eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
784 ویدیو
222 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️معتزلیان شیعه شده، عباس میرزایی، چ 1، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، زمستان 1397، 424 صفحه رقعی. معتزلیان شیعه‌شده عنوانی برای گروهی از معتزلیان است که عمدتاً در طول سده‌های سوم و چهارم هجری تفکر امامیان را پذیرفته و وارد فضای اندیشه‌ورزی امامیه شده‌اند. ابوعیسی ورّاق، ابن‌راوندی، ابن‌مملک، ابن‌تبان و ابن‌فسانجس از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های این عرصه هستند. اینان اندیشه های مذهبی امامیه را پذیرفته و به دفاع از آموزه های کلامی امامیه در برابر جریان های کلامی مخالف، به ویژه معتزلیان، پرداختند. ابوعیسی ورّاق، ابن راوندی، ابن مملک و ابن فسانجس از چهره های برجسته معتزلیان شیعه شده هستند. ♈️در این کتاب تک تک این شخصیت ها به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.ورّاق نخست معتزلی بود، ولی در ادامه از معتزلیان جدا شد. او اندیشه‌های معتزلیان را قبول نداشت و رویکردی انتقادی نسبت به اندیشه های اعتزال داشته و نظرات آنان، به ویژه در بحث توحید را مورد خدشه قرار می‌داد. رویکرد ورّاق به کلام معتزلی و بیان پیامدها و لوازم کفرآمیز و ناصواب نظرات آنان موجب شد که معتزلیان اندیشه های ورّاق حتی در زمان اعتزالش را نیز نادرست بدانند. ورّاق بعد از جدایی از اعتزال به امامیه پیوست گرایشی که معتزلیان آن را واقعی نمی دانستند، ولی معتقد بودند که ورّاق در این مسیر خدمات شایستهای به مذهب جدیدش کرده است. به نظر می رسد گرایش او به شیعه نمی‌تواند یک شبه و یا در اثر طرد معتزلیان باشد، بلکه با آشنایی و با پشتوانه معرفتی بوده است. بررسی گزارش‌های مربوط به تبارشناسی فکری ورّاق این نکته را رهنمون می سازد که در نظام فكري ورّاق مي‌توان نشانه‌هايي از وابستگي او به مدرسه كلامی اماميه در كوفه را مشاهده كرد. ☮️ابن راوندی هم از نظر برخوردهای تند معتزلیان در امتداد ورّاق است؛ البته با شدت بیشتری. جریان وی و رفتارهای معتزلیان با او را باید مانند جریان ورّاق در تعاملات و تقابلات بین مذاهبی و جریانهای فکری همان دوره بازکاوی کرد. اتهاماتی که به ابن راوندی زده شده، به ویژه الحاد، خاستگاه معتزلی دارد. ابن راوندی بعد از پذیرش اندیشه های امامیه از سوی امامیان مورد پذیرش قرار گرفت. او در راه تثبیت اندیشه‌های شیعی کتاب هایی نگاشت و به یاری تشیع برخاست که به نظر می رسد امامیان زمانه وی برای ابن راوندی جایگاهی قائل شدند و به نظرات او توجه کردند. در دوره های بعد نیز ابن راوندی مورد توجه بزرگان امامیه بوده است. حتی در برخی از حوزه‌ها مانند بحث امامت الگوی برخی از بزرگان امامیه مانند نوبختیان بوده است. درباره تبارشناسی فکری ابن راوندی، که گویای ارتباط او با سلف امامیه است، هم باید گفت که وی نیز مانند ورّاق در چارچوب کلامی متکلمان امامیه در کوفه و به ویژه شخصیت هشام حرکت می کند. ابن راوندی بر پایه اندیشه های هشام در پی دفاع از آموزه‌های اعتقادی امامیه در برابر معتزله بود. ابن راوندي تلاش كرده منظومه اي معرفتي را تبيين كند كه بين معتزله و هشام باشد. او انديشه‌هاي هشام را با تبيين ها يا تفسيرهاي ديگر پذيرفته است. در واقع تلاش‌هاي علمي ابن راوندي ناظر به باز سازي انديشه متكلمان اماميه در كوفه است. درباره ابن مملک، ابن فسانجس و ابن تبّان گزارشات زیادی در دست نیست که به توان به روشنی نقش آنان را در تاریخ کلام امامیه بیان کرد. ⬇️بررسی گزارش های مربوط به معتزلیان شیعه‌شده نشان می دهد که نمی توان ارزش گذاری یکسانی نسبت به آنها ابراز داشت و هر کدام از آن ها را باید با توجه به رویکرد علمی و اندیشه هایشان مورد ارزیابی قرار دارد. بر این اساس با نگاهی تحلیلی به مجموعه آن چه درباره معتزلیان شیعه شده گفته شد می توان آن ها را به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول ورّاق و ابن راوندی هستند که اینان هم در توحید وعدل نقطه مقابل معتزلیان و متاثر ازکلام امامیه در کوفه هستند.. دسته دوم ابن فسانجس، ابن مملک و ابن تبان که اطلاعات خاصی از اینان در دست نیست. تقریبا هیچ گزارشی که نشان دهنده تاثیر گذاری اینان در جامعه امامیه باشد وجود ندارد و همین نشانه کم اهمیت و بی تاثیری آن هاست. کلید‌واژه: ابن راوندی، ابوعیسی ورّاق، ابن فسانجس، ابن تبّان، معتزلیان‌شیعه‌شده. 💠تاریخ انتشار خبر سه شنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
✳️هويت ملي ىر اسناى فروىستي جمهوري اسلامي ايران ، ميثم بلباسي ، چ 1، قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، زمستان 1397، 504صفحه رقعی. 🔵پرسش دربارۀ چیستی و کیستی خود همواره یکی از دغدغه¬های فکری انسان در حیات فردی و اجتماعی¬اش بوده است. بشر با طرح این پرسش در پی بازنمودن و بازشناختن ویژگی¬ها، امتیازات، کاستی¬ها، توانایی¬ها و وجوه تمایز خود از دیگران برآمده است. اهمیت این موضوع در عصر کنونی که با مقتضیات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ویژه¬ای روبه¬روست، توجه بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران رشته¬های مختلف را به خود معطوف داشته و مبحث هویت را به صورت مقوله¬ای بین¬رشته¬ای درآورده است. ♈️ به راستی هویت ملی ایرانی چیست؟ و چه لایه¬ها، عناصر و مؤلفه¬هایی دارد؟ بحث پیرامون بنیان-های هویتی جامعه و نحوۀ ابتناءِ موجودیت تاریخی انسان¬ها بر پایۀ مؤلفه¬های تعلق و هویت، بحثی مستمر، ضروری و پراهمیت است. به نظر می¬رسد شناسایی و بازیابی هویت ملی، همیشه ایام در خودآگاه یا ناخودآگاه هر ملتی وجود داشته و تنها در بزنگاه¬های خاصی از تاریخ با اقبال ویژه¬ای روبه¬رو شده است. عناصر و مؤلفه¬های هویت ملی در منابع و بسترهایی گوناگون و در مؤلفه¬هایی متفاوت مانند نژاد، سرزمین، دین، فرهنگ، اخلاق، آداب و رسوم، زبان و ادبیات و مبانی فکری و فلسفی قابل بررسی است. ⬇️در ایران، تکوین هویت ایرانی در قالب مدرن و ملی آن، دقایق و مراحل مختلف تاریخی را پشت سر گذاشته است و این روند همچنان نیز ادامه دارد. در نوشتار پیش¬رو، که می¬بایست پژوهشی در زمینۀ بنیان¬های اصلی، لایه¬ها و عناصر هویت ایرانی قلمداد شود، مجالی فراهم آمده تا از منظری متفاوت، زوایای هویتی مستقر در جامعۀ ایرانی مورد تأمل قرار گیرد. در پژوهش حاضر، بیشتر از چشم¬انداز سیاستی و سیاست¬گذاری به مقولۀ هویت ملی ایرانی پرداخته شده است و پژوهشگر با بررسی اسناد فرادستی (قانون اساسی، سند چشم¬انداز، برنامه¬های توسعه) نظام جمهوری اسلامی ایران، در پی آن است تا ابعاد، مؤلفه¬ها و مبانی هویت ملی ایرانی و برجستگی¬های لایه¬های هویت ملی ایرانی در اسناد فرادستی مزبور را مطمح نظر قرار دهد. ♈️ در واقع این پژوهش قصد دارد که با بررسی اصول و جهت¬گیری¬های سیاست¬های هویتی نظام و استخراج مؤلفه¬های هویتی و ملت¬سازی در اسناد فرادستی نظام جمهوری اسلامی