🔸اختتامیه دوره سیونهم جشنواره فیلم کوتاه تهران
🔹بخش مسابقه «سینمای ایران»
بخش داستانی
برگ زرین بهترین موسیقی: «از اینجا باز شود» بهنام عمران
برگ زرین بهترین گریم: «تکهای از تو» امید گلزاده
برگ زرین بهترین طراحی صحنه و لباس: «شیهه» ریحانه اسماعیلیان و مینا سلیمی
برگ زرین بهترین طراحی جلوههای ویژه: «نوشابه مشکی» حسن نجفی منش
برگ زرین بهترین بازیگری: «پذیرایی سیمین» و «تکهای از تو» نازنین احمدی
برگ زرین بهترین فیلمبرداری: «تکهای از تو» آرمان فیاض
برگ زرین بهترین تدوین: «نوشابه مشکی» علی گورانی
برگ زرین بهترین صدا: «۳:۳۳» پژمان راژ و آزاد صادقی
برگ زرین بهترین فیلمنامه اقتباسی: «جناکات» عطا مجابی
برگ زرین بهترین فیلمنامه: «شیهه» نفیسه زارع و عاطفه صالحی
جایزه ویژه دبیر به دلیل نگاه متفاوت به مسأله زنان در جامعه امروز: «وقفه» به کارگردانی مانا پاکسرشت
برگ زرین بهترین کارگردانی فیلم داستانی: «نوشابه مشکی» محمد پایدار
جایزه ویژه هیات داوران در بخش کارگردانی فیلم داستانی: «کرم ابریشم» امیر هنرمند
برگ زرین بهترین فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران: «اندروا» امیر پذیرفته و انجمن سینمای جوانان ایران
🔹بهترین فیلم از نگاه مخاطبان
«نوشابه مشکی» ساخته محمد پایدار با ۱۶۳۲ رای
متن کامل را در نشانی زیر مطالعه کنید👇👇
http://roubesh.ir/post/209
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🔹به بهانه پخش فیلم «تعقیب سایهها» از شبکه یک سیما
«تعقیب سایهها» مربوط به بمبگذاریهای تروریستی و کشتار مردم عادی در اوایل دهه ۱۳۶۰ و همزمان با جنگتحمیلی است. داستانی است از مجاهدتِ نیروهای کمیته انقلاب اسلامی، برای خنثیسازی و دستگیری بمبگذاران، تلاش بیوقفه و شبانهروزی نیروهای امنیتی انقلاب اسلامی برای خنثی کردن نقشههای منافقین و نیز شهادت آنها در راه تامین امنیت مردم، محور اصلی فیلم است.
🔸روایت؛ بدون اغراق و صادقانه و دارای صحنههایی پرمغز است که گویایِ تلاش عملی سازندگان برای آگاهسازی و نوشتن تاریخ است.
این فیلم با کارگردانی چشمگیر علی شاهحاتمی به تمامی، نمونه یک بیان ژرف است.
🔸روایت داستانی قوی، کیفیت عالی در فیلمبرداری و تدوین و نیز نبود صحنهها، صداها و شخصیتهای اضافی و گفتگوهای بیمورد، امتیازی بالا در تولید هر فیلم سینمایی است و تعقیب سایهها این امتیاز را در سطح خوبی دارد. بازیها خوب و دلنشین است و صدایِ صداپیشگان هم شخصیت ها را بهتر شکل داده است. حرکتِ دوربین و قاببندی دقیق و مناسب، همچنین برش و تدوین بینقص، محتوی و احساسات را به خوبی منتقل میکند.
❗️اتمامِ ساخت این فیلم در سال ۱۳۶۹ و در دورانی از تاریخ سینمای ایران است که بیشترین مشکلات و کمبودها از حیث تجهیزاتِ فنی و مالی وجود داشته است، اکنون که این کمبودها نیست چرا تولید چنین فیلمهایی افزایش نیافته است؟!
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🎥چند گام به جلو، کیلومترها عقب
این حکایت و خلاصهای یک جملهای از سیونهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه است.
💢 در دوره سیونهم نیز مشابه دورههای گذشته درمیان فیلمهای بخش داستانیِ جشنواره فیلمهای خنثی و سرگرمکننده، فیلمهای با مضامین هجمه و حمله به نظام و انقلاب و دین و ترویج سبک زندگی بیگانه، فیلمهای با محتوای پوچ و همچنین با محتوا و موضوعات خوب و آسیبشناسانه وجود داشتند.
🔺برخی فیلمسازان برای انحراف ذهن مدیران داخلی و خوشآمد خارجیها از شگردهای مختلفی استفاده کردند.
به عنوان مثال برای دور زدن مدیران و سپس داوران از شگرد زمان شاه استفاده شد. این روش بکر و دهانبند را فیلمسازان فیلم کوتاه در جشنواره سیونهم کشف کردهاند...
به عنوان مثال در فیلم کوتاه ضد یخ یک مامور خاطی و جنایتکار نمایش داده شد که برای منافع خود، سرباز وظیفه را کشت و گردن قاچاقچیان مواد مخدر انداخت، برای رد گم کنی دست خودش را هم زخمی کرد!...
🔺برخی دیگر از فیلمسازان کمی خلاقیت به خرج دادند و در ازای یک پیام مثبت و خوشایندِ مدیران، جبران مافات کردند و پاهای لنگی هم در فیلم گنجاندند. مثلا در فیلمهایی مثل شیهه و روبه شب رابطه حرامی در فیلم گنجاندند و آن را خیلی عادی جلوه دادند ..
متن کامل را در نشانی زیر مطالعه کنید 👇👇
http://roubesh.ir/post/245
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
وایپ
🔴تصویر پلیس و نیروهای نظامی در قاب سینما چگونهاست؟ آیا تخریب و تمسخر در سالهای اخیر عادیست؟
🎞فیلمهای پلیسی از دسته فیلمهایی هستند که اگر خوشساخت باشند طرفداران بسیاری خواهند داشت. اگر به سالهای گذشته نگاهی بیندازیم محبوبیت فیلمهای سینمایی «دهه شصت و هفتاد» و سریالهای تلویزیونی را به وضوح خواهیم دید. در دهههای گذشته سریالهای تلویزیونی پلیسی خیابان خلوتکن بودند. فیلمهای سینمایی، همیشه پلیس قهرمان و جذابی را به تصویر میکشید که همه میدانستند سرانجام در برابر قاچاقچیان و قاتلان پیروز است و چگونگی تعقیب و گریز و مبارزه این پلیس مقتدر برایشان جذابیت داشت.
🔹با عبور از این قهرمانسازیها به سالهایی رسیدیم که شعارهای دروغین «واقعیتمحوری» و «آینهسانی هنر و هنرمند»، ابزاری شد برای تضعیف و تخریب و پوششی شد برای پوشاندن ضعفهای هنرمندان در ناتوانی خلق شخصیتهای جذاب و دوستداشتنی.
🔹هر اندازه این شعارها و بیهنریها نمود بیشتری یافت به همان اندازه اقتدار نیروی انتظامی و امنیتی زوال بیشتری یافت.
در حدی که طی سالهای اخیر سینما به ابزاری برای تضعیف و تمسخر پلیس و نیروهای نظامی بدل شد. غالب فیلمها رد و نشانی از پلیس نداشتند مگر برای طعنه، تمسخر و تخریب تا حدی که نیرویی که باید مقتدر و مهربان باشد دشمن مردم وانمود شد.
راه دوری نرویم همین چند فیلم پرفروش اخیر که عنوان پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران نامیده شدند و یا بسیاری از فیلمهای نمایش داده شده یا نشده در جشنوارههای فجر این سالها غالبا نمایش وجهه خوب پلیس و تمام نیروهای امنیت و نظامی را دریغ کردند.
🔺فیلمهای سینمایی؛ «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، «انفرادی» مسعود اطیابی، «گشت ارشاد» سعید سهیلی، «متری شیشونیم» سعید روستایی، «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان، «علفزار» کاظم دانشی، «قصر شیرین» رضا میرکریمی، «سه کام حبس» سامان سالور، «چشم و گوش بسته» فرزاد موتمن، «قانون مورفی» رامبد جوان، «چهارانگشت» حامد محمدی، «ژن خوک» سعید سهیلی و «مجبوریم» رضا درمیشیان و بسیاری از فیلمهای دیگر...
🔺در تمام این فیلمها و بسیاری از فیلمهای دیگر که حتی با حمایت «ناجی هنر» و نهادهای دولتی دیگر از پول بیتالمال ساخته شدهاند به پلیس و نیروی نظامی این کشور حمله شد؛ به گونهای که انسان خیال میکند «دستورالعمل واجب الاطاعهای» صادر شده که کسی حق تخطی از آن را نداشته است.
🔹مطالعه و پایش ضریب تاثیر این فیلم های سینمایی در دیدگاه مردم جامعه؛ بهویژه جوانان و نوجوانان، به نیروهای نظامی میتواند بسیاری از حقایق را برای مسئولین کشور روشن کند.
🔺اگر نگاه واقع بینانهای به شرایط کنونی جامعه بیندازیم؛ «جوان و نوجوانی» که به واسطه سینما و انواع شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای مختلف داخلی و خارجی مخاطب این فیلمها بودند اکنون حس و تصور خوبی به پلیس و نیروهای امنیتی و نظامی ندارند، چه آنانی که وسط خیابانها هستند و چه آنانی که منفعل و مشغول روزمرهاند. مگر آنکه به واسطه تجربه خوب شخصی خود و یا اطرافیانشان قدرت تمیز برای آنچه دیدهاند و آنچه تجربه کردهاند را کسب کرده باشند.
🔹در حالیکه در «سینمای جهان» پلیس جایگاه «اقتدار و امنیت و ثبات» دارد و تصویری که از پلیس در فیلمها نمایش داده میشود اغلب اغراق آمیز و بسیار دور از واقعیت است.
🔹این اغراق تا حدیست که به عنوان نمونه شبکه CNN با انتقاد از نقش فیلمهای هالیوودی در ترسیم چهرهای خوب از پلیس خشن آمریکا بیان کرد؛ در دنیای واقعی "نژادپرستی سیستماتیک" و "پرخاشگری" در پلیس آمریکا بیداد میکند! حال آنکه پلیس از خط قرمزهای فیلمهای آمریکایی و حتی جهانیست. برون ریز این تصویر نیز در جامعه نمود دارد و محدودیتی از طرف مردم برای برقراری نظم و امنیت جامعه در اذهان مردم وجود ندارد و البته اقتدار دادن تا حدی که از انسانیت فراتر نرود، عاقلانه و درست هم هست.
🔹اگر از روی انصاف بخواهیم بررسی کنیم در میابیم که در هر صنف و شغل و جایگاهی، خوب و بد همیشه بودهاند و هیچ عقل و وجدانی حکم نمیکند که به بهانه واقعیت، تنها ضعفها را باید بیان کرد و اقتدار و امنیت و جانفشانی نیروی نظامی را ندید گرفت، به او حمله کرد و آرامش و اعتماد جامعه را سلب کرد.
🔹اگر جایگاه نیروی انتظامی و نظامی در میان مردم جامعه به واسطه همین سینما تضعیف نمیشد بسیاری از مردم فیلمهای راست و دروغ و «تقطیع شده شبکههای اجتماعی» از رفتار پلیس با مردم را نمیپذیرفتند و در مقابل از سوی این نیروها نیز در صورت بروز خطا، انگیزه بیشتری برای جبران و اصلاح و حتی الگوسازی بود.
🔹با وجود این تفاسیر نهادها و «مسئولین فرهنگی و حتی سیاسی» باید با حساسیت و جدیت بیشتری برای چگونگی تصویر نیرویهای پلیس و نظامی در فیلمها و اصلاح و جبران گذشته چارهاندیشی کنند.
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
وایپ
♦️نگاهی به فیلم غرور و افتخار ساخته گَوین اوکانِر ❓تصویر پلیس در فیلمهای غربی چگونه است؟
🎞در ماجرای این فیلم، با پلیسهای خوب و بد طرف هستیم. داستانِ خانوادهای که همه مردانش پلیس هستند و روایت اصلی پیرامون آنها شکل میگیرد. بین مردان این خانواده، هم پلیس های خوب هست هم بد.
پلیسهایِ بدِ این داستان با وجود فساد، آدمکشی، باجگیری، همکاری با آدمکشها و فروشندگان مواد باز هم آدمهای خوب و خانوادهداری هستند اگر هم کسی را زیر شکنجه میکشند آن فرد قطعا آدم بدی است و معمولا هم یک خلافکارِ سیاه است!
🔸همین موضوع هم به افتخار و غرور پلیس خدشهای وارد نمیکند. چون در فیلم میبینیم اگر همین پلیس خلافکار نباشد جمع اوباش همهجا را به هم میریزند!
🔸فیلم با صدای بلند میگوید و توجیه میکند: پلیسهای خوب هم کم نیستند. آنها کاملا پاک دست هستند آنها بیگناه و قربانی وفاداری به همکارانشان هستند آن هم برای حفظ اعتبار و مقام پلیس! برای همین است که شمای نوعی خیال میکنید همه پلیسها بد هستند!
🔸در این فیلم، پلیسهای خوب دنبال گیرانداختن خلافکارها و پلیسهای بد هستند برایشان هم مهم نیست آنها از اعضای خانواده شان باشند.
در آخر حتی پلیس های بد هم در اوج افتخار و قهرمانانه میمیرند و آنها با وجود دستهای آلوده، هنوز هم پیش بیننده اعتبار یک قهرمان را دارند!
🔹در هالیوود فیلمهای زیادی در مورد پلیس ساخته میشود. فیلمهایی با پلیسهای قهرمان، مردان خارقالعادهای که امنیت بخش و وجودشان حیاتی و نمادی از قدرت حاکمیت است افرادی که به تنهایی نه فقط کشور آمریکا بلکه گاهی جهان را امن میکنند! فیلمهایی که گاهی با هزینههای گزاف ساخته میشوند و معمولا پرفروشند و مخاطبهای زیادی دارند.
فیلمهایی مثل «جان سخت، هری کثیف، هفت، پلیس بورلیهیلز، پسران بد، اگر میتونی من رو بگیر، خیابان جامپ ۲۱، میسیسیپی میسوزد، بولیت، تغییر چهره، پلیس خفن، خزنده، ...»
🔸همگی داستانهای پلیسهای خوب و یا پلیسهای قهرمان هستند کیفیت این فیلمها طوری است که حتی اگر شما از پلیس خوشتان نیاید باز هم بیننده این فیلمها میشوید!
اما فیلمهایی مثل «غرور و افتخار، سرزمین پلیس، ستوان بد، تسخیرناپذیران، سِرپیکو ...» باوجود حضور پلیسهای بد، باز هم بازتابی از نیاز جامعه به پلیس و قهرمانسازی از همان چهرههای بد پلیس است با همان پیغام پلیسهای خوب و قهرمان کم نیستند!
🔸به جز فیلمهای پلیسی، در فیلمهای دیگر هالیوود، پلیس همچنان نقش «قهرمانِ مهربان، پناهگاه و نگهبان امین» را دارد، حتی در فیلمهای طنز نیز پلیس بیعرضه را قهرمان نشان میدهند.
اما همه این سرمایهگذاریهای هالیوود، هم برای اجرای سیاستِ نمایشِ آمریکای خوب و قدرتمند است که مصرف خارجی دارد و هم برای مصرف داخلی است و هدفش قهرمانسازی از پلیسی است که در جامعه حقیقی آمریکا به یک «قاتل ترسو» بیشتر شبیه است تا تامین کننده امنیت جامعه!
🔺اما در جامعه ایران اسلامی که پلیس ها در حقیقت «قهرمانانی جان برکف» هستند و بخش اعظم آنها باوجود سختیهای کار ،خطرات بسیار و حقوق کم، پاکدست و امنیتساز هستند در مورد آنها چه فیلمهایی ساخته میشود؟ بهایی که به این قهرمانان بیآوازه داده میشود چقدر است؟ آیا سیاه نمایی از چهره پلیس در فیلم های سینمایی ایرانی بخشی از «نمایش آمریکاییِ» ایرانِ بد و ضعیف نیست؟
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
🔴تکرار مکررات
🔸«سمیرا حسنپور» و «محمد صادقی» دو بازیگر سریال در حال پخش «بیهمگان» هستند. این سریال پربینندهترین سریال پائیزی تلوبیون شد.
🔸خانم حسنپور در این سریال نقش خانمی با پوشش چادر و اقای صادقی هم نقش یک پسر نخبه معتقد را بازی کردند.
🔸 بارها و بارها نحوه انتخاب بازیگران در سریالهای تلویزیونی مورد انتقاد بوده؛ اما این سریال نشان داد صداوسیما التفات چندانی به این امر نداشته است.
🔸خانم حسنپور در «جشنواره فجر» گذشته با یک ″تور″ بر سر حاضر شد، همچنین عکسها و فیلمهای محمد صادقی؛ بازیگر تازه وارد سریال هم، بی مبالاتی صداوسیما را تایید میکند.
❓ آیا قانونمندی، دقت در شرایط قراردادها یا حتی دقت در انتخاب بازیگر از کلاسهای بازیگری یا دانشگاهها و...و توجه به جزییات اخلاقی و رفتاری بازیگران این نوع نقشها انجامپذیر نیست؟
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
📍اگر ایران جای قطر بود!
🔹در جشنواره فجر انقلاب اسلامی سال گذشته، بخاطر تذکر حجاب به یکی دو نفر از شرکتکنندهها، مسئولان جشنواره مورد سوال واقع شدند!
🔸قطر در جام جهانی گشت ارشاد راه انداخته و از تماشاگران زن خواسته متناسب با قوانین لباس بپوشند، اگر تخطی کنند ممکن است با مجازات زندان روبهرو شوند!
❓انصافا اگر جای قطر و ایران در اجرای این قوانین عوض میشد، از سلبریتیها تا غربزدگان چه واکنشی نشان میدادند! احتمالا بجای اخبار جام جهانی، انتقادها، تخریبها و آه و نالههای این افراد تیتر اول رسانههای دنیا بود!
❓آیا غیر از این است که این اقدامات قطر، تهدید جدیای برای جهان استکبار محسوب نمیشود؟ بنابراین مخالفت چندانی با آن ندارند!
❓آیا غیر از آن است که ایران اسلامی با گفتمان «معنویت و دین مداری» در اوایل انقلاب کمونیست را و در ادامه لیبرالیسم را به چالش کشانده است؟
🔹این دشمنی برای ما شیرین است چون نشان از «عمق اثرگذاری» دارد
اما «وادادگی» مسئولین حوزه هنر و فرهنگ خیر!
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
❓آیا اثر فیلمهایی مانند دینامیت و انفرادی را میتوان جبران کرد؟
دینامیت و انفرادی پیام مشترک در قالب دو قصه
🎞فیلم سینمایی دینامیت به کارگردانی سید مسعود اطیابی، داستان ساکنینِ ساختمانی را روایت میکند که تضادهای فکری افرادِ آن موقعیتهای طنز فیلم را شکل میدهد. مولفان اثر، هر یک از شخصیتهای ساختمان را نماینده یک قشر از اقشار جامعهی فعلی معرفی میکنند.
ساکنین این ساختمان، دو طلبه ، دو دختر و یک مدیر است.
یکی از طلبهها به نام هادی(پژمان جمشیدی) از دید کارگردان فیلم، نماینده قشر انقلابی است. طلبه دیگر یک فرد معتدل و اصلاحطلب است، دخترها هم یکی اصطلاحا خاکستری و دیگری افراطی و نقطه مقابلِ هادی است، مدیر ساختمان نیز فردی خلافکار است.
مطالعه مطلب کامل در نشانی زیر👇👇
http://roubesh.ir/2022/12/04
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتشار فیلمهایی جدید از شهید سلیمانی در مستند «پاییز پنجاه سالگی»
🔹«محسن اسلامزاده» سال گذشته با مستندی درباره مرکز کاهش آسیبهای زنان به «جشنواره حقیقت» آمد. این مستند با انتقادها و تحسینهای فراوانی روبرو شد و برگزیده شدنش مسیر جدیدی را برای سایر هنرمندان ایجاد کرد.
🔹اسلامزاده در شانزدهمین دوره این جشنواره که به دو صورت حضوری و آنلاین درحال برگزاری است، با مستند «پاییز پنجاه سالگی» با محوریت فعالیتهای شهید سلیمانی و یارانش؛ بهویژه شهید «محمد جمالی»، از جبهه تا مبارزه با اشرار جنوب شرق و سپس مبارزه با داعش در منطقه، به جشنواره آمده است.
🔹این فیلم که در اولین نوبت پخش خود با استقبال مخاطبان همراه شد؛ حرفهای جدیدی برای گفتن دارد. به عنوان نمونه، درخواست تعدادی از زنان هتک حرمت شدهی مناطق جنوبی از شهید سلیمانی که از ایشان میخواهند امنیت زنان در این مناطق را تامین کنند...
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
https://eitaa.com/joinchat/4231135257C70a558247b