eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
427 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 انقلاب اسلامی 🗓۱۲ مهر ۱۳۵۷ 🔹آقایان صادق خلخالی، سیدکاظم نورمفیدی، سیدعلی اصغر دستغیب و محمدجواد حسینی رکنی_ روحانیان تبعید شده به بندر لنگه - در نامه‌ای به امام به محاصره خانه ایشان در نجف به شدت اعتراض کردند. رونوشت این نامه به دولت عراق و سفارت آن کشور در تهران نیز فرستاده شد. 🔸در پی فشارها و محدودیت‌های دولت عراق نسبت به امام، ایشان اعلام کردند قصد دارند از این کشور خارج شوند، لذا صبح امروز به همراه فرزند و چند نفر از علاقه‌مندان‌شان، نجف را به قصد کویت ترک کردند. در ساعت 15 با ورود به مرز صنوان، مقامات دولت کویت از دادن ویزای ورود به ایشان و همراهان‌شان خودداری و در نتیجه امام و همراهانش، صنوان را به قصد بندر بصره ترک کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص75 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تشخیص دقیق امام درباره كودتاى بعثى‏ها در عراق 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/104 🔹 به دنبال دست يافتن به قدرت و حكومت، به منظور اغفال ملت‏هاى مستضعف منطقه، طبق شيوه ديرينه استعمار تندترين و حادترين شعارهاى چپى را سر داد و شديدترين حمله‏هاى لفظى را عليه و آغازكرد! به‏طورى كه بسيارى گمان كردند كه تندروترين جناح كمونيست‏ها در عراق بر سركار آمده‏اند! 🔸من شخصاً نيز بر اين باور بودم كه كودتاچيان كمونيست و يا چپ افراطى هستند و به خاطر دارم كه هنوز هفته‏اى از كودتاى بعثى‏ها در عراق نگذشته بود كه روزى براى كارى به حضور امام رسيدم و به مناسبتى درباره كودتاى حزب بعث در عراق اظهار نظر كردم كه چپ افراطى بر سر كار آمده است، ليكن امام برخلاف تصور من فرمود: «برعكس هستند» و من حتى امروز نيز در شگفتم كه امام در آن روز چگونه و از چه راهى به ماهيت آنان پى برده بود؟ اين يكى از ويژگى‏هاى امام است كه آينده چون امروز برايش روشن است و از نيات سياستمداران آگاه است. 🔹البته امروز وقتى در لابه‏لاى روزنامه‏هاى آن روز ايران و ديگر كشورها به كندوكاو مى‏پردازم، مى‏بينم قرائنى وجود دارد كه مى‏تواند تا حدى ماهيت كودتاچى‏هاى بعثى را بنماياند، ليكن در آن روز هيچ‏يک از روزنامه‏هاى ايران و ديگر كشورهاى اسلامى و عربى به عراق نمى‏آمد و دست يافتن به آن براى ما آسان نبود. (نهضت امام خمینی، ج2، صص518-517) 🇮🇷 @IRANeMOASER
نقش آمریکا در فتنه96.pdf
340.8K
⬅️نقش ایالات متحده آمریکا در آشوب‌های داخلی ایران؛ از 1396 تا 1401 مقام معظم رهبری: 🔹«بنده به صراحت می‌گویم این برنامه‌ریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است. نشستند برنامه‌ریزی کردند، برنامه‌ریزی کردند. عمله و مزدوران و حقوق بگیران آنها و بعضی از ایرانی‌های خائن هم که در بیرون از کشور هستند به اینها کمک کردند. 🔸بعضی‌ها تا ما میگوییم فلان حادثه را دشمن خارجی ایجاد کرده، روی این کلمه‌ی دشمن خارجی کأنه حساسیت دارند، تا میگوییم آقا این کار کار خارجی‌ها بود، کار دشمنان خارجی بود، فوراً سینه سپر میکنند برای دفاع از سازمان جاسوسی آمریکا یا صهیونیست‌ها؛ انواع تحلیل را، انواع لفاظی‌های مغالطه‌آمیز را میکشند وسط برای این که اثبات کنند که نه پای خارجی‌ها، دست خارجی‌ها در این قضیه وجود نداشته.»(1401.7.11) 🔹غرب‌زدگان داخلی و مدافعان سازمان سیا همواره در تلاش بودند دست آلوده و چهره کریه اربابان خود را در فتنه‌های گوناگون بپوشانند اما برای مشاهده جنایات آمریکا علیه ملت ایران نیازی به بازخوانی تاریخ صد سال گذشته نیست چه آن‌که این رژیم منحوس در فتنه‌هایی نظیر فتنه سال 1396 نقش آشکاری داشت و بازخوانی این نقش، مطمئنا دهان مدافعان و تطهیرکنندگان سازمان سیا و موساد را خواهد بست. ضمیمه: مقاله «بازکاوی نقش امریکا در ایجاد آشوب‌های کور دی‌ماه96 بر اساس اطلاعات آشکار»،مقدمی شهیدانی، سهراب، حبیبی، حامد، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 55، بهار 1397. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۲ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۳ مهر ۱۳۵۷ 🔹آیت‌الله صدوقی با ارسال دو تلگراف جداگانه با امضای «جامعه روحانیت یزد» به سفارت عراق و سفارت کویت در تهران، انجام اقدامات و ایجاد محدودیت‌های این دولت‌ها را علیه امام خمینی محکوم کرد. 🔸در پی انتشار خبر هجرت امام از عراق، بعدازظهر امروز تظاهراتی در زنجان با شرکت بیش از 2 هزار نفر از دانش آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان برپا گردید و در ادامه حدود 20هزار نفر از مردم این شهر به حمایت از امام در خیابان‌های شهر دست به تظاهرات زدند و کلیه مغازه‌های بازار و خیابان‌های این شهر تعطیل شد. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص78 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴تشکیلات عظیم شیعه ▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان و و نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستان‌هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می‌کنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشان‌دهنده این معناست. ▫️یعنی علی‌رغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در ، و قبل از آن‌ها هم حضرت جواد به نحوی، و سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همین‌طور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢فتواى تاريخى امام درباره عمليات پارتيزانى 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/105 🔹در تاريخ شهريورماه 47، يكى از عراقى‏ها به نام كه با كار مى‏كرد به حضور امام رسيد و پيشنهاد پشتيبانى امام از فداييان فلسطين را داد و در اين زمينه استفتايى تقديم داشت. امام كه از آغاز نهضت هيچ‏گاه از مسأله فلسطين فارغ نبوده است و بخشى از قلب بزرگش را فلسطين اشغال‏شده ويژه خود ساخته است، از اين پيشنهاد با چهره گشاده و آغوش باز استقبال كرد. در پاسخ استفتايى كه در اين زمينه به عمل آمده بود و به عنوان «گروهى از فداييان فلسطين» امضا داشت، فتواى تاريخى و سازنده خود را صادر كرد و ضمن پشتيبانى از مبارزات مسلحانه مردم فلسطين «دادن زكات و ساير صدقات» را به فداييانى كه در راه آزادى فلسطينِ اشغال‏شده، پيكار مى‏كنند مجاز اعلام كرد. 🔸شايد در تاريخ اسلام و در براى نخستين بار بود كه مجتهدى وارسته و مرجعى متعهد پرداخت زكات را به مسلمانان غيرشيعه اجازه مى‏داد و به پشتيبانى از پارتيزان‏ها و برمى‏خاست. 🔹اين فتواى تاريخى ميان امام و فداييان جان بركف فلسطين پيوندى ناگسستنى و جاذبه‏اى شگرف پديد آورد و بسيارى از فداييان و مقامات فلسطينى را به شناخت امام و نهضت اسلامى او در ايران واداشت. از طرف ديگر انديشه رفتن به پادگان‏ها و اردوگاه‏هاى سازمان آزاديبخش فلسطين و پيوستن به پارتيزان‏هاى فلسطينى در بسيارى از جوانان مسلمان و مبارز ايران پديد آمد. 🔸اين فتواى تاريخ‏ساز، نه تنها عمليات پارتيزانى ملت فلسطين را تأييد و امضا كرد كه گام درخشان و جهش‏زايى بود كه در دگرگونى شيوۀ مبارزۀ ملت اسلام در ايران و ديگر كشورهاى اسلامى برداشته شد. 🔹البته امام خمينى در كتاب عمليات پارتيزانى و ديگر مبارزات تاكتيكى را به‏طور كلى امضا كرده است؛ ليكن در اين فتواى تاريخى براى نخستين بار به‏طور رسمى، جنگ‏هاى چريكى و پارتيزانى را تأييد و دادن زكات و ديگر وجوه بريه به پارتيزان‏ها را تأييد كرد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص531-530) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۳ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۳ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۳ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۴ مهر ۱۳۵۷ 🔹در ساعت 14:20 به وقت محلی و 16:50 به وقت تهران، امام خمینی وارد شدند و در دهکده‌ای نزدیک پاریس به نام در منزل یکی از طرفدارانشان اقامت گزیدند. خبر ورود امام به فرانسه، اولین بار توسط خبرگزاری فرانسه به جهان مخابره شد. 🔸بنابر گزارش روزنامه اطلاعات گروه کثیری از طرفداران امام در در اعتراض به مقامات و حکومت این کشور که مانع از ورود امام شده بودند، دست به تظاهرات زدند و با گمان اینکه امام همچنان در مرز کویت و عراق هستند، به سوی مرز عراق و کویت رهسپار شدند تا مأموران کویتی مانع از ورود حضرت امام به کویت نشوند. 🔹امام پس از اقامت در پاریس، اولین پیام خود را برای ملت ایران ارسال کردند. ایشان در این پیام با اشاره به وجود محدودیت در کشورهای اسلامی به منظور خدمت به ملت محروم و هجوم همه جانبه اجانب و وابستگان به آنان، اعلام کردند که به ناچار جوار مولی امیرالمومنین(ع) را ترک نموده و به سوی فرانسه پرواز کرده اند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص82-84 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢اشتباه راهبردی آیت‌الله حکیم و سرنوشت تلخ ایشان 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/106 🔹آقاى حكيم كه از آن همه گستاخى و تجاوز رژيم عراق [علیه ایرانیان ساکن عراق] به ستوه آمده بود، بر آن شد براى به حركت در آوردن مردم به هجرت كند. او در زمان عبدالسلام عارف نيز به عنوان اعتراض به اعمال آن رژيم به بغداد رفته بود و براى خروج از عراق تقاضاى گذرنامه كرده بود كه با واكنش رعدآسا و خروش‏آفرين مردم عراق و هجوم و قبايل به بغداد و اعلام آمادگى آنان جهت انجام دستورات او همراه شد و موجب عقب‏نشينى دولت عراق گرديد. 🔸ليكن اين بار شرايط با آن زمان تفاوت كلى داشت، چون اين بار، نخست از كوتاه‏دستى رهبران مردم استفاده كرد و شعارهاى كاذب خود را در سطح جامعه گستراند و ذهنيت جامعه را به نفع خود تغيير داد و ديگر اينكه با اعدام‏ها، ترورها و انباشتن زندان‏ها از مردم و انجام شكنجه‏هاى توانفرسا و غير انسانى، نفس‏ها را در سينه‏ها خفه كرد. انگيزه اين هجرت صرفاً پشتيبانى از اطرافيان بازداشت‏شده و ايرانيان رانده‏شده از عراق بود و... اين انگيزه نمى‏توانست ملت عراق را با آن همه ناآگاهى به قيام عليه رژيم بعث وادارد. 🔹رژيم دست‏نشانده ابرقدرت‏ها نبود و به ابرقدرت‏ها تكيه نداشت بلكه هماره توطئه‏هايى از طرف ابرقدرت‏ها براى برانداختن حكومت او در دست اجرا قرار داشت. ليكن رژيم بعث دست‏نشانده و برخوردار از كمک همه‏جانبه ابرقدرت‏ها بود؛ از اين رو، رفتن آقاى حكيم به هيچ‏گونه واكنشى در ميان مردم عراق ايجاد نكرد... 🔸توطئه عفلق و عفلقى‏ها عليه مبنى بر متهم كردن آن به جاسوسى كه در خاطرات آمده است، رسماً عليه آقاى حكيم به مرحله اجرا در آمد و در تاريخ 3.19 ‏‏كه نزديك يک هفته از هجرت او به بغداد مى‏گذشت ـ ناگهان رسانه‏هاى گروهى عراق خبر جاسوسى را اعلام داشت و يكى از طرفداران آقاى حكيم در تلويزيون ظاهر شد و به جاسوسى براى با همدستى سيدمهدى حكيم اعتراف كرد. اعترافى كه در زير شكنجه‏هاى توانفرسا از او گرفته بودند... 🔸هنوز ساعتى از پخش خبر رسانه‏هاى گروهى عراق مبنى بر جاسوسى سيدمهدى حكيم براى ملا مصطفى بارزانى نگذشته بود كه دژخيمان بعثى به اقامتگاه آقاى حكيم در بغداد يورش بردند و به بهانه دستگيرى پسر او خانه را زير و رو كردند و بدين وسيله نسبت به او و مقام مرجعيت اهانت و جسارت كردند. 🔹آنگاه آقاى حكيم را با يك كاميون نظامى از بغداد به كوفه بردند و در منزلى كه در آنجا داشت زير نظر و محاصره قرار دادند و تلفن منزل او را نيز قطع كردند و بدين ترتيب، ضربه سهمگين و جبران‏ناپذيرى بر او وارد ساختند... 🔸همزمان با انتقال آقاى حكيم از بغداد به كوفه، تظاهراتى از طرف در نجف ترتيب داده شد، در اين تظاهرات نمايشى، بعثى‏ها به منزل آقاى حكيم در نجف حمله كردند و به در منزل سنگ و گل زدند و شعارهاى ننگين و اهانت‏بارى عليه او دادند. 🔹شگفت‏آور آنكه بسيارى از مردم عراق كه تا ديروز با احساسات شديد خود ماشين آقاى حكيم را از حركت باز مى‏داشتند و رفت و آمد را بر او دشوار مى‏ساختند، در برابر اين تظاهرات بى‏شرمانه بعثى‏ها و جسارت‏هايى كه به او كردند كوچک‌ترين واكنشى از خود نشان ندادند و تماشاچى صحنه شدند. 🔸اين نوع برخورد مردم بر اثر ناآگاهى بود و ناآگاهى مردم به شيوه مرجعيت آقاى حكيم مربوط است. او با همه علم و تقوايى كه داشت، چنين مى‏انديشيد كه بايد با يک فتوا، كشور را دگرگون كرد و مانع كار دولت‏هاى خودكامه شد، غافل از آن‌كه هر زمان به گونه‏اى است. 🔹اگر دولتى با اتكا به بر سر كارآيد، با شبكه‏هاى گسترده خود، همه را زير نظر مى‏گيرد و امكان حركت فورى و سراسرى را از ميان مى‏برد. اگر مردم عراق روشن شده بودند و به‌تدريج با اعلاميه و سخنرانى به آنان جهت داده شده بود و از «ايام‏اللّه‏»: عاشورا، و بيست و هشتم صفر، جهت روشنگرى و انقلاب فكرى بهره‏بردارى مى‏شد، بدانسان آقاى حكيم منزوى و خانه‏نشين نمى‏شد و ابتكار عمل از دست او بيرون نمى‏رفت. 🔸اينجاست كه به اصالت و ژرفايى و بنيادى بودن راه و روش او در مرجعيت پى مى‏بريم كه معتقد است مردم تنها نيرو و لشكر ما هستند و از آن‌ها بايد مردمى آگاه، با اراده و پولادين ساخت تا از همه مشكلات پيروزمندانه بيرون آمد؛ و اين در صورتى پديد مى‏آيد كه مرجع با مردم باشد، با مردم حرف بزند، سخنرانى كند، اعلاميه بدهد و بتدريج آنها را آماده سازد. اين است فرق شيوه امام و شيوه ...(نهضت امام خمینی، ج2، صص569-566) 🇮🇷 @IRANeMOASER
توطئه سفر بختیار به پاریس.pdf
623.7K
🔻توطئه لیبرال‌ها علیه انقلاب ملت ایران 📍به‌بهانه سالروز ورود امام خمینی به تبعیدگاه سوم؛ فرانسه 🔹توطئه­ های بسیار فراوانی توسط امریکا و عوامل داخلی آن در روزهای آخر پیروزی انقلاب شکل گرفت تا از پیروزی انقلاب اسلامی جلوگیری گردد و شرایط لازم برای سرکوب آن به وجود آید. یکی از توطئه­ها مشغول­ کردن رهبران انقلاب به و به دست آوردن فرصت و آماده‌­سازی شرایط برای یک کودتای خونین توسط ژنرال و کشتار رهبران انقلاب و قتل عام مردم بود. 🔸سفر شاپور بختیار مدیر اجرایی ، به فرانسه برای ملاقات با امام یکی از حلقه‌­های این توطئه بود. شاپور بختیار پس از مذاکرات فراوان با رهبران ، توسط ژنرال هایزر به جانشینی شاه برگزیده شده­ بود تا مأموریت او را انجام بدهد... ضمیمه: مقاله «توطئه لیبرال‌های ملی‌گرا برای ملاقات شاپور بختیار با امام در پاریس»، سیدمحمد هاشم پوریزدان‌پرست، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان 1391 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️فرانسه و دروغ آزادی 📍نامه کم‌تر دیده شده مرحوم حاج احمد خمینی به همسرشان؛ از تبعیدگاه فرانسه/1 ⬅️به‌بهانه سالروز ورود امام خمینی به تبعیدگاه سوم 🔹...از حال ما بخواهی همگی خوب هستیم؛ گوش به حرف روزنامه‌ها و زید و عمرو نکن که می‌دانم نمی‌کنی، آقا بحمدالله خوب است و مشغول چه مشغولی. درست است که کارش زیاد است ولی مهیا هم شده است. 🔸وضع ما اینجا معلوم نیست مرتب از طرف الیزه که آقا سر ما را کلاه گذاشتید و یک مرتبه در این دیار که نامش به آزادی همه جا را گرفته است، وارد شدی ولی آخر ما با ایران معاهدات اقتصادی داریم و سایر کشورها هم دست کمی از فرانسه ندارند، موجه وحشت‌شان شده است. مرزها را برای این پیرمرد نه تنها نگشوده‌اند که شديد كنترل می‌کنند. دیروز قرب دو هزار پسر و دختر در سالنی جمع شده بود از سراسر اروپا تا په سخنرانی امام‌شان گوش دهند که ناگهان نماینده ژیسکار ديستن با دستی لرزان که فکر می‌کرد وارد درباری می‌شود و از سادگی اوضاع تعجب کرده بود، از رفن ایشان با کمال احترام جلوگیری کردند. 🔹می‌بینی که این غرب است که یک عمر است ما را به اسم آزادی بازی می‌داده. اینجا با شرق تنها این فرق را دارد که در اینجا با پنبه سر می‌برند و در شرق با شمشير؛ ولى ماحصل یکی است. این مرد که برای نجات امتش لباس مرجعتش را در نجف کند و یک مرتبه با یک تصمیم محیرالعقول از نظر آخوندی، خود را با حصارهای تنیده از همه چیز غير از اسلام رهانید در فضایی خود را یافت که این بار دربانانش همه به دوش‌کشندگان پرچم آزاديند. او با دست لرزانش - که لرزشش این روزها بیشتر شده است - از فرودگاه بغداد پیامی برای مردمش که خود را جلوی گوله غرب و شرقی میدهند، فرستاد و در اعلامیه‌ها نیز همچون همیشه می‌غرد که اگر قطعه قطعه‌ام كنند، دست از کار نمی‌کشم. 🔸ما در غرب، غريبیم؛ چرا که فکر می‌کردیم در اینجا چیزی را می‌یابیم که شرق فاقد آن است و آن آزادی است، شاید بیش از سیصد خبرنگار و فیلم‌بردار بر سر پیر مرد ريخته‌اند که همه بالاتفاق در این روزها نوشته‌اند که هر چه هست زیر سر این یک مشت استخوان است و جلودار این‌ها بیش از ۱۰۰ پلیس فرانسه که به اسم محافظ چون نجف شديدا همه جا را کنترل کرده‌اند و الحق که دنیایی است و پیرمرد به تمام این‌ها می‌خندد و معتقد است که همه کشک است و کسی به او هیچ‌کاری ندارد و من هم به هر دو معتقد یعنی اعتقاد به طرفين دو ضد.(1) 🔹امشب آقا محمود [بروجردی داماد امام] گفت که آمده‌ای تهران و همه رفته‌اند قم و دیگر هیچ نگفت. آخر تو تنها آمده‌ای تهران که چی؟ آیا حسین طوری شده خودت خدای ناکرده بلایی سرت آمده؟ آقا محمود ساکت بود، امیدوارم که مواظبت کنند. خانم احساس ناراحتی و اظهار تنهایی کرده است، با اینکه وضع‌مان هيچ معلوم نیست و بناست اینجا را ترک کنیم با این وضع می‌خواهیم که این زن که زندگی پر ماجرایش دیدنی است را بیاوریم هر چه شد، شد. زنی که زندگی‌اش را بر برگ غربت نوشته‌اند. 🔸اوضاع اینجا: تیپ‌ها مختلف، عقايد متضاد، حرف‌ها مترادف و محتوا و مفهوم در صورتی که ترادف در کلام باشد قهرا یکی است و ژست‌ها مشترک، شکایات متناقض، و دین آری دین، دینِ یک بعدی، که حرکت رکوع را موج می‌داند که در نهایت شاه را بر می‌دارد!!(2) 🔹اگر بگویی چه گل قشنگی است فریاد اعتراض که مردم زیر شکنجه اند(3) و من در این محیط مسمومیتم قطعی و قهری است، اکثرا با شور و شوقي و کثیرا بی‌اطلاع و تک توک‌هایی که مطلب دست‌شان است خیلی ناکس(4) و فهیم 🔸 و اما محيط غرب همه سگ باز و اگر راستش را بخواهی همه‌ی سگ‌ها آدم باز. و منزل ما سه اتاق دارد یکی برای آقا و یک اتاق1/2x1/5پرای من که درش توی اتاق آقا باز می‌شود و اگر احتیاجی شود، درها صدا دار و من [برای رعایت حال آقا] از پنجره به حیاط می‌روم و باید مواظب باشم که افسر روبروییم تیرم نزند به عنوان یک تروریست!! می‌بینی که چه شلم شوربایی است! در اتاقی دیگر ۱۰ نفر می‌خوابند که در اتاق آقا توی اون باز می‌شود یعنی من اگر بخواهم بیرون بروم باید از اطاقم برم توی اطاق آقا از آنجا باید برم توی اطاق ده نفری [ و در آن اطاق ده نفری] همه تا قبل از خواب وزير و وکیل مملکت آینده!! و بر سر رئیس‌جمهور این ملک دعوا، همین حالا یاد حرف جلال افتادم که می‌گوید روشنفکران ما از هر چهار نفر دور میز یک رئیس جمهور! الحق همین طور است. 🔹همین الان نماينده ابو عمار آمده است که ياسر گفته است که این مردی که می‌گوید من فرودگاه به فرودگاه می‌روم تا حرفم را بزنم باید بیاید اینجا تا به این عرب‌ها شجاعت را یاد دهد، گمانم خیال دارد آقا آنجاها شهید شود من که نیستم!! ...(از غربت غرب تا رحمت انقلاب اسلامی، فصلنامه پانزده خرداد، شماره2، زمستان 1383) 🇮🇷 @IRANeMOASER
خاطرات پاریس حاج احمد آقا.pdf
203K
📌نامه کم‌تر دیده شده مرحوم حاج احمد خمینی به همسرشان؛ از تبعیدگاه فرانسه/3 توضیحات: 1. منظور مرحوم حاج احمد خمینی این است که ایشان از یکسو به اطمینانی که حضرت امام می‌داده آگاهی و ایمان داشت و از سوی دیگر در برابر عشقی که به امام داشت و با آگاهی که از حجم دشمنی‌ها و توطئه‌های مخالفین داشته است، نسبت به احتمال هرگونه اتفاق سوئی نگران بوده است. 2. اشاره به برداشت رایج و منفی متحجرین از اسلام که با مبارزه با شاه و بیدادگری مخالف بوده و معتقد بودند فقط باید دعا کرد و نماز خواند. 3. اشاره به افراطی‌گری‌ها و روحیات نامتعادلی که در اوایل انقلاب تحت تأثیر روحیه انقلابی‌گری بر بسیاری از انقلابیون به‌ویژه جوانان در آن ایام دارد که همه چیز را حتی مسائل ذوقی و احساسی و عرفانی از دریچه برخورد انقلابی می‌نگریستند. 4. اشاره به سیاست‌بازانی که برای عقب نماندن از قافله انقلاب و بهره‌برداری‌های بعدی در نوفل‌لوشاتو گرد آمده بودند، چهره‌هایی همچون بنی‌صدر و قطب‌زاده و هم‌فکران‌شان از لیبرال‌ها و ملی‌گرایان و دیگران... ضمیمه: مقاله «از غربت غرب تا رحمت انقلاب اسلامی؛ یادی از یادگار امام»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره2، زمستان 1383 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد! 🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟ 🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند می‌دانستند بدون این‌که خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاه‌های سیاسی حساس دست نخواهند یافت. 🔸یکی از در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای مبنی بر نقش وی در انتخاب به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد می‌کنند. 🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض » را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت ، برمی‌شمارد و تصریح می‌کند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّت‌های مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفته‌اند. البته امام (ره) تأکید می‌کند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است. 🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح می‌کند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید می‌کنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.» 🔹همان گونه که می‌بینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشاره‌ای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمی‌خورد! با این وجود، برخی از چهره‌های سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کرده‌اند که طرح مهاجرت به پاریس را آن‌ها مطرح کرده‌اند. 🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین می‌نویسد: «در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیل‌گران گفته و نوشته‌اند که اگر من به نمی‌رفتم و آقای خمینی را همراهی نمی‌کردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمی‌شد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی می‌ماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمان‌یافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود. 🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی می‌کند و می‌نویسد: «حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کرده‌اند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.» 🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با ، همین مدّعا را مطرح می‌کند و می‌گوید: «[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.» 🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله می‌توان به مرحوم و (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهم‌تر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه الهی-سیاسی‌شان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد می‌کند و چنین می‌فرماید: 🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كرده‏اند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت‏ احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢یادداشت ویژه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در مورد برخورد رژیم بعث با آیت‌الله حکیم 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/107 🔸شهید آیت‌الله در يادداشت‏هاى خود، ماجراى آقاى حكيم را چنين بازگو كرده است: 🔹 ... دولت وقت كه بسيار خبيث و بدبخت و به غايت دور از اساس اسلام است و متمايل به چپ مى‏باشد، با كمال دقت مشغول ريشه‏كن كردن او بودند. 🔸يک آن‌كه در ابتداى حكومت، رئيس جمهور وقت [احمد حسن البکر] به منزل شخصى ايشان رفت و اظهار كرد كه آقا مناسب است حكومت را نصيحت كند كه با ما چنين سوء رفتار نداشته باشد و آقازاده آقا كه در مجلس بوده دفاع از حكومت ايران كرده و اين‌كه شماها با ايران چه كرديد كه ايران با شما بكند. 🔹و غافل از آن‌كه آمدن او و اين صحبت‏هايشان به خاطر آلوده كردن بود كه آقا با دولت ايران ... رابطه به‌خصوص دارد كه بايد ميان دو دولت ميانجيگرى كند، ايرانى كه ملت عراق به خون آن تشنه است، ايرانى كه به عنوان و در بين افراد عرب و عرب‏زبان بسيار بدسابقه و كفرمآب است. 🔸و غافل از آن‌كه مردم مى‏نشينند و مى‏گويند كه رئيس وقت كه خدمت شخص (منزل) آقا رفتند، آقا براى بهبود وضع شيعيان از او چه خواسته و چه گفته و مقاصد خودشان را چرا به آنان در مقابل بعضى باج‏ها، تحميل نكردند...‏‏. 🔹با در نظر گرفتن اين جهات و يك جهت ديگر كه دولت عراق پيش آورد آقا را غافل كردند و به عنوان طرفدار عجم در عراق معرفى نمودند؛ و آن اين بود كه حمله كردند به ايرانى‏ها كه در عراق هستند و آن‌ها را تسخير كردند و كتک زدند و اذيت نمودند و روحانيت را تحت فشار قرار دادند... بعد ايشان هم به عنوان اعتراض از ، كه در ايام صفر بود و اربعين، مراجعت به نجف كرده و آن دولت قلدر بى‏انصاف، به مجرد ورود آقا به دست از زشت‏كارى‏هاى خود برداشت و با اين عمل كوچک به مردم اعلام كرد كه آقا طرفدار عجم است و با اين دسيسه‏كارى‏ها ملت عراق را از ايشان جدا كردند، و جدا بودند، و اسباب سابق كافى بود كه رشته ناگسستنى تقليد گسيخته شده باشد و بى‏اثر بماند، آن‌قدر بين مردم و او جدايى افتاد كه در كوچه شنيده شد كه گفته شده: سيدمحسن طلع عجمى؛ يعنى سيد محسن عجم شده. 🔸نگارنده كه خوب اين قصه‏ها را مى‏فهميد و از دسيسه‏ها مطلع شد و از پيش هم به خاطر داشت، رفت خدمت آقا و موضوع سوءنظر را تذكر داد كه بلكه معظمٌ‏له از اين رفتار منصرف شوند. 🔹البته من در نظر داشتم كه گذشته از اينكه ايشان از مرگ حتمى در اجتماع عراق نجات پيدا كنند، از خرده اشكالاتى كه متوجه ايشان از قديم الايام بوده رها شوند و تزكيه و تطهير نسبى پيدا كنند و در نتيجه مى‏توان به مقصود واقعى و اصلى كه مبارزه با حكومت وقت ايران بود نايل شد و در اين صف آقا را هم علمدار معرفى كرده باشيم. بدين منظور خدمتش عرض كردم: آنچه به نظر مى‏رسد و من فكر مى‏كنم و شما بايد احتمال بدهيد، آن است كه دولت عراق مى‏خواهد شما را از نظر جامعه عرب عراق ساقط كند و طرفدار عجم معرفى نمايد تا بتواند در وقتش شما را بكوبد. مناسب است كه در كارها دقتى بيشترى كنند. 🔸اين پيشنهاد از من در آن وقت بسيار زننده بود و از نظرى هم خطرناک، چه آنكه اگر آقايان ايرانى مطلع مى‏شدند لبه تيز شمشير برنده خويش را براى نابودى مخلص به كار مى‏بردند ولى در عين حال من فكر كردم اين كار لازم است و لابد كسانى از من بعداً يا در همان مجلس خواهند سؤال كرد كه بايد چه كرد در اين حوادث، و من مى‏خواستم حل اين مشكله در شروع به مبارزه با حكومت ايران تذكر دهم ولى قضاى الهى بر آن شد كه به فكر چاره‏جويى نيفتادند و اصولاً هم نمى‏توانستند و يا نمى‏شد كه در آن اوان با دولت و حكومت ايران شروع به مبارزه كنند. 🔹ولى پيشنهاد مرا خيلى ترتيب اثر ندادند و آن شد كه شنيديد و فهميده‏هاى عراق از رفتار ايشان به خاطر اين پيشامدها كه گذشت دل خوشى نداشته و آخرالامر ابتلا به ‏نشينى و گوشه‏گيرى پيدا كرد و در همان اوقات حضرت آقاى والد در ملاقاتش با او تذكر داد كه اين قبيل حوادث هم در ايران پيش مى‏آمد ولى من فكر مى‏كنم كه اين گوشه‏گيرى چندان صحيح نباشد، گرچه ممكن است از نظر شما و وضع خودتان صحيح باشد، ايشان هم در جواب گفته بودند كه من فعلاً پيش از اينكه به عنوان انزجار از حكومت كناره‏گيرى كنم (وظيفه‏اى) نمى‏دانم. 🔸بالاخره در آن سنين از عمر و اين فشار، البته اين سنخ اشخاص از پاى در خواهند آمد تا آنكه در ماه ربيع‏الاول 90 دار فانى را وداع فرمودند. غفراللّه‏ له و لنا و للمؤمنين و المؤمنات فى يوم‏الحساب ان‏شاءاللّه‏ تعالى. (نهضت امام خمینی، ج2، صص572-571) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۵ مهر ۱۳۵۷ 🔹صبح امروز تظاهرات گسترده‌ای با شرکت دانش‌آموزان، معلمان، بازاریان و کارمندان در تعدادی از خیابان‌های خمین برپا شد. تظاهرکنندگان با سردادن شعار، خواستار بازگشت امام به ایران بودند. در پی این تظاهرات اداره‌های خمین تعطیل شد و فرهنگیان این شهر دست به اعتصاب زدند. 🔸 با ارسال تلگرافی به امام آمادگی خود و مردم را برای اجرای فرامین رهبر انقلاب یادآور شد. 🔹آیت‌الله صدوقی با ارسال تلگراف برای رئیس جمهور ، از ایشان خواست که فرانسه میزبان خوبی برای شخصیتی جهانی یعنی امام خمینی باشد. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص90-92 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢دستگیری مجتهد شهید در عراق 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/108 🔹 در شرايطی كه هيچ‏كس جرأت رفتن به منزل آقاى حكيم و ديدار با او را نداشت، مجاهد شهيد حاج سيد مصطفى خمينى از نخستين شخصيت‏هايى بود كه پس از باز گرداندن آقاى حكيم از بغداد به ديدار او شتافت و از او دلجويى كرد. 🔸ديدار شهيد سيدمصطفى خمينى با آقاى حكيم كه در تاريخ ١٣۴٨.٣.٢٠ ـ كه تنها يك روز از بازگرداندن آقاى حكيم از بغداد، مى‏گذشت ـ صورت گرفت اثر شايانى در محافل روحانى نجف داشت و در برابر، رژيم بعثى عراق را سخت خشمگين و نگران كرد و به واكنش سريع و غيرعادى واداشت. 🔹در روز ١٣۴٨.٣.٢١ رئيس سازمان به اصطلاح امنيت و فرماندار به حضور امام رسيدند و اظهار داشتند كه «از شوراى فرماندهى انقلاب مأموريت دارند كه آقاى سيدمصطفى را به بغداد اعزام كنند و براى انجام اين مأموريت از حضور شما اجازه مى‏خواهند!» 🔸امام پاسخ داد: «اگر اعزام او به بغداد منوط به اجازۀ من است، من هرگز چنين اجازه‏اى نمى‏دهم و اگر مأمور به جلب او هستيد كه خود مى‏دانيد» 🔹آنگاه كه مقامات مزبور مأموريت خود را در جلب او به بغداد به‏طور ضمنى اعلام كردند، امام او را به حضور طلبيد و از جريان آگاه ساخت. در ساعت 8 صبح آن روز حاج ، همراه چند تن از مقامات به اصطلاح امنيتى عراق به گسيل شد و لحظه‏اى نگذشت كه خبر آن در حوزه علميه نجف انعكاس يافت و نگرانى شديدى در مجامع روحانى به وجود آورد. 🔸مقامات روحانى با خود مى‏انديشيدند كه فرزند امام كه داراى ‏اى_انقلابى و ضدشاهى است اگر بنا باشد از تعرض در امان نماند، براى آن دسته از روحانيان محافظه كار و يا متمايل به رژيم شاه چه سرنوشتى در پيش خواهد بود؟! 🔹امام طبق برنامه همه‏روزه، سر ساعت در مجلس درس حاضر شد و در ميان انبوه تأثر، نگرانى و اضطراب حاضرين در مجلس، با يک دنيا آرامش و اطمينان به تدريس پرداخت و مانند هميشه به غور و بررسى در مسائل پيچيده علمى و فقهى ادامه داد، نيز برنامه نماز، ملاقات و ديگر برنامه‏هاى روزانه خود را به صورت عادى دنبال كرد. 🔸حاج را پس از ورود به بغداد يكسره به بردند، در آنجا علاوه بر ‏البكر رئيس جمهور، چند تن از اعضاى به اصطلاح و نيز حضور داشتند. در آغاز، رئيس جمهور به ديدارهاى سرّى و پيگير او با آقاى اشاره كرد و با لحن ويژه‏اى هشدار داد كه ممكن است كار به جايى كشيده شود كه ناراحتى شما و نگرانى پدر پير شما را به همراه داشته باشد! آنگاه پيشنهاد همكارى با رژيم بعث عراق و تيمور بختيار در مبارزه عليه ايران را مطرح كرد كه از طرف او قاطعانه رد شد و همان نكته‏اى را كه امام در نخستين ديدار مقامات عراقى گوشزد كرد، او نيز به كاخ‏نشينان بغداد يادآور شد كه «اختلاف ما با رژيم ايران يك اختلاف اساسى و عقيدتى است و برطرف‏شدنى نيست؛ اما اختلافى كه اكنون ميان دولت‏هاى عراق و ايران بروز كرده موسمى و زودگذر است. شما و دولت ايران امروز به هم بد مى‏گوييد و يكديگر را طعن و لعن مى‏كنيد و فردا در كنار هم قرار مى‏گيريد. اما ما نمى‏توانيم هيچ‏وقت با آنها كنار بياييم و تفاهم كنيم» 🔹احمد حسن‏البكر، بيهوده تلاش كرد كه به حاج سيدمصطفى خمينى بباوراند كه اختلاف رژيم او با شاه، اختلافى اساسى و ريشه‏دار است! و از آنجا كه رژيم او انقلابى و ضدامپرياليستى است! رژيم‏هاى ارتجاعى منطقه با آن سر ستيز دارند! برادر شهيد حاج سيدمصطفى مى‏گفت: 🔸اين ادعاى احمد حسن‏البكر مرا به ياد مثال معروفى انداخت كه «شتره تو خاک غلطيده بود و ادعا داشت كه از حمام آمده است»! 🔹رژيم بعث عراق كه دريافت سيدمصطفى خمينى انعطاف‏ناپذير است و با تطميع و تهديد نمى‏توان او را فريفت و مجرى اغراض و اميال خود قرار داد، او را آزاد كرد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص575-573) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ مهر ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓۱۶ مهر ۱۳۵۷ 🔹آیت‌الله و میرزا - 2نفر از روحانیان سرشناس - با ارسال تلگرافی به رئیس جمهور فرانسه، از او خواستند تا مقدم امام خمینی را گرامی داشته و ضمن رعایت احترام کامل، از ایشان محافظت کنند. 🔸بنابر گزارش تا ساعت 19:30 بیش از 20هزار نفر از مردم برای خون‌رسانی به مجروحان و حمل جنازه شهیدان‌شان، مقابل بیمارستان این شهر گرد آمدند. نیز در گزارشی از وقایع این شهر نوشت که تظاهرات آمل تا ساعت 21 ادامه داشت و پلیس به مقابله با مردم پرداخت. 🔹در پایان امروز هواری رئیس جمهور ، با ارسال پیامی برای امام نوشت شما می‌توانید هر زمان که ضروری بدانید در الجزایر بمانید و این‌جا را وطن دوم خود بدانید. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص104-113 🇮🇷 @IRANeMOASER