eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
878 ویدیو
230 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️علیرضا شجاعی زند گفت: پروژه دینی سازی علم یک مبادرت منفعلانه است. ظاهر فعال گرایانه ای دارد ولی به شدت دستخوش انفعال است. این انفعال ناشی از بزرگ پنداشتن زیاد علم است. 🔵نشست علم دینی در کشاکش قرائت ها در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۸ با ارائه بحث توسط آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا و دکتر شجاعی زند برگزار شد. در ابتدای جلسه، محمد علی مبینی دبیر علمی نشست با بیان اینکه این نشست در راستای همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش به عنوان ششمین پیش نشست این همایش تدارک دیده شده است، گفت همایش مذکور در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در قم با همکاری پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برگزار می گردد. ☮مبینی درباره مباحث مطرح درباره علم دینی گفت یکی از دلایل اهمیت این بحث ارتباط آن با مساله تمدن سازی اسلامی است که طرفدارن علم دینی معتقدند که ایجاد تمدن اسلامی بدون دینی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی ممکن نیست. دلیل دیگر بر اهمیت این مساله مربوط به ترویج تفکرات الحادی در فضاهای علمی است و طرفداران علم دینی معتقدند که با دینی سازی علوم می توان از رواج الحاد در قلمروهای علمی جلوگیری کرد. مبینی همچنین با اشاره به دیدگاههای مختلف درباره علم دینی به سه دسته از دیدگاهها اشاره کرد و گفت دسته اول کسانی هستند که اساسا علم دینی را ممکن نمی دانند. دسته دوم ضمن پذیرش امکان علم دینی، برای آن فایده ای فایل نیستند و بلکه آن را مضر می دانند. دسته سوم هم قایل به امکان علم دینی و هم فایده مندی و ضرورت آن می باشند. ایشان با بیان اینکه آقای دکتر شجاعی زند جزء دسته دوم هستند، از ایشان خواست نظر خود را در این زمینه شرح دهند. 🔼ادامه در سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی http://yon.ir/qSiho
شنبه هفتم اردیبهشت 98 پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان " تنوع اسلامی در فرایند تمدنی" برگزار می شود. شنبه هفتم اردیبهشت 98 پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان " تنوع اسلامی در فرایند تمدنی" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در روز شنبه 7/2/98 سالن کنفرانس 40 نفری مرکز همایش های غدیر به آدرس: قم، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر، سالن کنفرانس برگزار می گردد. این پیش اجلاسیه با حضور حجج اسلام والمسلمین آقایان، دکتر حبیب اله بابایی(نظریه پرداز)، دکتر محمدتقی سبحانی، دکتر محسن الویری، دکتر سیدحسین فلاح زاده، دکتر حسین عبدالمهدی(شورای داوران)، دکتر سیدضیاء میرمحمدی، دکتر نعمت الله صفری و دکتر عبدالحمید واسطی(کمیته ناقدان) برگزار می گردد. حضور در جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ 6/2/98(جمعه) ساعت 12 ثبت نام کرده باشند.
✍گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمين نجف لکزایی ✳️ حجت الاسلام والمسلمين نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت وگو با هفته نامه افق حوزه به ضرورت کاربست فلسفه علوم سیاسی و علوم انسانی اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی پرداخته که در ادامه می خوانید. 💠تمايزعلوم انسانی با سایر علوم در چیست؟ اگر بخواهیم از منظر حکمت اسلامی پاسخ دهیم، در ابتدا باید بپرسیم که ما به چه دلیل در پی دانش هستیم؟ و سپس اقسام دانش را عنوان کنیم، همانگونه که بسیاری از حکما از جمله ملاصدرا، در جلد اول کتاب اسفار، چنین قائل هستند. ملاصدرا در مقدمه کتاب ، بعد از بیان انگیزه خود از تأليف اسفار، تصریح می کند که سالکان برای نیل به الله ، باید چهار سفر را طی کنند و در واقع ایشان حکمت یا فلسفه را یک سفر در نظر می گیرند. پس از ورود به مسلک اول، مقدمه ای دارند با عنوان ( في تعريف الفلسفة وتقسيمها الأولى وغايتها وشرفها) که منظور از تقسيمها الأولى همان تقسیم اولیه فلسفه است. در ادامه ایشان فلسفه را استكمال نفس می دانند، بدین معنا که اگر انسان می خواهد به کمال برسد باید معرفت خود را به حقایق موجودات، همان گونه که هستند، از طریق فلسفه بالا ببرد و این تنها به وسیله برهان میسر خواهد شد، نه وهم و تبعیت از دیگران. 💠 آیا این فلسفه به معنای متافیزیک است؟ در اینجا فلسفه به معنای عام - اعم از متافیزیک به منظور است اما نفس دارای دو جهت است: جهت تجرد و جهت تعلق . جهتی رو به سمت بالا دارد که منظور از آیه شریفه «لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم» همان عالم بالا یا عالم عقل است و منظور از «ثم رددناه أسفل سافلین» نیز عالم خلق است. از این جهت اگر انسان می خواهد به کمال برسد، به دو دسته دانش نیز نیازمند است . مقام اول ، مقام توحید است یا همان حکمت نظری که در آن حق را می شناسیم و ملاصدرا از نبی اکرم ا نقل می کند که از خداوند خواسته «رب أرنا الأشياء كما هي»؛ يعني عوالم بالا را همانگونه که هستند، ببینیم، بشناسیم و بفهمیم. اما مقام دوم، مقام تأله است که مربوط به حکمت عملی است یعنی توحیدی و خدایی شدن، یعنی به حق عمل می کنیم و دوباره ملاصدرا سخن نبی اکرم ما را بیان می دارد که فرمودند: «تخلقوا بأخلاق الله». . ممکن است درباره ارتباط آن با دین پرسیده شود، به نظر حکمای اسلامی، از آن جا که انسان از لایه های وجودی متنوعی برخوردار است دین برای کمال انسان آمده است. یکی از آن لایه های وجودی عقل است و اصول دین مربوط به آن است . دیگری نفس است و اخلاق برای آن است: «ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقواها» و آخرین بخش هم رفتارهای ماست که فقه برای تنظیم آن آمده است. به تعبیر قرآن ، انسان به عنوان یک متحرک در حال حرکت و سفر به دو محرک است، محرک معرفتی و محرک انگیزشی. در مورد اول. اگر معرفت درست و حقیقی باشد، این مسافر به سفرومقصدش امیدوار خواهد بود. اما اگر در این جا گرفتار وهم شويم، اصلا معرفتی پیدا نمی شود و یا معرفتمان بر اساس خرافه یا جهل می باشد. محرک های انگیزشی هم دو جهت بیشتر ندارد یا مقرب است و ما را به سمت کارهایی که جنس آنها، میل و مشوق است، سوق می دهد و یا مبعد است که ما را از انجام برخی کارها دور می کند. در واقع این دو محرک نقش عشق و نفرت را برای ما ایفا می کنند. آنچه به ما می گوید که چه چیزی ما را به سعادتمان نزدیک یا از آن دور می سازد، معرفتی است که کسب کرده ایم و لذا معرفتمان هر قدر متقن تر باشد، نظام عمل ما نیز عادلانه تر، دقیق تر و بهتر است و دین، این مجموعه را برای ما ساماندهی می کند. فقه خود دارای همین دو بعد است با عناوین واجب و مستحب یا حرام و مکروه ، البته احکام وضعی نیز دارد. خروجی اخلاق نیز فضائل و رذایل است که مربوط به حوزه رفتاری انسان می شود. ♐️ادامه گزارش در فایل پی دی اف ملاحظه نمایید. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
‍ ‍ ◀️هشتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی(ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد علامه شهید مرتضی مطهری) با موضوع "امنیت در تمدن سازی نوین اسلامی بر اساس نظریه استاد مطهری"با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی–چهارشنبه 28 فروردین 98 : ⏪ تمدن در طرح مقام رهبری در بخش پنجم مطرح شده است که در آن انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی قبل از آن وجود دارد. تمدن سازی نیازمند امنیت است. امنیت به عنوان یک زیرساخت مطرح است. 🔹بحث استاد مطهری از حیث تمدن سازی و نسبت آن با امنیت مطالب جدیدتری نسبت به نظریه های رایج در زمینه امنیت دارد که قابل توجه است. استاد مطهری از امنیت به عنوان سرمایه یاد می کند. به تعبیر ایشان در زندگی نیازمند سرمایه هایی هستیم که در پرتو آن ارتقا پیدا کنیم. از نظر مطهری سه سرمایه اهمیت بیشتری دارد. تربیت، امنیت و آزادی. تربیت عبارت است از یک سلسله عوامل که موجودات زنده برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. انسان همه احتیاجات حیوانات را دارد و افزون بر آن به تعلیم و تربیت هم نیاز دارد. امنیت موجود زنده یعنی آنچه را که دارد از او نگیرند. جان، مال، سلامت، و... از او گرفته نشود. 🔸آزادی یعنی کسی جلو راه انسان را نگیرد و مانعی بر سر راه کمال انسان قرار ندهد. سپس بین امنیت و ایمان پیوند برقرار می‌کند. از این رو امنیت جزو مقدسات بشر می شود. احسان، راستی، درستی، عدالت و... از مقدسات بشر هستند.. ریشه امنیت از امن است. امن به باب افعال رفته و شده ایمان. مومن از ایمان است. هم به انسان مؤمن گفته می شود و هم به خدا. خدا وقتی مؤمن است یعنی به انسان ها امنیت می دهد و امنیت در اتصال به خدا معنا می یابد که معنای متعدی ایمان است. وقتی مومن درباره انسان به کار می‌رود یعنی انسان به سمت ایمان رفت و برخوردار از امنیت شد. استاد مطهری از این بحث استفاده می کند که بگوید امنیت فقط از طریق ایمان به وجود می‌آید نه از هیچ طریق دیگری. 🔹مطهری از نگاه صرفا سلبی که در نگاه مکاتب امنیتی وجود دارد فراتر می‌رود. لذا آن دسته از کسانی را که برای نظم و امنیت، عدالت و آزادی را سلب کرده اند نقد می‌کند و آن را نمی پذیرد. این که ما می‌خواهیم نظم و امنیت برقرار کنیم نباید باعث سلب آزادی و عدالت بشود. این موضوع در نظریه‌های خلافت مطرح است که نظم و امنیت مقدم می شود در حالی که در نظریه امامت بحث عدالت ملازم امنیت است. ایشان قائل به نسبی بودن امنیت است. اگر یک فرد ایمان ضعیف داشته باشد وقتی یک مصیبت به انسان وارد شود، نقمت می بیند و اگر ایمان انسان قوی باشد، مصیبت را نعمت می بیند. ما رأيت إلا جميلاً حضرت زینب سلام الله علیها فزت و رب الکعبه امیر المومنین علیه السلام از این قبیل است. 🔸مطهری می گوید اموری است که به سبب نوع تمدن ایجاد می شود که این توسعه ای که اتفاق می‌افتد باعث می شود که ما بگوییم دولت و حکومت به عنوان مظهر قانون و... همچنان نیاز خواهد بود. حتی بنابر نظریه مارکسیستها باز هم مواردی پیش می آید که فرد منافع خودش را مقدم کند. در نتیجه باز هم ناامنی ایجاد می شود و ما به دولت و امنیت نیاز داریم. عوامل مولد امنیت دو بخش نرم و سخت است و هر کدام هم به سلبی و ایجابی تقسیم می‌شود. هر عامل جدیدی که مولد امنیت باشد از نظر ایشان جایز است. از نظر ایشان بیمه گر با بیمه یک اطمینان خاطری به بیمه شده اعطا می کند. از این رو بیمه شرعی است. همچنین ایشان به ملازمه ایمان و امنیت اشاره می‌کند و در این زمینه به روایتی از امام علی علیه السلام تمسک می کند. در آنجا بحث استفاده از عقل و دین را شرط بهره‌برداری از فردی که متخصص است برمی شمارد. زیرا وقتی دین از بین برود، امنیت هم نیست. قاعده مفارقة الدين مفارقة الامن اینجا قابل استنباط است. ایشان در مورد دیگر درباره دوستی این بحث را مطرح می‌کند که با کسی دوست شوید که دین و عقل داشته باشد. اگر انسان با کسی دوست شود که دین نداشته باشد هر لحظه ممکن است او را بفروشد. بنابراین بدون دين امنیت تولید نمی شود. به خاطر این که اثر سرمایه دین طولانی است. ملازمه علم و ایمان هم از سوی استاد مطهری طرح می شود. علم بدون ایمان، ناامنی تولید می‌کند. هم علم و هم ایمان به انسان امنیت می دهد. اما اگر علم بدون پشتوانه ایمان شد، به جای تولید امنیت، ناامنی تولید می کند. وقتی ما به دیگران آسیب نمی زنیم که برخی از محدودیت ها را برای خودمان بپذیریم و این محرومیت را محرومیت نداند. زیربنای هر امنیتی ایمان به خدا است. @hekmateislami
‍ ‍ ◀️هشتاد و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی(ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد علامه شهید مرتضی مطهری) با موضوع "امنیت در تمدن سازی نوین اسلامی بر اساس نظریه استاد مطهری"با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی–چهارشنبه 28 فروردین 98 : ⏪ تمدن در طرح مقام رهبری در بخش پنجم مطرح شده است که در آن انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی قبل از آن وجود دارد. تمدن سازی نیازمند امنیت است. امنیت به عنوان یک زیرساخت مطرح است. 🔹بحث استاد مطهری از حیث تمدن سازی و نسبت آن با امنیت مطالب جدیدتری نسبت به نظریه های رایج در زمینه امنیت دارد که قابل توجه است. استاد مطهری از امنیت به عنوان سرمایه یاد می کند. به تعبیر ایشان در زندگی نیازمند سرمایه هایی هستیم که در پرتو آن ارتقا پیدا کنیم. از نظر مطهری سه سرمایه اهمیت بیشتری دارد. تربیت، امنیت و آزادی. تربیت عبارت است از یک سلسله عوامل که موجودات زنده برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. انسان همه احتیاجات حیوانات را دارد و افزون بر آن به تعلیم و تربیت هم نیاز دارد. امنیت موجود زنده یعنی آنچه را که دارد از او نگیرند. جان، مال، سلامت، و... از او گرفته نشود. 🔸آزادی یعنی کسی جلو راه انسان را نگیرد و مانعی بر سر راه کمال انسان قرار ندهد. سپس بین امنیت و ایمان پیوند برقرار می‌کند. از این رو امنیت جزو مقدسات بشر می شود. احسان، راستی، درستی، عدالت و... از مقدسات بشر هستند.. ریشه امنیت از امن است. امن به باب افعال رفته و شده ایمان. مومن از ایمان است. هم به انسان مؤمن گفته می شود و هم به خدا. خدا وقتی مؤمن است یعنی به انسان ها امنیت می دهد و امنیت در اتصال به خدا معنا می یابد که معنای متعدی ایمان است. وقتی مومن درباره انسان به کار می‌رود یعنی انسان به سمت ایمان رفت و برخوردار از امنیت شد. استاد مطهری از این بحث استفاده می کند که بگوید امنیت فقط از طریق ایمان به وجود می‌آید نه از هیچ طریق دیگری. 🔹مطهری از نگاه صرفا سلبی که در نگاه مکاتب امنیتی وجود دارد فراتر می‌رود. لذا آن دسته از کسانی را که برای نظم و امنیت، عدالت و آزادی را سلب کرده اند نقد می‌کند و آن را نمی پذیرد. این که ما می‌خواهیم نظم و امنیت برقرار کنیم نباید باعث سلب آزادی و عدالت بشود. این موضوع در نظریه‌های خلافت مطرح است که نظم و امنیت مقدم می شود در حالی که در نظریه امامت بحث عدالت ملازم امنیت است. ایشان قائل به نسبی بودن امنیت است. اگر یک فرد ایمان ضعیف داشته باشد وقتی یک مصیبت به انسان وارد شود، نقمت می بیند و اگر ایمان انسان قوی باشد، مصیبت را نعمت می بیند. ما رأيت إلا جميلاً حضرت زینب سلام الله علیها فزت و رب الکعبه امیر المومنین علیه السلام از این قبیل است. 🔸مطهری می گوید اموری است که به سبب نوع تمدن ایجاد می شود که این توسعه ای که اتفاق می‌افتد باعث می شود که ما بگوییم دولت و حکومت به عنوان مظهر قانون و... همچنان نیاز خواهد بود. حتی بنابر نظریه مارکسیستها باز هم مواردی پیش می آید که فرد منافع خودش را مقدم کند. در نتیجه باز هم ناامنی ایجاد می شود و ما به دولت و امنیت نیاز داریم. عوامل مولد امنیت دو بخش نرم و سخت است و هر کدام هم به سلبی و ایجابی تقسیم می‌شود. هر عامل جدیدی که مولد امنیت باشد از نظر ایشان جایز است. از نظر ایشان بیمه گر با بیمه یک اطمینان خاطری به بیمه شده اعطا می کند. از این رو بیمه شرعی است. همچنین ایشان به ملازمه ایمان و امنیت اشاره می‌کند و در این زمینه به روایتی از امام علی علیه السلام تمسک می کند. در آنجا بحث استفاده از عقل و دین را شرط بهره‌برداری از فردی که متخصص است برمی شمارد. زیرا وقتی دین از بین برود، امنیت هم نیست. قاعده مفارقة الدين مفارقة الامن اینجا قابل استنباط است. ایشان در مورد دیگر درباره دوستی این بحث را مطرح می‌کند که با کسی دوست شوید که دین و عقل داشته باشد. اگر انسان با کسی دوست شود که دین نداشته باشد هر لحظه ممکن است او را بفروشد. بنابراین بدون دين امنیت تولید نمی شود. به خاطر این که اثر سرمایه دین طولانی است. ملازمه علم و ایمان هم از سوی استاد مطهری طرح می شود. علم بدون ایمان، ناامنی تولید می‌کند. هم علم و هم ایمان به انسان امنیت می دهد. اما اگر علم بدون پشتوانه ایمان شد، به جای تولید امنیت، ناامنی تولید می کند. وقتی ما به دیگران آسیب نمی زنیم که برخی از محدودیت ها را برای خودمان بپذیریم و این محرومیت را محرومیت نداند. زیربنای هر امنیتی ایمان به خدا است. @hekmateislami
♈️به گزارش خبرنگار ایسکا پانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان «مهدویت و چالش¬ها» در تاریخ 29 فروردین 1398 برگزار گردید؛ پژوهشکده مهدویت وآینده¬پژوهی به عنوان پژوهشکده برتر شناخته شد و مورد تقدیر قرار گرفت.