📓معرفی #کتاب_آشفتگی_جنسیتی
کتاب آشفتگی جنسیتی نوشته جودیت باتلر، با نقد و بررسی رابطه جنس /جنسیت/ میل، و با تاکید بر ماهیت اجراگرایانه (برساخته) مقولات مذکور، رابطه مابین آنها را دچار آشفتگی می نماید. عنوان کتاب دقیقا نشانگر محتوای عمیقا ساختار شکن این اثر است.
⬇این کتاب از سه فصل با عناوین زیر و دو مقدمه تشکیل شده است:
1⃣سوژه های جنس/ جنسیت/ میل
2⃣ممنوعیت/ روانکاوی و تولید ماتریکس دگرجنسگرا
3⃣کنش تنانه واژگون کننده.
👤باتلر در بحث نخست به نقد بازنمایی به مثابه ابزار ذات گرایی پرداخته و سوژه شدگی زن و باور به هویت جهانشمول زنان را به چالش می کشد. او در مقابل نظریاتی که باور به رابطه علی جنس/ جنسیت/ میل دارند جنس را مقوله ای جنیستی شده و فاقد ذاتیت می داند.
◀وی دوگانگی (دوبوار= دسته بندی دوگانه زن و مرد) و یگانگی (ایریگاری= باور به حاکمیت زبان مردانه/ فالوگوسنتریزم) موجود در نظریات فمینیستی را رد و آنها را گونه ای بنیادگرایی در شناخت می داند و تعریفی از جنسیت ارائه می دهد که در آن تمامیت، دائما به تعویق می افتد.
🔚در بخش آخر، باتلر با موضعی افشاگرانه به وجود هنجارهای پنهانی شکل دهنده به فهم فرهنگی ما از جنس و جنسیت اشاره کرده و بر این باور است که این بنیان ساختگی حتی بر شناخت در حوزه فلسفه فمنیسم اثر داشته است. به باور وی فلسفه چیزی نیست جز مکانیزم انضباطی که دائما د رحوزه شناخت سوژه سازی می کند.
📒کتاب آشفتگی جنسیتی کتابی است به شدت تئوریک و آن را می توان بررسی انتقادی - فلسفی نظریات فمینیستی قلمداد کرد.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
کتاب آشفتگی جنسیتی جودیت باتلر.pdf
2.58M
📓عنوان کتاب: آشفتگی جنسیتی
👤نویسنده: جودیت باتلر
📝مترجم: امین قضایی
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📘معرفی کتاب راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسامدرنیسم
نیمه نخست کتاب، مقدمهای بر تئوریهای گوناگون، برنامههای رقیب پیشقراولان پسا ساختارگرا :#ژاک_لاکان، #ژاک_دریدا، و #میشل_فوکوست .این اندیشمندان در موضع فلسفی خاصی که مغایر با مفهوم ساخت و در عین حال کاملا ضد علمی است مشترکاند.
⬅ عناوینی که در فصول 1، 2و 3به استخدام گرفته شدهاند، عبارتاند از :روانکاوی، طبیعت و نقش زبان، خود و آرزو، واسازی، خیزش عقل ابزاری، گسترش دستگاههای کنترل اجتماعی، و رابطه تعاملی میان دانش و قدرت .
⬅در فصل چهارم، آثار "نسل جوانتر "پسا ساختارگرایان، همچون دلوز و گاتاری، لیوتار و دیگران ")فلاسفه جدیدبحث شده است.
⬅فصل پنجم به معرفی سه اندیشمند فمنیست فرانسوی یعنی هلن سیکوس، لوس ایریگاری و جولیا کریستوا، میپردازد. اینان به نحوی از انحا تحت تاثیر روانکاوی لاکان هستند و مطالب مهمی در مورد دانش، ذهنیت، زبان، زبان نوشتاری "مونث "و امکان تغییر اجتماعی و ذهنی، بیان کردهاند.
⬅فصل ششم، بر فرضیه لیوتار درباره طبیعت متغیر دانش در جوامع کامپیوتری آنچه او "شرایط پسا مدرن "مینامد متمرکز است.
⬅فصل هفتم در مورد نوشتههای ژان بودریار، از نوشتههای اولیه مارکسیستی تا متون پسا مدرنیستی اخیر او (مسائلی نظیر :مصرف، رسانههای همگانی، ارتباطات، و وجوه اصلی فرهنگ معاصر)، بحث میکند .
