✅شرایط تحصیل فلسفه از نظر فارابی
۱.جوان باشد.
۲.مزاج و بدن سالم داشته باشد.
۳.از جهت تربیت به آداب نیکان پرورش یافته باشد.
۴. به عنوان مقدمات، قرآن و زبان ( قواعد و نگارش و بلاغت) و علوم شرعی را آموخته باشد.
۵.عفیف و صادق باشد و از فسق و حیله گری و خیانت دوری کند.
۶.درگیر امر معاش نباشد.
۷.اهل رعایت آداب شرعی باشد. هیچ یک از ارکان و آداب شرعی را فرونگذارد.
۸.علم و علما را عظیم الشان بداند.
۹.به غیر از علم و اهالی آن چیز دیگری برایش دارای ارزش نباشد.
«ينبغي لمن أراد الشروع في الحكمة أن يكون شاباً صحيح المزاج متأدباً بآداب الأخيار و قد تعلّم القرآن و اللغة و علوم الشرع أولاً و يكون عفيفاً صدوقاً معرضاً عن الفسوق و الفجور و الغدر و الخيانة و المكر و الحيلة و يكون فارغ البال عن مصالح معاشه مقبلاً على آداب الوظائف الشرعية غير مخلٍ بركن من أركان الشريعة و لا بأدب من آدابها معظّماً للعالم و العلماء و لا يكون لشيءٍ عنده قدر إلا للعلم و أهله و من كان بخلاف ذلك فهو حكيم زور و لا يُعد من الحكماء.»
《بحرالجواهر، ص۱۹، ذیل عنوان فارابی》
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه_شعبه_قم
🆔@irip_ir
31.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مردم عادی چه نیازی به فلسفه دارند؟
🔹پاسخ استاد #غلامحسین_ابراهیمی_دینانی
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه_شعبه_قم
🆔@irip_ir
🔎 آیا میراث فلسفه اسلامی صرفا از وجود و ماهیت سخن گفته است یا درباره جامعه، تاریخ، حاکمیت، خانواده و ... هم حرفی برای گفتن دارد؟
🔎 آیا اساسا در تاریخ تفکر فلسفی کتابی درباره سبک زندگی، شیوه زیست بشر، معنای قانون و عدالت و ... هم نوشته شده است یا اندیشیدن درباره این موضوعات برآمده از تحولات عصر روشنگری و مدرنیسم است؟
🔎 چگونه می توان حکمت و فلسفه را تا انضمامی ترین مسائل زندگی بشر امتداد بخشید؟
🔎 چرا حکمت عملی در سنت فکری اندیشمندان و در فضای تمدنی ما به تدریج رنگ باخت؟
🔎 آیا فقاهت برای تدبیر زندگی اجتماعی بشر کافی است یا آموزه های دینی سطح دیگری از اندیشه را در کنار فقه برای اداره جامعه در نظر گفته اند؟
💡 پاسخ به این پرسش ها و بسیاری دیگر از وجوه کمتر شناخته شده اندیشه حکمی را در کانال إنْسانيّات دنبال کنید ...
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔍 به ما بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔴 سرشت فاسد و پذیرش حکمت
🔶#امام_هادی علیه السلام میفرماید:
الْحِكْمَةُ لَا تَنْجَعُ فِي الطِّبَاعِ الْفَاسِدَةِ؛
حکمت در سرشتهای فاسد و روحهای آلوده اثر ندارد. (بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه_شعبه_قم
🆔@irip_ir
معرفی شعبه قم.pdf
308.1K
✅معرفی شعبه قم
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📌شعبه قم آمادگی تعامل و همکاری با مراکز علمی و فلسفی در شهر مقدس قم را دارد.
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir
💠گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام برگزار میکند:
🔻نشست علمی:
کارکرد عقل و شهود در معرفت دینی؛ با نگرشی انتقادی به دیدگاههای سلبی
▫️ارائهدهندگان:
حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی
دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
حجتالاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی
استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد
▫️دبیر علمی:
دکتر مهدی خیاطزاده
استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
⏰ زمان: دوشنبه ۱۵ مرداد ، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱
🔻مکان: مشهد مقدس، امام خمینی ۱۴، بازارچه سراب، جنب مسجد حمزه، پلاک ۳۶، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
لینک مجازی:
http://irip.ac.ir/u/136
🆔@irip_ir
✅وجه خدا
❇️ دانشمندانی از طایفه یهود آمدند خدمت امیرالمومنین و از حضرت سوال نمودند که #وجه_خدا کجاست؟ حضرت دستور دادند آتشی افروختند. وقتی که شعلهور شد از آنها پرسید وجه این شعله آتش کدام طرف است؟ گفتند همه اطراف، حضرت فرمود #وجه_حق_تعالی هم اختصاص به جهت و طرف خاصی ندارد بلکه «فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ ».
📚 دروس_شرح_اشارات و تنبیهات ، نمط دوم، ص۳۱.
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir
.
✨﷽✨
فهرستی از رسانههای گروهها و اساتید موسسه حکمت و فلسفه ایران در شعبه قم:
1. کانال استاد مهدی عبدالهی؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی
🆔http://eitaa.com/MAbdullahi
2. کانال استاد سیداحمد غفاری؛ عضو هیئت علمی و معاون پژوهش مؤسسه
🆔http://eitaa.com/ghafari_ir
3. کانال استاد عبداله محمدی؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه حکمت عملی
🆔http://eitaa.com/abmohammadi
4. کانال «انسان شناسی» دکتر احمد شهگلی؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه فلسفه اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/2600337464C9b945cb3d1
۵. کانال انسانیات؛ رسانهای برای گروه حکمت عملی، تحت مدیریت دکتر مهدی خیاط زاده، عضو گروه حکمت عملی
🆔https://eitaa.com/Ensaniyaat
6. کانال دروس نهایه الدرایه، دکتر فروغی، عضو گروه کلام اسلامی
🆔https://eitaa.com/forughidoroos
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
✍️ کانال اطلاعرسانی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم
🆔 http://eitaa.com/irip_ir
💠 خلقت آدم (ع)؛ بررسی دلالتهای آن در الهیات و علومانسانی از دیدگاه علامه طباطبایی
✍️مولف: عبداله محمدی
🔰 انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ |قیمت ۲۶۰٫۰۰۰ تومان
📚علامه طباطبایی معتقدند آیات مرتبط با خلقت حضرت آدم (ع)، صرفاً، بیانگر امری تاریخی نیستند؛ بلکه حقایقی فراتاریخی دربارۀ سرشت انسان، مسیر ابتدا و انتهای او بهشمار میروند. همچنین، مفاهیم یادشده بهمنزلۀ قواعدی هستند که دیگر مباحث دین اسلام و سایر ادیان ابراهیمی بر آن متفرع میشوند. متأسفانه، علامه فرصت نکردند ابعاد مختلف این مدعای ارزشمند را تبیین کنند. بر همین اساس، پژوهش پیشِ رو قصد دارد گامهای ابتدایی را در تکمیل طرح علامه بردارد. بههمین منظور، ابتدا، تعابیر پراکندۀ علامه در این موضوع به شکل دستگاهی منسجم تنظیم، و سپس دلالتهای مختلفِ این مبنا در دیگر بخشهای دین وحتی نظامهای اجتماعی نمایان شده است. این مطالعه نشان میدهد تفسیر قرآن کریم از خلقت حضرت آدم (ع) نهتنها نوعی انسانشناسی نوین به ارمغان آورده است، بلکه میتواند بنیانی برای تحلیل مباحث الهیاتی، تربیتی و علوم انسانی باشد.
📚برای خرید مجازی کتاب
«خلقت آدم (ع)؛ بررسی دلالتهای آن در الهیات و علومانسانی از دیدگاه علامه طباطبایی»
با ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان به آدرس ذیل مراجعه فرمایید
https://www.irip.ac.ir/u/14H
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir
✅لطافت نفس و خواسته های آن
🔰هر چه نفس آدمی شریف تر و عالی تر باشد، دوست داشتنی ها و خواسته های وی نیز لطیف تر و زیبا تر می شود.
(ملاصدرا، اسفار، ج 7،ص 165)
🌐#موسسه_حکمت_و_فلسفه
#شعبه_قم
🆔@irip_ir