eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
752 ویدیو
219 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
💠گزارش دوم از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی در آیین رونمایی جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) 🔵رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ✳️باید به سیره تمدنی اهل بیت توجه کنیم رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که سیره منحصر در مباحث راهبردی نیست، گفت: حتما باید به سیره راهبردی حتی فراراهبردی یعنی سیره تمدنی هم توجه کنیم. ▶️ حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) این پژوهشگاه که در تالار شیخ طوسی(ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در دهه های اخیر یک رویکرد جدیدی در بازخوانی سیره اهل بیت(ع) مطرح شده که رویکرد مبارکی است و سعی می کند مباحث را از ساحت خرد و یا فردی به ساحت های اجتماعی، تمدنی و راهبردی ارتقا دهد؛ به طور خاص، از پیشگامان این عرصه می توان به شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم اشاره کرد. ✅وی گفت: توجه به نقش ائمه(ع) در ایجاد جماعت صالحان و جامعه صالح توسط آیت الله آصفی(ره) پیگیری شده بود و با ایشان جلساتی داشتیم که گزارش آن را در کتاب «اندیشه سیاسی آیت الله آصفی» منتشر کردیم. ✳️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در ایران هم آیت الله مطهری شروع کرده بود که نرسید تا بتواند این مباحث را بسط دهد، اما شاید کسی که از همه جدی تر این بحث را پیگیری کرد و کارهای خوبی هم اخیراً منتشر شد، مقام معظم رهبری بودند که کتاب "انسان 250 ساله" و دو کتاب اخیر ایشان با عناوین "همرزمان حسین(ع)" و "دو امام مجاهد" از جمله آنها بود. وی افزود: کاری که پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وارد شده، تعلق به همین جریان دارد و نقطه های آغازین است که سطح سیره پژوهی را از سطح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به سطح راهبردی و تمدنی ارتقا دهیم؛ در این صورت، می توانیم انتظار داشته باشیم که دانش تاریخ در خدمت توانمندسازی علوم اسلامی و علوم انسانی قرار بگیرد. 🔵حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: آنگاه که وارد سیره نویسی اجتماعی و ارتقای آن به راهبردی می شویم، باید به سیره خانوادگی، بهداشتی، اقتصادی، سیاسی و حکومتی و سیره فرهنگی و تربیتی معصومین(ع) توجه کنیم؛ اگر از این منظر نگاه کنیم، می بینیم که برخی حلقات مفقوده داریم که باید مورد توجه قرار بگیرد. وی گفت: در این آثار، منابع سیره پژوهی هم دچار یک تحولی شده است؛ یعنی اگر تا کنون برای سیره نویسی به کتب عمدتاً تاریخی مراجعه می شد، در این آثار سعی شده که به کتبی که تاریخی نیست، از طریق کتب حدیثی و اربعه وارد سیره نویسی شوند. ⬛️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: شاید حلقه تکاملی این آثار، این باشد که در فضای رویکرد سیره نویسی راهبردی به همه این منابع و منابعی که مورد توجه قرار نگرفته، بپردازیم و به منابع تاریخی، حدیثی، قرآن و تفاسیر توجه شود. وی افزود: یکی از معانی سیره، این است که مترادف با هدی است؛ این هدی، هدایت و هادی یکی از مفاهیمی است که می تواند سیره را به سطح راهبردی ارتقا دهد، البته سیره منحصر در مباحث راهبردی نیست، بلکه سیره فردی و اجتماعی هم وجود دارد اما حتماً باید به سیره راهبردی حتی فراراهبردی یعنی سیره تمدنی هم توجه کنیم. ☸️حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: نگاه ما به زندگی معصوم(ع) باید بر روی پایه های محکم و استواری قرار بگیرد و هر جا که بحث فردسازی، جامعه سازی، تمدن سازی، مدیریت و رهبری مطرح می شود، سیره اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی و... ارائه شود. وی با بیان این که باید به سیره امنیتی اهل بیت(ع) هم توجه شود، گفت: سیره نظامی مورد تحقیق قرار گرفته اما باید به سیره نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و حوزه های مورد نیاز نظام و سیره معصومین در عرصه الگوی اسلامی پیشرفت توجه شود و به این سمت پیش برویم. 💠 💠گزارش اول از آیین رونمایی جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)👇👇👇 https://eitaa.com/isca24/4738
