت علیه کودکان و میزان اعمال و همچنین عوامل آن را در ایران بررسی کرده است.
📖کتاب «خشونت علیه کودکان» با ارایه تصویری از وضعیت کودکان ایران نشان میدهد که چه خشونتهایی علیه آنان وجود دارد و این خشونتها به چه میزان بر آنها اعمال میشوند. همچنین پیامدها و آثار این خشونت، عوامل خشونت و ویژگیهای آنان نیز در کتاب بررسی شدهاند. راهکارهایی نیز برای کنترل این خشونت ارایه شدهاند.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📙معرفی #کتاب گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران
👤نویسنده: فاطمه جواهری
📌انتشارات: نی
طی سال ها گذشته مجموعه ای از تحولات داخلی و فراملی موقعیت زنان ایرانی را دگرگون کرده است. وقوع انقلاب اسلامی و رشد ارزش های عدالت خواهانه گسترش آزادی های مدنی فرآیند نوسازی و توسعه جامعه دگرگونی ارزش های سنتی افزایش تحصیلات دانشگاهی بهره مندی از رسانه های جمعی و دسترسی به اطلاعاتی که در سطح جهانی گردش دارد در مجموع میزان سرمایه های فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی زنان را ارتقا داده است این وضعیت به تدریج جایگاه زنان را در سلسله مراتب جامعه و نقش آن ها را در اداره امور کشور متحول ساخته است در این فرایند عرصه های تازه ای برای افزایش توانمندی ها و بروز شایستگی های زنان فراهم آمده است اما هنوز هم زنان بیش از مردان از تبعیض تحقیرشدگی خشونت تجاوز جنسی فقر کم سوادی و احساس نا امنی در رنج اند.
✅این اثر با برجسته کردن اوضاع فرهنگی اقتصادی اجتماعی و سیاسی دهه 1380 وضعیت زنان را در ین دوره بررسی کرده است. گزارشی که با این هدف تهیه شده است تلفیقی از اهداف توصیفی تحلیلی و کاربردی را به شرح زیر پوشش می دهد:
شناسایی و تشریح ابعاد گوناگون وضعیت زنان ایرانی طی دهه 1380 مقایسه وضعیت زنان در سطح مناطق گوناگون کشور و همچنین وضعیت زنان ایرانی با زنان برخی کشورهای دیگر تحلیل و تبین زمینه ها و علل مرتبط با محدودیت ها و مشکلات زنان طرح پیشنهادهایی کاربردی برای ارتقای شاخص های توسعه انسانی زنان و تحقق عدالت جنسیت.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📗معرفی #کتاب_مقدمه_ای_بر_جامعه_شناسی_خانواده
👤نویسنده: یوهانس هویی
📝مترجم: محمد مظلوم خراسانی
📌انتشارات: ترانه
⬅این اثر در نتیجه تحقیقات گسترده اساتید جامعه شناسی دانشگاه برمن و موسسه ماکس پلانک کشور آلمان تهیه شده است.
1⃣این تحقیق تلاش نموده نهاد خانواده را در ما قبل تاریخ تا عصر جدید بررسی کند.
2⃣مسایل خانواده در جوامع صنعتی مانند طلاق، نا امنی و پایداری خانواده، انواع ازدواج، سن ازدواج، سن زایمان و فرزند آوری و باروری را مورد کنکاش قرار گرفته است.
3⃣عملکرد دولت، رفاه و سیاست اقتصادی اجتماعی در خانواده و روابط بین نسلی مورد تحقیق قرار گرفته است.
⬅مباحث فوق در کشورهای اروپایی بویژه دو کشور آلمان غربی و شرقی سابق با نظام های اقتصادی- سیاسی مختلف، تاثیرات آن بر نهاد خانواده گزارش علمی این کتاب است.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📘معرفی #کتاب مدرنیته و خانواده گرایی در ایران
👤نویسنده: پریرخ امامی اردستانی
📌انتشارات: اندیشه احسان
❇اهمیت نهاد خانواده در ایران و تأثیر آن در حفظ و تداوم اجتماع و همچنین نقش آن در تأمین سلامت روانی آحاد جامعه بر هیچکس پوشیده نیست؛ اما با تغییرات پیدرپی و سهمگین مدرنیته، این نهاد و ارزشهای آن نیز تحتتأثیر قرار گرفتهاند.
🚻با این حال همچنان این سوال مطرح است که به راستی خانواده ایرانی تا چه اندازه از مدرنیته تأثیر پذیرفته است؟ آینده خانواده در جامعهای که امواج رسانهای آن را در نوردیده و عقلانیت در کنار فردگرایی به عنوان مهمترین نشانههای مدرنیته در آن به شدیدترین حالت خود جلوهگر شده چه خواهد شد؟ افزایش اشتغال و حضور زنان در فعالیتهای اجتماعی چه پیامدهایی را متوجه این نهاد خواهد کرد؟
✅این کتاب ضمن ارائه تعریفی از مدرنیته و میزان نفوذ آن در جامعه، به بررسی ارزش خانوادهگرایی در ایران معاصر میپردازد.
👤نویسنده این اثر، دانشآموخته جامعهشناسی فرهنگی است که با استفاده از نظریات جامعهشناسی و انجام پژوهش میدانی توانسته تصویر روشنی از نگرش افراد به ارزش خانوادهگرایی در مقابل دید خوانندگان قرار دهد و #آینده_خانواده_در_ایران را به تصویر کِشد.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📘معرفی #کتاب_هویت_و_خشونت
👤نویسنده: آمارتیاسن
📝مترجم: فریدون مجلسی
📌انتشارات: آشیان
#آماریتاسن، نگارندة كتاب حاضر، از چهرههای نامدار و محبوب دنیای معاصر است. وی در سال 1998 میلادی، جایزة نوبل اقتصاد را دریافت كرد.
👤آماریتاسن اخلاق و انسانیت را از اقتصاد جدا نمیداند و معتقد است مبارزة جهانی برای فقرزدایی، عامل موثری در برقراری صلح و آرامش در جهان است.
📖وی در این كتاب، ضمن انتقاد از سامانههایی كه ـ همچون اشتراكیگرایان ـ هویت تكواره را ترویج میكند و برای هویتهای دیگر فرصت عرض اندام و بقا قائل نیستند، معترض است. زیرا آنها در نهایت، خشونتآفرین میشوند.
👤نگارنده، همچنین به #نظریة_برخورد_تمدنها كه #هانتینگتون منادی آن است. انتقاد دارد و آن را تبعیضآمیز، یكسونگر و مقرون با پیشداوری خودخواهانة دیدگاه برتریطلب غربی نسبت به دیگران میداند و معتقد است تفكیك تمدنی جهان و رویارویی قرار دادن آنها نه تنها كمكی به صلح نمیكند، بلكه خشونتآفرین است.
✅عناوین فصول کتاب عبارتند از:
خشونت توهم، معنی بخشیدن به هویت، محدودیت تمدنی، وابستگیهای مذهبی و تاریخ اسلام، غرب و ضد غرب، فرهنگ و اسارت، جهانی شدن و عقیده، چند فرهنگگرایی و آزادی و آزادی اندیشه.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐#نظریه_پردازان برجسته فمینیسم (13)
#مرلین_فرنچ (انگلیسی: Marilyn French؛ ۲۱ نوامبر ۱۹۲۹ – ۲ مه ۲۰۰۹)
یک رماننویس، نویسنده و فمنیست اهل ایالات متحده آمریکا بود. او بیشتر به خاطر #کتاب_اتاق_زنان که در زمینه دفاع از حقوق زنان نگاشته است شهرت دارد.
👤خانم مارلین فرنچ که از جمله فمنیست های مدرن است، می نویسد:
1⃣(من نهضت برابری زن و مرد (فمینیسم) را به هر گونه کوششی برای پیشرفت و بهبود سرنوشت زنان از طریق ایجاد همبستگی و دیدگاهی که زن از طریق آن دیده می شود, اطلاق می کنم.
2⃣از نظر او فمینیسم, از یک سو یک لقب پوچ و سبکسرانه به نظر می رسد و از سویی به منزله نوعی اخلاق, روش شناسی و یا یک طریقه پیچیده تفکر و عمل درباره شرایط زندگی است.
3⃣او می گوید: کشیشهای قرون وسطی عادت داشتند این سؤال را مطرح کنند که خداوند اصلا چرا زن را خلق کرد و نتیجه میگرفتند که زنها برای تولید مثل لازم بودند. در حال حاضر، اختراع تکنولوژیهای مولد میتواند زنان را منسوخ کند و آزمایشگاهها وسیله جدیدی برای نشان دادن خشونت علیه زنان خواهندشد.
✅ماریلین فرنچ در تحقیقات خود #پدر_سالاری و تاثیرات آن بر دنیا را بصورت جامع تجزیه و تحلیل میکند. او پدر سالاری را به عنوان سیستمی معرفی می كند كه قدرت بر روی زندگی، كنترل برروی لذت و غلبه بر شادی را گرامی میدارد. مطابق نظر فرنچ، " تنها ابداع یك سیرت كه به نسل بشریت اجازه خواهد داد بسادگی زنده بماند كافی نیست. بقا زمانیكه مستلزم وجودی آن یك حالت بدبختی باشد یك شر است. بلکه زمان شایسته است که باقی ماندن و ادامه حیات خوشی/لذت هدف آن باشد. مفهوم لذت توسط فیلسوفان و فاتحان هر چه بیشتر بهعنوان صفت ناشایست و به عنوان ارزشی برای انسان ترسو، كوته فكر و پر رو تقلیل یافته است. تقوا هم اغلب به نام بعضی اهداف بالاتر درگیر چشم پوشی از لذت است، هدفی كه درگیرقدرت (برای مردان) یا فداكاری(برای زنان) میشود. در دنیای بزرگ و دارای اهداف جدی، لذت به عنوان یک مسأله سطحی و پوچ توصیف میشود. اما لذت از دایره پیگردهای جدی یا اغراض خارج نیست، به واقع، لذت در آنها پیدا میشود، و این تنها دلیل واقعی جهت زنده ماندن است. این فلسفه چیزی است كه ماریلین فرنچ به عنوان یك جانشین برای ساختار جاری، که در آن قدرت ارزش بالاتری داشته است، پیشنهاد می کند.
✍جهت رویت رفرنس پاراگراف آخر کلیک کنید.
📚کتابشناسی:
1.زنان, دکتر ناهید مطیع, ش33/20, فروردین76.
2.جنگ علیه زنان, مارلین فرنچ, ترجمه توراندخت تمدن/19.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
#جایگاه_زن در اندیشه فرنچ:
فرنچ در کتاب#جنگ_علیه_زنان به این موضوع می پردازد که چگونه نهادها و موسسات در خدمت مردان به جنگ همه جانبه ای برای اثبات زیر دستی زنان پرداخته اند. وی نمونه های بسیاری می آورد که در آنها حتی دانشمندان و بالاترین سطوح تصمیم گیرنده نیز آگاه یا نا آگاه از مفروضات کلامی و رفتاری تبعیض آمیز که نشان دهنده نقش فروتر زنان است، استفاده می کنند.
⬅او عقيده دارد: نفس #كار_خانگي امر ناخوشايندي نيست، بلكه آنچه آن را دشوار و پرزحمت جلوه ميدهد، از يكسو، #ناعادلانه_بودن_تقسيم_كار_در_خانه، و از سوي ديگر، بيمزد بودن آن است، و همين است كه به نارضايتي زنان در خانه دامن ميزند.
◀كار منزل به طور كلي، كار خسته كننده و ناخوشايندي نيست. بسياري از مردم، چه زن و چه مرد، از اينكه گاه گاهي غذا بپزند، ظرفها را در ماشين بگذارند، يا قفسه اي را مرتب كنند، لذت ميبرند. بعضيها ميگويند كه حتي از نظافت خانه هم خوششان ميآيد. اما همين كار وقتي پول و فضا محدود است. زنها از اينكه به طور منحصر به فرد مسئوليت كارهاي خانه را به عهده دارند، شكايت دارند؛ زيرا هم بايد چندين برابر كار انجام دهند و هم اينكه تقسيم كار در منزل عادلانه نيست. كسي كه در منزل مسئول كارهاي خانه است، به طور اتوماتيك به صورت مستخدم سايرين درميآيد و چون كار منزل بيمزد است، پس زن بايد بدون پاداش و احترام كاري را انجام دهد.
📗منبع:
فرنچ،مارلین،جنگ علیه زنان،ترجمه تورانداخت تمدن،تهران،نشر علمی،صفحات متعدد.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده