eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
730 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از تدوین اطلس مهاجرت سادات به فلات ایران توسط این گروه خبر داد. https://eitaa.com/isca24/4533
✳️دکتر حمیدرضا مطهری: 🔵اختلاف میان خودی ها موجب سقوط اندلس شد. ⬇️حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری نهاوندی عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) است. کتاب «اهل بیت در آثار دانشمندان اندلس» از جمله آثار ایشان است که به موضوع فتح اندلس و نقش آن در معرفی اسلام و تشیع در اروپا پرداخته است. ▶️به مناسبت سالروز فتح اندلس به دست مسلمانان، نشریه حریم امام در شماره ۳۷۴ مصاحبه ای با حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رضا مطهری انجام داده است که به لحاظ اهمیت آن باز نشر می شود. 🔰* در ابتدا از سابقۀ ارتباط و مواجهۀ اسلام با دنیای غرب مطالبی را بیان کنید. ⬅️** سابقۀ ارتباط اسلام با غرب به عصر نبوی و زمان خود پیامبر اکرم(ص) برمیگردد؛ یعنی اگر غرب را به معنای مسیحیت بگیریم، اولین ارتباطات بین مسلمانان و امپراتوری روم شرقی یا بیزانس در عصر خود پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاد؛ البته اگر غرب را به معنای عام در نظر بگیریم. چون عمدۀ مناطقی که بعدها زیر سیطرۀ اسلام و مسلمانان قرار گرفت، زیر سیطرۀ روم شرقی یا بیزانس بودند. اولین ارتباطات به ‌اصطلاح امروزیِ دیپلماتیک پیامبر اکرم(ص)، با بیزانس و قسمت‌هایی از آن مانند مصر بود. حاکم مصر تحت سیطرۀ روم شرقی بود. بعد از آن هم، برخوردهای نظامی به وجود آمد که در همان دوره اتفاق افتاد؛ برای مثال جنگ موته و غزوۀ تبوک در زمان پیامبر اکرم(ص) رخ دادند. البته غزوۀ تبوک منجر به جنگ نشد. به‌طور کلی اولین ارتباطات و آشناییهای اسلام با دنیای غرب در زمان خود پیامبر اکرم(ص) صورت گرفت. اگر بخواهیم تاریخ ارتباط اسلام با غرب را بررسی کنیم، باید به سراغ اولین حرکتهای صورت گرفته در اسلام برویم. اگر غرب را به معنای اروپا و آمریکای امروز ببینیم، یعنی غرب را به لحاظ حوزۀ سرزمینی در نظر بگیریم، قضیه متفاوت میشود و نمیتوان گفت که این ارتباطات از عصر نبوی برقرار بوده است. اما اگر از دایرۀ سرزمینی بیرون بیاییم و ارتباطات حوزۀ دینی را در نظر بگیریم، میتوان گفت این ارتباطات از بدو اسلام و در عصر پیامبر اکرم(ص) وجود داشت. به ‌طور کلی اسلام، مسیحیت و اروپا را در همان سالهای ابتدای ظهور اسلام در کنار خود داشت و این آیین اسلام خواسته یا ناخواسته با آیینهای سرزمین مجاور خودش ارتباط پیدا کرد. سرزمینهای مجاور ممالک اسلامی، دو امپراتوری مهم بودند؛ یعنی ایران عصر ساسانی و دیگر امپراتوری روم شرقی یا بیزانس که در واقع غرب آن زمان همین بیزانس بودند. غرب در آغاز ظهور اسلام همان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس بود. در واقع میتوانیم بگوییم که داعیهدار و رهبری اصلی جریان مسیحت را در آن زمان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس داشت. بنابراین اولین ارتباطات اسلام با غرب در همان زمان شکل گرفت. ⏹ادامه مصاحبه را از لینک زیر بخوانید. http://yon.ir/vVtXf
کلیپ معرفی پژوهشکده فقه و حقوق-آذر 96- http://www.aparat.com/v/bdhmM
معرفی برخی از آثار پژوهشکده فقه و حقوق http://www.aparat.com/v/1AtNg
✳️گزارش سمینار انسان‌شناسی متکلمان در پنج قرن نخست ◀️جلسه سمینار انسان‌شناسی متکلمان در پنج قرن نخست در روز چهارشنبه1398/4/5 با حضور آقایان کرباسی مدیر گروه کلام، شاملی رئیس اداره پژوهش، بهروز نماینده حوزه ریاست، میرخلیلی نماینده معاونت پژوهشی پژوهشگاه، رمضانی کارشناس اداره پژوهش، دانش مدیر گروه فلسفه اخلاق و خانم نبوی مجری طرح در اتاق جلسات پژوهشکده فلسفه و کلام برگزار گردید. 💠در ابتدا آقای دکتر رمضانی گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه داده و گفتند که قرارداد پروژه انسان‌شناسی متکلمان در پنج قرن نخست با حجم 200 صفحه در تاریخ 1395/6/30 منعقد شده و قرار بود که در 1396/11/20 به پایان برسد؛ اما به علت اهمیت موضوع و نظر مساعد حاج آقای سبحانی ناظر عالی پروژه و با مجوز پژوهشکده یک سال به محقق فرصت بیشتر داده شد و بالاخره در بهمن سال 97 کار نهایی تحویل پژوهشکده شد و بعد از ارزیابی آقای سبحانی و نظر مثبت ایشان طرح به سرانجام رسیده و ان شاء لله تا آخر تیرماه 98 به واحد نشر ارسال خواهد شد. 🌐در ادامه جلسه خانم نبوی مجری طرح به گزارش محتوایی پروژه مذکور پرداخته و گفتند که تمرکز مباحث بر اندیشه‌های هشام بن حکم، شیخ صدوق، شیخ مفید و سید مرتضی است. ⬅️در کتاب پیش‌رو آرای افراد مذکور مقایسه و تفاوتها و تشابه‌های آن بیان شده است. خانم نبوی گفتند که پروژه مورد نظر در یک مقدمه و سه فصل طراحی شده است. در مقدمه آرای متکلمان مذکور درباره ماهیت انسان مطرح شده است. 🔰در فصل اول ماهیت انسان به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و جهت تبیین بهتر مسئله آرای متکلمان معتزلی نیز به مناسبت مطرح شده است. در این فصل مباحثی مانند ماهیت انسان، تجرد انسان، رابطه نفس و بدن و حدوث و بقای نفس مورد بررسی قرار گرفته است. ⏹در فصل دوم ساحتهای وجودی انسان در دو گفتار بررسی شده است. در گفتار اول بحث جبر و اختیار، استطاعت و قدرت بر فعل بررسی شده و در گفتار دوم مباحث اضطراری یا اختیاری بودن علم و معرفت مطرح گردیده است. ◀️در فصل سوم از ماهیت مرگ ، معاد و زندگی برزخی و اخروی سخن به میان آمده است. از نظر هشام انسان دارای روح است و روح از سنخ جسم ولی جسم لطیف است. صدوق نیز انسان را مرکب از نفس و بدن می‌داندد و معتقد به آفرینش نفس قبل از بدن است. مفید در مورد ماهیت انسان نظری شبیه حکما دارد و نفس را امری بسیط و رابطه آن را با بدن تدبیری می‌داند. از نظر سید مرتضی انسان همین هیکل مادی است که مشاهده می‌شود. ◀️خلاصه اینکه در این تحقیق روند تطورات نظریات انسان‌شناسی از هشام بن حکم تا سید مرتضی مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است.
💠برشی از یک کتاب؛ ▶️اندلس مهمترین سرزمین اسلامی در قرن اولمسلمانان اندلس، ساکنان سرزمین‌های شرق را الگوی خود می‌دانستند و در بسیاری از امور از آنان تقلید می‌کردند. 🔵به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکا، کتاب «اهل بیت(ع) در آثار دانشمندان آندلس» تألیف حجت الاسلام حمیدرضا مطهری به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. ▶️برشی از مطالب کتاب: ❇️اندلس یکی از مهم‌ترین سرزمین‌هایی بود که در پایان قرن اول هجری در اختیار مسلمانان قرار گرفت و بیش از هشتصد سال حاکمان مسلمان در آنجا فرمانروایی کردند. مسلمانان اندلس در بیشتر قریب به اتفاق کار‌ها و امور مختلف ازجمله تألیفات خود، سرزمین‌های شرقی جهان اسلام را که مهد شکل‌گیری تمدن اسلامی بود، سرلوحه کار خود قرار می‌دادند. مسلمانان اندلس، ساکنان سرزمین‌های شرق را الگوی خود می‌دانستند و در بسیاری از امور از آنان تقلید می‌کردند. ⚫️یکی از مهم‌ترین تقلید‌های رقابت‌گونه با شرق در تألیفات را می‌توان در اثر معروف ابن‌عبد ربه اندلسی دید که به تقلید از کتاب المعارف ابن‌قتیبه دینوری آن را نوشت. اندلس از ابتدا به دست امویان فتح شد و تا مدت بسیاری تحت سیطره آنان قرار داشت؛ ولی اندیشه‌های شیعی و طرفداران خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله از همان زمان فتوحات وارد اندلس شدند و محدود، اما فعال در جامعه حضور داشتند. ▶️تاریخ اندلس نشان می‌دهد محدودیت‌های سیاسی و مذهبی مانع بروز افکار و اندیشه‌های متمایل به اهل بیت علیهم السلام در آن خطه بوده است. حاکمیت امویان که در رقابت شدید با حکومت‌های منسوب به خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله، چون ادریسیان و فاطمیان بود، هر گونه فکر و حرکت حامی آنان را سرکوب می‌کرد. این نکته با شکل‌گیری قیام‌هایی به نام یا طرفداری از اهل بیت یا دارای گرایش به آنان، چون قیام شقیا بن عبدالواحد مکناسی تشدید می‌شد. 💠ادامه مطالب را از لینک زیر مطالعه کنید. http://yon.ir/W1FyJ
شهادت امام صادق (ع)، مرد آسماني مدينه، چشمه جود و سخاوت، كوه حلم و بردباري، تجسم اخلاص و صبر و درياي عميق علوم لدني بر پيروان آن حضرت تسليت باد!
بسمه تعالی ◀ اطلاعیه ✅ کرسی ترویجی "رویکرد تمدنی به سیره امام رضا علیه السلام" ♦قابل توجه اساتید و دانشوران محترم 🔹بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم در ایام خجسته دهه کرامت برگزار می کند: کرسی ترویجی رویکرد تمدنی به سیره امام رضا علیه السلام 🔷 ایده پرداز: جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری ناقدان : 🔹جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی 🔹جناب آقای دکتر علیرضا واسعی 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل هادی منش ⬅ چهارشنبه ۱۲ تیر ۹۸ ⬅ ساعت ۱۰ صبح ⬅ چهارراه شهدا ابتدای خیابان صفاییه پ ۶۰۴ بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس طبقه فوقانی فروشگاه کتاب. ⬅ سالن نشست ها؛
✳️مقاله راهبردهای اجتماعی امام صادق(ع) برای ایجاد همگرایی اسلامی ⏺نویسندگان:حمیدرضا مطهری و مصطفی نادری ▶️فصلنامه علمی -پژوهشی تاریخ اسلام سال نوزدهم،شماره هفتاد و چهارم سال ۱۳۹۷ 💠توصیه به اتحاد و انسجام اسلامی که ریشه در آموزه های قرآن و سنّت معصومان(ع) دارد، از جمله موضوع هایی است که بررسی تاریخی آن در ادوار مختلف، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این نوشتار، با بهره گیری از منابع روایی و تاریخی، اقدامات امام صادق(ع) و اهتمام ویژه آن حضرت را برای برقراری وحدت و انسجام در جامعه بررسی کرده و کوشیده است به روش تاریخی، راهبردهای اجتماعی ایشان را برای همگرایی اسلامی با توجه به شرایط اجتماعی آن روزگار نشان دهد. شواهد تاریخی، حکایتگر آن است که عینیت بخشیدن به همسانی مسلمانان، تحکیم پیوندهای اجتماعی و اعتدال مذهبی، از مهم ترین راهبردهای اجتماعی آن حضرت بود که برای تحقق این راهبردها، راهکارهایی چون: حضور و همگامی در شعائر و مناسک دینی، برقراری پیوندهای اجتماعی و عاطفی نیکو با مسلمانان، مدارا با مخالفان، احترام به باورها و مقدسات پیروان مذاهب، عدم تحمیل عقیده و پرهیز از تعصبات و تکفیر دیگران را در پیش گرفتند. 💠متن کامل مقاله را در فایل پیوست مطالعه کنید.👇👇👇