eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
844 ویدیو
228 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
پنجمین پیش نشست همایش علم اسلامی.mp3
27.36M
در آستانه برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام اموزش وپرورش پنجمین پیش همایش نظریه علم اسلامی برگزار گردید(قسمت اول)
قسمت دوم پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی.mp3
4.47M
در آستانه برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام اموزش وپرورش پنجمین پیش همایش نظریه علم اسلامی برگزار گردید(قسمت دوم)
💠رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم: ☮علم دینی به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی و تجربی متداول نیست حجت الاسلام والمسلمین واعظی با انتقاد از فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی، گفت: برخی به غلط در دعوت به علم دینی آن را به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی متداول ترجمه می کنند. 💠پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد. ✍حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان داشت: علم دینی با یک سوء تفاهم هایی در جامعه رو به رو شده و بسیاری از مخالفت هایی که با آن می‌ شود برخی به عدم تقریر درست از مسأله علم دینی برمی گردد، چراکه گاهی دفاع غلط از علم دینی باعث سوء تفاهم و واکنش بد می‌ شود. وی با بیان این که دفاع معقول و منطقی و قابل دفاع از مقوله علم دینی باید مطرح شود، گفت: بخواهیم یا نخواهیم به عنوان یک وضعیت در نزد مشتغلان به علوم طبیعی به ویژه فیزیک و کیهان شناسی فراروی از اقتضائات تجربه نیاز داریم. 💠حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که علوم طبیعی کار می‌ کنند تا یک مرزهایی متکی به روش تجربی حرکت می‌ کنند ولی راجع به جمع بندی در مورد هستی شناسی و کیهان شناسی یا پیدایش عالم و امور این چنینی قهرا مبانی متافیزیکی الحادی یا الهی را دخالت می‌ دهند که تجربه و علم نیست و خوشه چینی از داده های تجربی به ضمیمه آورده های متافیزکی است. رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که ما با فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی مواجه هستیم، گفت: برخی وقتی می‌ خواهند به علم دینی دعوت کننند، کارشان نوعی فروکاستن علوم طبیعی و تجربی به علوم دینی است. ✳️وی ادامه داد: آن گونه شما در فقه با روش اجتهادی به مبانی نقلی دین مراجعه می‌ کنید و استنباط می‌ کنید، می‌ گویند روش تجربه و علم را کنار بگذاریم و سراغ کتاب و سنت برویم و به استخراج کیهان شناسی و جهان شناسی که در علوم طبیعی به دنبال آن هستند به مدد کتاب و سنت برویم. 🔯حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تأکید بر این که این کار نوعی سوء تفاهم و رواج گونه ای اخباری گری در حوزه دانشی است، گفت: ما علم دینی را مساوی با کنار گذاشتن علوم تجربی رایج نمی دانیم بلکه وقتی می‌ گوییم علم دینی، می‌ خواهیم در یک موضع استعلایی از یک افق بالاتر به تکاپوی علمی و فراروی هایی از تجربه نگاه کنیم. 🔯وی در پایان یادآور شد: در حقیقت ما می خواهیم استمدادهای ناروا از برخی مبانی متافیزیکی را باز کنیم و نشان دهیم می‌ شود که بر اساس نگاه علمی به جهان نگاه کنیم و جلوی زیاده روی های علم را بگیریم بدون این که علوم تجربی مثل فیزیک و شیمی و علوم طبیعی دیگر موجود را نفی کنیم یا بخواهیم همه آنها را از کتاب و سنت بگیریم. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠💠پژوهشگر فلسفه علم: 🔯الحاد اصلی در نظام آموزشی کشور ریشه در علوم طبیعی و تجربی دارد 💠گلشنی گفت: علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می‌ آید. ✍پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد. 💠مهدی گلشنی فیزیک دان و پژوهشگر برجسته فلسفه علم در این نشست با اشاره به چرایی مطرح شدن علم دینی خاطرنشان کرد: ما یک دوره تمدن اسلامی در حدود 600 سال داشته ایم و در این دوره صحبت از علم دینی نبود زیرا علمشان عین دینشان بود و یک چتر دینی بر علمشان سایه افکنده بودو نوشته های ابن سینا و ابن هیثم و دیگر دانشمندان گواه بر همین مطلب است. وی افزود: در گذشته این که این علم است و این دین مطرح نبود، تا وقتی که به قرون وسطی رسید و در این دوره هم همین فکر حاکم بود؛ در عصر جدید هم همین تفکر حاکم است و نیوتن و کبلر کارشان را عبادت می دانند و نیوتون و قتی کتاب مکانیک را می نویسد صریحا می گوید امیدوارم کتاب زمینه قرب الهی شود. 🔯گلشنی در ادامه با اشاره به عواملی که سبب مطرح شدن علم دینی شد، گفت: یکی پیدا شدن فلسفه های تجربه گرا بود که با نظریات لاک همزمان با نیوتن شروع شد و بر این عقیده بودند که فقط محسوسات اعتبار دارند و نیوتن هم علیرغم این که مسیحی معتقد و موحد بود ولی در کتاب مکانیک خود می گوید: من هر چه می گویم ناشی از تجربه است. 💠,وی ادامه داد: هیوم و کانت و آگوست کنت جامعه شناس نیز اعتباری برای متافیزیک قایل نبودند و همزمان با کنت، داروین آمد و همه چیز را به تجربه گرایی مربوط کرد و گفت هر چیزی که محسوس نباشد اعتبار ندارد و به همین جهت خدا هم اعتبار ندارد. 💠استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در ادامه مکاتب تجربه گرا یکی پس از دیگری به وجود آمدند که حتی به اتم هم اعتقاد نداشتند در حالی که اتم چیزی بود که در جامعه آن روز اثبات شده بود؛ مسأله دیگر این بود که علوم تجربی خیلی موفق بودند، الکتریسیته کشف شد و تخصص گرایی راه افتاد و فلسفه را تحت الشعاع قرار داد و فلسفه از محیط های علم رخت بر بست و اگر اسم کلمات فلسفی برده می‌ شد یک نوع بی احترامی بود. ✳️وی عنوان کرد: بعدها فهمیدند که بر علوم، مفروضات متافیزیکی حاکم است و تئوری که فکر می‌ کردند قطعا درست است اشتباه است، بنابراین در علوم معلوم شد که این طور است بنابراین تجزیه و تحلیل کردند علت الحادی که در محیط های علمی رواج پیدا کرده چیست و ما نیز غافل بودیم که فکر می‌ کنیم که الحاد فعلی از فلسفه یا علوم انسانی آمده است و دائما در مورد اسلامی سازی علوم انسانی حرف می‌ زنیم. گلشنی با بیان این که علوم انسانی خیلی مهم است ولی امروز الحاد از فیزیک دان و زیست شناس به وجود می‌ آید، گفت: در حوزه و دبیرستان و دانشگاه الحاد به راحتی وارد می‌ شود و در همین کلاس ها با مبانی تجربی و طبیعی صریحا خدا را رد می‌ کند ولی ما تنها به فکر اسلامی سازی علوم انسانی هستیم که اهمیت آن در عرض مسائل دیگر است نه این که صرفا به آن بپردازیم. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠5اردیبهشت ماه در قم؛ 🔯همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش برگزار می شود 💠💠رییس پژوهشکده فلسفه و کلام از برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در قم با برگزاری نشست های تخصصی ویژه آثار ارسال به دبیرخانه خبر داد. ✍پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد. 🔯ابراهیم علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام در این نشست با بیان این که مبحث علم دینی از مباحث مهم در چند دهه گذشته بوده است، اظهار داشت: این بحث برای تعیین ظرفیت دین در عرصه دانش و رفع محدودیت های آن مطرح شده و دفتر تبلیغات اسلامی نیز حدود دو سال است که روی این بحث متمرکز شده است. وی تصریح کرد: بر اساس سیاست های دفتر تبلیغات اسلامی و قطب بنیادهای نظری که یکی از میزهای آن مختص آموزش و پرورش است، بنا شد با همکاری این وزارت مبحث عظیمی در حوزه علم اسلامی و کاربست آن در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت انجام شود که پیش نشست هایی نیز برای این همایش در نظر گرفته شده است. 💠عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با بیان این که سه شنبه آینده ششمین و آخرین پیش نشست این همایش با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و دکتر شجاعی زند در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، ابراز داشت: تمام پیش نشست هایی که برای این همایش برگزار شده همگی با حضور پژوهشگران برجسته عرصه فلسفه و کلام بوده و نشست ها نیز به صورت یک طرفه نیست بلکه همه حاضران می توانند در مباحث مشارکت داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: آثار متعددی به دبیرخانه همایش ارسال شده و در روز 5 اردیبهشت ماه نیز اصل همایش با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در عرصه فلسفه در قم برگزار خواهد شد و 12 اثر نیز در این روز رونمایی می شود. علیپور با اشاره به فعالیت های پژوهشکده فلسفه و کلام در عرصه مبانی علم خاطرنشان کرد: از دوسال پیش مطالعاتی در پژوهشکده فلسفه و کلام در مورد الحاد مدرن انجام شده و بیش از 800 ساعت جلسات متعدد در مشهد و تهران قم برگزار شده است. ✳️وی اضافه کرد: از سال گذشته که استارت کار زده شد، نزدیک به 100 کتاب که موجب القای مباحث الحادی در دین می شود شناسایی شد و در ادامه از بین این تعداد، 30 مورد در اولویت قرار گرفتند و تا الان نیز شش کتاب ترجمه شده است. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠پیش‌همایش مناسبات فلسفه و تمدن در جهان اسلام ( قسمت اول ) 💠حجت‌الاسلام بابایی مطرح کرد: 🔯تمدن میان انسان‌ها رخ می‌دهد، نه بین انسان‌ با طبیعت ☮رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: تمدن بین انسان و طبیعت رخ نمی‌دهد که از تصرف انسان در طبیعت عکس بگیرید و در مورد تمدن داوری کنید. تمدن بین انسان‌هاست. اگر بخواهید در مورد تمدن قضاوتی کنید که یک منطقه‌ای در فرایند تمدنی هست یا نیست، باید در نحوه روابط انسان‌ها با یکدیگر تمرکز کنید. ✍پیش‌همایش مناسبات فلسفه و تمدن در جهان اسلام به همت گروه حکمت و کلام دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی، رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، در این نشست بیان کرد: باید مشخص کنیم که با چه هدفی به دنبال تمدن رفته‌ایم و باید نقطه عزیمت روشن شود که دغدغه کسانی که در مورد فلسفه و تمدن بحث می‌کنند چیست و چه مشکلی را حل می‌کنند. در مورد ماهیت تمدن، کلان‌ترین نظام مناسبات انسانی مراد است و مراد بنده از تمدن این است که اولاً یک نظام و نظام‌واره بوده و فراخ و معطوف به نظام مناسبات انسانی است. البته ذیلش مباحثی دارد و می‌شود گفت که مفهوم تمدن، مفهوماً و مصداقاً مشکک است. به همین دلیل تمدن به جهت مفهومی و مصداقی با مسئله زمان و مکان عجین است. وی در ادامه افزود: نکته دیگر مربوط به غایت یک تمدن است که در ضمن این بحث به برخی از مسائل فلسفی اشاره می‌کنیم. غایت تمدن را می‌شود دو غایت سلبی و ایجابی در نظر گرفت. در غایت سلبی می‌شود دفع شرور متراکم و در غایت ایجابی جلب خیرات انباشته را مطرح کرد. در تعاریفی که برای تمدن ذکر می‌شود، می‌توانید به بحث خیر و شر در تمدن توجه کنید. در تقریری جامعه‌شناختی که از تمدن ارائه می‌کنید، این گونه است که تمدن‌ها پاسخ‌های متراکم به نیازهای انباشته است و همین معنا را اگر تقریر فلسفی کنید، در واقع تمدن‌ها خیرات انباشته در برابر شرور متراکم هستند. البته می‌توان تقریر الهیاتی را نیز مطرح کرد. 💠بابایی تصریح کرد: نکته دیگر در مورد نسبت فلسفه و تمدن این است که می‌توانیم تاریخ فلسفه را در تمدن اسلامی مرور کنیم و ببینیم سهم فلسفه در شکل‌‌بندی تمدن اسلامی چیست و این شاید در تاریخ علوم و تاریخ تمدن اسلامی مرور شده است و از این نقطه بحث نمی‌کنم، ولی یک بار دیگر جا دارد که تحلیل فلسفی از تمدن و تحلیل تمدنی از فلسفه مورد توجه قرار گیرد که با یک مثال باید توضیح دهم. گاهی اوقات تمدن را موضوع قلمداد می‌کنید و گاهی نیز آن را یک رویکرد می‌دانید؛ مثلاً عینکی که به چشم دارید گاهی آن را برمی‌دارید و در مورد جنس، وزن و نمره‌اش صحبت می‌کنید. این دیدن عینک به مثابه یک موضوع است که عینیک‌شناسی می‌کنید و یک بار عینک را به چشم می‌زنید و دنیا را با این عینک می‌بنید و با این عینیک متن و قرآن می‌خوانید و دنیا را خوانش می‌کنید و همه چیز را از منظر این عینک می‌بینید. تمدن این حالت را در نسبت با فلسفه دارد که شما یک بار عینک تمدن را به چشم می‌زنید و با رویکرد تمدنی فلسفه را می‌خوانید و یک بار نیز شما با همان ژست فیلسوفانه موضوع تمدن را تحلیل فلسفی و در مورد ماهیت تمدن بحث می‌کنید. 🔯این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: آنجا که موضوع تمدن را از منظر فلسفه مورد تحلیل قرار می‌دهید یا از منظر اسلامی یا غربی، مثلاً فرض کنید مقوله علم و یا طبقه‌بندی علوم را در فلسفه به عنوان یک مقوله تمدنی مورد توجه قرار می‌دهید و تحلیل می‌کنید و آنگاه طبقه‌بندی علوم و این موضوع تمدنی را با دغدغه‌هایی که در تمدن دارید، یک بار دیگر خوانش می‌کنید که اگر صرفاً براساس مُدرک‌ها اتفاق افتاده، شما می‌آیید برای اینکه بحث طبقه‌بندی علوم را بحث تمدنی کنید. علاوه بر مدرکات، طبقه‌بندی نیازهای اجتماعی را نیز لحاظ می‌کنید که افزوده جدیدی است. اگر از توحید خوانش تمدنی ارائه کنید و این را نه صرفاً آموزه کلامی یا اعتقادی، بلکه توحید را به مثابه یک آموزه اخلاقی نیز تفسیر کنید، این رویکرد تمدنی شما در خواندن مسائل فلسفی است.
