منتظری و نادیده گرفتن حقایق تاریخی در زمینه مرجعیت امام
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/18
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹آقای منتظری خود را در مرجعیت امام مؤثر میداند. این در حالی است که ایشان پیش از آغاز نهضت در سال 1341 در جرگهی مراجع قرار داشت و در میان کسانی که او را میشناختند و با نام او آشنا بودند، به عنوان یک مرجع مطرح بود حتی در دوران #مرجعیت_آقای_بروجردی در برخی از نقاط ایران مقلدینی داشت. چنان که در کتاب نهضت امام، آمدهاست:
🔸 ... مقامات جاسوسی و به اصطلاح امنیتی رژیم شاه در ابتدای تأسیس ساواک دربارهی حوزهی قم و مقامات برجستهیآن حوزه و شمار طلابی که در آن حوزه به تحصیل سرگرمند، نیز دربارهی مدارج تحصیلی و حقوق مستمری آنان، به تحقیق و تفحص دست زده و گزارشی تهیه کردهاند. در این گزارش دربارهی مراجع تراز دوم پس از حاج آقا حسین بروجردی (مرجع علی الاطلاق جهان تشیع) و شمار طلابی که در درس آنان شرکت میکنند و منطقهی نفوذ آنان نیز اطلاعاتی دادهاند.
🔹در این گزارش که در تاریخ 22/12/1335 داده شده، شاگردان درس امام را حدود پانصد نفر ذکر کرده و اعتراف کرده است که از لحاظ درس حائز اهمیت است و یادآور شده است که در ایالات مرکز و غرب ایران، مقلد دارد... این گزارش از سوی سرهنگ قلقسه رئیس دایرهی امنیت و مذاهب، به ادارهی سوم ساواک داده شدهاست.... (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره2 زمستان1383)
◀️ ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER
خدشهای دیگر در روایت مرجعیت امام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/19
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 در بخشی از کتاب #مجتبی_لطفی به نقل از آقای #منتظری ادعا شده بود درج نام امام در جراید به عنوان #مرجع_تقلید به خاطر مصاحبه ایشان بوده است. این ادعا نیز پیش از این در خاطرات منسوب به آقای منتظری منتشر شده بود:
🔸 ... پس از فوت آیتالله بروجردی از روزنامهها آمده بودند با طلبهها راجع به مراجع مصاحبه میکردند، ما آیتالله خمینی را مطرح کردیم و روزنامهها نام ایشان را جزو مراجع نوشتند...
تاریخنگار انقلاب اسلامی جناب سیدحمید روحانی در نقد این خاطره مینویسد:
🔹 اولا در آن روز اینگونه مرسوم نبود که خبرنگاران در کوچه و بازار راه بیفتند و با مردم یا طلاب مصاحبه کنند.
🔸 ثانیا نمایندگان و خبرنگاران روزنامهها در #قم به علت اینکه بلیت بختآزمایی، ورق قمار و کتابهای مستهجن میفروختند، از نظر روحانیان و طـلاب آنقدر منفور بودند که به خود جرأت نمیدادند به فیضیه و طلاب و روحانیان نزدیک شوند.
🔹 ثالثا آقای منتظری از نظر ارباب جراید و مطبوعات چهره شناخته شدهای نبود که خبرنگاران سراغ او بروند، تنها روحانیانی که در حوزه قم از نظر ارباب جراید شناخته شده بودند نویسندگان مجله « #مکتب_اسلام » بودند.
🔸 رابعا اگر خبرنگاری به سراغ آقای منتظری رفته بود و با او در زمینه مراجع گفتگویی کرده بود، بیتردید آقای منتظری یا تنظیم کنندگان خاطرات او آن را با آب و تاب بیان میکردند که خبرنگار روزنامهای مثلا به منزلم آمد، یا سر درس من حاضر شد و یا اینکه در مسیر راه جلوی مرا گرفت. آقای منتظری در خاطرات آنگاه که با کلمه «ما» و به صورت سربسته ادعایی میکند: «ما آیتالله خمینی را مطرح کردیم» نشان از این نکته دارد که شخصا نقشی نداشته است و میخواهد به اصطلاح خود را به گونهای «قاطی» کند!
🔹 خامسا این علمای تهران مانند #شهید_مطهری، #شهید_بهشتی و #شهید_محلاتی و حتی مرحوم سید محمد بهبهانی بودند که در گفتگو با برخی از ارباب جراید از مقام و موقعیت علمی امام سخن گفتند. آنگونه که شهید محلاتی روایت میکرد در ملاقات خصوصیای که برخی از ارباب جراید مانند عباس مسعودی در پی درگذشت آقای بروجردی با سید محمد بهبهانی داشتند، آقای بهبهانی صریحا اظهار کرده بود «آقای خمینی اگر به میدان بیاید از همه این مراجع شایستهتر است، حیف که اهلش نیست».
🔸 سادسا مقامات دولتی و کارشناسان #رژیم_شاه در امور روحانیت سالیان درازی پیش از درگذشت آقای بروجردی از مقام و موقعیت امام آگاهی داشتند، چنان که در پیش اشاره شد، سرهنگ قلقسه در گزارش خود در سال 1335، شمار شاگردان امام را و اینکه در کدام منطقه ایران مقلد دارد، بازگو کرده است، بنابراین امام به عنوان مرجع تقلید مطرح بود، نه اینکه آقای منتظری بنابر ادعای خود، او را مطرح کرده باشد و روزنامهها طبق گفته او «نام ایشان را جزو مراجع» نوشته باشند.(منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 5 سال1384)
◀️ ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER
منتظری و خدشه در مقام علمی و اجتماعی امام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/20
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 در بخش از خاطرات منسوب به آقای منتظری آمده است:
... همه مراجع برای #آیتالله_بروجردی فاتحه گرفتند و هر کدام به تناسب موقعیت خود زودتر اعلام فاتحه میکردند آیتالله خمینی شاید نفر پانزدهم، شانزدهم بود که اعلام فاتحه کرد...(خاطرات ص189)
🔸 در نقد این کلام؛ استاد سیدحمید روحانی چنین می نویسد:
در این فراز از خاطرات تلاش شده است، به شکل مرموزی مقام علمی و اجتماعی #امام را به زیر سؤال ببرد و او را از نظر مقام و موقعیت در حوزه قم در رده «پانزدهم، شانزدهم» بنمایاند که لابد در ردیف فضلای تراز دوم حوزه قرار داشته است!! در صورتی که اعلام فاتحه از طـرف امام پس از دیگران نه به تناسب موقعیت، بلکه روی ادب و #فروتنی بود که نمیخواست در برپایی مراسم بزرگداشت، معارض دیگران باشد. اصولا دأب امام در اینگونه برنامهها این بود که میگذاشت همه کسانی که برآنند مراسمی برپا دارند، برنامه خود را اعلام کنند و به انجام برسانند، آنگاه که برپایی مراسم از طرف این و آن به پایان میرسید و دیگر از طرف کسی اعلام فاتحه نمیشد، امام مراسمی برپا میداشت.
🔹 نگارنده(حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی) به یاد دارد که در پی درگذشت آقای حکیم در نجف اشرف در سال 1349، آنگاه که مراجع تراز اول و دوم، فضلا و اساتید حوزه، طلاب برخی شهرها و کشورها و حتی اصناف بازار مراسم فاتحه برپا کردند، امام آخرین نفری بود که برای آن مرحوم مراسم بزرگداشتی گرفت و دستور داد که در اعلام مراسم از طرف او، نام او را بدون هیچگونه عناوین و القابی ببرند، شماری از جوانان عرب و طلاب به دفتر مؤذن هجوم بردند و میخواستند گوینده را مورد ضرب و شتم قرار دهند که چرا از امام به صورت اهانتآمیز نام برده است. گوینده دست خط امام را به آنان ارائه داد که در آن تأکید شده بود از من جز به عنوان « #سید_خمینی » نام برده نشود. افق عرفانی و اخلاقی امام کجا و آن تحلیلهای ناسوتی و دنیازده کجا! (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 5 سال1384)
◀️ ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER
منتظری و تضعیف علمای مشهد
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/21
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 بخش دیگری از خاطرات آقای منتظری در حقیقت طعنه و #تضعیف_علمای_مشهد است که البته آقای منتظری آن را به امام نسبت میدهد:
🔸 یادم است این داستان را #مرحوم_امام برای من نقل کردند،ایشان فرمودند: مرحوم #آسید_ابو الحسن_اصفهانی که فوت شد، علمای مشهد جمع شدند که مرجع معین کنند، یکی از آقایان در آن جلسه میگوید آقای حاج آقا حسین قمی برای مرجعیت خوب است ولی ریشش دست پسرش آ سید مهدی است،آقای بروجردی هم خوب است ولی ریشش دست حاج آقا روح اللّه است، ما بیاییم آسید محمود شاهرودی را معین بکنیم که در اختیار خودمان باشد...مرحوم آیت اللّه آقای حاج میرزا مهدی اصفهانی (رحمت اللّه علیه)در آن جلسه گفته بودند پس این جلسه ما از جلسه #سقیفه کمتر نیست. ما آمدهایم ببینیم چه کسی اعلم و #لایق است یا اینکه ببینیم چه کسی ریشش دست ماست... .(خاطرات ص190)
🔹 این داستان را از قول #امام در خاطرات آوردهاند،لیکن #آقای_منتظری اگر به راستی چنین داستانی را بازگو کرده چرا لحظهای اندیشه نکرده است که چگونه امام در سخنرانیهای عمومی و یا نیمه عمومی خود هیچگاه به بازگو کردن این داستان نپرداختن و حتی به آن اشاره نکردند؟!آیا خردمندان و عقلای قوم هر آنچه میشنوند بیتأمل و نسنجیده بر زبان میآورند؟
🔸دور از نظر نیست که در ارتباط آقای منتظری با #علمای_مشهد هم آزردگی خاطری بوده است که به آوردن این داستان و یا ساختن آن به نام امام منجر گردیده است؟!در این داستان نه تنها علمای مشهد به زیر سؤال رفتهاند، بلکه مرحوم حاج آقا حسین قمی و آقای بروجردی نیز مورد اهانت قرار گرفتهاند. (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزههای پیدایش جریان آقای منتظری-حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 16 تابستان1387)
◀️ ادامه دارد...
🇮🇷 @IRANeMOASER
شواهدی دیگر بر عدم نقش جدی منتظری در مرجعیت امام خمینی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/22
🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری
🔹 در خاطرات منسوب به #آقای_منتظری ادعا شده که وی در طرح و تثبیت #مرجعیت_امام اعلی الله مقامهالشریف نقش ویژهای داشت است. در یادداشتهای سابق این ادعا نقد و رد شد اما برای جمعبندی مستند بحث؛ ادله و شواهد تاریخی دیگری نیز خواهیم آورد:
🔸 1 . نکته مقدماتی اینکه ادعای تأثیر ویژه آقای منتظری در طرح و تثبیت مرجعیت امام اعلی الله مقامه الشریف تقریبا نخستین بار در کتاب #دایرةالمعارف_تشیع؛ مدخل امام خمینی مطرح شد و اساسا با هیچکدام از مستندات معتبر تاریخی سازگار نیست و محملی برای توجیه ندارد.
🔹2 . در ردّ مدعای مزبور، ذکر برخی شواهد، خالی از لطف نیست.
اوّلاً #مرجعیّت_شیعه امری است که به سانِ مسأله «اجتهاد» تابعِ ضوابطِ مخصوص حوزوی است و چیزی نیست که بدون وجود مقتضای آن، بتوان آن را طرح و تثبیت کرد!
ثانیاً طبق مستندات معتبر، از نیمه دوّم دهه 30 و در دوران اقتداردینی #آیتاللّهالعظمی_بروجردی، درس امام خمینی به عنوانِ پرجمعیّت ترین درسِ قم مطرح بوده است.
🔸بعد از ارتحال #آیتاللّه_بروجردی نیز قرائنی وجود دارد که نشان می دهد که جایگاه حوزوی و فقهی امام خمینی نه فقط در میان حوزویان، که در نزد اصحاب رسانه نیز کاملاً شناخته شده بوده است. روزنامه کیهان در تاریخ 12 فروردین 1340، اسامی مراجع و علمایی را که از دید علمای اهل خبره و صاحب نظر، صلاحیت جانشینی #زعیم_فقید_قم را داشته اند، درج کرده و در صدرِ اسامی از امام نام برده و اکثر شاگردان ایشان را از فضلای طراز اوّل حوزه قم برمی شمارد و چنین نوشته است:
🔹 «آقایانی که ذیلاّ نام آن ها برده می شود طبق نظر علمای علوم دینی و کلیه اعضای حوزه علمیّه قم دارای صلاحیت مرجعیّت تقلید و مورد اعتمادکامل حوزه علمیّه هستند.
1.آیت اللّه حاج آقا روح اللّه خمینی:
ایشان 1درس فقه صبحها و درس اصول عصرها در حوزه علمیّه تدریس می نمایند که در هر یک از دروس ایشان متجاوز از 400 نفر دانشجو و طلاب علوم دینی شرکت دارند. اکثر شاگردان حوزه درس ایشان فضلای تراز اوّل حوزه علمیّه شهر قم را تشکیل میدهند.»(نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع ص183-182)
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد نیکی کدی.pdf
314.8K
نقد کتاب «نتایج انقلاب ایران» نوشته نیکی کدی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/23
بعضی از کتابها بیشتر از آن که خودشان مهم باشند نام و شهرت نویسندهشان مهم است. نتایج انقلاب ایران هم حتماً یکی از این کتابهاست که نیکی کدی در سال ۲۰۰۳ و در سن ۷۳ سالگی آن را نوشت. نتایج انقلاب ایران در اصل تکملهای است سه فصلی بر کتاب ریشههای انقلاب ایران که در سال ۱۹۸۱م نوشته شده است و هر دو به سفارش دانشگاه ییل که دانشگاهی خصوصی و امریکاییست.
در این نوشتار ضمن بازخوانی شبکه ارتباطات انسانی #نیکی_آر_کدی، به زمینههای نگارش کتاب نتایج انقلاب ایران و خوانش انتقادی محتوای آن خواهیم پرداخت.
ضمیمه: مقاله «خوانش انتقادی داستان نتایج انقلاب ایران بهروایت نیکی کدی»، سیدمحمد میرصالحی، شماره 59-58، زمستان 1397 و بهار 1398.
🇮🇷 @IRANeMOASER
معمای میلانی1.pdf
1.79M
نقدی بر مبانی تاریخنگاری و گزارههای تاریخی ادعایی عباس میلانی در کتاب معمای هویدا
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/24
🔹بعد از پيروزی انقلاب، روايتهای مختلفی از تاريخ انقلاب نوشته شده است؛ از مبارزين مسلمان تا ليبرالها و ماركسيستها و سايرين شروع به نوشتن كتابهای تاريخ پيرامون انقلاب كردند.
🔸نوشتن اين كتابها محدود به داخل ايران نيست و افرادی كه بعد از پيروزی انقلاب به اروپا و امريكا فراری شدند نيز بخشی از كتابهای پيرامون انقاب را به نگارش درآوردهاند.
🔹از جمله كتابهايی كه در امريكا نوشته شد- ولی بر خاف ساير كتبی كه در آنجا نوشته شده- مورد توجه خوانندگان قرار گرفت و در داخل ايران به چاپهای متعددی رسيد.معمای هويدانوشته عباس ميانی است. اكنون مدت12سال از آغاز انتشار اين كتاب در ايران میگذرد ولی هنوز شبهاتی كه مطالب اين كتاب ايجاد كرده در جامعه رايج است.
🔸معمای هويدا روايت یک چپ امريكايی از يكی از سردمداران رژيم شاه استكه درصدد است تا به هر طريقی به توجيه، تطهير و حتی قهرمان سازی از چهره هويدا بپردازد...
ضمیمه: مقاله «معمای میلانی؛ نقدی بر مبانی تاریخنگاری و گزارههای تاریخی ادعایی عباس میلانی در کتاب معمای هویدا»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 39، بهار 1393
🇮🇷 @IRANeMOASER
معمای میلانی2.pdf
818.6K
معمای ميلانی
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/25
🔹بازنوشت ادبی زندگی سياسی اميرعباس هويدا، نخستوزير سيزده ساله پهلوی كه با استناد گزينشی و جهتدار به برخی اسناد مكتوب و شفاهی، به نگارش درآمده است، حاوی مطالب قابل تأملی پيرامون اين شخصيت سياسی است.
🔸واكاوی نقادانه روايت ميلانی، به كشف تناقضات و لوازم پيدا و پنهان كلام او منجر میشود. در نوشتار حاضر نمونههايی از اين تناقضات و ناراستیها، مورد بحث و بررسی علمی قرار گرفته است...
ضمیمه: مقاله «معمای میلانی؛ بازخوانی انتقادی روایت عباس میلانی از زندگی عباس هویدا»، سهراب مقدمی شهیدانی،فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز1394
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد خاطرات امیرانتظام.pdf
819.4K
🖊نقدی بر خاطرات عباس امیرانتظام
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/26
🔹مقاله حاضر نقد اجمالی است به برخی از نكات مهم كتاب آن سوی اتهام؛ خاطرات #عباس_اميرانتظام كه بعد از 21 سال نگاشته شده است. نويسنده در قالب نگارش اين كتاب، توضيحات خود را در مورد طرح انحلال مجلس خبرگان، جاسوسي و... ارايه كرده است.
🔸تا پیش از انتشار این خاطرات، رسانههای خارجی و عمدتا سلطنتطلب از وی تصویری از اسوه پایداری و مقاومت ترسیم کرده بودند اما این خاطرات، که به صورت انفعالی و دفاعی تنظیم و طراحی شده بود، به روند تبلیغاتی رسانههای غربی شوک وارد کرد.
ضمیمه: مقاله «نقدی بر خاطرات امیرعباس انتظام»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره33، پاییز 1391.
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد خاطرات بنی صدر.pdf
914.3K
نقدی بر کتاب خاطرات بنی صدر
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/27
مقاله حاضر نقد کوتاهی بر کتاب درس تجربه خاطرات ابوالحسن بنیصدر اولین رئیسجمهوری ایران است. این کتاب که در دو جلد توسط انتشارات انقلاب اسلامی در آبان ۱۳۸۰ در آلمان به چاپ رسیده به کوشش آقای حمید احمدی مدیر انجمن مطالعات و تحقیقات تاریخ شفاهی ایران (برلین) تدوین و صرفاً در خارج از کشور عرضه شده است. کار ضبط خاطرات بنیصدر در ورسای فرانسه و در ۲۶شهریور۱۳۷۸ آغاز میشود و طی ده جلسه ادامه مییابد. حاصل این گفتوگوها در جلد اول منعکس است و جلد دوم به تحقیق درباره تاریخ انقلاب اسلامی اختصاص یافته است.
ضمیمه: مقاله «تاوان غرور و تکبر؛ نقدی بر خاطرات بنیصدر»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره32، تابستان 1391
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقد دهباشی.pdf
258.9K
نقدی بر حاشیهنگاری تاریخی حسین دهباشی بر خاطرات حسین نصر
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/28
کتاب حکمت و سیاست حاصل گفتوگوهای حسین دهباشی و همکاران او با دکتر سید حسین نصر است برای اولینبار در ابتدای استقرار دولت اعتدال و در سال ۱۳۹۳ روانه بازار نشر گردید.
نوشتار حاضر با هد ف نقد و بررسی کتاب حکمت و سیاست سامان یافته و در گام نخست به ارزیابی پاورقیهایی خواهد پرداخت که در کنار صفحات کتاب به طبع رسیده است. در این پاورقیها مجموعهای از دادههای تاریخی ارایه شده است. ما با بررسی دادههای یادشده میزان صحت و سقم آنها را ارزیابی خواهیم کرد و از آنجا که مسئولیت این بخش با مؤلف کتاب است، طبعاً نقدها نیز متوجه همو خواهد بود...
ضمیمه: مقاله «نقدی بر حاشیهنگاری تاریخی حسین دهباشی بر خاطرات حسن نصر»، احمدیفر، مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، تابستان و پاییز 1398
🇮🇷 @IRANeMOASER
ابراهیم یزدی.pdf
1.4M
شصت سال در سودای سوسیالیسم
بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی/29
🔹بررسی شبکه انسانی و ارتباطی شخصیتهای سیاسی، یکی از مهمترین راههای کشف مرام و مسلک سیاسی واقعی آنهاست؛ چه اینکه در عالم سیاست و در زیست سیاستمدارانه، ارتباطات، تعیینکنندهترین عامل در کنشگری سیاسی است.
🔸 #ابراهیم_یزدی یکی از مرموزترین چهرههای تاریخ معاصر ایران است که با وجود عملکرد سیاسی سؤالبرانگیزش در دوران نهضت امام خمینی(ره) سالیانِ سال در آزادی کامل به انتشار آرا و روایتهای خاص خود مشغول بود و تا آخرین سالهای عمر ارتباطات پیچیده و پردامنه خود را حفظ کرد. تحلیل کارنامه سیاسی و شخصیت ابراهیم یزدی، نیازمند بازخوانی دقیق عملکرد اوست. گرچه روایت وی از وقایع دهههای پیشین، مورد نقد بسیار است، اما در بازشناسی شبکه ارتباطی و بستر فعالیت سیاسی او، یکی از بهترین منابع محسوب میشود.
🖇ضمیمه: مقاله «شصت سال در سودای سوسیالیسم؛ مروری بر شخصیت سیاسی- فکری و شبکه ارتباطی ابراهیم یزدی با تأکید بر کتاب شصت سال صبوری و شکوری»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره48، تابستان 1395.
🇮🇷 @IRANeMOASER
نقش آمریکا در فتنه96.pdf
340.8K
بازخوانی یک آشوب کور
⁉️نقش امریکا در ایجاد آشوبهای کور دیماه96 چه بود؟
🔹اغتشاشات و آشوبهای دیماه ۱۳۹۶ یکی از توطئههای ناکام دشمنان جمهوری اسلامی بود، که در آستانه چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی با محوریت شیطان بزرگ، طراحی و با همدستی عوامل خارجی و داخلی، به اجرا گذاشته شد و البته ناکام ماند. بازخوانی آن اغتشاشات نافرجام ما را به تحلیل دقیقتر مسائل اخیر که به بهانه مرگ دختری به نام #مهسا_امینی در حال وقوع است نزدیک میکند.
🔸در مقاله ضمیمه با اتکا به اطلاعات منتشرشده و خصوصاً با توجه به تصریحات #مخالفان_جمهوری_اسلامی، به تحلیل نقش امریکا در آشوبهای مزبور پرداخته شده است.گفتنی است این نوشتار به فاصله کمتر از دو ماه پس از وقوع آشوبهای دیماه، به تحریر درآمده است.
ضمیمه: مقاله «بازکاوی نقش امریکا در ایجاد آشوبهای کور دیماه96 بر اساس اطلاعات آشکار»،مقدمی شهیدانی، سهراب، حبیبی، حامد، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 55، بهار 1397.
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢نخستین اعلامیه امام از تبعیدگاه
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/93
🔹بامام خمينى با وجود مشكلات و ناهموارىهاى بسيارى كه بر سر راه خود داشت، درصدد برآمد تا تودههاى مبارز و مسلمان ايران را دريابد و به ايشان روحيهاى تازه بخشد و مبارزه را به طور رسمى و علنى دنبال كند و #ملت_مسلمان_ايران را در مبارزه بر ضد #رژيم_شاه و #استكبار_جهانى به طور رسمى و مستقيم از تبعيدگاه رهبرى نمايد و با اين كار مشعلى را كه فراراه تودهها نهاده است، فروزانتر و پرفروغتر سازد و پايههاى نهضت اسلامى ايران را هرچه بيشتر استوارى بخشد.
🔸 از اين رو، امام نخستين اعلاميه خود را پس از تبعيد از ايران در تاريخ 4 ارديبهشت 1346 (13 محرّم 1387) خطاب به #حوزههاى_علميه صادر كرد و به دنبال آن نامه سرگشادهاى نيز براى #اميرعباس_هويدا كه شاغل مقام نخستوزيرى در آن روز بود فرستاد.
🔹بدر پيام به حوزههاى علميه، ضمن فراخواندن فرزندان روحانى خود و عموم مردم ايران به پايدارى و بردبارى، سخن آخر را بيان فرمود و راه هرگونه بهانه، سهلانگارى، سازشكارى و عقبگرد را بهكلى بست. به آنان هشدار داد كه جز راه مقاومت و پايدارى، ايثار و فداكارى، راهى باقى نمانده است:
🔸«نقشه آن است كه قدم به قدم پيشروى كنند، شما هر قدر عقبنشينى كنيد آنها پيشروى مىكنند، آنها كمر به نابودى شما بستهاند، گمان نكنيد با ملايمت و تسليم دستبردار هستند، بلكه با استقامت و ايستادگى و اظهار حق و فرياد مظلومانه عقب مىنشينند...»
🔹بدر آن شرايط كه #حكومت_وحشت_و_ترور چون كابوس مرگ همهجا بال گسترده بود و سرطان يأس و نوميدى در قلبهاى بسيارى ريشه دوانيده بود، مىبينيم كه امام آيندهاى روشن و درخشان و پيروزمند را نويد مىدهد و چنان قاطع و صريح و حتمى #سقوط_شاه و پيروزى ملت را بشارت مىدهد كه بسيارى گمان بردند در همان روزها كاخ شاهنشاهى واژگون خواهد شد:
🔸 ... من به شما آقايان محترم و به ملت ايران اطمينان مىدهم كه دستگاه با شكست مواجه خواهد شد، پيشينيان آنها سيلى اسلام را خوردند، اينها نيز خواهند خورد... اينها رفتنى هستند و شما باقى هستيد، سرنيزه در مقابل عواطف يک ملت دوام ندارد. اين شمشيرهاى كند عاريتى به غلاف خواهد رفت... .(نهضت امام خمینی، ج2، ص309-308)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۳۱ شهریور ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۳۱ شهریور ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۳۱ شهریور ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓 ۱ مهر ۱۳۵۷
🔹امام نامهای در مورد ناپدید شدن آقای موسی صدر برای حافظ اسد رئیس جمهور سوریه، نوشتند. متن این نامه در ایران تکثیر و در برخی از نقاط تهران توزیع شد.
🔸تلگرافی به زبان عربی از سوی آقایان #محمدعلی_قاضی_طباطبایی، #کاظم_دینوری و #سیدحسن_انگجی در مورد ناپدید شدن آقای #موسی_صدر، برای حافظ اسد رئیس جمهور سوریه مخابره شد.
🔹صبح امروز پیکر #سیدمهدی_گاپایگانی از کاشان به قم منتقل شد و پس از مراسم تغسیل، با حضور جمعی حدود 20هزار نفر تشییع و در مقبرهای مجاور حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. در این مراسم تظاهراتی با شرکت جمعی حدود 5هزار نفر در صحن حضرت معصومه(س) برپا گردید و در جریان این تظاهرات اعلامیه ای با امضای تجار قم توزیع شد. در این اعلامیه روز 57.7.1 عزای عمومی اعلام گردید.
📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص41-42
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢روایتهای ناروا
⬅️پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت فراخوان مقام معظم رهبری بهمنظور پاسخدهی به روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی
لزوم مقابله با روایتهای مخدوش علیه انقلاب اسلامی
📸اطلاعنگاشت: تحریفات کتاب الف لام خمینی
الف لام؛ خدمت یا خیانت
الف لام خمینی و ساختن چهرهای لیبرال از امام خمینی
الف لام خمینی و تخریب امام در پوشش ستایش ظاهری از امام!
پرسشهایی بیپاسخ از نویسنده الف لام خمینی
اتهامات ناروای الف لام خمینی علیه امام خمینی
تطهیر پهلوی در کتاب الف لام خمینی؛ نوشته هدایتالله بهبودی
تحریف مکتب امام خمینی در کتاب موسوم به «دایرةالمعارف بزرگ اسلامی»
تحریف مکتب امام خمینی در «دایرةالمعارف تشیع»
نگاهی به خاطرات تحریفآمیز آقای اکبر هاشمی رفسنجانی
نگاهی به خاطرات تحریفآمیز آقای حسینعلی منتظری
نبوغ ذاتی یا دروغ حرفهای؟
رد ادعای منسوب به منتظری در خصوص نقش وی در دعوت از آیتالله بروجردی
رد ادعای منتظری در خصوص نقش برجسته وی در مرجعیت امام
ادعای ناروای منتظری در خصوص نقش وی در مرجعیت امام خمینی
نقدی دیگر بر ادعای بیاساس منتظری در زمینه مرجعیت امام
منتظری و نادیده گرفتن حقایق تاریخی در زمینه مرجعیت امام
منتظری و خدشهای دیگر در روایت مرجعیت امام خمینی
منتظری و خدشه در مقام علمی و اجتماعی امام خمینی
منتظری و تضعیف علمای مشهد
شواهدی دیگر بر عدم نقش جدی منتظری در مرجعیت امام خمینی
نقد کتاب «نتایج انقلاب ایران» نوشته نیکی کدی
نقدی بر مبانی تاریخنگاری و گزارههای تاریخی ادعایی عباس میلانی در کتاب معمای هویدا
معمای ميلانی
نقدی بر خاطرات عباس امیرانتظام
نقدی بر کتاب خاطرات بنی صدر
نقدی بر حاشیهنگاری تاریخی حسین دهباشی بر خاطرات حسین نصر
شصت سال در سودای سوسیالیسم
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱ مهر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱ مهر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱ مهر ۱۳۶۱
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تلاش نافرجام ساواک برای دستگیری حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/94
🔹رژيم شاه به دنبال دستگيرى شمارى از مجاهدان روحانى و بازارى [بهدلیل تلاش برای انتشار اعلامیه امام خمینی] براى دستگيرى و سركوبى ديگر دستاندركاران چاپ و پخش بيانيه امام عليه #صهيونيسم وارد عمل شد و با تلاش گسترده و شكنجه وحشيانه و غيرانسانى نسبت به دستگيرشدگان، و خانهگردىهاى گسترده، سرانجام، پنجاه هزار نسخه #اعلاميه_امام، خطاب به حوزههاى علميه را كه بيش از دو ماه پنهان و راكد مانده بود بدون اينکه بتوانيم حتى يك نسخه از آن را دست كسى بدهيم، يکجا كشف و ضبط كرد و دومين اعلاميه امام خطاب به اميرعباس هويدا را نيز كه در #چاپخانه_بزرگمهر آماده چاپ بود به دست آورد. مدير چاپخانه مزبور آقاى #مصطفى_برقعى را نيز دستگير و چاپخانه او را مصادره كرد و ماشين چاپ و ديگر وسايل چاپخانه را به ساواک انتقال داد. براى دستگيرى نگارنده نيز به منزل پدرم در #مهدىشهر يورش بردند كه معجزهآسا از چنگ آنان رهيدم.
🔸[توضیح آنکه] بنا بود دومين اعلاميه امام نيز در چاپخانه بزرگمهر به چاپ رسد و همراه با پيام امام به حوزههاى علميه كه از پيش چاپ شده بود در يک زمان، در سراسر كشور پخش شود، بر آن شدم كه پيش از آماده شدن اعلاميه مزبور به ديارم سفر كنم و پس از ديدار با افراد خانواده به تهران باز گردم و براى نشر و توزيع اعلاميههاى امام با آمادگى بيشترى دست به كار شوم. در تاريخ 13 تير 46 كه بيش از هفتهاى از ورودم به مهدىشهر نمىگذشت، مأموران ساواک و شهربانى به منزل پدرم يورش بردند، ليكن موفق به دستگيرى من نشدند. در اينجا بايد از شهامت و رشادت خواهرانم در برابر دژخيمان مهاجم ساواک و شهربانى ياد كنم كه دليرانه [در برابر آنان ایستادگی کردند]...
🔹مأموران ساواک و شهربانى ضمن پىجويى براى دستگيرى من به يک سلاح كمرى دست يافتند كه جهت از پاى درآوردن شاه در #مراسم_تاجگذارى آن را تهيه و آماده كرده بودم و كشف آن موجب شد كه دستگاه جاسوسى شاه تمام نيروى خود را براى دستگيرى من بسيج كند.
🔸من ناگزير جلاى وطن كردم و پس از ماهها دربهدرى در تاريخ 21 مهر 46 «خائفا يترقّب» به عراق هجرت كردم و در جوار مرقد مطهر حضرت امام علىع در نجف اشرف اقامت گزيدم. (نهضت امام خمینی، ج2، ص320)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
⬅️حضور ریاست محترم بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در نماز جمعه امروز تهران
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#روزشمار انقلاب اسلامی
🗓۲ مهرر ۱۳۵۷
🔹روزنامه اطلاعات در گزارشی به دومین روز اعتصاب کارگران شرکت ملی نفت اشاره کرد.
🔸در ساعت 19:40 مراسمی با شرکت جمعی حدود 2 هزار نفر و با سخنرانی #آیتالله_محمد_صدوقی در #مسجد_حظیره یزد برگزار شد. در پایان شرکتکنندگان هنگام خروج از مسجد به راهپیمایی پرداختند و شعارهایی در حمایت از امام سر دادند.
📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص43 - 44
🇮🇷 @IRANeMOASER