eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
اسناد منتشر نشده از همراهی آیت‌الله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی.pdf
4.03M
اسنادی منتشر نشده از مبارزات آیت‌الله العظمی بروجردی علیه رضاخان سال‌مرگ رضاخان تحریف سیره بزرگان به ویژه مراجع عظام تقلید یکی از اهداف ثابت بوده و هست و مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی از این امر مستثنی نیست و به‌همین جهت، مبارزات شهادت‌طلبانه ایشان علیه در محافل تخصصی و عمومی با سانسوری شدید مواجه است به‌گونه‌ای که کم‌تر کسی از اقدامات ایشان در این زمینه خبر دارد. اسنادی که در مقاله ضمیمه خواهید خواند برگی است از هویت مقدس و مبارز مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی در عصر پراختناق رضاخانی. 🖊ضمیمه: مقاله «اسناد منتشرنشده از همراهی آیت‌الله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی در دوره رضاخان»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399 🇮🇷 @IRANeMOASER
موقعیت بهائی‌ها در حکومت رضاخان.pdf
298.8K
موقعیت بهایی‌ها در ارکان دولت رضاخان سال‌مرگ رضاخان کانون‌های استعماری در ایران هم‌چون صهیونیست‌ها و بهائیت در تثبیت قدرت رضاخان نقش به‌سزایی داشتند و این مسئله منجر به موقعیتی مطلوب برای آنان شده بود. چنان‌که روی کار آمدن دولت کودتا این اجازه را به صهیونیست‌ها داد تا در فروردین 1300ه.ش. برای اولین‌بار در ایران اعلام موجودیت نمایند. در این بین بهائیان نیز با افزایش نفوذ خود در دستگاه‌های دولتی به گسترش تشکیلات خود در ایران دست زدند و محفل به اصطلاح روحانی خود را در سال 1300 ه.ش. راه‌اندازی کردند... 🖊ضمیمه: مقاله «موقعیت بهایی‌ها در ارکان دولت رضاخان (از کودتای 1299 تا شهریور1320)، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399 🇮🇷 @IRANeMOASER
دیکتاتوری لمپن‌ها.pdf
580.9K
دیکتاتوری لمپن‌ها سال‌مرگ رضاخان روایتی کم‌تر شنیده شده از سوء استفاده رژیم پهلوی ا ز گروه‌های چماق به دست و اجیر، برای سرکوب جنبش‌های اجتماعی در دوران پهلوی ضمیمه: مقاله ، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399 🇮🇷 @IRANeMOASER
گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوره رضاخان.pdf
16.22M
گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان سال‌مرگ رضاخان 🔹تیمورتاش؛ وزیر دربار رضاخان: ما قدرت مطبوعات و جرائد را گرفته‌ایم و هیچ‌وقت پس نخواهیم داد! 🔸سابقه مطبوعات در ایران به دوره قاجاریه برمی‌گردد. روزنامه نه‌تنها وسیله ارتباط جمعی و شیوه‌ای برای ارتباط و انتقال پیام‌ها و اخبار به مردم بود بلکه وظیفه و هم‌گرا کردن جامعه با نظام سیاسی حاکم را نیز بر عهده داشت. مطبوعات از بدو پیدایش در ایران کم و بیش تحت سیطره سازمان‌های حکومتی بودند اما این سیطره در دوران استبداد رضاخان با هیچ دوره‌ای از تاریخ دوران معاصر ایران قابل مقایسه نیست... ضمیمه: مقاله «گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان؛ به همراه اسناد منتشر نشده دربار پهلوی، پیرامون فعالیت روزنامه پیکار در برلین»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 68-67، بهار و تابستان 1400 🇮🇷 @IRANeMOASER
طومار عفت.pdf
1.81M
روایتی از مبارزات فرهنگی آیت‌الله شیخ یوسف نجفی جیلانی علیه کشف حجاب رضاخانی سال‌مرگ رضاخان 🔹آیت‌الله شیخ یوسف نجفی جیلانی در نجف اشرف متولد شد و تحصیلات دینی را در همان شهر آغاز کرد و از بزرگانی چون آیات عظام آخوند خراسانی، سیدابوالحسن اصفهانی و ملامحمد شربیانی اجازه اجتهاد گرفت. 🔸آن عالم برجسته از حامیان نهضت جنگل بود و میرزا کوچک‌خان جنگلی از علاقه‌مندان ایشان محسوب می‌شد. آیت‌الله جیلانی در دوران استبداد رضاشاه پهلوی از همان آغازین روزهای تاج‌گذاری رضاشاه، در زمره منتقدین جدی رژیم پهلوی درآمد و کتاب «وسیلة العفایف یا طومار عفت» را در سال 1307ه.ش. در مقابله با کشف حجاب نوشت که یکی از مهم‌ترین پاسخ‌های علمی علمای شیعه به شبهات حجاب در دوران حکومت رضاشاه بود و به‌خاطر تألیف این کتاب به‌دست عمال رضاخان به زندان افتاد، شکنجه شد و سال‌ها در حال تبعید به‌سر برد ولی حاضر نشد که در مقابله با انحرافات رضاخانی سکوت کند... 🖊ضمیمه: مقاله طومار عفت؛ آیت‌الله شیخ یوسف نجفی جیلانی و مقابله با کشف حجاب رضاخان، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 54، زمستان 1396 🇮🇷 @IRANeMOASER
کارکرد فرهنگی عزاداری.pdf
1.67M
دلایل شورش رضاخان علیه مذهب تشیع سال‌مرگ رضاخان 🔹یکی از دوره‌های مهم تاریخی ایران در دوران معاصر، دوره حکومت رضاشاه پهلوی است. در این بازه تاریخی، حکومت پهلوی به‌خاطر ماهیت خویش و به‌سبب وابستگی به استعمار اقدامات و سیاست‌های فرهنگی مختلفی را در جهت مقابله با فرهنگ اسلامی و شیعی و نفوذ و سریان دادن فرهنگ و آداب غربی در جامعه شیعی ایران پی گرفته و به انجام رسانید تا هرچه بیش‌تر زمینه سلطه استعماری و چپاول اقتصادی را برای انگلستان فراهم آورد. 🔸در این میان محافل عزاداری حسینی به‌سبب ماهیت خویش مأمنی برای تقابل با این سیاست‌ها قرار می‌گرفت که البته در هر مورد شدت یا ضعف داشت و البته در دوران سیاه رضاخانی شدت مضاعفی یافت. بررسی دلایل دین‌ستیزی رضاخانی برای فهم این مقطع از تاریخ و شناخت آسیب‌شناسی فرهنگی ایران ضروری است. ضمیمه: مقاله «بازکاوی کارکردهای فرهنگی عزاداری در دوره پهلوی اول و علل مخالفت رضاخان با مذهب»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394 🇮🇷 @IRANeMOASER
عزاداری امام حسین پهلوی اول.pdf
251.7K
عزاداری امام حسین علیه‌السلام در دوره پهلوی اول سال‌مرگ رضاخان یکی از دوره‌های تاریک تاریخ ایران زمین، دوره سلطنت پهلوی اول بود. در این دوران به لحاظ فرهنگی، ایران در بدترین وضعیت خود به‌سر می‌برد و تلاش می‌شد میراث‌های فرهنگی ایران نابود شود و فرهنگ غرب جایگزین آن شود. یکی از سنت‌های فرهنگی و مذهبی این مرز و بوم، مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام است که رضاشاه پهلوی در نظر داشت، در مسیر تغییرات فرهنگی گسترده خود، آن را تغییر دهد. در مقاله پیش‌رو سیر حوادث و چگونگی انجام آن و مقاومت ملت مسلمان ایران در پاسداری از این سنت اصیل شیعی بررسی می‌شود. ضمیمه: مقاله «عزاداری امام حسین علیه‌السلام در دوره پهلوی اول»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 10، زمستان 1385 🇮🇷 @IRANeMOASER
مافیای عتیقه.pdf
1.59M
غارت عتیقه‌جات ایران در دوران رضاخان سال‌مرگ رضاخان 🔹آرتور پوپ: از دیرباز هنر ایران یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های این کشور بوده زیرا نه‌فقط ثروت و حیثیت برای آن به‌وجود آورده بلکه در هر دوره و هرجا برای ایران، دوستان زیادی ایجاد کرده است و امروز هیچ مملکت متمدنی نیست که مجموعه‌هایی از آثار هنری ایران را نداشته باشد، مجموعه‌هایی که به صاحب‌نظران‌شان نشان دهد که ایران استحقاق ستایش و محبت دارد. 🔸آرتور پوپ که خودش یکی از سردمداران غارت ذخایر فرهنگی ایران بود این سخنان را در سال 1304 که تازه به ایران آمده بود عنوان کرد. او در همان سال تاج‌گذاری رضاخان وارد ایران شد و کوشش‌های خود را آغاز کرد. کوششی که در ظاهر برای شناسایی و شناساندن هنر و میراث فرهنگی ایران و در باطن صرفا برای دزدی عتیقه‌جات ایران و ارسال آن به موزه‌های آمریکا و اروپا بود... ضمیمه: مقاله «مافیای عتیقه‌جات و غارت میراث فرهنگی ایران توسط غربی‌ها در دوران پهلوی اول و دوم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 54، زمستان 1396 🇮🇷 @IRANeMOASER
مهاجریت یهودیان.pdf
294.6K
مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین در دوره پهلوی اول سال‌مرگ رضاخان مسئله مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین، حجم مهاجرت انجام شده و تأثیر آن در سیاست داخلی و خارجی سلطنت رضاشاه همواره از نقاط مبهم تاریخ ایران است که تا کنون به آن پرداخته نشده است اما در مقاله پیش‌رو سعی شده به «بررسی نقش رضاشاه در مهاجرت یهودیان به فلسطین» به‌عنوان مهم‌ترین اهداف این دوره از تاریخ کشور پرداخته شود... ضمیمه: مقاله «مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین با تکیه بر دوره حکومت پهلوی اول»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 39، بهار 1393 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ مرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ مرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳ مرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
چپاولگری‌های پهلوی اول از نفت.pdf
297.2K
چپاولگر ✳️به مناسبت سال‌مرگ رضاخان 🔹استفاده‌های شخصی رضاخان از منابع ملی و حتی مصادره دارايی‌های شخصی مردم ايران زمين، به عنوان يک واقعيت مسلم تاريخی، امری غير قابل انكار است. هر چند تلاش زيادی می‌شود تا به خصوص در فضای مجازی، که عمدتا مباحث تخصصی به قهقرا رفته و جای خود را به فضاسازی‌های پوچ رسانه‌ای می‌دهد، تصويری ديگر از رضاخان در اذهان عمومی جای بگيرد. 🔸در اين فضاسازی‌ها، او فردی بيگانه‌ستيز (خصوصا در تقابل با بريتانيای استعماری) و ضد فساد اقتصادی به تصوير كشيده می‌شود در حالی كه واقعيت‌های به دست آمده از فضای به شدت اختناق‌آلود دوران پهلوی اول كه روشنفكرنمايان وطن‌فروش در ظهور و استحكام اين ديكتاتوری سبعانه و بعداً در تطهير آن خوش‌خدمتی‌های فراوان كرده‌اند، چيز ديگری را نشان می‌دهد. واقعيتی كه با قرائن، شواهد و ادله قابل اعتنايی به اثبات رسيده، شخصيتی را توصيف می‌كند كه در قساوت نسبت به ملت خود يكی از نمونه‌های كم‌نظير در ميان ديكتاتورهای معاصر، در غصب دارايی‌های منقول و غيرمنقول آن‌ها،يكی از بی‌پرواترين و حريص‌ترين چپاولگران و در زبونی مقابل بيگانگان و پذيرش ســلطه آن‌ها بر كشور تحت امر خود،يكی از بی‌خاصيت‌ترين حاكمان ايران زمين بوده است. ◀️ضمیمه: مقاله «چپاول‌گری‌های پهلوی اول از منبع ملی نفت ایران»، صادق علی‌پور، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره70-69، پاییز و زمستان1400. 🇮🇷 @IRANeMOASER
جستارهایی در پیدایش مفهوم انتخابات فرمایشی در ادبیات سیاسی ایران.pdf
6.76M
جستارهایی در پیدایش مفهوم انتخابات فرمایشی در ادبیات سیاسی ایران ✳️به مناسبت سال‌مرگ رضاخان 🔹انتخابات با و تشکیل وارد ادبیات سیاسی ایران شد. از پیروزی جنبش مشروطه در سال ۱۲۸۵ه‌ش، تا پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲بهمن۱۳۵۷، بیست و چهار دوره انتخابات مجلس شورای ملی برگزار شد. از این ۲۴دوره، پنج دوره در زمان قاجاریه (۱۳۰۴-۱۲۸۵ه‌ش)، هفت دوره در حکومت رضاخان (۱۳۲۰-۱۳۰۴)و دوازده دوره در حکومت محمدرضاشاه (۱۳۵۷-۱۳۲۰) برگزار شد. 🔸مجلسین سنا و مؤسسان به موازات انتخابات مجلس شورا یا تحت شرایط خاصی تشکیل می‌شد. مجلس سنا بر اساس قانون اساسی مشروطیت در سال ۱۲۸۵ه‌ش، به همراه مجلس شورای ملی یکی از دو مجلس قانون‌گذاری ایران بود که نخستین‌بار در سال ۱۳۲۸ در زمان محمدرضا پهلوی تشکیل شد و با پیروزی انقلاب اسلامی منحل گردید. با توجه به انتصابی بودن نیمی از نمایندگان سنا توسط شاه، عملاً اراده ملی در انتخاب نمایندگان این مجلس، مفهوم خود را از دست داد و سنا تنها قدرت شاه را فزونی می‌داد. مجلس مؤسسان، مجمعی از نمایندگان ملت بود که از طریق انتخابات عمومی تشکیل می‌شد و مسئول تهیه قانون اساسی یا تغییر بعضی از اصول آن بود. ◀️ضمیمه: متن کامل مقاله مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم 🇮🇷 @IRANeMOASER
مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان.pdf
1.08M
🖊مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان ✳️به مناسبت سال‌مرگ رضاخان 🔹رضاخان در ۴ مرداد ١٣٢٣ در ژوهانسبورگ در اثر سکته مرد. جنازه او در میان نفرت عمومی در ١۵ اردیبهشت ١٣٢٩ وارد اهواز شد، روز شنبه ١۶ اردیبهشت جنازه رضاخان به قم وارد شد و سرانجام ١٧ اردیبهشت به تهران رسید و در شهر ری دفن شد. 🔸ورود جنازه رضاخان به ایران با عدم اقبال مردم همراه بود و خصوصا در قم با برخورد سلبی و تحریم یکپارچه طبقات مختلف روحانیت مواجه گردید و با فعالیت گسترده اعضای و واکنش منفی عموم حوزویان، طلاب از شرکت در مجالس ختم رضاخان امتناع ورزیدند. ◀️ضمیمه: متن کامل مقاله مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم 🇮🇷 @IRANeMOASER
برای آشنایی با دوران رضاخانی چه بخوانیم؟.jpg
816.9K
📚برای آشنایی با دوران سیاه رضاخانی چه بخوانیم؟ 🔹1. بازکاوی پروژه تطهیر پهلوی در منابع تاریخی منتشر شده در جمهوری اسلامی (کتاب انقلاب‌نامه) 🔸2. اسناد منتشر نشده‌ای از همراهی آیت‌الله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی(فصلنامه پانزده خرداد ش64) 🔹3. انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان(فصلنامه پانزده خرداد ش64) 🔸4. موقعیت بهایی‌ها در ارکان دولت رضاخان(فصلنامه پانزده خرداد ش64) 🔹5. جمهوری‌خواهان استبداد پرست(فصلنامه پانزده خرداد ش64) 🔸6. دیکتاتوری لمپن‌ها(فصلنامه پانزده خرداد ش64) 🔹7. گزارشی از اختناق مطبوعات در دوران رضاخان (به همراه اسناد منتشر نشده دربار پهلوی)(فصلنامه پانزده خرداد ش67) 🔸8. مخالفت یکپارچه روحانیون نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم(فصلنامه پانزده خرداد ش67) 🔹9. ادیب هروی و اولین گزارش از جنایت رضاخان در مسجد گوهرشاد(فصلنامه پانزده خرداد ش67) 🔸10.قیام مردم رشت در سال ۱۳۰۵ شمسی(فصلنامه پانزده خرداد ش 46) 🔹11. آیت‌الله شیخ یوسف نجفی جیلانی و مقابله با کشف حجاب(فصلنامه پانزده خرداد ش54) 🔸12. بازکاوی کارکردهای فرهنگی عزاداری در دوره پهلوی اول و علل مخالفت رضاخان با مذهب(فصلنامه پانزده خرداد ش46) 🔹13. عزاداری امام حسین علیه‌السلام در پهلوی اول (فصلنامه پانزده خرداد ش10) 🔸14. مافیای عتیقه‌جات در دوران پهلوی اول و دوم(فصلنامه پانزده خرداد ش54) 🔹15. مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین در پهلوی اول(فصلنامه پانزده خرداد ش39) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢چپاول‌گر 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی در سال‌مرگ رضاخان شاه زمین‌خوار رانت‌خواری شاهانه! کشف نفت در املاک رضاخان! خرید املاک دربند به دستور رضاخان! خرید املاک شیرگاه و شاهی برای رضاخان! چک فروش دویست تن شالی در وجه شاه! انتقال مالکیت رودسر به رضاخان! درآمد شاهانه! بی‌اعتنایی محمدرضا پهلوی به پدر! رفتار خفت‌بار انگلیس با رضاخان در تبعیدگاه! دست‌برد زدن محمدرضا پهلوی به اموال پدر خود! مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان گزارش وزیر مختار آمریکا از کودتای سیاه رضاخان جمهوری‌خواهان استبدادپرست انتخابات ملوکانه و فهرست‌های فرمایشی کاندیداها در دوره رضاخان فاجعه رضاخانی به روایت ادیب هروی قیام مردم رشت در عصر رضاخانی؛ شرح مبارزات آیت‌الله محمدباقر رسولی رشتی اسنادی منتشر نشده از مبارزات آیت‌الله العظمی بروجردی علیه رضاخان موقعیت بهایی‌ها در ارکان دولت رضاخان دیکتاتوری لمپن‌ها گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان روایتی از مبارزات فرهنگی آیت‌الله شیخ یوسف نجفی جیلانی علیه کشف حجاب رضاخانی دلایل شورش رضاخان علیه مذهب تشیع عزاداری امام حسین علیه‌السلام در دوره پهلوی اول غارت عتیقه‌جات ایران در دوران رضاخان مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین در دوره پهلوی اول برای آشنایی با دوران سیاه رضاخانی چه بخوانیم؟15مقاله بنیاد تاریخ‌پژوهی در آشنایی با حکومت سیاه رضاخانی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ مرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ مرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ مرداد ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔹مقام معظم رهبری : بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانه‌ای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و امان‌نامه شما!(٧٩.١.٢۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴شاه؛ حمایت از دین‌داری سکولار و مبارزه با سیاست دین‌مدار عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /5 ▫️حرکت حماسى مردمى و پشتيبانى بى‌‏دريغ توده‏‌ها از امام و اوج نهضت ضد «انقلاب سفيد»! كه با فرا رسيدن محرم 83 (خرداد 42) ايران زمين را به لرزه درآورده بود، شاه را سخت وحشت‌‏زده ساخت و به تكاپو و جنب ‏و جوش مذبوحانه واداشت. او در نطقى كه در اجتماع شركت واحد اتوبوسرانى تهران در سوم خرداد 42 ايراد كرد، بار ديگر به عوام‌‏فريبى و دروغ‌‏پردازى دست زد و با كمال وقاحت، ادعاى ديدن امام زمان را در اوان كودكى تكرار كرد و خود را «وسيله مشيت الهى» خواند! و اعمال فاشيستى، غيرانسانى و ضداسلامى خود را مطابق تعاليم و دستورات شرع مقدس شمرد! و آنگاه با لحنى مرموزانه، مخالفان رژيم فاشيستى خود را دشمنان «شيعه»! معرفى كرد و بدين ‏وسيله خواست براى توطئه بعدى و اتهامات ساختگى عليه امام كه در پشت‏‌پرده در دست طرح بود، زمينه‌‏سازى كند. از اين رو پس از دروغ‏‌بافى‌‏ها و لاف ارتباط با خدا و امام زمان‏‏(عج) و حضرت عباس‏‏(ع) چنين گفت: ▪️«... ولى بايد بدانيد كه دشمن‏‌هاى اين مملكت، دشمن‏‌هاى اين ملت و مملكت «شيعه» راحت ننشسته‌‏اند، به هر وسيله‌‏اى كه مى‏‌توانند پيدا كنند با صرف وجوه، افراد بى‌‏عقيده و بى‌‏ايمان و بدبختى را مى‌‏خرند و تحريک مى‌‏كنند در هر لباس و هر مكانى ... اين اشخاص در هر قيافه‏‌اى ظاهر مى‌‏شوند. اين‌ها دشمن اين مملكتند، دشمن اين ملتند و اعمال‌شان مآلاً به ضرر اين مذهب مقدس «شيعه» خواهد شد‏‏...». ▫️نيز در گفتار ششم خرداد 42 در شهرستان كرمان به شيوه پادشاهان، به هرزه‌‏درآيى و ياوه‌‏سرايى پرداخت و مخالفان را به باد فحش و ناسزا گرفت و با كمال گستاخى اظهار داشت: ▪️«تمام كسانى كه دزد و غارتگرند، سر گردنه مى‏‌ايستند براى اين‌كه مال مردم را به يغما ببرند، يا دزد روحى هستند، يا افراد بدفكر خبيث بدطينتى هستند كه اصلاً با هر اقدام مفيد و خوبى مخالفند ... ولى شما بايد متوجه باشيد اگر اشخاصى به آن زبان آمدند و نزد شما خواستند اين قبيل سم‌پاشى‌‏ها را بكنند، آن‌ها را از خودتان دور بكنيد و حقيقتاً مثل يك حيوان نجس، اجازه نزديكى به خودتان را ندهيد». (نهضت امام خمینی ج1 ص469-468 ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بی‌مخ عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /6 ▫️در برابر هرزه‌‏گويى‌‏هاى رژيم، هرچه و شهادت نزديک‌تر مى‌‏شد، خروش توده‏‌ها فزونى مى‌‏يافت و آتش انقلاب اسلامى شعله‏‌ورتر مى‏شد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيش‌تر بروز مى‏‌كرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى 83 (13 خرداد 42) بود كه حدود صدهزار نفر از توده‌‏هاى به ‏پاخاسته مسلمان، بى‏‌عَلَم و كتل در حالى كه هر يک عكسى از را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابان‌‏هاى ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايان‌ترين تجلّى اراده ملت بود. ▪️چند روز پيش از عاشورا، همه‌جا اعلام شد كه دسته‌هاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسه «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته ‏جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن خود را درباره هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند. ▫️پليس شاه كه آن روزها سر در لاک خود فرو برده بود و در مسير دسته‌هاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمى‌‏شد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابان‌‏ها يک‌باره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و را محاصره كرد و درب آن را بست و بدين ‏وسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند! ▪️هنوز خورشيد عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسه حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصره پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد «خمينى، خمينى» به طرف مدرسه حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترک كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف توده‌‏هاى انقلابى درآمد. ▫️دسته‌هاى عزادار با شعارها و نوحه‌‏هاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعه فيضيه حكايت مى‌‏كرد، رو به مدرسه حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دسته‌‌هايى كه از راه مى‏رسيد، جايى نماند. ▪️شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوج‌‏گيرى سركوب كند و براى اين منظور «شعبان بى‌‏مخ» (چاقوكش معروف) را كه در نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دسته سينه‏ زن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربده «جاويد شاه» به آنان حمله‌‏ور شوند و عده‌‏اى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آن‌ها فكر مى‌‏كردند در اين حالت، مردم غافل‌گير مى‌‏شوند وگمان مى‌‏كنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مى‏‌شوند. (نهضت امام خمینی ج1 ص470-469) ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴مردم کاخ مرمر را لرزانیدند عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /7 ▫️مسئولان انتظامى تظاهرات كه هوشيارانه مراقب تحركات دشمن بودند، متوجه شدند كه ‏مخ در حالى كه هر يک دشنه‌‏اى در آستين پنهان كرده‏‌اند، در ميان انبوه جمعيتى كه در صحن مدرسه «حاج ابوالفتح» قرار دارند نفوذ كردند و به نام حسين به سر و سينه مى‌‏كوبند! آنان بى‌‏درنگ با شادروان تماس گرفتند و از او براى خنثى ساختن اين توطئه استمداد كردند. ▪️ديرى نپاييد كه عده‏اى از افراد ورزيده و «يكه‌‏بزن»هاى طيب به مدرسه مزبور رفتند و حركات چاقوكش‏‌هاى مزدور را تحت ‏نظر قرار دادند. باند شعبان بى‌‏مخ كه خود را در محاصره «يكه‏‌بزن»هاى طيب مى‏‌ديدند طبق مَثَلِ معروف «ماست‏‌ها را كيسه كردند» و از مدرسه بيرون رفتند. ▫️ساعت، هشت صبح را اعلام مى‏‌كرد كه تظاهركنندگان در حالى كه هر يک عكسى از قائد بزرگ بر سر دست بلند كرده بودند از مدرسه خارج شدند و با شعارهاى: خمينى بت شكن ملت طرفدار تو مى‏رود، مى‌‏رود دشمن غدار تو خمينى، خمينى خدا نگهدار تو بميرد بميرد دشمن خون‌خوار تو ▪️به حركت و راهپيمايى در خيابان‏‌ها پرداختند. از ديگر شعارهايى كه مى‌‏دادند اين بود: گفت عزيز فاطمه نيست زمرگ واهمه تا به تنم توان بود زير ستم نمى‌‏روم ▫️اهالى غيور تهران دسته ‏دسته به تظاهر كنندگان پيوستند تا آنجا كه وقتى به ميدان بهارستان رسيدند، تعدادشان به صدهزار نفر تخمين زده مى‏‌شد. تظاهركنندگان پس از عبور از و ، وارد ميدان بهارستان شده، سراسر ميدان و ديوار مجلس را با عكس‌‏هاى امام پوشانيدند، آن‌گاه به طرف خيابان شاه‌‏آباد به راه افتادند و پس از پيمودن خيابان‏‌هاى و ، وارد خيابان شدند. در ميدان فردوسى، در يک نطق پرشور «انقلاب سفيد شاه» را محكوم كرد و پشتيبانى عموم مردم تهران را از نهضت اسلامى امام خمينى اعلام داشت. ▪️پس از سخنرانى مهدى عراقى، سيل تظاهركنندگان به سوى و سرازير شد و چون آن روز دانشگاه تعطيل بود، تظاهركنندگان بدون توقف در آنجا به راهپيمايى طولانى خود ادامه دادند. فرياد «خمينى بت شكن...» شهر تهران را مى‌‏لرزانيد، گرماى سوزان خردادماه، درازى راه و تشنگى، هيچ‏كدام توده‌‏هاى به‌‏پاخاسته و خستگى‌‏نشناس را از ادامه تظاهرات و راهپيمايى و حركت و خروش بازنداشت. ▫️در مسير تظاهركنندگان پليس و نظاميان ديده نمى‌‏شدند. ساعت، تقريباً يک بعداز ظهر را اعلام مى‌‏كرد كه تظاهركنندگان مقابل «كاخ مرمر» رسيدند. در اينجا چنان شور و هيجانى به مردم خشمگين دست داد كه يكباره از اعماق قلب فرياد بركشيدند: «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»! و چيزى نمانده بود كه به قصد درهم كوبيدن كاخ، حمله‌‏ور شوند. اداره‏‌كنندگان تظاهرات براى پيشگيرى از هر گونه پيشامدى، با تمام نيرو مى‏‌كوشيدند توده‌‏هاى خشمگين را از آنجا دور كنند؛ ليكن تظاهركنندگان سرسختانه، روبه‏ روى كاخ ايستاده، با مشت‏‌هاى گره خورده، مرتب فرياد سرمى‏ دادند: «مرگ بر اين ديكتاتور»!«ديكتاتور برو گمشو»!(نهضت امام خمینی ج1 ص471-470) ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️ایرانیان و سپاهیان امروز یزید عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /8 ▫️بار ديگر در تاريخ مبارزات ايران، ملت قهرمان در برابر كاخ ايستادند و سقوط شاه را مى‌‏خواستند و اين از دستاوردهاى نهضت امام خمينى بود كه در مدت بسيار كوتاهى توده‏‌ها را رشد انقلابى داد و دشمن اصلى را به آنان شناسانيد و به مبارزه عليه آن واداشت. مردم غيور تهران در اين روز تاريخى، سخن آخر خود را درباره شاه زدند و هدف و انگيزه خود را از اين راهپيمايى طولانى به روشنى اعلام كردند. آن‌ها رسماً پيروزى خمينى و سقوط شاه را مى‌‏خواستند و اين دو خواسته را با شعارهاى «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»،«خمينى بت‏شكن ملت طرفدار تو ـ مى‌‏رود مى‏رود دشمن خونخوار تو» بازگو كردند. ▪️گماشتگان و نگهبانان كاخ كه خود تا دندان مسلح بودند، اطراف كاخ را با تانک و توپ و مسلسل سنگين و سبک محاصره كرده با چشمان از حدقه درآمده، به توده‌‏هاى انقلابى و عصيانگر و شعارهاى كوبنده و احساسات توفان‌‏بار آنان عليه شاه مى‌‏نگريستند. ▫️تظاهركنندگان پس از مدتى توقف در مقابل و اظهار تنفر از رژيم، آنجا را ترک گفته، به راهپيمايى ادامه دادند و پس از گذشتن از مقابل كاخ سنا و خيابان سپه، به توپخانه رسيدند. از آنجا به مقابل كاخ «گلستان» و ميدان ارک رفتند و حدود ساعت 3 بعد از ظهر، تظاهرات خود را در بازار تهران پايان دادند و اعلام كردند كه فردا نيز تظاهرات از مسجد شاه تهران آغاز مى‌‏شود و از عموم مردم خواستند كه در اين تظاهرات مقدس ملى شركت كنند. ▪️شب يازدهم محرم، تظاهرات باشكوهى از طرف به عنوان پشتيبانى از امام، به وقوع پيوست. دانشجويان، تظاهرات را از مسجد هدايت واقع در آغاز كرده، با شعار «خمينى پيروز است» به سوى بازار حركت كردند. پس از عبور از ، وارد ميدان مولوى شدند و از آنجا به ميدان شاه رفتند. ▫️در ميدان شاه يكى از دانشجويان روى چهارپايه قرار گرفت و سخنانى در مورد ادامه نهضت و مبارزه تا پيروزى ايراد كرد و پشتيبانى دانشجويان و طبقه تحصيل‌كرده را از نهضت امام اعلام داشت. ▪️با ياد و نام امام خمينى دانشجويان و ديگر مردمى كه در آنجا گرد آمده بودند، به‌شدت ابراز احساسات كردند و «هورا» كشيدند. آنگاه دانشجويان وارد شدند و در مجلس عزايى كه از طرف روحانيان تهران در آنجا برپا بود شركت كردند. در اينجا نيز دانشجويى طى نطقى، قانون‌‏شكنى‌‏هاى رژيم شاه را محكوم كرد و نهضت اسلامى را ستود و پشتيبانى عموم دانشگاهيان را از امام خمينى و مبارزات ضداستعمارى او اعلام كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص473-472) ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER