۱. عدهای به نفع باورها و مصالح جامعه ایران اسلامی موضعگیری میکنند.
۲. کسانی که بنابر مصالح خودشان، یا ترس از مخالفین یا بیتوجهی به مسائل هیچگونه موضعی نمیگیرند که البته موضعِ بیتفاوتی، خود موضعی است.
۳. کسانی که همسو با دشمنان مردم ایران و برای پر کردن رزرومه و خوشخدمتی به آنها موضع میگیرند.
❓برخورد رسانههایی با خاستگاه مردمی و دلسوز به آرمانهای انقلاب اسلامی در برابر هر دسته چگونه باید باشد؟
قاعدتا باید:
دستهی اول را با توجه به ظرفیتشان و در حد موضعشان «تمجید» کرد و «حمایت» نمود
دستهی دوم را با دادن «زنهارهای» به موقع به مسئولین مربوطه عمل کرد که با «ایجاد منافعی» برای آنان، آنها را بازیگران بازی خودی کنند و در قاعده نگه دارند.
اما دسته سوم را باید با نشان دادن ذات واقعیشان به مردم، از صحنه دور کرد و با «شدت عمل» از مسئولین مربوطه خواست به «توبههای یواشکی» آنان گوش ندهند و با توجیه «ذائقهی مردم» آنها را به عرصه بازنگردانند.
🔰به عنوان نمونه بیایید یک مورد از موضعگیری رسانهها را بررسی کنیم:
⚠️بعد از فتنه پاییز ۱۴۰۱ فضای سنگینی بر فضای مجازی حاکم شد، جوری که ابراز هرگونه نظر مخالف با طرفداران فتنه با شدیدترین واکنش و رکیکترین الفاظ روبرو میشد. این نوع رفتار در محرم نیز ادامه داشت.
بعضی از سلبریتیهای جرئت ابراز ارادت به امام حسین علیهالسلام را نداشتند و جزو دسته دوم قرار گرفتند.
🔹در این فضای مسموم سلبریتیهایی مانند «مهران غفوریان»، «رضا صادقی»، «مصطفی راغب»، «محسن چاووشی»، «شهرزاد کمالزاده»، «علیرضا استادی» «داریوش فرضیایی» و چند نفر معدود دیگر با وجود خوراک فکری مسموم دست به انتشار استوریهایی زدند که کاملا خلاف جریان آب مرسوم در این روزهای فضای مجازی است. بهعبارتی پیه قضاوت شدن از سوی فتنهگران را به تن مالیدند و با شجاعت اعتقاد خود را بر زبان آوردند و در مورد ارادت به حسیــــــن علیهالسلام موضعگیری دستهی اول را داشتند.
حال آنکه برخی یا حتی همه این افراد ممکن است به هر دلیلی خطا و گناهی را در گذشته یا حال و آینده انجام بدهند و نسبت به سایر حوادث، موضعگیری مناسب نداشته باشند اما در این مورد، آیا نباید در «قضاوت و تذکر» به این افراد صف آنها را از کسانی که در نقطه مقابل قرار دارند جدا کرد؟
✅طبیعتا تذکر مهربانانهتر نسبت به عمل خطا و ضریب دادن به ابراز اعتقاد رفتار، حرکتی عاقلانهتر و مبتنی بر آموزههای اسلامی است.
🔹به نظر میرسد اگر انسان تصور کند در صورت قرار گرفتن در موقعیت مشابهِ سلبریتیهای فوق، چه عملکردی خواهد داشت درک و بهره بهتری خواهد داشت.
اعتقادات قلبی این افراد «امتیاز مثبتی» است که باید به آن توجه داشت و در انتقادات به آنان «جانب انصاف» را رعایت کرد و آنان را به آغوش دشمن نراند.
🔻در همین روزها که رسانههای انقلابی و غیرانقلابی هر یک به نوعی در حال نواختن دستهی اول بودند، «پرویز پرستویی»، «بهناز جعفری»، «هومن سیدی»، «سحر دولتشاهی»، «علی شادمان»، «عباس غزالی»، «ویشکا آسایش»، «هانیه توسلی» و... با انتشار عکس و استوری به دشمنان یا مخالفان مردم ایران «ابراز ارادت» کردند اما با هیچ یک از آنان رفتاری مشابه «مهران غفوریان» نشد!
اگرچه انتقادهای درستی به امثال غفوریان مطرح شد اما نوع ادبیات به کار رفته در مقابل سایر سلبریتیها با شرایط مشابهِ آن، بسیار تندتر بود که نیاز به کمی «هوشیاری» دارد.
🔻ممکن است رسانهها ضرورتی در پرداختن به افراد فوق ندیده باشند، اما باید بلندگوهای رسانههای انقلابی تفکر «برخی از این افراد» را که روی خطای خود «اصرار» دارند، روشن کنند که مبادا مسئولین مربوطه حتی فکر استفاده از آنها را در عرصه هنر در سر داشته باشند.
✍وقتی تیرها به سمت دیگری شلیک شود، تیر دشمن به قلب تیرانداز شلیک میشود.
📝روبش
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
♨️به حکمتها عمل نکنید لگد میخورید
♦️ امیرالمومنین علی علیهالسّلام در حکمت 168 از نهجالبلاغهی شریف، یک اصل مهم در برخورد با کسی که کار سوء و بد انجام میدهد را معرفی کرده و میفرمایند:
ازْجُرِ الْمُسِي ءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ؛
با پاداش دادن به نيكوكار، بدكار را تنبيه كن.
♦️ این اصل مهم، میتواند راهکاری عملی برای مسئولین حوزهی رسانه باشد:
افرادی که به هنگام فتنهها، در حال لگد زدن به نظام و بالاتر از آن، ایجاد عدم امنیت روانی برای مردم هستند باید از طرف قوه قضاییه جریمه شده و بعد از آن در حوزهی رسانه نادیده انگاشته شوند و با دادن میدان به افرادی که همواره در خدمت نظام و ایجاد امنیت روانی برای مردم بودهاند مورد تنبیه قرار گیرند.
♦️ در ارتباط با زمزمههای بازگشت مجری معلومالحال فعال در فتنه بدون عذرخواهی رسمی، دقیقا عکس این حکمت عمل شده و عملا تنبیهی برای خوبها شده است.
♦️اگر به حکمتها عمل نشود با لگدها از مناصب پایین آورده میشوید آن هم لگدهای همین معلومالحالها.
باز هرطور صلاح است!
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
"چهرهها و رسانه دو بازوی گسترش انحرافات جنسی"
⁉️آنجلینا جولی، والت دیزنی و... قطعههای کدام جورچین هستند!؟
📌اخیرا اخباری مبنی بر تاسیس رسمی خانه ترنس با مدیریت یک بازیگر منتشر شده.
با وجود مضرات رسانهای شدن و عادیسازی این مسئله، چهکسی و بر مبنای چه معیاری یک "چهره (سلبریتی)" را بهعنوان مدیریت چنین مکانی انتخاب کرده!؟
🔹 شاید این موضوع در ابتدا چندان مهم به نظر نیاید، اما با نگاهی کلان به چینش اجتماعی جهان و نقشه شیطان برای به اسارت کشیدن روح انسانی با استفاده گسترده از رسانهها و چهرهها، ورق برخواهد گشت...
🔸 آیا اختلال هویت جنسی (ترنسکشوال) درست و کامل به ما معرفی شده است؟
🔺 همهچیز ساده به نظر میرسد، یک اشتباه در خلقت!!؟ یک احساس غیرقابلهضم، یک عمل جراحی، بیشمار عکس یادگاری...
❓آیا بهاندازه عادیسازی عمل تغییر جنسیت، برای رواج دادن جلسات روانکاوی پیش از عمل هم تلاش میکنند؟
آیا تا به حال درمورد عوارض جسمی عمل هشدار دادهاند؟
آیا همه از نتیجه عمل راضی هستند؟ یا عوارض روحی، حس شکست و بنبست و طردشدگی را هم تجربه میکنند؟
آیا برنامهای برای تبیین جایگاه خانواده و نقش آن در تثبیت هویت جنسی کودکان دارند؟
🔔برای آشنایی با ابعاد مختلف و جالبتوجه این موضوع، که در صورت غفلت چالش جدی آینده خواهد شد، آسیبهای غیرقابل جبران آن "بهویژه برای کودکان و نوجوانان" و نقش آن در فروپاشی خانواده متن کامل را مطالعه کنید 👇
http://roubesh.ir/post/879
📝 معصومه عمرانی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
🔴ترویج عشقهای غیرطبیعی در پویانماییها ♦️در پویانمایی «المنتال:Elemental» محصول جدید پیکسار، عنصر
این رابطه از طرف خانوادهی پسر که شهری و از طبقه متمول هستند کاملا قابل پذیرش و دوستداشتنی است اما این عشق از طرف خانوادهی دختر که تعصب سنتی دارند در طی ماجراهایی مورد پذیرش قرار میگیرد.
ماجرا آنجا جالب میشود که این رابطه به علت امکان بخارشدن آب یا خاموش شدن آتش تا اواسط پویانمایی به شکل رابطه دوستی معمولی بود اما با یک جمله که «بگذار کمکم امتحان کنیم شاید اتفاقی نیفتد»، تغییر کرد و نه تنها اتفاقی نیفتاد بلکه هردو زیباتر و درخشانتر شدند.
♦️این نوع رابطهی غیرطبیعی در پویانمایی «زوتوپیا: Zootopia» نیز دیده میشود، رابطهای عاشقانه بین دو موجودی که در واقعیت یکی غذای دیگری است، غیرمنطقی است اما در این پویانمایی جذاب و دوستداشتنی نمایانده میشود.
♦️در پویانمایی «عروس مرده: Corpse Bride» نیز رابطهی غیرطبیعی بین عروس مرده و پسر جوانی نمایش داده میشود! که البته عروس مرده، در پایان به یک رابطهی طبیعی رسمیت میبخشد.
🔻وجود رابطههای عاشقانهی غیرطبیعی و غیرفطری در این پویانماییها به ویژه «المنتال» که دوعنصر متضاد در آن به وصال هم رسیدند، وصلتی ضدطبیعت است! که متاسفانه جامعه غرب به شدت در حال تبلیغ و ترویج آن است!
🔻این نوع وصلت سبب ایجاد زمینه برای پذیرش روابط غیرمعمول و عادیسازی آنان میشود، به گونهای که «LGBT» و «روابط با اجنه» برای بینندگان این پویانماییها قابل پذیرش است زیرا در ناخودآگاه خود از روابط عاشقانه دو حیوان شکار و شکارچی، دوعنصر آتش (نماد اجنه) و آب و زن مرده و مرد زنده با جذابیت بالا تاثیر پذیرفته است.
‼️پس چرا نتواند گونههای مختلف انحرافات جنسی حاصل از طبیعتِ مست تمدن غرب را عادی انگارد؟!
⁉️براستی چرا ما از ظرفیت صنعت پویانمایی برای «مفاهیم غنی» خود کمتر بهره میبریم؟ ظرفیتی که میتواند به عادیسازی چنین مفاهیم پستی بپردازد آیا قادر نیست گوشهای شنوای جهان را با نور «عشق واقعی» آشنا سازد؟
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔻اوپنهایمر از روز اکرانش تا کنون توانسته نقدهای مثبت و امتیازات بالای منتقدان را از آن خود کند؛ اما واقعاً این فیلم شایسته این همه تعریف و تمجید است یا در نیمه پنهان این تعریف و تمجیدها حقایق دیگری نهفته است؟!
🔺کریستوفر نولان با فیلمها و یا به تعبیری با شاهکارهایش ازجمله حیثیت «The Prestige»، شوالیه تاریکی برمیخیزد «The Dark Knight Rises»، تلقین «Inception» و میان ستارهای «Interstellar»، تبدیل به کارگردانی محبوب و پولساز شد.
🔻نولان، استاد ساخت پروژههای بزرگ و شیفتهی بازی با زمان(در فیلم تنت «Tenet» این شیفتگی به اوج خود میرسد)، اینبار در اوپنهایمر برای نشان دادن روایت رابرت اوپنهایمر با نقشآفرینی «کیلین مورفی» و همچنین «لوئیس استراوس» رئیس کمیسیون انرژی اتمی آمریکا با بازی «رابرت داونی جونیور»، زمان را به بازی میگیرد. او بهجای روایت خطی در یک اثر زندگینامهای، بیننده را با ملقمهای از سکانسهای رنگی برای روایت اوپنهایمر و سیاه و سفید برای روایت استرواس مواجه میکند و با برشهای موازی بهطور مداوم ذهن مخاطب را در زمان به عقب و جلو میکشاند.
🔻بخشی از فیلم روند زندگی اوپنهایمر از بیست سالگی تا موفقیتش در ساخت بمب اتم و بخش دیگر به ماجرای لغو مجوز امنیتیاش مربوط میشود. استراوس بنابه شواهدی بر جاسوسی شوروی از برنامه اتمی آمریکا و سابقه کمونیستی اوپنهایمر و مخالفتهای او با توسعه بمب هیدروژنی، به اوپنهایمر مشکوک میشود و او را به پای میز محاکمهای ساختگی میکشاند تا مجوز امنیتیاش را لغو کند. اوپنهایمر نیز مجازاتش را میپذیرد و از اینرو او را به پرومتئوس تشبیه میکنند. درواقع اوپنهایمر اقتباسی از کتاب «پرومتئوس آمریکایی: پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر» اثر دو نویسنده مطرح «کای برد» و «مارتین جی شروین» است (پرومتئوس، خدای آتش یونان باستان، نیروی آتش را به انسان بخشید. وقتی انسان از آتش برای کشتار و فساد استفاده کرد، زئوس پرومتئوس را مجازات و در تارتاروس به بند میکشد).
🔻گویی تمام صحنهها و دیالوگها در این فیلم در راستای تطهیر مردی به نام اپنهایمر است، فیزیکدانی که به پروژه بزرگ منهتن میپیوندد و از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ رهبری گروه بزرگی از دانشمندان و فیزیکدانان را به عهده میگیرد. آنها با آگاهی کامل بر روی سلاحی مرگبار کار میکنند تا به بهانه پایان دادن به جنگ جهانی دوم برسر شهروندان دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ریخته شود.
❗حقیقت این است که در آن برهه زمانی شکست آلمان و ایتالیا واضح بود و بی شک آمریکا و متفقین برندگان جنگ جهانی دوم محسوب میشدند. ژاپن نیز مهرهای سوخته بود، بنابراین ویرانی دو شهر ژاپنی هیروشیما و ناکازاکی با بمب اتم نه برای پایان جنگ و جلوگیری از کشتارهای بعدی در نقاط مختلف جهان، بلکه تنها برای نمایش قدرت و سلطهطلبی آمریکا بر جهان بود.
‼️نکتهی جالب عدم نمایش صحنههای ویرانی و کشتار مردم ژاپن است و مضحکتر از آن تعبیر منتقدان از این عدم نمایش است؛ آنها معتقدند این یک انتخاب اخلاقی از طرف کارگردان است تا بیشتر به مسائل فلسفی تکیه کند! اما در حقیقت کارگردان با نمایش شکوهمند آزمایش انفجار بمب اتم، صحنهای زیبا، شگفتانگیز و حماسی را به تصویر میکشد، بنابراین نمایش کشتار و صحنههای ویرانی نباید این عظمت و شکوه آمریکایی را زیر سوال ببرد!
🔻رابرت اوپنهایمر علاوهبر اعتقادات آرمگدونی، شیفتهی آئین هندوئیسم بود، بهطوری که نام آزمایش بمب هستهای را آزمایش ترینیتی(تثلیث) گذاشت و پساز دیدن انفجار، این جمله معروف ویشنو در بهاگاواد گیتا کتاب مقدس هندوها در ذهنش تداعی شد: «اکنون من مرگ شدهام، نابودگر جهانها». این جمله از تفکری سرچشمه میگیرد که آفرینش و نابودی را مقدس میداند و معتقد است یک جنگجو وظیفهاش را انجام میدهد و در نبرد باید با افتخار تبدیل به مرگ و نابودگر شود. اوپنهایمر و گروهش نیز وظیفهی خود را مقابله و نابودی نیرویی شیطانی به نام آلمان و متحدینش میپنداشتند؛ حتی به قیمت کشتار انبوهی از مردم که شاید هیچ نقشی در جنگ نداشتند. این یعنی من وظیفهام را در قبال نجات جهان انجام دادهام، هرچند برپایه ادعاهای دروغین!!!
🔴 در طول سه ساعت تماشای فیلم بیننده آنقدر درگیر شکوه بمب اتم و تبرئه رابرت اوپنهایمر میشود که مجالی برای اندیشیدن به یکی از بزرگترین فجایع تاریخ بشر برایش باقی نمیماند.
درواقع قرار نیست بیننده با دیدن این فیلم به فکر فرو رود، کسی یا گروهی را برای کشتار هیروشیما و ناکازاکی متهم کند و یا به سلطهطلبی آمریکا تف بیاندازد؛ قرار است در طول فیلم با رابرت اوپنهایمرِ خودخواه، بی قید و بند نسبت به خانواده، نابغه و درونگرا، با افکاری یهودی....
ادامه مطلب👇👇
http://roubesh.ir/post/923
📝زهرا تیمورینژاد
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
⭕️ سهم نداشتن دختران نوجوان از تولیدات هنرهفتم
⭕️ بیتوجهی متولیان فرهنگی به ظرفیت خاص و ویژهی دختران نوجوان در خلق جامعهی مطلوب
🔺 «الهه...! الهه! داره تانک میاد. بیا اینور...
تانک نزدیک و نزدیکتر میشود، خواهر کوچک دستش را از دستان مهری جدا میکند و زنی که آنجا بود، خواهر را به سمت جدول پرت میکند تا مبادا زیر تانک بماند.
مهری، دختر سیزده ساله، زل زده به تانک، نمیداند چه باید بکند، نفسش به شماره افتاده و تانک به سرعت از کنارش رد میشود.
تانک یکهو میپیچد سمت خیابان پهلوی؛ چند زن که نتوانستند فرار کنند، فریادهای جمعیت بلند میشود:
نرو، نرو، لهش کردی...
مهری ناگهان متوجه میشود، لباس دختر همسنوسالش به تانک گیر کرده و با تانک کشیده میشود...
پدرش همیشه میگفت:
تا وقتی زندهای باید به همه کمک کنی.
این باور سبب شد بدود سمت تانک برای نجات دختر، تلاشش را میکند اما لباس دختر بدجور به تانک چسبیده، مهری لباس دختر را گرفته بود و دنبال تانک میدوید...»
کات...
🔻این صحنه، میتواند صحنهی هیجانانگیزی از آغاز یک فیلم، سریال یا پویانمایی باشد، فیلمی که ویژهی دختران نوجوان است.
خلائی که در هنرهفتم به شدت دیده میشود، نوجوانان همواره در حاشیهی فیلمسازیها بودهاند.
🔺فیلمهایی چون «منطقه پرواز ممنوع»، «یدو»، «آن بیست و سه نفر» و «تنهای تنهای تنها» گامهایی بلند در جهت هویتسازی نوجوانان بودهاند، اینها مثالهای انگشتشماری هستند در بین فیلمهای طنز و البته آبکی که به اسم نوجوانان در حال پخش است.
🔻اما متاسفانه فیلمی که نقش اصلی آن یک دختر نوجوان باشد و بتواند در خلق آرمان و هویت دختران نوجوان ما موثر باشد، دیده نشده است مگر پویانمایی «شاهزادهی روم» که با اغماض میتواند در این دستهبندی قرار گیرد. مجموعههای «دنیای شیرین دریا» و «دنیای شیرین» مجموعههای موفقی در تصویرسازی دنیای پر اُمید نوجوانان بودهاند اما تولیدات آنها به دهه هفتاد برمیگردد.
🔻ممکن است مجموعههای «نیکان» یا «کیمیا» بنظرتان بیاید! مجموعهی «نیکان» که تصویر ابتری از نقش متعالی یک دختر در جریانسازی ارائه داده است، «کیمیا» هم به طور خاص و ویژه به دوره نوجوانی بها نداده است.
🔻سینمایی «فراری» هم که یک دختر نوجوان نقش محوری آن را دارد، به معضلات اجتماعی قشر خاصی از دختران که احتمالاً تعدادشان هم زیاد نباشد پرداخته، که این نوع پرداختها به علت عدم توانمندی در هویتبخشی به این قشر و نداشتن دورنمایی از ظرفیت زیاد دختران نوجوان، تنها به تلنگری برای والدین و مسئولین مربوطه محدود میشود؛ البته اگر در میان حجم بالای سیاهنماییهای آن، تلنگری قابل رویت باشد!
مثالهای اینچنینی از فیلمهای ساخته شده ابداً برای آنچه باید در جامعه عهدهدار شوند، کافی نیستند.
♦️جنگ ترکیبی سال ۱۴۰۱ نشان داد که چقدر از ظرفیت نوجوانان دختر در جامعه غفلت شده است.
ظرفیتی که هالیوود به ویژه در قسمت پویانمایی از آن بسیار بهره برده است. سریال«ونزدی» یک سریال دخترانه با اهداف تمدن مادی است که در هویتبخشی جهانی هم موفق بوده است.
پویانماییهای
«قرمز شدن: TURNING RED ۲۰۲۲» که هنرمندانه بلوغ یک دختر نوجوان را به نمایش درمیآورد و گستاخیهای حاصل از این سن را به نفع جامعهی خودمحور سوق میدهد.
«پیل: Pil ۲۰۲۲» که در آن دختربچهای یتیم میتواند با جسارت و دانایی یک شهر را نجات دهد و شهر را جایی بهتر برای زندگی عدالت محور کند.
«افسون: ENCANTO ۲۰۲۱» پویانمایی موسیقیمحور و شادی که نشان داد قدرت یک دختر به داشتن جادو و موهبت نیست بلکه با جریان محبت میتواند هستی را با خود هماهنگ کند.
«درون و بیرون:INSIDE OUT ۲۰۱۵» از تحولات درونی یک دختر که متناسب با موقعیتهای بیرونی است حرف میزند و راه مدیریت هیجانات را میآموزد.
«موآنا: Moana ۲۰۱۶» و «رایا و آخرین اژدها: RAYA and THE LAST ORAGON ۲۰۲۱» هرکدام نقش ویژهی یک دختر در حل مشکلات کلان اجتماعی را به تصویر میکشد.
البته این تنها قسمتی از تلاشهای تمدن غرب برای فرهنگسازی و به تسلط درآوردن قدرتهای دختران جوان است.
♦️موضوع داشتن برای ساخت یک فیلمنامه بسیار مهم است و چه موضوع نابی است «شهیده مهری زارع» دختری سیزده ساله که در خانوادهای با سطح درآمد پایین اما مومن بزرگ شده و بسیار مورد محبت پدر بوده و درست تربیت شده است.
دختری که برای خود تحلیل وقایع داشته و البته شور و هیجانات نوجوانی را هم دارد.
زیرمتن این موضوع، وقایع سال پنچاه و هفت در شهر مشهد است، که میتوان از آن برای بالا بردن اطلاعات تاریخ معاصر کمک گرفت، خلائی که در فیلمسازی از وقایع قبل از انقلاب نیز دیده میشود، اهم فیلمهای این دوره با محوریت منافقین است. در فیلمهایی چون «معمای شاه» و «در چشم باد» خلأ نبود روایت از سایر شهرها در آن دیده میشود.
♦️قابل توجه مسئولین فرهنگی، سازمانها و نهادهای سینمایی کشور این موضوع ناب که کتاب «دختران هم شهید میشوند» روایتگر آن است، اگر به تولید و ساختی در تراز فیلم «آن بیست و سه نفر» و با تبلیغاتی مانند فیلم «منطقه پرواز ممنوع»، در هویتبخشی دختران موثر خواهد بود و اثری ماندگار خواهد شد.
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
📽 نگاهی به جعبهآینه سینمای ایران و نسبت آن با بیانیه گام دوم انقلاب به بهانه روز سینما
1⃣ قسمت اول
💢 جشنواره فیلم فجر در گام دوم خود چه نسبتی با گام دوم انقلاب دارد؟
📌۲۱ شهریور ماه بهعنوان روز ملی سینما نامگذاری شده است.
🌀 شاید روزی که مظفرالدین شاه سینماتوگراف را از فرنگ به ایران آورد فکرش را هم نمیکرد سینما روزی به اینجا برسد...
نه بهلحاظ کیفیت و پیشرفت فنآوری، که بهلحاظ جایگاه آن در جوامع بشری و نقش راهبردی و راهبَریِ آن!
🎞 هنرهای نمایشی بهدلیل درگیر کردن حواس گوناگون بهصورت مشترک، تاثیر عمیقی در ذهن و نوعِ نگاه مخاطب به زندگی دارند.
🔺در دهههای اخیر طواغیت و سرمایهداران، بیش از اهل هنر از فیلم و سینما برای پیشبرد اهداف خود بهره بردهاند.
اما آیا میتوان از این ابزار هنری در مسیر حق استفاده کرد؟ قطعا بله.
✅ اشارات مستقیم رهبر انقلاب به اهمیت هنر و بهطور خاص فیلم و سینما و نمایش، در مناسبتهای مختلف، نشان از لزوم بهکارگیری آن در راستای پیشبرد اهداف انقلاب و رسیدن به قله دارد.
از آن جمله میتوان بیانات ایشان در جمع اعضای ناوگروه ۸۶ ارتش (۱۴۰۲/۵/۱۵)، دیدار با خانواده شهدا (۱۴۰۲/۴/۴)، اعضای کنگره شهدای نیشابور (۱۴۰۲/۳/۴) و دیدار با معلمان (۱۴۰۲/۲/۱۲) را نام برد که مستقیما به جایگاه فیلمسازی و سینما اشاره میکنند.
❓اما جمهوری اسلامی که داعیهدار تلاش برای «ایجاد تمدن عظیم اسلامی و نظم نوین جهانی» است در عمل چگونه گام برداشته؟
🔹محمد خزاعی در حکم انتصاب دبیر چهل و دومین جشنواره فجر از اهمیت توجه به بیانیه گام دوم سخن گفته، این بیانگر این است که مسئولین از اهمیت بیانیه آگاهند، اما برای تحقق عملی آن چقدر تلاش میکنند؟
🔸برای پاسخ به این سوال، به جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی کشور و نماینده سالانه آثار سینمای ایران است و نسبت آن با بیانیه گام دوم که در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی توسط رهبری صادر شده و تعیینکننده مسیر پیش روی انقلاب اسلامیست میپردازیم.
🔸اساسا جشنواره فیلم فجر یک رویداد فرهنگیِ انقلابیست، چرا که هم شکلگیری آن به سالهای اول انقلاب برمیگردد و هم زمان برگزاری آن در سالروز پیروزی انقلاب است و هم نام آن برگرفته از این پیروزی.
🔹 جشنواره فجر این ظرفیت را دارد که بهمثابه یک سرباز فرهنگی برای پیشبرد تمدن اسلامی و آمادگی برای ظهور حضرت حجت عمل کند.
⬅️ در آینده به تفصیل درمورد جشنواره سال ۱۴۰۱ سخن خواهیم گفت، اما اجمالا میتوان گفت این جشنواره گرچه نسبت به سالهای پیشین تغییرات مثبتی داشته است، اما این را میتوان تنها یک گام برای شروع در نظر گرفت و فاصله تا بایدها بسیار زیاد است.
برای رسیدن به قله باید ابتدا ناهنجاریها در سطح مدیران و چهرهها و فیلمها و عوامل پالایش شود، نگاهها ترمیم شود و سپس با عزم و انگیزه جهادی مسیر درست طی شود، که این امر اصلا دور از واقعیت نیست و امید است بهزودی شاهد تحول سینما و جشنواره در راستای اعتلای انقلاب باشیم، انشاالله...
🔺یک رویداد فرهنگی از بخشهای متعددی تشکیل شده که در کنار هم آن را میسازند، بدیهیست هر رویداد هدفی را دنبال میکند و همه عناصر آن باید در راستای تحقق همان هدف گام بردارند تا بهترین نتیجه حاصل شود.
چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را میتوان ترکیبی از فیلم های نمایش داده شده، جوایز اهدا شده، امور اجرایی جشنواره، نوع پوشش خبری و بخش بینالملل دانست که بهصورت جداگانه نسبت هریک را با بیانیه گام دوم بررسی خواهیم کرد.
✳️ آنچه در ادامه با مرور بیانیه گام دوم، به تفصیل به آن خواهیم پرداخت:
▪️توصیف انقلاب، ارزشها، ویژگیهای بارز و برجسته، چارچوبها و اهداف آن
▪️لزوم شناخت درست گذشته
▪️ظرفیتها
نگاهی به توصیههای مقام معظم رهبری:
▪️امید و نگاه خوشبینانه به آینده
▪️دانش و پژوهش
▪اخلاق و ️معنویت
▪️اقتصاد/ عدالت و مبارزه با فساد
▪️استقلال و آزادی/ عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن
▪️سبک زندگی
🖇 ادامه دارد...
📝 معصومه عمرانی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🌐 roubesh.ir
وایپ
📽 نگاهی به جعبهآینه سینمای ایران و نسبت آن با بیانیه گام دوم انقلاب به بهانه روز سینما 1⃣ قسمت اول
📽 نگاهی به جعبهآینه سینمای ایران و نسبت آن با بیانیه گام دوم انقلاب
2⃣ قسمت دوم
❇️ توصیف انقلاب، ارزشها، ویژگیهای بارز و برجسته، چارچوبها و اهداف آن
"انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمیترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و دربرابر همه وسوسههایی که غیرقابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعهپردازی و تمدنسازی شده است....
....دهههای آینده دهههای شما است و شمایید که باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید."