eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
875 ویدیو
230 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍ ◀️هشتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی(ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد علامه شهید مرتضی مطهری) با موضوع "امنیت در تمدن سازی نوین اسلامی بر اساس نظریه استاد مطهری"با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی–چهارشنبه 28 فروردین 98 : ⏪ تمدن در طرح مقام رهبری در بخش پنجم مطرح شده است که در آن انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی قبل از آن وجود دارد. تمدن سازی نیازمند امنیت است. امنیت به عنوان یک زیرساخت مطرح است. 🔹بحث استاد مطهری از حیث تمدن سازی و نسبت آن با امنیت مطالب جدیدتری نسبت به نظریه های رایج در زمینه امنیت دارد که قابل توجه است. استاد مطهری از امنیت به عنوان سرمایه یاد می کند. به تعبیر ایشان در زندگی نیازمند سرمایه هایی هستیم که در پرتو آن ارتقا پیدا کنیم. از نظر مطهری سه سرمایه اهمیت بیشتری دارد. تربیت، امنیت و آزادی. تربیت عبارت است از یک سلسله عوامل که موجودات زنده برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. انسان همه احتیاجات حیوانات را دارد و افزون بر آن به تعلیم و تربیت هم نیاز دارد. امنیت موجود زنده یعنی آنچه را که دارد از او نگیرند. جان، مال، سلامت، و... از او گرفته نشود. 🔸آزادی یعنی کسی جلو راه انسان را نگیرد و مانعی بر سر راه کمال انسان قرار ندهد. سپس بین امنیت و ایمان پیوند برقرار می‌کند. از این رو امنیت جزو مقدسات بشر می شود. احسان، راستی، درستی، عدالت و... از مقدسات بشر هستند.. ریشه امنیت از امن است. امن به باب افعال رفته و شده ایمان. مومن از ایمان است. هم به انسان مؤمن گفته می شود و هم به خدا. خدا وقتی مؤمن است یعنی به انسان ها امنیت می دهد و امنیت در اتصال به خدا معنا می یابد که معنای متعدی ایمان است. وقتی مومن درباره انسان به کار می‌رود یعنی انسان به سمت ایمان رفت و برخوردار از امنیت شد. استاد مطهری از این بحث استفاده می کند که بگوید امنیت فقط از طریق ایمان به وجود می‌آید نه از هیچ طریق دیگری. 🔹مطهری از نگاه صرفا سلبی که در نگاه مکاتب امنیتی وجود دارد فراتر می‌رود. لذا آن دسته از کسانی را که برای نظم و امنیت، عدالت و آزادی را سلب کرده اند نقد می‌کند و آن را نمی پذیرد. این که ما می‌خواهیم نظم و امنیت برقرار کنیم نباید باعث سلب آزادی و عدالت بشود. این موضوع در نظریه‌های خلافت مطرح است که نظم و امنیت مقدم می شود در حالی که در نظریه امامت بحث عدالت ملازم امنیت است. ایشان قائل به نسبی بودن امنیت است. اگر یک فرد ایمان ضعیف داشته باشد وقتی یک مصیبت به انسان وارد شود، نقمت می بیند و اگر ایمان انسان قوی باشد، مصیبت را نعمت می بیند. ما رأيت إلا جميلاً حضرت زینب سلام الله علیها فزت و رب الکعبه امیر المومنین علیه السلام از این قبیل است. 🔸مطهری می گوید اموری است که به سبب نوع تمدن ایجاد می شود که این توسعه ای که اتفاق می‌افتد باعث می شود که ما بگوییم دولت و حکومت به عنوان مظهر قانون و... همچنان نیاز خواهد بود. حتی بنابر نظریه مارکسیستها باز هم مواردی پیش می آید که فرد منافع خودش را مقدم کند. در نتیجه باز هم ناامنی ایجاد می شود و ما به دولت و امنیت نیاز داریم. عوامل مولد امنیت دو بخش نرم و سخت است و هر کدام هم به سلبی و ایجابی تقسیم می‌شود. هر عامل جدیدی که مولد امنیت باشد از نظر ایشان جایز است. از نظر ایشان بیمه گر با بیمه یک اطمینان خاطری به بیمه شده اعطا می کند. از این رو بیمه شرعی است. همچنین ایشان به ملازمه ایمان و امنیت اشاره می‌کند و در این زمینه به روایتی از امام علی علیه السلام تمسک می کند. در آنجا بحث استفاده از عقل و دین را شرط بهره‌برداری از فردی که متخصص است برمی شمارد. زیرا وقتی دین از بین برود، امنیت هم نیست. قاعده مفارقة الدين مفارقة الامن اینجا قابل استنباط است. ایشان در مورد دیگر درباره دوستی این بحث را مطرح می‌کند که با کسی دوست شوید که دین و عقل داشته باشد. اگر انسان با کسی دوست شود که دین نداشته باشد هر لحظه ممکن است او را بفروشد. بنابراین بدون دين امنیت تولید نمی شود. به خاطر این که اثر سرمایه دین طولانی است. ملازمه علم و ایمان هم از سوی استاد مطهری طرح می شود. علم بدون ایمان، ناامنی تولید می‌کند. هم علم و هم ایمان به انسان امنیت می دهد. اما اگر علم بدون پشتوانه ایمان شد، به جای تولید امنیت، ناامنی تولید می کند. وقتی ما به دیگران آسیب نمی زنیم که برخی از محدودیت ها را برای خودمان بپذیریم و این محرومیت را محرومیت نداند. زیربنای هر امنیتی ایمان به خدا است. @hekmateislami
‍ ‍ ◀️هشتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی(ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد علامه شهید مرتضی مطهری) با موضوع "امنیت در تمدن سازی نوین اسلامی بر اساس نظریه استاد مطهری"با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی–چهارشنبه 28 فروردین 98 : ⏪ تمدن در طرح مقام رهبری در بخش پنجم مطرح شده است که در آن انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی قبل از آن وجود دارد. تمدن سازی نیازمند امنیت است. امنیت به عنوان یک زیرساخت مطرح است. 🔹بحث استاد مطهری از حیث تمدن سازی و نسبت آن با امنیت مطالب جدیدتری نسبت به نظریه های رایج در زمینه امنیت دارد که قابل توجه است. استاد مطهری از امنیت به عنوان سرمایه یاد می کند. به تعبیر ایشان در زندگی نیازمند سرمایه هایی هستیم که در پرتو آن ارتقا پیدا کنیم. از نظر مطهری سه سرمایه اهمیت بیشتری دارد. تربیت، امنیت و آزادی. تربیت عبارت است از یک سلسله عوامل که موجودات زنده برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. انسان همه احتیاجات حیوانات را دارد و افزون بر آن به تعلیم و تربیت هم نیاز دارد. امنیت موجود زنده یعنی آنچه را که دارد از او نگیرند. جان، مال، سلامت، و... از او گرفته نشود. 🔸آزادی یعنی کسی جلو راه انسان را نگیرد و مانعی بر سر راه کمال انسان قرار ندهد. سپس بین امنیت و ایمان پیوند برقرار می‌کند. از این رو امنیت جزو مقدسات بشر می شود. احسان، راستی، درستی، عدالت و... از مقدسات بشر هستند.. ریشه امنیت از امن است. امن به باب افعال رفته و شده ایمان. مومن از ایمان است. هم به انسان مؤمن گفته می شود و هم به خدا. خدا وقتی مؤمن است یعنی به انسان ها امنیت می دهد و امنیت در اتصال به خدا معنا می یابد که معنای متعدی ایمان است. وقتی مومن درباره انسان به کار می‌رود یعنی انسان به سمت ایمان رفت و برخوردار از امنیت شد. استاد مطهری از این بحث استفاده می کند که بگوید امنیت فقط از طریق ایمان به وجود می‌آید نه از هیچ طریق دیگری. 🔹مطهری از نگاه صرفا سلبی که در نگاه مکاتب امنیتی وجود دارد فراتر می‌رود. لذا آن دسته از کسانی را که برای نظم و امنیت، عدالت و آزادی را سلب کرده اند نقد می‌کند و آن را نمی پذیرد. این که ما می‌خواهیم نظم و امنیت برقرار کنیم نباید باعث سلب آزادی و عدالت بشود. این موضوع در نظریه‌های خلافت مطرح است که نظم و امنیت مقدم می شود در حالی که در نظریه امامت بحث عدالت ملازم امنیت است. ایشان قائل به نسبی بودن امنیت است. اگر یک فرد ایمان ضعیف داشته باشد وقتی یک مصیبت به انسان وارد شود، نقمت می بیند و اگر ایمان انسان قوی باشد، مصیبت را نعمت می بیند. ما رأيت إلا جميلاً حضرت زینب سلام الله علیها فزت و رب الکعبه امیر المومنین علیه السلام از این قبیل است. 🔸مطهری می گوید اموری است که به سبب نوع تمدن ایجاد می شود که این توسعه ای که اتفاق می‌افتد باعث می شود که ما بگوییم دولت و حکومت به عنوان مظهر قانون و... همچنان نیاز خواهد بود. حتی بنابر نظریه مارکسیستها باز هم مواردی پیش می آید که فرد منافع خودش را مقدم کند. در نتیجه باز هم ناامنی ایجاد می شود و ما به دولت و امنیت نیاز داریم. عوامل مولد امنیت دو بخش نرم و سخت است و هر کدام هم به سلبی و ایجابی تقسیم می‌شود. هر عامل جدیدی که مولد امنیت باشد از نظر ایشان جایز است. از نظر ایشان بیمه گر با بیمه یک اطمینان خاطری به بیمه شده اعطا می کند. از این رو بیمه شرعی است. همچنین ایشان به ملازمه ایمان و امنیت اشاره می‌کند و در این زمینه به روایتی از امام علی علیه السلام تمسک می کند. در آنجا بحث استفاده از عقل و دین را شرط بهره‌برداری از فردی که متخصص است برمی شمارد. زیرا وقتی دین از بین برود، امنیت هم نیست. قاعده مفارقة الدين مفارقة الامن اینجا قابل استنباط است. ایشان در مورد دیگر درباره دوستی این بحث را مطرح می‌کند که با کسی دوست شوید که دین و عقل داشته باشد. اگر انسان با کسی دوست شود که دین نداشته باشد هر لحظه ممکن است او را بفروشد. بنابراین بدون دين امنیت تولید نمی شود. به خاطر این که اثر سرمایه دین طولانی است. ملازمه علم و ایمان هم از سوی استاد مطهری طرح می شود. علم بدون ایمان، ناامنی تولید می‌کند. هم علم و هم ایمان به انسان امنیت می دهد. اما اگر علم بدون پشتوانه ایمان شد، به جای تولید امنیت، ناامنی تولید می کند. وقتی ما به دیگران آسیب نمی زنیم که برخی از محدودیت ها را برای خودمان بپذیریم و این محرومیت را محرومیت نداند. زیربنای هر امنیتی ایمان به خدا است. @hekmateislami
♈️به گزارش خبرنگار ایسکا پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان «مهدویت و چالش¬ها» در تاریخ 29 فروردین 1398 برگزار گردید؛ پژوهشکده مهدویت وآینده¬پژوهی به عنوان پژوهشکده برتر شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت.
کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گردد. کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان "فلسفه سیاسی صدرالمتألهین" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در تاریخ 4/2/98 (چهارشنبه) ساعت 17:30، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به آدرس: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می گرددد. این جلسه با سخنرانی جناب آقای دکتر شریف لک زایی(ارائه دهنده) و دکتر عماد افروغ برگزار می گردد. مدعوین این جلسه، طلاب، دانشجویان و اساتید هستند.
🔶 دیدار دست اندرکاران همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» با نماینده آیت الله سیستانی در ایران پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✍ در دیدار مسولین همایش نظریه علم اسلامی با حجه الاسلام شهرستانی مطرح شد 🔯لزوم همت مضاعف در فعالیت های مذهبی 💠در این دیدار که با حضور رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی ، دکتر ابراهیم علی پور رئیس پژوهشكده فلسفه و كلام ، مدیران و دست اندرکاران همایش نظریه علم اسلامی و کاربست های آن در نظام اموزش و پرورش انجام شد در ابتدا دکتر نجف لک زایی در باره هدف از برگزاری این همایش گفتند: ✅یک دهه پیش وقتی گزارشی از شیوه تألیف کتب درسی آموزش و پرورش به رهبر معظم انقلاب داده شد، ایشان فرمودند: شما بر اساس کدام نظریه اسلامی این کار را می‌ کنید؟ ارائه دهندگان گزارش گفتند که نظریه خاصی نداریم ولی تلاش می‌ کنیم که کتب خارج از مبانی اسلامی نباشد که ایشان فرمودند: شما باید نظریه روشنی را در حوزه علم دینی به عنوان مبنای کار خود انتخاب کنید. رییس شورای سیاستگذاری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» عنوان کرد: این افراد بعدها در قم سراغ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آمدند و درخواست این کار را مطرح کردند؛ بحث علم اسلامی در نظام آموزش و پرورش بعدا تحولاتی پیدا کرد و کار قبلی به مجموعه مقالاتی ختم شد که با بررسی هایی دیدیم خواسته رهبر معظم انقلاب را تأمین نکرده است و به همین جهت، در دوره جدید با اشراف علمی آیت الله اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا وارد عرصه جدیدی شدیم. وی با تأکید بر این که این کار به پژوهشکده فلسفه و کلام سپرده شده است، گفت: بعد از شکل گیری میز آموزش و پرورش در قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و با بررسی های گوناگون، نظریه "علم اسلامی" آیت الله جوادی‌آملی انتخاب شد و پیرامون این نظریه نشست های مختلفی برگزار و نظریات دیگری نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفت. حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اضافه کرد: این همایش روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با پیام آیت الله جوادی‌آملی برگزار می شود و از ۱۳ اثر رونمایی می‌ شود، یعنی همایش یک جلسه گزارش از کارهایی است که صورت گرفته و تمام شده و پنل های مختلفی نیز برای این همایش تعریف شده است. 💠 در ادامه دکتر ابراهیم علیپور رییس همایش نظریه علم اسلامی ضمن اعلام برگزاری همایش نظریه علم اسلامی در رروز پنج شنبه هفته جاری افزودند: حدود ۱۰۰ مقاله و خلاصه به دبیرخانه رسیده است، نزدیک به ۵۰ مقاله به مرحله نهایی همایش راه پیدا کرده اند و ۲۰ مورد نیز به صورت سفارشی به دست ما رسیده است. رئیس همایش نظریه علم اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در این همایش مشاهیری دست به قلم شده اند و با همکاری مراکز متعدد آثار خوبی تولید شده است، یکی دیگر از اهداف همایش همانطور که گفته شد پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب بود که در حوزه اسلامی سازی علوم و بحث نظام آموزش و پرورش مطالبات متعددی داشته اند و این همایش در حقیقت پاسخ به نیاز نظام تعلیم و تربیت کشور هم هست علیپور اضافه کرد: این همایش دارای یک افتتاحیه و یک اختتامیه است و اساتید متنوعی دعوت شده اند که غیر از سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه پنل های نظریه علم دینی، نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی‌آملی، نظریه تربیتی و علم دینی و کاربست علم دینی در تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی نیز برگزار می‌ شود که دقیقا عنوان محورهای مقالات هم هست. رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با بیان این که بیش از نصف کتب های آماده شده توسط نشر دفتر تبلیغات اسلامی تولید شده است، گفت: برخی از آثار نیز به همت مراکز علمی دیگر و از جمله خودپژوهشگران تولید و به دست ما رسیده است. 🔯در ‍ در ادامه این دیدار حجت الاسلام و المسلمبن شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران همایش ، برخی از نکات برای استفاده بهتر از این همایش ها متذکر شدند. ایشان از همایش ها و کنگره های علمی که کارهای تخصصی در آن می شود تجلیل کرد و از زحمات دست اندرکاران همایش نظریه علم اسلامی نیز قدردانی کردند و خواستار ادامه این نوع فعالیت ها و پشتکاری و همت مضاعف در این زمینه شدند. ایشان وظیفه متولیان فرهنگی در عصر حاضر را نشر افکار عالمان دینی به صورت جدی دانستند و یکی از آسیب های برخی از فعالیت های دینی را ، اراِئه ناقص کارها دانستد ، و اضافه كردند كه با مدیریت صحیح می توانیم بسیاری از فعالیت های دینی مانند همایش ها و کنگره های تخصصی را سامان دهی ببخشیم. ✳️✳️در پایان این دیدار برخی از آثار متکلمان امامیه که در پژوهشکده فلسفه و کلام تدوین شده است تقدیم ایشان شد. ♈️گزارش تصویری از لینک زیر مشاهده کنید http://yon.ir/4yqyM 🆔@isca24
✳️موافقت وزیر علوم تحقيقات و فناوري با انتصاب مجدد حجت الاسلام و المسلمين جناب أقاي دکتر نجف لك زایي به سمت رياست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي✳️ ♈️در بخشی از این حکم خطاب به ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس هیات امنای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آمده است: ⬇️مراتب موافقت مقام عالی وزارت با انتصاب مجدد حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر نجف لک زایی به سمت ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اعلام می‌شود. 🔵کانال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، انتصاب مجدد ایشان را به این سمت تبریک عرض نموده و برای ایشان و همکارانشان آرزوی توفیق روز افزون را دارد.