eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✂️برشی از یک کتاب 💠حاکمیت نگاه یهودی در سیاست خارجی امریکا (شناخت والت ویتمن روستو یهودی ،‌ طراح دکترین کندی و انقلاب سفید ایران) 📍والت روستو ، که در ۱۹۱۶ در خانواده یهودی ویکتور هارون روستو به دنیا آمد. مدت های مدید مشاور «کاخ سفید» بود و برای قریب به یک دهه (۱۹۶۰-۱۹۷۰) نام او بر جامعه شناسی دانشگاهی غرب سنگینی می کرد. پروفسور والت روستو در زمان کندی یک سلسله رفورم های اقتصادی ، و به ویژه طرح «اصلاحات ارضی» ، را در کشورهای امریکای جنوبی و خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی پی ریخت و در دولت لیندون جانسون ریاست «شورای برنامه ریزی سیاسی » وزارت خارجه امریکا و ریاست سازمان «اتحاد برای ترقی» را به عهده گرفت. 🔹 اقتدار آکادمیک روستو، که در واقع بر اهرم دیوان سالاری امریکا مبتنی بود ، به ویژه در پنجمین «کنگره جهانی جامعه شناسی» (سپتامبر ۱۹۶۲) در واشنگتن نمایان شد، که در آن حدود یک هزار جامعه شناس از سراسر جهان شرکت داشتند و روستو کارگردان اصلی این نمایش بود. روستو تئوری های خود را در سال ۱۹۶۰ /۱۳۳۹ با انتشار کتاب مراحل توسعه اقتصادی – یک مانیفست غیر کمونیستی اعلام داشت. 📚ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ، ج۲، ص۳۰۳-۳۰۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۸ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆 📜۷ اسفند ۱۳۲۹ طی اعلامیه‌ای از مردم خواست تا برای حمایت از ملی شدن صنعت نفت در مراسمی که به دعوت جنبش در مسجد شاه تهران برگزار می‌شود، شرکت کنند 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻در پاسخ به فرصت‌طلبی یک خرده‌جامعه‌شناس/بخش اول 🔹در زمانی که کشور درگیر است؛ متأسفانه عده‌ای سودجو به فکر کاسبی خودشان هستند. عده‌ای معدود از تجار به مواد ضروری برای بیماران رو می‌آورند و عده‌ای دیگر که اهل تجارت نیستند و به ظاهر در فضای علمی فعالیت می‌کنند به شبهه‌افکنی علیه عقاید مستحکم و آرامش‌بخش شیعی می‌پردازند. 🔸به طور مثال؛ یک خرده‌جامعه‌شناس در نوشته‌ای کوتاه که رنگ و بوی را داشت نوشت: «چالش کرونا و فرهنگ زیارت شیعی: چطور ممکن است ضریحی که همیشه واسطه تبرک و شفابخشی بوده، حالا شده باشد عامل انتقال بیماری و ویروس مرگ؟» 🔹متأسفانه دوری از منابع اصیل و قوی علمای شیعه باعث بروز چنین شبهات سطحی می‌شود. اگر این جناب نگاهی به کتاب امام خمینی قدس سره می‌انداخت می‌دید که شخصی به اسم مشابه همین مطالب را گفت و با پاسخ مستدل و متین امام مواجه شد. 🔸امام در جواب حکمی‌زاده و در توضیح رابطه عوامل غیبی و معنوی سلامت و عوامل ظاهری آن (مثل پرهیزهای طبی، استفاده از دارو و...) این‌گونه می‌نویسند: 🔹« تمام و لو سلامت به امور غیبی وقتی است که طبیعت و ؛ که همه از کارخانه خدایی هستند و عمال حق تعالی هستند؛ از کار بایستد و راه چاره‌جویی از اسباب ظاهریه کوتاه شود و معالجه اطباء و داروهای آن‌ها بی‌فایده شود. آن‌گاه خدا یک راه امیدی به روی بندگان خود باز کرده که یک‌سره از خدا و اسباب غیبی مأیوس نشوند و دل به طبیعت و آثار طبیعت یک‌سره نبندند و از خدای عالم و آفریدگار خود غافل نشوند. 🔸آن‌گاه این شفاجویی گاهی مورد قبول شود... و الا این‌طور نیست که خدای عالم با این آیه شریفه بخواهد جریان را فلج کند و سنت محکمه طبیعت را به هم زند 🔹[با این اوصاف] هیچ منافاتی ما بین به کار بستن اسباب طبیعت و رفتن پیش اطباء کارمندانِ این جریان محکم طبیعت نیست با توسل به خدای عالم و طبیعت. زیرا که جریان طبیعت نیز از مظاهر قدرت حق‌تعالی است و خداست که به هر دارویی خاصیتی داده [است.]»(کشف اسرار امام خمینی ص53-52) 🔸متأسفانه مطالعه غیرعمیق متون دینی و نگاه جامعه‌شناسانه سکولار و غیرقدسی به جامعه شیعی؛ توان درک کامل مناسک دینی و مردم‌شناسی تشیع را از برخی مدعیان این عرصه ربوده است و الا پاسخ به این سؤالات سطحی توسط علمای اسلام بارها و بارها داده شده است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻در پاسخ به فرصت‌طلبی یک خرده‌جامعه‌شناس/بخش دوم 🔹ورای مباحث دینی؛ امید به بهبود یافتن و زنده ماندن برای یک بیمار خود عامل سلامتی و بهبود است و این قاعده مورد تأیید دانشمندان پزشکی و روانشناسی نیز هست. 🔸امید به غیب یکی از شاخصه‌های اصلی و قطعی دین مبین اسلام است و توسل به مضاجع شریفه در هنگام سختی‌ها و بلاها و بیماری‌ها یکی از لوازم آن است و این توسل با وجود تأثیرات حقیقی که دارد؛ حتی با نگاه غیردینی نیز فایده دارد و موجب دل‌گرمی و افزایش امید به زندگی خواهد شد و قدرت روحی شخص گرفتار و بیمار را افزایش خواهد داد. 🔹«اطباء بزرگ قدیم از قبیل شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا عقیده‌مند بودند به یک‌طور معالجات روحی که گاهی آن معالجات از علاج‌های طبی بهتر کار انجام می‌داده. این نظریه را دانشمندان و دکتران بزرگ اروپایی تأیید کردند حتی از آن‌ها نقل شده که اگر مریضی چندین مرتبه بگوید من خوب شدم این در خوب شدن مریض کمک می‌کند و اگر عقیده‌مند به خوب شدن خود؛ کاملا بشود چه بسا که همین اعتقاد روحی او را خوب کند. اساس این عقیده قوت تأثیر روح است در بدن و تابع بودن بدن است از نفس. چنان‌چه بعضی فلاسفه بزرگ را رأی چنین است که صحت و مرض هر دو از روح است. 🔸این نظریه فرضا که تأکید نشده باشد ولی نظریه اول که علاج روحی از روی تقویت روح مریض است در اروپای امروز تأیید شده و مقام بزرگی را حائز است. یکی از دانشمندان راست‌گفتار می‌گفت من در بیمارستان شهر ری برای معالجه رفته بودم. گاهی سرکشی به بیماران می‌کردم و به آن‌ها می‌کردم. دکتر بزرگ آن‌جا که اروپایی بود و با ما هم‌کیش نبود مخصوصا مرا به سرکشی به بیماران وادار می‌کرد و می‌گفت شما کار خود را انجام دهید و ما کار خود را. 🔹از این سخن اطباء قدیم و جدید چنین نتیجه می‌گیریم که فرضا دین‌داری هم در جهان نباشد علاقه روحی و امیدواری نفس و دل‌بستگی به این‌که شفای من در فلان چیز است سبب شفای طبیعی و کمک به جهازات طبیعت می‌کند و یک‌سره دل را از روحانیات بریدن و با اسباب طبیعی سر و کار داشتن و مردم را از معنویات منصرف کردن خیانت به نوع انسانی و کمک‌کاری به جهازات مرگ است.»(کشف اسرار امام خمینی قدس سره الشریف ص54-53) پی‌نوشت: 🔰امروز باید دید چه کسانی در پوشش جامعه‌شناسی یا حتی در لباس روحانیت مردم را از روحانیت جدا می‌کنند و از معنویات منصرف می‌کنند. باید دانست آن‌ها خواسته یا ناخواسته خائنان به انسانیت و سوداگران مرگ‌اند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️ انتخاب رضاخان 💠 اردشیر ریپورتر (جاسوس انگلیس در ایران) در خاطراتش از دیدارهای خود با رضاخان سخن می‌گوید که مدتها قبل از کودتا او را برای دریافت مناصب بعدی آماده می‌کرد 🔻رضاخان سواد و تحصیلات آکادمیک نداشت ولی کشورش را می‌شناخت. ملاقاتهای بعدی من با رضاخان در نقاط مختلف و پس از متجاوز از یک سال بیشتر در قزوین و طهران صورت می‌گرفت. پس از مدتی که چندان دراز نبود حس اعتماد و دوستی دوجانبه‌ای بین ما برقرار شد. 