مطالعات تمدنی بعد از انقلاب اسلامی- رویکرد تطبیقی با ترکیه و جهان عرب-
http://www.aparat.com/v/1KNHT
🔯 در ادامه سفر ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به کشور ترکیه و سخنرانی در جشن انقلاب اسلامی در استانبول ،حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی در مسجد نورمحمد شهر بورسا، محل تبعید امام خمینی در ترکیه ، با موضوع رویکرد اخلاقی امام خمینی به انقلاب اسلامی سخنرانی کرد .
💹این مراسم بمناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ، از سوی انجمن اهل بیت شهر بورسا و با حضور با شکوه پیروان اهل بیت در این شهر و با حضور امام جمعه شیعیان حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ بلند آیلدیز و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید طالبی نیا مدیر کل اروپا و آمریکای مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.
💹گزارش تفصیلی متعاقبا منتشر خواهد شد.
نشست علمی انقلاب اسلامی و توسعه مطالعات معنویت
http://www.aparat.com/v/BhmTx
✳️گزیده ای از سخنرانی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی در مسجد نور محمد شهر بورسا،محل تبعید امام خمینی در ترکیه با موضوع رویکرد اخلاقی امام خمینی به انقلاب اسلامی
♈️خداوند را سپاس می گویم وارد شهری شده ام که حضرت امام در این شهر نفس کشیده و زندگی کرده است. در این جلسه که در خدمتتان هستم می خواهم در مورد رویکرد اخلاقی امام خمینی به انقلاب اسلامی صحبت کنم.
بنده ضمن مطالعاتی که در مورد حضرت امام داشتم به این نکته برخوردم که وقتی ایشان در شهر مقدس قم درس اخلاقی تدریس می کردند، حکومت وقت مانع از ادامه این درس می شود و برایم سوال بود حکومت با درس اخلاق که معمولا با حکومت و سیاست ارتباطی ندارد چه مشکلی داشته است. با مطالعه عمیق به این نتیجه رسیدم که درس اخلاق امام با دیگر دروس اخلاق متفاوت بوده است، زیرا ایشان موضوع اخلاق را تربیت انسان کامل می داند و امام در پاسخ به این پرسش که چه کنیم انسان کامل شویم، می فرماید: باید با موانع کمال مبارزه کنیم؛ موانع کمال دو نوع هستند: بخشی از موانع کمال در وجود خود ماست، مانند شهوت،غضب و شیطنت که باید این ها را کنترل کنیم.بخش دیگر هم در بیرون وجود ما یعنی جامعه است که دو مورد آن (استبداد و استعمار) خیلی مهم است.
از دیدگاه امام خمینی انسان ها دارای سه لایه وجودی هستند: جسم، نفس و روح و عقل. و به همین دلیل دین دارای سه بخش فقه،اخلاق و اصول دین است که فقه برای تنظیم رفتارهای ما ،اخلاق برای نظم نفس ما و اصول دین برای عقل و روح ماست.
ابلیس که بنای نافرمانی خداوند را داشت مشکل فقهی و اعتقادی نداشت، بلکه مشکل اخلاقی داشت و آن روحیه استکباری بود. در طول تاریخ تمامی پادشاهان و حاکمان ستمکار به دلیل همین روحیه استکباری، اقسام جنایات و خیانت ها را انجام داده و می دهند. ما نیز باید تلاش کنیم این روحیه استکباری را نداشته باشیم و با کسانی که دارای این روحیه استکباری هستند مبارزه کنیم.
امام می فرمود: مراقب باشید ویروس ترس وارد جامعه شما نشود، زیرا اگر این ویروس در جامعه ای وارد شد از نظام استکباری می ترسد و راه علاج آن است که فضایل اخلاقی را در خود پیاده کنیم. اگر نفس و جسم ما ریاست روح را قبول کنند متحول می شوند و در نتیجه شهوت به عفت ،غضب به شجاعت و شیطنت به حکمت تبدیل می شود و جامع این سه مورد به عدالت تعبیر می شود. انسان عادل ،حکومت اسلامی را برای تحقق عدالت تشکیل می دهد و امام بر این اساس حکومت اسلامی را تشکیل دادند.به روح حضرت امام درود می فرستم و از خداوند می خواهم که همه ما در مسیر انسان کامل شدن قرار دهد و شر استکبار را از همه انسان ها کم کند.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
گزارش تفصیلی از سخنرانی دکتر نجف لک زایی
♈️مراسم شب شعر "بر منبر خون" به مناسبت "پاسداشت شهدای روحانی مدافع حرم" با حضور شاعران آیینی، خانوادههای معزز شهدای مدافع حرم فاطمیون و حیدریون در تالار همایش الغدیر برگزار شد که در ذیل گزارش تفصیلی سخنرانی دکتر نجف لک زایی، تقدیم مخاطبان محترم می شود.
