#بل_هوکس
گلوریا جین واتکینز (زادهٔ ۲۵ سپتامبر ۱۹۵۲) که با نام مستعار بل هوکس (به انگلیسی: Bell Hooks) معروف است، نویسنده، فمینیست و کنشگر اجتماعی آمریکایی است. وی اسم مستعار خود را از جد مادری خود بل بلر هوکس گرفته است.
✅تمرکز نوشتههایش بر درهمتنیدگی #نژاد، #سرمایهداری و #جنسیت است و قدرت این سه در تولید و بازتولید ساختارهای سرکوبگر و سلطه طبقه است.
📙او بیش از سی کتاب، شماری مقالههای دانشگاهی و مقالههای ژورنالیستی منتشر کرده و در چند فیلم مستند حضور پیدا کرده و سخنرانیهای عمومی بسیاری داشته است. هوکس، عمدتاً از زاویه #پساساختاری، نژاد، طبقه و جنسیت را در آموزش، هنر، تاریخ، #سکسوالیته، وسایل ارتباط جمعی (رسانههای عمومی) و فمنیسم مورد بررسی قرار دادهاست. (ویکی پدیا)
👥برخی از کسانی که بر هوکس تاثیر گذاشتهاند عبارتند از:
1. سوژونر تروث، فمینسیت و مدافع الغای بردهداری آفریقایی-آمریکایی (آمریکایی سیاه) (اولین کار مهم بل هوکس از سخنرانی سوژونر تروث با عنوان «آیا من زن نیستم؟» الهام گرفته است)،
2. پائولو فریره، آموزگار برزیلی (بل هوکس از ایدههای فریره در زمینه آموزش در نظریه آموزش مبتنی بر گفتگو خود استفاده میکند).
3. اریک فروم روانشناس،
4.لورین هانسبری نمایشنامهنویس،
5.ثیچ نات هان راهب بودیست،
6.جیمز بالدوین نویسنده سیاه آمریکایی،
6.والتر رادنی تاریخدان گویایی،
7.ملکوم ایکس رهبر ناسیونالیست سیاه،
8.و مارتین لوتر کینگ رهبر و فعال حقوق مدنی.(ویکی پدیا).
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🚺 #تحولات_جامعه_زنان_ایران (1)
(به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی)
🌐معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بهمن 1397
🍁🍁 گزارش نموداری وضعیت آموزش و پژوهش🍁🍁
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🚺#تحولات_جامعه_زنان_ایران (2)
(به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی)
🌐معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بهمن 1397
🍁🍁 گزارش نموداری باسوادی زنان و مردان 🍁🍁
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐 گزارش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
⬇زنان سرپرست خانوار #طرح_مشاغل_خانگی در کنار مدافعان سلامت
⬅#زنان_سرپرست_خانوار با تولید بیش از ۲۳۴۳۰۰۰ عدد ملزومات پیشگیری در جبهه مبارزه با کرونا مشغول فعالیت هستند.
👤دکتر سوسن باستانی معاون بررسی های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه طرح توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان کشور برای ۶۲۰۰ نفر در حال اجراست، افزود: طی ۱۱ ماه گذشته و پس از بررسی های میدانی، بخشی از این بانوان در حوزه پوشاک مشغول فعالیت شدند که خوشبختانه عملکرد موفقی هم داشتند. اما با بروز بحران کرونا و تعطیلی ناگزیر حوزه پوشاک، با تمهیدات ایجاد شده، این زنان به منظور کمک به شبکه بهداشت و درمان کشور تولید محصولات خود را به سمت ملزومات پزشکی یکبار مصرف مانند ماسک، گان و لباس ایزوله ضد ویروس سوق دادند.
🍁جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🚻 #کودک_آزاری و #همسرآزاری زیر ذره بین دولت
معاون رییس جمهور گفت: فراموش نکنیم که #مقام_معظم_رهبری همواره تاکید جدی بر #مقابله_با_خشونت در خانواده داشته و دارند. این موضوع از ابعاد مهم سلامت جسمی و روانی خانواده ها به خصوص در دوران کرونا و قرنطینه به حساب می آید و این پیامک هم یک پیام بهداشتی موثر و ضروری در همین زمینه است
⬅ابتکار با بیان اینکه اورژانس اجتماعی در کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی نقش مهمی دارد تصریح کرد: اورژانس اجتماعی در میان سازوکارهای حوزه مقابله با خشونت در واقع موثرترین ابزار است.
#⃣وی افزود: از سه زاویه باید این تاثیر مهم را دید.
1⃣اول، خود فردی که گرفتار آسیب بوده و با مطلع شدن از وجود ۱۲۳ متوجه می شود که پناهگاهی دارد.
2⃣دوم، کسی که شاهد ماجراست و به نوعی در جریان خشونت قرار می گیرد به مسئولیت انسانی و شرعی خود در قبال حفاظت از جان انسان ها فکر و عمل می کند.
3⃣سوم، خطاکاران متوجه می شوند که ابزاری وجود دارد که امنیت او را در خشونت ورزی به خطر می اندازد و نمی تواند هر کاری که دلش خواست انجام دهد.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
#⃣اینفوگرافی / میزان #حضور_زنان_در_مجلس کشورهای مختلف
حضور زنان در عرصه سیاست، حوزههای مختلفی را شامل میشود که تصاحب کرسیهای مجلس، یکی از آنهاست. این اینفوگرافی نشان میدهد که در ۱۵ کشور، بانوان سیاستمدار چه میزان در مجلس این کشورها حضور دارند.
👤گرافیک: پدرام آقائی
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
#⃣اینفوگرافی / #وضعیت_ازدواج_ایرانیها در سال 1396
در سال ۱۳۹۶ در کشور ۶۰۵ هزار و ۳۹۵ ازدواج رخ داده که در ۳۸۱۲ مورد نام زوجین همزمان علی و فاطمه و در ۲۸۱۸ مورد نام آنها علی و زهرا بوده است. طبق آمار ثبت احوال، میانگین سن ازدواج بار اول مردان در سال گذشته، ۲۷.۳ سال و همین شاخص برای زنان ۲۳.۲ سال بوده است.
👤گرافیک: پدرام آقایی
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
#حدیث روز
🌹رسول اکرم (صلىاللهعليهوآلهوسلم)
شَرُّ النّاسِ الضَّیِّقُ عَلی اَهْلِهِ، قالوا یا رَسُولَ اللّهِ وَ کَیْفَ یَکُونُ ضَیِّقا عَلی اَهْلِهِ قالَ: الرَّجُلُ اِذا دَخَلَ بَیْتَهُ خَشَعَتِ امْرَأَتُهُ وَ هَرَبَ وَلَدُهُ وَ فَرَّ فَاِذا خَرَجَ ضَحِکَتِ امْرَأَتُهُ وَ اسْتَأْنَسَ اَهْلُ بَیْتِهِ؛
بدترین مردم کسی است که بر خانوادهاش سختگیر باشد. گفتند ای رسول خدا! سختگیری بر خانواده چگونه است؟ فرمودند: مرد وقتی وارد خانه شود، همسرش از او هراسان و فرزندان از او گریزان شده، فرار کنند و چون بیرون رود همسرش شاد گردد و خانوادهاش با یکدیگر انس گیرند.
📚مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج ۸، ص ۲۵.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#موضوعات_و_مسائل_مطالعات_زنان (35)
665.بررسی و شناخت ماهیت كشف حجاب و مقاومت زنان مسلمان
666.بررسی و شناخت ماهیت گرایش زنان به تجملات
667.بررسی و شناخت ماهیت و فلسفه اخلاق فمینیستی
668.بررسی و شناخت ماهیت و فلسفه حق طلاق برای مردان
669.بررسی و شناخت مبانی و تفاوتها در فقه زنان
670.بررسی و شناخت مراحل شکلگیری هویت دینی در کودکان
671.بررسی و شناخت مسائل زنان در کتاب و سنت
672.بررسی و شناخت مهریه در قاموس شرع و عرف
673.بررسی و شناخت نظام هنجاری اخلاقی تعلیم و تربیت
674.بررسی و شناخت نظام هنجاری ازدواج فامیلی
675.بررسی و شناخت نظام هنجاری حضور زن در اجتماع
676.بررسی و شناخت نظام هنجاری حضور و نقش آفرینی زنان در جامعه از منظر مقام معظم رهبری
677.بررسی و شناخت نظام هنجاری روابط خانوادگی طلاب
678.بررسی و شناخت نظریه های نقش جنسیتی
679.بررسی و شناخت نقش IT در توانمندسازی فردی و جمعی زنان
680.بررسی و شناخت نقش IT در رفع موانع حضور زنان در جامعه
681.بررسی و شناخت نقش IT در کسب و کارهای خانگی
682.بررسی و شناخت نقش آموزش زنان در توسعه فرهنگی ایران
683.بررسی و شناخت نقش اجتماعی سیاسی زنان در جامعه معاصر ایرانی
684.بررسی و شناخت نقش احساسات و عواطف و تفکر مادر در تربیت دینی فرزندان
685.بررسی و شناخت نقش ارزشها در سلامت روان.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚#مأخذشناسی(32)
📗عنوان کتاب: مادّه شانزدهم #کنوانسیون_زنان از نگاه فقه شیعه
👤نویسنده: مریم محمّدی
📌مشخصات:دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی، 231 ص.
📖این کتاب به«کنوانسیون محو کلّیه اشکال تبعیض علیه زنان» پرداخته است که مشتمل بر یک مقدّمه و سی مادّه (16 مادّه اصلی و 14 مادّه نظارتی مربوط به نحوه اجرایی کردن کنوانسیون و ضمانتهای اجرایی آن) است.
⬅کنوانسیون یاد شده در هجدهم دسامبر سال 1979 میلادی (برابر با بیست و هفتم آذر سال 1358 شمسی) طی قطعنامه 34/180 مجمع عمومی سازمان ملل متّحد تصویب شده است.
✅مفاد مادّه شانزدهم که حقوق خانواده نام دارد، حقوق یکسان زن و مرد را در: انعقاد ازدواج، انتخاب آزادانه همسر، مسؤولیت در دوران ازدواج و هنگام جدایی، مسؤولیتها به عنوان والدین، تصمیم گیری آزادانه درباره تعداد فرزندان و فاصله سنّی آنها از یکدیگر و...، مسؤولیتها درباره قیمومیت، حضانت، سرپرستی و فرزند خواندگی کودکان، به عنوان زن و شوهر مانند حقّ انتخابِ نام خانوادگی، تخصّص یا شغل، مالکیت، اکتساب، اداره و سرپرستی و انتقال اموال تشریح کرده است.
تعارض محتوای مادّه شانزدهم کنوانسیون، با فقه اسلامی، در بیش تر موارد، موجب شده است تا نویسنده به بررسی فقهی - حقوقی آن بپردازد.
📘کتاب از پیشگفتار و شش فصل فراهم آمده است: حقوق متقابل زوجین در نکاح، محدودیت متقابل زوجین در انتخاب همسر، حقوق متقابل زوجین در دوران زندگی مشترک، حقوق و تکالیف زوجین در انحلال نکاح و بعد از انحلال آن، حقوق متقابل زوجین در برابر فرزندان، بررسی حقوق شخصی و مالی زن.
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐#فرهنگ_نامه_زنان (10)
#مرد_محوری Androcentrism
این مفهوم به معنای مجموعه ارزشهای فرهنگ مردسالارانه است که بر پایه معیارهای مردانه استوار است. بر طبق ایده های مرد محور، استاندارد و معیار رفتارها و باورهای اجتماعی، آن چیزی است که توسط مردان عمل می شود. بدیهی است که آنچه که توسط زنان به صورت متفاوتی صورت می گیرد انحراف تلقی شده و نیازمند اصلاح و تغییر است و یا دست کم مورد نقد و استهزا قرار می گیرد.
