eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
424 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️رفتار خفت‌بار انگلیس با رضاخان در تبعیدگاه! ✳️فلاکت پهلوی به روایت اسناد؛ به مناسبت سال‌مرگ رضاخان/2 🔹«موکا، 19 ژانویه 1942[29/10/1320] عالیجناب، [سربد کلیفورد، فرماندار جزیره ی موریس] در پی گفت وگوهایی که با جناب عالی داشتم، توجه شما را به این امر معطوف می دارم که نظر به آب و هوای کسالت آور جزیره وضع مزاجی تمامی اعضای خانواده و خود من به هیچ وجه خوب نیست. علی رغم وعده هایی که به من دادید، پاسخی مساعد و چندان مورد انتظار از شما واصل نشد. 🔸جناب عالی به خوبی شاهد هستید که در این اوضاع و شرایط، سکوت در پاسخ به خواسته های مشروعم چقدر می تواند بر من سخت و دشوار باشد. 🔹....به جناب عالی صراحتاً می گویم که وضعیت فعلی ما سخت ترین و ناگوارترین شرایطی است که میتواند بر یک خانواده حادث شود. معتقدم که دولت پادشاهی [بریتانیا] برای خاتمه دادن به این وضع، سر انجام تصمیمی اتخاذ نماید. ضمن ابراز احترامات فائقه، منتظر دریافت تصمیمی در مورد اینجانب هستم. [112-327-6الف]»(پهلوی‌ها؛ خاندان پهلوی به روایت اسناد، ج1 ص207-206) 🇮🇷 @IRANeMOASER
◀️دست‌برد زدن محمدرضا پهلوی به اموال پدر خود! ✳️فلاکت پهلوی به روایت اسناد؛ به مناسبت سال‌مرگ رضاخان/3 خفت و خواری پس از تبعید تمامی نداشت. در یکی از نامه‌ها مشخص می‌شود که پولی را که قرار بود به حساب پدر واریز شود برداشته و به او نداده است. اموال رضاخان به خودی خود غصبی و دزدی بوده است. این عمل محمدرضا پهلوی مصداق تاریخی است برای ضرب‌المثل «دزدی که از دزد بزند شاه دزد است» : 🔹«فرزند ارجمند عزیزم[محمدرضا پهلوی] را قربان می روم مدت[مدتی است] که وجه برای من فرستاده نشده است. من موقعی که از ایران خارج می شدم حساب ارزی خودم را که بالغ بر هشتاد و پنج میلیون ریال بود به وسیله ی جم فرستادم که در موقع لزوم به ارز برای من حواله شود. بعد از مدتی کاغذی از او رسید که به علت رفتن مأموریت وجه را به شما تحویل نموده است و تاکنون نسبت به اصل موضوع یعنی تبدیل آن به ارز اثری دیده نشده است. به هر حال، برای این که به انتظار رسیدن وجه نباشیم[لازم است] وجه قابلی در خارج از کشور موجود باشد. مناسب است ترتیبی بدهند که تمام آن وجه پس از تسعیر به اسم من حواله شود. [رضا پهلوی] [112-3216-12الف](پهلوی‌ها؛ خاندان پهلوی به روایت اسناد، ج1 ص207) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢امام خمینی در قیطریه 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/34 🔹بيش از 24 ساعت از انتقال امام خمينى و آقايان قمى و محلاتى به داووديه نگذشته بود، كه ساواک به آنان رسانيد كه اقامت آنان در آنجا موقتى است و لازم است هر يک در فكر تهيه خانه‏اى براى خود باشند. به محض انعكاس اين خبر و جستجوى بعضى از نزديكان امام براى پيدا كردن خانه، فوراً شخصى به نام آقاى ـ از تجار تهران ـ طبق نظر و رأى ساواک، به حضور امام رفت و آمادگى خود را براى پذيرايى از او در خانه خويش واقع در « » اعلام داشت و بدين‏گونه، زمينه انتقال امام به خانه مزبور، تحت مراقبت دستگاه جاسوسى شاه فراهم شد؛ و امام از تاريخ 15 مرداد 42 در قيطريه اقامت گزيد. 🔸امام تا مدتى كه در تهران به سر مى‏برد، ميهمان آقاى روغنى بود و شام و ناهار او و گروهى از مأموران سازمان جاسوسى شاه كه به عنوان مراقب و نگهبان در همان خانه مى‏زيستند، از طرف روغنى تأمين مى‏شد. در پى اقامت امام در باغ حاج آقا رضا روغنى، ساواک به امام ابلاغ كرد كه تنها بستگان و نزديكان درجه يک مى‏توانند به اقامتگاه امام رفت و آمد كنند و اين عده هم بايستى اسامى آنان قبلاً از طرف او در اختيار فرماندارى نظامى قرار بگيرد، از اين رو امام ناگزير شد كه اسامى شمارى از كسانى را كه بايد نزد او رفت و آمد مى‏كردند بنويسد و به مسئول مأمورانى كه در محل اقامت امام مستقر بودند به نام سروان ‏اللّه‏_عصار تحويل دهد. (نهضت امام خمینی، ج1، ص721-720) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۴ مرداد ۱۳۵۷ 🔹1- از ساعت 10:45 الی 19 مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام احمد کافی با شرکت جمعی حدود 2 هزار نفر در رشت برگزار شد. در این مراسم آقای سیداحمد قوامی خراسانی سخنرانی کرد. 🔸2- مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام احمد کافی در برگزار شد. در این مراسم آقای شمس لنگرودی سخنرانی کرد. 🔹3- از ساعت 18 الی 20:10 مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام احمد کافی در تهران با شرکت جمعی حدود 10 هزار نفر در برگزار شد. در این مراسم آقایان سیدکمال مرتضوی و حسن کافی سخنرانی کردند. همچنین پس از پایان مراسم تظاهراتی برپا شد و عده‌ای از تظاهر کنندگان شیشه های چند اتومبیل را شکستند و 9 نفر دستگیر شدند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص384-385 🇮🇷 @IRANeMOASER
مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان.pdf
1.08M
🖊مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان 📍به مناسبت سال‌مرگ رضاخان 🔹رضاخان در ۴ مرداد ١٣٢٣ در ژوهانسبورگ در اثر سکته مرد. جنازه او در میان نفرت عمومی در ١۵ اردیبهشت ١٣٢٩ وارد اهواز شد، روز شنبه ١۶ اردیبهشت جنازه رضاخان به قم وارد شد و سرانجام ١٧ اردیبهشت به تهران رسید و در شهر ری دفن شد. 🔸ورود جنازه رضاخان به ایران با عدم اقبال مردم همراه بود و خصوصا در قم با برخورد سلبی و تحریم یکپارچه طبقات مختلف روحانیت مواجه گردید و با فعالیت گسترده اعضای و واکنش منفی عموم حوزویان، طلاب از شرکت در مجالس ختم رضاخان امتناع ورزیدند. ◀️ضمیمه: متن کامل مقاله مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻گزارش وزیر مختار آمریکا از رضاخان 📍به‌مناسبت سال‌مرگ رضاخان 🔹كالدول(وزیر مختار آمریکا) اولين گزارش خود را از كودتا در ۲۲ فوريه ۱۹۲۱، ساعت ۱۰ صبح مخابره می‌كند: «نزديك به ۱۰۰۰ قزاق ايرانی روز گذشته از قزوين به سمت تهران حركت كردند و بدون رو به رو شدن با هيچ مقاومتی، پايتخت را به تصرف خود درآوردند. آن‌ها به غير از رئيس‌الوزرا مابقی اعضای كابينه را فوراً دستگير كردند. همچنين مقامات بلندپايه پيشين، ثروتمندان ايرانی، مشروطه‌خواهان و نيز در امان نماندند. به تعويق افتادن حقوق قزاق‌ها علت اين اقدام قلمداد شده است. رئيس‌الوزرا دست به دامان انگليسی‌ها شده و به پناه برد. بريتانيا منكر هرگونه دخالت در اين قضايا شده، اما كاملاً روشن است كه اوضاع فعلی بر وفق مراد آن‌هاست و شواهد حاكی از آن است كه نيروی نظامی آن‌ها اين حركت را تقويت می‌كند. 🔸 سيدضياء الدين، سردبير روزنامه رعد و از ، رهبری اين جريان را بر عهده دارد. وی در زمان وثوق‌الدوله، در مقام مشاور محرمانه رئيس‌الوزرا خدمت می‌كرد. مردم ايران تقريباً مطمئن شده‌اند كه تمام اين قضايا يك نقشه و است. [با اين حال] نظم و آرامش بر شهر حكم‌فرماست. » (از قاجار به پهلوی بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، محمد قلی مجد، ص154) 🇮🇷 @IRANeMOASER
جمهوری‌خواهان استبدادپرست.pdf
965.3K
🔻جمهوری‌خواهان استبدادپرست 📍سال‌مرگ رضاخان 🔹 یکی از فرازهای جالب تاریخ معاصر ایران است که به دلایل زیادی کم‌تر بدان پرداخته شده‌اند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این بی‌توجهی آن باشد که جریان « » که به غلط در ایران روشنفکر نامیده می‌شود، مانند خود، از بدو ورود به مناسبات اجتماعی میانه‌ای با جمهوری و دموکراسی نداشته و ندارند و تنها از ادبیات این پدیده برای سیطره بر قدرت یا ارتزاق از آن استفاده می‌کنند. 🔸مثنوی تاریخی به نام « »؛ به طرز جالبی در قالب طنز، ماهیت اصلی جمهوری‌خواهی رضاخان و وابستگان وی را نشان می‌دهد. این اشعار در مجمعی از نویسندگان و شعرای طرفدار اقلیت مجلس مانند ، ، ، ، بهار و... سروده شده است. 🔹این مثنوی پرده از اهداف، نقشه‌ها و افرادی که در پشت داستان جمهوری رضاخانی نقش‌آفرینی می‌کنند، برمی‌دارد. 📚در مقاله ضمیمه؛ دست‌نوشته این مثنوی را مشاهده می‌کنید. 🇮🇷 @IRANeMOASER
موقعیت بهائی‌ها در حکومت رضاخان.pdf
298.8K
🔻پیوند رضاخان و بهائیان 📍سال‌مرگ رضاخان 🔹تحولات منطقه‌ای به خصوص بعد از و عدم انعقاد قرارداد ۱۹۱۹م. سرانجام انگلستان را به روی کار آوردن در ایران ترغیب کرد. 🔸دولت بریتانیا با استفاده از عناصر و جریان‌های سیاسی داخلی، از جمله ، را به عنوان شاه ایران به قدرت نشاند که اسناد و خاطرات برخی از رجال سیاسی در این دوره بر در قدرت‌گیری و تصویب تأكيد دارد. 🔹آنها با ارتباط با جاسوس‌های انگلیس در ایران همچون ، رضاخان را شناسایی و معرفی کردند و با روی کار آمدن در دستگاه‌های اداری نفوذ نمودند و پس از به قدرت رسیدن رضاشاه در مناصب مهم دولتی جای گرفتند. 🔸در این دوره ایران به یکباره عرصه تلاش جریان‌هایی همچون ، و در راستای سیاست ضدیت با دین، تجددخواهی، باستان گرایی و تغییر هویت ملی و دینی، زبان و حتی خط مردم ایران شد که در این بین بهائیان به دلیل کینه و عداوتی که نسبت به اسلام داشتند، پیشگام بودند... 📚ضمیمه: متن کامل مقاله «موقعیت بهائی‌ها در ارکان دولت رضاخان (از کودتای 1299 تا شهریور1320) » فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399 🇮🇷 @IRANeMOASER
انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان.pdf
4.64M
⬅️انتخابات ملوکانه و فهرست‌های فرمایشی کاندیداها در دوره رضاخان 📍سال‌مرگ رضاخان 🔻بخشی از مقاله «انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان» تیمورتاش خطاب به حکام ایالات سراسر کشور: 🔹«... طبق اوامر ملوکانه در قسمت انتخابات دوره ٨ و انتخاب نماینده جهت مجلس شورای ملی، لزوما اعلام می‌دارد طبق صورتی که ارسال گردیده است باید جدیت لازمه به عمل آید که این اشخاص جهت مجلس انتخاب شوند. 🔸اعلی‌حضرت اقدس شهریاری علاقمند هستند که باید اشخاص مفصلة‌المندرجة در صورت لفّ، باید به هر قیمتی باشد انتخاب شوند. در صورتی که اندک تعللی در اجرای اوامر صادره بشود، مقصر بدیهی است مورد بی‌میلی اعلیحضرت واقع خواهد شد...» تاریخ سند: ٢٣خرداد١٣٠٩ ضمیمه: متن کامل مقاله «انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399 🇮🇷 @IRANeMOASER
گوهرشاد ادیب هروی.pdf
8.53M
🔻فاجعه رضاخانی به روایت ادیب هروی 📍سال‌مرگ رضاخان 🔹روایت مرحوم مشهور به یکی از دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین روایت‌ها در مورد فاجعه است.این روایت تاریخی در کتاب الحدیقة الرضویة، باب هفتم منتشر شده است. 🖊ضمیمه: متن کامل و بدون کم و کاست ادیب هروی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش68-67، بهار و تابستان 1400 🇮🇷 @IRANeMOASER
قیام رشت 1305.pdf
1.51M
🔻قیام مردم رشت در عصر رضاخانی؛ شرح مبارزات آیت‌الله محمدباقر رسولی رشتی 📍سال‌مرگ رضاخان 🔹 از علما و مجتهدین صاحب‌نام گیلان در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی بود. ایشان در حوزه علمیه نجف نزد آیات عظام آخوند خراسانی، سید محمدکاظم یزدی (صاحب عروة)، شیخ‌الشریعة اصفهانی و میرزای نائینی به تحصیل علوم دینی پرداخت و به رشت بازگشت. 🔸آیت‌الله رسولی رشتی از دوستان کوچک‌خان_جنگلی و حامیان نهضت جنگل بود و پس از سرکوب جنگل به اعتراضات خود علیه دربار ادامه داد و در دوره ششم مجلس شورای ملی کاندیدا شد تا به مبارزات پارلمانتاریستی خود بپردازد اما این انتخابات به صحنه کارزار بزرگ مردم رشت به رهبری آیت‌الله رسولی علیه عامل وقت رضاخان در گیلان بدل شد. 🖊ضمیمه: متن کامل مقاله: قیام مردم رشت در سال 1305 شمسی در زمان رضاشاه؛ شرح مبارزات مرحوم آیت‌الله شیخ محمدباقر رسولی رشتی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره46، زمستان1394 🇮🇷 @IRANeMOASER
اسناد منتشر نشده از همراهی آیت‌الله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی.pdf
4.03M
🔻اسنادی منتشر نشده از مبارزات آیت‌الله العظمی بروجردی علیه رضاخان 📍سال‌مرگ رضاخان تحریف سیره بزرگان به ویژه مراجع عظام تقلید یکی از اهداف ثابت بوده و هست و مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی از این امر مستثنی نیست و به‌همین جهت، مبارزات شهادت‌طلبانه ایشان علیه در محافل تخصصی و عمومی با سانسوری شدید مواجه است به‌گونه‌ای که کم‌تر کسی از اقدامات ایشان در این زمینه خبر دارد. اسنادی که در مقاله ضمیمه خواهید خواند برگی است از هویت مقدس و مبارز مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی در عصر پراختناق رضاخانی. 🖊ضمیمه: مقاله «اسناد منتشرنشده از همراهی آیت‌الله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی در دوره رضاخان»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399 🇮🇷 @IRANeMOASER
موقعیت بهائی‌ها در حکومت رضاخان.pdf
298.8K
🔻موقعیت بهایی‌ها در ارکان دولت رضاخان 📍سال‌مرگ رضاخان 🔸کانون‌های استعماری در ایران هم‌چون صهیونیست‌ها و بهائیت در تثبیت قدرت رضاخان نقش به‌سزایی داشتند و این مسئله منجر به موقعیتی مطلوب برای آنان شده بود. چنان‌که روی کار آمدن دولت کودتا این اجازه را به صهیونیست‌ها داد تا در فروردین 1300ه.ش. برای اولین‌بار در ایران اعلام موجودیت نمایند. در این بین بهائیان نیز با افزایش نفوذ خود در دستگاه‌های دولتی به گسترش تشکیلات خود در ایران دست زدند و محفل به اصطلاح روحانی خود را در سال 1300 ه.ش. راه‌اندازی کردند... 🖊ضمیمه: مقاله «موقعیت بهایی‌ها در ارکان دولت رضاخان (از کودتای 1299 تا شهریور1320)، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399 🇮🇷 @IRANeMOASER
دیکتاتوری لمپن‌ها.pdf
580.9K
🔻دیکتاتوری لمپن‌ها 📍سال‌مرگ رضاخان 🔸روایتی کم‌تر شنیده شده از سوء استفاده رژیم پهلوی ا ز گروه‌های چماق به دست و اجیر، برای سرکوب جنبش‌های اجتماعی در دوران پهلوی ضمیمه: مقاله ، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 66-65، پاییز و زمستان 1399 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۴ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓۵ مرداد ۱۳۵۷ 🔹1- از ساعت 8:30 الی 11 مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام احمد کافی از سوی 2 نفر روحانیان $اردبیل در یکی از مساجد این شهر برگزار گردید. 🔸2- روزنامه پاتریوت(چاپ دهلی نو) در گزارشی اعلام کرد که شاه به پایان راه نزدیک شده است و در مقابل نارضایتی عمومی برای ادامه حیات خود، تنها به و متکی است. 🔹3- با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و ظرفیتی که این مناسبت یک ماهه در خود دارد، امام پیامی خطاب به ملت ایران فرستادند. ایشان روحانیت را منشاء نهضت اسلامی که از 15خرداد 1342 شکوفا شده بود دانستند و این نظر برخی از افراد که نهضت را وابسته به جناح‌ها یا دنباله‌رو جریان‌های دیگر معرفی می‌کردند رد نمودند. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص385-386 🇮🇷 @IRANeMOASER
گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوره رضاخان.pdf
16.22M
🔻گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان 📍سال‌مرگ رضاخان 🔹تیمورتاش؛ وزیر دربار رضاخان: ما قدرت مطبوعات و جرائد را گرفته‌ایم و هیچ‌وقت پس نخواهیم داد! 🔸سابقه مطبوعات در ایران به دوره قاجاریه برمی‌گردد. روزنامه نه‌تنها وسیله ارتباط جمعی و شیوه‌ای برای ارتباط و انتقال پیام‌ها و اخبار به مردم بود بلکه وظیفه و هم‌گرا کردن جامعه با نظام سیاسی حاکم را نیز بر عهده داشت. مطبوعات از بدو پیدایش در ایران کم و بیش تحت سیطره سازمان‌های حکومتی بودند اما این سیطره در دوران استبداد رضاخان با هیچ دوره‌ای از تاریخ دوران معاصر ایران قابل مقایسه نیست... 📚ضمیمه: مقاله «گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان؛ به همراه اسناد منتشر نشده دربار پهلوی، پیرامون فعالیت روزنامه پیکار در برلین»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 68-67، بهار و تابستان 1400 🇮🇷 @IRANeMOASER
طومار عفت.pdf
1.81M
🔻روایتی از مبارزات فرهنگی آیت‌الله شیخ یوسف نجفی جیلانی علیه کشف حجاب رضاخانی 📍سال‌مرگ رضاخان 🔹آیت‌الله شیخ یوسف نجفی جیلانی در نجف اشرف متولد شد و تحصیلات دینی را در همان شهر آغاز کرد و از بزرگانی چون آیات عظام آخوند خراسانی، سیدابوالحسن اصفهانی و ملامحمد شربیانی اجازه اجتهاد گرفت. 🔸آن عالم برجسته از حامیان نهضت جنگل بود و میرزا کوچک‌خان جنگلی از علاقه‌مندان ایشان محسوب می‌شد. آیت‌الله جیلانی در دوران استبداد رضاشاه پهلوی از همان آغازین روزهای تاج‌گذاری رضاشاه، در زمره منتقدین جدی رژیم پهلوی درآمد و کتاب «وسیلة العفایف یا طومار عفت» را در سال 1307ه.ش. در مقابله با کشف حجاب نوشت که یکی از مهم‌ترین پاسخ‌های علمی علمای شیعه به شبهات حجاب در دوران حکومت رضاشاه بود و به‌خاطر تألیف این کتاب به‌دست عمال رضاخان به زندان افتاد، شکنجه شد و سال‌ها در حال تبعید به‌سر برد ولی حاضر نشد که در مقابله با انحرافات رضاخانی سکوت کند... 🖊ضمیمه: مقاله طومار عفت؛ آیت‌الله شیخ یوسف نجفی جیلانی و مقابله با کشف حجاب رضاخان، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 54، زمستان 1396 🇮🇷 @IRANeMOASER
کارکرد فرهنگی عزاداری.pdf
1.67M
🔻دلایل شورش رضاخان علیه مذهب تشیع 📍سال‌مرگ رضاخان 🔹یکی از دوره‌های مهم تاریخی ایران در دوران معاصر، دوره حکومت رضاشاه پهلوی است. در این بازه تاریخی، حکومت پهلوی به‌خاطر ماهیت خویش و به‌سبب وابستگی به استعمار اقدامات و سیاست‌های فرهنگی مختلفی را در جهت مقابله با فرهنگ اسلامی و شیعی و نفوذ و سریان دادن فرهنگ و آداب غربی در جامعه شیعی ایران پی گرفته و به انجام رسانید تا هرچه بیش‌تر زمینه سلطه استعماری و چپاول اقتصادی را برای انگلستان فراهم آورد. 🔸در این میان محافل عزاداری حسینی به‌سبب ماهیت خویش مأمنی برای تقابل با این سیاست‌ها قرار می‌گرفت که البته در هر مورد شدت یا ضعف داشت و البته در دوران سیاه رضاخانی شدت مضاعفی یافت. بررسی دلایل دین‌ستیزی رضاخانی برای فهم این مقطع از تاریخ و شناخت آسیب‌شناسی فرهنگی ایران ضروری است. ضمیمه: مقاله «بازکاوی کارکردهای فرهنگی عزاداری در دوره پهلوی اول و علل مخالفت رضاخان با مذهب»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 46، زمستان 1394 🇮🇷 @IRANeMOASER
عزاداری امام حسین پهلوی اول.pdf
251.7K
🔻عزاداری امام حسین علیه‌السلام در دوره پهلوی اول 📍سال‌مرگ رضاخان 🔸یکی از دوره‌های تاریک تاریخ ایران زمین، دوره سلطنت پهلوی اول بود. در این دوران به لحاظ فرهنگی، ایران در بدترین وضعیت خود به‌سر می‌برد و تلاش می‌شد میراث‌های فرهنگی ایران نابود شود و فرهنگ غرب جایگزین آن شود. یکی از سنت‌های فرهنگی و مذهبی این مرز و بوم، مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام است که رضاشاه پهلوی در نظر داشت، در مسیر تغییرات فرهنگی گسترده خود، آن را تغییر دهد. در مقاله پیش‌رو سیر حوادث و چگونگی انجام آن و مقاومت ملت مسلمان ایران در پاسداری از این سنت اصیل شیعی بررسی می‌شود. 📚ضمیمه: مقاله «عزاداری امام حسین علیه‌السلام در دوره پهلوی اول»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 10، زمستان 1385 🇮🇷 @IRANeMOASER
مافیای عتیقه.pdf
1.59M
🔻غارت عتیقه‌جات ایران در دوران رضاخان 📍سال‌مرگ رضاخان 🔹آرتور پوپ: از دیرباز هنر ایران یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های این کشور بوده زیرا نه‌فقط ثروت و حیثیت برای آن به‌وجود آورده بلکه در هر دوره و هرجا برای ایران، دوستان زیادی ایجاد کرده است و امروز هیچ مملکت متمدنی نیست که مجموعه‌هایی از آثار هنری ایران را نداشته باشد، مجموعه‌هایی که به صاحب‌نظران‌شان نشان دهد که ایران استحقاق ستایش و محبت دارد. 🔸آرتور پوپ که خودش یکی از سردمداران غارت ذخایر فرهنگی ایران بود این سخنان را در سال 1304 که تازه به ایران آمده بود عنوان کرد. او در همان سال تاج‌گذاری رضاخان وارد ایران شد و کوشش‌های خود را آغاز کرد. کوششی که در ظاهر برای شناسایی و شناساندن هنر و میراث فرهنگی ایران و در باطن صرفا برای دزدی عتیقه‌جات ایران و ارسال آن به موزه‌های آمریکا و اروپا بود... 📚ضمیمه: مقاله «مافیای عتیقه‌جات و غارت میراث فرهنگی ایران توسط غربی‌ها در دوران پهلوی اول و دوم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 54، زمستان 1396 🇮🇷 @IRANeMOASER
مهاجریت یهودیان.pdf
294.6K
🔻مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین در دوره پهلوی اول 📍سال‌مرگ رضاخان 🔸مسئله مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین، حجم مهاجرت انجام شده و تأثیر آن در سیاست داخلی و خارجی سلطنت رضاشاه همواره از نقاط مبهم تاریخ ایران است که تا کنون به آن پرداخته نشده است اما در مقاله پیش‌رو سعی شده به «بررسی نقش رضاشاه در مهاجرت یهودیان به فلسطین» به‌عنوان مهم‌ترین اهداف این دوره از تاریخ کشور پرداخته شود... 📚ضمیمه: مقاله «مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین با تکیه بر دوره حکومت پهلوی اول»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 39، بهار 1393 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢طیب 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/35 🔹طيب حاج رضايى و شمارى از دستياران او به اتهام گرفتن پول و به راه انداختن [به تعبیر رژیم پهلوی:]«بلواى 15خرداد» در دادگاه فرمايشى و نظامى شاه محاكمه و به مرگ و يا به زندان درازمدت محكوم شدند و دو تن از آنان نيز تيرباران شدند، ليكن رژيم شاه براى ملت ايران هيچ‏گاه توضيح نداد كه طيب از چه مقامى پول دريافت كرد تا بنا بر ادعاى او «به آشوب و بلوا دست بزند»؟! طيب نه از ملاكين و زمين‌داران بود كه مستقيماً به تحريک و آشوب پرداخته باشد و نه رژيم ادعا كرد كه ‏ها بوده است كه از آن طريق پول و دستور گرفته باشد، بنابراين چرا كسانى را كه به نامبرده پول دادند و او را تحريک كردند، نام نبردند و آنان را به محاكمه نكشيدند و مجازات نكردند؟ 🔸 رژيم شاه و او طيب را مدت‏ها در زندان شكنجه دادند و حتى ناخن‏هاى او را كشيدند تا به دروغ اعتراف كند كه از امام براى دست زدن به «آشوب» و «بلوا» پول دريافت كرده است، حتى به او وعده دادند كه اگر به چنين دروغى اعتراف كند، مورد عفو ملوكانه قرار خواهد گرفت و آزاد خواهد شد، ليكن او به چنين خيانتى تن در نداد.(نهضت امام خمینی، ج1، ص785) 🇮🇷 @IRANeMOASER