ایران، نوع نگاه به سیاست ملت¬سازی و هویت¬سازی و همچنین منحنی مؤلفه¬های هویت ایرانی را شناسایی و ترسیم کند. همچنین پژوهشگر به دنبال کشف این موضوع است که آیا اصول، جهت¬گیری¬ها و سیاست¬های هویتی موجود در اسناد فرادستی نظام، نسبت به یکدیگر سازگار هستند یا اینکه دارای زاویه می¬باشند. به جرأت می¬توان گفت که تا کنون پژوهشی که به بررسی هویت ملی ایرانی در تمام وجوه اسناد فرادستی نظام بپردازد، وجود ندارد. ✳️ در واقع حُسن این اثر در آن است که نسبت به پژوهش¬های گذشته، به صورت هم¬زمان، هم قانون اساسی، هم سند چشم¬انداز بیست ساله و هم برنامه¬های پنج سالۀ توسعه را با هم و در ارتباط با هویت ملی ایرانی مورد بررسی قرار می¬دهد، کاری که تا کنون صورت نگرفته است و موجب بدیع بودن پژوهش حاضر شده است. 💠تاریخ انتشار خبر سه شنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
✳️هفتمین «ضیافت» شبکه ۴ در ماه رمضان؛ 🔼«فهم تمدنی قرآن» امشب در «ضیافت» بررسی می‌شود ♈️هفتمین قسمت از برنامه تلویزیونی «ضیافت» امشب با موضوع «فهم تمدنی قرآن» از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود. «ضیافت» عنوان ویژه برنامه رمضانی شبکه چهار سیما است که اجرا و سردبیری آن را «مالک شجاعی» بر عهده دارد؛ در این ویژه برنامه که هر شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از آنتن شبکه چهار سیما پخش می‌شود، پژوهش‌های جدید قرآنی که در حوزه و دانشگاه صورت گرفته با حضور کارشناسان بررسی می‌شود. ⬇️بنابراین گزارش، در برنامه امشب ۲۴ اردیبهشت ماه، با حضور حجت الاسلام حبیب الله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، موضوع «فهم تمدنی قرآن» مورد بررسی قرار می‌گیرد. ☮️«ضیافت» محصول گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در ماه مبارک رمضان، هرشب ساعت ۲۳ از شبکه دانایی و خردورزی پخش می‌شود 💠تاریخ انتشار خبر سه شنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
🌙 در ماه رمضان هم با ما همراه باشید... 🎁 با همکاری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن هر روز یک کتاب رایگان در پژوهان معرفی می کنیم. 📚 کتاب‌های مربوط به این ماه را هم دسته‌بندی کردیم، که عمده این کتاب‌ها رایگان هستند. ⬇️ لینک دانلود کتاب انوار جاودان در تفسیر قرآن (جلد اول)👇 dte.bz/8thday پژوهان| لذت مطالعه و پژوهش 🆔 @pajoohaan_ir 🌐 pajoohaan.ir/shop
حضور دکتر حبیب الله بابایی در برنامه ضیافت شبکه چهارم سیما http://www.aparat.com/v/CRJsT
✳️بخشی ار برنامه ضیافت با حضور حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی در شبکه چهار سیما 🔼 فیلم کامل در صفحه اختصاصی آپاارت مشاهده کنید https://www.aparat.com/v/dEt6W
✳️حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی زاده خبر داد: 🔼مجموعه نرم‌افزار فرهنگنامه‌ها و دانشنامه‌های قرآنی رونمایی می‌شود ☮️مدیر گروه فرهنگنامه‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از رونمایی مجموعه نرم افزار موبایلی فرهنگنامه‌ و دانشنامه‌های قرآنی همزمان با برگزاری نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی خبرداد. ⬇️به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، مسئول محتوایی پروژه فرهنگنامه‌های قرآنی گفت: «فرهنگ قرآن» به عنوان بزرگ ترین و جامع ترین کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآنی و «دائره المعارف قرآن کریم» به عنوان اولین دانشنامه قرآنی جهان اسلام، از کم نظیر ترین آثار قرآنی است که از سوی پژوهشگران پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با هدف فراهم نمودن زمینه دسترسی سریع و آسان دانش پژوهان به اطلاعات مورد نیاز قرآنی تدوین شده است. ✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از اطلاعات ارائه شده در این دو کلان پروژه قرآنی می تواند زمینه تولید دهها فرهنگ نامه تخصصی در موضوعاتی همچون «تاریخ و اعلام، جهاد و شهادت، خانواده، فقه و حقوق، کلام اسلامی، محیط زیست، مدیریت، مطالعات اجتماعی، هنر و ادبیات، امنیت و اطلاعات، علوم سیاسی،اخلاق، معنویت، الگوی پیشرفت و ... » را فراهم نماید، گروه فرهنگنامه‌های قرآنی با همکاری گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پس از بررسی مجموع مداخل این دو کلان پروژه قرآنی، اطلاعات مرتبط با گرایش های تخصصی را استخراج نمود. ♈️وی در پایان افزود: طراحی و پیاده سازی این نرم افزار موبایلی در 14 موضوع توسط اداره فناوری و فراوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن انجام شده و همزمان با رونمایی به صورت رایگان در اختیار فرهیختگان و متخصصان جامعه قرار خواهد گرفت. 💠تاریخ انتشار خبر چهار شنبه بیست و پنجم اردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
دومین پیش اجلاسیه نظریه تنوع تمدن اسلامی http://www.aparat.com/v/lNaMx
✅حبیب الله بابایی: 💠تمدن نه یک وضعیت بلکه یک فرایند است/ فهم تمدنی قرآن کریم حجت الاسلام حبیب الله بابایی در برنامه ضیافت گفت: ما تمدن را یک وضعیت نمی دانیم بلکه یک فرآیند می دانیم و واژه تمدن تنها یک اسم نیست چون بر اساس مکان و زمان سنجیده می شود. ✍️به گزارش خبرگزاری ایسکا، هفتمین برنامه «ضیافت» به موضوع «فهم تمدنی قرآن» اختصاص داشت که با اجرا و سردبیری مالک شجاعی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور حجت الاسلام حبیب الله بابایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سه شنبه شب ۲۴ اردیبهشت ماه از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. ✳️حجت الاسلام حبیب الله بابایی تمدن پژوه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توضیح این که فهم تمدنی قرآن چیست، گفت: در ابتدا باید مشخص شود فهم تمدنی از قرآن چه چیزهایی نیست و به همین دلیل این فهم را به برون متنی و درون متنی تفکیک می‌کنم. ما در پی این نیستیم که قرآن را همچون مسأله‌ای که امروز در فضای مدرن جامعه بشری مطرح شده، در نظر بگیریم و بخواهیم قرآن را نیز مدرن نشان دهیم. فهم تمدنی یک عبارت تصنعی نیست که با واژگان بازی کنیم و آن چیزی که مورد توجه و تمرکز است، نگاهی برون و درون متنی است. وقتی نگاه مان برون متنی است یعنی آموزه‌های قرآن در وهله دوم قرار می‌گیرد و قرآن را به عنوان یک فکت تمدنی در نظر می‌گیریم. این در حالی است که قرآن به مثابه یک متن تغییرات بزرگی را در گذشته تاریخ اسلام ایجاد کرده است که این همان فهم تمدنی قرآن است. 🌐وی افزود: نگاه تاریخی نشان می‌دهد آنچه مایه هویت مسلمانان در پهنای تاریخی شده است متن قرآن است که از بالکان تا بنگال ارزش‌های مشترک، زبان مشترک و چالش‌هایی را به وجود آورده است. بابایی درباره نگاه درون متنی نیز توضیح داد: فهم تمدنی در پی این است که به گونه‌ای قرآن را فهم کند که بتواند به نیازهای انباشته جامعه امروز انسان معاصر پاسخ نظام مندی بدهد و دوم اینکه در جامعه امروزی انسان معاصر بتواند پاسخ‌های متراکم به نیازهای انباشته دهد. قرآن در این تعریف تمدن را نیکی‌ها و خیرات بشری معرفی می‌کند و فهم تمدنی قصد دارد الگو و زمینه‌های این خیرات را نشان دهد و در پی ایجاد یک جامعه توحیدی به جامعه‌ای متراکم توحیدی است. بنابراین به صورت کلی، فهم تمدنی قرآن شامل فهم جامع از قرآن برای تحقق جامعه آموزه‌های دینی شمرده می‌شود. ✳️وی در پاسخ به اینکه در قرآن چه مفاهیم و دلالت‌های تمدنی وجود دارد، گفت: باید استنطاق تمدنی از قرآن را جدی بگیریم و منظورم این است که اساساً ما و دیگرانی که هوس فهم تمدنی داریم، باید معلوم کنیم چه دغدغه و هدفی داریم که می‌خواهیم عینک تمدن به چشم بزنیم و چه نیازی را می‌خواهیم رفع کنیم. تلقی من این است که این فهم، در فرآیند تاریخ تکامل انسانی، معرفت و دانش یافته است و باعث می‌شود انسان در استنتاق های قرآنی خود شبکه ای تر فکر کند و نگاه‌های کلان و جامع اش پخته‌تر شود. 🌐این تمدن پژوه، رصدهای تمدنی در اعماق قرآن را به دور از اخلاق دانست و گفت: ما تمدن پژوهان در مطالعاتی که داریم همیشه در هر جلسه و بحثی به این اذعان می‌کنیم که اساساً قرآن خیلی بزرگ‌تر از آن است که بتوانیم لایه‌ها و متون معنایی آن را سیر کنیم اما اگر بخواهیم به سمت قرآن برویم و بخواهیم فهم را بیان کنیم، باید دو مسیر را تفکیک کنیم که به ما دو نظام معرفتی را ارائه می‌کند. 💠ادامه این گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه فرمایید. http://yon.ir/Ul24D 💠تاریخ انتشار خبر چهار شنبه بیست و پنجم اردیبهشت 1398 ✳️پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. ✳️کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 🔯کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 💠صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|13981398
🌙 در ماه رمضان هم با ما همراه باشید... 🎁 با همکاری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن هر روز یک کتاب رایگان در پژوهان معرفی می کنیم. 📚 کتاب‌های مربوط به این ماه را هم دسته‌بندی کردیم، که عمده این کتاب‌ها رایگان هستند. ⬇️ لینک دانلود کتاب مهمانی👇 dte.bz/9thday پژوهان| لذت مطالعه و پژوهش 🆔 @pajoohaan_ir 🌐 pajoohaan.ir/shop
نشست کمیته کتابخانه ها و اسناد جهت شرکت در نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی ا سه شنبه ۹۸/۲/۲۴ با حضور دکتر سادات فخر رئیس محترم اداره کتابخانه ها و اسناد پژوهشگاه و اعضای جلسه برگزار شد.
🔯گزارش تصویری بازدید اعضای کمیته نمایشگاهی پژوهشگاه و مسوولان برگزاری نمایشگاه از روند غرفه بندی و غرفه آرایی نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مورخ ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸🔯👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تیزر نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ✔️ روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 👈 @tablighnews 🌐 www.DTE.ir 📱 ۰۲۵۳۱۱۵۲۷۲۷
گزارش تصویری جلسه اعضای کمیته نمایشگاهی پژوهشگاه و مسوولان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مورخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸👆👆👇👇
🔯جدول برنامه کرسیهای ترویجی، نشستهای علمی و رونمایی در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ☮️زمان: ۲۸ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۳۹۸ 💠مکان: قم، مرکز همایشهای غدیر👇👇👇