eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
740 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسله نشست های علمی ( صد و بیست و پنجمین نشست) 📒حکمرانی در قرآن 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی ⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور 📅زمان: یکشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵: الی ۱۵ 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/11261
📒سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارک‌رمضان آیه‌ی سُنبُله، برکت در فعل خیر یا برکت در فاعل خیر (قسمت هفتم) در میان مفسران در مورد تعبیر «مثل الذین ینفقون اموالهم» اختلافی وجود دارد که آیا کلمه‌ای در این میان در تقدیر است یا نه؟ بعضی معتقدند که کلمه «نفقه» یا «صدقه» قبل از «الذین ینفقون» و یا کلمه «زارع» یا «باذر» قبل از «حبه» در تقدیر گرفته شده، و این تقدیرگریزناپذیر است؛ چرا که حبه در آیه، مَثَلِ آن مالی است که در راه خدا انفاق می­شود نه مَثَل شخص انفاق کننده؛ ولی برخی دیگر از مفسران هستند که چیزی را در این میان در تقدیر نمی‌گیرند.علامه طباطبایی در المیزان معتقد است این نوع صناعت و این طرز سخن گفتن در قرآن کریم امری شایع است و قرآن در موارد متعددی از چنین سبکی استفاده کرده است. در این گونه موارد که نوعا قصه‌های فرضی قرآن است، تنها به ذکر بخش اصلی و مهم از داستان اکتفا می‌شود.[1]اما ناصر مکارم شیرازی در تفسیر نمونه به گونه‌ای دیگری به تفسیر این آیه پرداخته و می‌گوید: «هیچ گونه دلیلی بر حذف و تقدیر در آیه نیست و تشبیه افراد انفاق کننده به دانه های پر برکت تشبیه جالب و عمیقی است گویا قرآن میخواهد بگوید: عمل هر انسانی پرتوی از وجود اوست و هر قدر عمل گسترش یابد، وجود انسان در حقیقت توسعه یافته است. به تعبیر دیگر قرآن عمل انسان را از وجود او جدا نمیداندو هر دو را اشکال مختلفی از یک حقیقت می­شمرد بنابراین هیچ گونه حذف و تقدیری در آیه نیست و اشاره به این است که انسانهای نیکوکار در پرتو نیکی­هایشان نمو و رشد معنوی پیدا می­کنند و این افراد همچون بذرهای پرثمری هستند که به هر طرف ریشه و شاخه می­گستراندو همه جا را زیر بال و پر خود می­گیرد.»(نمونه، ج 2، ص 314) این تحلیل از تفسیر نمونه در مورد اینکه عمل هر انسانی پرتوی از وجود فرد انسان است بسیار قابل اعتناست. در این نگاه، انفاق فی سبیل الله نه تنها موجب برکت و ازدیاد مال بخشیده‌شده می‌شود، بلکه موجب تکثیر و برکت در ناحیۀ خود فرد انفاق‌کننده نیز می‌شود. بدین‌سان برکت و تکثری که از رهگذر انفاق فی‌سبیل الله بوجود می‌آید نه به یک صورت، بلکه به صور مختلف رخ می‌دهد: 1. تکثیر مال رفته (انفاق شده) و اینکه این مال دست به دست در میان مردم انتقال پیدا می­کند و تمامی ندارد. 2. تکثیر مالِ مانده پیش فرد انفاق کننده که آن نیز برای صاحب مال (انفاق کننده) برکت پیدا می‌کند چرا که مال انفاق شده از آن مال اصلی بوده است و انفاق مال، موجب برکت در همۀ مال می‌شود. 3. اینکه فرد انفاق کننده با عملی که انجام می‌دهد و انفاقی که صورت می‌دهد از خود الگویی درست می‌کند و خود را به مثابه یک حبه و دانه، در جامعه تبدیل به صدها و هزاران حبه می­کند و بسیاری از انفاق کننده‌ها در جامعه و در آیندۀ نسل او به مشی او تمسک و تأسی کرده و آنها هم انفاق فی‌سبیل الله می‌کنند. 4. اینکه خود فرد انفاق کننده به موجب عمل بزرگ انفاق، و بزرگ‌تر از آن عمل فی‌سبیل‌الله، بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و تبدیل به فردی در مقیاس یک جامعه (حبه‌ای در مقیاس هفتصد حبه) وفردی در مقیاس یک امتبدل می‌شود.
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست اول، «مسجد، الگوی جامعه اسلامی» 👤ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : سه شنبه 23 فروردین ماه 1401 مصادف با دهم ماه مبارک رمضان ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/11265
با توجه به مسدود شدن صفحه اینستاگرام پژوهشگاه لطفا به آدرس زیر مراجعه کنید و به دوستانتان نیز اطلاع دهید تا مانند گذشته بتوانیم فعالیت های پژوهشگاه را به خوبی انعکاس دهیم. https://www.instagram.com/isca.ac_ir/
سلسله نشست های علمی ( صد و بیست و ششمین نشست) 📒حکمرانی در قرآن 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی ⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور 📅زمان: دوشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵: الی ۱۵ 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/11267
⬅️سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی ✅نشست سوم: انقلاب اسلامی و سبک زندگی قرآنی 👤ارائه کننده: حجت الاسلام عیسی عیسی زاده رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی 📒دبیر علمی: دکتر سید جواد میر خلیلی ⏰زمان: سه شنبه 23 فروردین ماه 1401 ساعت 13:30 الی 15 ⬅️مکان: تهران- خیابان انقلاب-بین خیابان وصال شیرازی و قدس-کوچه اسکو-پلاک 15 🔷لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/maarefconf ⬅️مجری: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬جرعه‌ای از قرآن 🔷موضوع: معرفی فرهنگنامه موضوعی قرآن کریم 👤سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی زاده 🌐 https://eitaa.com/isca24/11270
⬅️سلسله نشست های تاریخ در قرآن با حضور اساتید حوزه و داننشگاه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی مهدوی راد ⏰زمان: دو شنبه 22 فروردین ماه 1401 ساعت 12 تا 13 ❇️لینک ورود به جلسه https://dte.bz/historyconf 🔷مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/11271
🔰 سلسله نشست های بازنمایی هویت و آرمان طلبگی در جهان معاصر؛ نشست پنجم با موضوع "آرمان طلبه عصر امام خمینی" 👤 ارائه کننده: حجت‌الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری استادیار گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸 دوشنبه ۲۲ فروردین ساعت ۱۴:۳۰ 🔸جمکران مرکز مدیریت حوزه علمیه، سالن معاونت آموزش 🌐 لینک جلسه: https://zil.ink/dawat_ @isca24
✅گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حبیب‌الله بابایی درباره پروژه قرآن و تمدن(بخش نخست) 📒فهم تمدنی قرآن متعهد به حل مسائل اجتماعی است 📒دفتر تبلیغات اسلامی چند روز پیش از برگزاری آخرین جلسه مباحثاتی «خوانش تمدنی از قرآن» در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد که به این ترتیب سیر «ترتیبی ـ کل قرآن به‌مثابه اولین فاز از پروژه «فهم تمدنی قرآن» پس از پنج‌سال گفت‌وگو (بیش از ۱۲۰ جلسه) به پایان رسید. ⬅️درباره فعالیت صورت‌گرفته و بحث فهم تمدنی از قرآن روزنامه فرهیختگان با حبیب‌الله بابایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت و گویی انجام داده است که در لینک زیر متن آن را از نظر می‌گذرانید. 🌐http://dte.bz/krcC0
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬جرعه‌ای از قرآن 🔷موضوع: اعجاز کیهان شناسی قرآن کریم 👤سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی 🌐https://eitaa.com/isca24/11274
⬅️سلسله نشست های تاریخ در قرآن با حضور اساتید حوزه و داننشگاه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری 🔹 آیات قرآن در مورد امیر المؤمنین (علیه السلام) ⏰زمان: سه شنبه 23 فروردین ماه 1401 ساعت 12 تا 13 ❇️لینک ورود به جلسه http://dte.bz/historyconf 🔷مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/11271
سلسله نشست های علمی ( صد و بیست و هفتمین نشست) 📒حکمرانی در قرآن ( انقلاب اسلامی و سبک زندگی) 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده ⬅️دبیر علمی : دکتر سید جواد میر خلیلی 📅زمان: سه شنبه 23 فروردین ماه 1401 ساعت13:30: الی 15 💠لینک ورود به جلسه 🌐 http://dte.bz/maarefconf 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی،پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/11276
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬جرعه‌ای از قرآن 🔷موضوع: معرفی کتاب امید در زندگی از منظر قرآن 👤سخنران: -حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر مومنی 🌐https://eitaa.com/isca24/11278
📢 رهبر انقلاب، امروز: استغفار در میدان‌های ملی ما را به توفیقات بزرگ می‌رساند ◀️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رمضانی مسئولان نظام: یکی از چیزهایی که در دعاهای ماه مبارک رمضان تکرار شده، مسئله‌ طلب مغفرت الهی است. خب استغفار یعنی چه؟ یعنی معذرت خواهی. از خیلی از کارها، از بسیاری از کرده‌ها و نکرده‌های خودمان از خدای متعال باید معذرت بخواهیم. ◀️ نگاهمان هم به استغفار این نباشد که فقط مثلاً برای گناهان شخصی و برای شستشوی دل خودمان استغفار کافی است، نه؛ استغفار در میدان‌های ملی و در میدان‌های بزرگ اجتماعی کارکرد و تأثیر دارد و ما را به توفیقات بزرگ می‌رساند. ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ _
سلسله نشست های علمی ( صد و بیست و هشتمین نشست) 📒حکمرانی در قرآن (نظام سیاسی از منظر قرآن کریم) 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی ⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور 📅زمان: چهار شنبه 24 فروردین ماه 1401 ساعت 13:45 الی 15 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی،پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/11280
📒سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارک‌رمضان برکت و رحمت در توسعۀ «خیر» (قسمت هشتم) کنش‌گران خیر همیشه فرد نیستند، همان‌طور که کنش خیر نیز همیشه خیر واحد و خیر ساده و خیر یک بُعدی نیست. گاه کنگشران خیر متعدد هستند، و بلکه گاه کنشگر و یا فاعل خیر یک جامعه و بلکه یک امت است. در این صورت تضاعف و تبرک خیر نه در هفتصد برابریِ یک خیرِ فردی، بلکه در هفتصد برابریِ خیر جمعی (هفتصد جمع و جامعه) و بلکه خیر امت (هفتصد امت) ظاهر می‌شود. و آنجا که فعلِ خیر پیچیده، چندلایه، و چندبعدی می‌شود، تضاعف و تکثر آن نیز به شکل پیچیده و چند شاخه می‌شود نور بر نور، برکت در برکت، و خیر در خیر را موجب می‌گردد. نکته مهمی که در این میان و در تضاعف میان بعض‌بعض‌های اجتماعی بوجود می‌آید و باید آن را در منطق تکثر و تبرک خیرات مورد تأکید و توجه قرار داد، فضل و رحمت الهی و تأثیر آن در تکثیر و تکبیر خیر جمعی و تبدیلِ آن به خیر کلان تمدنی است. بهرحال خیر تمدنی زمانی در مقیاس تمدن ظاهر می­شود که برکت لازم را پیدا بکند، و برکت یافتن یک کار خیر هم بستگی به فضل و رحمت الهی دارد. در واقع این رحمت الهی است که یک انفاق را از یک حبه به صدها و هزاران حبه تبدیل می‌کند. نکته بسیار مهم اینکه، رحمت الهی، فقط مختص مومنین (با وصف رحیمیه) نیست، بلکه این رحمت الهی (با صفت رحمانی) هم هست، و شامل اعمال و انفاق غیرمومنین از مذاهب مختلف و بلکه از جامعه انسانی نیز می‌شود. یعنی چنین نیست که اعمال نیک و خیر انسان‌ها در جامعه اسلامی پاداش و پیامد نیکی نداشته باشد و ثمرات مضاعفی را در مناسبات اجتماعی باعث نگردد. بدین‌سان خیر کثیر صرفا برآمده از خیر مومنان و یا مسلمانان نیست بلکه اساسا تمدن اسلامی در خیرهای کثیرش مدیون مسلمانان از مذاهب مختلف و شاید حتی از اهل کتاب و یا غیرمسلمانان باشد. البته و بلاشک تفاوتی هست بین خیری که از سر ایمان بالله و فی سبیل الله انجام یافته باشد و خیری که صرفا برای ارضای خواسته‌های فطری و انسانی صورت گرفته باشد. https://eitaa.com/isca24/11281
✅سلسله نشست‌های جایگاه، کارکرد و نقش مسجد در جامعه اسلامی. 📒نشست دوم، «تبیین الگوی مفهومی آسیب شناسی وضعیت مسجد در ایران» 👤ارائه دهنده:دکتر امیر مسلم کاشانی زاده 📒دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد قرائتی 💠زمان : چهار شنبه 24 فروردین ماه 1401 مصادف با یازدهم ماه مبارک رمضان، ساعت 18 ⬅️لینک ورورد به جلسه 🌐 http://dte.bz/historyconf 🌐https://bbb04.dte.ir/b/6eg-aih-u5a-tbi 📒مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/11283
🔻 روز گذشته "مقام معظم رهبری" از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چه خواستند؟ 🔸مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار روز گذشته با مسئولان نظام در دهمین روز از ماه مبارک رمضان با اشاره به نام دفتر تبلیغات اسلامی، درخواستی را از مراکز متعهد رسمی کشور از جمله این دفتر داشتند. 🔹به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته (سه‌شنبه) در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام تصریح کردند: مسئله‌ی حیاتی فرهنگ خیلی مهم است، و یک مجاهدت هوشمندانه در زمینه‌ی علم و فرهنگ لازم است و در جهت درست، که مراکز متعهّد رسمی مثل وزارت ارشاد، مثل سازمان تبلیغات، مثل ، مثل صدا و سیما، مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجه‌ی اوّل، مخاطب این درخواست هستند و در درجه‌ی دوّم ــ حالا درجه‌ی دوّم نمیشود گفت ــ طبعاً‌ فعّالان فرهنگی گسترده‌ی در سطح کشور که بحمدالله کم نیستند و زیادند. همه حقیقتاً‌ باید به این مسئله‌ی حیاتی فرهنگ برسند و اهمّیّت بدهند؛ منتها این [کار] اوّلاً‌ باید به صورت مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی باشد، ثانیاً‌ باید هوشمندانه باشد و چشم‌بسته و علی‌‌العمیا و مانند اینها نباشد، و در جهت درست حرکت کنند. یکی هم این [مسئله] است. 💥جهت مشاهده متن کامل بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار، بر روی نشانی https://www.leader.ir/fa/speech/25669/ کلیک نمایید.
📢 مراسم بزرگداشت شهدای روحانی حادثه حرم مطهر رضوی 🔹به مناسبت شهادت شهدای مظلوم روحانی حادثه حرم مطهر رضوی حجج اسلام و المسلمین اصلانی و دارایی(ره) مراسم بزرگداشتی از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه های علمیه، ، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز خدمات حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه الزهراء برگزار میگردد. 🔹زمان: پنجشنبه 25 فروردین، بعد از نماز ظهر و عصر 🔹مکان: مسجد اعظم 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
سلسله یادداشت های دکتر حبیب الله بابابایی در ماه مبارک‌رمضان «خیر متوسط»، «خیر بزرگ» (قسمت نهم) عمل خیر و انفاق را میتوان دارای مراتب دانست. این مراتب با توجه به انگیزه و قصد و نیت انفاق‌کننده، نتیجه انفاق در مراتب مختلف را متأثر می‌کند. این مراتب خیر و نیکی را می‌توان در چندگونه و چندین سطح از خیر کوچک، خیر متوسط، خیر بزرگ، و خیر باطل دنبال کرد. «خیر فی‌سبیل‌الله» (خیر متوسط) یک مرتبه از خیر که البته ارزشمند است، خیر متوسط و خیر فی سبیل الله است. در مرتبه خیر فی الله که در قسمت بعدی بدان خواهیم پرداخت، آنچه مقصد و هدف است تنها وجه الله است و نه چیز دیگر، اما آنچه در مرتبه­­ی فی سبیل الله مورد توجه است، نبودن در سبیل طاغوت،دور بودن از انحراف، و سالم بودن از آلودگی و گناه است. طبق آیات قرآنی همین مقدار از فی سبیل الله بودن و سلامت راه کافی است برای رشد و تضاعف در خیر، و برای تکثر و توسعۀ یک حبه خیر، به هفتصد دانۀ خیر. «خیر فی‌الله» (خیر بزرگ) بالاترین خیر آن است که عمیق­ترین و شدیدترین ارتباط و اتصال را با خیر مطلق و یا خیر بی‌نهایت برقرار کرده باشد. این مرتبه را خیر فی‌الله (نه خیر فی‌سبیل الله)می‌گویند. در این مرتبه توجه و نیتِ فرد انفاق کننده نه صرفا بهشت و یا نعمت الهی،بلکه رسیدن به رضایت خدا و وجه الله است. به بیان دیگر، خیر فی الله، خیری است نه برخاسته از ترس از عذاب و یا توقع ثواب، بلکه برخاسته است از محبت به خدا.عمل خالصانه برای خدا و اطعام مسکین و یتیم و اسیر برای وجه الله، آنجا که وجه الله را صفت ذاتی حق بگیریم، برخاسته ازاعتقاد به اهلیت و استحقاق خدا برای عبادت شدن(انجام عمل تنها با انگیزه رضای او«انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لا شکورا») است، و آنجا که وجه الله را صفت فعلی خدا بدانیم، برخاسته از استفاضه و طلب رحمت و رضایت خدا و اِعراض از غیرخدا در کسب ثواب و پاداش است. بدین‌سان اوج خیر و نهایتِ آن همین مرتبۀ از خیر است که در نهایت خلوص و تقرب به خداوند حاصل می­شود. چنین نیتی و چنان عمل ماندگار و رفتار بزرگی (در مقیاس یک جهان و یا یک تمدن) از بندگان آزاده سر می‌زند که آنچنان مقرب‌اند که قیودات انسانی و محدودیت­های مادی آنها را در عمل به خیر محدود نمی‌کند. آزاده بودن، حریت داشتن، رضای خدا را بر رضای خلق ترجیح دادن، و از نارضایتی غیرخدا هراس نداشتن، آثار فراوان اجتماعی دارد، همان طور که انتساب و اتصال عمل به حقیقت لایتناهی و عمل فی الله و لوجه الله نیز به لحاظ وجودی پیامدهای بی‌نهایتی (فراتر از یک تمدن و یا حتی فراتر از زمان و مکان) دربر خواهد داشت.بدین‌سان عمل فردی که کارش را لوجه الله انجام می‌دهد تا سطح بی‌نهایت توسعه می‌یابد. حال آنگاه که جمع و جامعه و بلکه یک تمدن افعال انسانی و اخلاقی خود را لله و لوجه الله انجام بدهد، تصاعد خیر در آن فراتر از تصور خواهد بود و دامنۀ آن بسیار پیچیده و پیشرفته در بی‌نهایت خواهد بود. در این نقطه، تمدنی شدن فعل انسان برآمده است از دو عنصر اجتماعی بودن فعل (گستردگی و کلان‌بودگی فعل) و فی‌الله بودن فعل انسانی است. خیرات اجتماعی آنگاه که فی الله و یا حتی فی سبیل الله انجام می‌گیرد، خیری در مقیاس خودِ خدا می‌شوند، ماندگار می‌ماند و در مقیاس جهان و بلکه فراتر از جهان اثرگذار می‌شود.