🔻او ترکی و روسی را تا حدی تکلم می‌کرد و به هر دو زبان به روانی دشنام می‌داد. به زبانی ساده تاریخ و جغرافیا و اوضاع سیاسی و اجتماع ایران را برایش تشریح می‌کردم. به ویژه مایل بود که سرگذشت مردانی را که با همت خود کسب قدرت کرده بودند برایش نقل کنم... ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج2، ص148 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۹ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۹ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۹ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
حامیان آشوب دیروز دست به دامن شده‌اند 🔸مدیر اندیشکده ضد ایرانی FDD: کرونا کاری را انجام داد که تحریم های اقتصادی آمریکا نتوانست؛ توقف صادرات غیر نفتی ایران ⁉️نویسنده این توییت؛ مارک دوبووتیز است. اما او کیست و نقش او در آشوب‌های کور دی 96 چه بود؟ ◀️در یادداشت بعد بخوانید: https://eitaa.com/iranemoaser/2240 🇮🇷 @IRANeMOASER
◀️حامیان آشوب؛ هواداران کرونا 🔹نقش در اغتشاشات و در همان روزهای نخست پس از آغاز رسمی کار دونالد ترامپ، مارک دوبو ویتز مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» و یکی از کارشناسان اصلی امریکا در زمینه تحریم‌های اقتصادی ایران چکیده نظریات خود پیرامون سیاست صحیح در قبال ایران را در 7 صفحه در اختیار کاخ سفید قرار می‌دهد، سایت پولیتیکو مدعی است که به نسخه‌ای از این یادداشت سیاسی دست یافته است. این سایت درست چند روز بعد از اظهارات بی‌پرده سران امریکایی، در مقاله‌ای به قلم مایکل کراولی (دبیر حوزه سیاست خارجی سایت) به طرح موضوع تغییر رژیم ایران در کاخ سفید پرداخت. 🔹 کیست؟ او مدیر اجرایی بنیادی موسوم به «دفاع از دموکراسی» است. بنیادی که بازوی عملیات نرم سرویس جاسوسی امریکا محسوب می‌شود. با نام اختصاری FDD شناخته می‌شود. دفتر مرکزی آن در واشنگتن دی سی است. این بنیاد وابسته به طیف نومحافظه‌کاران امریکایی است و تمرکز مطالعاتی آن بر روی مباحث مرتبط با سیاست خارجی و امنیت ملی امریکاست. 🔸بنیاد FFD پس از حوادث 11 سپتامبر به محفلی برای استراتژیست‌های امریکایی بدل شد. گردانندگان این بنیاد صراحتاً اسلام را مهم‌ترین ایدئولوژی رقیب خود معرفی کرده‌اند و اولویت خود و سازمان متبوع‌شان را مقابله با تفکر اسلامی اعلام داشته‌اند. بازوی فکری و اجرایی سازمان جاسوسی امریکا (سیا) محسوب می‌شود. بخش عمده بودجه این بنیاد مستقیماً از سوی سازمان سیا تأمین می‌شود. اداره‌کنندگان FDD عمدتاً از اعضای برجسته سازمان سیا و مشاوران امنیت ملی رؤسای جمهور سابق امریکا هستند. 🔹یکی از ابزارهای دست‌اندرکاران بنیاد FDD برای پیشبرد جنگ نرم، به راه انداختن کودتاهای مخملین در کشورهای متضاد با منافع امریکاست. این بنیاد با حمایت سیاسی، رسانه‌ای و مالی از جریانات مخالف برخی از دولت‌های هدف،‌ زمینه تنش و و نرم حکومت قانونی این کشور‌ها را کلید می‌زند؛ مارک دوبو ویتز که به عنوان مدیر اجرایی بنیاد و دفاع از دموکراسی فعالیت می‌کند از افراد و مشاوران نزدیک به ترامپ است و بیش از 20 مقاله و کتاب در زمینه تحریم منتشر کرده است. 🔸 بسیاری از تحلیل‌گران نسخه اجرایی او را بسیار شبیه فعالیت ایذایی عوامل می‌دانند و اصلاً گویی هدف،‌ اجرای مو به ‌موی دستورات همان نسخه بوده. او به ترامپ پیشنهاد کرده بود که دو خط را علیه ایران به موازات هم پی بگیرد: خط تشدید فشار اقتصادی و تحریم علیه ایران به موازات حمایت از آن بخشی از عناصر اپوزسیون ایران که سابقه اقدامات شرارت‌آمیز دارند (مشخصاً گروهک تروریستی منافقین). 