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
کتاب راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسامدرنیسم.pdf
4.33M
📘عنوان کتاب: راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسامدرنیسم
👤نویسنده: مادان ساراپ
📝مترجم: محمدرضا تاجیک
📌ناشر: نشر نی
‼در فصول مختلف کتاب، به درخور مباحث آن، مباحث مربوط به جنسیت و نقدهای فمینیستی به هر یک از اندیشمندان نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠#حدیث روز💠
🌹پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
❇ مَنْ دَخَلَ اَلسُّوقَ فَاشْتَرَى تُحْفَةً فَحَمَلَهَا إِلَى عِيَالِهِ كَانَ كَحَامِلِ صَدَقَةٍ إِلَى قَوْمٍ مَحَاوِيجَ وَ لْيَبْدَأْ بِالْإِنَاثِ قَبْلَ اَلذُّكُورِ فَإِنَّ مَنْ فَرَّحَ اِبْنَتَهُ فَكَأَنَّمَا أَعْتَقَ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ ، وَ مَنْ أَقَرَّ بِعَيْنِ اِبْنٍ فَكَأَنَّمَا بَكَى مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ وَ مَنْ بَكَى مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ أَدْخَلَهُ اَللَّهُ جَنَّاتِ اَلنَّعِيمِ.
✳هر کس به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد و ببرد، [پاداش او ] مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می برد [و هنگامی که هدیه را به خانه می برد]، باید قبل از پسران، به دختران بدهد، زیرا کسی که دخترش را شادمان کند، مانند کسی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است. و هر کس [با دادن هدیه ای ] چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و هر کس از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل نعمت های بهشت کند.
📚وسائل الشیعة، ج 15، ص 227
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 #موضوعات_و_مسائل_مطالعات_زنان (31)
586.بررسی و شناخت راهکارهای حقوقی کاهش خشونت علیه زنان
587.بررسی و شناخت راهکارهای علمی جهت تحکیم بنیان خانواده از دیدگاه امام علی (ع)
588.بررسی و شناخت راهکارهای عملی برای گسترش حجاب و عفاف
589.بررسی و شناخت راهکارهای کاهش خشونت علیه زنان در خانواده ها
590.بررسی و شناخت راهکارهای گسترش فرهنگ مودت و رحمت بین زوجین
591.بررسی و شناخت راهکارهای گسترش کار آفرینی زنان
592.بررسی و شناخت راهکارهای ماندگاری زنان تأثیرگذار صدر اسلام در جامعه امروز
593.بررسی و شناخت راههای آسانسازی ازدواج
594.بررسی و شناخت راههای استحكام و تقویت بنیاد خانواده از منظر تعالیم دینی
595.بررسی و شناخت راههای پرورش خلاّقیت فرزندان
596.بررسی و شناخت راههای توانمندسازی زنان در فعالیتهای سیاسی ـ اجتماعی زنان
597.بررسی و شناخت راههای توسعه کارآفرینی با محوریت فناوری اطلاعات
598.بررسی و شناخت رسالت اندیشمندان و نخبگان در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
599.بررسی و شناخت رفتار شناسی پوشش اسلامی
600.بررسی و شناخت رفتار شناسی جنسی در اندیشه دینی
601.بررسی و شناخت رفتار علوی و كردار فاطمی
602.بررسی و شناخت رفتارهای اجتماعی زن و مرد.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#مأخذشناسی (28)
📙عنوان پژوهش: مجموعه مقالات همایش سراسری زنان، ج اول: جهانی سازی. /📌مشخصات: تهران، دفتر نشر معارف
#⃣در این مجموعه چهار مقاله در ارتباط با فمینیسم به چشم می خورد.
1⃣مقاله اول «تاثیر مبانی فلسفی اسلام و فمینیسم بر نمونه هایی از نظریات اجتماعی» از مهدیه السادات مستقیمی است. این مقاله ضمن بیان اهمیت رویکردهای مبنایی، تاثیر بعضی از خاستگاه های فلسفی اسلام و فمینیسم بر محور های مهمی از مسائل اجتماعی زنان بیان می شود. اختلاط محیط های زنانه و مردانه، وضع قوانین در مسئله اشتغال زنان و مشارکت زنان در الگوهای توسعه از جمله این محورها می باشد.
2⃣مقاله دوم، «منزلت زن در اندیشه اسلامی و فمینیستی با تحلیل اسناد بین المللی» نوشته سید ابراهیم حسینی، پس از معرفی جریان فمینیسم و انگیزه های پنهان این جریان به ردپای آموزه های فمینیستی در اسناد بین المللی پرداخته، پیامدهای منفی آن را بیان می کند.
3⃣خانم ملیحه سادات سید رضا در مقاله «نقد و ارزیابی فمینیسم از دیدگاه قرآن، سنت و فرهنگ اسلامی» به ضرورت بحث در مسائل زنان، معرفی فمینیسم و تاریخچه آن و بیان جایگاه زن در اسلام به ویژه در دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) می پردازد.
4⃣مقاله چهارم «اندیشه های سیاسی فمینیستی» از مقصود رنجبر می باشد. معرفی شاخه های اندیشه فمینیستی و لیبرال، مارکسیست، سوسیالیست و رادیکال، محور های اصلی نظریه پردازی فمینیستی برابری و قدرت سیاست فمینیستی، مرد سالاری جنس و جنیست، حوزه های عمومی و خصوصی، سیاست ورزی فمینیستی و موضع گیری اسلام می پردازد.(مأخذشناسی فمینیسم، مجید دهقان)
@International_club
📚#فرهنگ_نامه_زنان (7)
#جدا_سازی_جنسی Sex Segregation
جدا سازی در اصطلاح جامعه شناسی به جدائی جغرافیایی و استفاده مجزا از وسایل که از طریق قانون، رسم یا قول شرف بر طبقات یا گروههایی از اشخاص زیر دست تحمیل شده باشد گفته میشود این مفهوم نسبت به جدایی طبقات و گروههای قومی، مذهبی و نژادی کاربرد دارد. اخیراً این واژه با بسط معنا، به خصوص در ایالات متحده به کلیه اعمال تبعیض آمیز دلالت یافته است که از آن جملهاند نفی بعضی از مشاغل یا حق رای و ممنوعیت اختلاط نژادی که بر اثر آن طبقات و گروههای قومی، مذهبی و نژادی از داشتن فرصت مساوی برای تحرک اجتماعی محروم شدهاند. اصطلاح جداسازی در کاربرد اخیر تقریباً مترادف با یکی از موارد کاربرد تبعیض نژادی است.
⬅اصطلاح «جدا سازی جنسی» ریشه در معنای اخیر از جداسازی دارد و به جداسازی افراد یک گروه جامعه یا ملت بر پایه #جنس اطلاق میشود.به این ترتیب، جداسازی جنسی یکی از مصادیق #تبعیض_جنسی است.
📚 منابع:
1. جولویس گوله و ویلیام ل. کولب، فرهنگ علوم اجتماعی، انتشارات مازیار، 1376.
2. محمد باقر ساروخانی، دائره المعارف علوم اجتماعی، کیهان، 1370.
📂منبع: حورا، شماره 14
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
👥#نظریه_پردازان برجسته فمینیسم (8)
#پاتریشیا_هیل_کالینز(Patricia Hill Collins)، متولد یک می 1948 ، به عنوان پروفسور جامعه شناسی دانشگاه مری لند شناخته می شود.او رئیس اسبق مطالعات آمریکایی _ آفریقایی دانشگاه سی سی ناتی (University of Cicinnati) بوده و در حال حاضر رئیس فعلی موسسه مطالعات اجتماعی آمریکا است. او بیش از همه به واسطه اندیشه نهفته در کتاب #فمینیست_سیاه که اولین بار در سال 1990 به چاپ رسید و مفاهیمی چون دانش، آگاهی و سیاستهای مربوط به قدرت را در بر داشت مورد توجه ملی قرار گرفت.
📚توضیح آثار مهم پاتریشیا هیل
1⃣در سال 1990 اولین کتاب او " اندیشه فمنیست سیاه : شناخت ، آگاهی و سیاست های قدرت " ( Black Feminist Thought : Knowledge, Consciousness and the Politics of Empowerment )به چاپ رسید.این کتاب طیف وسیعی از منابع ، شامل تخیل ، شعر ، موسیقی و تاریخ شرق را مورد استفاده قرار داده است. برای نظر افکندن به اندیشه فمنیست سیاه به واسطه شخصیت هایی چون آنجلا دیویس (Angela Davis)، آلیس واکر( Alice Walker ) و ادری لورد( Audre Lorde) ، 3 ادعای اصلی مطرح می شود شامل :
1. تبعیض های نژادی ، طبقاتی ، جنسیتی و ملیتی در رابطه متقابل با یکدیگر قرار دارند.
2.زنان سیاه پوست به طور معمول ، به دلیل تعاریف ظاهری زن بودگی که از دریچه تصاویر کنترل کننده بیان شده ، مورد محدودیت قرار گرفته اند.
3.زنان سیاه پوست خارج از نیاز به تعریف هویت شخصی خود ، بر روی قضاوتهای اجتماعی کار کرده ، به طوری که نگاه جهانی متفاوتی را نسبت به خود خلق کرده اند.
🎁کالینز که دریافت کننده جایزهC wright Mills در سال 1990 بود، جایزه جسی برنارد( Jesse Barnard ) را در سال 1993 برای " اندیشه فمنیست سیاه " از آن خود کرد. این کتاب به تدریج در سراسر آمریکا به فهرست کتابهای واحد های مطالعات جنسیت اضافه شد.
