پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاحبه با موضوع مجلس مشروطه مشروعه در تجربه نظری عینی مرحوم آیت الله مجاهد سید عبدالحسین لاری. ذبیحالله نعیمیان
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
هم اکنون در حال برگزاری است از طرق سامانه قرار و پخش زنده ایتا ....
#نشست-علمی
🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) برگزار می کند:
💢 نشست علمی:« غرب شناسی از دیدگاه ابرفقه »
نشست دوم
🎙ارائه کننده:
حجت الاسلام دکتر ابوالفضل امامی
🎙 دبیر علمی:
حجّت الاسلام و المسلمین مجتبی کاظمی
⏰ زمان: یکشنبه 20 اسفند 1402 ساعت 16
🔳 نحوه اجرای برنامه:
#حضوری: قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
https://nshn.ir/7bs446NxQtj9
#مجازی:
🔗 پخش زنده ازطریق قرار:
https://gharar.ir/r/71810914
🔹همچنین پخش زنده از طریق کانال ایتا موسسه
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی غرب شناسی از دیدگاه ابر فقه بخش دوم
❄️ فیلم: پرترهای درباره آیت الله علی اکبر رشاد،
فقیه و استاد حکمت و عرفان اسلامی
هفتمین برنامه از مجموعه 🌿آئینه عمر🌿
لینک دانلود
🔰 آیتالله علیاكبر رشاد، دانشآموخته حوزههای علمیه تهران و قم، مدرس خارج فقه و اصول حوزه و استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ریاست مجموعه حوزوی امام رضا(ع) شامل
🦋 حوزهی امام رضا(ع)،
🦋مؤسسه آموزشعالی حوزوی امام رضا(ع) و
🦋پژوهشکده فقه و علوم انسانی امام رضا(ع)
است.
🔰 وی افزون بر چهل سال است که به تدریس فلسفهی دین و کلام، منطق فهم دین، تفسیر و علوم قرآنی، در دانشگاه، و سطوح عالی و خارج فقه و اصول، فلسفه و عرفان در حوزه علمیه اشتغال دارد.
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از اندیشکده فقه حکومتی
🦋 تصحیح «مشروعیت مجلس قانونگذاری» در «عصر مشروطه و انقلاب اسلامی»🦋
🌿 این پرسش قابل طرح است که وضعیت دوران مشروطه و انقلاب اسلامی در تلقی علمای عصر مشروطه و از جمله مرحوم نائینی یا شیخ فضلالله برای الگوی مشروع قانونگذاری تفاوت میکند؟ و به تعبیر دیگر، آیا موضوع آنان در تجویز مجلس قانونگذاری در وضعیت بسط ید فقیه و ارتقای توانمندی او برای ادارهی جامعه تغییر خواهد کرد؟
1. برای فهم نقش فقیه و ولایت او در قانونگذاری باید دانست که اصل تأمین مشروعیت همواره اصل حاکم بر عقلانیت دینی ـ سیاسی فقهای شیعه بوده است و فقهای عصر مشروطه این امر را در دو وادی مدٌ نظر داشتند. یکی در عرصهی اصل تصرٌفات و دخالتها و تصدیها در امور ولای. یکی هم در عرصهی محتوای قوانین. علمای نجف، تهران و دیگر بلاد اسلامی این دو دغدغه را به صورت توأمان دنبال میکردند. ازاینرو،اقدامات عینی و مواضع نظری آنان در بسیاری از موارد ناظر به هر دوست.
2. برای فهم دیدگاه نظری فقهای عصر مشروطه هم میبایست به سیر تطورات و زمینههای نقشآفرینی علما توجه کرد و هم باید محتوای تولید شدهی آنان را در نظر داشت. چنانکه، برای فهم موضع نظری و عینی آنان نسبت به نهادهایی مانند مجلس قانونگذاری میبایست مجموعهی دوگانهی مزبور را در نظر آورد. چهآنکه، اموری مانند ولایت فقیه، مشروعیت فقیه در تصدی امور حکومتی و عدم مشروعیت غیرمأذون از امام معصوم(ع) از سنخ مبانی است که در نتیجه از ثبات در گفتمان ثابت شیعی برخوردارند. اما موضعگیریهای متناسب با زمان از جنس الگوپردازی و نهادسازی است که میتوانند در قالبهای مختلفی خود را نشان دهند و نباید انتظار ثبات قالب در همهی موارد داشت. آنچه مهم است، ثبات مبانی است.
3. بزرگانی چون شیخ فضلالله نوری و مرحوم نائینی به ولایت فقیه باور داشتهاند. اما آنان نه تنها در تعامل عینی با شرایط زمانی به الگوپردازی و نهادسازی در چارچوب قدرمقدورهای زمان خود پرداختهاند، بلکه، در تعامل نظری با دیگران نیز به قدر مقدورها و تناسب زمانی ـ مکانی الگوها و نهادها توجه نشان دادهاند.
4. مرحوم نائینی بهرغم آنکه ولایت فقیه را قبول داشته است، به تصریح خود دو فصل مربوط به آن را در کتاب منتشره درج نکرده است. بلکه، برای تعامل نظری با منتقدان و مخالفان مشروطه و پاسخ به آنها، به تصریح خود به مبنایی حداقلی یعنی مبنای حسبی تمسک کرده است. او که میداند دخالت مستقل و بیاذن غیرفقیه و از جمله وکلای منتخب مردم در امور ولایی نامشروع است، مشروعیت نقشآفرینی وکلای مجلس را از طریق اذن فقیه معرفی کرده است. روشن است که این الگو در زمانی که حکومت به دست سلاطین نباشد و خود فقیه عهدهدار مقام ولایت و حکومت باشد، به طریق اولی از مشروعیت برخوردار است.
5. مرحوم نایینی نگارش تنبیه الامه را در مقطع موسوم به استبداد صغیر یعنی زمانی که مجلس اول تعطیل شده بود، به نگارش درآوردهاند. در این مقطع، هر دو دسته مشکلات نظری و عینی نظام مشروطه تا حدی خود را بیش از اوایل مشروطه نشان داده بود. چنانکه، فشار سنگین مشروطهخواهان تندرو که قشون نظامی تشکیل دادند و درگیری اطراف مجلس را رقم زدند و ترساندن آنها با توپ پنبهای افاده نکرد، سرانجام به درگیری مسلحانه و تعطیلی مجلس انجامید. چنانکه، گروههایی از شهرهای مختلف با حمایت انگلیس و دیگر اجانب سیزده ماه دوران موسوم به استبداد صغیر را در جنگ با دولت مرکزی و سرانجام فتح تهران گذراندند. ازاینرو، افراد منتقد و مخالف طیفی را تشکیل میدادند.
6. در دوران تعطیلی مجلس، بیشتر علمای تهران با دیدن وضعیت اسفبار مشروطهخواهی تندروانه به حرمت مشروطه فتوا دادند و برخی از آنان بهدنبال الگوی کارآمدتری رفتند. چنانکه، نهایتاَ محمدعلی شاه بازتأسیس مجلس را در برابر خواست کسانی چون شیخ فضلالله ولو با تعدیلاتی پذیرفت.
7. علمای مشروعهخواه تهران که در برخی از لوایح حرم عبدالعظیم بر ولایت فقیه و انحصار دخالت و تصرفات در امور ولایی به فقها تصریح کرده بودند، دغدغهی الگویی را داشتند که قانونگذاری در آن به صورت اسلامی و شریعتبنیاد و شرعپسند رقم بخورد.
8. در رأس علمای مشروعهخواه، مرحوم آیتالله شیخ فضل الله نوری بود که در دو عرصهی عینی و نظری مسیر اصلاح الگوی مشروطه را دنبال کرده بود. چنانکه، از جمله تلاشهای او پیشنهاد اصل دوم علمای طراز اول، ضمانتی حقوقی ـ عینی برای پاسداشت شریعت در عرصهی تقنین را مطرح کرد. سرانجام، پیشنهاد ایشان به همراه برخی تصرفات تصویب شد. بخشی از همافقی مرحوم نائینی با او را میتوان در تمسکش به اصل مزبور در پاسخ به برخی دیگر از منتقدان مشروطه دانست. بدین صورت مرحوم نائینی هم اصلاحات نظری و قانونی او را در تنبیه الامه دنبال کرده بود و هم در نظریهپردازی خود به آن تکیه کرده بود.
هدایت شده از اندیشکده فقه حکومتی
9. در این میان، موضعگیری نظری کسانی مانند مرحوم آیتالله میرزاصادقآقا از جهاتی تندتر از دیگر مخالفان و منتقدان مشروطه بود. چهآنکه در نظر او، اگر پیشتر فقط حاکم بود که غاصب مقام ولایت امام معصوم(ع) دانسته میشد، اینک در الگوی مشروطه همه مردم مشارکت کننده در انتخابات در این غصب شرکت جستهاند. مگر آنکه، مداخلات مردم و نمایندگان را از راهی مانند اذن فقیه لباس مشروعیت دهد.
10. مرحوم شیخ فضل الله همانند مرحوم نائینی به ولایت فقیه باور داشت و بیتردید، مشروعیت تصرفات و مداخلات در امور ولایی توسط وکلای مجلس را از این طریق تجویز میکرد. مرحوم نائینی نیز در پاسخ به دیگر منتقدان مشروطه، مشروعیت مداخلات و تصرفات آنان را از طریق «اذن عمٌن له الإذن» یعنی با اذن فقیه تجویز میکرد. روشن است که اگر قدرمقدور فقها با حمایت مردم در دورانی بیش از مشروطه باشد و فقیهی در رأس امور باشد، این الگوی حکومتی هم ظرفیت بیشتری برای تأمین مشروعیت وکلای مجلس و کارگزاران حکومتی برای اصل مداخلات و تصرفات ولایی دارد و هم میتواند به صورت عینیتر کارآمدی تقنین را ارتقا بخشد و از وضعیت انفعالی مربوط به عصر قجری فراتر رود.
11. موقف نظری مرحوم شیخ فضلالله نوری و مرحوم نائینی میتواند در انقلاب اسلامی به عیان دیده شود. چرا که مشروعیت دخالت قانونگذاران از طریق اذن ولی فقیه تأمین میشود. گوآنکه، ضوابط نقشآفرینی آنان در این منصب میبایست به صورتی جدی مورد تأمل قرار گیرد.
ذبیح الله نعیمیان: 21 /12 /1402
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
.
پرترهای درباره آیت الله علی اکبر رشاد، ریاست پژوهشکده فقه و علوم انسانی:
📺 - مستند آئینه عمر: روایت «حکمت و فقاهت»
🌐 - کانال پژوهشکده فقه و علوم انسانی
ایتا / بله
.
هدایت شده از اسرار پیدا
❄️ اندر گفتگوی طنزآلود جدی با برخی «احبه و اعزه خود آیتالله انگار» در ایام اخیره و ایام پیشتر
💦 شریعتباوران نکتهسنج میپسندند که عنوان تأملبرانگیز آیتالله و به ویژه آیت الله العظمی بر شخصیتهایی اطلاق شود که انسان را به یاد خداوند میاندازند و فقط خود را در تحصیل دانش و معرفت دینی رنجور نکرده باشند. گوآنکه، آنان نیز مجاهدت کردهاند و انشاء الله مأجورند.
😔 اما و اما گاهی نیز شخصیتهای عالیجاه و برینجایگاهی که لزوماَ خلق الله را به یاد خداوند نمیاندازند، مجاهدتی آخرتسوز تمهید میکنند و با کاربست چنین القاب و عناوین پرطمطراقی برای خود یا دیگر عزیزان ضعیفبنیه سفرهای رنگین میچینند.
👌🏿اینان بندگان خدای تعالی را سر کار میگذارند. خوشبینانه با لسان طنز باید گفت آنان مردمان را به گمان خود، به سختی و با تلاش و مجاهدت فراوان به خداوند متصل میکنند. اما خطای آنان این است که خود را نقطه اتصال با عالم بالا میبینند. زمینههای تاریخی و معرفتی میتوانند همیشه افرادی را به وظیفهی خودآیتاللهانگاری سوق دهد. ازاینرو، تاریخ تکرار میشود و هر از گاهی، مؤمنان بر ظرفیتسوزی آنان تأسف میخورند و در دوران وانفسای حوزهستیزی و روحانیتستیزی مدرن، حزن بر این خودسوزی بصیرتی فزونی میگیرد.
😣 شوربختانه وقتی انسان اینان را میبیند، وظیفهی توجیه و حسن ظن بهدیگران به دشواری انجام میشود. خاصهآنکه، قرائنی علیه آنان فریادزنان خواستار هجمهی تبلیغاتی به آنان شود. اما تهیه
دستورالعملی انتقادی و خصوصی به آنان شاید کمکی کند به تفاهم با آنان و رها شدن از وسوسهی منفینگری به شخصیت آنان. شاید کورسوی امیدی پیدا شود:
🌿 محضر آن وجود ذیجود خودسوز و ظرفیتسوز
با عرض سلام رنگین و سنگین
😔 در ایام اخیره بخشی از کردارنامهی آن شخصیت مجاهد و سنگین از گوهرهای دانش را در قالب کاربست عنوان پرطمطراق آیتالله را در جرائد، شبکههای اجتماعی معاند، موافق و رسانههای داخل و خارج و به ویژه در شبکههای ماهوارهای را مطلع شدم.
😚 پیشتر خبرهایی را از شما داشتم که در یک مرحله به عجز خود از منع مریدان قویشوکت و اطاعتناپذیری جدی آنان در پرهیز از اطلاق عنوان آیتالله بر شما، اعتراف کرده بودید.
خبرهای بعدی حکایت از این داشت که مریدان سمج از جایگاه علمی حضرت والای شما خبرهایی شنیده بودند و شما نیز از منبع خبر بیخبر. سرانجام، اضطرار و ضرورت به عنوان دو قاعدهی پرکاربرد نقش خود ایفا کرد و شما را در منگنه قرار دادند.
😖 به تبع این فشار سنگین، آن جناب ذیجود و عالیجاه از سر اضطرار و ضرورت خدمت به خلقالله در کمال ایمان به انجام وظیفه به قدر میسور، به عدم قبح اطلاق این عنوان بر شما از جانب مریدان مؤمن فتوا صادر فرموده بودید. و البته آنان را به قاعدهی «الضرورات تتقدر بقدرها» به عنوان قاعدهی فرعی «الضرورات تبیح المحذورات» آگاهی و بصیرت داده بودید.
❄️ در هر حال،
به مناسبات اقدامات مجاهدانه و تأملات دقیقه و رقیقه آن عالی حضرت، درباره استعمال عناوین شبه عالی آیت الله یا ... العظمی یا به ویژه عنوان خویشانداز الاحقر و العبد و .... برای آن وجود ذیقیمت عالیجاه، خدمت آن عزیز والاگوهر عرضه میدارم:
1. تأمل در کارها و نیت و تصحیح اقدامات گذشته و آینده، همواره میتواند خوب و مؤثر در احوالات درونی شما باشد. خداوند انشاء الله توفیق در این قسمت را روزی همه ما و از جمله این بنده قاصر مقصر کند.
2. در روایت آمده است که آخرین چیزی که از قلوب صدیقین خارج میشود، حب جاه است. ازاینرو، معروض میدارد: برای دوری از حب شهرت و حب عنوان و جایگاه طلبی ناامید نشوید، خداوند هم عنایت میکند.. اگر خداوند قادر مطلق است، بدون بهرهگیری از القاب نیز کار پیش میرود. توسل هم به ذوات اهل بیت(ع) فراموش نشود.
3. فعلا اقدام به مخالفت جدی جدی با کاربست آیت الله توسط دیگران را از عمق جان ادامه دهید، بدون رضایت باطنی به استعمال آنان. مطمئن باشید با رعایت شرط مزبور خداوند توفیقات را زیادتر فرماید.
4. نگران عدم حصول جایگاه و اعتبار بدون عناوین نباشید.
5. سزاوار است اقدام به مخالفت مزبور از عمق جان باشد. در این صورت، جای نگرانی از حصول توفیقات دنیوی نیست.
6. شایسته است آن برینجای عالیجاه و عاقبتاندیش خود را از ذیل عنوان وهمانگیز استاد فقه و اصول و مخصوصاَ از اطلاق عناوینی چون استاد اخلاق و عرفان خارج نماید. مبادا توالی فاسده از استعمال چنین عناوین پرطمطراق گریبان شما و شاگردانتان را بگیرد. بدانید که تجربت ثابت کرده است که این باتلاق بیش از تصور آن عالیجاه متمایل به جاه و مقام اخروی خطرناک است.
در نهایت فعلا به این دستوالعمل اقدام عاجل نمایید. دستورات بعد در صورت نیاز صادر خواهد شد.
هدایت شده از اسرار پیدا
7. از اسائه ادب خدمت آن شخصیت ذیجود جنتمکان خلدآشیان از جانب خود و تمام بدلسانان جهان پیشاپیش و پساپس عذرخواهی نیاز نیست. چه آنکه، آن وجود و هستی عاقبتاندیش و نیازمند به نقد، دیگران را سپاس پیش مینهی و نوبت به عذخواهی غیر نمیرسد.
8. ای نیازمند عنوان آیتالله، لسان طنز و شوخی را جدی بگیر که طنز و بین حبیبان چندان بعید نیست. اما خیرخواهان هیچگاه سخنی جز به جز نمیگویند.
9. ای عزیز تصور مکن که این گوهرهایی که تقدیم شد، برای عموم پنهان بوده است. خدای را شکر که این گوهرهایی است که بصیرت عمومی آنان را میبینند و همهی بندهای این دستورالعمل مهم را آحاد عوام از اعزهی خواص بیشتر تنبه دارند. چه به احترام آنها را تصریح کنند و چه به تلمیح و اشارات بدان تأکید نمایند.
10. امضا محفوظ: نعیمعلیشاه قطب فرقه ضاله مضله نعیمیه
💠 اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
🔰 پژوهشکده فقه اطلاعات و امنیت با همکاری سایر مراکز علمی برگزار می کنند:
💠 سومین همایش ملی فقه اطلاعات در راستای تقویت و تعمیق مبانی فقهی در فعالیت ها و اقدامات اطلاعاتی
📌محورهای اصلی همایش:
♦️مبانی فقهی- اصولی اطلاعات
♦️روش شناسی اجتهاد در فقه اطلاعات
♦️فقه جمع آوری اطلاعات
♦️فقه عملیات و اقدام اطلاعاتی
♦️قواعد فقهی کاربردی در اقدامات و فعالیت های اطلاعاتی
📧 نحوه ارسال مقالات:
ارسال به آیدی @admin_pajoheshkadeh در پیام رسان ایتا
🗓 مهلت ارسال مقالات:
20 فروردین 1403
🏢زمان و مکان برگزاری همایش: اردیبهشت 1403- شهر مقدس قم
#سومین_همایش_ملی
#پژوهشکده_فقه_اطلاعات_و_امنیت
https://eitaa.com/feghe_etelaat_va_amniyat
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از تفقه
🔊 #دریافت_صوت شرح دعای افتتاح ٫ ۱۴ جلسه
🎙️ آیةالله محمدرضا مهدوی کنی اعلی الله مقامه
🌐 شیعه درس
#شهر_رمضان
@tafaqqoh
هدایت شده از اسرار پیدا
بيانيه 110نفر از اساتيد و پژوهشگران در حمايت از آمرين به معروف .pdf
1.5M
💠 اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
نامه جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه در قدردانی از بروزات انقلابی حضرت آیت الله آملی لاریجانی دامت برکاته
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام خدا بر مادر مومنان، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
حجت الاسلام حامد کاشانی
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
🌙دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
﷽
🔹 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِینَ عَلَيْكَ
وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَيْكَ
وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَيْكَ
بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِینَ
◻️خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان و
◻️ از رستگاران نزد خود و
◻️ از مقرّبان درگاهت قرار بده،
◻️ به احسانت اى هدف جویندگان.
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel