eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
422 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ایرانیان و سپاهیان امروز یزید 🔻عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /8 ▫️بار ديگر در تاريخ مبارزات ايران، ملت قهرمان در برابر كاخ ايستادند و سقوط شاه را مى‏خواستند و اين از دستاوردهاى نهضت امام خمينى بود كه در مدت بسيار كوتاهى توده‏ها را رشد انقلابى داد و دشمن اصلى را به آنان شناسانيد و به مبارزه عليه آن واداشت. مردم غيور تهران در اين روز تاريخى، سخن آخر خود را درباره شاه زدند و هدف و انگيزه خود را از اين راهپيمايى طولانى به روشنى اعلام كردند. آن‌ها رسماً پيروزى خمينى و سقوط شاه را مى‏خواستند و اين دو خواسته را با شعارهاى «مرگ بر اين ديكتاتور»، «ديكتاتور برو گمشو»،«خمينى بت‏شكن ملت طرفدار تو ـ مى‏رود مى‏رود دشمن خونخوار تو» بازگو كردند. ▪️گماشتگان و نگهبانان كاخ كه خود تا دندان مسلح بودند، اطراف كاخ را با تانک و توپ و مسلسل سنگين و سبک محاصره كرده با چشمان از حدقه درآمده، به توده‏هاى انقلابى و عصيانگر و شعارهاى كوبنده و احساسات توفان‏بار آنان عليه شاه مى‏نگريستند. ▫️تظاهركنندگان پس از مدتى توقف در مقابل و اظهار تنفر از رژيم، آنجا را ترک گفته، به راهپيمايى ادامه دادند و پس از گذشتن از مقابل كاخ سنا و خيابان سپه، به توپخانه رسيدند. از آنجا به مقابل كاخ «گلستان» و ميدان ارک رفتند و حدود ساعت 3 بعد از ظهر، تظاهرات خود را در بازار تهران پايان دادند و اعلام كردند كه فردا نيز تظاهرات از مسجد شاه تهران آغاز مى‏شود و از عموم مردم خواستند كه در اين تظاهرات مقدس ملى شركت كنند. ▪️شب يازدهم محرم، تظاهرات باشكوهى از طرف به عنوان پشتيبانى از امام، به وقوع پيوست. دانشجويان، تظاهرات را از مسجد هدايت واقع در آغاز كرده، با شعار «خمينى پيروز است» به سوى بازار حركت كردند. پس از عبور از ، وارد ميدان مولوى شدند و از آنجا به ميدان شاه رفتند. ▫️در ميدان شاه يكى از دانشجويان روى چهارپايه قرار گرفت و سخنانى در مورد ادامه نهضت و مبارزه تا پيروزى ايراد كرد و پشتيبانى دانشجويان و طبقۀ تحصيلكرده را از نهضت امام اعلام داشت. ▪️با ياد و نام امام خمينى دانشجويان و ديگر مردمى كه در آنجا گرد آمده بودند، به‌شدت ابراز احساسات كردند و «هورا» كشيدند. آنگاه دانشجويان وارد شدند و در مجلس عزايى كه از طرف روحانيان تهران در آنجا برپا بود شركت كردند. در اينجا نيز دانشجويى طى نطقى، قانون‏شكنى‏هاى رژيم شاه را محكوم كرد و نهضت اسلامى را ستود و پشتيبانى عموم دانشگاهيان را از امام خمينى و مبارزات ضداستعمارى او اعلام كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص473-472) ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER
انقلاب مشروطه، تاریخ‌نگاری رسمی و مشهورات شبهه‌تاریخی.pdf
1.07M
نقدی بر کتاب انقلاب مشروطیت از سری انتشارات ایرانیکا سال‌روز صدور فرمان مشروطیت کتاب «انقلاب مشروطیت» از سری مقالات « »، زیر نظر است. کتاب مذکور مجموعه‌ای از چند مقاله با گرایش‌های فکری و تاریخی خاص است که توسط آقای ترجمه و با مقدمه‌ای از آقای به بازار عرضه شده است. مطالعه این کتاب حاکی از آن است که برخلاف ادعای مقدمه‌نویسان و مترجم محترم، مجموعه‌ای از مقالات تکراری و تحت تأثیر سلسله‌ای از مشهورات غلط تاریخی است. مقالات این مجموعه از دیدگاه علمی و پژوهشی و مستندات تاریخی، نواقص جدی دارد که در مقاله ضمیمه به نقد آن پرداخته شده است. 🖇ضمیمه: مقاله «انقلاب مشروطه، تاریخ‌نگاری رسمی و مشهورات شبه‌تاریخی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، 1383ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
حماسه‌سازی ستارخان و تاریخ‌نگاری عصر مشروطه.pdf
2.89M
حماسه ستارخان و تاریخ‌نگاری رسمی عصر مشروطه سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️در تاریخ‌نگاری رسمی که هنوز هم روایت‌های یکسوگرایانه و تنگ‌نظرانه آن نوشته‌های تاریخی این دوره را تحت سیطره خود دارد به‌طور کلی به یک معادله دو طرفه سر و کار داریم که یک طرف آن آزادی‌خواهان، مشروطه‌طلبان، اصلاح‌گران، سینه‌چاکان ترقی و تجدد، قانون‌گرایی، روشنفکری و فرنگ‌رفته‌ها قراردارند و طرف دیگر آن مستبدین، مخالفان آزادی و قانون، طرفداران عقب‌ماندگی. ▪️در میان این روایت‌های رسمی، مانند ده‌ها حماسه دیگر ملت ایران که از ابتدا با آرمان‌گرایی و اسلام‌خواهی آغاز شده بود به همان گرایش عوامانه و مشهور «سنت و تجدد» تأویل و تحریف شد و علی‌رغم وجود مدارک و اسناد معتبر، ستارخان و امثال وی نیز در ردیف مشروطه‌خواهانی قرار گرفتند که یک‌پا در سفارت روس و پای دیگر در سفارت انگلیس داشتند. ▫️در مقاله ضمیمه، که به قلم مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین نوشته شده است، این روایت رسمی به صورت جدی مورد خدشه قرار گرفته است. 🖇ضمیمه: مقاله «حماسه ستارخان و تاریخ‌نگاری رسمی عصر مشروطه» فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، 1383ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️دولت‌های مستبد از جمله دولت هیچ‌گاه دل خوشی از مردم‌سالاری نداشته‌اند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟ ▪️با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و هم‌چنین تمایلات وی به علما، طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهره‌های خود میان محمدعلی میرزا و مشروطه‌خواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد. به عالمان دینی و مشروطه‌خواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه را دارد و از آن سو برای نام‌برده نیز جا بیندازد که مشروطه‌خواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشسته‌اند. ▫️این مأموریت را بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئه‌‌گرها نیز بود که با تحریک و خط‌دهی‌های پشت‌پرده سفارت انگلستان، آتش‌بیار معرکه به شمار می‌رفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشه‌ها و برنامه‌ها و به گفته کسروی کسروی «آگاهی‌ها را به تبریز داد.» و در نهایت... 🖇ضمیمه: مقاله «نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریان‌های غرب‌گرا در سقوط مشروطه اول)»حجت‌الاسلام و المسلمین ، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره4، 1384ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
آسیب شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه.pdf
247.1K
آسیب‌شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️یکی از اشتباهات تاریخ‌نگاری نهضت مشروطه، تقلیل آن به چند فرد شاخص در چهار جبهه مشروطه‌خواه، مشروعه‌خواه، دربار و سفارت است و کم‌ترین انحرافی که در تقلیل جریان‌ها به افراد رخ می‌دهد، تنزل سطح جریان‌هاست. به‌عنوان مثال در نهضت مشروطه، جریان مشروعه‌خواهی به شخص شهید و جریان مشروطه‌خواهی به اشخاصی چون و تقلیل داده شده است و چنین تقلیلی باعث می‌شود که صبغه دینی مشروطه ضعیف جلوه داده شود . ▪️به‌نظر می‌رسد در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نیز چنین اشتباهی رخ داده است که در مقاله ضمیمه به این مهم پرداخته شده است. 🖇ضمیمه: مقاله «آسیب‌شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره22، 1388ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی.pdf
1.62M
انقلاب مشروطه در گلستان سال‌روز صدور فرمان مشروطیت 14مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت است که در سال 1285 صورت گرفت. درست است که انقلاب مشروطه غالبا معطوف به تهران بود ولی ایالات زیادی بودند که نقش بارزی در این قیام ایفا کردند. یکی از این مناطق، ایالت یا همان فعلی بود. در مقاله ضمیمه به نقش استان گلستان در انقلاب مشروطه پرداخته‌ایم. 🖇ضمیمه: چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره36، 1392ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
شهید آیت الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه.pdf
999.7K
شهید آیت‌الله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه سال‌روز صدور فرمان مشروطیت آیت الله سید حسین بحرالعلوم معروف به از مجتهدین بزرگ و از رهبران دینی مردم گیلان بود. او در ابتدای جنبش مشروطه همانند اکثر علما از این جریان حمایت نمود و به عنوان نماینده علمای گیلان راهی مجلس اول شورای ملی شد. وی با بینش بالا و بصیرت الهی خود توانستنقش فعالی در جریان مشروعه خواهی ایفا نماید و در تهران رابط میان آیت‌الله و رهبر مشروعه‌خواهی گیلان بود و همواره از افکار و طرح‌های آنان حمایت می‌نمود و بالا گرفتن منازعات بر سر مشروطه، از طرف آیات نامبرده راهی نجف گردید تا با علما و مراجع نجف اشرف مذاکره نماید. در پیشامد ناگواری برای او رخ داد و سرانجام در راه بازگشت به ایران همراه پسر بزرگ خود در اطراف توسط مشروطه‌طلبان دستگیر و به شهادت رسید. 🖇ضمیمه: شهید آیت‌الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره40، 1393ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه.pdf
792.9K
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️جنبش اجتماعی مشروطه در ايران، واكنش‌های مختلفی از جانب قشرهای مختلف مردم به دنبال داشت؛ به ويژه كه درخواست‌های مردم ابتدا برای بود و سپس تبديل به مشروطه گرديد. در جريان مشروطه علمای مشروطه‌خواه بر اساس مسئوليت‌هايی كه احساس می‌كردند از سوی شريعت بر عهده آن‌ها نهاده شده است، سخنانی ايراد نموده، نظرياتی ارايه داده و مكتوباتی از خود به يادگار گذاشتهاند. ▪️در اين ميان با وجود بهره‌برداری از آثار بسياری از اين عالمان دين، آرا، اقوال و ديدگاه‌های برخی از آن‌ها كمتر مورد توجه مورخان، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است كه آثار و انديشه‌های از این موارد است و در مقاله ضمیمه به بررسی اندیشه‌های ایشان پرداخته‌ایم. 🖇ضمیمه: مقاله «میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، 1397ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی.pdf
417.5K
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️گيلان از مناطق پيشگام در جنبش‌های اسلامی معاصر است و حماسه‌های مختلفی در كارنامه مردم آن وجود دارد.يكی از آغازين حركت‌های سياسی مردم گيلان در دوران معاصر، فعاليت‌های اسلام‌خواهانه در نهضت مشروطيت است و زمانی كه مشروطه به انحراف رفت، پدید آمد. ▪️آشنایی با نقش گیلان در نهضت مشروطه، برگی مهم و البته کم‌تر خوانده شده در آشنایی با این نهضت بزرگ دینی و ملی است. 🖇ضمیمه: مقاله «گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطه‌خواهی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، 1398ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعه‌خواهی.pdf
775.2K
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعه‌خواهی سال‌روز صدور فرمان مشروطیت ▫️گيلان در تاريخ معاصر ايران، يكی از مهمترين مناطق از حيث فعاليت‌های سياسی و دينی بود و در دوران مشروطه، فعاليت‌های مردم گيلان به فتح تهران و اعاده مشروطيت منجر شد. از همان ابتدای مشروطه، مردم گيلان فعاليت‌های پررنگی داشتند كه كمتر در منابع تاريخی به آن‌ها توجه شده است. ▪️فعاليت مشروعه‌خواهانه مردم گيلان در همان آغاز مشروطه باعث گرديد تا گيلان به يكی از اركان جريان شريعت‌خواهی دركشور بدل شود و حاج - مرجع دينی مردم گيلان- به عنوان يكی از سه رهبر جريان مشروعه‌خواهی ايران و از مؤسسين آن در تهران به شمار رود. اكثر علمای گيلان از جريان شريعت‌خواهی در مشروطه حمايت كردند. ▫️آيت‌الله خمامی كه قبل از شيخ فضلالله نوری توسط يكی از شبكه‌های تروريستی مشروطه‌خواهان به نام «كميته ستار» به شهادت رسيد را بايد در رديف اولين شهدای انتقاد از غرب و غرب‌پرستی و دفاع از استقلال و آزادی ايران به حساب آورد. 🖇ضمیمه: مقاله «شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعه‌خواهی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 64-63، 1399ه.ش. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۵ مرداد ۱۳۵۷ 🔹1- امام پیامی خطاب به ملت ایران به خصوص به مردم در خصوص کشتار و ضرب و جرح مردم این شهر توسط عوامل رژیم ارسال کردند. 🔸2- در اکثر مساجد اصفهان نماز جماعت برگزار نگردید. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص398- 399 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۴ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
اولین سالگرد قیام خونین 15خرداد نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/46 🔹با فرا رسيدن ماه محرم 1384 (خرداد 1343) و سالگرد قیام خونين 15 خرداد 42 رژيم شاه به مأموران انتظامى و امنيتى فرمان آماده‏باش داد و تمام مجالس سوگوارى و محافل مذهبى، سخت تحت كنترل قرار گرفت. بسيارى از روحانيان مبارز و گويندگان اسلامى از منبر رفتن و اجراى برنامه وعظ و ارشاد ممنوع شدند و سران دستجات و هيأت‏ها در تهران و شهرستان‏ها به ساواک فراخوانده شدند و مورد تهديد و ارعاب قرار گرفتند كه از اجراى برنامه انقلابى و خواندن نوحه‏هايى كه به رژيم شاه و «اسرائيل» برخورد داشته باشد خوددارى ورزند. 🔸ليكن به رغم اين پيشگيرى‏ها و تداركات باند رژيم، روحانيان مجاهد و متعهد، رسالت مقدس خود را براى روشنگرى و پديدآوردن انقلاب فكرى دنبال كردند و در منابر و مساجد درباره هدف حضرت حسين از قيام و شهادت و تبيين راه آن حضرت كه همانا راه جهاد، جانبازى، ظلم‏ستيزى و رويارويى با حكومت‏هاى طاغوتى است، مطالبى را مطرح ساختند و نهضت امام و قيام 15 خرداد را تداوم نهضت عاشورا دانستند و توده‏ها را به رويارويى و پايدارى بيشتر با يزيديان زمان فرا خواندند. 🔹از روز اول محرم، مراسم سوگوارى در منزل امام در قم برپا شد و گويندگان مذهبى مانند مرتضى برقعى، كوثرى، مشايخى، سعيد اشراقى و سيد عباس چاوشى در اين مراسم سخنرانى و روضه‏خوانى مى‏كردند. دسته‏هاى سينه‏زنى و هيأت‏هاى عزادارى در قم هر روز با علم و كتل به خانه امام مى‏آمدند و در صحن حياط خانه به سينه‏زنى و زنجيرزنى ادامه مى‏دادند و گاهى در ميان نوحه‏سرايى‏هاى خود، از امام و شهداى 15 خرداد ياد مى‏كردند مانند: 🔸آيت‏اللّه‏ خمينى رهبر دين مبين آيت‏اللّه‏ خمينى اى زعيم مسلمين دهم محرم عاشوراى حسينى 12 محرم عاشوراى خمينى ◀️برای مطالعه در خصوص برپایی مراسم مردمی در اولین سالگرد قیام خونین پانزده خرداد: ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص949-945 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔹مقام معظم رهبری : بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانه‌ای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و امان‌نامه شما!(٧٩.١.٢۶) 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴قم در شوق امام عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11 ▫️در آن ايام كه شور و خشم توده‏ها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با توده‏ها و ساختن و آماده كردن آن2ها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محله‏هاى مختلف ، هر شبى به يكى از محله‏ها مى‏رفت و در مجلس عزادارى توده‏هاى محروم و فقير شركت مى‏كرد و در هر محله‏اى سخنگويى نيز با خود مى‏برد تا سخنان لازم را به گوش توده‏ها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مى‏گذرد آگاه سازد. ▪️اين عمل كه بى‏سابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مى‏گذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژه‏اى نسبت به امام ايجاد مى‏كرد. توده‏هاى محلات قم با شور و شعف فوق‏العاده و بى‏نظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مى‏داشتند. ▫️هر شب از درب خانه امام تا محله‏اى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغ‏هاى تورى پايه‏دار مزين مى‏ساختند، ده‏ها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مى‏كردند و به فقرا و مستمندان مى‏دادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مى‏آمدند و از خويش استقبال به عمل مى‏آوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مى‏كردند. زنان و مردان محله‏هاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اين2كه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون را در ميان خود مى‏ديدند از شادى و شعف در پوست خود نمى‏گنجيدند و سر از پا نمى‏شناختند، بى‏اختيار روى دست و پاى او مى‏افتادند و از ديده، اشک شوق مى‏ريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مى‏گرفت و پيمودن يک مسافت صد مترى يک ساعت طول مى‏كشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است: ▪️«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيه كوچه حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمى‏رود كه در طول خيابان آذر تا كوچه حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادى‏ها مى‏كردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مى‏ديد كه يک رهبر واقعى چطور مى‏تواند با مردم يكى شود، با آن‌ها و در دل آن‌ها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». ▫️در دهه اول محرم كه مجلس عزادارى در خانه امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مى‏كردند به حدى بود كه كوچه‏هاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مى‏شد و راه‏ها بند مى‏آمد. اين استقبال و روآورى چشمگير توده‏ها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشت‏زده و نگران مى‏كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487) ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️ امام در میدان انقلاب عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /12 ▫️افشاگرى‏ها و روشنگرى‏هاى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانى‏ها و ناراحتى‏هاى آنان مى‏افزود، به‏طورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دست‏كم تا اندازه‏اى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى على‏رغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بى‏پروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مى‏دادند. امام طى نامه‏اى كه به واعظ شهير، آقاى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفه‏شناسى و ادامه مبارزه گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در در مسجد سيد عزيزاللّه‏، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد. ▪️امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرى‏هاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمک مادى براى تجديد بناى مدرسه فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعه روحانيت و حوزه‏هاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعه 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد. متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم حضرت حجت‏الاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته ▫️لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارک امام زمان ـ‏‏صلوات‏اللّه‏ عليه‏‏ به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مى‏فرمايند كه آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مى‏فرمايند. ▪️از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما هم‏آواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسه فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانک صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانک، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى ▫️امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعله‏ور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مى‏كرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسه فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمده‏اند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همه كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد. ▪️چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستان‏ها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در توده‏هاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستان‏هاى دور و نزديک، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيل‏آسا راهى قم شدند. بنا به نوشته كيهان، مورخه 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مى‏توان گفت كه كم‏سابقه بود. درست است كه همه‏ساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوق‏العاده‏اى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مى‏گذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489) ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER
📌 انقلاب اسلامی 🗓 ۱۶ مرداد ۱۳۵۷ 📄تلگرامی از سوی از مشهد به منظور ابراز تاسف نسبت به وقایع اخیر شهر اصفهان به آقای خادمی مخابره شد. 📚منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص399 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۱۶ مرداد ۱۳۶۱ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢اعلام عزای ملی به مناسبت سالگرد قیام خونین 15خرداد 📌نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/47 🔹به مناسبت فرا رسيدن نخستين سالگرد 15 خرداد و 12 محرم، اعلاميه‏اى نيز از طرف امام همراه با امضاهاى آیات عظام ، و صادر شد. در اين اعلاميه سالروز 15 خرداد را عزاى ملی اعلام كرده بود. اين نخستين اعلاميه امام خمينى پس از آزادى از زندان مى‏باشد كه با امضاهاى برخى از علماى طراز اول قم و مشهد همراه است. 🔸اعلاميه مشترک، در آن شرايط گام ديگرى بود براى ايجاد اتحاد و اتفاق در جامعه روحانيت، و به نوبه خود داراى اهميت ويژه‏اى بود كه مايه اميد ملت مسلمان ايران شد. اين اعلاميه در روز هشتم محرم 84 مطابق با 43.2.30 منتشر شد. 📚برای مطالعه متن اعلامیه ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص952-949 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴 روحانی‌نماهای یزیدی و پیش‌گیری از سخنرانی زینبی 🔻عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /13 ▫️انعكاس اين خبر كه علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد، رژيم شاه را به تكاپو واداشت تا از هر راهى كه امكان دارد، علما را از اين تصميم منصرف كند. دستگاه جاسوسى شاه، نخست در سراسر كشور منعكس ساخت، دولت به ارتش فرمان آماده‏باش داده است تا هنگام نطق علما در مدرسه فيضيه آنجا را همانند مسجد گوهرشاد به آتش و خون بكشد. آنگاه روحانى‏نماهاى دربارى را به عنوان اندرز و خيرخواهى به حضور علماى قم فرستاد. اين مزدوران دربارى توانستند با حيله و نيرنگ، علما را از تصميم سخنرانى منصرف كنند؛ ليكن عمده شخص امام خمينى بود كه مأموران عمامه به سر جرأت روبه‏رو شدن با او را نداشتند و از طرفى تهديد و ارعاب رژيم هم نمى‏توانست او را تحت تأثير قرار دهد. ▪️آخوندهاى دربارى پس از مرعوب ساختن علما و منصرف كردن آنان از سخنرانى ، از آنان خواستند كه از هر راه ممكن، امام خمينى را از اين عمل خطرناک بازدارند و نگذارند كه با نطقى، علاوه بر به خطر افكندن جان هزاران نفر در مدرسه فيضيه، خود را نيز در معرض خطر قرار دهد! ▫️اين تهديدات مرموزانه مزدوران دربارى آنچنان بعضى از مقامات روحانى قم را تحت تأثير قرار داد و مرعوب ساخت، كه تمام نيروى خود را در راه بازداشتن امام از نطق روز عاشورا به كار گرفتند. شب و روز، وقت و بى‏وقت با تلفن و نامه، به‏طور شفاهى و پيغام به او فشار مى‏آوردند تا از اين نطق خطرناک! منصرف شود و در مقابل توپ و تشر و ارعاب و تهديد رژيم، عقب‏نشينى كند؛ ليكن هرچه بيشتر كوشش مى‏كردند، كم‌تر نتيجه مى‏گرفتند. ▪️امام در پاسخ كسانى كه او را پدرانه (!) اندرز مى‏دادند و از نطق روز عاشورا برحذر مى‏داشتند، مى‏گفت: من وظيفه خود را چنين تشخيص داده‏ام كه در اين فرصت كه انبوهى از توده‏ها از اطراف و اكناف در اين شهر اجتماع كرده‏اند، اظهار حقايق كنم و بعضى مطالب لازم را به گوش مردم برسانم، بگذار دستگاه در مقابل، هرچه مى‏خواهد بكند؛ نيز مى‏گفت كه: «من تصميم نهايى خود را گرفته‏ام و با اين شايعه‏پراكنى‏ها و تهديدات رژيم نمى‏توانم از تصميم خود برگردم». ▫️زمانى هم كه بعضى خيلى اصرار و التماس مى‏كردند كه از اين سخنرانى منصرف شوند و مطالبى را كه مى‏خواهند به گوش مردم برسانند به صورت اعلاميه منتشر كنند، پاسخ مى‏داد: «فكر كنم، شايد چنين كردم». ▪️امام در مقابل موج رعب و وحشتى كه دستگاه جاسوسى شاه، با شايعه كوبيدن محل نطق، ايجاد كرده بود، سرسختانه مقاومت كرد و از تصميم خود منصرف نشد. از آن طرف عناصر زبون و خودباخته و عناصر مرموز و وابسته به رژيم، در لباس خيرخواهى و اندرزگويى و دلسوزى، با تمام نيرو براى منصرف كردن او از اين تصميم، تلاش مى‏كردند و كارشناسان رژيم هم از دور ناظر اين صحنه بودند و واكنش‏هاى او را مورد بررسى قرار مى‏دادند و از آنجا كه دريافتند اين تلاش‏ها و كوشش‏هاى بى‏امان براى منصرف كردن او از نطق روز عاشورا كاربردى نداشته و نتوانسته در او اثر بگذارد، به ناچار مستقيماً در مقام تهديد امام برآمدند، مگر بتوانند در تصميم او تزلزلى ايجاد كنند... (نهضت امام خمینی ج1 ص492-491) ✳️ادامه دارد... 🇮🇷 @IRANeMOASER