🔹دوبو ویتز می‌گوید: «تمام اقدامات واشنگتن علیه ایران باید مبتنی بر تضعیف اقتصاد ایران باشد. این اقدامات قدرتمند باید سپاه پاسداران را هدف قرار دهد. تحریم‌های جدید که سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد و اعمال تحریم مرتبط با ایران در سال جاری برای شروع خوب است که این تحریم‌ها می‌تواند مانع وقوع جنگ اسرائیل با حزب‌الله لبنان شود.» 🔸بنیاد دفاع از دموکراسی در ایام دی‌ماه 96 هم بسیار فعال بود؛ به طوری که آدام جانسون نویسنده یادداشت «سازمان‌هایی که در حوزه راستی‌آزمایی رسانه‌ای فعالیت می‌کنند» به نقش اندیشکده دست راستی و حامی اسرائیل یعنی «بنیاد دفاع از دموکراسی» پرداخت و خاطرنشان کرد: «در پنج روز گذشته این بنیاد یادداشت‌هایی در رسانه‌های منتقد امریکا همچون وال‌استریت‌ ژورنال، نیویورک‌تایمز، نیویورک‌پست و پالیتیکو منتشر کرد و در دو رسانه دیگر از آن نقل قول شد. پژوهش‌های این بنیاد به وسیله حمایت بدبینانه از معترضان ایرانی، عوام‌فریبی درباره رژیم ایران و نفرت از برجام متمایز است.» 🔹از این جهت است که به تعبیر روزنامه یدیعوت آحارنوت، مردی است که امریکا نظر او درباره ایران را بر 16 سازمان ترجیح می‌دهد. او نقش خود را به عنوان یک طراح در جریان آشوب‌های ایران به خوبی بازی می‌کند و می‌داند که دولت ترامپ به حرف‌های او توجه کامل دارد. او در فروردین‌ماه سال 96 در گفت‌وگو با صدای امریکا هم گفته بود که دولت جدید امریکا به سال‌ها مدارا در برابر رژیم ایران پایان می‌دهد.(بازکاوی نقش آمریکا در ایجاد آشوب‌های کور دی ماه96 بر اساس اطلاعات آشکار، فصلنامه پانزده خرداد، ش ۵۵، ص۳۴-۳۹) 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️ اکثریت خائن و اقلیت نادان!! ⭕️ نکاتی در کین‌توزی حزب از نفس افتاده روشنفکری در وقایع اخیر 💠می‌گویند: اوریانا فالاچی خبرنگار معروف ایتالیایی در دهه‌های گذشته، در یک مصاحبه از وینستون چرچیل نخست‌وزیر انگلیس در جنگ دوم جهانی سؤال می‌کند آقای نخست‌وزیر، شما چرا برای ایجاد یک دولت استعماری و دست‌نشانده به آن‌ سوی اقیانوس هند می‌روید و دولت هند شرقی را به وجود می‌آورید، اما این کار را نمی‌توانید در بیخ گوش خودتان یعنی در ایرلند که سال‌هاست با شما در جنگ و ستیز است انجام دهید؟ وینستون چرچیل بعد از اندکی تأمل پاسخ می‌دهد: برای انجام این کار به دو ابزار مهم احتیاج است که این دو ابزار مهم را در ایرلند در اختیار نداریم. خبرنگار سؤال می‌کند این دو ابزار چیست؟ چرچیل در پاسخ می‌گوید: اکثریت نادان و اقلیت خائن!! 🔹صرف نظر از درستی یا نادرستی این روایت، اکنون ما در عصر جمهوری اسلامی ایران یعنی عصر آزادی و استقلال، با جماعتی در دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و دیوانسالاری کشور سر و کار داریم که اگر چه از فضای استقلال و آزادی و امنيت با تمام وجوه بهره مي­برند اما گویی هیچ تعلقی به این مرز و بوم نداشته و سرنخ بینش‌ها، گرایش‌ها و حتی انگیزش‌های آنها در خارج از کشور وجود دارد. جماعتی که خود را «روشنفکر» می‌خوانند و تاریخ گذشته آنها اگر نگوییم انباشته از سرسپردگی، نادانی و خیانت است ولی با قاطعیت می‌توان گفت که دستاورد دلچسبی به همراه ندارد. 🔸اکثریت خائن و اقلیت نادانی که در بسیاری از گذرگاه‌های صعب‌العبور تاریخ، ملت ایران را تنها گذاشته و به دشمنان این ملت پیوستند و کارچاق کن امتیازات و قراردادهای ذلت‌بار به نفع بیگانگان شدند. جماعتی که عادت است کشور و مردم ما را در عکس‌هایی ببینند که از فضای بیرون از ایران گرفته شده است. آن‌وقت عکس‌های از این دست را به ما نشان می‌دهند که در آن فقر، عقب‌ماندگی، فساد، خردگریزی، استبدادزدگی، عقل‌ستیزی و… به شکل مرموز و وهمناکی در جریان است؛ کشوری بس بیچاره و درمانده با ملتی عصبی و بی‌فرهنگ در مقیاس با کشورهای دیگر. 🔹به­رغم همه رؤیا‌پردازی‌های ادبی و سیاسی این جماعت، تاریخ ایران مملو از عدالت‌دوستی، ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی است. اکنون پرسش اساسی اینجاست که چرا این همه کین‌توزی، نفرت و خصومت در جریان منورالفکری نسبت به فرهنگ، تاریخ، باورها و جریان‌های اصیل ایرانی وجود دارد؟ 🔰مشروح ادامه مطلب را اینجا بخوانید 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۱ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۱ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۱ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️ظریف‌ در مونیخ چه گفت؟/بخش اول 🔻نقد بنیاد تاریخ‌پژوهی در خصوص سخنان محمدجواد ظریف در مونیخ 🔹1- در این اجلاس، روبروی جمعی از نخبگان دنیا نشست و توسط یک مجری به چالش کشیده شد. در واقع برای ما، به چالش کشیده شدن ظریف در چنین اجلاسی که بعد برجسته‌ای نیز دارد، قاعدتا به چالش کشیده شدن ایران است و هر یک از ما علاقه داریم که سربلند باشیم. ظریف جواب‌هایی داد که برخی خوب و برخی از نظر ما ابهام‌ برانگیز بوده‌اند. نمی‌توانم این شِکوه را اینجا مطرح نکنم که امثال آقای ظریف، چه راحت و با متانت در برابر خارجی‌ها می‌نشینند و به چالش کشیده می‌شوند اما هیچ گاه در یک تلوزیونی و در برابر هموطنانی که حق مسلم‌ آنها پاسخ‌گویی‌های متین، محترمانه و موقرانه‌ است، به چالش کشیده نشده‌اند. 🔸2- آقای ظریف در این اجلاس گفت که رئیس‌جمهور ، توسط دیگران گمراه شده و مشاوران خوبی ندارد. همچنین دوباره تاکید کرد آنچه ترامپ را به پاره کردن برجام واداشت این بود که متعلق به اوباما بوده است. (یعنی پا از این هم فراتر رفته است که مثلا دو حزب و با هم تفاوت دارند. بلکه حتی ترامپ نیز می‌تواند گزینه خوبی برای تعامل باشد و تنها این مشکل وجود دارد که او مشاوران بدی دارد و آنها اجازه نمی‌دهند این تعامل سازنده شکل بگیرد! یا للعجب از این همه عناد با حقایق عالم سیاست.) 🔹3- او گفت مدت زمانی که او با در. دو سال مذاکره وقت گذاشته است بیش از زمانی است که هر دوی آنها در آن زمان پیش خانواده و همسران خود بوده‌اند. می‌خواهم به ایشان بگویم که اگر صرفا نیمی از این زمان را در تمام دوره ای که وزیر امور خارجه بوده‌اید, برای منطقه و دوستان خود در جهان وقت گذاشته بودید، اصلا نیازی به زحمات بی‌نتیجه و بلکه مضرتان در برجام نبود! در واقع اصلا نیازی به رفع تحریم‌ها نداشتید بلکه به اعتراف شخص اوباما و جان کری، ساختمان تحریم‌ها خود به خود فرو می‌پاشید. 🔸4- او گفت سخن از گفتگو با مطرح نیست بلکه آنها باید به میز مذاکره‌ بازگردند. میز مذاکره‌ای که کماکان وجود دارد و متاسفانه آقای آن را در آپریل ۲۰۱۸ ترک و نهایتا ترامپ کمی بعد را پاره کرد. خدمت آقای ظریف عرض می کنم فرض کنیم امریکایی‌ها به این میز بازگشتند, آیا این را به معنای رفع تمامی تحریم‌ها می‌دانید؟ یعنی همان رفع نمایشی تحریم‌های اوباما را که هنوز یادمان هست؟ دوباره می‌خواهید به همان وضعیت بازگردید که هر چند ماه یک بار تعلیق تحریم‌ها تمدید شود؟! ثانیا می‌توانید بگویید که بعد از بازگشت امریکایی ها دقیقا می‌خواهید چه مذاکره‌ای صورت دهید؟! همین الان مذاکرات‌تان با اروپایی‌ها چه فایده‌ای جز گستاخی آنها و کشیدن پای دستاوردهای موشکی و منطقه‌ای ما به میز مذاکره داشته است؟! 🔹چرا تا این میزان دارید که باید آنها مهره‌های خود را حرکت دهند تا شما حرکت کنید؟ هنوز یادمان نرفته است که مسئله خروج از NPT را به عنوان یک تهدید در برابر استفاده از مکانیسم ماشه توسط اروپایی‌ها مطرح کرده‌اید؛ اگر فرآیندی قابل استفاده توسط ایران بود چرا خودتان پیش دستانه و در همان زمان اوباما و یا پس از آن همزمان با پاره شدن برجام توسط ترامپ، از آن استفاده نکردید؟ و اگر قابل استفاده نیست چرا آن را پذیرفتید؟ و اگر برای ایران مضر است کما اینکه اروپا را به خاطر استفاده از آن تهدید کرده‌اید و اقرار کردید که این مکانیسم لامحاله علیه ماست، آیا به ایران و اسلام خیانت نکرده‌اید که آن را پذیرفته‌اید؟! ◀️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️ظریف‌ در مونیخ چه گفت؟/بخش سوم 🔻نقد بنیاد تاریخ‌پژوهی در خصوص سخنان محمدجواد ظریف در مونیخ 🔹8- آقای ظریف اذعان کرده‌اند که سعودی‌ها چندین بار برای مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند اما پس از پاسخ‌های سریع و فوری ایران در اجابت به آن، آنها پیشنهاد خودشان را دنبال نمی‌کردند. آیا مطلب برای دوستان ما در کمی عجیب نیست؟ شاید واقعا از روی استیصال سعی در ایجاد کانال ارتباطی با ایران دارد و با توجه به شکست‌های فجیعی که در سوریه، و یمن خورده‌اند, قاعدتا باید همین‌گونه رفتار کنند. بنابراین شاید همچنان که آقای ظریف بیان کرده‌اند، این ایالات متحده است که اجازه نمی‌دهد. 🔸اما آیا آنها فکر نمی‌کنند که در واقع آنها در حال ارزیابی ایران برای پیگیری اقدامات سابق خود یا تعدیل آنها بر اساس محتوای پاسخ‌های ایران و چگونگی ارسال آنها هستند؟! به همین دلیل اگر پاسخ ایران به گونه‌ای غیر منطقی عجولانه و خالی از عناصر قدرت باشد، آنها به این نتیجه می‌رسند که کماکان امید به ادامه راهبرد سابق وجود دارد زیرا ایران توسط مقامات امور خارجه خود، تشنه مذاکره با عربستان نمایش داده شده است و این نحوه پاسخ‌گویی به پیشنهاد مذاکره از سر استیصال ایران است و نه ! آیا فکر نمی‌کنند که امریکایی ها بر اساس همین تحلیل‌ها، سعودی‌ها را به ادامه راهبرد احمقانه خود اقناع و تشویق می‌کنند؟! 🔹9- آقای ظریف در مطلبی در مورد امکان گفتگو میان ایران و عربستان، از پیشنهاد خود به سعودی در چند سال قبل برای گفتگو درباره یمن، بحرین، سوریه و عراق سخن به میان آورده و هرچند به خوبی گفته‌اند که نه ایران و نه عربستان در جایگاهی نیستند که در مورد سرنوشت مردم آن کشورها تصمیم‌گیری کنند اما بلافاصله می‌گویند منظور این است که ما می‌توانیم جنگ بر سر آنها را تمام کنیم! این چه عبارت پردازی است که اولا ناقض کلام قبلی است و ثانیا به عربستان و دیگر مخالفین ایران در میان کشورهای عربی این بهانه را برای اثبات جنگ قدرت میان ایران عربستان آن هم بر سر چند کشور عربی سخن می‌گوید؟ آیا این و زبان‌دان که به گفته روحانی زبان دنیا را نیز به خوبی می‌داند، برخلاف قمپزهای همیشگی طرفدارانش، نمی‌داند باید چگونه سخن بگوید که به دست دشمنان آتو ندهد! ◀️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️ظریف‌ در مونیخ چه گفت؟/بخش آخر 🔻نقد بنیاد تاریخ‌پژوهی در خصوص سخنان محمدجواد ظریف در مونیخ 🔸10- وزیر محترم امور خارجه ایران جناب آقای ظریف فرمودند که سیاست ایران در کمک به کویت در زمان تهاجم عراق به این کشور و علی رغم کمک کویتی ها به عراق در زمان جنگ با ایران و همچنین کمک ایران به در زمان محاصره توسط عربستان، نشان از راهبرد امنیت‌ساز ایران دارد. ایشان همچنین فرموده‌اند که اگر عربستان سعودی نیز مورد تهاجم قرار گیرد ایران به کمک آن خواهد شتافت. من نمی‌خواهم خیرخواهی‌ها ایران برای همسایگان خود را که در طول این ۴۱ سال عملا رخ داده است انکار کنم اما آیا همچنان که به چیزی جز ریشه کن شدن انقلاب اسلامی از ایران و منطقه و نابودی جمهوری اسلامی نمی‌اندیشد، ما نباید به چیزی جز نابودی آل سعود بیاندیشم که هیچ گونه جنایتی علیه بشریت در منطقه فروگذار نکرده‌اند؟! آیا از سرگیری و بهبود روابط با جانیانی که حمام خون در منطقه ما به راه انداخته‌اند به همین سادگی و بدون جبران آنچه رخ داده است امکان دارد؟! و آیا این پیام به جانیانِ منطقه‌ای منتقل نمی‌شود که علی‌رغم تمامی جنایتهایشان در حق ایران و دوستانش در منطقه، در زمان خطر می‌توانند بار خود را بر دوش ایران قرار دهند؟! آیا بهتر نیست با توجه به پیکار حداکثری که آل سعود و امارات در همراهی با امریکا علیه ما صورت داده‌اند ما نیز یک پیکار حداکثری و با آنها داشته باشیم؟ آیا منافعی که به برکت امتثال به اوامر الهی در این مورد وجود دارد برای ما بیشتر از این روند انفعالیِ کنونی نیست؟! و آیا تجربه ۴۱ سال گذشته این را به عیان به ما نشان نمی‌دهد؟! 11- وزیر محترم امور خارجه علاوه بر نقد‌های بالا، جملات خوبی نیز در محکومیت داشت و آنها را به خاطر اقدامات خسارت‌باری که در منطقه انجام داده‌اند سرزنش کرد. هرچند باید گفت که میزان این اظهارات که اتفاقا با خباثت مجری در حال نادیده انگاشتن بود، نسبت به آن چیزی که وزیر امور خارجه باید داعیه دارِ آن در همه نشست‌های بین‌المللی باشد بسیار ناچیز است. این ما نیستیم که در منطقه و جهان به تنش و نا امنی دامن زده‌ایم؛ کاملا برعکس این امریکا، ، اروپا و متحدان منطقه‌ای آنها از جمله امارات و عربستان هستند که منطقه را بی‌ثبات کرده‌اند و اقدامات ما در راستای بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه بوده است. لازم است وزیر امور خارجه و دیگر همکاران وی در وزارت امور خارجه ،ایران را از موضع دفاع بیرون آورده و سیاست تهاجمی علیه دشمنان در پیش بگیرند. این یکی از نقدهای کلیدی به وزارت‌خانه‌ای است که قرار بود مسئول اصلی صدور انقلاب اسلامی به جهان باشد اما متاسفانه, آن چنان تفاوتی با وزارت‌خانه عادی یکی از کشورهای منطقه ندارد و سیاست‌هایش به اقتضای وابستگی‌های سازمانی به جمهوری اسلامی، تنها آمیزه‌ای رقیق از آن را به خود گرفته است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (28) ♨️ خانه‌ای شادی‌آفرین و کانون نهضت 🔹... سنه 1324 شمسی وارد خانه یخچال‌قاضی شدیم و در این خانه بود که مصطفی را همسر و سه دختر را شوهر دادیم، دختر اول، صدیقه خانم با جناب آقای شهاب‌الدین اشراقی ... بعد او آقا مصطفی با صبیه جناب آقای شیخ مرتضی حائری ازدواج کرد. بعد دخترم فریده خانم با آقا محمد حسن اعرابی ... ازدواج کرد. سومی فهیمه خانم (زهرا) با آقا محمود بروجردی ازدواج کردند. متأسفانه آقا مصطفی در سنه 1356 در نجف به طرز مشکوکی وفات کرد و آقای اشراقی نیز در حالی که هفت اولاد داشت در سال 1360 وفات یافت و غم این مصیبت‌ها برای ما و خانواده‌شان باقی ماند. 🔸از همین خانه محله یخچال‌قاضی بود که در سال 1344 به طرف نجف حرکت کردیم و دیگر به این خانه برنگشتیم. و این خانه بود که کانون گرم مبارزات روحانیون در ایران گشت. در همین جا بود که نطق تاریخی کاپیتولاسیون [از سوی] امام صورت گرفت و در همین منزل بود که نخستین بذرهای نهضت امام به ثمر نشست و قیام 15 خرداد به‌وجود آمد. 🔹همین خانه بود که هر چند وقت یک‌بار از طرف ساواک به آن حمله می‌شد و در یکی از حملات همه‌ چیزش، حتی روزنامه‌های وقت آن‌روز به یغما رفت. و هم در این منزل بود که در زمان شاه، نمایندگان امام را به جرم ارتباط با این کانون، یکی پس از دیگری به شهرها و قصبات تبعید کردند، داستان‌های این منزل داستان انقلاب است و به‌راستی که این منزل را می‌توان به‌معنای واقعی کلمه « کانون نهضت امام‌خمینی» نامید. 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 138،139 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #اطلاعات ۱۲ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #کیهان ۱۲ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۲ اسفند ۱۳۵۸ 🇮🇷 @IRANeMOASER
❎همزمان با سالروز ورود تاریخی امام خمینی به شهر ✴️و به بهانه به شهر 🔹امام خمینی پس از حضور تقریبا دو ماهه در تهران در 10 اسفند 1357 به شهر قم مراجعت نمودند تا زمانی که ماندن در قم را برای قلب امام مضر دیدند و تصمیم به هجرت امام به تهران و اقامت در جماران گرفته شد. 🔸 امام راحل(ره) با ورود به شهر قم در سخنی کوتاه،قم را شهری همیشه پیشقدم در نهضت معرفی می کند و می فرماید : 🔹«من در این حالی که هستم و ملاحظه می فرمایید، کمتر موفق شدم که برادرهای قمی خودم را از نزدیک ببینم و آن علاقه ای که به این جوان ها دارم... علاقه خودم را به آنها تقدیم کنم. این مسئله باید برای همه ملت، توجه به آن بشود که امروز این مملکت به دست توانای شماها - و مبداء آن از قم بود به دست شماافتاده است... باید خودتان به فکر آن باشید. همیشه پیشقدم در امور بوده است.» این ویژگی پرفروغ سبب شد تا آن رهبرفرزانه، در روز ورود خود به این شهر، قم را « نمونه » و محل انتشار « دانش » معرفی کند. 🔸«از قم علم منتشر می شود. از قم قدرت منتشر می شود. قم نمونه بود و من مفتخرم که در قم هستم. من 15 سال یا قدری بیشتر ازشما دور بودم; لکن دلم اینجا بود. با شما بودم. شماغیرتمندان، شما پاک جوانان سرمشق همه شدید.» بخشی از سخنرانی امام خمینی در مدرسه فیضیه قم؛ 10 اسفند 1357 (صحیفه امام، ج10، ص 372) 🔹علاوه بر این تاکید بر جایگاه والای شهر قم همواره در فرمایشات امام وجود دارد «قم حرم اهل بیت است. قم مرکز علم است. قم مرکز تقواست.قم مرکز شهادت و شهامت است.از قم، علم به همه جهان صادر شده است و می‌شود و از قم شهامت به همه جا صادر می‌شود. قم شهری است که در آن ایمان و علم و تقوا پرورش یافته.» (صحیفه امام، ج‌13، ص:165) ✳️پی نوشت: 🔸با شیوع از شهر قم عده ای وقت را غنیمت شمرده و هربار با یک بهانه از تعطیل نشدن حرم تا شایعات بی پایه شروع به عقده گشایی بر علیه و نمودند دیاری که از دیرباز بیرق مبارزه علیه ستمگران، در آن بر پا بوده است. از این رو، دشمنان بغضی دیرینه نسبت به مردم، حوزه و داشته اند. 🔹بی تردید و و روحانیت و مراجع تقلید وحضور آنان در کنار مردم برای دشمنان گران آمده است و عده ای که همواره ویروس رسانه ای آنان بدتر از ویروس کروناست احساس خطر نموده و به دنبال برهم شکستن این وحدت اند. 🔸 لاجرم باید گفت که "زمستان خواهد گذشت و باز روسیایی برای بدنامان باقی خواهد ماند". 🇮🇷 @IRANeMOASER