⬅در این راستا انسان شناسان معتقدند که تکوین گرایان با به کارگیری الگوی مردمحورانه انسان شکارچی در پی رواج این نظریه اند که پیشرفت بشر با شکارگری مردان آغاز شده است.
◀ برخی معتقدند #فمینسیم تنها زمانی می تواند بر مرد محوری فایق آید که مرد یگانه معیار شناخته شده بشر نباشد. مطالعات مستقل زنان می تواند طبیعت دانش بشر را از بنیاد دگرگون سازد و تمرکز بر مردمحوری را با چارچوبی جایگزین کند که تفاوت های زنان و نظرات و تجربیات و علایقشان در جای خود معتبر باشد (آبوت و والاس، ۱۳۸۰).
👥بسیاری از نویسندگان، به خصوص آنهایی که از نظریه روانکاوی تاثیر پذیرفته اند، عبارت احلیل محوری را برمیگزینند تا توجه ها را به محوریت وجود احلیل به عنوان نشانه نمادین اقتدار مردانه جلب نمایند. بر اساس نوشته های لکان و دریدا، این عبارت ایده هایی را مطرح می کند که براساس آنها زبان یا واژگان در ساختار خود مردانه تلقی می شوند. نویسندگان #فمینسیت_پست_مدرن مانند #هلن_سیکسو معتقدند که زبان احلیل محور زبانی است که عقلانی، سازماندهی شده و دقیق به نظر می رسد (مشیرزاده، ۱۳۸۱).
🚺در تحلیل فمینسیتی، بسیاری از جوامع به لحاظ تاریخی گرایشهای مردمحور را کم و بیش از خود نشان داده اند به نوعی که فرهنگ، دانش، سازمانها و نهادی ایشان بازتولیدگر و منعکس کننده قدرت مردانه است. به علاوه بسیاری از صاحبنظران فمینسیت هم عقیده دارند که راه هایی که نظرگاه مردانه یا هستی شناسی مردانه شاهدی برای نظریات و پژوهش های دانشگاهی است، یافته ها درباره مردان به زنان و تجارب آنها تعمیم داده میشود و حوزه ها و شاخه هایی که مورد علاقه مردان بوده اند، صرفا اهمیت بررسی و پژوهش را داشته اند (ماینارد، ۱۹۹۶).
📚منابع:
1.آبوت، پاملا. والاس، کلر. (۱۳۸۰). جامعه شناسی زنان. ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی.
2. مشیرزاده، حمیرا. (۱۳۸۱). از جنبش تا نظریه اجتماعی: تاریخ دو قرن فمینیسم. تهران: نشر شیرازه.
3. Maynard, M. Purvis, J. (1996). New Frontiers in Women’s Studies. London: Taylor and Francis
✏نویسنده: شیوا علی نقیان / انسان شناسی و فرهنگ
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
🌐#نظریه_پردازان برجسته فمینیسم (11)
#هلن_سیسکو Hélène Cixous
#هلن_سیکسو (به زبان فرانسوی: [elɛn siksu] زاده ۵ ژوئن ۱۹۳۷) منتقد ادبی، فیلسوف، نمایش نامهنویس و #فمینیست_فرانسوی است. او بیش از ۴۰ کتاب و ۱۰۰ مقاله نوشتهاست. کتاب مشهورش #خنده_مدوسا (۱۹۷۶) نام دارد. ژاک دریدا معتقد بود که سیکسو بزرگترین نویسنده معاصر فرانسوی است.
👤سیکسو نقش چشمگیری در ایجاد و ادامه مدلهای آموزشی جدید داشتهاست. در آمریکا وی در ابتدا به خاطر گسترش روش "écriture féminine" (نوشتار زنانه) شناخته شد، روشی که با تفاوتهای سوژهای (ذهنی-درونی) در نوشتن و جامعه سروکار دارد و بر محدودیتهای لوگوستنریسم (عقل محوری) غربی غلبه میکند. #نوشتار_زنانه روشی است که دغدغه دائمی سیکسو دربارهٔ تأثیرات تفاوت، محرومیت و مبارزه برای هویت را نشان میدهد. در سال ۱۹۷۵ سیکسو جستاری با عنوان «خنده مدوسا» (Le rire de la Méduse) منتشر کرد که در آن توضیح میدهد زنان چگونه میتوانند بنویسند که از اسطوره و معناشناسی ای که آنها را از فعالیت در حوزه عمومی بازمیدارد رها شوند.
👥در کنار #لوس_ایریگاری و #ژولیا_کریستوا، سیکسو مادر تئوری #فراساختارشکن فمینیستی بهشمار میرود. در سال ۱۹۷۰ سیکسو دربارهٔ جنسیت و زبان آغاز بنوشتن کرد. مانند دیگر نظریه پردازان فراساختاری فمینیست، سیکسو اعتقاد دارد که جنسیت ما مستقیماً با چگونگی ارتباط ما در اجتماع گره خورده است.
⬅هلن سیکسو در سال ۱۹۷۷ Angst را منتشر کرد و پس از آن به مدت چند سال بر جنبش فمینیستی تمرکز کرد. در این دوران وی بهطور انحصاری با انتشارات Des Femmes همکاری میکرد. در همین حین با آنتوان فوکو (بنیانگذار «سیاست و روانکاوی» Politique et Psychoanalyse، یکی از گروههای بسیار تأثیرگذار در جنبش زنان و بنیانگذار «جنبش آزادیخواهی زنان» در فرانسه در سال ۱۹۶۸ و انتشارات فمینیستی Des Femmes در سال ۱۹۷۳) همکاری میکرد. نوشتههای سیکسو در این زمان ترمهای توصیفی نوینی ارائه میکردند، ترمهایی بدون ارجاع به تفاوت جنسی، ترمهایی که در نهایت جایگزین صفتهای مؤنث و مذکر شوند. سیکسو در شعر و زبان از #مارتین_هایدگر تأثیر میپذیرفت. آثارش با ایدههای آگاهی، بی گناهی و قانون، و تفکر متعالی گره خورده است.
📖متن کتاب #پرومته را میتوان به عنوان نشانهای از تغییر در آثارش در نظر گرفت. این اثر که بازنویسی فمینیستی اسطوره پرومته است پس از ملاقات الهام بخش سیکسو با #آرین_منوشکین -کارگردان Théâtre du Soleil (تئاتر آفتاب) خلق شد. همکاری سیکسو و منوشکین بر تغییر جهت نوشتار سیاسی و تاریخی یا بقول سیکسو «صحنه تاریخ» تأثیر گذاشت.
✅وجه تمایز سیکسو از دیگر دانشگاهیان، پافشاری اش برای مقدس داشتن زندگی به جای مرگ است.
✅✅ از منظر سیکسو، منبع الهامِ تمامی این تقابلها در دوگونگیِ بنیادینِ زن و مرد ریشه دارد، که در آن، مرد با هر چه فعّال، فرهنگی، روشنایی، بلندی که عموماً مثبت است، سر و کار دارد و زن با هر چه منفعل، طبیعی، تاریکی، پستی که عموماً منفی است، پیوند دارد. بدین ترتیب، زن در جهان مردانه تنها بر حسب واژگان و مفاهیم مردانه موجودیت پیدا میکند و در یک کلام، زن از مرد جدا یا از آن مشتق میگردد؛ مرد "خویش" است و زن "دیگری". زمانی زن میتواند به عنوان #دال و #سوژه در متن عمل کند که از ساختار نظم سمبولیکی که وابسته به قضیب مردانه است بیرون آمده و نوعی از متن جدید با ساختاری جدید را بنیان نهد.
🔚طبق گفتهٔ هلن سیکسو، برای یافتن ادبیات زنانه باید از معیارهای تقابل دو جنس در متن فاصله گرفت و نوعی از زنانگی را خلق کنند که بتواند خلق اثر را توجیه کند، بدین معنی که زنانگی باید جدا بررسی شده و در عین حال خواستار آن نباشد تا بر مردانگی سلطه ورزد. (ویکی پدیا)
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده