eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
425 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۴ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۴ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
پیام کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری (رئیس‌جمهور وقت) به‌مناسبت اولین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی بسم الله الرحمن الرحیم ▫️اکنون که یک سال از ارتحال فقیه بزرگ اسلام حضرت استاد آیت‌الله می‌گذرد جای آن است که یاد گرامی این و این و این مفسر قرآن و این اسلام‌شناس بزرگ در خاطره نسل کنونی انقلابی ما پایگاه شایسته خود را بازیابد و در هنگامه شور و شوق عاشقان لقاءالله که ذخیره هستی را با اشتیاقی تمام نثار اسلام و قرآن می‌کنند، مشعل اندیشه ژرف و راهنمای او در آئینه‌بندان روزگار تجدید شکوه و عظمت اسلام تابناک‌تر از همیشه جلوه‌گری کند. ▪️امید است که این مجمع دانش پژوهان [و] حکمت‌شناسان آگاه بتواند نقش بزرگ خود را در ادای این واجب تاریخی به تمام و کمال ایفا کند و یاد زنده آن مرد علم را در خاطره روزگار ما زنده‌تر و برجسته تر سازد. حقیقت آن است که انقلاب اسلامی کبیر ایرانیان در این روزگار در مبنا و ریشه یک انقلاب فرهنگی مبتنی بر احیای ارزش‌های فرهنگی اسلام است... متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰 | علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مرحوم علامه‌ی طباطبائی (رضوان‌الله‌علیه) در حدّی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به مرجعیّت تقلید میرسید... امّا ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجّهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد.» ۱۳۷۰/۶/۳۱ 🔺 رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، سخن‌نگاشت «علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه» را منتشر می‌کند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۵ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️حضور علامه طباطبائی در حلقه سیاسی علمای طراز با محوریت امام خمینی 🔹امام به‌منظور فروزان كردن آتش انقلاب اسلامى، مقامات روحانى قم را براى مشاوره و تبادل ‏نظر در مورد مسائل جارى كشور و اتخاذ تصميم واحد، به نشست هفتگى و منظم فرا‏‏خواند و على‌‏رغم ندانم‏‌كارى‌‏ها، بى‌ميلى‌‏ها و تك‌‏روى و دورى برخى از مقامات روحانى از هرگونه اجتماع سياسى و دخالت در سياست! امام در سايه كوشش‏‌هاى شبانه‌‏روزى و پيگير خود، توانست آنان را دور هم گردآورد و مسئوليت سنگين آنان را در برابر اسلام و ملت به آنان يادآورى كند و آنان را بر ضد هيأت حاكمه فاسد ايران و رفرم استعمارى و ارتجاعى به حركت درآورد. 🔸علما و روحانيانى كه با پيشنهاد امام در هر هفته دور هم گرد مى‏‌آمدند و درباره اوضاع جارى ايران با هم گفتگو مى‌‏كردند، علاوه بر شخص امام خمينى عبارت بودند از آقايان: گلپايگانى، شريعتمدارى، حاج شيخ مرتضى حائرى، ، سيد محمد موسوى (معروف به داماد)، سيداحمد زنجانى، سيد مرتضى لنگرودى و ميرزا هاشم آملى. گاهى نيز اگر ضرورت ايجاب مى‏‌كرد برخى از اساتيد برجسته حوزه علميۀ قم نيز در اين گردهمايى شركت مى‏‌كردند.(نهضت امام خمینی، ج1، ص320) 🇮🇷 @IRANeMOASER
*️⃣نقش علامه طباطبائی در رسالت افشاگرى علیه رژیم پهلوی ▫️امام بر اساس رسالتى كه بر عهده داشت و طبق تعاليم قرآن كه عالم دينى وظيفه دارد از «قول اِثم» (ياوه‌سرايى ـ دروغ‏‌پردازى) جلوگيرى كند، در برابر نيرنگ شاهانه كه دستبرد به قانون اساسى را «اجراى قانون اساسى»! مى‌‏خواند، نمى‌‏توانست بى‌تفاوت بنشيند و اين عوام‌فريبى او را ناديده انگارد. از اين رو، با تمام نيرو در برابر اين دروغ فريبنده شاه به‌‏‏پاخاست و موضوع را با مقامات روحانى كه در نشست مزبور شركت می‌كردند، در ميان گذارد. ▪️غلط‌‏اندازى‏‌ها، نيرنگ‏‌بازى‌ها و تناقضاتى را كه در اين «توجيه شاهانه» به كار رفته بود، مو به ‏مو، مورد بررسى قرار داد و طى اعلاميه‌‏اى مستدل، متقن و حساب شده ـ كه شخصاً نوشت و به مقامات روحانى شركت‌‏‏كننده در نشست ارائه داد و از آنان امضا گرفت‏‏ از اين توطئه رژيم شاه پرده برداشت و نقشه شيطانى آنان را براى فريب توده‏‌ها، در مورد خيانتى كه به قانون اساسى ايران كردند، نقش بر آب كرد. ▫️نه تن از علمای برجسته حوزه علمیه، این بیانیه انقلابی را امضا کردند که علامه طباطبائی رحمه‌الله یکی از آن امضاکنندگان بود. پاورقی: برای مطالعه متن بیانیه رجوع شود به کتاب: نهضت امام خمینی، ج1، صص327-323) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔘مهاجرت علامه طباطبائی از قم به تهران، در حمایت از امام خمینی و مطالبه آزادی ایشان ▫️پشتيبانى و حمايت علماى اعلام و روحانيان ايران از امام، تنها به صدور اعلاميه، تلگراف و نامه محدود نگرديد، بلكه از علماى طراز اول حوزه‌‏هاى علميه قم و مشهد تا علماى عالی‌مقام شهرستان‌‏ها به‌منظور نشان دادن حد اعلاى هماهنگى و اتحاد به تهران هجرت كردند و رسماً از رژيم شاه خواستار آزادى بى‏‌قيد و شرط امام شدند. ▪️پيشنهاد مهاجرت علما به تهران ـ بنابر اطلاع تأييد شده ـ از جانب حاج (ره) در نشستى كه پس از دستگيرى امام با آقاى شريعتمدارى داشتند مطرح شد. آقاى گلپايگانى ضمن تأكيد روى اين پيشنهاد اظهار كرده بود: البته نظر من اين است كه اين مهاجرت به اتفاق باشد و من و شما (گلپايگانى ـ شريعتمدارى) به همراه يكديگر رهسپار تهران شويم و اگر شما براى اين مهاجرت آمادگى نداشته باشيد، من صلاح نمى‌‏دانم كه به تنهايى آن را انجام دهم. ▫️آقاى شريعتمدارى پاسخ قطعى خود به اين پيشنهاد را به «فكر و تأمل» بيشتر موكول كرد و پس از رايزنى با مقامات ساواک و جلب نظر آن‌ها به تنهايى رهسپار تهران شد و براى آقاى گلپايگانى پيام داد: «من رفتم! اگر خواستيد بياييد»! اين برخورد او موجب شد كه آقاى گلپايگانى از مهاجرت به تهران منصرف شود و رسالت خود را در پشتيبانى از امام و نهضت اسلامى از قم پى بگيرد. ▪️گفتنی است علامه طباطبائی نیز از جمله علمای مهاجر به تهران بود.(نهضت امام خمینی، ج1، صص669-668) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۶ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢شریعتمداری و ایجاد زمینه نفوذ رژیم پهلوی در حوزه علمیه قم 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/133 🔹«دارالتبليغ» كه از سوى بنياد شد... براى رژيم شاه زمینه رخنه در حوزه قم و به دست آوردن پايگاهى در مركز روحانيت فراهم آورد. 🔸در اينكه آيا بنا بر نقشه رژيم شاه در قم بنياد شد، و يا در گام نخست طرح آن از خود شريعتمدارى بود و در مرحله دوم، رژيم درصدد بهره‌‏گيرى از آن برآمد، به بررسى جداگانه‏‌اى نياز دارد، ليكن در اين نكته جاى ترديد نيست كه اگر موضع هوشيارانه امام در برابر اين مؤسسه نبود، شايد رژيم شاه به آسانى مى‌‏توانست از راه آن زمينه چيرگى خود بر حوزه قم را فراهم سازد و به يكى از آرزوهاى ديرينه استعمار جامه عمل بپوشاند، ليكن چون امام نسبت به «دارالتبليغ» نظر خوشبينانه‌‏اى از خود نشان نداد، مايه بدبينى و بدگمانى ملت ايران، عالمان اسلامى و محصلين علوم دينى نسبت به آن گرديد. 🔹بيش‌تر روحانيان پيرو راه امام از هر گونه همكارى با آن خوددارى ورزيدند و بدين‌‏گونه آن مركز نوبنياد نيز كاميابى براى رژيم به همراه نداشت. با اين وجود بايد دانست كه رژيم شاه از «دارالتبليغ» بهره‌‏بردارى فراوانى كرد و از اين راه آسيب‌‏هايى به حوزه قم و عالمان مبارز وارد ساخت. (نهضت امام خمینی، ج3، ص915) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۷ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️تاریخ جنگ برای جوانان ⬅️اشارات تاریخی مقام معظم رهبری در دیدار با مردم اصفهان 🔹دفاع مقدس هشت ساله خیلی حادثه مهمی بود. خیلی از جوان‌های ما نمی‌دانند چه اتفاقی افتاد. هشت سال همه قدرت‌های دنیا یک طرف؛ ایران یک طرف. خب حالا مثلاً در بعضی از جاها یک حوادثی هست، به یک کشوری حملاتی می‌شود مثلاً، اوّلاً به آن وسعت نیست که در ایران بود. ثانیاً بالاخره کسانی هستند به آن‌ها کمک می‌کنند. 🔸 آن زمان همراه صدام بود، به خصوص همراه صدام بود، همراه صدام بود، بعضی از کشورهای اروپا که خیلی وابستگی به شوروی نداشتند وابستگی به آمریکا هم نداشتند آن‌ها هم همراه صدام بودند؛ مثل . یعنی همه دنیا یک طرف بود و جمهوری اسلامی یک طرف. 🔹 خب در این جنگ با همین حرکت مردم و همین انگیزه‌های مردم آن هم با دست خالی ایران توانست پیروز بشود. ما در جنگ هشت ساله یک پیروزی کامل و درخشان پیدا کردیم. (۱۴۰۱/۸/۲۸) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۲۹ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢مواجهه فکری مجتهدان شیعه با لایه های نرم‌افزاری مدرنیته در ایران *️⃣غرب جديد در ايران معاصر در سه مرحله و هر بار با چهره‌اي متفاوت وارد شده است: نخستين چهرۀ آن، چهره تبليغی ـ مسيحی آن است که قريب به سيصد سال (از عصر صفويه تا ابتدای قاجار) به شکل فعال و پس از آن به صورت نيمه‌فعال بوده است. دومين چهرۀ آن، چهره سياسی، نظامی و اقتصادی آن مي‌باشد که از ابتدای قاجار تا آستانۀ مشروطه به شکل فعال بوده است. سومين چهرۀ آن، چهرۀ فکری ـ نرم‌افزاری غرب است که از آستانۀ مشروطه تا انقلاب اسلامی به شکل فعال بوده است. مجتهدان شيعی با چهرۀ فکری ـ نرم‌افزاری غرب در سه مرحله مواجهه داشتند: در مرحلة نخست (از ابتداي قاجار تا آستانة مشروطه)، غرب فکری، صرفاً توصيف شده (غرب‌شناسی توصيفی)؛ در مرحلۀ دوم (قبل و بعد مشروطه)، غرب فکری به ارزيابی و چالش کشيده شده (غرب‌شناسي انتقادی) و در مرحلۀ سوم (عصر انقلاب اسلامی) در برابر غرب فکری، طرحی اثباتی ارائه شده است (غرب‌شناسی اثباتی). نوشتار حاضر به مرحلۀ نخست از مواجهۀ جريان دينی با غرب فکری می‌پردازد. 🖇پیوند مقاله: https://iranemoaser.ir/quarterly-15-article-3/ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۳۰ آبان ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER