eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
423 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ دی ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ دی ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۴۲ ➖به گزارش ساواک مصطفی خمینی، فرزند آیت‌الله خمینی، که چندی قبل به قم مسافرت کرده بود امشب به تهران مراجعت کرد و ضمن شرح اوضاع قم گفت مجالس بسیاری به مناسبت سالروز میلاد حضرت از طرف طبقات مختلف مردم در قم برگزار شده بود. وی افزود در آن مجالس بیش از هر چیز توجه و علاقه مردم به روحانیون و دعا و ثنای آنان در حق علما و پیشوایان دین به چشم می‌خورد. او گفت: مردم قم مخصوصا طبقه علما و طلاب که شنیده بودند ممکن است آیت‌الله خمینی آزاد شود با بی‌صبری چشم به راه ایشان بوده‌اند و هستند. وی همچنین گفت شخصیت‌های قم از من دعوت‌های بسیار کردند تا ملاقاتی با من داشته باشند ولی من به ندرت می‌پذیرفتم. حاج مصطفی خمینی اکنون در محل اقامت پدرش به سر می‌برد. ادامه مطلب 👇🏼 🇮🇷 @IRANeMOASER
📆یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۴۲ ➖بازار سیاه ماهی 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔶امام و میرزا مهدی اصفهانی 📌گزیده‌ای از خاطرات ثبت‌شده مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی توسط استاد سیدحمید روحانی 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/11 ▫️روزی امام در جماران از من پرسيدند كه شما را ديده بوديد؟ گفتم سن من اقتضای ديدن او را نداشت. امام گفتند وقتی كتاب را نوشتم و منتشر شد، ميرزا مهدی با خواندن اين كتاب در اسلام من شبهه كرده بود! تا كتاب كشف اسراررا نوشتم. ايشان با مطالعه آن گفته بود بابا اين مسلمان است!! ▪️امام ادامه دادند و پرسيدند كه را به ياد داريد؟ او روحانی نبود، مردی عوام بود ليكن اهل معنا بود؛ آقای به او علاقه داشت و مورد اعتماد ايشان بود. شيخ حسن طباخ يک روز نزد من آمد و اظهار كرد كه ميرزا مهدی بيمار شده او را آورده‌اند تهران و اصرار دارد كه شما را ببيند. امام گفتند من به عيادت او رفتم و نيم ساعتی او با من حرف زد،1 آدم خيلی خوبی بود، اما به اين مسائل [عرفانی و معنوی] ورود نداشت. امام فرمود بقايای ميرزا مهدی هنوز هستند.2 پی نوشت: ▫️1. احتمالاً آن مرحوم براي حاليت خواستن اصرار داشته است امام را ببيند، ليكن امام از روی بزرگواری و خلوص آن را بازگو نكرده است. ▪️2. آقای محمود تولايی (حلبی) از پيروان ميرزا مهدی اصفهانی بود. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 48. 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 زنگ تاریخ ◀️شاه سعی داشت علما را با سرکوب و ارعاب از صحنه مبارزه بیرون براند و سخنرانی حماسی حضرت امام خمینی خطاب به طلاب علوم دینی 🇮🇷 @IRANeMOASER
📍پاسخ امام به نامه مرحوم حاج آقا مجتبی و تعیین نام کتابخانه 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/12 🔸متن نامه امام به مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی: «اسم کتابخانه باختیار آقایان است لکن باسم اینجانب نباشد اگر باسم ولی امر عجل الله تعالی باشد بهتر است اختیار با خود آقایان است.» 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔸اعتراض امام به حاج آقا مجتبی تهرانی بابت درج القاب برای ایشان در کتاب تحریرالوسیلة 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/13 ▫️متن نامه امام به مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی: ...دو سه روز پيش كتاب تحريرالوسيله را آوردند، ديدم پشت كتاب عبارتی نوشته شده است كه موجب تأسف و تأثر و نگرانی شد. فرستادم آقای قوچانی آمد از ايشان مؤاخذه كردم گفتند دستور حاج آقا مجتبی است. خيلی موجب تعجب شد. شما با آنكه قدری سيره اينجانب را می‌دانيد چه شده است كه يک همچو عبارتی را دستور داده‌ايد بنويسند؟ گفتم بايد محو شود... 🇮🇷 @IRANeMOASER
تهرانی حاج آقا مجتبی.pdf
1.3M
📌گزیده‌ای از مقدمه استاد سیدحمید روحانی بر مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام» 🔘به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/14 ▫️آنچه در پی می‌آيد بخش‌هايی يادداشت شده از خاطرات آيت‌الله عارف، حاج شيخ مجتبی تهرانی «قدس سره» است كه در ديدارهای گاه و بيگاه نگارنده با ايشان، به شكل پراكنده و به مناسبت‌هايی بر زبان آورده و بازگو كرده‌اند كه گوشه‌هايی از فعاليت‌های علمی، سياسی و اجتماعی ايشان را می‌نماياند. هر چند اين آورده‌ها حق آن بزرگوار را هيچ‌گاه ادا نمی‌كند و بيش از نيم قرن حضور ايشان در عرصه‌های علمی، مجامع روحانی و صحنه‌های سياسی را نشان نمی‌دهد ليكن می‌تواند گوشه‌هايی از راه و روش و منش ايشان را به نمايش بگذارد. ▪️نگارنده ساليان متمادی تلاش‌های زياد و پافشاری‌های بيش از حدی به عمل آورد تا ايشان خاطرات ارزشمند و گرانبهای خويش را بيان كنند تا ضبط شود، ليكن ايشان روی تواضع و فروتنی هيچگاه اين خواسته و خواهش را نپذيرفتند. ▫️اين روشی است كه می‌توان گفت بسياری از مردان از خودرسته و عارفان و سالكان وارسته به آن پايبندند و خاطرات خويش را به عنوان «اسرار مگو» پنهان می‌دارند و با خود می‌برند... ضمیمه: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391. 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️شاگرد دلباخته مکتب امام 🔰پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت ایام سالگرد ارتحال آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی مقابله مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی با دارالتبلیغ نقش آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در انتشار آثار امام خمینی اعتراض امام خمینی به درج القاب برای ایشان ملاقات شهید سیدمصطفی خمینی و حاج آقا مجتبی تهرانی با آیت‌الله حکیم بازگشت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی به ایران اعتماد امام به سرمایه ایمانی مردم ایران مذاکرات امام و علما در مبارزات انجمن‌های ایالتی و ولایتی رابطه علمی امام خمینی و آیت‌الله بروجردی شاه‌بازی را کنار بگذارید آیت‌الله کاشانی: در قم اگر ملایی باشد همین حاج آقا روح‌الله است امام و میرزا مهدی اصفهانی سند: پاسخ امام به نامه مرحوم حاج آقا مجتبی و تعیین نام کتابخانه سند: اعتراض امام به حاج آقا مجتبی تهرانی بابت درج القاب برای ایشان در کتاب تحریرالوسیلة مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام» 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ دی ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ دی ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۵ دی ۱۳۶۲ 🇮🇷 @IRANeMOASER
تکذیب خاطره هاشمی رفسنجانی علیه مرحوم آیت‌الله مصباح در آستانه سالگرد فوت آقای /1 🔹25شهریور1393، یکی از سایت‌های خبری غرب‌گرا به نقل از آقای هاشمی رفسنجانی ادعا کرد که مرحوم آیت‌الله مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه را حرام می‌دانستند. 🔸این خاطره، هم‌چون بسیاری خاطرات عجیب آقای رفسنجانی بر خلاف اسناد قطعی تاریخی است و در همان زمان توسط افراد آگاه و مطلع نیز تکذیب شد و اسناد و استنادات کتاب این قبیل مطالب خلاف واقع را به‌خوبی نقد و حلاجی کرده است. 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در همان ایام صدور این خاطره از زبان آقای رفسنجانی گفت: «اگر واقعاً این اظهارات از آقای هاشمی درباره آقای مصباح بوده باشد، عجیب است چرا که خود ایشان هم می‌‌دانند که آقای مصباح از شاگردان ممتاز و مبارز حضرت امام بود که از آغاز نهضت مبارزه، امام را یاری کرد. 🔸ایشان با بیان اینکه امام خمینی(ره) به آیت‌الله مصباح یزدی که از شاگردان خوب ایشان بود، نگاه خاصی داشت، تصریح کرد: آیت‌الله مصباح از ارکان اصلی بوده و هستند و در تمام رخدادهای مبارزه نقش خود را به خوبی ایفا کردند و اینکه آقای هاشمی حرف‌ دیگری می‌زند، اشتباه است. 🔹تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح بصیرت مبارزاتی داشتند، گفت: یکی از اختلافات آقای مصباح و هاشمی درباره یا همان بود؛ آیت‌الله مصباح بنا به بصیرتی که داشتند، حمایت از سازمان مجاهدین(منافقین) را حرام می‌دانستند اما آقای هاشمی در برهه‌ای برخلاف نظر آقای مصباح بعضاً از این گروه حمایت می‌کرد. لذا آقای مصباح حمایت از این سازمان را حرام می‌دانست نه مبارزه با شاه را. بهتر است به جای تخریب شخصیت بزرگورا و بصیری چون حضرت آیت‌الله مصباح از گذشته درس گرفته شود. 🔸ایشان با بیان اینکه اسناد دقیق، کامل و قابل توجهی از سابقه مبارزاتی آیت‌الله مصباح وجود دارد، گفت: برخی اسناد مهم درباره سابقه مبارزاتی آیت‌الله مصباح را را بنده در اختیار دارم که در صورت لزوم آن را ارائه خواهم کرد؛ اسناد زیادی از ساواک وجود دارد که آقای مصباح چگونه به درایت و بصیرت خود علیه شاه مبارزه و امام را یاری می‌کرد. امضای آقای مصباح در ذیل اکثر بیانیه‌های علما علیه شاه وجود دارد و این اسناد بر کسی پوشیده نیست. 🔹استاد سیدحمید روحانی خاطر نشان کرد: وقتی نشریه بعثت منتشر می شد، آقای مصباح به دلیل آنکه این نشریه را آلوده به تفکرات آقای می‌دانست تصمیم گرفت نشریه را منتشر کند که در این زمینه اصطحکاک بین آقای هاشمی و مصباح به وجود آمد و بعدها مشخص شد که نظر آقای مصباح درست بوده است؛ درباره حمایت از سازمان مجاهدین نیز همین طور شد و مشخص شد که تحلیل آیت‌الله مصباح درباره این گروه چقدر دقیق بوده است.(خبرگزاری تسنیم، 26شهریور1393) خرید کتاب «روایت های ناروا مجموعه مقالات علمی؛ نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی» 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴هاشمی رفسنجانی و نامحرم دانستن مردم در آستانه سالگرد فوت آقای /2 🔹با مطالعه خاطرات آقای هاشمی مشخص می‌شود که نویسنده آن در این خاطره‌نویسی‌ها با بی‌پرده، صاف و شفّاف سخن نگفته است و حتی در مواردی عادی و پیش‌پا افتاده با پرده‌پوشی، ، سربسته و آهسته گذاشته و گذشته است، گویی را كه امام قدس سره الشریف با همه وجود به آن‌ها عشق می‌ورزید و آن‌ها را محرم راز می‌دانست، نامحرم می‌داند! 