📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۴ بهمن ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۴ بهمن ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۴ بهمن ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌نقد کوتاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی بر کتاب تنبیهالأمة مرحوم نائینی
▫️ #تنبیه_الأمة کتابی استدلالی است؛ اما در مقابل این سؤال که بالاخره درباره رأی اکثریت چه باید کرد، طرحی ندارد و معلوم نیست که چه میخواهد بگوید.
▪️آیا منظورش این است که قوانین در #مجلس بیاید و تصویب شود و عدهای هم قیام و قعود کنند و عدهای دیگر هم حق داشته باشند که بلند نشوند و رأی ندهند، و آن قانون با رأی اکثریت به رسمیت برسد؟ ولو اینکه با اسلام و اصول اسلامی موافقت نداشته باشد! قطعا چنین چیزی نمیتواند صحیح باشد و به یقین میدانیم که منظور مرحوم نائینی نیز این نبوده است؛ چراکه بارها در همان کتاب؛ به مبانی اسلامی اشاره میکند. اما اینکه چه باید کرد، [در این کتاب] معلوم نیست. بر این اساس شما میبینید که بعدا خودشان دستور میدهند که کتاب را جمعآوری کنند. به هرحال آنچه ایشان میخواستند تحدید حکومت حاکم و شاه است [و این]که در حدی باید تعدیل شود.(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٨٠، ١٣٨١ ه.ش.)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌معارضه کشورهای استکباری و نهادهای بینالمللی با استقلال کشورهای اسلامی در کلام مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
🔹«بیگانگان در واقع در پی تغییر هویت اسلامی مسلمانان بوده و هستند و میخواستند استقلال فکری و سیاسی ممالک اسلامی را از بین ببرند. همانطور که میبینید، کشورهای بسیار کوچک اروپایی هم استقلال دارند؛ اما اگر یک کشور اسلامی بخواهد استقلال داشته باشد اگر بتوانند، فورا صدای استقلالخواهی او را خفه میکنند. مسأله این است که اینها با اسلام طرفند و بسیاری از برنامههای تحمیلی مثل یکسانسازی شکل لباس و کشف حجاب، همه برای تغییر هویت اسلامی بود. توجه به مدنیت قبل از اسلام و ایران باستان و احیای مدنیتهای مرده در نقاط دیگر؛ همه برای همنی مقصد بود. در کتابی به نام «فی ذکر الهداس» درباره این مسأله (بازگشت دادن ملل اسلامی به عنوان فولکلور) مطالب جالبی دارد که نشان میدهد حتی سازمان ملل و یونسکو و یونیسف نیز در این امر دخالت دارند.»(فصلنامه آموزه، شماره1، ص69، 1381ه.ش.)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📍ابراز تأسف آیتالله العظمی صافی گلپایگانی از بیاطلاعی برخی از اهل علم از تحریفات تاریخ معاصر و مسائل روز
🔹«شما کتاب «مهدی بامداد» را نگاه کنید؛ چقدر علما را بد جلوه میدهد، چهره مرحوم آقانجفی را چقدر وارونه جلوه میدهد...
نکتهای که خیلی مهم است، این است که بعضی از اهل علم متأسفانه به این مسائل اطلاعات کافی ندارند و نمیدانند منشأ این حرکتها که هنوز هم ادامه دارد از کجاست.
گاهی من در زمان شاه میگفتم: این کارهایی که شاه انجام میدهد برنامههای خودش نیست؛ چراکه او انقدر عقلش نمیرسید، بلکه این نقشههای بیگانگان، منحرفان و متخصصان استعمار در ضدیت با اسلام بود و او فقط اجرا میکرد. مثلا در بلاد عربی که اکنون در تجزیه به سر میبرند، از ماسینیون میگویند برای حفظ جدایی و تفرقه آنها از یکدیگر و بیگانه شدن آنها از زبان و اینکه زبان همه است نظر میخواهند او پیشنهاد میکند که در هرجا زبان محلی، زبان رسمی باشد تا به تدریج زبان مشترک آنها که زبان قرآن است فراموش شود، در نتیجه همه ملیتها جدایی پیدا کنند و از اسلام و قرآن هم بیگانه گردند.»(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٧١، ١٣٨١ ه.ش.)
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻خودبرتربینی و غربزدگی مهدی بازرگان
🔴سالگرد تشکیل دولت موقت
🔹پس از اشغال لانه جاسوسی طبیعی بود که مهدی بازرگان تاب نیاورد و استعفا دهد. سابقه وی و فکر و عملکرد او غرباندیشیش را تأیید میکرد اما عجیب آنکه همه را به کیش خویش میپنداشت و زمین و زمان را غربی میدید. او مدت کوتاهی پس از تسخیر لانه جاسوسی اینگونه سخن گفت:
🔸«... زندگی که ما امروز داریم همهاش فرنگی است. طرز فکرما، درس خواندن ما، مبارزه ما، انقلاب ما، ضدیت با استثمار و استعمار ما، تمام ارمغان غرب است.»روزنامه انقلاب اسلامی، شماره، ١٢۶، ١٣۵٨.٩.٣ ص١٠.
🔹مهدی بازرگان به حدی غرق در غرب بود که حتی از تصور اینکه انقلاب و مبارزهای بر اساس قوانین اسلامی شکل بگیرد ناتوان بود و طبیعی بود که با این نگاه به روحانیتِ اصیل اسلامی دهنکجی کند. او روحانیون را فاقد تربیت مدیریتی (!) دانست و با بیادبی هرچه تمام آنها را، که زیر سختترین شکنجههای رژیم پهلوی مقاومت کردند، «نازکنارنجیترین صنف مملکت» خطاب کرد. او حضور روحانیت در صحنه اجرایی کشور را مخل نظم عنوان کرد:
🔸 « روحانیت ما تربیت جدید که امروز اسمش را مدیریت گذاشتهاند ندارد...» (همان)
🔹مهدی بازرگان در مدت کوتاه مدیریت خود کارآمدی حداکثری نداشت و در صورت عدم هوشیاری روحانیت اصیل امکان تجزیه کشور در زمان ریاست وی وجود داشت و در آخر نیز در پی قطع دست ایالات متحده آمریکا از منابع ملی ایران، استعفا داد. معلوم نیست او، با این همه ادعا و کارنامه ضعیف، چطور دیگران را به ضعف مدیریتی متهم میکند.
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
⏬بخش اول
🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروهها بودند به شاه #وفادار بودند.
🔸اگر شما کتابهایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید میبینید كه در #اساسنامه آنها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی #نسل_به_نسل به #سلطنت ادامه بدهند.
🔹 نخستین اختلاف آنها با امام در این زمینه بود که آنها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرفشان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت.
🔸آنها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و #نظام_مشروطه_سلطنتی وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنینانداز شده بود #مهندس_بازرگان به نوفللوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند.
🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آنها و امام بود چون امام از آغاز هدف #براندازی داشت اما آنها با #سرنگونی_شاه موافق نبودند.
🔸دومين موضوعی كه بین امام و آنها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «#نه_شرقی_نه_غربی»به صحنه آمدند و در جهت مبارزاتشان به هیچ قدرت خارجیای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچوقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینیمان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروهها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آنها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب #قانون_اساسی بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آنها در همین چارچوب هم نمیتوانند به مبارزه ادامه بدهند.
🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در #نجف در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمانهای آزادیبخش میرفتیم اولین سؤالی که آنها از ما میپرسيدند این بود كه «شما در مبارزاتتان از قدرت و پشتیبانی کدام #قدرت_خارجی برخوردار هستید؟» وقتی جواب میدادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آنها باور نمیکردند و تعجب میکردند. حتی یادم است كه در #لبنان یکبار با يك گروه از مائوئيستها ملاقات داشتیم. آنها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیهگاهمان خدا و ملت است. يكی از آنها با پوزخندی گفت: شما اصلا #سیاست را نفهمیدهاید.
🔸حتی بزرگترين انتقادی كهگروههای مذهبی کشورهای اسلامی مانند #اخوانالمسلمین، #حزبالدعوه و #حزبالتحریر_اسلامی به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه #امریکا و #انگلیس کردهاند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروهها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام میگفتند ما در پیشبرد اهدافمان نه تنها به هیچ قدرت خارجیای نیاز نداریم بلکه آنها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع #انتحار است.
🔹 آنها بر این باور بودند که بدون #اتکا به قدرتهای خارجی نمیتوان در ایران #مبارزه کرد.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰ریشههای سازشطلبی و التقاط در دولت موقت
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
⏬بخش دوم
🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران #مصونیت داد امام تنها شخصیتی بودند که عکسالعمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از #ناسیونالیسم میزدند و نه آنهایی که #شعار میدادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند
🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضعگیری علیه #کاپیتولاسیون موضعگیری علیه امریکا است و ما بدون #سیاست_امریکا نمیتوانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود.
🔹مسئله سوم اين بود كه گروههای سیاسیای كه اعتقاد به #مذهب داشتند و ملی- مذهبی خوانده میشدند معتقد نبودند که اسلام میتوان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه میتواند انقلابی را به ثمر برساند.
🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسمهای وارداتی کمک گرفت لذا آنها را #التقاطی میخواندند چون آنها میگفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و #لیبرالیسم کمک بگيريم.
🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از #مکاتب_وارداتی، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند.
🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروهها و احزاب سیاسی دیدند كه چارهای ندارند جز اینکه بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن #سیاست خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند.
🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید میبينيد كه اعلامیههای #نهضت_آزادی و جبهه ملی در چارچوب #قانون_اساسی است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این #فرصت استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی میخواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این #توطئهها برندارند با اینها برخورد خواهم کرد.»
🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا میکنیم» منظورم این است كه آنها ناچار شدند به #موج بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفللوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه میتوانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطیات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه میدهد كه چنین جانی بالفطرهای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد.
🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطبزاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث میشود كه آنها در جامعه بیاعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیتالله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا میکنیم.»
🔸 من الان اعلامیهشان را دارم منظورم این است كه آنها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر میدیدند، اما بعد از انقلاب کمکم ماهیتها رو شد.
🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، #ملاقات کردند.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۵ بهمن ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۵ بهمن ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #جمهوری_اسلامی ۱۵ بهمن ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢تبیین انقلاب اسلامی ایران بر اساس تئوری تحول انقلابی چالمرز جانسون
✅انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از مؤثرترین پدیده های پایانی قرن بیستم، تأثیرات و بازتاب های گسترده ای در ایران، منطقه و جهان داشته است و از ابعاد و جهات گوناگون مورد توجه و مطالعه صاحب نظران و نظریه پردازان ایرانی و غیر ایرانی واقع شده است. شاید گسترده ترین موضوع، پرداختن به پدیده انقلاب ایران در باب چگونگی شکلگیری و علل وقوع این حادثه عظیم و غیر قابل پیش بینی بوده است؛ چرا که کمتر کسی تصور می کرد کشوری که جزیره ثبات در خاورمیانه نامیده می شد، ناگهان این چنین متحول گردد و ساختارهای قدیمی را از بنیان برکند.
✳️دایره وسیع علل و عوامل وقوع انقلاب در ایران، پژوهشگران را بر آن داشته است تا هرکدام از منظری خاص به بررسی این پدیده بپردازند. در این پژوهش نیز پژوهشگر با آگاهی از این موضوع و نیز با عتقاد به این مطلب که انقلاب ایران بیش از همه، انقلابی فرهنگی بود درصدد بر آمد تا در چارچوب رهیافت کارکرد گرایانه و با استناد از مدل انقلاب چالمرز جانسون به تحلیل انقلاب ایران بپردازد.
🔗متن کامل مقاله:
http://iranemoaser.ir/quarterly-22-article-4/
#مقاله #انقلاب_اسلامی #چالمرز_جانسون
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴تشکیلات عظیم شیعه
▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و #گسترش_تشکیلاتی_شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان #حضرت_جواد و #حضرت_هادی و #حضرت_عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشاندهنده این معناست.
▫️یعنی علیرغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و #حضرت_رضا سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶)
#امام_هادی_علیهالسلام
🇮🇷 @IRANeMOASER
🔻استکبارستیزی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در دهه چهل
🖊بخشی از یادداشت کمتر دیده شده آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▫️«اسلام آیین تمام مردم جهان و دین جامعه بشری است امّا نه آن #جامعه_جهانی که « #لاینس_پالینک » و جمعی دیگر از متفکّرین میگویند و از حکومت متّحد جهانی دم میزنند و مجلّه « #طرفداران_حکومت_متّحد_جهانی » افکار آنها را منتشر میسازد؛ زیرا اگر آن حکومت فرضاً روزی در جهان تأسیس شود مثل این #سازمانهای_بینالمللی که بعد از جنگ اوّل و دوّم جهانی تأسیس شد همانطور که مخالفین آن مانند « #استراوس » عقیده دارند برای بشر موجب زحمت و سلب آزادی، و وسیله تسلّط اقویا بر ضعفا میشود و به قول مخالفین حکومت متّحد جهانی، وسیله #گسترش_یک_ظلم مدرن در عالم خواهد شد؛ چون این حکومتی که اینها عنوان کردهاند مبتنی بر ایمان به خدا و توحید و عقایدی که برای همه یک قدر مشترک معنوی باشد نیست و بر اساس ایمان واقعی افراد به حقوق و آزادیهای دیگران به وجود نمیآید.
▪️آن حکومتی که این آقایان میگویند این است که توسعه سلاحهای مخرّب و اتمی که تمدّن و نسل بشر را به خطر انداخته اگر یک جامعه جهانی و حکومت متّحد نباشد سرانجام خواه و ناخواه موجب #انقراض_نسل_بشر خواهد شد، پس باید برای جلوگیری از این خطرات از هماکنون ملل دنیا دستبهکار تأسیس یک جامعه جهانی در تحت لوای قانونی بشوند.
▫️این حکومت نه به وجود خواهد آمد و نه اگر به وجود آید ضامن اجرایی خواهد داشت و نه شهوات و غرایز آدمی را که محرّک او به جنگ و فتنه است مهار کرده و بهطور صحیح راهنمایی مینماید و نه میتواند یک برادری ایمانی و انسانی در عالم به وجود آورد.»(نشریه مسجد اعظم، شماره 22، بهمن1345، ص13)
🇮🇷 @IRANeMOASER
#خبر_فوری
🔻با حضور مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی انجام خواهد شد:
🔹نشست مجازی با موضوع: جنایت ها و خباثت های رژیم پهلوی
🔸 ١٧ بهمن ١۴٠٠ ساعت ١١
🔹برای شرکت در نشست عضو شوید:
https://rubika.ir/nasraa_kb
🇮🇷 @IRANeMOASER
سانسور مضحک دیوان حافظ در دوران پهلوی
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
١٣۵٧.١١.١٧
🔹امام در جمع علما و روحانیان تهران و دیگر شهرستان ها، آقای فلسفی واعظ را به حضور فراخواند و از او خواست در آن جمع سخنرانی کند. آقای فلسفی پس از هفت سال ممنوع المنبر بودن امروز برای نخستین بار در حضور امام به سخنرانی پرداخت.
🔸در این سخنرانی از خفقان دوران رضاخان و محمدرضا سخن گفت و این خاطره شیرین را بیان کرد:
«در دوران رضاخان خفقان به حدی شدید بود که حتی برای تجدید چاپ کتاب حافظ هم باید از دستگاه سانسور رضاخانی اجازه می گرفتند و سانسورچی ها هم تا آن حد وحشت داشتند که هرجا در کتاب نام یا عنوان «رضا» را می دیدند برای اینکه بعدا دچار دردسر نشوند آن را اساسا حذف می کردند.
🔹ناشری کتاب حافظ را به اداره سانسور مطبوعات و انتشارات برد و اجازه تجدید چاپ آن را تقاضا کرد و به او گفتند برو هفته دیگر بیا. هفته بعد وقتی مراجعه کرد دید به همه صفحه های کتاب حافظ مهر مجاز است خورده است، جز یک صفحه که به او گفتند در این صفحه آمده است: «رضا به داده بده وزجبین گره بگشا». گفتند این اسم «رضا» را باید حذف کنی.
🔸ناشر گفت این یک مصرع از شعر حافظ است چگونه آن را بردارم و ثانیا اگر کلمه «رضا» را بردارم چه چیز جای آن بگذارم. سانسورچی بی سواد دوران رضاخانی پاسخ داد من چی می دانم! بنویس تقی به داده بده، نقی به داده بده، علی به داده بده!! از نقل این داستان توسط آقای فلسفی حضار به شدت خندیدند».
🔹شنیدم اهالی کردستان طی راهپیمایی باشکوهی از امام و دولت مهندس بازرگان پشتیبانی کردند و این شعار را می دادند:
سنی و شیعه فرقی نیه
رهبر ما خمینیه
🔸در تهران نیز صدها هزار نفر به خیابان ها ریختند و پشتیبانی خود را از دولت موقت مهندس بازرگان اعلام کردند.
🔹در زاهدان چماق به دستان با اتومبیل وارد صف تظاهر کنندگان شدند و چند تن را شهید و بیش از ۶٠ تن را مجروح کردند و بیش از یکصد دستگاه وسیله نقلیه مردم را منهدم کردند. (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، صص ٣٠۴ - ٣٠٢)
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #اطلاعات ۱۷ بهمن ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی
📌 روزنامه #کیهان ۱۷ بهمن ۱۳۶۰
🇮🇷 @IRANeMOASER