📂حوزه علمیه و حکمیزادههای امروز
◀️مقاله «زمینههای نگارش کتاب کشف اسرار و پاسخ امام خمینی به افکار انحرافی حکمیزاده» /جدیدترین شماره فصلنامه 15خرداد
🔹علیاكبر #حكمیزاده كتاب #اسرار_هزارساله را در شهريور 1322با ادبياتی بسيار سخيف در نقد آموزههای دينی شيعه، با كمك كسروی منتشر ساخت.
🔸اين كتاب جنجال زيادی به پا كرد و جوابيههای مختلفی بر اين كتاب نوشته شد و نشريات مختلفی به پاسخگويی به آن كتاب مشغول شدند. مهمترين جوابيه كتاب كشف اسرارنوشته #امام_خمينی بود كه در فروردين 1323منتشر گرديد و به طور مبسوط و مستند به پاسخگويی به شبهات كتاب حكمیزاده و #شبهات_وهابيت پرداخت و به عنوان پاسخ رسمی حوزه قم به آن شبهات منتشر شد.
🔹پاسخهای امام كه در آن زمان از مدرسين برجسته و جوان #حوزه_قم بودند، به قدری قوی و محكم بود كه حكمیزاده و كسروی هيچ واكنشی به آن نشان ندادند.
🔸حكمیزاده بعد از نوشتن كتاب اسرار هزارساله و جنجالی كه در فضای جامعه به پا كرد، برای هميشه منزوی شد و ازكارهای فكری كناره گرفت و در خفا به فعاليتهای اقتصادی روی آورد و ازكارهای افراطی دوران جوانی اش فاصله گرفت و سالها بدون حاشيه به فعاليتهای اقتصادی پرداخت و تا بعد از پيروزی انقلاب اسلامی هم زنده بود ولی كمتر كسی از سابقه او اطلاع داشت تا اينكه در سال 1366در تهران درگذشت.
🔹از آن جايی كه زمينههای ورود امام به #حوزه_سياسی در پاسخ به افكار انحرافی حكمیزاده دركتاب كشف اسرار متجلی است بازخوانی زمينههای ظهور اين جريان برای فهم بخش مهمی از تاريخ تحولات سياسی اجتماعی ايران اهميت دارد...(چکیده مقاله زمینههای نگارش کتاب کشف اسرار و پاسخ امام خمینی به افکار انحرافی حکمیزاده، میثم عبداللهی، فصلنامه 15خرداد شماره62)
✅متن کامل:
♻️https://eitaa.com/iranemoaser/2637
◀️پینوشت:
رسانههای معاند و امپراتوری رسانهای غرب با سوءاستفاده از شیوع کرونا در ایران به طرح شبهات عقیدتی پرداخته و تلاش کردند از این آب گلآلود برای خود ماهی بگیرند. امید است حوزه علمیه قم به عنوان قلب تپنده جهان اسلام به مقابله جدی و مؤثر با این جریانات پرداخته تا حکمیزادههای امروز که بعضا از پشتوانه دولتی نیز برخوردارند دست از شبههافکنی بردارند و بیش از این با عقاید جوانان و عموم مردم بازی نکنند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
زمینههای کشف اسرار.pdf
769.6K
📂متن کامل مقاله «زمینههای نگارش کتاب کشف اسرار و پاسخ امام خمینی به افکار انحرافی حکمیزاده»
🖊به قلم میثم عبداللهی، انتشار یافته در فصلنامه 15خرداد شماره 62
🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (39)
♨️ توسل به حضرت رضا (ع)
🔹... روز 15 خرداد رژیم برای ارعاب مردم دستور داده بود تا هواپیما بر فراز قم به پرواز درآیند و این کار شد، زنان قم و نیز مردان از شکستن دیوار صوتی در فضای شهر وحشت میکردند، منزل ما در موقع عبور [هواپیما] پر از شیون میشد، هواپیما توگویی وقتی به منزلمان میرسیدند خود را پایینتر میکشیدند، با سرعتی عجیب بر روی شهر مانور میدادند. بیشتر زنان در منزلمان بیحال میشدند، من و دخترانم به آنها شربت میدادیم، آنها آمده بودند برای دلداری ما و ما بودیم که به آنها دلداری میدادیم
🔸... روزهای اول ما خبر از آقا نداشتیم و من سخت دلواپس بودم و بعد از اطلاع از محل امام چند روزی بود ما برای آقا غذا میبردیم یعنی در منزل مادرم تهیه میکردیم و مشهدیعلی میبرد زندان عشرت آباد که وقتی از آنجا عبور میکنم به یاد آن قضایا میافتم.
🔹دلم نمیآمد این کار [غذا بردن برای امام] را رها کنم و به مشهد بروم ولی بالاخره با اصرار دوستان راضی شدم، مادرم غذا [برای امام] را برعهده گرفت، و من و دخترم فریده و احمد به مشهد رفتیم. از حضرت رضا خواستم هر روزی که وارد تهران میشوم، هفته بعد همانروز آقا آزاد شود، یک هفته مشهد ماندیم روزی که مراجعت کردم جمعه بود و جمعه دیگر آقا آزاد شد(1) او را به منزل آقای حاج آقا عباس نجاتی بردند برای آنان مکان قابل اطمینانی بود ...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 240-242
1. آزادی امام از زندان روز جمعه 11 مرداد 1342 بود که به تعبیر امام حبس به حصر تبدیل شد
🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️ اندوه دریادلان شهید
#از_دیگر_رسانهها
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ فتوای کمتر دیده شده میرزای شیرازی در حمایت از #کالای_ایرانی
◀️سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی
🔹شیخ فضلالله نوری در سال ۱۳۰۶ قمری، چندی پیش از قیام #تحریم_تنباکو، با ورود اجناس و کالاهای خارجی به ایران نظیر قند، احساس خطر میکند و سؤالی را تحت این عنوان که «تکلیف مسلمانان نسبت به مصرف کالایی نظیر قند و... که از بلاد کفر (یعنی فرنگستان) وارد بازار ایران میشود، چیست؟»
🔸از محضر بزرگ مرجع شیعه حضرت #آیتالله_میرزای_شیرازی، میپرسد تا ایشان را متوجه ورود کالای خارجی به کشور نماید. #میرزای_شیرازی نیز در نامهای مفصل پاسخ میدهد: «در خصوص مفاسد ورود اجناس و کالاهای بلاد کفر به سرزمین ایران، همیشه ملتفت به آن بودهام و زیادهروی در این امر را مایهی خرابی دین و دنیای مسلمانان میدانم و از اهتمام شما در تهیهی دفع آنها زیاد مسرور شدم...» شیخ فضلالله نیز این #استفتاء را در سراسر ایران گسترش داده و علمای بلاد را متوجه این امر میکند.(تاریخ تحولات سیاسی ایران، ص۱۷۴)
🔻پی نوشت:
رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت این فتوا می گویند:
همه میدانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجی استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمیدانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع و علمای شیعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچکس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سیاست و روشنفکران کمکشان نکرد!(۱۳۷۰/۱۲/۱۴)
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ عامل پیروزی در برابر استبداد در بیان رهبر معظم انقلاب
◀️سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی
🔹ما در طول تاریخ تشیع، به خاطر #عدم_آگاهی_علما از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ به خصوص در دویست سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و #استعمار پدید آمد و سیاستها عوض شد و دولتهای اروپایی وارد میدان #سیاست_جهانی شدند و به #کشورهای_اسلامی تعرض کردند.
🔸هرگاه ما عالِم دین و تقیّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل #میرزای_شیرازی و #شیخ_انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم؛ ولی آنجا که قدری غفلت و ناآگاهی در کار بوده است، ضرر میکردیم، که آن ضرر، به یک نفر و یک حوزه و یک مجموعه و یک شهر و یک سال و چند سال محدود نمیشد؛ بلکه در برخی موارد اثرش تا پنجاه سال تمام، جامعهی اسلامی را تحت فشار قرار میداد.
دیگر نباید تسلیم ناآگاهیها شویم. باید آگاهی و #بصیرت را در خودمان تقویت کنیم.(۱۳۶۸/۰۴/۲۰)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🌀خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (40)
♨️ خواستند امام را بشکنند خدا آنها را شکست
🔹... روزی که به دیدن آقا در داودیه، منزل آقای نجاتی رفتیم، دیدم آقا خیلی سیاه شده گردنش پوست پوست است گفتم این چیست، این غیر طبیعی است، آقا یقعهاش را پس زد و انگشت روی پوست بدنش مالید و پوست بدنش از بالا لوله شد و هرکجا را که انگشت میگذاشت پوست لوله میگشت ... گفتم چرا اینطور شد، گفت در جایی قرارم دادند که تمام پوست بدنم از گرما ریخت و چندبار دست روی زمین گذاشت و گفت مثل آتش بود، مثل آتش داغ بود، میسوزاند. یعنی درجایی که آقا را برده بودند وضع چنین بوده است.
🔸آنها تصمیم داشتند با این فشارها آقا را بشکنند ولی خدا آنها را شکست [از وضع امام] خیلی متأثر شدم، اشک در چشمانم [جاری] گشت که هنوز آن را بر سینه احساس میکنم.
🔹بعد از چند روز که آقا در منزل آقای نجاتی ماندند، اوضاع داودیه و خیابان شمیران دگرگون شد. کنار خیابان شمیران اسب سواران کلانتر سوار مستقر شده بودند، واقعاً تماشایی بود. اسب سواران هر کدام با فاصله چند متر ایستاده بودند با آن ژست پلیسی و مردم در پیاده روها نشسته بودند و تمام ماشینهایی که از خیابان شمیران رد میشدند خود مبلّغی علیه دستگاه ظلم میشدند. دولت متوجه شد که اوضاع به صورت بدی پیش میرود تصمیم گرفت ایشان را از آنجا به جای دیگر نقل مکان دهد ...
📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 243-244
🇮🇷 @IRANeMOASER
◀️تمجید #ملک_فیصل سعودی از پهلوی به خاطر جدایی بحرین
🔹جدا شدن بخشی از کشور در اثر جنگ و هجوم خارجی در طول تاریخ سابقه داشته است اما اینکه پادشاه یک کشور با دست خود بخشی از کشورش را بذل و بخشش کند کمتر اتفاق افتاده است.
🔸جدایی بحرین از ایران یکی از نمادهای بیغیرتی پهلوی دوم است. او بخشی از کشور را از دست داد که سندی از این اقدام ننگین را مشاهده میکنید.
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ نهضت آزادی و سازمان منافقین
◀️به مناسبت ۲۷اردیبهشت سالگرد تاسیس نهضت آزادی
🔹 سران نهضت آزادی به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس، پس از بررسی سه جریان ملی، مارکسیستی و اسلامی، سازمان [مجاهدین خلق] را مولود تحولات درونی نهضت آزادی تلقی کردند:
مجاهدین خلق نیز مولود همین جریان اسلامی هستند. اول مجاهدین خلق، مجاهدین شهید و بزرگی چون حنیف نژادها وسعید محسن ها و ناصر صادق ها و رضایی ها، اعضای فعال نهضت آزادی ایران بودند.( بیستمین سالگرد نهضت آزادی ایران، ص۲۲)
🔸بازرگان در همین سال در جای دیگر درباره سازمان این گونه می آورد:
مجاهدین خلق؛ شما #فرزندان_نهضت_آزادی هستید. در سال ۱۳۴۴ که در زندان بودیم به دنیا آمدید و راه خود را در پیش گرفتند؛ بدون آن که از خانه فرار کرده یا اخراج شده باشید. مبانی فکری و تعلیمات اولیه شما را کتابها و بحث و تحلیلها و تجربیاتی که از نهضت گرفتید تشکیل میداد. "( روزنامه میزان، ۱۳۶۰/۲/۱۲ سرمقاله به قلم مهدی بازرگان)
🔹 از قرائن و صحبت های سران مجاهدین خلق و نهضت آزادی و شخص مهندس بازرگان برمی آید و همگان نیز اتفاق دارند که بنیانگذاران سازمان مجاهدین از اعضای آزادی بودند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️آمریکایی ها چگونه به #تاسیس_اسرائیل راضی شدند؟
🔸روز 15 می در تاریخ فلسطین با نام «#یوم_النکبة»شناخته می شود. این تاریخ، روزی است که در سال 1948 صهیونیست ها رسما تأسیس دولت مجعول «اسرائیل» را در آن اعلام کردند. به وجود آمدن این غده سرطانی یک حادثه اتفاقی نبود بلکه از نیم قرن پیش از این اتفاق، برای آن برنامه ریزی شده، مقدمات به وجود آمدن آن توسط استعمارگران قرن19 و 20 فراهم شده بود.
🔹همانگونه که در اسناد آمده است امریکا به عنوان یک دولت که ضامن امنیت و منافع ملی امریکا باشد، با تشکیل دولت یهود مخالفت بود و مصداق بارز آن در مواضع سران ستاد مشترک و وزیر خارجه و سازمان سیا به هنگام تصمیمگیری ترومن برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در سال 1948، کاملاً آشکار است و سخنان لوی هندرسون، دین آچسون، هنری اف گرادی به عنوان مسئولین دولتی ایالات متحده در تاریخ مضبوط است. ولی اینکه چه شد که تنها پس از 11 دقیقه این رژیم اشغالگر از سوی ایالات متحده به رسمیت شناخته شد، داستانی است که شبیه آن را باید به هنگام صدور اعلامیه بالفور مرور کنیم.
🔹ویلسون رئیسجمهور وقت ایالات متحده به همان قدر به صهیونیسم کممیل بود که یهودیان ایالات متحده. پس در اینجا دو محور باید فعال شود اول دولتمردان امریکایی و دوم لابی یهود در این کشور.
🔸انگیزه اصلی انگلیس برای صدور اعلامیه بالفور کشاندن سرمایه یهودیان به صحنه جنگ جهانی اول با مدیریت دولت امریکا بود و ویلسون این را دریافته بود و به نیات انگلیس در حمایت از صهیونیسم شک داشت. او نسبت به فلسطین یهودی متقاعد شده بود اما فلسطین انگلیسی را قبول نداشت. از سوی دیگر نمیخواست فلسطین یهودینشین را با اولویتهای صهیونیستهای امریکایی منطبق سازد
🔹این فضا منجر به تردید ویلسون گردید که گلهمندی صهیونیستهای امریکایی را فراهم ساخت. ولی لابی یهود از پیش فکر این احتمال را کرده بود.
🔸ساموئل آنترمایر یهودی اشکنازی ساکن در امریکا تنها مدت اندکی پس از انتخاب ویلسون به عنوان رئیسجمهور ایالات متحده در سال 1913 طی یک ملاقات با او، حاضر شد حقالسکوت زنی که مدعی داشتن رابطه نامشروع با ویلسون به عنوان استاد در دانشگاه پرینستون را داشته است، بپردازد و در عوض در قبال این حقالسکوت سنگین، فرد مورد نظر آنترمایر را به عنوان ریاست دیوان عالی ایالات متحده منصوب نماید. این فرد کسی جز لوئیس براندیس رئیس کمیته اجرایی امور صهیونیسم در ایالات متحده نیست که در سال 1916 در این پست گمارده میشود.
🔹یک سال بعد ماشین جنگی روچیلدها به خاطر پیشنهاد صلح آلمان با شدت هر چه تمام در امریکا به تکاپو افتاده است و تبلیغات ضد آلمانی را در سراسر رسانههای گروهی امریکا منتشر میکند. این شرایط رئیسجمهور را مجبور میکند تا تحت اوامر قاضی یهودی دیوان عالی کشور، یعنی لوئیس دمبیتز براندیس از وعده خود به رأیدهندگان عدول کرده و در تاریخ ششم آوریل، امریکا را درگیر جنگ اول جهانی نماید؛ لرد کاوندیش هم در این مورد اعتقاد دارد که دولت انگلیس بر این باور بود که صهیونیستها تا حدودی در انجام این اقدام دخالت داشتهاند... در اواخر همین ماه آرتور بالفور به ایالات متحده سفر میکند تا نسبت به اجرای اقدام بعدی زمینه لازم را فراهم کند. دیدار او هم با یهودیان و هم با لوئیس براندیس تدارک دیده شده بود
🔸سوکولوف تاریخنویس صهیونیست نقش لوئیس براندیس را ستوده و عده زیادی، از نفوذ فراوان او بر رئیسجمهور میگویند و او را اولین یهودی متنفذ در کاخ سفید برمیشمارند. براندیس پس از سفر بالفور هم در متقاعد کردن یهودیان و هم لابی در کاخ سفید نسبت به اعلامیه بالفور نقش محوری داشت اگرچه برخی از این مخالفتها کماکان در یک سطح قابل توجهی وجود داشت.
🔹 ماکس نوردو و از بنیانگذاران صهیونیسم، یهودیان امریکا را تنها امید صهیونیسم میداند. و نوآمی کوهن نویسنده برجسته تاریخ یهود تولد اسرائیل در سال 1948 را بدون حمایت مالی و فشار سیاسی یهودیان امریکا امکانپذیر نمیدانست در واقع اعلامیه بالفور را میتوان هزینهای در نظر گرفت که لندن آماده پرداخت آن بود تا از این طریق یهودیان امریکا را متقاعد کند که با استفاده از نفوذ خود، ایالات متحده را وارد جنگ کنند و همچنین یهودیان روسیه را به متفقین وفادار نگاه دارند.
📚اسرائیلیات تاریخی، علیرضا سلطانشاهی، صص ۲۷۳-۲۷۲
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۷ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۷ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۷ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
کارنامه نهضت.jpg
2.66M
📸اطلاعنگاشت «گذری بر کارنامه نهضت آزادی از تأسیس تا انحلال رسمی»
◀️به مناسبت 27اردیبهشت؛ سالروز اعلام موجودیت
🔹نهضت آزادی ایران نام یکی از احزاب سیاسی است که 27اردیبهشت1340 اعلام موجودیت کرد. این حزب که در پیوستگی آشکار با #جبهه_ملی و شخص محمد مصدق بود در مقاطع مختلف سیاسی حضور داشت.
🔸احزاب مختلف سیاسی همواره در تلاش بوده و هستند که کارنامهای غلوآمیز از فعالیتهای خود ارائه کنند که #نهضت_آزادی نیز از این آفات مصون نبوده است. گذری اجمالی بر کارنامه نهضت آزادی از تأسیس تا انحلال ما را به شناخت دقیقتری نسبت به این حزب میرساند. کارنامهای که سکوت در قبال قیام خونین 15خرداد ملت ایران در خود دارد و از دل این حزب گروهک تروریستی مجاهدین خلق به وجود آمد و 30بهمن1366 در پاسخ امام به نامه وزیر کشور عدم رسمیت این حزب اعلام شد.
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ چرا بازرگان منافقین را فرزندان خود خواند+ سند
🔹در دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ مقالهای از مهندس مهدی بازرگان در روزنامه میزان به چاپ رسید که واکنشهای فراوانی را برانگیخت.
🔸حتی عنوان مقاله مناقشاتی را در پی داشت: «فرزندان مجاهد و مکتبی عزیزم» از یک سو خطاب به رجوی و اعضا و هواداران وی و از سوی دیگر خطاب به جوانان حزب اللهی و طرفدار نظام.
◀️مهدی بازرگان بدون در نظر گرفتن انحرافات آشکار مجاهدین خلق این گروهک تروریستی را با جوانان جان بر کف انقلابی و حزباللهی یکی کرد و با زبانی منافقانه نوشت:
🔹 «به هر دو شما، سازمان مجاهدین خلق و به گروهها و نهادهایی که عنوان مکتبی اختیار کردهاید، فرزند می گویم و هر دو را برادر همدیگر میدانم»
🔸بازرگان در ادامه مجاهدین خلق را فرزندان نهضت آزادی خوانده خطاب به آنان نوشت:
«مجاهدین خلق، شما فرزندان نهضت آزادی هستید، در سال ۱۳۴۳ که در زندان بودیم به دنیا آمدید و راه خود را پیش گرفتید، بدون آن که از خانه فرار کرده یا اخراج شده باشید.»
البته بازرگان برای اینکه فرزندانِ تروریست خود را از مظان اتهام نجات دهد جوانان انقلابی را هم منحرف و التقاطی نامید و در فرار رو به جلو گفت:
🔹«اگر مجاهدین خلق التقاطی هستند، و معتقدات اسلامی و انقلابی خود را اصرار دارند بر مبنای اصول مارکسیسم بنا نمایند و درخت ایدئولوژی آنها ریشه مارکسیستی دارد، درخت ایدئولوژی شما هم میوههای مارکسیستی دارد، زیرا که اهل قهر و انتقام و انهدام هستید که به هیچ وجه با روح اسلام دمساز نیست و عناد خاص با سود و مدیریت خصوصی داشته اگر دستتان برسد هر چه سرمایه و مالکیت و معامله است از بین برده، کشور را یکسره ملی، یعنی دولتی میکنید.»
🔻بازرگان در بخش دیگری از سرمقاله خود با تعریف از مجاهدین؛ انقلابیها را منحرف میخواند و مینویسد:
🔸«مجاهدین عده قلیل نیستند و نفوذ عجیب در دختر و پسرهای دانشآموز و دانشجو و در مدارس دارند. مکتبیها نیز هم فراواناند هم فداکار، متشکل و مجهز و ستون فقرات انقلاب. منحرف هستید اما نه منافقید، نه مرتجع و نه مزدور اجانب. اصلا این چه حرفی است که هر کس با ما اختلاف داشت بجای آنکه بگوییم در اشتباه یا خطاکار است، بگوییم مزدور دشمنان است.»(روزنامه میزان، 12اردیبهشت1360)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۹
🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️نهضت آزادی و تلاش برای حفظ سلطنت پهلوی
◀️پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی؛ به مناسبت سالروز اعلام موجودیت «نهضت آزادی ایران»
🔻استقرار حکومت قانون (بر پایه سلطنت) اولین اصل از اصول سیاستداخلی « #نهضت_آزادی »
🔴حسن نزیه،از اعضای هیئت مؤسس نهضت آزادی، در روز اعلام تأسیس نهضت آزادی(اردیبهشت۱۳۴۰): نهضت آزادی ایران ضامن حفظ رژیم حاضر است.
🔻نهضت آزادی در بیانیه11آبان1355: اجرای قانون اساسی (سلطنتی) راه رهایی از بحران
🔴نامه درخواست #مهدی_بازرگان از دربار برای ملاقات و مصاحبه تلوزیونی با #شاه در تاریخ 30اردیبهشت1357
⁉️نهضت آزادی همواره ادعای پیشقراولی در نهضت اسلامی را داشت و از این رو اعضای آن به دنبال سهمخواهی از نظام اسلامی برآمدند. اما آیا واقعا این حزب به دنبال براندازی رژیم سلطنتی پهلوی بود؟ اسناد و شواهد تاریخی دیدگاهی دیگر دارند.
🇮🇷 @IRANeMOASER