🔸جناب در جای‌جای خاطرات خود تلاش كرده است پیرامون رویدادها و جریان‌های تاریخی دوران انقلاب اسلامی با پرده‌پوشی و پنهان‌كاری قلم بزند و سخن بگوید. البته آوردن برخی از موضوعات و رویدادهای سیاسی شاید در یک برهه زمانی به امنیت كشور و نظام نباشد و برای بازگو كردن آن به گذر زمان نیاز باشد، لیكن جناب هاشمی در خاطرات خود برخی از جریان‌ها و رویدادها را سربسته گذاشته و گذشته است كه نه‌تنها جنبه اسرار و امنیتی نداشته، بلكه توضیح آن برای مردم می‌توانست یک سلسله واقعیت‌های تاریخی را روشن كند تا برای نسل امروز و نسل‌های آینده درس عبرت باشد. 🔹از این دست جریان، دستگیری و مرگ شیخ در سال ١٣۶٠ است كه در پرده ابهام مانده و تاكنون نیز كسی برای مردم توضیح نداده است كه نامبرده چرا دستگیر شد و چگونه درگذشت؟! در آن روزها این خبر را كه لاهوتی بر سر هواداری از ! با امام و نظام مشكل پیدا كرده و در صف مخالفان قرار گرفته است همگان دریافتند، لیكن علت دستگیری و بازداشت او از سوی و مرگ او در زندان در همان ساعت‌های اولیه‌ای كه بازداشت شده بود، تاكنون برای ملّت ما روشن نشده و در پرده ابهام مانده است. 🔸انتظار می‌رفت كه جناب هاشمی رفسنجانی چون با این جریان از نزدیك درگیر بوده است، بی‌پرده و واقعیت‌ها را آشكار سازد و مردم را در متن این رویداد تاریخی قرار دهد. بی‌تردید شرح و بیان موضع سیاسی آقای لاهوتی و این‌كه چرا دادستان انقلاب اسلامی او را بازداشت كرد و آیا مرگ او به علت یا سكته بود، از مسائل مهم امنیتی و اطّلاعاتی نیست كه بازگو كردن آن به مصلحت نظام جمهوری اسلامی نباشد لیكن جناب هاشمی در خاطرات خود این جریان را به گونه‌ای سربسته، پیچیده و با پرده‌پوشی و نهان‌كاری مطرح می‌كند و می‌گذرد كه جز رازداری برای یک خطاكار و در تاریكی نگاه داشتن مردم، نامی نمی‌توان بر آن نهاد.(برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) 🇮🇷 @IRANeMOASER
⁉️خاطرات هاشمی؛ تاریخ یا معرفی‌نامه خانوادگی؟! در آستانه سالگرد فوت آقای /3 🔹آقای هاشمی رفسنجانی در خاطره‌نویسی‌های خود تلاش کرده كه با مناسبت یا بی‌مناسبت از افراد و اعضای خانواده سخنی به میان آید! گویا انگیزه اصلی از این خاطره‌نویسی‌ها مطرح كردن و معرفی كردن ، ، نزدیكان و بستگان بوده است، نه روشن و آشكار كردن زوایایی از و انقلاب اسلامی. در خاطرات ایشان آمده است: 🔸«... مهدی و یاسر از این‌كه در صف اول نماز [جمعه] دیده می‌شوند خیلی خوشحال بودند... 🔹... و از مدرسه آمدند، مقداری خوابیدند خسته بودند... 🔸...مهدی و یاسر به برف‌بازی در باغچه مشغول‌اند، گاهی هم دعوا می‌كنند... 🔹... یاسر به درد گوش مبتلا شد و بیدارمان كرد، قرص خورد و خوابید... 🔸... بچه‌ها عفت و مهدی را با لباس در آب انداختند... 🔹... من و عفت و فاطی و مهدی و یاسر برای روزه گرفتن سحری خوردیم!... 🔸... عفت و فاطی و محسن برای مراسم احیا به جامعة‌الصادق رفتند... 🔹... برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه تهران رفتم... عفت و بچه‌ها هم آمدند. مهدی و یاسر از این‌كه در فیلم و در صف اول نماز دیده می‌شدند خیلی خوشحال بودند... 🔸... عفت به خانه فائزه رفت... 🔹...دیروقت به خانه آمدم. محسن و عفت بیدار بودند... 🔸...تلفنی با جبهه تماس گرفتم و خبر رفتن فرزندم محسن را به قرارگاه كربلا دادم... وقتی داشتم به مجلس می‌رفتم محسن را دیدم كه لباس بسیجی پوشیده آماده حركت است. لذت بردم...» 🔹جناب هاشمی رفتن به جبهه را با آب و تاب روایت كرده و از خویشتنداری همسرش در برابر به جبهه رفتن فرزندشان چنین بالیده است: 🔸«... جالب است كه هم با صبر و منطق برخورد می‌كند و با این‌كه معمولاً غیبت خیلی كوتاه بچه‌هایش را متحمّل نمی‌شود، در این مورد اظهاری نمی‌كند. این روحیه در بسیاری از مادران مسلمان كه فرزندانشان داوطلبانه به جبهه می‌روند وجود دارد...» 