eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
749 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
دوازدهمین روز بهار، مژده سرزمینی مستقل است برای مردمانی اندیشمند و بزرگ. مردمانی که در طوفان ها و صاعقه ها دست در دست یکدیگر تنها به استقلال وطن می اندیشند. "۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی مبارک"
خدیجه و علی(ع) منبع: کانال ایتای دکتر مصطفی صادقی عضو هیات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📣 از سخنان امیرمؤمنان یادکرد چندانی از جناب خدیجه ام‌المؤمنین به ما نرسیده و ثبت نشده است جز آنچه در خطبه قاصعه آمده که فرمود: من و خدیجه جزو نخستین ایمان آورندگان به رسول‌خدا بودیم و با او نماز می‌خواندیم. ❤️ اما برای (ع) مادری کرد و همچون فرزندی او را تربیت نمود. 6️⃣ زیرا علی(ع) از حدود شش سالگی به سبب حادثه‌ای به خانه پیامبر وارد شد و تحت تربیت او و همسرش قرار گرفت و تا سال دهم که خدیجه از دنیا رفت ۱۴ سال در خانه او زندگی کرد. 🔍 پس طبعاً خدیجه(س) در این دوران نقش مهمی نسبت به امیرمؤمنان ایفا کرده است. ⛔️ اما این خبر واحد که در کتابی از قرن نهم آمده است که در بیعت خدیجه با پیامبر، ولایت علی(ع) هم شرط شد؛ صحیح نیست. ✅ چون اسلام آوردن در زمان پیامبر چنین شرطی نداشت. به علاوه بیعت با پیامبر در آن زمان معمول نبود. ⚔️ امیرمؤمنان یکی از دختران خود را خدیجه نام نهاد. او همسر پسر عمویش عبدالرحمن بن عقیل است که در کربلا به شهادت رسید. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📲اپلیکیشن فرهنگنامه و دانشنامه قرآنی معنویت ▪️بر گرفته از کلان پروژه‌های فرهنگ قرآن و دائره المعارف قرآن کریم ▫️در بردارنده صدها مدخل اصلی و هزاران عنوان فرعی ▪️استواری بر پایه نظام الفبایی در چینش موضوعات ▫️امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات قرآنی مورد نیاز متخصصان ▪️نمایش درختی موضوعات ▫️امکان اشتراک گذاری متن ▪️و ... 🔸تولید شده در اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 📥لینک دانلود در کافه بازار:‌ https://cafebazaar.ir/app/isca.quran.manaviat ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در «روابط انسانی» (قسمت یازدهم: «امر به معروف و نهی از منکر» ضامن بقا و گسترش «ایمان») (۵) نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان از منظر تفسیر نمونه و آیت الله مکارم شیرازی، دو فریضۀ «امر به معروف و نهی از منکر» ضامن گسترش و بسط ایمان و اجرای همه قوانین فردی واجتماعی است. اگر این دو وظیفه اجرا نگردد ریشه ‌های ایمان در دلها نیز سست می گردد و پایه‌های آن فرو می‌ریزد. از این آیه به دست می آید که «مسلمانان تا زمانی یک "امت ممتاز" محسوب می گردند که دعوت به سوی نیکی‌ها و مبارزه با فساد را فراموش نکنند، و آن روز که این دو وظیفه فراموش شد نه بهترین امتند و نه به سود جامعه بشریت خواهند بود». ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️اگر روزه گرفتن برامون خیلی سخت بود باید چکار کنیم؟! 🎙کارشناس: حجت الاسلام محمدی ◽️کاری از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/isca24/12923 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/Xco3K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روزیازدهم ماه مبارک رمضان 👈 حجت الاسلام والمسلمین لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ❎مشاهده در آپارات 🌐https://www.aparat.com/v/sUL7m 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/Xco3K 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. https://eitaa.com/isca24/12925 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
30.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬جرعه‌ای از قرآن 🔷موضوع: تولید، دانش بنیان 👤سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین شیرزاد کمانگر ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
مقایسه الگوی تمدنی ایران، ترکیه و مالزی در بیان نورالدین بولحیه (استاد باتنه الجزائر) نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان در همایش گفتگوی ایران و جهان عرب، نورالدین بولحیه استاد دانشگاه باتنه الجزایر چه آنجا که در پنل علم به طرح بحث پرداختند و چه وقتی که در اختتامیه سخنرانی کوتاهی کردند رویکرد متفاوتی در تحلیل موقعیت تمدنی ایران امروز داشتند. در پلن تخصصی علم، بولحیه امتیاز نظریه امام خمینی را در مقایسه با بسیاری از نظریات اندیشمندان، در تحقق‌یافتگی آن و امتداد عینی آن دانستند. در نظر ایشان، ایران در تجربه چهل سالگی خود در قامتی بزرگتر از مذهب ظاهر شده و مرزهای مذهبی را به سمت مرزهای انسانیت در نوردیده است. سخنرانی ایشان در اختتامیه هم در همین راستا بود که گفتند جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی اولین کسی بود که دست یاری به سمت مسلمانان دراز کرد و با همان دست به سینه آمریکا کوبید (اذله علی المومنین و اعزه علی الکافرین). از همین منظر تحلیل بولحیه در مقایسه ایران با ترکیه و مالزی اندکی متفاوت از جناب عمار الطالبی بود. دکتر طالبی مالزی را در فرآیند تمدنی اش مهم تلقی کرده و عنصر علم را عنصر مرکزی حرکت مالزی ارزیابی کرد، ولی نورالدین بولحیه پروژه تمدنی مالایایی‌ها و ترک‌ها را اقتصاد دانست و پروژه ایرانی‌ها را در حرکت تمدنی‌‌شان رسالت‌محور و بر مدار انسانیت و ارزش‌ها تعریف کردند و تصریح کردند که نقطه امتیاز و قدرت اصلی ایرانیان در همین رسالت‌محور بودن‌‌شان است. اگر نبود هویت رسالتی ایرانیان، ایران امروز بیش و پیش از ترکیه و مالزی رشد مالی و اقتصادی به دست آورده بود. بولحیه در انتها با اشاره به آیه "شهدا علی الناس" بدین نکته اشاره کردند که ایران، نه در مقیاس امت بلکه در مقیاس بشریت باید الگو باشد و نقش آفرینی کند. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
⬅️سلسله جلسات حکمرانی در قرآن 📅از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ تا آخر ماه مبارک رمضان ◾️همه روزه به جز تعطیلات رسمی ⏰ ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۴ 🎙ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین استاد نجف لک زایی 📒دبیر علمی :دکتر سید سجاد آل غفور 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf 🗒پخش زنده با ترافیک رایگان اینترنت 🌐 http://Tv.balaghair 📁مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📲اپلیکیشن فرهنگنامه و دانشنامه قرآنی محیط زیست ▪️بر گرفته از کلان پروژه‌های فرهنگ قرآن و دائره المعارف قرآن کریم ▫️در بردارنده صدها مدخل اصلی و هزاران عنوان فرعی ▪️استواری بر پایه نظام الفبایی در چینش موضوعات ▫️امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات قرآنی مورد نیاز متخصصان ▪️نمایش درختی موضوعات ▫️امکان اشتراک گذاری متن ▪️و ... 🔸تولید شده در اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 📥لینک دانلود در کافه بازار:‌ https://cafebazaar.ir/app/isca.quran.zist ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا دختر باید در ۹ سالگی روزه بگیرد ولی پسر در ۱۵ سالگی؟! 🎙کارشناس: حجت الاسلام محمدی ◽️کاری از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت دوازدهم: «امر به معروف و نهی از منکر» راهی برای «تولید مبدأ ایمان») (۶) نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان از یک نظر دیگر، اساسا ایمان در برخی از آیات قرآنی مانند آیۀ « كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» به معنای تولید مبدأ ایمان است. در این آیه، خطاب آیه مومنان است، حال این پرسش پیش می‌آید که در خطاب به مومنان، کلمۀ تومنون چه معنایی خواهد داشت؟ از این نظر، تومنون علاوه بر اینکه به ایمان‌هایی با متعلقات مختلف (ایمان به خدا، ایمان به معاد، ایمان به غیب، و غیره) اشاره دارد، به تولید مبدأ ایمان، تولید پیوسته و مستمر ایمان، حفظ ایمان، و توسعه و تعمیق ایمان نیز نظر دارد. یعنی می گوید که ای کسانی که ایمان آورده اید، به معاد هم ایمان بیاورید، به غیب هم ایمان بیاورید. علاوه بر این آیه می‌گوید که ای کسانی که ایمان آورده اید، همچنان سرچشمه ایمانی تان را حفظ کنید، همچنان و به طور پیوسته ایجاد ایمان بکنید، و همچنان حفظ ایمان داشته باشید. بدین‌سان امر به معروف و نهی از منکر نه صرفا نتیجه ایمان باشد، بلکه خود عامل تولید ایمان در جامعه و بلکه در خود فرد مومن است، و فرد مومن خود، با انجام امر به معروف و نهی از منکر، ایمان بیشتری پیدا می کند. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 تفسیر دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان 👈 حجت الاسلام والمسلمین استاد لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی ❎مشاهده در آپارات 🌐https://www.aparat.com/v/MLjeI 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/43E7U 💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. https://eitaa.com/isca24/12933 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📲اپلیکیشن پرسمان‌های قرآنی ▪️۱۰۰۰۰ پرسش و پاسخ قرآنی ▫️درخت موضوعات با بیش از ۲۵۰۰۰ موضوع ▪️پاسخ های متقن توسط اساتید و کارشناسان ▫️فهرست موضوعی پرسش‌ها ▪️فهرست پرسش‌ها براساس کلیدواژه ▫️اشتراک گذاری متن در شبکه های اجتماعی ▪️و ... 🔸تولید شده در اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 📥لینک دانلود در کافه بازار:‌ https://cafebazaar.ir/app/ir.isca.question ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🕗 سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴٠۲، ساعت ۲٠ 📱به صورت زنده در کانال ایتا حجت الاسلام حسین میرزایی (نماینده مجلس شورای اسلامی) به آدرس؛ @huseinmirzaie_ir ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
⬅️ سلسله نشست های مدرسه آزاد علمی حکمت و حرکت 🔰موضوع: روایت قرآن از تغییر اجتماعی 🎙 ارائه دهنده: دکتر سیدعلی نقی ایازی 📅زمان:از دوشنبه 14 فروردین 1402 به مدت 3 شب ⏰ساعت 21 🔹مکان: مشهد- امام رضا 11- ساختمان شماره 10 ◾️مجری:پژوهشکده اسلام تمدنی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن 📒حکمرانی در قرآن و نهج البلاغه ( جلسه 176) 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی ⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور 📅زمان: دوشنبه 14 فروردین ماه 1402 ساعت 12:45 الی 14 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
گروه سیره اهل‌بیت از پژوهشکده تاریخ و سیره برگزار می‌کند: 🎤 کرسی ترویجی نقد دیدگاه‌های اهل‌سنت و مستشرقان درباره گزارش‌های اختلاف روحیات امام حسن و امام حسین علیهما السلام فردا سه شنبه 15 فروردین 1402 ساعت 10 تا 12 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ سالن شهید سلیمانی (طبقه 2) آدرس حضور مجازی: dte.bz/historyconf
✳️حضور پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 🔗 متن خبر در لینک زیر↙️ 🌐 quran.isca.ac.ir/fa/News/Detail/700 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سلسله یادداشت های «جستجوی عدالت در قرآن» قسمت چهارم: عدالت اجتماعی «با» مردم یا «برای» مردم؟َ نویسنده:دکتر احمد اولیائی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان به نظر می رسد مردم عمدتاً در بحث عدالت اجتماعی، حالت انتظار و قعود دارند تا اقامه. بدین معناکه انتظار دارند بسط عدالت در جامعه توسط حاکمیت صورت گیرد. البته این انتظار به نوعی طبیعی است چرا که در وضعیت دولت_ملت (nation_state) هستیم. دولت_ملت یا دولت ملی شکل خاصی از حاکمیت و دولت سازی مدرن است که ساختارهای اداری، اقتصادی و فرهنگی مشخص و منضبط دارد و عقلانیت سیستمی در آن در جریان است. فارغ از ارزش گذاری بر این مدل، منابع، عمدتاً در اختیار سیستم یا دولت یا حاکمیت (state) است. یعنی مردم در توزیع معادن، آب ها، جنگل ها، انرژی، گاز، نفت، یارانه ها و غیره نقشی ندارند. همین وضعیت، یک دولت حداکثری (maximum state) و نوعی دولت گرایی (statism) ایجاد می‌کند که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی سال نو در حرم رضوی فاصله گرفتن از آن را توصیه کردند. مردمی که با این وضعیت رو به رو هستند مقوله توزیع و عدالت اجتماعی را نیز از دولت و حاکمیت انتظار دارند. حال، این انتظار، رافع وظیفه مردم و حتی حق مردم (اگر اقامه عدل را حق بدانیم چون قیام به فضایل حق انسان است) است یا خیر، بیشتر باید بررسی شود اما بنظر می رسد آیه ۲۵ سوره حدید؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» برای اقامه عدل توسط مردم اهمیت خاصی قائل است. (این بحث، ادامه دارد...) ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
تأملات قرآنی در باب «روابط انسانی» (قسمت سیزدهم: پناه‌ِ فرهنگی ما؟) نویسنده:دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منبع: کانال ایتای ایشان یکی از مفاهیم کلیدی در موضوع مناسبات انسانی، موضوع «پناه» در قرآن است. اینکه از چه چیزی و به چه چیزی باید پناه برد و اینکه کی و چگونه باید پناه جست، از جمله پرسش‌های مهم ذیل این موضوع است. لوط پیامبر خطاب به قوم خود گفت: لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ (كاش براى مقابله با شما قدرتى داشتم يا به تكيه‌گاهى استوار «پناه» مى‌جستم.). قرآن در باره پناه جستن اصحاب کهف نیز می‌گوید: وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا (و چون از آنها و از آنچه كه جز خدا مى‌پرستند كناره گرفتيد، پس به غار «پناه» جوييد، تا پروردگارتان از رحمت خود بر شما بگستراند و براى شما در كارتان گشايشى فراهم سازد.). زن عمران و مادر حضرت مریم هم بعد از وضع حملش خطاب به خدا کرد و گفت: فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ ۖ وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ («پروردگارا، من دختر زاده‌ام -و خدا به آنچه او زاييد داناتر بود- و پسر چون دختر نيست، و من نامش را مريم نهادم، و او و فرزندانش را از شيطان رانده‌شده، به تو پناه مى‌دهم). پسر نوح در جستجوی پناهی غیر از خدا، خطاب به پدرش نوح پیامبر گفت: سَآوِي إِلَىٰ جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاءِ («به زودى به كوهى «پناه» مى‌جويم كه مرا از آب در امان نگاه مى‌دارد.») علاوه بر آیه‌ها و مفرداتی که از ریشۀ «اوی» برای موضوع «پناه» مطرح شده، کلمات دیگری نیز در قرآن مانند «استعاذه»، «اعوذ»، «معاذ الله»، «ملتحدا»، «ملجأ»، و «موئل» در بارۀ همین مضمون (برای حرز گرفتن و خود را در حیازت قراردادن در برابر شرور و بدی‌ها) بکار رفته است. نکته قابل تأملی که در این یادداشت برآن تأکید می‌کنم این است که آدمی نه تنها در زندگی فردی خود، بلکه در زندگی اجتماعی خود اهل «پناه‌جستن» است (و شاید این امر فطری باشد) و این پناه گرفتن ضرورتا نه از سر ترس بلکه از سر عقل و حزم اندیشی است. اساسا پناه جستن نه صرفا برای صیانت از خود و دیگران (رویکرد سلبی) بلکه برای کسب توش و توان بیشتر و زاد و زخیره لازم برای مواجهه با شرایط سخت و دشوار است. به بیان دیگر، پناه جستن، پناه بردن، پناه گرفتن، و پناه دادن در زیست اجتماعی، نه به معنای کنده شدن از جامعه، بلکه به معنای داشتن اتکای فرهنگی و اجتماعی، استمداد از «پناه‌خانه‌های فرهنگی» و «پناه‌خانه‌های اخلاقی و معنوی» در راستای مواجهه با مسئله‌های فرهنگی است. اکنون به فرض آنکه ما هنوز می‌توانیم در جستجوی پناه باشیم و هنوز در وضعیت بی‌پناهی مطلق سقوط نکرده‌ایم، سئوال این است که پناه ما در بلبشوی فرهنگی جهان امروز و دنیای اسلام و ایران اکنون کجاست؟ آیا در نگاه به درون ایران معاصر، می‌توان گفت روحانیان ما یا روشنفکران ما پناه فرهنگی ما هستند؟ آیا مساجد، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش می‌توانند نقش‌ کارآمدی در پناه بودگی فرهنگی داشته باشند؟ آیا سازمان‌های فرهنگی، شورای انقلاب فرهنگی، و یا مدیران فرهنگی ما امروزه می‌توانند پناهی باشند در برابر آشوب‌های فرهنگی در ایران؟ آیا خانواده‌های ما، محله‌های ما، و یا خود مردم ما می‌توانند نقش پناه فرهنگی برای امروز ما را ایفا کنند؟ در نگاه به بیرون از ایران و فضای تمدنی جهان اسلام نیز باید پرسید که امروزه ملجأ فرهنگی و هویتی ما در جهان اسلام کجاست؟ آیا عربستان می‌تواند پناه فرهنگی جهان امروز اسلام باشد؟ ایران چطور؟ کشورهای دیگر مثل عراق، ترکیه، مالزی و قطر چه پناهی در فرهنگ جوامع اسلامی ایجاد خواهند کرد؟ کدام یک از این مدعیان توسعه و تمدن، ملجأ فرهنگی انسان مسلمان معاصر خواهد بود؟ ادامه دارد…. ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
📲اپلیکیشن فرهنگنامه و دانشنامه قرآنی هنر ▪️بر گرفته از کلان پروژه‌های فرهنگ قرآن و دائره المعارف قرآن کریم ▫️در بردارنده صدها مدخل اصلی و هزاران عنوان فرعی ▪️استواری بر پایه نظام الفبایی در چینش موضوعات ▫️امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات قرآنی مورد نیاز متخصصان ▪️نمایش درختی موضوعات ▫️امکان اشتراک گذاری متن ▪️و ... 🔸تولید شده در اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 📥لینک دانلود در کافه بازار:‌ https://cafebazaar.ir/app/isca.quran.honar ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/