✅در این همایش ادبی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی رییس پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان سخنران شب شعر و حجج اسلام جواد محمدزمانی، سیدمحمدمهدی شفیعی، سیدمحمدبابامیری و آقایان محمدعلی مجاهدی، سیدمحمدجواد شرافت، احمد علوی، محسن کاویانی، سیداحمد حسینی شهریار، مجید تال و بانوان شاعر فاطمه زاهدمقدم و طیبه عباسی به عنوان شعرای نامدار عرصه فرهنگ و ادب پارسی حضور داشتند.
این برنامه شعرخوانی که با هدف گفتمان سازی جبهه مقاومت و توسیع ارتباط میان اقشار مختلف این جبهه اجرا شد، با استقبال گسترده علاقهمندان شعر و ادبیات همراه بود.
◀️تناقض آشکار ادعای پیروی از قرآن با تعرض به ساحت معصومین(ع)
◀️معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با طرح این پرسش که مگر میشود کسی مدعی قرآن و عمل به آن و پیروی از پیامبر(ص) باشد و بعد به حرم حضرت زینب(ع) و حرم امام حسن عسکری(ع) در سامرا تعرض کند، بیان کرد: مگر میشود کسی پیرو قرآن باشد و با حضرت زهرا(س) و فرزندان ایشان مانند صدر اسلام برخورد کند؟
✅وی با بیان این که اتفاقات و حوادث امروز جهان، در صدر اسلام هم اتفاق افتاده است، گفت: مطلب مهم و قابل توجه این است که چه کسانی مودت اهلبیت(ع) را به جا آورده و چه کسانی به جا نیاورده و حتی دشمنی و خباثت پیشه کردند و جنایات متعددی در پیش گرفته و با کمال پررویی و وقاحت ادعای توحید و با کمال بیشرمی ادعای اسلام دارند.
♈️حجت الاسلام والمسلمین لکزایی ادامه داد: مگر جز این است که غیر از پیروان و شیعیان علیبن ابیطالب کسی به این آیه شریفه عمل نکرده است، ما خوشحالیم که امروز در این امتحان قبول شدهایم، این توفیق بزرگی از جانب حق تعالی است.
◀️برادر شهید حبیب لکزایی خطاب به خانوادههای شهدا بیان کرد: قدم مثبتی که فرزندان شما و شهدای مدافع حرم برداشتند، نصرت الهی و مودت حقیقی اهلبیت طاهرین(ع) و البته لطف الهی بود که شامل حال این شهیدان عزیز شد.
وی با اشاره به آیه 40 سوره توبه اظهار داشت: خداوند متعال در سوره توبه خطاب به کسانی که پیامبر اسلام(ص) را آزار و اذیت میکردند، میفرماید اگر پیامبر را یاری نکنید، فکر میکنید که خداوند او را یاری نمیکند!؟
◀️حجت الاسلام والمسلمین لکزایی در پایان ابراز داشت: خداوند همواره و به صورت قطعی نصرت میکند، اما این نصرت در این نوبت به دست فرزندان شما حاصل شد که برخی از این عزیزان به فیض شهادت رسیدند و آیه مودت را متجلی کرده و از نقاط مختلف جهان مانند ایران، افغانستان، پاکستان به یاری خاندان اهلبیت(ع) شتافتند.
✅نجف لک زایی:
نهضت بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت راه اندازی شود.
♈️حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در جلسه «نقد و بررسی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت » با بیان اینکه توجه به امر پیشرفت از گذشته در سیره علماء بوده و نگارش بسیاری از کتب تحقیقی در راستای تحقق پیشرفت است، اظهار کرد: امروزه شاهد سمت و سو و زوایای نگاه به امر پیشرفت متفاوت و یا تکمیل تر شدن است.
◀️وی با بیان این که پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی بزرگی برای دینداران عالم حتی غیرمسلمانان جهان بود و این پیام را می رساند که دین می تواند حکومت کند و سخن از آزادی و استقلال بزند، گفت: وقتی انقلاب شد و مردم سالاری دینی بر اساس نظرات امام و رأی مردم شکل گرفت، معلوم شد که با مکتب اهل بیت علیهم السلام می شود کشور را اداره کرد.
♈️معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: بعد از جنگ تحمیلی وارد برنامه های پنج ساله توسعه شدیم و توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در این برنامه ها مد نظر قرار گرفت و سپس یک چشم انداز ۲۰ ساله برای سال ۱۴۰۴ تعیین و تنظیم شد که الهام بخشی در سطح جهان اسلامی و کسب رتبه اول قدرت در منطقه و بحث هویت اسلامی و انقلابی بخشی از مفاد آن بود.
◀️ وی گفت: سند چشم انداز اشکالاتی داشت که از آن جمله می توان به عدم برقراری ارتباط نخبگان با سند چشم انداز اشاره کرد؛ در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی پنج گام تعیین شد که شامل انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، نظام اسلامی، جامعه اسلامی و در پایان تمدن اسلامی می شود.
◀️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم، تصریح کرد: بر این اساس، رهبر معظم انقلاب یک جمعی را خارج از سه قوه به اسم الگوی اسامی - ایرانی پیشرفت ایجاد کردند و اندیشکده هایی ذیل آن شکل گرفت که ماحصل آن فعلاً سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت شده است.
وی اضافه کرد: ابلاغیه سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت دارای پنج بخش مبانی، آرمان، رسالت ها، افق و تدابیر برای برنامه ریزی و عمل است؛ افق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز ۱۴۵۰ است که از سال ۱۴۰۰ نیز کار خود را شروع خواهد کرد.
✅معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: این سند به دو قسمت اسلامی و ایرانی و بخش اسلامی دو قسمت مبانی و آرمانی است؛ مبانی شامل اصول دین ما می باشد و آرمان ها به مسائلی همچون حیات طیبه و... مربوط شده که اموری فرا زمانی است، همچنین در این حیطه افق،تدابیر و رسالت ها تعریف می شود.
وی بیان کرد: در بخش رسالت ها، سه رسالت ایجاد دولت اسلامی، جامعه اسامی و تمدن نوین اسلامی را داریم.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: جایگاه سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت بعد از قانون اساسی و قبل از اسناد دیگر کشور است؛ این الگو اصلاً نمی خواهد وظایف قوا و نهادها را انجام دهد و به جای سه قوه و تشخیص مصلحت کشور انجام وظیفه کند.
وی تصریح کرد: اگر هدف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تمد ن سازی اسلامی است، تکلیف حوزه علمیه نسبت به این سند روشن است، یعنی مراکز پژوهشی حوزوی باید بر اساس تخصص خود، تمدن سازی و دولت سازی اسلامی را مدنظر خود قرار دهند، زیرا تمدن سازی اسلامی هدف کلان است که به بخشهای الگوی اسلامی اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و موارد دیگر تقسیم می شود، بنابراین بخشهای مختلف باید آن را مورد بررسی قرار دهند.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نهضتی که در زمینه بررسی سند الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت به وجود آمده، در زمینه هیچ سند دیگری وجود نداشته است
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
هدایت شده از ◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
💢نشست علمی «تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه» همراه با رونمایی از کتاب
✔️ روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
👈سروش و ایتا:
🆔 @tablighnews
👈گپ و بله:
🆔 @tablighnews_dte
🌐 www.DTE.ir
📱۰۲۵۳۱۱۵۲۷۲۷
هدایت شده از ◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
💢کنگره بین المللی بزرگداشت ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم
✨با سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی
🌟پنج شنبه، دوم اسفندماه، قم، سالن همایش بیداری اسلامی
✔️ روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
👈سروش و ایتا:
🆔 @tablighnews
👈گپ و بله:
🆔 @tablighnews_dte
🌐 www.DTE.ir
📱 ۰۲۵۳۱۱۵۲۷۲۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله نشست های علمی: باز خوانی ضعف تمدنی مسلمانان و راه های برون رفت از آن هم اکنون در تالار امام مهدی عجل الله در حال برگزاری است
نشست علمی انقلاب اسلامی و آزادی
http://www.aparat.com/v/SrqeX
آیت الله محمد مومن عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان ساعتی قبل پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان درگذشت.
آیت الله محمد مؤمن بهدلیل مشکلات مغزی و تنفسی از جمعه ۳۰ آذرماه در بخش آیسییوی در یکی از بیمارستانهای قم بستری شد و از ۸ دی ماه برای پیگیری روند درمان به بیمارستانی در تهران انتقال یافت.
او از سال ۱۳۶۲ با حکم امام خمینی (ره) به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان فعالیت میکرد.
آیتالله مؤمن نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری با عنوان نایب رئیس در این مجلس حضور داشت. عضویت در شورای عالی قضائی از دیگر مسوولیتهای آیت الله مؤمن بود.
نشست علمی انقلاب اسلامی و استکبار
http://www.aparat.com/v/BWLod
همایش«نظریه انتظار در اندیشه آیتالله خامنهای» برگزار می شود
همایش بین المللی«نظریه انتظار در اندیشه آیتالله خامنه ای» توسط پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار میشود.
همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه آیت الله خامنه ای با توجه به تأکید روایات معصومین(علیهم السلام) و سخنان علما و اندیشمندان و درهم تنیدگی و تأثیر مقولة انتظار بر زندگی سیاسی و اجتماعی مسلمانان و ضرورت بحث و کاوش علمی درباره آن، نظریه پردازی در زمینه انتظار ظهور امام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و کارکردهای آن در جامعه و ارتباط آن با غیبت و ظهور منجی موعود و تعامل آن با سایر معارف و مسائل دینی، نیازمند توجه جدی و پژوهش های علمی و کاربردی است.
در این راستا با مطالعه آثار و دیدگاه های علما و اندیشمندان در زمینه انتظار و مهدویت، می تواند ما را در رسیدن به نظریه منسجم انتظار از دیدگاه شیعه یاری رساند. به همین جهت برگزاری همایش نظریه انتظار برای ترویج گفتمان انتظار و مهدویت در جامعه ضروری به نظر می رسد. با عنایت به توجه ویژه مقام معظم رهبری(دامت برکاته) به مساله انتظار و مهدویت و بیانات و سخنرانی های مختلف ایشان در این خصوص لازم است همایش بین المللی نظریه انتظار در راستای تبیین آراء و اندیشه معظم له برگزار شود تا کمکی به نقش انتظار و مهدویت در حکومت و جامعه اسلامی ایران و تبیین جایگاه آن در اندیشه و آرای علمای شیعه گردد.
از این رو پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با همراهی مراکز همکار داخلی و خارجی اقدام به برگزاری این همایش علمی در محورهای یازده گانه کرده است:
۱. مفهوم و چیستی نظریه پردازی در حوزه انتظار
۲. مهدویت از دیدگاه حضرت آیت الله خامنهای
۳. مبانی و ابعاد نظریة انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
۴. نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
۵. ابعاد نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
۶. مقایسه نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای با نظریات معطوف به آینده
۷. ویژگی ها و شاخصه های جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
۸. وظایف و کارکردهای جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
۹. راهکارهای تحقق جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
۱۰. آسیب شناسی انتظار و جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
۱۱. جامعه موعود و منتظَر در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای
این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به ثبت رسیده و مجوز ISC را دریافت نموده است، مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی و نیز در مجموعه مقالات به چاپ خواهد رسید.
دبیر علمی همایش و رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی حجت الاسلام حسین الهی نژاد است
#همایش
⬛پیام تسلیت دفتر تبلیغات اسلامی به مناسبت درگذشت آیت الله مومن
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پی درگذشت آیت الله مومن، پیام تسلیتی صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پیام تسلیت صادر شده بدین شرح است:
«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ»
ضایعه ارتحال عالم ربانی و مجتهد جلیل القدر حضرت آیت الله مومن موجب تاسف و تاثر گردید.
آن عالم برجسته، از جمله السابقون فضلای حوزه در لبیک به ندای رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود و سالها رنج تبعید در دوران طاغوت را به جان خرید.
آن فقید فرزانه همواره به تبلیغ و ترویج معارف دینی پرداخته و عمر پربرکت خود را درجهت تعلیم و تعلم در حوزه های علمیه سپری نمود و در پیروزی انقلاب اسلامی و ترویج دستاوردهای آن نقش موثری داشت.
مرحوم آیت الله مومن در طي سال هاي متمادي به تربيت طلاب جوان همت گماشت و در اين ميان، شاگردان ممتازي را به جامعة علمي و سياسي كشور تقديم کرد.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این ضایعه مولمه را به حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامتبرکاتهم»، حوزههای علمیه، طلاب و مبلغان، بیت شریف، شاگردان ایشان و عموم ملت شریف ایران تسلیت عرض مینماید و برای آن عالم بزرگوار و خدمتگزار انقلاب اسلامی، علو درجات الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت دارد.
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
www.isca.ac.ir
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش
https://sapp.ir/isca.ac.ir.
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله
https://ble.im/isca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✳️چکیده بحث ارائه شده در نشست پنجشنبه با عنوان علل ضعف تمدن و عقب ماندگی جوامع اسلامی در نگاه امام موسی صدر
💠به قلم دکتر شریف لک زایی
این پرسش که چه عللی موجب شد تمدن و جوامع اسلامی رو به ضعف برود، همواره مورد بحث متفکران بوده است امام موسی صدر به عنوان متفکری که به طور جدی دغدغه تمدنی دارد و در تلاش برای احیا و بازسازی تمدن اسلامی است به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه اظهار نظر کرده است برای پی جویی این مسأله، شاید بتوان به طور کلی از دو عامل درونی و بیرونی نام برد اما به نظر میرسد صدر عمده نقش و دلایل را به عوامل درونی در تغییر و تبدیل جامعه اسلامی و انحراف جامعه اسلامی ارجاع میدهد و بر این نظر است که هر گاه جامعه اسلامی بروز و ظهور یابد میتوان امیدوار بود که تمدن اسلامی هم احیا شود تحول درونی افراد و تحقق جامعه اسلامی شرط احیا و تحقق تمدن اسلامی است از این رو عناصر درونی متنوعی شامل سیاسی و اجتماعی و اخلاقی و اقتصادی در این زمینه دخیل بوده است که باید مورد بازنگری قرار گیرد صدر از میان دلایل مختلف از تنبلی و سستی، تعطیلی کار زنان که نیمی از جمعیت فعال جامعه هستند، فقدان صداقت و انفکاک میان سخن و وعده و عمل، تبدیل خلافت به سلطنت، نظام فرقهای و به طور کلی انحراف جامعۀ اسلامی گفتگو میکند افزون بر اینها، صدر، به منظور تحقق جامعه اسلامی به عنوان نقطه قابل اتکا برای تعظیم تمدن اسلامی، نقش آگاهی بخشی و فهم و اطلاع صحیح از آموزههای دینی را مؤثرترین راه در این زمینه میداند و به ارائه معیار انسانیت برای بررسی و مقایسه تمدن اسلامی و تمدن غربی اشارات مفیدی دارد بحث حاضر ناظر به شرايط امروز جهان اسلام و به منظور زمینه سازی جهت تحقق تمدن نوين اسلامي به تبیین مسأله ضعف و عقب ماندگی تمدن اسلامی و جوامع مسلمان در آرای امام موسی صدر می پردازد.
#شریف_لک_زایی
#اسلام_تمدنی
#پژوهشگاه_علوم_وفرهنگ_اسلامی
#امام_موسی_صدر
https://www.aparat.com/v/FNPQ5
نشست علمی انقلاب اسلامی و استقلال
هدایت شده از فقه نظام ساز
نشریه الکترونیک سمینار های ع.pdf
9.55M
🗞 مجله الکترونیکی سلسله نشست های #ولایت_فقیه
💎 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
نشست علمی اسلام گرایی(بازگشت به اسلام و التزام به اصول و ارزش ها)
http://www.aparat.com/v/0RgYE
✳️جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لکزایی با عنوان اندیشۀ سیاسی امام خمینی(ره) با تکیه بر کلان نظریۀ دو فطرت و نظریۀ ایشان دربارۀ سه لایه و شأن وجودی انسان در سال 1394 منتشر شد و در سال 1397 چاپ سوم آن به زیور طبع آراسته شد.
✳️دربارۀ اندیشۀ سیاسی امام خمینی (ره) آثار زیادی منتشر شده است، اما ویژگی اثر حاضر این است که برای نخستین بار، با رجوع به آثار بنیادی امام خمینی (ره) و با تکیه بر کلان نظریۀ «دو فطرت» و نظریۀ ایشان دربارۀ سه لایه و شأن وجودی انسان، به شکلی جامع، به تجزیه و تحلیل سیاست در اندیشۀ ایشان پرداخته است. بر این اساس، فلسفۀ سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی ایشان مبتنی بر بنیاد «فطرت مخموره» و منتج به «سیاست متعالیه» از مباحث مهم این اثر است.
معرفی کتاب
اثر حاضر پس از کتابهای «درآمدی بر مستندات قرآنی فلسفۀ سیاسی امام خمینی (ره)» و «سیر تطور تفکر سیاسی امام خمینی (ره)»، جدیدترین کتاب حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی دربارۀ اندیشۀ سیاسی امام خمینی (ره) می باشد. این تحقیق در پنج فصل سامان یافنه است.
فصل اول: مفاهیم و روششناسی اندیشۀ سیاسی امام خمینی (ره)
فصل دوم: فلسفۀ سیاسی امام خمینی (ره)
فصل سوم: اخلاق سیاسی امام خمینی (ره)
فصل چهارم: فقه سیاسی امام خمینی (ره)
فصل پنجم: ثبات و تحول در اندیشۀ امام خمینی (ره).
چکیده فصل اول
بررسی و شناخت افکار و اندیشه های امام خمینی (ره) مستلزم توجه به روشهای فهم و ارائۀ این افکار و اندیشه هاست. در این راستا به تبیین برخی از روشها پرداخته شده است؛ نظیر روش تحلیل سیستمی با هدف بررسی نظام سیاسی اسلام از دیدگاه امام خمینی (ره)، روش بحران با هدف بررسی مشکلات ایران و جهان اسلام و نظام بین الملل از دیدگاه امام خمینی (ره)، روش تحلیل گفتمان با هدف مقایسۀ اندیشه و عمل سیاسی امام خمینی (ره) با دیگر متفکران و عالمان مسلمان و تبیین نوآوری امام خمینی (ره)، روش مفهومی با هدف تسهیل در ارائۀ مباحث موضوعی و مستقل، و روش بین رشته ای با هدف انجام مطالعات عمیق در مقاطع تحصیلات تکمیلی و روش راهبردی با هدف بررسی اندیشه های راهبردی امام، به منظور بکارگیری در دکترین های نظام جمهوری اسلامی ارائه شد.
ادامه دارد.
✳️چکیده فصل دوم
اهتمام فصل حاضر بر بازشناسی مؤلفه های اصلی فلسفۀ سیاسی امام خمینی (ره) بود. نظام های سیاسی را می توان به سه نوع تصور کرد: نظام های فاقد رضایت الهی و مردمی؛ نظام های مقید به رضایت اکثریت مردم (عدم تقید به رضایت الهی یا تقید به عدم رضایت الهی)؛ و نظام های مقید به رضایت الهی و رضایت مردم. در این میان، نظام اسلامی و قرآنی تنها نظامی است که از مشروعیت الهی و بیعت برخوردار است. با توجه به آنچه گفته شد، هدف نظام سیاسی اسلامی نیز متفاوت با دیگر نظام هاست.
💠چکیده فصل سوم
در این فصل تلاش شد بّعد سیاسی اخلاق اسلام، مبتنی بر راهبرد برادری تبیین شود. ترسیم ابعاد سیاسی – اعتقادی اسلام را فلسفه و کلام و عرفان سیاسی، و بّعد فقهی اسلام را فقه سیاسی بر عهده دارد. با توجه به سیمای ترسیم شده از فضایل و رذایل در مکتب که رهبران ارائه می کنند، نظام سیاسی، سیاست های اخلاقی و تربیتی خاصی را پیگیری می کند. بر این اساس، نظام سیاسی ممکن است فضیلت محور و یا رذیلت محور باشد. کارویژۀ نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی (ره)، بسط فضایل و مبارزه با رذایل برای تحقق و تحکیم برادری بین آحاد جامعه است تا جامعه به صورت یک پیکر در آید.
✳️چکیده فصل چهارم
امام خمینی (ره) ولایت فقیه را برای کسی که اندک آشنایی با اسلام داشته باشد بدیهی می داند؛ چون فرد درمی یابد که قانون بدون مجری رها نشده، قانون به مجری نیاز دارد که پس از پیامبر و امام معصوم، همان ولی فقیه است. به نظر می رسد مهمترین مؤلفۀ فقه سیاسی امام خمینی (ره) که به فلسفۀ سیاسی و اخلاق سیاسی ایشان تحقق عینی می بخشد، ولایت فقیه است.