🔹لیكن به نظر می‌رسد این رفتن به جبهه جنبه داشته و بازدیدی از بوده است؛ ثانیاً بنابر آنچه در خاطرات جناب هاشمی آمده مهندس محسن در تاریخ ١٠/مرداد/۶١ رهسپار شده است، مشخص نیست چند روز یا چند ساعت در مناطق جنگی گذرانده است كه پس از آن، بازدید از در اطراف یزد داشته و متعاقباً در تاریخ دوشنبه اول شهریور ۶١ به تهران رسیده و در جمع خانواده قرار داشته است. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻ژست رهبری و فرماندهی در آستانه سالگرد فوت آقای /4 🔹از دیگر نكته‌هایی كه در خاطرات فراوان خودنمایی می‌كند، ادعای رهبری و راهنمایی در نهضت و انقلاب، حتی در مورد امام است؛ این‌گونه داعیه‌ها و خودنمایی‌ها در لابه‌لای خاطره‌گویی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود كه در كارنامه او هیچ‌گونه نمونه‌ای از درایت، مدیریت و توانایی برجسته در امور كشوری و كشورداری و ابتكار عمل در عرصه سیاسی و زمامداری و نیز در عرصه جنگ و جبهه دیده نمی‌شود و از نقش فرماندهی ایشان در دوران - با این‌كه جانشینی فرماندهی كل قوا را بر دوش داشته است- نكته‌های برجسته‌ای روایت نشده است و اصولاً در دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی كمتر حضور داشته و بیش‌تر با تنها از پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها آگاهی می‌یافته است. البته در این مورد نیز غالباً شادروان حاج خبرهای تازه و دست اول به ایشان می‌داده‌اند. (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴نادیده انگاشتن ویژگی‌های برجسته امام در آستانه سالگرد فوت آقای /5 🔹آنان‌كه امام را از نزدیک دیده و چند صباحی با ایشان دیدار و گفت و گویی داشته‌اند می‌دانند كه در گفتار و كردار ایشان نكته‌های گرانبهایی نهفته بود كه به انسان‌ها درس می‌داد و آنانی كه آمادگی داشتند می‌توانستند از رفتار و كردار ایشان درس‌ها بیاموزند و پند بپذیرند و در راه خودسازی از آن بهره‌ها بگیرند، از این رو می‌بینیم برخی از طلّابی كه در پای درس امام می‌نشستند و با امام دیدار و گفت و گویی داشتند از ویژگی‌های امام خاطره‌هایی دارند كه اگر نتوانستند از آن الگو بگیرند، دست كم برخی از آن را در مصاحبه‌ها و نوشته‌های خود بازگو كرده‌اند كه اكنون زیر عنوان ویژگی‌های امام به چاپ رسیده و منتشر شده است. 🔸در مورد خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی پرسش این است كه جناب ایشان در درازای ده سال آزگار دیدار و گفت و گو با امام آیا نكته‌های برجسته، آموزنده و در خور بهره‌گیری در گفتار و كردار امام ندیدند كه در خاطرات خود از آن یاد كنند یا این‌كه پرداختن به ویژگی‌ها و برجستگی‌های امام را دون شأن خود می‌دانستند و بی‌اعتنا از كنار آن گذشتند؟ 🔹آخر كسی كه در خاطرات خود حتی را برجسته كرده و آورده است چگونه امكان دارد در آن سال‌های متمادی كه نامبرده با امام در ارتباط بود سخنی بدیع و آموزنده از امام نشنیده باشد كه در خاطراتش بازگو كند تا نسل امروز و نسل‌های آینده از آن بهره گیرند و الهام پذیرند؟ (برگرفته از کتاب روایت‌های ناروا، فصل دوم) 🇮🇷 @IRANeMOASER
معرفی کتاب روایت‌های ناروا در آستانه سالگرد فوت آقای /6 🔹راه‌های پیشرفت برای جوامع و ملت‌ها باز است؛ اگر از شکست‌ها و پیروزی‌ها عبرت بگیرند و در یک کلمه، برای حافظۀ تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکل‌گیری این حافظه مؤثر است که خاطره‌نگاری رجال سیاسی یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. اما مسئله اساسی اینجاست که معمولاً بر اساس حب و بغض‌های شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت و تلاش می‌کنند در پیروزی‌ها خود را شخصیتی محوری جلوه دهند و نقش منفی خود را در شکست‌ها مخفی کنند. همین ویژگی کار را برای تاریخ‌نگاران متعهد و متولیان سخت می‌کند و باعث می‌شود خوانش انتقادی خاطرات منتشر شده به عنوان بستر علمی جدّی مورد نظر تاریخ‌پژوهان قرار گیرد. 🔸در میان شخصیت‌های مختلفی که در تاریخ انقلاب اسلامی نقش داشتند، نام مطرح است؛ کسی که با آغاز نهضت امام خمینی، در میدان مبارزات سیاسی وارد شد و به زودی خود را به رأس هرم مبارزاتی نزدیک کرد و تقریبا تا چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در مسئولیت‌های سیاسی عالی قرار داشت... متن کامل معرفی کتاب راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠ 📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵ 📞تلفن: 32934990-025 خرید کتاب «روایت های ناروا مجموعه مقالات علمی؛ نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی» 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «چرا امام خمینی (رحمه‌الله) تا قبل از سال ۴۱ وارد صحنه‌ی مبارزه نشدند؟» 🔻 قسمتی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در دفتر مقام معظم رهبری-قم - 13دی1402 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «سه دستور مهم امام خمینی (رحمةالله‌علیه) برای » 🔻 قسمتی از بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در دفتر مقام معظم رهبری-قم - 13دی1402 🇮🇷 @IRANeMOASER
📜۶۰ سال پیش در چنین روزی 📆یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۴۲ ⁉️دولت پول نداد! مدیران و معلمان از جیب خود نفت مدارس را تامین کردند 🇮🇷 @IRANeMOASER
✴️به بهانه سالگرد صدور فرمان 📍 زمینه سازی توسط کتاب و سینما و تلویزیون 🔹البته ماجرای کشف حجاب و تغییر شکل پوشش ملی به لباس و پوشش غربی و دیگر سبک و آیین های زندگی و رفتاری که با تهاجم فرهنگی غرب به جامعه ایرانی تحمیل شد پیش از اجرایی شدن یک دوره زمینه سازی ذهنی را پشت سر گذارده بود. 🔸از اوایل دوران قاجار با انتشار نشریات و کتابهایی توسط عوامل تشکیلات فراماسونی و رواج تئاتر جدید و شعر و رمان نو و نقاشی مدرن و معماری و لباس و لوازم و ابزارها و تجملات زندگی غربی و سپس دانشگاه و کتابها و جراید و سینما و.... برای ترویج تجدد ،وارداتی در واقع به نوع سبک زندگی ایرانی اسلامی مردم هجوم برده و اذهان آنها را آماده پذیرش هر طرح و برنامه استعماری نمودند. احسان یارشاطر بهائی معروف وابسته به دربار شاه در گفت و گویی به سال ۱۳۹۴، به زمینه چینی رفتارهای غیراخلاقی و سبک زندگی غربی توسط سینما و رسانه های مانند آن اذعان کرد و ... اصولا اقتباس تمدن غربی اول با چیزهای بی آزاری مثل قاشق و چنگال شروع میشود و به تدریج مسئله کت و شلوار و حجاب پیش میآید... اینها در کنار هم به مرور ذهنیت و خواستهای جامعه را عوض می‌کند . یعنی هر مرحله نتیجه مرحله پیش از خود است کشف حجاب به هر حال در ایران اتفاق می افتاد؛ ولی خیلی طول میکشید... وقتی شعرا در ذم حجاب شعر گفته اند و فیلمهای سینمایی هم تصویر زن بی حجاب و شکل و شیوه حضورش را در جامعه به صورتی مثبت نشان داده اند جامعه در برخی سطوح و تا اندازه هایی آمادگی پذیرفتن چنین فرمانی را دارد... 🔹وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها مانند مطبوعات و کتاب و تئاتر و سینما و... مهمترین نقش را در این میان ایفا کرده و پیش از هر اقدام رسمی و علنی زمینه های ذهنی آن را در جامعه به وجود آوردند. در همین جهت بود که نخستین ایستگاه تلویزیونی در ایران با مدیریت حبیب ثابت ( یکی از اعضای ارشد محفل بهائیت ایران ) برپا گردید و رادیو توسط سازمان ماسونی ( پرورش افکار ) تاسیس شد. برای ورود سینما به ایران و تولید فیلم و گسترش آن نیز جمعی از اعضای تشکیلات فراماسونری و بهائیان به همراه عناصر درباری مشارکت داشتند. 📍 پروژه کشف حجاب کلید خورد 🔹علی اصغر حکمت در کتاب خاطراتش تحت عنوان سی خاطره از عصر فرخنده «پهلوی» شرح کاملی از ماجرای کشف حجاب و تمهیداتی که برای اجرای آن اندیشیده بود، میدهد حکمت که ۶ سال متمادی بین سالهای ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۷ بر منصب بسیار حساس وزارت معارف تکیه زده بود از تیرماه ۱۳۱۳ با طرح موضوع در جلسه هیئت وزیران و سپس تشکیل کانون ،بانوان پروژه کشف حجاب را کلید زد. وظیفه این کانون آنچنان که حکمت در خاطراتش ذکر کرده است آماده سازی افکار عمومی برای اجرای طرح کشف حجاب بود. حکمت در گوشه گوشه خاطراتش خود را نفر اول در قضیه کشف حجاب معرفی نموده است. حتی مینویسد که روز و مکان جشن ۱۷ دی ماه ۱۳۱۴ برای مراسم علنی کشف حجاب و حضور خاندان سلطنت در این مراسم را ، وی به رضاخان پیشنهاد داده پیش از آن در اوایل سال ۱۳۱۴ شخص علی اصغر حکمت زمینه های طرح استعماری فوق را از شیراز و مدرسه شاهپور این شهر آغاز نموده بود. به این صورت بود که 🔸... عده ای از دختران جوان بر روی سن ظاهر گشته به ناگاه برقع از روی برگرفتند و با چهره ای باز و گیسوانی نمایان، پایکوبی را آغاز کردند. 📍مقاومت مردم مسلمان در برابر کشف حجاب 🔹خوشبختانه این توطئه ضد اسلامی و ضد ملی همچون همیشه با مقاومت اقشار متدین و به ویژه روحانیت مبارز مواجه گشت . به گواهی اسناد برجای مانده مانع اصلی بر سر راه پیشرفت طرح استعماری کشف حجاب در شهرهای مختلف ،ایران روحانیون و علمای مبارز بودند که به حبس و تبعید رفتند ولی از پای ننشستند تا با فرار رضاخان و روی کار آمدن پهلوی ،دوم او جرات ادامه طرح فوق را نیافت و قانون کشف حجاب برای همیشه به تاریخ پیوست . اما از آن پس ترویج حجاب زدایی و سبک زندگی غربی و بی بندوباری و هجوم به ارزشها و باورهای ملی و دینی توسط انواع و اقسام رسانه ها دنبال شد و از این طریق اذهان و افکار برخی طبقات اجتماعی را تحت تاثیر قرار دادند این هجمه فرهنگی همچنان ادامه داشته و دارد و امروز از طریق انبوه کانالهای ماهواره ای و شبکه های اینترنتی و سریالها و فیلمهای سینمایی به شکل افسار گسیخته ای تداوم یافته است. 🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد به سوی سرنوشت.pdf
236.5K
نقد خاطرات سال 1363 هاشمی رفسنجانی در آستانه سالگرد فوت آقای /7 🔹یادداشت‌های سال ۱۳۶۳ آقای با نام «به سوی سرنوشت» و شیوه‌های اختصارنویسی، مبهم‌نویسی و همچنین پررنگ‌سازی نقش خویش و خودمحوری در این خاطرات، با نقد علمی مجامع تاریخی روبرو شد. در مقاله ضمیمه بخشی از این انتقادات را خواهید خواند. 🖇ضمیمه: مقاله «نقد و بررسی کتاب «به سوی سرنوشت»؛ کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره17، پاییز 1387 معرفی کتاب «روایت‌های ناروا؛ مجموعه مقالات علمی؛ نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی» 🇮🇷 @IRANeMOASER