2⃣نژاد، طبقه و جنسیت : یک منتخب " ( Race, Class and Gender : An Anthology )که توسط مارگارت اندرسون ویرایش شد ، برای اولین بار در سال 1992 به چاپ رسید . این کتاب در حد وسیعی و بیش از 200 کالج و دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت و به موازات محتوای چند وجهی آن ، به عنوان منبعی برای شکل دادن به حوزه های مطالعاتی مربوط به نژاد ، طبقه اجتماعی و جنسیت شناخته شد.
3⃣کالینز ، سومین کتاب خود را تحت عنوان" #کلمات_متخاصم : زنان سیاه پوست و جست و جویی برای عدالت"( Fighting Words : Black Women and the Search for Justice ) را در سال 1998 به چاپ رساند.تمرکز اصلی این کتاب بر مقابله با تبعیض علیه زنان در اجتماعات سیاه پوستان و موقعیت زنان سیاه به عنوان خارجی هایی در داخل مرزهای خودشان است.
4⃣او در سال 2004 ، " سیاستهای جنسیتی سیاه " ( Black Sexual Politics ) را با بحث درباره موضوع در هم تنیده شده نژاد پرستی و جنسیت گرایی و ارتباط متقابل میان آنها منتشر کرد.
5⃣در سال 2006 ، کتاب دیگری تحت عنوان " از قدرت سیاه تا هیپ هاپ: نژاد گرایی، ملیت گرایی و فمبیسم"( From Black Power to Hip Hop : Racism, Nationalism, and Feminism ) به رشته تحریر در آورد که در آن ارتباط میان ملیت گرایی سیاه ، فمنیسم و نقش زنان در گسترش هیپ هاپ مورد بررسی قرار می گیرد.
6⃣آخرین اثر او در سال 2009 به نام " نوع دیگری از آموزش عمومی: نژاد، رسانه ها، مدارس و امکانات دموکراتیک"( Another Kind of Public Education : Race, the Media, Schools, and Democratic Possibilities ) به کتابخانه ها راه یافت.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
#پاتریشیا_هیل_کالینز، یک جامعه شناس آمریکایی فعال شناخته شده برای پژوهش و تئوری است که در تقاطع #نژاد، #جنسیت، #طبقه و #ملیت نشسته است. او در سال 2009 به عنوان رئیس 100 انجمن آمریکایی جامعه شناسی (ASA) خدمت کرد - اولین زن آفریقایی تبار آمریکایی که به این جایگاه انتخاب شده بود.
🎁کالینز دریافت کننده جوایز معتبر متعددی از جمله جوایز جسی برنارد است که توسط ASA برای اولین کتاب و پیشگامانش منتشر شده در سال 1990 منتشر شده است. افکار سیاه فمینیست: دانش، آگاهی و قدرت توانمندسازی . جایزه C.Wright Mills توسط جامعه برای مطالعه مشکلات اجتماعی، همچنین برای اولین کتابش؛ و با افتخار انتشار نشریه ASA در سال 2007 برای کتاب دیگری که به طور گسترده ای به عنوان خوانده شده و آموخته شده، به لحاظ نظری نوآورانه، سیاست سیاه سیاه شناخته شده است: آفریقایی آمریکایی، جنسیت و نژاد پرستی جدید ، مورد ستایش قرار گرفت.
📧 ارتباط با پاتریشیا هیل کالینز:
E-mail: pcollins@socy.umd.edu
📚منابع جهت آشنایی بیشتر:
www.bsos.umd.edu
www.findarticles.com
http://en.wikipedia.org
www.uk.sagepub.com
www.bookrags.com
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
آدرس اینترنتی: http://fabak.ihcs.ac.ir
صاحب امتیاز: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پست الکترونیک: fabak.j@ihcs.ac.ir
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📙معرفی کتاب #حقوق_کودک_و_نوجوان از تولد تا هجده سالگی
کودکان به عنوان یکی از آسیب پذیرترین گروههای جامعه نیازمند حمایت ویژه هستند. بدون تردید، شناخت حقوق کودکان به حفاظت از منافع آنها کمک میکند.
از این رو کتابچه حاضر به منظور بررسی ویژگیهای حقوق کودکان در ایران و در اسناد بینالمللی، به ویژه از نظر پیماننامه جهانی حقوق کودک تدوین شده است. هدف عمده این نوشتار آن است تا با معرفی حقوق کودک به فراگیر شدن این حقوق، افزایش آگاهیهای عمومی و جلب حمایت بیشتر از کودکان کمک کند.
⬅ برداشت از مطالب کتاب، آزاد می باشد و درج آن به معنای تایید محتوای آن نمی باشد.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده