eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
846 ویدیو
228 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✍گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمين نجف لکزایی ✳️ حجت الاسلام والمسلمين نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت وگو با هفته نامه افق حوزه به ضرورت کاربست فلسفه علوم سیاسی و علوم انسانی اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی پرداخته که در ادامه می خوانید. 💠تمايزعلوم انسانی با سایر علوم در چیست؟ اگر بخواهیم از منظر حکمت اسلامی پاسخ دهیم، در ابتدا باید بپرسیم که ما به چه دلیل در پی دانش هستیم؟ و سپس اقسام دانش را عنوان کنیم، همانگونه که بسیاری از حکما از جمله ملاصدرا، در جلد اول کتاب اسفار، چنین قائل هستند. ملاصدرا در مقدمه کتاب ، بعد از بیان انگیزه خود از تأليف اسفار، تصریح می کند که سالکان برای نیل به الله ، باید چهار سفر را طی کنند و در واقع ایشان حکمت یا فلسفه را یک سفر در نظر می گیرند. پس از ورود به مسلک اول، مقدمه ای دارند با عنوان ( في تعريف الفلسفة وتقسيمها الأولى وغايتها وشرفها) که منظور از تقسيمها الأولى همان تقسیم اولیه فلسفه است. در ادامه ایشان فلسفه را استكمال نفس می دانند، بدین معنا که اگر انسان می خواهد به کمال برسد باید معرفت خود را به حقایق موجودات، همان گونه که هستند، از طریق فلسفه بالا ببرد و این تنها به وسیله برهان میسر خواهد شد، نه وهم و تبعیت از دیگران. 💠 آیا این فلسفه به معنای متافیزیک است؟ در اینجا فلسفه به معنای عام - اعم از متافیزیک به منظور است اما نفس دارای دو جهت است: جهت تجرد و جهت تعلق . جهتی رو به سمت بالا دارد که منظور از آیه شریفه «لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم» همان عالم بالا یا عالم عقل است و منظور از «ثم رددناه أسفل سافلین» نیز عالم خلق است. از این جهت اگر انسان می خواهد به کمال برسد، به دو دسته دانش نیز نیازمند است . مقام اول ، مقام توحید است یا همان حکمت نظری که در آن حق را می شناسیم و ملاصدرا از نبی اکرم ا نقل می کند که از خداوند خواسته «رب أرنا الأشياء كما هي»؛ يعني عوالم بالا را همانگونه که هستند، ببینیم، بشناسیم و بفهمیم. اما مقام دوم، مقام تأله است که مربوط به حکمت عملی است یعنی توحیدی و خدایی شدن، یعنی به حق عمل می کنیم و دوباره ملاصدرا سخن نبی اکرم ما را بیان می دارد که فرمودند: «تخلقوا بأخلاق الله». . ممکن است درباره ارتباط آن با دین پرسیده شود، به نظر حکمای اسلامی، از آن جا که انسان از لایه های وجودی متنوعی برخوردار است دین برای کمال انسان آمده است. یکی از آن لایه های وجودی عقل است و اصول دین مربوط به آن است . دیگری نفس است و اخلاق برای آن است: «ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقواها» و آخرین بخش هم رفتارهای ماست که فقه برای تنظیم آن آمده است. به تعبیر قرآن ، انسان به عنوان یک متحرک در حال حرکت و سفر به دو محرک است، محرک معرفتی و محرک انگیزشی. در مورد اول. اگر معرفت درست و حقیقی باشد، این مسافر به سفرومقصدش امیدوار خواهد بود. اما اگر در این جا گرفتار وهم شويم، اصلا معرفتی پیدا نمی شود و یا معرفتمان بر اساس خرافه یا جهل می باشد. محرک های انگیزشی هم دو جهت بیشتر ندارد یا مقرب است و ما را به سمت کارهایی که جنس آنها، میل و مشوق است، سوق می دهد و یا مبعد است که ما را از انجام برخی کارها دور می کند. در واقع این دو محرک نقش عشق و نفرت را برای ما ایفا می کنند. آنچه به ما می گوید که چه چیزی ما را به سعادتمان نزدیک یا از آن دور می سازد، معرفتی است که کسب کرده ایم و لذا معرفتمان هر قدر متقن تر باشد، نظام عمل ما نیز عادلانه تر، دقیق تر و بهتر است و دین، این مجموعه را برای ما ساماندهی می کند. فقه خود دارای همین دو بعد است با عناوین واجب و مستحب یا حرام و مکروه ، البته احکام وضعی نیز دارد. خروجی اخلاق نیز فضائل و رذایل است که مربوط به حوزه رفتاری انسان می شود. ♐️ادامه گزارش در فایل پی دی اف ملاحظه نمایید. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
‍ ‍ ◀️هشتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی(ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد علامه شهید مرتضی مطهری) با موضوع "امنیت در تمدن سازی نوین اسلامی بر اساس نظریه استاد مطهری"با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی–چهارشنبه 28 فروردین 98 : ⏪ تمدن در طرح مقام رهبری در بخش پنجم مطرح شده است که در آن انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی قبل از آن وجود دارد. تمدن سازی نیازمند امنیت است. امنیت به عنوان یک زیرساخت مطرح است. 🔹بحث استاد مطهری از حیث تمدن سازی و نسبت آن با امنیت مطالب جدیدتری نسبت به نظریه های رایج در زمینه امنیت دارد که قابل توجه است. استاد مطهری از امنیت به عنوان سرمایه یاد می کند. به تعبیر ایشان در زندگی نیازمند سرمایه هایی هستیم که در پرتو آن ارتقا پیدا کنیم. از نظر مطهری سه سرمایه اهمیت بیشتری دارد. تربیت، امنیت و آزادی. تربیت عبارت است از یک سلسله عوامل که موجودات زنده برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. انسان همه احتیاجات حیوانات را دارد و افزون بر آن به تعلیم و تربیت هم نیاز دارد. امنیت موجود زنده یعنی آنچه را که دارد از او نگیرند. جان، مال، سلامت، و... از او گرفته نشود. 🔸آزادی یعنی کسی جلو راه انسان را نگیرد و مانعی بر سر راه کمال انسان قرار ندهد. سپس بین امنیت و ایمان پیوند برقرار می‌کند. از این رو امنیت جزو مقدسات بشر می شود. احسان، راستی، درستی، عدالت و... از مقدسات بشر هستند.. ریشه امنیت از امن است. امن به باب افعال رفته و شده ایمان. مومن از ایمان است. هم به انسان مؤمن گفته می شود و هم به خدا. خدا وقتی مؤمن است یعنی به انسان ها امنیت می دهد و امنیت در اتصال به خدا معنا می یابد که معنای متعدی ایمان است. وقتی مومن درباره انسان به کار می‌رود یعنی انسان به سمت ایمان رفت و برخوردار از امنیت شد. استاد مطهری از این بحث استفاده می کند که بگوید امنیت فقط از طریق ایمان به وجود می‌آید نه از هیچ طریق دیگری. 🔹مطهری از نگاه صرفا سلبی که در نگاه مکاتب امنیتی وجود دارد فراتر می‌رود. لذا آن دسته از کسانی را که برای نظم و امنیت، عدالت و آزادی را سلب کرده اند نقد می‌کند و آن را نمی پذیرد. این که ما می‌خواهیم نظم و امنیت برقرار کنیم نباید باعث سلب آزادی و عدالت بشود. این موضوع در نظریه‌های خلافت مطرح است که نظم و امنیت مقدم می شود در حالی که در نظریه امامت بحث عدالت ملازم امنیت است. ایشان قائل به نسبی بودن امنیت است. اگر یک فرد ایمان ضعیف داشته باشد وقتی یک مصیبت به انسان وارد شود، نقمت می بیند و اگر ایمان انسان قوی باشد، مصیبت را نعمت می بیند. ما رأيت إلا جميلاً حضرت زینب سلام الله علیها فزت و رب الکعبه امیر المومنین علیه السلام از این قبیل است. 🔸مطهری می گوید اموری است که به سبب نوع تمدن ایجاد می شود که این توسعه ای که اتفاق می‌افتد باعث می شود که ما بگوییم دولت و حکومت به عنوان مظهر قانون و... همچنان نیاز خواهد بود. حتی بنابر نظریه مارکسیستها باز هم مواردی پیش می آید که فرد منافع خودش را مقدم کند. در نتیجه باز هم ناامنی ایجاد می شود و ما به دولت و امنیت نیاز داریم. عوامل مولد امنیت دو بخش نرم و سخت است و هر کدام هم به سلبی و ایجابی تقسیم می‌شود. هر عامل جدیدی که مولد امنیت باشد از نظر ایشان جایز است. از نظر ایشان بیمه گر با بیمه یک اطمینان خاطری به بیمه شده اعطا می کند. از این رو بیمه شرعی است. همچنین ایشان به ملازمه ایمان و امنیت اشاره می‌کند و در این زمینه به روایتی از امام علی علیه السلام تمسک می کند. در آنجا بحث استفاده از عقل و دین را شرط بهره‌برداری از فردی که متخصص است برمی شمارد. زیرا وقتی دین از بین برود، امنیت هم نیست. قاعده مفارقة الدين مفارقة الامن اینجا قابل استنباط است. ایشان در مورد دیگر درباره دوستی این بحث را مطرح می‌کند که با کسی دوست شوید که دین و عقل داشته باشد. اگر انسان با کسی دوست شود که دین نداشته باشد هر لحظه ممکن است او را بفروشد. بنابراین بدون دين امنیت تولید نمی شود. به خاطر این که اثر سرمایه دین طولانی است. ملازمه علم و ایمان هم از سوی استاد مطهری طرح می شود. علم بدون ایمان، ناامنی تولید می‌کند. هم علم و هم ایمان به انسان امنیت می دهد. اما اگر علم بدون پشتوانه ایمان شد، به جای تولید امنیت، ناامنی تولید می کند. وقتی ما به دیگران آسیب نمی زنیم که برخی از محدودیت ها را برای خودمان بپذیریم و این محرومیت را محرومیت نداند. زیربنای هر امنیتی ایمان به خدا است. @hekmateislami
‍ ‍ ◀️هشتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی(ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد علامه شهید مرتضی مطهری) با موضوع "امنیت در تمدن سازی نوین اسلامی بر اساس نظریه استاد مطهری"با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی–چهارشنبه 28 فروردین 98 : ⏪ تمدن در طرح مقام رهبری در بخش پنجم مطرح شده است که در آن انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی قبل از آن وجود دارد. تمدن سازی نیازمند امنیت است. امنیت به عنوان یک زیرساخت مطرح است. 🔹بحث استاد مطهری از حیث تمدن سازی و نسبت آن با امنیت مطالب جدیدتری نسبت به نظریه های رایج در زمینه امنیت دارد که قابل توجه است. استاد مطهری از امنیت به عنوان سرمایه یاد می کند. به تعبیر ایشان در زندگی نیازمند سرمایه هایی هستیم که در پرتو آن ارتقا پیدا کنیم. از نظر مطهری سه سرمایه اهمیت بیشتری دارد. تربیت، امنیت و آزادی. تربیت عبارت است از یک سلسله عوامل که موجودات زنده برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. انسان همه احتیاجات حیوانات را دارد و افزون بر آن به تعلیم و تربیت هم نیاز دارد. امنیت موجود زنده یعنی آنچه را که دارد از او نگیرند. جان، مال، سلامت، و... از او گرفته نشود. 🔸آزادی یعنی کسی جلو راه انسان را نگیرد و مانعی بر سر راه کمال انسان قرار ندهد. سپس بین امنیت و ایمان پیوند برقرار می‌کند. از این رو امنیت جزو مقدسات بشر می شود. احسان، راستی، درستی، عدالت و... از مقدسات بشر هستند.. ریشه امنیت از امن است. امن به باب افعال رفته و شده ایمان. مومن از ایمان است. هم به انسان مؤمن گفته می شود و هم به خدا. خدا وقتی مؤمن است یعنی به انسان ها امنیت می دهد و امنیت در اتصال به خدا معنا می یابد که معنای متعدی ایمان است. وقتی مومن درباره انسان به کار می‌رود یعنی انسان به سمت ایمان رفت و برخوردار از امنیت شد. استاد مطهری از این بحث استفاده می کند که بگوید امنیت فقط از طریق ایمان به وجود می‌آید نه از هیچ طریق دیگری. 🔹مطهری از نگاه صرفا سلبی که در نگاه مکاتب امنیتی وجود دارد فراتر می‌رود. لذا آن دسته از کسانی را که برای نظم و امنیت، عدالت و آزادی را سلب کرده اند نقد می‌کند و آن را نمی پذیرد. این که ما می‌خواهیم نظم و امنیت برقرار کنیم نباید باعث سلب آزادی و عدالت بشود. این موضوع در نظریه‌های خلافت مطرح است که نظم و امنیت مقدم می شود در حالی که در نظریه امامت بحث عدالت ملازم امنیت است. ایشان قائل به نسبی بودن امنیت است. اگر یک فرد ایمان ضعیف داشته باشد وقتی یک مصیبت به انسان وارد شود، نقمت می بیند و اگر ایمان انسان قوی باشد، مصیبت را نعمت می بیند. ما رأيت إلا جميلاً حضرت زینب سلام الله علیها فزت و رب الکعبه امیر المومنین علیه السلام از این قبیل است. 🔸مطهری می گوید اموری است که به سبب نوع تمدن ایجاد می شود که این توسعه ای که اتفاق می‌افتد باعث می شود که ما بگوییم دولت و حکومت به عنوان مظهر قانون و... همچنان نیاز خواهد بود. حتی بنابر نظریه مارکسیستها باز هم مواردی پیش می آید که فرد منافع خودش را مقدم کند. در نتیجه باز هم ناامنی ایجاد می شود و ما به دولت و امنیت نیاز داریم. عوامل مولد امنیت دو بخش نرم و سخت است و هر کدام هم به سلبی و ایجابی تقسیم می‌شود. هر عامل جدیدی که مولد امنیت باشد از نظر ایشان جایز است. از نظر ایشان بیمه گر با بیمه یک اطمینان خاطری به بیمه شده اعطا می کند. از این رو بیمه شرعی است. همچنین ایشان به ملازمه ایمان و امنیت اشاره می‌کند و در این زمینه به روایتی از امام علی علیه السلام تمسک می کند. در آنجا بحث استفاده از عقل و دین را شرط بهره‌برداری از فردی که متخصص است برمی شمارد. زیرا وقتی دین از بین برود، امنیت هم نیست. قاعده مفارقة الدين مفارقة الامن اینجا قابل استنباط است. ایشان در مورد دیگر درباره دوستی این بحث را مطرح می‌کند که با کسی دوست شوید که دین و عقل داشته باشد. اگر انسان با کسی دوست شود که دین نداشته باشد هر لحظه ممکن است او را بفروشد. بنابراین بدون دين امنیت تولید نمی شود. به خاطر این که اثر سرمایه دین طولانی است. ملازمه علم و ایمان هم از سوی استاد مطهری طرح می شود. علم بدون ایمان، ناامنی تولید می‌کند. هم علم و هم ایمان به انسان امنیت می دهد. اما اگر علم بدون پشتوانه ایمان شد، به جای تولید امنیت، ناامنی تولید می کند. وقتی ما به دیگران آسیب نمی زنیم که برخی از محدودیت ها را برای خودمان بپذیریم و این محرومیت را محرومیت نداند. زیربنای هر امنیتی ایمان به خدا است. @hekmateislami
♈️به گزارش خبرنگار ایسکا پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان «مهدویت و چالش¬ها» در تاریخ 29 فروردین 1398 برگزار گردید؛ پژوهشکده مهدویت وآینده¬پژوهی به عنوان پژوهشکده برتر شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت.
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گردد. کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در تاریخ 4/2/98 (چهارشنبه) ساعت 17:30، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گرددد. این جلسه با سخنرانی جناب آقای دکتر شریف لک زایی(ارائه دهنده) و دکتر عماد افروغ برگزار می گردد. مدعوین این جلسه، طلاب، دانشجویان و اساتید هستند.
🔶 دیدار دست اندرکاران همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» با نماینده آیت الله سیستانی در ایران پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✍ در دیدار مسولین همایش نظریه علم اسلامی با حجه الاسلام شهرستانی مطرح شد 🔯لزوم همت مضاعف در فعالیت های مذهبی 💠در این دیدار که با حضور رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی ، دکتر ابراهیم علی پور رئیس پژوهشكده فلسفه و كلام ، مدیران و دست اندرکاران همایش نظریه علم اسلامی و کاربست های آن در نظام اموزش و پرورش انجام شد در ابتدا دکتر نجف لک زایی در باره هدف از برگزاری این همایش گفتند: ✅یک دهه پیش وقتی گزارشی از شیوه تألیف کتب درسی آموزش و پرورش به رهبر معظم انقلاب داده شد، ایشان فرمودند: شما بر اساس کدام نظریه اسلامی این کار را می‌ کنید؟ ارائه دهندگان گزارش گفتند که نظریه خاصی نداریم ولی تلاش می‌ کنیم که کتب خارج از مبانی اسلامی نباشد که ایشان فرمودند: شما باید نظریه روشنی را در حوزه علم دینی به عنوان مبنای کار خود انتخاب کنید. رییس شورای سیاستگذاری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عنوان کرد: این افراد بعدها در قم سراغ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آمدند و درخواست این کار را مطرح کردند؛ بحث علم اسلامی در نظام آموزش و پرورش بعدا تحولاتی پیدا کرد و کار قبلی به مجموعه مقالاتی ختم شد که با بررسی هایی دیدیم خواسته رهبر معظم انقلاب را تأمین نکرده است و به همین جهت، در دوره جدید با اشراف علمی آیت الله اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا وارد عرصه جدیدی شدیم. وی با تأکید بر این که این کار به پژوهشکده فلسفه و کلام سپرده شده است، گفت: بعد از شکل گیری میز آموزش و پرورش در قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و با بررسی های گوناگون، نظریه "علم اسلامی" آیت الله جوادی‌آملی انتخاب شد و پیرامون این نظریه نشست های مختلفی برگزار و نظریات دیگری نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت. حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اضافه کرد: این همایش روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با پیام آیت الله جوادی‌آملی برگزار می شود و از ۱۳ اثر رونمایی می‌ شود، یعنی همایش یک جلسه گزارش از کارهایی است که صورت گرفته و تمام شده و پنل های مختلفی نیز برای این همایش تعریف شده است. 💠 در ادامه دکتر ابراهیم علیپور رییس همایش نظریه علم اسلامی ضمن اعلام برگزاری همایش نظریه علم اسلامی در رروز پنج شنبه هفته جاری افزودند: حدود ۱۰۰ مقاله و خلاصه به دبیرخانه رسیده است، نزدیک به ۵۰ مقاله به مرحله نهایی همایش راه پیدا کرده اند و ۲۰ مورد نیز به صورت سفارشی به دست ما رسیده است. رئیس همایش نظریه علم اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در این همایش مشاهیری دست به قلم شده اند و با همکاری مراکز متعدد آثار خوبی تولید شده است، یکی دیگر از اهداف همایش همانطور که گفته شد پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب بود که در حوزه اسلامی سازی علوم و بحث نظام آموزش و پرورش مطالبات متعددی داشته اند و این همایش در حقیقت پاسخ به نیاز نظام تعلیم و تربیت کشور هم هست علیپور اضافه کرد: این همایش دارای یک افتتاحیه و یک اختتامیه است و اساتید متنوعی دعوت شده اند که غیر از سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه پنل های نظریه علم دینی، نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی‌آملی، نظریه تربیتی و علم دینی و کاربست علم دینی در تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی نیز برگزار می‌ شود که دقیقا عنوان محورهای مقالات هم هست. رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با بیان این که بیش از نصف کتب های آماده شده توسط نشر دفتر تبلیغات اسلامی تولید شده است، گفت: برخی از آثار نیز به همت مراکز علمی دیگر و از جمله خودپژوهشگران تولید و به دست ما رسیده است. 🔯در ‍ در ادامه این دیدار حجت الاسلام و المسلمبن شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران همایش ، برخی از نکات برای استفاده بهتر از این همایش ها متذکر شدند. ایشان از همایش ها و کنگره های علمی که کارهای تخصصی در آن می شود تجلیل کرد و از زحمات دست اندرکاران همایش نظریه علم اسلامی نیز قدردانی کردند و خواستار ادامه این نوع فعالیت ها و پشتکاری و همت مضاعف در این زمینه شدند. ایشان وظیفه متولیان فرهنگی در عصر حاضر را نشر افکار عالمان دینی به صورت جدی دانستند و یکی از آسیب های برخی از فعالیت های دینی را ، اراِئه ناقص کارها دانستد ، و اضافه كردند كه با مدیریت صحیح می توانیم بسیاری از فعالیت های دینی مانند همایش ها و کنگره های تخصصی را سامان دهی ببخشیم. ✳️✳️در پایان این دیدار برخی از آثار متکلمان امامیه که در پژوهشکده فلسفه و کلام تدوین شده است تقدیم ایشان شد. ♈️گزارش تصویری از لینک زیر مشاهده کنید http://yon.ir/4yqyM 🆔@isca24
✳️موافقت وزیر علوم تحقيقات و فناوري با انتصاب مجدد حجت الاسلام و المسلمين جناب أقاي دکتر نجف لك زایي به سمت رياست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي✳️ ♈️در بخشی از این حکم خطاب به ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس هیات امنای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آمده است: ⬇️مراتب موافقت مقام عالی وزارت با انتصاب مجدد حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر نجف لک زایی به سمت ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اعلام می‌شود. 🔵کانال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، انتصاب مجدد ایشان را به این سمت تبریک عرض نموده و برای ایشان و همکارانشان آرزوی توفیق روز افزون را دارد.
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✳️پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان تنوع اسلامی در فرایند تمدنی برگزار می شود ♈️شنبه هفتم اردیبهت 98 پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان تنوع اسلامی در فرایند تمدنی برگزار می شود. ☮شنبه هفتم اردیبهشت 98 پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان " تنوع اسلامی در فرایند تمدنی" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در روز شنبه 1398/02/07 سالن کنفرانس 40 نفری مرکز همایش های غدیر به آدرس: قم، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر، سالن کنفرانس برگزار می گردد. 🔵این پیش اجلاسیه با حضور حجج اسلام والمسلمین آقایان، دکتر حبیب اله بابایی(نظریه پرداز)، دکتر محمدتقی سبحانی، دکتر محسن الویری، دکتر سیدحسین فلاح زاده، دکتر حسین عبدالمهدی(شورای داوران)، دکتر سیدضیاء میرمحمدی، دکتر نعمت الله صفری و دکتر عبدالحمید واسطی(کمیته ناقدان) برگزار می گردد. حضور در جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ 6/2/98(جمعه) ساعت 12 ثبت نام کرده باشند.
✳️به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی: 🔵مجموعه مقالات کتاب« غرب شناسی انتقادی مسلمین» چاپ و منتشر شد. 🔼این اثر ارزشمند توسط جمعی از نویسندگان به کوشش ذبیح‌الله نعیمیان تهیه‌شده است. ☮دکتر نعیمیان در معرفی این کتاب چنین نوشته است: « غرب‌شناسی» در میان ایرانیان معاصر تنوع بسیاری داشته و تطورات مختلفی را پشت سر گذاشته است. در ایران با رویکردی غرب باورانه و در قالب‌های غرب ستایی رونق گرفت و غرب‌زدگی بر فرهنگ ایرانیان سایه انداخت. به‌رغم تنگناهای حاصل از غرب‌زدگی، « غرب‌شناسی اصالت گرا» با گام‌های تدریجی به رقابت با « غرب‌شناسی‌های تجدد باور» برخاست. آنگاه با پیدایی نهضت اسلامی امام خمینی(ره) در دهه چهل نوعی از « غرب‌شناسی چندضلعی» به وجود آمد و بازنگری در غرب اندیشی و غرب‌شناسی را باعث گردید. سرانجام « ارتقای غرب‌شناسی» در « افق انقلاب اسلامی» ظرفیت‌های مهمی را در افق گشایی برای « غرب‌شناسی تمدنی » موجب گشت. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✳️از سلسله نشست‌های عربستان پژوهی نوین؛ ♈️نشست عربستان و آل سعود برگزار شد. 🔼 نشست عربستان و آل سعود با پیشنهاد جامعه المصطفی و مشارکت پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و نیز حوزه علمیه خراسان و مرکز آموزش‌های کاربردی آستان قدس رضوی در تاریخ سه‌شنبه 27 فروردین 1398 برگزار شد. ⬇️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، پرفسور مجتبی صدریا استاد مدعو از تهران گزارشی از کتاب تازه خود بانام «عربستان این‌گونه سعودی شد ارائه کرد و در طی آن کوشید تا اثبات کند که در این منطقه با وهابیت روبرو نیستیم بلکه با دولت سعودی که در 1913 م به کمک انگلیسی‌ها بر پاشد مواجهیم . وهابیان سامان‌یافته در گروه اخوان در فاصله سال‌های 1915م و فعال تا ۱۹۳۰م توسط دولت آل سعود و همراهی انگلیسی‌ها از میان رفتند. ✳️در ادامه این نشست دکتر محمد باغستانی کوزه گر عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن بیان نظر انتقادی خود نسبت به دیدگاه آقای پروفسور صدرا درباره رابطه میان وهابیت و آل سعود دیدگاه میانه خود را با شواهد تاریخی منطبق‌تر دانست و تعامل دو گروه وابیت و آل سعود را پیش‌تر از تشکیل گروه اخوان دانست. سپس به بیان موقعیت جامعه شیعیان عربستان بر پایه کتاب دکتر حمزه جعفر الحسن (الشیعه فی مملکه العربیه السعودیه) پرداخت و به‌عنوان مترجم این کتاب زیر چاپ در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی علت انتخاب آن را دیدگاه عالمانه و آکادمیک نویسنده دانست و خلأ مطالعات اجتماعی جامعه عربستان در ایران را عامل ترجمه آن اعلام کرد. ⬇️وی از موقعیت شیعه دراستان های نفت‌خیز عربستان و انواع تنگناهای به کار گرفته‌شده توسط این دولت بر ضد جامعه اقلیت شیعه یاد کردومصادیق مهم آن‌ها در عرصه فرهنگی، سیاسی، اداری، اقتصادی و اجتماعی (ممنوعیت استخدام در ارتش، ادارات دولتی ، و پذیرش دشوار در دانشگاه‌ها باوجود صلاحیت علمی، فقدان روزنامه، ممنوعیت چاپ کتاب و غیره ..) را نام برد.در پایان دو استراتژی جامعه شیعه یعنی تداوم انجام کارهای سخت توسط جامعه شیعه در شرکت نفتی آرامکو و نیز افزایش جمعیت (۱۰ فرزند برای هر خانواده) یادکرد که تاکنون توانسته از عوامل مهم تداوم حیات اجتماعی شیعه در عربستان باشد. ✳️ آخرین سخنران این نشست حجه الاسلام محسن عبدالملکی پژوهشگر درباره گروه‌های انشعابی سلفیه جدید و گفتمان‌ها و راهبردها ورویکرهای هریک از آن‌ها را در عرصه‌های دینی و سیاسی و اجتماعی برشمرد. حدود ۶۰ نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف جامعه المصطفی در این نشست حضور داشتند. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
هدایت شده از شریف لک زایی
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گردد. کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در تاریخ 4/2/98 (چهارشنبه) ساعت 17:30، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گرددد. این جلسه با سخنرانی جناب آقای دکتر شریف لک زایی(ارائه دهنده) و دکتر عماد افروغ برگزار می گردد. مدعوین این جلسه، طلاب، دانشجویان و اساتید هستند.
هدایت شده از شریف لک زایی
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گردد. کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در تاریخ 4/2/98 (چهارشنبه) ساعت 17:30، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گرددد. این جلسه با سخنرانی جناب آقای دکتر شریف لک زایی(ارائه دهنده) و دکتر عماد افروغ برگزار می گردد. مدعوین این جلسه، طلاب، دانشجویان و اساتید هستند.
🔶 دیدار دست اندرکاران همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» با حضرت آیت الله سبحانی پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠شروع همایش نظریه علم اسلامی و کاربست های آن در نظام آموزش و پرورش ✳️با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی ▶️با استقبال فراوان طلاب و دانشجویان ✳️حضور رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی ✳️حضور مدیر حوزه های علمیه قم حضرت آیت الله علیرضا اعرافی 💠 حضور رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دکتر نجف لک زایی ✳️حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
✳️آیت الله اعرافی: ♈️حوزه فلسفه و فقه تعلیم و تربیت نیازمند کارهای عمیق و جدی است 🔼مدیر حوزه های علمیه با اشاره به لزوم تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش تأکید کرد که حوزه فلسفه و فقه تعلیم و تربیت نیازمند کارهای جدی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی صبح امروز در همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به این که بحث علم اسلامی موضوعی بسیار مهم و حیاتی است، گفت: باید از خدمات دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همین طور آموزش و پرورش و سایرنهادهایی که در برپایی این همایش نقش داشتند کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم. وی افزود: باید عرض کنیم که به ماه مبارک شعبان باید از دو منظر بنگریم؛ منظر اول نگاه موضوعی و ذاتی است چراکه با توجه به روایات ماه شعبان همچون رمضان و دهه اول ذیحجه فرصت های ناب معنوی و عرفانی هستند و ذاتا باید مورد استفاده قرار بگیرد و در عین حال گویا ماه رجب شعبان مقدمه و پلکانی است تا اهل معنا و سلوک واخلاق در این پلکان به سمت ماه شریف رمضان حرکت می‌ کنند، در ماه رمضان به قله شب های قدر برسند و اوج جوایز نیز در شب و روز عید فطر به سالکان طریق هدیه داده می‌ شود. مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: هدیه بزرگ ماه شعبان مناجات شعبانیه است با آن سیری که در این مناجات شاهدیم و اوج سلوک انسانی را در عبارات آن می‌ بینیم و با آن آماده ضیافت الله و کرامت الله ماه مبارک رمضان می‌ شویم و آنگاه تربیت ما آسمانی می‌ شود که این نور در تمام نظامات تعلیم و تربیت ما منعکس شود. وی با تأکید بر این که مدیران و سیاستگذاران ما باید به این نور متنور شوند، گفت: ما در کنار همه این سخن ها که در باب علم دینی و تجلیات اندیشه الهی بر آموزش و پرورش سخن می‌ گوییم نباید از بال دوم یعنی تجلیات روحی و اخلاقی غفلت کنیم که منعکس بر روح و روان دانش آموزان می‌ شود و این بال با مناجات شعبانیه و امثال آن فراهم می‌ شود که در جای دیگری وجود ندارد. آیت الله اعرافی در ادامه عنوان کرد: مباحثی که مطرح می‌ شود باید بر مبنای سند تحول پیش برود که به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی که به همت جمع زیادی از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تولید شده وتا حد زیادی مبتنی بر رویکرد جامع علمی و دینی است. وی ابراز داشت: علی رغم این که نمی خواهیم ادعا کنیم که این سند بی عیب و نقص است، ولی باید با نگاه روز افزون مورد عنایت قرار بگیرد و کار مطالعاتی بزرگ برای نهادهای حوزوی و دانشگاهی داشته است که رهبر معظم انقلاب نیز خواستار عنایت به این سند هستند. آیت الله اعرافی با اشاره به این که در باب علم انسانی اسلامی و یا مناسبت های معارف علوم اسلامی تئوری های متعددی وجود دارد، گفت: این تئوری ها گاهی مورد مجادله و مناقشه قرار گرفته و مقالات زیادی در مورد آن تولید شده است که از نظریه بسیار کلان و مهمی که امروز محوریت بحث قرار گرفته نشأت می‌ گیرد. وی افزود: یک تئوری این است که علم دینی علمی است که برپایه مبانی و مبادی هستی شناسی اسلامی استوار باشد، تک روشی نباشد و خودمان را به روش های تجربی و محدود منحصر نکنیم و تئوری دیگر آن است که گزاره هایی که از طریق تجربه به دست آمده بر حوزه معارف دینی عرضه شود و یا تئوری این که گزاره های دینی با روش های تجربی مورد مطالعه قرار بگیرد که هم گزاره های موجود در شریعت و منابع نقلی مورد مطالعه قرار می‌ گیرد. مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: برخی روش های ثانوی هم وجود دارد مثل بررسی جامعه اسلامی با علوم انسانی، کاربرد علم در حوزه دین، یا رویکرد دینی در بررسی های علمی که علم اسلامی به معنای ثانوی را دنبال می‌ کند. وی با تأکید بر این که این نظریات همگی بهره ای از حقیقت دارند، گفت: ما اگر یک نظر مثل نظر حضرت آیت الله جوادی‌آملی را هم بپذیریم بازهم بی نیاز از نظریات دیگر نیستیم و گزاره هایی وجود دارد که بسیار ارزشمند است و مطالبی وجود دارد که باید با معارف دینی سنجیده شود، بنابراین هم نظریات اصلی مهمی که در باب علم اسلامی انسانی مطرح شده مجموعه تئوری های مکمل هستند. 🔵ادامه را از سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید http://yon.ir/pBEvu پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» از صبح امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آغاز شده و هم اکنون در حال برگزاری است. مهدی گلشنی پژوهشگر فلسفه علم در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: به طور خلاصه سؤال می‌ کنیم که اولا چرا علم دینی مطرح شد؟ علم وقتی در جهان اسلام مطرح شد این طور نبود که علم و دین از هم جدا باشند ولی در ادامه با آمدن مکاتب مختلف، علم فارغ از متافیزیک مطرح شد. وی افزود: مکاتب می‌ گفتند همه جواب ها از علم تجربی گرفته می‌ شود، کم کم تردیدها شروع شد و برت ران راسل بعد از جنگ جهانی اول که چند میلیون انسان کشتند در 1924 کتابی نوشت که با روشی که علم پیش رفته و سرمایه داران غالب شده اند برای آینده بشر تمدنی باقی نخواهد ماند و کتاب های نیوتون مملو از مفروضات متافیزیکی است. گلشنی ابراز داشت: مطلب دیگر که باعث خروج از بحث تجربی صرف علوم شد این بود که می‌ توان تئوری های متعددی برای علم بسازیم از جمله این که گفتند در سطح اتم، هم علم و هم شانس حاکم است؛ در گذشته هرچه الحاد مطرح بود از جانب فلاسفه بود ولی در سی چهل سال گذشته سؤالات الحادی از علمای فیزیک و زیست شناس صادر می‌ شود. وی با بیان این که وضعیت علم دینی با گذشته بسیار فرق کرده است، گفت: عمده شبهات از طرف دانشمندان علوم تجربی مطرح می‌ شود و به همین جهت پرداختن صرف به اسلامی سازی علوم انسانی اشتباه است؛ علوم تجربی در محیط ما نیز بسیار تأثیر گذار است، آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه های ما واقعا پای کار بیایند و رصد کنند که چند نفر در دانشگاه های ما به خدا اعتقاد دارند. پژوهشگر فلسفه علم تصریح کرد: از محیط اطراف خود غافل مانده ایم، وقتی شبکه ها و وسائل کاذب افکار باطل را زیاد کرده است و وقتی که در دانشگاه اکثر اساتید ما سکولار هستند نوشتن اسناد خوب کافی نیست، تا جایی که یک استاد دانشگاه شریف صریحا می‌ گوید چرا اول مجالس ما قرآن خوانده می‌ شود؟ کسی هم به این استاد اعتراضی نمی کند. وی عنوان کرد: این که علم اسلامی مطرح شده این مباحث را می‌ گوییم والا جای دیگری این سخنان گفته نمی شود و کتاب های ما سرشار از مبانی غیردینی است؛ مشکل اصلی ما در حوزه علمیه و ارشاد و وزارت علوم این بوده که در غرب کلیسا بیدار شده و فیلسوف فیزیک دان و زیست شناس به زبان فیزیک و زیست به شبهات جواب می‌ دهند ولی ما کتاب می‌ نویسیم و به نیازهای روز توجه نداریم. گلشنی با اشاره به این که کتاب های ما باید به سؤالات روز پاسخ بدهد، گفت: به همین جهت می‌ بینیم وقتی مرحوم مطهری از نزدیک با جامعه دانشگاهی در ارتباط است کتاب هایی می‌ نویسد که امروز هم به شبهات پاسخ می‌ دهد و بسیار عملی است. وی افزود: حوزوی باید دانشگاهی ها را قبول داشته باشند، همانطور که علامه حسن زاده آملی قبول دارند و شهید مطهری و علامه جعفری قبول داشتند نه این که حوزویان با دانشگاهیان فقط مونولوگ و دیالوگ داشته باشند؛ این نحوه برخورد هرچند کم از حوزه نسبت به دانشگاه لطمه می‌ زند. گلشنی ابراز داشت: پیشنهاد من یکی نزدیکی واقعی حوزه و دانشگاه است و دیگری رصد واقعی از دانش آموزان، دانشجویان و جامعه است و کتاب هایی مناسب، به زبان روان و به روز نوشته شود 💠پنج شنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۸ پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✳️رئیس دفتر تبلیغات اسلامی: 🔼علم دینی عقل و تجربه را به رسمیت می‌شناسد / خوداتکایی و عزت نفس در محیط‌های علمی و دانشگاهی تقویت شود 🔵رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بابیان این‌که علم دینی، عقل و تجربه را به رسمیت می‌شناسد، گفت: پرهیز از نگاه حداکثری و انتظار حداکثری از دین در حوزه علم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید آن را جدی بگیریم. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد واعظی پیش از ظهر امروز در «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» که در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد، اظهار داشت: در علم دینی یا نظریه علم دینی به دو جنس مطالعه اشاره داریم که موردبحث و گفتگو قرار می‌دهیم. وی ادامه داد: جنس اول از مباحث درجه دوم است که از یک منظر بالایی به ارتباطات علم و دین نگاه کرده و به چگونگی تعامل علم و دین می‌پردازد. ☮حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی افزود: یک نظریه علم اسلامی باید بتواند ابهامات و پرسش‌ها را پاسخ دهد و نظریه به این‌گونه پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. وی به نوع دوم اشاره کرد و گفت: نوع دوم به تولیدات علم می‌پردازد و در واقع علم دینی دانش درجه اول را تولید می‌کند. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: پرهیز از نگاه حداکثری و انتظار حداکثری از دین در حوزه علم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید آن را جدی بگیریم. وی ادامه داد: ما با برخی تفسیرها مواجه هستیم که می‌خواهد همه بخش‌های علم را از دین بگیرد این انتظار حداکثری از دین در حوزه علم که کاربست عقل در آن منفی شود، مورد قبول نیست. حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی با بیان این‌که علم دینی عقل و تجربه را به رسمیت می‌شناسد، بیان داشت: در عالم چنین است که صاحبان اندیشه‌ای با استمداد از پاره‌ای از علوم تجربی و ضمیمه کردن مقدمات الحادی در فضای عمومی جامعه الحاد و ماده‌باوری را تحکیم می‌کنند. وی ادامه داد: جامعه متدین و عناصر علمی چه در حوزه و چه در دانشگاه این خطر را جدی نگرفته‌اند که برخی از شاخه‌ها به ترویج الحاد می‌پردازند. ✳️رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: در حوزه‌های علمیه باید بخشی از فضلای ما رسماً فیزیکدان و زیست‌شناس شوند تا در این زمینه بتوانند با شبهات مقابله و به تحلیل‌های برآمده در این زمینه‌ها پاسخ دهند. وی با انتقاد از فضای حاکم در جامعه اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که به‌خصوص در فضای مجازی با یک خودآزاری فرهنگی روبرو هستیم که از تحقیر هویت ملی و خودآزاری فرهنگی لذت می‌برند و روح یاس و ناامیدی را در کشور پمپاژ می‌کنند و متأسفانه در محیط‌های دانشگاهی و حوزوی تأثیر می‌گذارند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی تصریح کرد: یکی از کارهای جدی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها مبارزه‌ای جدی با این پدیده‌ای شوم است وی افزود: باید حالت خوداتکایی و عزت‌نفس را در محیط‌های علمی و دانشگاهی تقویت کنیم تا ملت ایران در برابر تمدن‌های دیگر خود را کوچک نبینند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی تصریح کرد: مقوله تولید دانش یک مقوله‌ای است که در سطوح عالی اتفاق می‌افتد اما باید یک حقیقت را در نظر بگیریم که زیرساخت علم و دانش در سنین کودکی و آموزش حاصل می‌شود و روح خلاقیت و خودباوری را به دانش‌آموز القا می‌کند. وی خاطرنشان کرد: نظامات آموزشی زیرساخت‌های رشد علمی و تولید دانش را رقم می‌زند و امیدواریم این همایش یک سرمایه‌ای خوبی برای ارتقا نظام آموزشی باشد. 💠پنج شنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۸ پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|