◾ بسم الله الرحمن الرحیم
◾ إِنَّالِلَّهِوَإِنَّاإِلَيْهِرَاجِعُونَ
🏴 مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا
⚫ میلاد با سعادت آفتاب هشتم، قلب ایران، حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و السلام، چه نیکو ساعتی بود برای وصال دلباخته به یار و پایان این هجران. عروج ملکوتی رئیس برآمده از قلب جمهور مردم ایران اسلامی در این زمان، به همراه مجاهدان پا در رکابش در حال سیر در مسیری جهادی به سرانگشت هدایت حضرات معصومین علیهم السلام، نوید زنده بودن روح معنویت در سیاستورزی در نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران را میدهد.
⚫ #انجمن_علمی_حقوق_عمومی_اسلامی_ایران عروج ملکوتی آیتالله رئیسی برگزیده مردم برای خدمت، دکتر امیر عبداللهیان، آیت الله آل هاشم و دکتر مالک رحمتی و سایر خدمتگزاران، در حال خدمترسانی به مردم را به محضر امام زمان عجل الله فرجه الشریف، مقام ولایت و امامت امت حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلهالعالی) و عموم مردم وفادار ایران اسلامی تسلیت عرض مینماید. به امید تداوم مسیر پر فراز و نشیب خدمترسانی و جهاد فی سبیل الله در خط ولایت ترسیمشده در میثاق ملی ایران اسلامی تا وصول به دولت یار.
#شهید_جمهور
#خادم_جمهور
#پروازتاعرشرضا
🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
#یادداشت_تحلیلی
🏴 ابتناء روابط شهید جمهور با مردم بر پایه مناسبات ایمانی و ولایی
✍ کمال کدخدامرادی
🏢 عضو هیأتمدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
◼ در نظام مبتنی بر مردمسالاری دینی، روابط و مناسبات میان مردم و حاکمیت منحصر به چارچوبهای صرف قانونی نمیباشد تا از رهگذر آن مردم ملزم به تبعیت از باید و نبایدها و الزامات قانونی باشند بلکه افزون بر روابط قانونی، پیوندهای ایمانی و عاطفی است که مناسبات میان مردم و حاکمیت را تنظیم میکند. در مقام توضیح این مطلب باید گفت، مبتنی بر مفهوم قانون به معنای مجموعه قواعد الزامآور که به منظور ایجاد نظم عمومی و تنظیم روابط جمعی در جامعه وضع میگردد، تنظیم مناسبات افراد بر مبنای قانون موجد نوعی نظم اجتماعی از نوع نظم حقوقی خواهد بود که به نحو قاهرانه و با پشتیبانی اقتدار سیاسی عمل میکند و در صورت عدم پیروی از آن، واکنش قهری حاکمیت را به دنبال خواهد داشت. در حالی که مبنای قواعدی که در مقام انتظامبخشی به رابطه سیاسی میان مردم و حاکمیت در نظام مردمسالاری دینی بر میآید، صرفاً دائرمدار الزامات قانونی نبوده و افزون بر این الزامات، از اعتقاد و بینش دینی مردم و تعهد و پایبندی آنها به مبانی و اصول و ارزشهای اسلامی نشأت میگیرد.
◼ از طرف دیگر، با بررسی ماهیت حاکمیت باید گفت در نظام سیاسی اسلام، از پدیده حکومت و زمامداری و حکمرانی، تحت عنوان «ولایت» یاد شده است و مقصود از این مفهوم آن است که میان شخصی که در رأس حکومت قرار دارد و اشخاصی که قدرتِ حکومت کردن بر آنها در اختیار اوست، ارتباط و اتّصال و پیوستگىِ جداییناپذیری برقرار است؛ ارتباط و پیوستگی که وجوه گوناگونی از روابط میان حاکم و مردم را معنا میبخشد و بر خلاف سایر تعابیر افاده شده از حکومت، صرفاً به یک بعد از مناسبات میان مردم و حاکم تأکید نمیکند. توضیح آنکه در زبان عربی و زبانهای دیگر، تعابیری که از مقوله حکومت میشود یا دلالت بر صدور حکم توسط حاکم و ملزم بودن مردم به اطاعت از حکم حاکم و یا دلالت بر سلطنت به معنای مسلّط بودن و مقتدر بودن و امور را در سلطه خود درآوردن دارد. در حالی که در اندیشه اسلامی از پدیده حکومت بیشتر از تعابیر مذکور بر روی کلمه «ولایت» تکیه شده است؛ چه آنکه تمام معانی که در لغت برای واژه ولایت بیان شده است بر قرب و نزدیکی میان دو طرف ولایت اشاره دارند و متضمن ارتباط نزدیک، صمیمانه، محبّتآمیز والی یا ولىّ، با مردمی است که بر آنها ولایت دارد. بنابراین ولایت بیانگر آن نوع از حکومتی است که در آن، ارتباطات حاکم با مردم، ارتباطات فکری، عقیدتی، عاطفی، انسانی و محبتآمیز است؛ مردم به او متصل و پیوستهاند؛ به او علاقهمندند و او نیز منشأ همه این نظام سیاسی و وظایف خود را از خدا میداند و خود را عبد و بنده خدا میانگارد و از همینرو است که استکبار در ولایت متصور نمیباشد. لذا است که رابطه حاکمیت با مردم رابطهای است که بر اساس پیوندهای مکتبی و اعتقادی مردم به تبعیت از حاکمیت الهی شکل گرفته است و این مهم ماهیت معنوی و ایمانی رابطه میان مردم و حاکمیت را هویدا میکند؛ رابطهای که مناسبات میان مردم و حاکمیت را از یک رابطه خشک بالا به پایین به سطح یک رابطه ایمانی و ولایی ارتقاء میدهد.
◼ کاربست این نگاه را میتوان به صورت عینیت یافته در رابطه میان شهید جمهور با مردم مشاهده کرد؛ نگاهی که به موجب آن، روابط حاکمِ بر مردم و حاکمیت و تبعیت مردم از حاکمیت نه مبتنی بر نگاه تحکمآمیز حاکمیت به مردم بلکه بر اساس تعلقات ایمانی و اعتقادی دوسویه مردم به حاکمیت و حاکمیت به مردم استوار بود. چه آنکه حاکمیت بر مردم در نظام مردمسالاری دینی، به معنای امتیاز و حق ویژه برای حاکم نیست؛ بلکه همچون مسئولیت گرانبار و امانتی بر دوش حاکم است تا به نفع مردمی که تحت حاکمیت او قرار دارند به کار رود و مسئولیتی بر عهده او است که باید با دقت کافی از انجام آن برآید.
[1]. بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران، 1392/5/12.
[2]. کاتوزیان، ناصر، فلسفه حقوق، تهران: شرکت سهامی انتشار، ج 1، 1380، ج 1، صص 420-421.
[3]. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، 1376/2/6.
[4]. بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت رضا (علیهالسلام)، 1379/1/6.
🔶️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
-704635135_1803725082.mp3
8.4M
#یادداشت_تحلیلی
📄 امام خمینی (ره) و دولت سازی؛ تلاقی اندیشه سیاسی و کنش انقلابی
✍ به قلم: خانم فاطمه نظری
🎓 دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
👇👇👇
-426238205_1101430441.pdf
121.9K
📄 امام خمینی و دولت سازی؛ تلاقی اندیشه سیاسی و کنش انقلابی
🖊خانم فاطمه نظری
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
#معرفی_مقاله
📜 نقش و اثر امام خمینی (ره) در تکوین و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🖋 نویسندگان:
✔ دکتر محمد بهادری جهرمی
استادیار گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس
✔ کمال کدخدامرادی
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)
📖 فصلنامه دانش حقوق عمومی، سال هشتم، پاییز ۱۳۹۸، شماره ۲۵، (صفحات ۴۵ تا ۶۸)
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
-1769857278_213309951.pdf
580.9K
📜 نقش و اثر امام خمینی (ره) در تکوین و تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
🔸️ این مقاله در مقام بیان آن است که بازتاب اندیشه حکومتداری امام خمینی (رحمت الله علیه) در جریان تهیه پیشنویس قانون اساسی و تشکیل مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و هدایت این مجلس در بررسی و تصویب قانون اساسی و بازنگری در آن حکایت از سهم مؤثر ایشان در فرآیند شکلی تصویب قانون اساسی از یکسو و نقش راهبردی ایشان در معماری پایههای مشروعیت نظام و شکلگیری مفاهیم و نهادهای بنیادین قانون اساسی از سوی دیگر دارد.
🔹️ آنچه در این مقاله اهمیت کاوش در نحوه تأثیرگذاری آراء و نظرات امام خمینی (رحمت الله علیه) را در تکوین و شکلگیری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رقم میزند آن است که بررسی این موضوع فارغ از دستاوردهای تاریخی آن، مبین مبانی و خاستگاه موضوعی و تاریخی تدوین و بازنگری در قانون اساسی است و در عین حال برداشت و تفسیر درست و صحیح و اصیل از مفاد قانون اساسی، براساس آموزههای مبتنی بر مردمسالاری دینی، تفسیری است كه در بردارنده نظرات قطعیالابراز امام در خصوص مورد بوده و حداقل با نظرات و دیدگاههای تفصیلی و علمی ارائه شده توسط ایشان تعارضی نداشته باشد.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
644488961_41258000.mp3
9.65M
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه سرچشمه، برگزار مینماید:
🔰 *نشست تخصصی بررسی صلاحیتهای مورد نیاز برای ریاست جمهوری از قانون اساسی تا ابلاغیه شورای نگهبان*
📍همراه با ارائه:
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🎙دکتر مصطفی منصوریان
🎙دکتر مهدی مهدویزاهد
🎙دکتر محمدصادق فراهانی
🗓 یکشنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۵، مجموعه سرچشمه
✅ حضور برای عموم، آزاد میباشد
📍لوکیشن محل برگزاری جلسه(سرچشمه):
https://nshn.ir/aerbvEBbVxi6pA
🌐 @iplai_ir