💠پیش‌همایش مناسبات فلسفه و تمدن در جهان اسلام ( قسمت دوم ) ✅وی تصریح کرد: مسئله غیب و ارتباط آن با تمدن نیز یک مسئله دیگر است که اساساً چطور می‌توانید از مغیبات در ایجاد نظام تمدنی و یا در تفسیر یک تمدن استفاده کنید که اهمیت دارد. همچنین این سؤال مطرح می‌شود که آیا اساساً استفاده از مغیبات به جهت فلسفی راهش باز است که در عرصه تمدنی از آن استفاده کنید یا خیر؟ در این مسائل با رویکرد تمدنی وارد فلسفه نمی‌شویم، بلکه با رویکرد فلسفی وارد مسائل‌ تمدنی می‌شویم. اولین مسئله‌ای که اشاره می‌کنم مسائل فلسفی تمدن یا مسائل به حمل اولی و مفهومی و یا مسائل به امر شایع و مصداقی است. مثلاً وقتی یک فیلسوف در مورد خشونت تحلیل فلسفی ارائه می‌کند، یا کسی که در مورد زبان، چندفرهنگی و یا در مورد عدالت بحث می‌کند، اینها مسائل انضمامی و عینی تمدن هستند که در منطق می‌گوییم اینها به حمل شایع هستند و نه اولی که در آزمایشگاه فلسفه شما عینیت‌هایی را که در نظم تمدنی امروز نقش ایفا می‌کند و بی‌نظمی را به وجود می‌آورد مطرح می‌کنید و شما کار فلسفی می‌کنید. کار شما فلسفی است و یک بار نیز شما به حمل اولی، با نگاه نظری و انتزاعی وارد حوزه مسائل فلسفی می‌شوید. در این نگاه ما مسائل قدیمی و دعواهایی داریم که بین داوری و سروش مطرح بود که تمدن کل است یا کلی یا اینکه اساس تمدن مانند جامعه اصالت فلسفی دارد یا ندارد. اینها قدیمی هستند و می‌توانیم یکسری مباحث دیگری را نیز در ساحت فلسفه در مورد تمدن مطرح کنیم که می‌تواند مسیر مطالعات تمدنی ما را از یکسو و سیر برنامه‌ریزی‌های اجتماعی ما را از دیگر سو متفاوت کند. ✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: مسئله‌ای که در نگرش نظری به تمدن در حوزه فلسفه آشکار و پیداست و به نظر می‌آید این بحث همچنان به لحاظ نظری به اشباع نرسیده و این فقر نظری و فلسفی در این حوزه می‌تواند آسمان ما را در مطالعات تمدنی عقیم کند. مسئله رابطه انسان و جوهر اخلاقی یک تمدن است. گفته می‌شود که اگر تمدن را بخواهید اسکن کنید، تمدن بین انسان و طبیعت رخ نمی‌دهد که از تصرف انسان در طبیعت عکس بگیرید و در مورد تمدن داوری کنید. تمدن بین انسان‌هاست. اگر بخواهید در مورد تمدن قضاوتی کنید که منطقه‌ای در فرایند تمدنی هست یا نیست، باید در نحوه روابط انسان‌ها با یکدیگر تمرکز کنید. ✳️این پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: کتابی از آقای «اشمیتز» وجود دارد که ایشان در این کتاب آورده که هرچند تمدن به مثابه پیشرفت روحی و مادی و معنوی توأمان است، پیشرفت حقیقی از نظر او آنجاست که به جهت روحی تکاملی حاصل شده باشد و از این نظر سیادت عقل بر طبیعت، پیشرفت خالص نیست، بلکه آمیزه‌ای است از محاسن و معایب که آثار خوب و بدی دارد. لذا عقل باید بر غرایز انسانی حاکم باشد و مانع از استثمار انسان و انسانیت شود. از منظر ایشان ادعای تمدن زمانی صحیح است که بین آنچه جوهری است و آنچه جوهری نیست تمایز ایجاد شود. هر دو پیشرفت فوق، یعنی فیزیکی و روحی، کار روح است، اما در یکی تصرف روح در ماده است و در دیگری تصرف روح در روح. مقصود از سیادت عقل، کاربست اراده نیک در جهت مادی و معنوی است. در این معنا پیشرفت اخلاقی، جوهر تمدن است و اساس تمدن غیر از این معنای دیگری ندارد. ✳️بابایی در ادامه تصریح کرد: او از این منظر به نقد وضعیت گذشته و امروز تمدن‌ها می‌پردازد و آنها را تهی از ارزش‌های اخلاقی می‌داند و می‌گوید که هر قومی با تعصب خود در پی کسب منافع خود بوده است. امروز شعوبِ متمدن با تأکید بر قومیت خود، تابع غرایض شده و از نظر اشمیتز، باید در پی روح جدیدی در دنیا بود و باید خُلق باطن را عوض کرد و باید تعارض میان امت‌ها را کم کنیم تا تمدن حقیقی شکل گیرد. اساساً در این مسئله آنچه برای فیلسوفِ تمدن نوعی ارتباط وجودی بین انسان‌ها در رشد انسانی و اخلاقی مهم است و این مسئله فلسفی است که یک فیلسوف می‌تواند در پاسخ به مسائل تمدن ورود کند و پاسخی دهد که اگر این مبنا که تمدن اساساً بر رابطه با انسان تمرکز می‌کند مورد توجه باشد، آن موقع شاخص‌های تمدن سخت و سخت‌افزاری نیستند، بلکه اینها شاخص‌های نرم انسانی هستند. اگر در مورد هر دوره قضاوت کنید تا زمانی که نتوانید به مسئله عدالت پاسخ دهید، نمی‌توانید در مورد بود و یا نبود تمدن اسلامی در دوره‌ای از دوران گذشته مسلمانان نظری دهید. ✳️رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: اگر تمدن را بر پایه ساخت شهرها و ایجاد نظم و قانونی در نظر بگیرید، اساس داوری شما در مورد تمدن‌ها متفاوت خواهد بود و به نوعی از علم‌النفس تمدنی نیاز داریم.
گزارش تصویری برگزاری کمیته همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش ✳️گزارش نصویری در ایستا گرام https://www.instagram.com/p/BwMAeL0JOaI/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1h8sqg23az2sb ✳️گزارش تصویری در پایگاه اینترنتی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی http://yon.ir/v0h0U پ
✳️به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی 🔵شمارۀ 5 دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی پژوهش‌های عقلی نوین منتشر شد ✳️پنجمین شماره دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی پژوهش‌های عقلی نوین به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی چاپ و منتشر شد. ☮به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی پنجمین شماره دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «پژوهش‌های عقلی نوین» مربوط به بهار و تابستان 1397 به همت اداره نشریات شعبه خراسان رضوی چاپ و منتشر شد و مقالات این شماره بر روی سامانه نشریه به آدرس http:Novin.isca.ac.ir نمایه گردید. مقالات چاپ شده در این شماره همراه نام نویسندگان عبارت از: 🔵«مقایسۀ فرونسیس در اندیشۀ هایدگر و ملاصدرا» نوشته مریم صمدیه، مجید ملایوسفی، محمدصادق زاهدی و محمدحسن حیدری؛ http://novin.isca.ac.ir/article_66622_d7cfa9f397e684b871935ce40a9e60dc.pdf 🔵«تفکر سیستمی حکمت متعالیه در شناخت محیط زیست (مطالعة موردی زمی)» به قلم علی مسروری، علیرضا نجف‌زاده و علیرضا آزاد؛ http://novin.isca.ac.ir/article_66623_30be66492df260a77e4fe7401eada765.pdf 🔵«تأثیر عوامل غیرمعرفتی بر معرفت در فلسفۀ فارابی» اثر مهدی عباس‌زاده؛ «تأمّلاتی در زوج مفاهیم «اصیل» و «اعتباری» در راستای مباحث وجود و ماهیت» نوشته محمود هدایت‌افزا؛ http://novin.isca.ac.ir/article_66624_fc55a190205a24fa696903bb7e9dc834.pdf 🔼«نقش زبان در بازنمود واقعیت از دیدگاه ملاصدرا» به قلم وحیده فخار نوغانی و سیدمرتضی حسینی شاهرودی؛ http://novin.isca.ac.ir/article_66626_4896183285c5b70a6fd12a430793f03f.pdf ⬇️«بازخوانی اخلاقیِ مسئلۀ گوشت‌خواری در عرفان اسلامی» اثر محسن شعبانی و سروش دباغ میباشند http://novin.isca.ac.ir/article_66627_085a79e679b72247de111242702475cf.pdf
✳️در شورای نشر پژوهشگاه مصوب شد 🔼انتشار 7 اثر پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ♈️در سی و هشتمین جلسله شورای نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با انتشار 7 اثر از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن موافقت شد. در سی و هشتمین جلسه شورای نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مصوب شد 7 اثر از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با عناوین: ⬇️اعلام قرآن جلد 6، اثر جمعی از محققان پژوهشکده؛ ⬇️اخلاق توحیدی از منظر علامه طباطبایی(ره)، اثر محمد ابوطالبی ؛ ⬇️مبانی و اصول فرهنگ قرآن ، اثر عیسی عیسی زاده ، محمد مرادی و محمدصادق یوسفی مقدم ؛ ⬇️مجلد شانزدهم از دایره المعارف قرآن کریم ، اثر جمعی از محققان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛ ⬇️ ازدواج و همسرداری انبیاء از منظر قرآن و روایات، اثر محمدمهدی فیروزمهر؛ ⬇️موانع رشد اخلاقی، اثر محمدمهدی فیروز مهر؛ ⬇️و درآمدی بر مولفه های نظام اخلاقی قرآن، اثر سید علی اکبر حسینی رامندی، جهت نشر به انتشارات ارسال گردد. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✳️به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن: پیش اجلاسیه کرسی نوآوری با عنوان توسعه قلمرو تشریع در قرآن کریم برگزار می شود. ⏰زمان: دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸، ساعت ۱۸ 🏢مکان: قم ، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج) 🔗متن خبر در لینک زیر↙️air.ir/TwzY
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و انجمن علمی و گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران برگزار می کنند: «علم دینی؛ در کشاکش قرائت ها» با حضور دکتر حمید پارسانیا دکتر علیرضا شجاعی زند سه شنبه، ۲۷فروردین۱۳۹۸ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تالار شهید مطهری.
کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی عنوان مبانی نظری تبلیغ و ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود. کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی عنوان "مبانی نظری تبلیغ و ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در روز چهارشنبه ۱۳۹۸/۱/۲۸ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد. این جلسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رحیم کارگر(ارائه دهنده)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید روستا آزاد و دکتر رحمان یاسی(ناقدان) و با دبیری علمیِ جناب آقای سیدحامد شاهرخی برگزار می گردد. حضور در جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ ۱۳۹۸/۱/۲۷ ساعت ۲۰ ثبت نام کرده باشند.
🗓 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۱ شعبان 🌾 مصادف با ولادت حضرت علی اکبر و روز جوان @isca24
🔰 حضرت علی اکبر علیه‌السلام از امام سجاد علیه‌السلام بزرگتر بود. 🔹 علی‌اکبر، یکی از فرزندان بزرگ امام حسین علیه‌ السلام است که در منابع تاریخی او را نخستین شهید از بنی‌هاشم در روز عاشورا و شبیه‌ترین مردم به پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله دانسته‌اند. 🔹 پسر بزرگ امام حسین علیه‌السلام مادرش لیلی بنت أبی ‌مُرّة بن عروة بن مسعود، از قبیله بنی‌ ثقیف بود. 🔹 معاویه او را سزاوارترین مردم به امر خلافت می‌دانست، زیرا در او شجاعت بنی‌هاشم، سخاوت بنی‌امیه و فخر ثقیف، یکجا گرد آمده بود. 🔹 علی‌اکبر از نظر ظاهر و خُلق و خوی بسیار شبیه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود، به‌طوری که هر وقت اهل‌ بیت، مشتاق دیدار پیامبر می‌شدند، به او می‌نگریستند. 🔺امام حسین علیه‌السلام در مصیبت علی اکبر علیه‌السلام فرمودند: «دنیا پس از تو هیچ ارزشی ندارد». @isca24
✳️گزارشی از ششمین پیش نشست همایش علم اسلامی ؛ ☮علم باید هویت دینی داشته باشد/ علم دینی؛ در کشاکش قرائت‌ها ⬇️علیرضا شجاعی زند گفت: پروژه دینی سازی علم یک مبادرت منفعلانه است. ظاهر فعال گرایانه ای دارد ولی به شدت دستخوش انفعال است. این انفعال ناشی از بزرگ پنداشتن زیاد علم است. به گزارش خبرنگار ایسکا ششمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ در کشاکش قرائت ها» با سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا و علیرضا شجاعی زند در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. ☮علیرضا شجاعی زند در ابتدای این نشست گفت: عنوان بحث نشان می‌دهد هر دو طرف امکان و ضرورت علم دینی را پذیرفته اند و حال در قرائت آن تفاوت دارند. اما من اساساً چون و چرایی در علم دینی دارم. من قائل به عدم امکان علم دینی نیستم و تلاش‌هایی که تاکنون شده است را می‌توان علم دینی تلقی کرد. هر گاه علم، علم ناب نباشد و دست خوش جهت گیری شود، یک نوع علم دینی است. امکان علم دینی را نمی‌توان نفی کرد، اما محصّل و مفید بودن آن را می‌توان نفی کرد. حتی می‌توان گفت بحث علم دینی برای علم و دین مضر است. 🔼وی ادامه داد: اینکه تمدن اسلامی بدون علم دینی محقق نمی‌شود، گزاره درستی نیست. موضع من در مخالفت با علم دینی با کسانی که با مبانی دیگری به مخالفت با علم دینی می‌پردازند، فرق می‌کند. وی افزود: بنده با اسلامی کردن دانشگاه موافق هستم. لازمه این امر، دینی کردن علم نیست. اسلامی کردن دانشگاه یعنی اسلامی کردن فضا، استاد و دانشجو. ادامه از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید http://yon.ir/ck42k
✍به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در نشست خبری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، با بیان این که سابقه این مسأله به ۱۰ سال پیش بر می گردد، گفت: در حقیقت جرقه های اولیه این کار با سخنان رهبر معظم انقلاب آغاز شد. 💠وی افزود: در حقیقت یک دهه پیش وقتی گزارشی از شیوه تألیف کتب درسی آموزش و پرورش به رهبر معظم انقلاب داده شد، ایشان فرمودند: شما بر اساس کدام نظریه اسلامی این کار را می‌ کنید؟ ارائه دهندگان گزارش گفتند که نظریه خاصی نداریم ولی تلاش می‌ کنیم که کتب خارج از مبانی اسلامی نباشد که ایشان فرمودند: شما باید نظریه روشنی را در حوزه علم دینی به عنوان مبنای کار خود انتخاب کنید. ✳️رییس شورای سیاستگذاری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عنوان کرد: این افراد بعدها در قم سراغ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آمدند و درخواست این کار را مطرح کردند؛ بحث علم اسلامی در نظام آموزش و پرورش بعدا تحولاتی پیدا کرد و کار قبلی به مجموعه مقالاتی ختم شد که با بررسی هایی دیدیم خواسته رهبر معظم انقلاب را تأمین نکرده است و به همین جهت، در دوره جدید با اشراف علمی آیت الله اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا وارد عرصه جدیدی شدیم. 🔯وی با تأکید بر این که این کار به پژوهشکده فلسفه و کلام سپرده شده است، گفت: بعد از شکل گیری میز آموزش و پرورش در قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و با بررسی های گوناگون، نظریه "علم اسلامی" آیت الله جوادی‌آملی انتخاب شد و پیرامون این نظریه نشست های مختلفی برگزار و نظریات دیگری نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت. ♐️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اضافه کرد: این همایش روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با پیام آیت الله جوادی‌آملی برگزار می شود و از ۱۳ اثر رونمایی می‌ شود، یعنی همایش یک جلسه گزارش از کارهایی است که صورت گرفته و تمام شده و پنل های مختلفی نیز برای این همایش تعریف شده است. وی در پایان با تأکید بر رتبه علمی Isc این همایش خاطرنشان کرد: مراکز مختلفی از جمله بنیاد علوم وحیانی اسراء با پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همکاری داشتند، اما همکاری مؤثر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز نباید از نظر دور بماند. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✅حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا: برنامه ریزی برای نظام آموزش و پروش نباید از آن سوی مرزها باشد 💠عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهداف برگزاری همایش نظریه علم اسلامی تأکید کرد که یکی از اهداف تولید ادبیات و برنامه ریزی درونی برای برای نظام آموزش و پرورش است. ✅نشست خبری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. 🔯حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دبیر کمیته علمی همایش در این نشست با بیان این که این همایش نزدیک به دو سال کار تمهیدی داشته و قبل از آن نیز چند سال کارهای تحقیقی داشته است، گفت: غرض از این همایش کاربست نظریه علم دینی در نظام آموزش و پرورش است. وی افزود: نظام آموزش عالی و نظام آموزش و پرورش هر دو به این نیاز دارند که در یک سیاست گذاری کلان برای علم از زمینه های نظری نسبت به علم دینی و علم متناسب با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بهره گیری کنند. ☮عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تنقیح این که علم اسلامی چیست هم بحثی دامنه دار و پر اهمیت است، اجمالا علم دینی علمی است که متناسب با فرهنگ و جامعه اسلامی باشد، در پنج دهه اخیر در جهان اسلام توجه ویژه ای به مسأله علم شده است و در مواجه با جهان غرب در صدساله اخیر توجهات جامعه اسلامی در مقاطع مختلف منعطف به مسائل خاصی بوده است. 💠حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به تحولات به وجود آمده در جهان اسلامی و نیاز جدی به بررسی دوباره علم دینی در آن ابراز داشت: مسأله تکنولوژی و فناوری، اسقلال جهان اسلام، توسعه جهان اسلام اهمیت دوچندان علم دینی را روشن کرد و در مقطع بعدی روشن اندیشان جهان اسلام چه در کشورهای عربی و چه در شرق جهان اسلام و همچنین با اندکی تأخیر در خود ایران متوجه این شدند که جهان اسلام برای حفظ هویت خودش و احیای ویژگی تمدنی خودش ناگریز باید نگاهی به معرفت علمی درون خود داشته باشد. وی افزود: گزینش دانش هایی که متناسب با نیازهای فرهنگ و تاریخی صورت بگیرد نیز اهمیت زیادی دارد و تا این مسأله انجام نشود اغراض دیگر به موفقیت نمی رسد؛ تعیین نسبت علم با هویت اسلامی و دینی جهان اسلام جریان های چندگانه ای را پدیده آورده که با رویکردهای مخلف به مسأله پرداخته اند و از جمله در اروپا و آمریکا و آسیای جنوب شرقی دیده می‌ شود. عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: البته انقلاب اسلامی در خیزش تمدنی جهان اسلام پیشگام بود و در پرداختن به این مسائل فعال شد تا جایی که تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین راستا بود. وی با بیان این که در بیش از دو دهه اخیر حوزه علمیه قم ورود خوبی به این مباحث داشته است، گفت: نسبت عقل و وحی با نقل آثار فراوان و گفتگوهای پرتحرکی را داشته است و فیلسوفان جهان اسلام نسبت به این مسأله موضع های متعددی داشته اند و کارهای فارابی، غزالی، ابن رشد و ابن سینا و ادامه آن تا قرن نهم در این مورد زبان زد هست اما در پنج دهه اخیر مسأله شکل جدیدی پیدا کرد. ✳️حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با تأکید بر این که الان این مباحث متوجه علومی است که از جهان غرب آمده است، گفت: ما نیاز به استفاده از تجربیات علمی دیگران داریم ولی تجربه چگونه استفاده کردن را هم باید داشته باشیم تا بعد از صد سال بدانیم چگونه برخورد صرفا انفعالی نداشته باشیم و برنامه ریزی برای نظام علمی ما از آن سوی دنیا نباشد و خودمان متناسب با هویت دینی خودمان این برنامه ها را بریزیم. وی اضافه کرد: بزرگان اساتید حکمت و علم در این عرصه وارد شده اند و بین این رویکردهای گفتگوهای جدی هم وجود داشته است و غرض این همایش درگیر کردن افکار است تا آورده های این جریان ها در نظام آموزش ما کاربردی شود ومنجر به ارائه الگو و تولید ادبیات برای نظام آموزش و پرورش بشود. رییس کمیته علمی همایش بیان داشت: تا کنون شش پیش همایش برای این منظور شکل گرفته تا تضارب آراء درون حوزه نسبت به نظریه علم دینی به بحث گذاشته شود و نقد شود و افراد و اشخاصی که در این زمینه مطالعاتی داشته اند با هم گفتگو کرده اند. وی عنوان کرد: این که اقتضای این نظریه چه سیاست هایی را مطالبه می‌ کند و نظام آموزش و پرورش در قالب این نظریه چه وظایفی دارد و این که چگونه کتاب های موجود بازخوانی شود، در بخشی از مقالات صورت گرفته و روش های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠علیپور خبرداد؛ ارسال 100 مقاله به دبیرخانه همایش نظریه علم اسلامی 💠رئیس همایش نظریه علم اسلامی از ارسال حدود 100 مقاله به دبیرخانه این همایش خبرداد و گفت: از این میزان 50 مقاله به مرحله نهایی راه پیدا کرده اند.نشست خبری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. 🔯ابراهیم علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر همایش در این نشست با بیان این که علم دینی و اسلامی کردن علوم از چالش برانگیز ترین مسائل چند دهه اخیر است، گفت: این همایش نیز در همین راستا راه اندازی شده و به طور خلاصه برای آن پنج هدف را دنبال کرده ایم. وی افزود: اولا با توجه به رسالت پژوهشکده فلسفه و کلام به دنبال پژوهش های بنیادین و تولید آثار در حوزه علم دینی هستیم و ثانیا می‌ خواهیم لبیکی به ندای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش برای اسلامی سازی دروس آموزش و پرورش داشته باشیم. ✳️علیپور با بیان این که سال 96 شروع فراخوان مقالات و آغاز نشست های این همایش بوده است، گفت: علاوه بر مقالات و کارهایی که روز همایش از هشت صبح تا هفت عصر صورت می‌ گیرد، ما تلاش کرده ایم که 14 جلد آثار تولیدی را آماده کنیم که 13 جلد آن در روز همایش رونمایی می‌ شود. وی با بیان این که حدود 100 مقاله و خلاصه به دبیرخانه رسیده است، گفت: نزدیک به 50 مقاله به مرحله نهایی همایش راه پیدا کرده اند و 20 مورد نیز به صورت سفارشی به دست ما رسیده است. 💠رئیس همایش نظریه علم اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در این همایش مشاهیری دست به قلم شده اند و با همکاری مراکز متعدد آثار خوبی تولید شده است، یکی دیگر از اهداف همایش همانطور که گفته شد پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب بود که در حوزه اسلامی سازی علوم و بحث نظام آموزش و پرورش مطالبات متعددی داشته اند و این همایش در حقیقت پاسخ به نیاز نظام تعلیم و تربیت کشور هم هست. وی با تأکید بر این که رهبر معظم انقلاب دفتر تبلیغات اسلامی را موظف به پاسخگویی به سؤالات روز کرده اند، گفت: این همایش در همین راستا برگزار می‌ شود، البته با توجه به این که نظریه علمی اسلامی حضرت آیت الله جوادی‌آملی بررسی شده به نوعی تقدیر از مقام علمی ایشان نیز بوده است. علیپور اضافه کرد: این همایش دارای یک افتتاحیه و یک اختتامیه است و اساتید متنوعی دعوت شده اند که غیر از سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه پنل های نظریه علم دینی، نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی‌آملی، نظریه تربیتی و علم دینی و کاربست علم دینی در تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی نیز برگزار می‌ شود که دقیقا عنوان محورهای مقالات هم هست. وی بیان داشت: میزگردی هم صبح روز افتتاحیه خواهیم داشت که جایگاه علم دینی را نظام آموزش و پرورش با حضور مسؤولان معرفی خواهیم کرد. 💠رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با بیان این که بیش از نصف کتب های آماده شده توسط نشر دفتر تبلیغات اسلامی تولید شده است، گفت: برخی از آثار نیز به همت مراکز علمی دیگر و از جمله خودپژوهشگران تولید و به دست ما رسیده است. وی عنوان کرد: شش نشست نیز در راستای تضارب آراء به صورت کاملا نظریه پردازی در طول ماه های قبل برگزار شده است که بتواند قدمی در راه ترویج علم برداشته شود. علیپور با اشاره به برخی از مهمانان و سخنرانان این همایش یادآور شد: آیت الله اعرافی و حجج اسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی، علی ذوعلم رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، عبدالحسین خسروپناه، محمدتقی سبحانی، هادی صادقی و مرتضی جوادی آملی از جمله میهمانان این نشست هستند که برخی نیز سخنرانی دارند. 🔯وی افزود: همچنین آقایان حداد عادل، محمدمهدی اعتصامی، منوچهر فضلی خانی، محمد فتحعلی خانی، مهدی گلشنی و علی اله بداشتی از جمله دیگر حاضران در این نشست هستند. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
🏵ای سرو بوستان ایستادگی! ای زیباترین گل باغ حسین! ای جوان رعنا و رشید حسین! ای علی را یادگار!🏵 🎀ولادت با سعادت علی اکبر ع مبارک باد🎀 📙فقط امروز کتاب آشنایی با اسوه ها: علی اکبر (ع) را رایگان دانلود کنید dte.bz/aliakbr
پیشنهاد می‌کنم در رویداد کارگاه معنویت پژوهی شرکت کنید! https://evnd.co/PSkzr
✳️علیرضا شجاعی زند گفت: پروژه دینی سازی علم یک مبادرت منفعلانه است. ظاهر فعال گرایانه ای دارد ولی به شدت دستخوش انفعال است. این انفعال ناشی از بزرگ پنداشتن زیاد علم است. 🔵نشست علم دینی در کشاکش قرائت ها در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۸ با ارائه بحث توسط آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا و دکتر شجاعی زند برگزار شد. در ابتدای جلسه، محمد علی مبینی دبیر علمی نشست با بیان اینکه این نشست در راستای همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش به عنوان ششمین پیش نشست این همایش تدارک دیده شده است، گفت همایش مذکور در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در قم با همکاری پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برگزار می گردد. ☮مبینی درباره مباحث مطرح درباره علم دینی گفت یکی از دلایل اهمیت این بحث ارتباط آن با مساله تمدن سازی اسلامی است که طرفدارن علم دینی معتقدند که ایجاد تمدن اسلامی بدون دینی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی ممکن نیست. دلیل دیگر بر اهمیت این مساله مربوط به ترویج تفکرات الحادی در فضاهای علمی است و طرفداران علم دینی معتقدند که با دینی سازی علوم می توان از رواج الحاد در قلمروهای علمی جلوگیری کرد. مبینی همچنین با اشاره به دیدگاههای مختلف درباره علم دینی به سه دسته از دیدگاهها اشاره کرد و گفت دسته اول کسانی هستند که اساسا علم دینی را ممکن نمی دانند. دسته دوم ضمن پذیرش امکان علم دینی، برای آن فایده ای فایل نیستند و بلکه آن را مضر می دانند. دسته سوم هم قایل به امکان علم دینی و هم فایده مندی و ضرورت آن می باشند. ایشان با بیان اینکه آقای دکتر شجاعی زند جزء دسته دوم هستند، از ایشان خواست نظر خود را در این زمینه شرح دهند. 🔼ادامه در سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی http://yon.ir/qSiho
شنبه هفتم اردیبهشت 98 پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان " تنوع اسلامی در فرایند تمدنی" برگزار می شود. شنبه هفتم اردیبهشت 98 پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان " تنوع اسلامی در فرایند تمدنی" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در روز شنبه 7/2/98 سالن کنفرانس 40 نفری مرکز همایش های غدیر به آدرس: قم، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر، سالن کنفرانس برگزار می گردد. این پیش اجلاسیه با حضور حجج اسلام والمسلمین آقایان، دکتر حبیب اله بابایی(نظریه پرداز)، دکتر محمدتقی سبحانی، دکتر محسن الویری، دکتر سیدحسین فلاح زاده، دکتر حسین عبدالمهدی(شورای داوران)، دکتر سیدضیاء میرمحمدی، دکتر نعمت الله صفری و دکتر عبدالحمید واسطی(کمیته ناقدان) برگزار می گردد. حضور در جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ 6/2/98(جمعه) ساعت 12 ثبت نام کرده باشند.