eitaa logo
وایپ
1.3هزار دنبال‌کننده
466 عکس
91 ویدیو
0 فایل
##گروه مستقل## تمامی مطالب کانال و سایت تولیدی گروه روبش است. ارتباط با مدیر @W_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
کدام ایران!؟ ❇️ایران نام برنامه‌ای است که مدت‌ها از شبکه دوم سیما به روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای که کارشناس ثابت آن چهره‌ای شناخته شده به نام دکتر ولایتی است و به تاریخ علم در ایران می‌پردازد. 🔮اطلاعات عمومی و علمی دکتر ولایتی بر کسی پوشیده نیست. همین‌طور سوابق و مسئولیت‌هایی که ایشان در خارج از رشته اصلی تحصیلی خود داشته‌اند. ⚠️اما بحث اصلی ما به‌کارگیری موضوعی مهم در برنامه‌ای خشک و بدون خلاقیت است. 🚫شاید شما هم شنیده باشید که همین الان، صدها هزار جلد کتاب خطی ما در اسراییل و اروپا و روسیه موجود است. بعد از اشغال عراق توسط آمریکا و انگلیس، کتاب های خطی کتابخانه‌های مهم این کشور نخستین محل دستبرد افراد ناشناس بود که برای این کار به‌خصوص ماموریت داشتند. 🚫حتی برخی اندیشمندان یکی از علل قیام انسان الهی همچون امام راحل را خروج میلیون‌ها جلد کتب خطی یعنی خروج سرمایه‌های بالقوه ایران و سایر ممالک اسلامی از این کشورها در عصر پهلوی دانسته‌اند. ⁉️حال پرسش اساسی این است آیا با چنین برنامه‌سازی‌هایی سطحی می‌توان هویت گمگشته ایرانی نزد جوانان را به آن‌ها بازشناساند؟ ✅به روشنی مشهود است که یافتن هویت گذشته و فهم این معنا که سارقین علمی غربی، علوم دانشمندان ما را با اهداف استکباری به ما می فروشند همان چیزی است که دشمن از آن می‌ترسد و سعی دارد جوانان این مرز و بوم را محدود در تفریح‌های وهم‌آمیز و فضای مجاز نماید. ✍عالیه بهرام‌زاد 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
❌ اهلِ رسانه‌ی فاقدِ سوادِ رسانه 🔴 در صفحه‌اش می‌نویسد👇 «باورم نمیشد این کسی که آنقدر غریبانه و تنها داره از فرودگاه خارج میشه همون قهرمانیه که چند روز پیش تو المپیک برای ایران می‌جنگید.» 🔴مسئولین امر پاسخ می دهند که ما به دیدار تمام ورزشکاران می‌رویم و عکس دیدار را می‌گذارند. بعد از این برایمان از خلط مبحث می‌نویسد‼️ ⚠️سلبریتی محترم! تو خودت، خلط مبحثی‼️‼️ اولا در "پارکینگ" فرودگاه ورزشکار را با خانواده دیدی گویی انتظار داشتی مسئولین او را تا درب خانه همراهی کنند و چون آنها نبودند، پس کیانی مورد بی‌مهری قرار گرفته و ممکن است از ایران برود‼️ دوما اگر به رسیدگی بود که هیچ کس به اندازه رسیدگی نشد، پس چرا رفت؟⁉️
❌اما در ادامه از سیاسی شدن مسابقه‌اش نوشتی که👇 «این وسط همه کیمیا رو دیدن و ناهید کیانی که تمام تلاشش رو برای رسیدن به المپیک کرده بود کمتر دیده شد، حالا هم در برگشت از المپیک هیچکس در کنارش نیست جز خانواده‌اش! همین بی مهری‌ها باعث رفتن خیلی از قهرمان‌های ما شد...» چه کسی سیاسی‌اش کرد⁉️ چه کسانی کیمیا را بزرگ کردند⁉️ ✅کمرانی مربی تیم می‌گوید👇 «کمیته بین‌المللی المپیک اصرار بر برگزاری این دیدار داشت.» پس سیاسی شدنش بماند پای بین‌الملل... اما این دوستان شما از فلانی تا بهمانی بودند که فقط کیمیا را دیدند و برایش کف بالا آوردند، قطعا اگر کیانی طلا میگرفت هم دوستانتان یقه غریبی و بی کسی برای کیمیا می دریدند. پس آن را هم به حساب دوستانتان بزنید... ❌ چند وقت پیش هم جمعی از سلبریتی‌ها از عکسی برای تظلم‌خواهی خوزستان استفاده کردند که مشخص شد، کذایی است... کاش حال که خود را از اهالی رسانه می‌دانید، کمی سواد رسانه‌ای داشتید... شاید بازیگران خوبی باشید اما اصلا باهوش نیستید... ✍ زهرا خندان 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
📣 آقای امیرفضلی! 📣 دوستان سلبریتی! ❌ فراموش کردید مهم‌ترین اهرم فشار به مردم را وارد کنید... فشار حداکثریِ چرندیاتِ برخی از سلبریتی‌ها؛ که با افاضاتِ فاقد علم‌شان، جلوی تفکر صحیح مردمی که دنبالشان می‌کنند را می‌گیرند. 🔸 اهرمی که اگر نبود قطعا خیلی از بار فشارهای دیگر کاسته می‌شد. ⭕️ هرچند با توجه به سطح رفاه امثال شما و دغدغه‌های پوچی که اربابان رسانه‌ای‌تان برایتان ترسیم کرده‌اند، نمی‌توان توقعی جز این دست توهمات را از شما داشت. 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
شمول یک سریال 🔍به دور و بر خود نگاه کردم. به جوان‌های دم بخت و آن‌ها که تازه ازدواج کرده‌اند. ⁉️این جستار شاید برای یک مقایسه است و پاسخ به این سوال که قهرمانان سریال زندگی زیباست بیانگر چند درصد جوانان این دوره سنی هستند. ⚪️نشاط، شور جوانی، احترام به بزرگ‌تر و حتی پرداختن به مسئله‌هایی مانند سرطان و اعتیاد از نکات مثبت این سریال هستند؛ اما این ضعف قدیمی فیلم‌نامه‌های ما دست از سر این سریال هم برنداشته است. به تصویر کشیدن آدم‌های پول‌دار، تحصیل‌کرده و آرمانی به جای مردم کف کوچه و بازار با درآمدهای معمولی و عشق‌های عمدتا عادی که در طول زندگی مشترک بالنده می‌شود. ⚠️جذاب از جنس خانواده‌هایی با حیا و دین‌باور. نه روابطی باز و آزاد و خارج از عرف برای دختران و پسران، نمایش آواز و لالایی زنان و عاشقانه های افراطی همسران... زندگی زیباست با شور و شیرینی جوانی، امید و زندگی آغاز شد و فراز و فرودهای زندگی را به نمایش گذاشت. اما در پایان راه همچون گاو نه من شیر، هرآنچه از امید و زندگی در مخاطب ساخته بود با تراژدی بیش از حد ویران کرد. 🔴نمایش مرگ سعید و خاکسپاری او علاوه بر تلخ کردن کام مخاطب، سرشار از نمادها و القائاتی بود که کمترین خوانش را با عقاید و مرام مخاطب مسلمان ایرانی داشت. دفن یادگاری همراه جنازه، اعتقاد به جوانه زدن و زندگی از نوع دیگر و سر ریز شدن روح مرده در سایر انسان‌ها، حضور در مراسم با پوشش مشابه ادیان دیگر و حتی برخی فرقه‌های انحرافی، مراسم شمع و کافه و... بخشی از آن هاست. ✍عالیه بهرام‌زاد 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
انیمیشن خانواده پاگنده: تربیت نسل و ترویج ایدئولوژی‌های حاکمیت ✍انیمیشن‌بین 💢 انیمیشنِ سینمایی «خانواده پاگنده» (Bigfoot Family) محصول مشترک کشورهای بلژیک و فرانسه است که «جرمی دگروسن» و «بِن استاسن» کارگردانی آن را بر عهده داشته‌اند. ...‌⛔️ آموزش عشق در دوران نوجوانی و این سطح از ارتباطات احساسی تا آن حد؛ از سوئی و منع کردن، تقبیح ازدواج در سنین نوجوانی، عدم بلوغ نوجوان در ابعاد دیگر که لازمه‌ی زندگی مشترک است از دگرسو، منجر به ارتباطات جنسی در سنین نوجوانی می‌شود که نتیجه‌اش درگیری عاطفی، افسردگی در این سنین و افزایش مادرانِ نوجوان که از معضلات کشورهای اروپایی است، می‌گردد. . .. ... ❌ این نوع ملاحظات فرقِ فیلم‌های آن‌ها با فیلم‌های ایرانی‌ست، زیرا آنها با آنکه فساد در ذات دولت‌هایشان وجود دارد، آن را تطهیر می‌کنند و در نهایت نیز ساختارهای دولتی به کمک می‌آیند، درحالیکه در فیلم‌های ما، کوچکترین اشتباه فردی به یک معضل اجتماعی و تهمت به ناکارآمدی نظام می‌شود... متن کامل را در نشانی زیر مطالعه کنید👇 http://roubesh.ir/1400/06/13/ bigfoot family- animation 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
آمار قابل تأمل تلوبیون! 🎞احضار، گاندو، دودکش در صدر بازدیدها 🔸نگاهی گذرا به آمار بازدیدهای تلوبیون نشان از تفاوتی فاحش بین سریال‌های پخش شده از رسانه ملی دارد. ✅بررسی این مهم، نتایج مفیدی را از برای مسئولان و هنرمندان بدست می‌دهد تا در تولید سریال‌ها تجدید نظر کنند. چراکه به نظر می‌رسد تفاوت محتوایی این سریال‌ها دلیل استقبال مخاطبان بوده است. 🎞سریال«احضار» با موضوع تقریبا بکرِ روح و جن، بازدید بالای شانزده میلیون را به خود اختصاص داده و «گاندو» با محتوایی مستندگونه و امنیتی، بازدیدی بالغ بر پانزده میلیون را ثبت کرده است! سریال «دودکش» نیز داستان‌های خانواده‌ای از قشر معمول جامعه است که نظر مثبت نه میلیون مخاطب تلوبیون را به خود جلب کرده است. ⛔️در حال حاضر تعداد بسیاری از فیلم‌های سینمایی و تئاترها هم‌سو با سیاست‌های جشنواره‌های جهانی و منویات آنان ساخته می‌شود و سرریز این محصولات بصورت رقیق‌تر در تلویزیون تولید می‌شود، محصولاتی تکراری که غالبا در تقابل با ″دین و فرهنگ ملی و اسلامی″ است. مقایسه‌ی بازدیدهای این سه سریال با سایر سریال‌ها و همچنین آمار تماشاگران فیلم‌های سینمایی حاکی از آن است که سطح سلیقه و پسند مخاطب بالاست؛ با وجودی که همت بسیاری صرف شده تا ذائقه‌ مخاطب تخریب شود. ⚠️لذا نیاز است که مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای پایش ساده‌ای انجام دهند و برنامه‌ریزی‌های آینده را مبتنی بر واقعیات موجود انجام دهند. 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
✍نقدی بر سریال دراکولا ⛔️طنزی قوی برای نمایش فساد ساختاری، ازدواج حرام و سبک زندگی مدرن 🎞سریال «دراکولا» با وجود داشتن شاخص‌های مطلوب یک مجموعه طنز و هزینه و انرژی صرف شده برای آن، می‌توانست اثرگذاری خوبی در تصحیح سبک زندگی باطل و تقبیح عادات و رفتارهای غلط داشته باشد ... ⁉️آقای مدیری یک ابهام را در ذهن مخاطبش ایحاد کرد که هدف این سریال چیست؟! آیا هدف نقد سبک زندگی‌ای بوده که بخش مهمی از آن در زندگی شخصی‌اش نیز جریان دارد؟! از حیوانات خانگی گرفته تا حقوق نجومی و برخی رفتارهایی که در سریال دراکولا با مطایبه به نمایش درآمد. یا نقدی در کار نیست، بلکه این نوع زندگی مطلوب ایشان است و آقای مدیری در پی تسری دادن سبک مفلوک زندگی خود به مخاطب است‼️سبکی که تنها به طنازی با آن می‌پردازد و نقد جدی‌ای به آن نمی‌کند! و این احتمال را تقویت می‌کند که مهران مدیری با این طنازی‌ها، سعی در پذیرش عمومی آن و عدم نقد دارد! متن کامل را در نشانی زیر مطالعه کنید👇 http://roubesh.ir/1400/06/28/drakula_seryal 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
♦️ یکی از عواملِ احساس نکبت در جامعه، سلبریتی‌هایی هستند که نکبت‌های وجودشان را به جای آنکه با روان‌شناس حل کنند یا در سطل زباله بریزند، در صفحه‌یشان پخش می‌کنند. به این سلبریتی‌ها عرض می‌کنیم: ⛔️ لطفا آشغال‌های روح‌تان را در جامعه نریزید. ✅ بر پدر و مادر سلبریتی‌ای رحمت که از شهرت‌ش استفاده‌ی درست می‌کند. 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
❗️درس اخلاق جدید خانم بازیگر 🔸بزرگ‌نمایی بخشی از گفته‌های توسط برخی از رسانه‌ها سببِ ترویجِ دین فردی و ایجادِ نگرشِ جمعِ بین شهوات و دین یا همان هم خرما و هم خدا می‌شود. ✅درحالیکه روحِ عبادات در افزایش انگیزه برای جهانی‌کردن نظام توحیدی است. ❌ ، که هنوز دستانش از خونِ طلبه‌ای که احتمالا جزو روضه‌خوانانِ حسین علیه السلام بوده، آلوده است این اظهارات را تصویری بدون ریا، خشونت و قضاوت می‌داند! 🕹باید به ایشان گفت: تو خود ملکه‌ی قضاوتی خانم بازیگر! قضاوتی که منجر به اتهام و تشکیل پرونده‌ در قوه قضائیه است... اما باید دانست که: ⛔️ روضه‌خواندن و روضه شنیدن بسیار اتفاق می‌افتد، لذا وقتی شرکت در این روضه‌ها، ″ادب‌دانت″ کرد و مثل «طیّب حاج‌رضایی» از وفاداری به نظامِ سرسپرده‌ی استکبار در کودتای مرداد، به حضور در تظاهرات پانزده خرداد برای ایجاد نظام اسلامی برسی، آنگاه مشخص می‌شود، خوب به روضه گوش‌دل سپرده‌ای و اثر پذیرفته‌ای. 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞سریال پایتخت عبدالحمید ⛔️سلطان عثمانی: روزی خواهد آمد که در تبریز پرچم ترک برافراشته خواهد شد!! تبریز و ارومیه و سلماس شهرهای ترکان هستند! ⚠️در این روزهایی که گروکشی‌های منطقه‌ای داغ است دیدن این سکانس سریال ″ پایتخت عبدالحمید″ خالی از لطف نیست.... ⚠️غفلت، جهالت و یا خیانت برخی مدیران سیاسی و فرهنگی در طول دهه‌های گذشته، اکنون در لاف‌زنی‌های اردوغان و علی‌اف نمود پیدا کرده است!! 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
📽معرفی فیلم کوتاه کپسول به اسکار 2022 ❓کدام شاخصه داوران خارجی را متفق‌القول کرده؟ وحشیگری پدر یا نگون بختی پسر 🔸از بین ده‌ها فیلم ایرانی و خارجی پذیرفته شده در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جایزه بزرگ بخش مسابقه سینمای بین‌الملل که به اسکار ۲۰۲۲ معرفی می‌شود، به فیلم «کپسول» ساخته امیر پذیرفته از ایران اختصاص یافت. به نقل از ابوالفضل جلیلی تمام داوران مهربانانه متفق‌القول این فیلم را انتخاب کردند. 🎞کپسول داستان پسر نوجوانی‌ست که پدر ستمگر و وحشي‌اش او را از تحصيل محروم كرده و در مغازه‌اش براي جابجايي كپسول‌هاي گاز به كار گرفته است. او با توسل به زور و تنبيه فيزيكي فرزندش را از بازي فوتبال منع مي‌كند در حالی که علاقه و استعداد خوبي در اين ورزش دارد. روزي كه قرار است مسابقات فوتبال و انتخابی بهترین بازیکن انجام شود دست این نوجوان توسط پدر ظالمش به کپسول گاز زنجیر می‌شود. پدر حتی مانع از بازی زنجیر بدست پسر می‌شود! ⚠️انتخاب این فیلم به عنوان نماینده ایران سبب خوشحالی مسئولین شده و دبیر جشنواره آن را حاصل دوره عملكردي خویش معرفی می‌کند، حال آنکه این فیلم با این محتوا چه دستاوردی برای ایران در پی خواهد داشت اهمیتی ندارد! 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🎞 فیلم كوتاه مورس؛ برنده جایزه بهترين كارگرداني فيلم داستاني و بهترین فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه ❓سانسور حاکم است یا سیاست؟
وایپ
🎞 فیلم كوتاه مورس؛ برنده جایزه بهترين كارگرداني فيلم داستاني و بهترین فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم
🔸فیلم کوتاه مورس به کارگردانی روناک جعفری که نامزد دریافت جایزه‌های بسیاری شد، از خسرو گلسرخي شاعر و نويسنده ماركسيستي نام می‌برد كه قبل از انقلاب اعدام شد. اما مضمون فيلم با آنچه در واقعيت براي گلسرخي اتفاق افتاده تطابق ندارد و كارگردان با ادعاي ساخت فيلمي سورئال! از اين سوژه براي اعتراض و هجمه به واقعيتي مانند عدالت در جامعه امروزي استفاده كرده است. 🎞مورس ماجرای کشف علت حکم اعدام شخصی به نام خسروست که دوستانش با طرح نقشه اي و با متقاعد ساختن بهرام؛ دوست و هم بندي خسرو پي به واقعيت ماجرا مي‌برند. آن‌ها در مكان متروكه‌اي جمع می‌شوند تا با احضار روح خسرو توسط شخصي به نام «سيد علي شاه» که ادعا می‌شود علت بسیاری از مرگ های مشکوک را کشف کرده! واقعيت ماجرا را بفهمند. آن‌ها می‌خواهند از روح بپرسند علت مرگ خودکشی بوده یا اعدام، با سیانور خودکشی کرده یا چيز ديگر، کجا خاک شده و... و روح با زبان مورس پاسخ مي‌دهد كه تيرباران شده است. ⚠️در فیلم دو بار جریان خوابی تعریف می شود که خسرو گفته او را کشته‌اند و با نامی دیگر در مكاني دفن کرده‌اند همچنین صحنه‌ای با مکث طولانی، انبوهی از پرونده‌هایی را به تصویر می کشد که مشخص نیست صاحبان آن‌ها چه سرنوشتی داشته‌اند! اما خسروِ اين فيلم از آن دسته محكوميني به نظر می‌رسد كه از زندان گريخته و در نقش سيد علي شاه در پي شخصي‌ست كه او را لو داده است. ⛔️حضور فيلمی که با حمایت انجمن سینمای جوان ساخته شده و سه جایزه دریافت کرده و این گونه صریح و فراتر از یک فیلم انتقادی، انگشت اتهام را به سوي حکومت نشانه رفته، با صحبت‌هاي دبير جشنواره از سياست‌هاي حاكم بر جشنواره و همچنين انتقادها از سانسورها در تضادي آشكار است. 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
📽 نگاهی اجمالی به سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه/بخش اول ♦️تعداد فیلم‌های با موضوع سبک زندگی و جنگ در رتبه اول 🔹آنچه که فارغ از حواشی و کم و کیف اجرایی جشنواره و مسائل پیرامونی آن اهمیت دارد، بررسی آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره است. انواع فیلم‌های کوتاهی که با حمایت‌های دولتی یا شخصی، نظر مثبت عوامل جشنواره را جلب کرده و به این رویداد مهم راه‌یافته اند و تعدادی از آنان نیز موفق به دریافت جایزه شده‌اند. فیلم‌های اکران شده در جشنواره و همچنین منتخبین در بخش‌های مختلف آن، نشان از رویکرد کلی جشنواره و سیاست‌های حاکم بر آن دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه در حکم الگو و هدایت‌گر برای جوانان و نسل فیلم‌ساز آینده است که به دنبال موفقیت و سکوی پرتابشان به آینده هستند. سیاست‌هایی که باید دید تا چه حد با گفتار و عملکرد مسئولین جشنواره مطابقت دارد. متن کامل را در نشانی زیر مطالعه نمایید.👇 http://roubesh.ir/1400/08/08/short%20film_festival 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
📽 نگاهی اجمالی به سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه/بخش دوم ⛔️بچه‌ها بدون پدر و مادر و بی حامی، خانواده‌ها متلاشی و مشکل‌دار 🎞نام فیلم کوتاه «هرگز گاهی همیشه» برگرفته از گزینه‌های پاسخ به سؤالات یک دانش‌آموز است، ترنج دختر مجرد بیست‌وهفت ساله باید در پاسخ به سؤالاتی راجع به "لذت از رابطه جنسی" و فکر کردن به "خودکشی" و مسائلی از این دست یکی از این سه گزینه را انتخاب کند... 🎞فیلم کوتاه «برای بار دوم» شرایط نابسامان یک دختر نوجوان را به‌واسطه خانواده‌اش به تصویر می‌کشد. ساره دختر نوجوانی با تفکرات امروزی ست اما خانواده‌ای سنتی دارد و پدرش جانباز است. ساره مجبور است برای خروج از خانه چادر بپوشد اما در بین راه آن را داخل کیفش می‌گذارد... 🎞مستند «عروسک» با موضوع کودک همسری داستان دختری نوجوان است که همراه با پدر سنتی خود زندگی می‌کند، این مستند به ماجرای جدایی پدر و مادر او و داستان ازدواج دختر نوجوان می‌پردازد... متن کامل را در نشانی زیر مطالعه نمایید.👇 http://roubesh.ir/1400/08/12/short_film 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥تریلر فیلم الکمین؛ روایت امارات از جنگ یمن! 🔸امارات با به کار گیری «پیر مورل»؛ کارگردان فرانسوی، عملیات نجات سربازان اماراتی را روایت می‌کند که در کمین نیروهای حوثی در دره‌ای کوهستانی به دام افتاده‌اند. 🔸امارات ادعا کرده این فیلم را بر مبنای رخداد واقعی ساخته است. حال باید دید شیوخ اماراتی با به کار گیری هنرمندان عاریتی، به دنبال تطهیر چهره خویش برای مشارکتشان در جنگ با مردم مظلوم یمن هستند یا همچون آمریکایی‌ها برای قهرمان‌سازی در داخل، مردم منطقه و حتی جهان فیلم ساخته‌اند! 🔴در حال حاضر که امپراتوری رسانه‌ها اذهان عمومی را هدایت و مدیریت می‌کنند آنچه بسیار مهم است «روایت اولی»‌ست که از واقعه‌ای ارائه می‌شود. امارات در کنار عربستان و هم‌پیمانانش جنایت بزرگی در حق مردم یمن مرتکب شده و حال در فضای مبهم و مسمومی که تقریبا بصورت یک‌جانبه از سوی رسانه‌های غربی درباره جنگ یمن ایجاد شده، اقدام به تصویر‌‌سازی با روایت خود کرده که طبیعتا اثر تعیین کننده‌ای خواهد داشت. 🔔دور از ذهن نیست که تولید محصولات رسانه‌ای به‌ویژه فیلم، منجر به «تحریف واقعیت» خواهد شد و بدنبال آن، تنویر افکار به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
❓جایگاه ایران در تولید فیلم‌های راهبردی کجاست؟ ▪️هالیوود در مورد خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان فیلم می‌سازد تا ″تحقیر شدنی″ که به واسطه درک غلط از حضورشان در افغانستان داشتند را تحریف کند، «تل ماسه» و فیلم‌های مشابه را تولید می‌کند که در فضای آماده کنونی، روایت آخرالزمانی خود را به خورد مخاطب دهد. ▪️امارات متحده فیلم‌های «الکمین» و «موصل» را درباره حضورش در جنگ یمن و آزاد سازی شهر موصل از دست داعش؛ با وجود به کارگیری فیلم‌سازان خارجی، می‌سازد تا پیش‌دستانه روایت خود را تبیین کند. ▪️اسرائیل فیلم‌های مهمی همچون؛ زندگی حضرت موسی و فیلم‌های راهبردی با هدف ″عادی‌سازی″ روابط با کشورهای منطقه را تولید کرده و می‌کند. سایر کشورها نیز که هر کدام مبتنی بر سیاست‌ها و رهبردهایشان در صدد ترویج ایدئولوژی‌هایشان هستند. ⁉️اما سهم ایران در این هیاهوی رسانه‌ و هنر که غالبا در خدمت ″تحریف″ است، کجاست؟ چگونه می‌توان ذهنیتی که به‌واسطه چنین فیلم‌هایی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد را تصحیح کرد؟! 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔹برگزیدگان بیست و یکمین جشن حافظ: جوایز اصلی به «قهرمان» رسید 🖥بخش سینما: بهترین فیلم: قهرمان بهترین کارگردان: اصغر فرهادی بهترین فیلمنامه: اصغر فرهادی بهترین بازیگر زن: پردیس احمدیه(تومان)، سوسن پرور(بوتاکس) بهترین بازیگر مرد: پیمان معادی(درخت گردو)، امیر جدیدی(قهرمان) بهترین موسیقی متن: بامداد افشار(پوست) بهترین فیلمبرداری: مرتضی نجفی(تومان) بهترین تدوین: هایده صفی‌یاری(قهرمان) نشان عباس کیارستمی: پوست(برادران ارک) بهترین دستاورد فردی ویژه: علی سرتیپی بهترین دستاورد فنی و هنری: ارشا اقدسی 🎶بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال: علیرضا قربانی(هم‌گناه) 📺بخش تلویزیون: بهترین چهره تلویزیونی: سروش صحت(کتاب باز) بهترین سریال: زخم کاری بهترین کارگردان تلویزیونی: شهرام شاه حسینی(می‌خواهم زنده بمانم) بهترین فیلمنامه تلویزیونی: زخم کاری بهترین بازیگر مرد کمدی: پژمان جمشیدی(زیرخاکی 1و 2) بهترین بازیگر زن کمدی: ژاله صامتی(زیرخاکی 1و 2) بهترین بازیگر مرد درام: امیر آقایی(آقازاده) بهترین بازیگر زن درام: رعنا آزادی ور(زخم کاری) بهترین مستند: خط باریک قرمز کارگردانی فرزاد خوش دست جایزه ویژه هیات داوران: جواد عزتی برای زخم کاری و شنای پروانه 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
✍یادداشتی بر سریال بازی مرکب Squid Game ❓آیا این سریال پرهیاهو در نقد سرمایه‌داری است؟
🎞بازی مرکب مدتی‌ست که بر سر زبان‌ها افتاده و نقل محافل شده، تحلیل‌ها حکایت از بازخورد مثبت سریالِ محبوبِ نتلفلیکس به کارگردانی «هوانگ دونگ هیوک» کره‌ای دارد. بسیاری نگاه مثبت به این سریال دارند و آن را در ضدیت با سرمایه‌داری و جانبداری از حق فقرا و ضعیفان جامعه تحلیل می‌کنند، اما باید دید مضمون سریال همراهی با فقرای جامعه و بلکه جهان و هجمه به ثروتمندان است یا حرف دیگری دارد. 🔸در بازی مرکب، ۴۵۶ نفر از افراد بدهکار و فقیر جامعه کره جنوبی در جزیره‌ای ناشناخته جمع می‌شوند تا برای برنده شدن در بازی مرگبار و دریافت جایزه‌ای هنگفت، رقابت کنند. این سریال پر سر و صدا دارای جزئیات بسیاری است، از صحنه ابتدایی فیلم، نحوه انتخاب بازیکنان، مکان ساده و رنگارنگ بازی، نحوه پوشش بازیکنان، کارکنان، فرمانده و مهمانان ویژه بازی‌ها، شخصیت‌های انتخاب شده تا صحنه انتهای فیلم و حتی شرایط کشور و مردم کره جنوبی که هر یک از این موارد می‌تواند موضوعی برای بحث راجع به این فیلم باشد. 🔹اما آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد؛ بررسی موضع فیلم نسبت به سرمایه‌داری و همچنین نمادسازی‌ در سریال است. کارگردان، با انتخاب بازیکنان از اقشار مختلف مردم، نمونه کوچکتری از جامعه پیرامون را در جزیره ایجاد می‌کند و در واقع بازیکنان، محل بازی‌ها و کارکنان که در کسوت حاکمیتند، نمادی از جامعه بیرونی است؛ و تنها مناسبات بین افراد به‌گونه‌ای شفاف‌تر و عیان‌تر تصویر می‌شود. ⛔️بازی‌های مرگبار توسط پیرمردی به نام «ایل نام» طراحی شده تا زندگی‌ا‌ش را از یکنواختی خارج کند. ایل در برخی زبان‌ها از جمله زبان عبری به معنی «خدا» است. او خالق بازی‌هاست و جامعه نمادینی که در آن بازیکنان با اختیار خود در آن حضور دارند و بازی می‌کنند را اداره می‌کند. جنگ برای بقا یا مرگ بازیکنان، اسبابِ سرگرمی و خوشگذرانی و قمار و شرط‌بندی ایل و سپس دوستان ثروتمندش است. ⁉️جالب آنکه در جامعه‌ی‌ بازیکنان، افراد با ادیان و فرق مسیحی، مسلمانِ شیعی، بودایی و آتئیست و.‌‌. وجود دارد اما کسی یهودی نیست... ادامه دارد 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
✍یادداشتی بر سریال بازی مرکب Squid Game 💬قسمت دوم ⛔️بازی‌های ساده و در عین حال مرگبارِ سریال بازی مرکب، در شش مرحله طراحی شده‌اند و همانطور که در سریال نیز توسط بازیکن مسیحی اشاره می‌شود ″شش″ عدد مقدسی است و خداوند در شش روز جهان را خلق کرده است. از طرفی در انتهای سریال نیز برنده بازی؛ «سونگ گی هون» که از شواهد موجود پسر ایل است، به ″طبقه هفتم″ ساختمانی دعوت می‌شود که ایل نام در آنجا حضور دارد و از بالا ″خداگونه″ بیرون را تماشا می‌کند. ⛔️از سویی دیگر، جامعه‌ای که در بازی مرکب خلق شده مبتنی بر فردمحوری است؛ آسیبی که در جهان کنونی نیز دامنگیر بشریت است. در طول بازی‌ها بازیکنان خواه یا ناخواه مجبور‌اند به منفعت شخصی عمل کنند نه منافع جمع و اجتماع؛ اگرچه در برخی بازی های مانند طناب کشی که بازی گروهی‌ست منفعت گروه مهم است؛ اما به صورت کلی فردمحوری و اصالت فرد، اصل حاکم بر بازی‌ست و بازیکنان در جنگ بقا و برای تصاحب جایزه ناگزیر به رعایت این اصل می‌شوند. کشتن و قربانی کردن دیگران، خیانت، دروغ، حیله‌گری، جنایت و هر رذیلت دیگری که در جامعه بیرونِ بازی وجود دارد، در این مکان نیز بدون دخالت مسئولان مکان، مجاز است. ❗️اگرچه این رفتارها همانطور که در سریال نمایش داده شد، در جامعه نیز نمود دارد و ذهن مخاطب را دچار چالش می‌کند اما پذیرش اینکه مقصود کارگردان از نمایش آسیب‌ها و تصویری که ارائه داده، صرفا تلنگری‌ست، کمی دشوار است! ⚠️به نظر می‌رسد هدف بالاتر و فراتر از دادنِ درس اخلاق است و معنای دیگری از آن استنباط می‌شود... ادامه دارد 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
✍یادداشتی بر سریال بازی مرکب Squid Game 💬قسمت سوم 🎞در سریال بازی مرکب جامعه‌ای که نمایش داده می‌شود نمادی از جامعه بیرونی‌‌ست. جامعه‌ای که خداوند آن را خلق کرده و با این قواعد مدیریت می‌کند. در این جامعه‌ داروینیسم نمود دارد و مناسبات بین انسان‌ها عریان‌تر و مملو از خشونت نمایش داده شده است. در طول بازی‌ها تمامی افراد که هر کدام نمادی از طیف‌های بشری‌ست توسط دیگران حذف می‌شوند و یا از بین میروند؛ افراد نخبه و ساده‌لوح و صاحب حرفه، نمادهای خشونت و پورن و افراد ضعیف و حتی دین‌دار و...، تا در پایان «گی هون» به‌عنوان فرد اخلاق‌مدار که یک «بودایی» است قهرمان داستان معرفی ‌شود. قهرمانی که در فیلم‌ها و سریال‌ها کمتر شاهدش بودیم. ⛔️در این بازی‌ها، افراد ثروتمند که هر کدام نقاب بر چهره دارند به مکان بازی‌ها دعوت شده‌اند تا در حکم مهمان، جنگ بقای فقرا و ضعیفان را از پشت مانیتورها تماشا کنند. آنان نقشی در اداره بازی ندارند و تنها خوشگذرانی و قمار می‌کنند، حاکمیت بازی بر عهده «ایل نام» و کارکنان اوست بنابراین اگر بازخواست و اعتراضی باشد از حاکمیت اصلی این جامعه دوقطبی است و نه مهمانان ثروتمندش که تنها تماشاگرند!! و البته مهمانان ویژه در حاشیه امنِ اتفاقاتی‌ که کارگردان برای بازیکنان و همچنین گردانندگان بازی‌ها و نحوه اداره آنان، تدارک دیده، قرار می‌گیرند و در چشم مخاطب بروز کمتری دارند. ⛔️بنابراین به نظر می‌رسد بازی مرکب درصدد نقد و اعتراض به سرمایه‌داری و ثروتمندان نیست و حتی با هوشمندی آنان را توجیه نیز کرده است. پایان 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔴کنشگران فرهنگی‌ای که به بلوغ زندگی خانوادگی نرسیده‌اند... ✅ تشکیل خانواده از نشانه‌های مسئولیت‌پذیری افراد است. هرکس «بدون علت صحیح»، از آن سر باز زند، مسئولیت‌پذیری‌اش تنها در حیطه‌ی فردی و لذت‌های خودش تعریف شده است. ❌ عمده‌ی سلبریتی‌ها یا ازدواج نکرده‌اند یا ازدواج را با قید نداشتن فرزند قبول کرده‌اند یا بعد از مدتی جدا شده‌اند. ♦️ در دلایل ازدواج نکردنشان در یک برنامه‌ی تلویزیونی به «سفید ماندن شناسنامه» یا ترس از اینکه «یکی بیاد دیگه نخواد بره» و... اشاره کرده‌اند. ⁉️جدا از دلایل‌شان مسئله‌ی اصلی این است که این فرد با این توان فکری و نگاه فردگرایانه، چگونه در مباحث چندوجهی اجتماعی به راحتی اظهارنظر می‌کند!؟! چگونه است که این افراد به عنوان الگو برای نوجوانان معرفی می‌شوند!؟! 🔴 البته این مشکل نگرشی در سلبریتی‌ها، تقریبا جهان‌شمول است، با این حال بعضی از سلبریتی‌های مطرح غیرایرانی «تعداد فرزندان زیاد» را انتخاب کرده‌اند که عمده‌ی آنها را به سرپرستی پذیرفته‌اند یا تصمیم گرفته‌اند از رحم‌های اجاره‌ای ادامه‌دار شوند. مسئله‌ای که در برخی از زوج‌های سلبریتی داخلی، به داشتن حیوان خانگی محدود شده است! ✅ هدف از این سخن تصحیح نگرش سلبریتی‌ها نیست، چرا که به سختی اتفاق خواهد افتاد؛ بلکه ایجاد سوال برای عامه‌ی مردمی است که از محصولاتِ فکریِ آن‌ها تغذیه می‌کنند، تا بتوانند آگاهانه با کنش‌های آن‌ها روبه‌رو شوند و به هیچ عنوان آن‌ها را الگوی تمام ابعاد زندگی قرار ندهند؛ مهم‌تر آنکه اظهارات اجتماعی‌شان را با توجه به منفعت‌طلبیِ غالبِ آن‌ها تحلیل کنند. 📡 وایپ/روبش را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🎞 نیمی حقیقی - نیمی واقعی! سریال «سرجوخه» جدیدترین کار احمد معظمی با موضوعی اجتماعی-امنیتی است. 💢 با نگاهی به سرجوخه می‌توان به چند نکته درمورد عموم آثار تصویری اشاره کرد: ۱- آثاری با درون‌مایه اخلاقی همچنان مخاطبان زیادی را به خود جذب می‌کند و برای جذب مخاطب نیازی به پرداختن به موضوعات سخیف نیست. ۲- محور سریال یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی- اخلاقی عصر حاضر یعنی ولنگاری فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام می‌باشد؛ موضوعی که پیش‌تر در مستنداتی مانند به واقعیت آن پرداخته شده است. نکته قابل توجه در سرجوخه و آثار مشابه آن این است که؛ اولا در کنار بیان معضلات، به ارائه راهکار و یا تلاش‌هایی که جهت حل آن انجام گرفته نیز پرداخته می‌شود تا به‌جای ناامیدی و بن‌بست، نشاط و امید را در مخاطب زنده کند. دوما یک نقدِ همه‌جانبه است و به نقش مجموعه افرادِ جامعه در ایجاد یک معضل اشاره می‌کند و مسئولیت را با سیاه‌نمایی بر دوش یک نهاد یا حکومت نمی‌اندازد. ✅ از اثرات مثبت این نوع نگاه همذات‌پنداری و تلاش مخاطب برای رسیدن به شرایط مطلوب است نه یک حرکت اعتراضیِ صرف. 👇