💠گزارش دوم از سخنرانی دکتر واعظی در آیین رونمایی جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) ▶️حجت الاسلام والمسلمین واعظی: ✅مرجعیت پیدا کردن سیره معصومین در جامعه نیازمند دانش ترکیبی است رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: برای این که سیره معصومین(ع) برای هدایت نحوه زیست اجتماعی امروز ما مرجعیت و منبعیت پیدا کند، زمان بر و نیازمند دانش ترکیبی است. ❇️ حجت الاسلام والمسلمین واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در تالار شیخ طوسی(ره) این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به رشد کمی و کیفی آثار پژوهشی این دفتر اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی از آذرماه 96 تا آذرماه 97 در عرصه پژوهشی 76 عنوان تولید اثر داشت و از آذرماه 97 تا آذرماه 98 تولید قریب به 121 کتاب را بر عهده دارد که 30 جلد آن مربوط به همین پژوهشکده است. وی گفت: پژوهش در عرصه سیره معصومان(ع) فواید زیادی دارد، یکی از آنها سیره فردی است که افراد می توانند با مراجعه به این آثار به آنها دست یابند و ثمره مستقیم این کار است. ⬛️رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ثمره دیگر این که، گرچه این اثر در بر دارنده اقوال معصومین(ع) نیست و ناظر به عمل و رفتار معصومان(ع) است، اما بسیاری از ابهامات تاریخی و سؤالاتی که راجع به زندگی اهل بیت(ع) است را می تواند پاسخ دهد. وی افزود: ثمره اساسی و مهم این آثار که هم راجع به قرآن و هم راجع به سیره و کلام اهل بیت(ع) مطرح است، این بوده که ما چه استحصالی از کتاب داشته باشیم و سنت که کلام و فعل معصومین(ع) باشد، برای وجه اجتماعی زیست کنونی خود می توانیم داشته باشیم. ⭕️حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به لزوم مرجعیت بخشی به قرآن و سیره معصومان(ع) اظهار داشت: بهره گیری و اقتباس فردی نسبت به سیره اهل بیت(ع) و قرآن خیلی روشن و سهل الوصول است اما آنچه که دشوار است، این بوده که چگونه می توانیم به قرآن در زیست اجتماعی خود مرجعیت ببخشیم و چگونه می توانیم برای تنظیم مناسبات اجتماعی خودمان به سیره معصومین(ع) مرجعیت ببخشیم. وی گفت: در این زمینه کارهای زیادی لازم است و حتی کار متخصص بحث سیره هم نیست؛ برای مرجعیت بخشیدن به قرآن و سیره و کلام اهل بیت(ع) در وجه اجتماعی خیلی کار نیاز دارد. ✳️رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: نویسندگان این آثار با مراجعه به تراث دینی مان مواد خام و اولیه را در اختیار قرار داده اند و میان این مسأله و اقتباس و استضائه فردی از نورانیت اهل بیت(ع) با استحصال از این منابع برای وجه اجتماعی تفاوت وجود دارد. وی افزود: تفاوت وجه فردی با اجتماعی در این است که جامعه و مناسبات اجتماعی به سرعت متحول شده و آنچه که به عنوان مثلاً سیره اقتصادی و معیشتی معصومین(ع) بیان شده، در واقع سلوک عملی آنها در بافت اجتماعی و اقتصادی آن زمان و مواجهه های ائمه(ع) با سبک و سیاق مدیریتی آن زمان است، کما این که مواجهه اهل بیت(ع) با جریان های انحرافی و فکری منحرف با این زمان متفاوت است و خیلی از درون مایه های محتوایی آن زمان اکنون مطرح نیست اما اصطیاد نحوه مواجهه و درس آموزی ها برای مواجهه اکنون با جریان های انحرافی قابل اصطیاد است. ☸️حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که استخراج شاخص های جامعه عادله نیازمند شاخص ها و دانش های ترکیبی و وزن دهی به آنها است، اظهار داشت: برای این که در وجه اجتماعی که سیره معصومین(ع) برای هدایت نحوه زیست اجتماعی امروز ما مرجعیت و منبعیت پیدا کند، زمان بر است و نیازمند دانش ترکیبی است، نه تک وجهی. وی گفت: این آثار ثمرات فراوانی دارد، برخی از آنها سهل الوصول و مستقیم است و هر خواننده با دقتی می تواند با مراجعه به این آثار، ثمراتی را دریافت کند اما این آثار برخی کارکردهایی دارد که عیان، آشکار و سهل الوصول نیست و قدم های علمی فراوان دیگری باید برداشته شود و ترکیبی از دانش ها باید در اختیار قرار گیرد، تا این ظرفیت استحصال شود./ ▶️گزارش اول سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی👇👇👇 https://eitaa.com/isca24/4740
آیین رونمایی از جدیدترین آثار منتشره پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام یکشنبه ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۸ قم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی #دفترتبلیغات #واعظی
🔼 سخنرانان آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع)- 🔼سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر مطهری https://eitaa.com/isca_seda/148 🔼حجه الاسلام و المسلمین ید الله مقدسی نویسنده کتاب سیره معیشتی معصومان علیهم السلام https://eitaa.com/isca_seda/149 ◀️سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین محمد تقی ذاکری نویسنده کتاب شلمغانی از استقامت تا انحراف https://eitaa.com/isca_seda/150 ▶️حضرت آیت الله یوسفی غروی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم https://eitaa.com/isca_seda/151 ⏹حجه الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری خمی نویسنده کتاب های سیره معصومان در حوزه های مختلف https://eitaa.com/isca_seda/152 🔰حجه الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/isca_seda/153 ▶️حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم https://eitaa.com/isca_seda/154
🔸بررسی جایگاه کرامت انسان در استنباط ✳️به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، اسماعیل آقابابایی در گفت وگو با خبرنگار ما در رابطه با پروژه تحقیقاتی خود با عنوان «جایگاه کرامت انسان در استنباط» اظهار داشت: 💠خداوند در قرآن می فرماید «ولقد کرمنا بنی آدم» یعنی تمام انسان ها دارای کرامت هستند؛ ولی در ادبیات فقهی به مواردی بر می خوریم که این کرامت را به مسلمانان اختصاص داده است و می گوید خون و جان و مال غیر مسلمانان با شرایطی حرمت دارد و گاهی هم می گوید که حرمتی ندارد. 🔵وی گفت: این نگاه دوگانه و نگاه درجه بندی شده به انسان ها این بحث را به وجود می آورد که آیا این نگاه در فقه با آن توصیه قرآنی سازگاری دارد یا خیر؟ در این جا دو گروه شده اند و برخی خواسته اند که این سازگاری را توجیه کنند و گفته اند که این انسانی که به اختیار خودش مسلمان نمی شود، خودش نمی خواهد که کرامت خود را حفظ کند و برخی هم گفتهاند که این کرامت را خدا در انسان قرار داده و اگر مسلمان هم نشود، از این کرامت برخوردار است. ▶️عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این نگاهها که آیا این کرامت اکتسابی است که انسان ها باید به اختیار خود آن را به دست بیاورند و یا کرامت ذاتی است که خداوند در وجود همه انسان ها قرار داده است، بحث های کلامی دارد که در فقه هم بر اساس این بحث نتایجی داشته است. 🌐وی افزود: در این بحث، به سراغ برخی از گزینه ها رفتیم که مثلاً در فقه برخی از فتاوا وجود دارد که به خاطر نادیده گرفته شدن کرامت انسانی صادر شده اند، مثلاً در بحث برده داری و یا برخی از احکام جهاد، به همین دلیل ما از صاحبنظران در این زمینه دعوت می کنیم و در جلساتی نظریه خود را ارائه می دهند که چه مصادیقی را می توانند از فقه ارائه دهند که فقیه اگر به کرامت انسانی توجه کند، در فتوای خود تجدید نظر می کند و یا تجدید نظر کرده است. آقابابایی با بیان این که این پروژه ذیل میز توسعه و توانمند سازی علوم اسلامی قرار دارد، افزود: این پروژه در یک جمع خاصی که در این زمینه صاحبنظر هستند، مطرح می شود و مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و نتایج این گفت و گوهای جمعی به صورت یک کتاب منتشر خواهد شد. ❎وی اظهار داشت: تا کنون دو جلسه برگزار شده است و جلسات بعدی با توجه به این که بحث سنگینی است و کمتر افرادی در این موضوع وارد شده اند و برخی هم که وارد شده اند، حاضر نیستند که در این جلسات شرکت کنند، ممکن است به طول بینجامد. منبع خبر: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐https://eitaa.com/isca24
✳️پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «روش شناسی جامع در تحلیل وجوه و نظایر در قرآن» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل برگزار می شود.
✳️استاد حوزه علمیه: 🔼تاریخ دقیق میلاد حضرت فاطمه معصومه به دست نیامده است محقق تاریخ اسلام ضمن پاسخ به شبهاتی در خصوص دهه کرامت، گفت: تاریخ دقیق میلاد حضرت فاطمه معصومه به دست نیامده است. 💠 آیت الله محمدهادی یوسفی غروی محقق تاریخ اسلام و استاد برجسته حوزه علمیه در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در تالار شیخ طوسی(ره) این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ میلاد حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر که در زبان ما فارس ها به نام معصومه ملقب شده، به دست نیامده است و تعیین اول ماه ذی القعده یک نظر و قیاس کردنی به میلاد برادرشان امام رضا(ع) است. ⏹وی گفت: شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا میلاد امام رضا(ع) را از جمعی از اهل مدینه نقل می کند که در یازدهم ربیع الاول است و همان روایت را مرحوم شیخ طبرسی در اعلام الوری نقل کرده اما برای اولین بار می بینیم که یازدهم ربیع الاول به یازدهم ذی القعده تبدیل شده است یعنی این مسأله زیر علامت استفهام می آید. این محقق تاریخ اسلام و استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: ششم این ماه را به صورت تعظیمی به شاهچراغ اختصاص داده شده است و در این ماه نه میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) است و نه میلاد حضرت فاطمه(س). وی افزود: اسم هایی برای مادر حضرت رضا(ع) از جمله نجمه گفته شده است، البته اسم های دیگری هم برای مادر آن حضرت نقل شده و این نام در فارسی بیشتر شهرت پیدا کرده است؛ بعد از ولادت امام رضا(ع)، حضرت موسی بن جعفر(ع) نام ماه امام هشتم(ع) را طاهره قرار داد. ▶️آیت الله یوسفی غروی اظهار داشت: برخی به سراغ این رفته اند که چرا اسماء امّهات ائمه(ع) به خصوص مادر امام زمان(عج) متعدد شده است؟ اسم های متعدد نرجس، صیقل و... را منشأ اشکال گرفته اند، پاسخ این است که این امر، کاری بی ریشه و بی اساس نیست. وی گفت: در تاریخ ولادت حضرت رضا(ع) از نظر سال مورد بحث بوده که اختلاف عمر حضرت طبق دو روایت نقل شده، 5 سال است که برخی روایات سال 148 قمری و در روایتی دیگر سال 153 گفته شده است. 🌐https://eitaa.com/isca24/4740
✳️با هدف کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی اهل بیت؛ 🔰کتاب «سیره معیشتی معصومین» منتشر شد کتاب «سیره معیشتی معصومین» با هدف کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی ایشان در دو محور درآمد و مصرف در یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه منتشر شده است. 🔴حجت الاسلام والمسلمین یدالله مقدسی مؤلف کتاب «سیره معیشتی معصومان» در آیین رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) این پژوهشگاه که در تالار شیخ طوسی (ره) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، درباره کتاب «سیره معیشتی معصومان (ع)» اظهارداشت: سیره معیشتی معصومان (ع) بخشی از زوایای زندگی ایشان است که در این اثر به لحاظ تأثیرگذاری این سیره در ابعاد مختلف معتقدان به اهل بیت (ع) به ویژه در بخش معیشت مالی بررسی شده است. 🌐وی گفت: هدف از این پژوهش، کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی ایشان در دو محور درآمد و مصرف در بخش عرصه معیشت اقتصادی فردی است و ابعاد اجتماعی، مدیریتی و سیاسی مالی ائمه اطهار (ع) بررسی نشده است. مؤلف کتاب «سیره معیشتی معصومان» تصریح کرد: شیوه این اثر، بین رشته‌ای تاریخی ـ رجالی ـ فقهی است و وجهش این است که سخن یا رفتاری که انسان می‌خواهد به معصوم (ع) نسبت دهد، نمی‌تواند هر سخنی باشد و باید مبنایی داشته باشد و از این جهت، سند این روایات و مستندات بررسی شده است. وی افزود: قالب روایات مورد استناد در این کتاب، بررسی رجالی است و اگر هم در موردی روایتی را ضعیف می‌دیدیم و امکان استناد به یک قاعده معتبر وجود داشت، پشتیبانی شده و آن قاعده معتبر این است که یا به یک قاعده معتبر عقلی و یا یک قاعده معتبر نقلی پرداخته شده است. 🖊حجت الاسلام والمسلمین مقدسی اظهار داشت: این اثر در یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه بررسی شده و هدف، آن بوده که به اصول و سیاست‌های کلی معصومان (ع) در بخش معیشت اقتصادی توجه شود. وی گفت: در فصل دوم این کتاب، به دو گفتار مربوط به مبانی اقتصادی و اصول راهبردی پرداخته شده و در پاسخ به این سؤال است که آیا معیشت اقتصادی معصومان (ع) علاوه بر مبانی آن، در مقام اجرا از یک سیاست و اصول کلی که چشم انداز مالی آن‌ها را در تولید و مصرف تعیین کرده باشد، پیروی می‌کرد؟ و یا تابع عملکرد‌های روزانه بود؟ که طبیعتاً پاسخگویی به این پرسش، این نتایج را در پی داشت؛ یعنی با مراجعه به روایات مربوط می‌توانستیم اصول متعددی را پیدا کنیم. 💠مؤلف کتاب «سیره معیشتی معصومان» تصریح کرد: برای مثال، اصول راهبردی که درباره معیشت اقتصادی معصومان (ع) در این کتاب آمده است، عبارت از تلاش پیگیر، داشتن بنیه اقتصادی، سرمایه گذاری مولد، تهیه و حفظ زیرساخت‌های تولید، تنوع در سرمایه گذاری، پرهیز از رکود سرمایه، اصل سحرخیزی یا اقدام به موقع، تعیین نرخ دستمزد پیش از کار، نصب کارگزار مالی و نظارت بر فضای کار، سود به اندازه و جلب رضایت مشتری، آینده نگری، توزیع منصفانه، برنامه در مصرف شخصی، معیارمندی هزینه‌های غیر شخصی، تولید شغل برای دیگران و مدارا و گشاده رویی است که ۱۶ اصل از اصول اقتصادی و راهبردی است که تمامی این‌ها مبنا و روایت دارد. 🌐https://eitaa.com/isca24/4740
برگزاری جلسه ماهانه کتابخانه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور رئیس محترم اداره کتابخانه ها و اسناد
بروشور+نظريه+انتظار.pdf
1.44M
بوروشور همایش ملی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای محورهای پیشنهادی همایش محورهای اصلی همایش
آیین رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره علیهم السلام http://www.aparat.com/v/vYEK7
💠نقد و بررسی کتاب «مقدمه‌ای بر حکومت اسلامی» ❇️نشست نقد و بررسی کتاب مقدمه‌ای بر حکومت اسلامی شهید مطهری فردا در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌شود. ⏺به گزارش خبرگزاری ایسکا ، به همت گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی، نشست نقد و بررسی کتاب مقدمه‌ای بر حکومت اسلامی شهید مطهری فردا در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌شود. 🔽این نشست با سخنرانی حجت‌الاسلام نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۲۶ تیرماه از ساعت ۱۹:۳۰ در مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ برپا می‌شود. https://eitaa.com/isca24
✳️دیدار با اصحاب قلم ⬅️پنح شنبه 27 تیر ماه 1398 ساعت 10 الی 12 ⏹قم- خیابان ارم|نبش کوچه 20 ◀️فروشگاه نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠گزارش پیش اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» قسمت اول ✳️در پیش‌اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» ✳️«وجوه» از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در تفسیر است پیش‌اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» شامگاه سه‌شنبه، ۲۵ تیر، در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار و در آن ضمن تأکید بر جایگاه مهم وجوه در تفسیر قرآن نقد ناقدان بر نوآوری مورد ادعای ارائه‌دهنده بیان شد. حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کوثری، قرآن‌پژوه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ  اسلامی، شامگاه سه‌شنبه، ۲۵ تیرماه، در پیش‌اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» با اشاره به دو تعریف مهم در مورد وجوه و نظائر گفت: اولین تعریف از ابن‌جوزی است؛ وی وجوه را شامل الفاظی می‌داند که در قرآن با یک هیئت و اعراب نوشته می‌شود، ولی در موارد مختلف قرآن معانی مختلفی به خود می‌گیرند مانند امام و امت که در آیات متعدد به کار رفته، ولی در جایی به معنای راه، جایی به معنای لوح محفوظ، گاهی به معنای نامه اعمال و رهبر و ... معنا شده است. 🔽وی با بیان اینکه زرکشی و سیوطی این تعریف را قبول ندارند افزود: ایشان گفته‌اند که این تعریف با مواردی که در کتب وجوه و نظائر آمده متناسب نیست. در مجموع بنده نظر زرکشی را پذیرفته‌ام و در این تحقیق براین مبنا جلو رفته‌ام.  ♈️کوثری با بیان اینکه یکی از روش‌های بنده استفاده از آیات همسان در بحث وجوه و نظائر بوده است، افزود: مثلاً در مورد «قدر» دو معنا آمده یکی عظمت و دیگری سرنوشت که بنده گفته‌ام قدر در سوره قدر به معنای سرنوشت است، زیرا موید و آیه همسان آن در آیات ابتدایی سوره مبارکه دخان(آیات ۳ و۴) آمده است؛ علامه طباطبایی هم در ذیل آیه «فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ» ﴿دخان/۴﴾ آورده چیزی جز سرنوشت نیست.    ✳️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به مثال دیگری به واژه «کلمه» اشاره کرد و گفت: کلمه را به معنای اراده حتمی و قطعی می‌دانیم؛ زیرا این واژه در آیه ۱۳۷ اعراف «...وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ...» مشابهاتی دارد که از جمله در آیه ۱۱۹ سوره هود است.   ا⏸ستفاده از روایات اهل بیت(ع) و سیاق   کوثری با بیان اینکه جهت دوم بنده در روش‌شناسی وجوه و نظائر، استفاده از روایات اهل بیت(ع) آن هم نه به صورت گوش و چشم بسته اضافه کرد: البته عمده بحث وجوه در منابع اهل سنت آمده است و به نظر بنده این نوآوری در کار بوده که روایات اهل بیت(ع) از منابع شیعه و سنی استفاده شده است؛ همچنین سومین نوآوری در این روش استفاده از «سیاق» است. ▶️این محقق و قرآن‌پژوه ادامه داد: بنده حدود و حجیت سیاق را مورد بررسی قرار داده‌ام؛ مثلاً اینکه سیاق در معنای واژه حکمت چه کاربردی دارد؛ بنده در نهایت احکام الهی و سنت را یکی از مصادیق حکمت می‌دانم و شاهد قرآنی آن نیز آورده شده است؛ در سوره جمعه، سخن از «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» است که معلوم می‌شود حکمت مکمل کتاب، یعنی سنت است؛ همچنین آیات انذاری از دیگر مصادیق حکمت است که مؤید آیه‌ای آن هم موجود است.  📔این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: همچنین تفسیر ما تفسیر تطبیقی بوده است؛ معمولاً در بیشتر موارد هر جا از المیزان تفسیری بیان شده، از تفاسیر اهل سنت نیز تفسیر آورده‌ایم؛ همچنین از مبانی کلامی شیعه در بحث وجوه و نظائر خیلی استفاده شده است که مثال آن در توجیه واژه عرش و استغفار حضرت ابراهیم(ع) است. همچنین واژگان در هر جا دقیقاً تحلیل و بررسی شده است و توسعه معنایی هم داشتیم. 📔ادامه این گزارش مفصل در پست بعدی بخوانید👇👇👇👇  https://eitaa.com/isca24
💠گزارش پیش اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» قسمت دوم 💠بررسی ۲۲۵ مدخل و ۱۷ کتاب   ⏺در ادامه عباس مصلایی‌پور به عنوان ناقد گفت: ارائه‌دهنده بحث ۲۲۵ مدخل را بررسی کرده است؛ پیشینه بحث را به خوبی ارائه کرده و ۱۷ کتاب را در این زمنیه معرفی و محاسن و عیوب آن‌ها را بیان کرده است؛ لذا زحمات زیادی برای این کار کشیده‌اند.  ♈️وی با بیان اینکه عنوان این اجلاسیه، نوآوری در بحث وجوه و نظائر است، اضافه کرد: استفاده از روایات شیعه و برخی موارد دیگر جنبه نوآوری ارائه‌دهنده هست، ولی از علوم جدید و علوم دیگر مانند صرف و نحو و یا علوم ۱۵گانه سیوطی هم می‌توان در بحث وجوه استفاده کرد؛ لذا انحصار در هفت مورد دلیلی ندارد، ضمن اینکه مبنای خود را تعریف ابن‌جوزی گرفته‌اید، ولی در واژه «صد» و برخی واژگان دیگر این مورد رعایت نشده است.  ❇️این قرآن‌پژوه اظهار کرد: در صفحه ۳۰۴ کتاب شما کاربردهای صلاة در قرآن به معنای نماز، دعا، رحمت ویژه، کنیسه‌های یهود به کار رفته، ولی همین واژه در آیه ۴۳ نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى...» احتمالاً به معنای مسجد هم هست، ولی چرا استفاده نشده است یا در واژه خیر آن را به معنای مال، آمادگی، اسب و ... گرفته‌اید، ولی یکی از موارد افعل تعیینی است که جا دارد اضافه کنید.   🔽مصلایی‌پور اظهار کرد: مثلاً از واژه اَلٌا و «ان لا» یاد شده و آن را جزء وجوه دانسته‌اید که اگر این باب باز شود برای انّما هم می‌توان در برخی موارد، مای کافه بگیریم و در برخی موارد مانند «إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ» غلط املایی است، ولی در این اثر بیان نشده است. 📔ادامه این گزارش مفصل در پست بعدی بخوانید👇👇👇👇 https://eitaa.com/isca24
💠گزارش پیش اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» قسمت سوم وجوه بیشتری برای کلمات باید لحاظ شود حجت‌الاسلام والمسلمین خداوردی نیز به عنوان ناقد دیگر این کرسی با بیان اینکه تولید فرهنگنامه‌ها در حوزه قم جای خوشحالی دارد، گفت: چون به سمت روش جامع رفته‌اید باید منابع بیشتری دیده می‌شد؛ مثلاً در واژه «اب» در کلمه «ابویکم» به معنی آدم و حوا در منابع اهل سنت آمده است. وی تأکید کرد: در مباحث علمی باید به سمت کارهای متهورانه برویم؛ مثلاً واژه «انفس» را به معنای روح و جان گرفته‌اید؛ یعنی پیش‌فرض فلسفی بر لغت تحمیل شده است در حالی که معادل‌های دیگری هم دارد که به آن اشاره نشده است؛ مثلاً در برخی ترجمه‌ها این کلمه به معنای حیات گرفته شده است نه روح و نفس ناطقه مستقل از بدن یا در ترجمه طبری «یتوفی» را «میراند» گرفته است، البته این نظر را قبول نداریم، ولی چون باید روش جامع باشد این موارد هم باید مورد توجه قرار می‌گرفت و وجوه آن ذکر می‌شد. خداوردی افزود: در مورد کلمه اسلام در تعبیر «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» اسلام را به معنای اصطلاح اسلام امروزی نگرفته‌اید و معنایی که گرفته‌اید، انقیاد و تسلیم است، ولی به این نکته توجه نشده که در بحث لغوی، اولین معنای اسلام سلامت و عافیت بود که در این آیه به این معنا گرفته نشده و نیاوردن آن هم تحلیل نشده است. یا در «ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ» خوب است معنای فقها در بحث عدل را بگیریم، ولی باید دلائل قوی داشته باشیم؛ زیرا محتمل است عدل به معنای انصاف باشد نه اجتناب از انجام واجبات و ترک محرمات که این تعریف فقهی با آیه مربوطه در این زمینه یکسان نیست. 📔ادامه این گزارش مفصل در پست بعدی بخوانید👇👇👇👇 https://eitaa.com/isca24
💠گزارش پیش اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» قسمت چهارم 💠جایگاه علوم جدید در وجوه و نظائر دیده نشده است ❇️همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی مسترحمی، مدیرگروه قرآن و علوم مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، با بیان اینکه می‌توان مدعی شد که خداوند با یک واژه چندمعنا را مورد توجه داشته است، افزود: برخی واژگان در یک آیه ممکن است به کار رفته باشد، ولی در عین حال همین یک واژه می‌تواند چند وجه و معنا داشته باشد که در اثر شما نبود. ♈️وی با بیان اینکه شما از آیات مشابه استفاده کرده‌اید، ولی ممکن است این مسئله لغزنده باشد، تصریح کرد: مثلاً در تعبیر «مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا»، گفته‌اید که اطراف مسجدالاقصی و مکه است ولی احتمال دارد مکان سومی هم باشد که قرآن سومی را ذکر نکرده است. مسترحمی با بیان اینکه شما از روش تطبیقی بهره برده‌اید، بیان کرد: مطالعات مقارن بسیار مهم و ثمربخش است؛ آیت‌الله سبحانی هفت مرحله و گام در تفسیر تطبیقی را در یک سخنرانی بیان کردند که شما هم باید در این اثر همه یا بسیاری از این مراحل را طی می‌کردید. شما مدعی روش جامع هستید. باید مشخص کنید در این روش جایگاه علوم جدید کجاست؟ جایگاه عقل، تاریخ و دانش تجربی کجاست؟. دفاع مجدد ارائه‌دهنده حجت‌الاسلام والمسلمین کوثری در دفاع مجدد در مورد ذکر معانی بیشتر برای واژگان گفت: این مسئله طبیعی و درست است و اگر بازنگری داشته باشیم می‌توانیم احتمالات دیگری را بیاوریم گرچه این احتمالات باید مستند باشد، لذا برخی موارد نمی‌تواند جزء وجوه و نظائر باشند. وی افزود: مثلاً اینکه صلات را به معنای مسجد بتوانیم بگیریم آیا ظهور در این معنا دارد؟ یا براساس کدام استناد باید این کار را انجام دهیم؛ این کار جای تأمل دارد و باید مستند به لغت و تفسیر شود یا در بحث «يَتَوَفَّي الْأَنْفُسَ» توفیه به معنای اخذ کامل است که نمی‌تواند صرفاً به بدن اطلاق شود.  این محقق تصریح کرد: احتمالات مختلف در کتاب دیده شده، ولی بنا بر ذکر احتمالات مستدل و داشتن استناد بوده است نه احتمالاتی که موافق نبوده است؛ همچنین اشاره شد که پیش‌فرض فقهی داشته‌اید؛ بنده موافقم محقق باید آزادانه تحقیق کند، ولی وقتی روایت صحیحه‌ای وجود دارد نمی‌توانیم آن معنا را به راحتی رها کنیم. کوثری اضافه کرد: همچنین گفتند که یک لفظ در یک آیه را چرا اشاره نکردید که پاسخ این است که در این صورت از بحث وجوه خارج می‌شدیم؛ چون وجوه بحث کلمه مشابه در آیات مختلف است نه یک کلمه در یک آیه.  https://eitaa.com/isca24
💠در کرسی «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» صورت گرفت؛ ▶️جدال بر سر اعتبار تفسیر علمی قرآن از نسخ تا ضرورت ☸️گروه حوزه‌های علمیه ــ در جریان برگزاری کرسی «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» جدالی علمی بر سر اعتبار تفسیر علمی درگرفت؛ برخی اعتبار آن را زیر سؤال بردند و برخی از آن دفاع کردند و برخی نیز پیشنهاد مناظره دادند. جدال بر سر اعتبار تفسیر علمی قرآنبه گزارش ایکنا، پیش‌اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» شامگاه سه‌شنبه، ۲۵ تیر، در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ در بخشی از این کرسی، جدالی علمی بر سر اعتبار تفسیر علمی از قرآن شکل گرفت. ⭕️این جدال زمانی شروع شد که ارائه‌دهنده این کرسی یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کوثری، قرآن‌پژوه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در دفاع از خود در برابر نقد ناقدان بر مباحث وی در مورد وجوه و نظائر قرآن کریم، از جمله اینکه چرا وی به علوم جدید در این بحث بی‌توجه بوده است، بیان کرد که تفسیر علمی منسوخ شده است. بیان این تعبیر که «تفسیر علمی منسوخ شده است» کافی بود تا باعث واکنش حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی مسترحمی، مدیر گروه قرآن و علوم مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، که ۱۱ رشته را در زمینه قرآن و علوم مانند قرآن و نجوم، قرآن و روان‌شناسی، قرآن و جامعه‌شناسی و ... راه‌اندازی کرده است، برانگیزد. کوثری تأکید کرد: در مورد استفاده از علوم جدید که حجت‌الاسلام والمسلمین مسترحمی بیان کردند: باید گفت که تفسیر علمی منسوخ شده است؛ زیرا اشکالات فراوانی دارد و این اشکالات هم آشکار شده است و مضرات زیادی هم برای نسبت دادن برداشت‌ها به قرآن داشته و ممکن است در شأن قرآن خدشه ایجاد کند. 🔵مسترحمی هم در واکنش به سخنان کوثری گفت: «تفسیر علمی بی‌ضابطه» می‌تواند این پیامدها و مضرات را داشته باشد، وگرنه تفسیر علمی باضابطه ایرادی ندارد، بلکه در عصر کنونی ضروری است. برپایی مناظره به دنبال این بحث حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) و داور این کرسی، تأکید کرد: بنده پیشنهاد می‌دهم مناظره‌ای با حضور آقای کوثری و مسترحمی که مدیرگروه قرآن و علوم است برگزار شود و برخی اساتید مانند مهدوی‌راد هم حضور داشته باشند. 🔴مقابله وهابیت با تفسیر علمی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد، دیگر داور این کرسی، هم تصریح کرد: آقای مسترحمی باید چند جلسه برای تبیین ماهیت تفسیر علمی تشکیل دهد؛ زیرا درک‌های غلطی از این موضوع وجود دارد. همچنین درک غلطی از طنطاوی وجود دارد، زیرا او اصلاً انسانی علمی در معنای تسلط بر علوم تجربی نیست؛ جریان تفسیر علمی در جهان اسلام جریان مبارکی است، گرچه مشکلاتی هم داشته است. وی در پایان بیان کرد: جریان وهابیت به شدت به جریان علمی حمله می‌کنند و نمی‌گذارند رشد کند؛ داماد آقای کردی که تاریخ قرآن و تبرک‌الصحابه را دارد و عضو شورای استفتاء عربستان هم هست به بنده می‌گفت که آقای کردی تفسیری علمی در ۲۸ جلد دارد، ولی وهابیت اجازه نمی‌دهد که چاپ شود و بنده هم هزینه آن را ندارم. «جامعی» بین طنطاوی و عبده و دیگران با رهیدن از کاستی‌های تفسیر آنان است. https://eitaa.com/isca24
💠به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ ✅نسخه الکترونیکی کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» منتشر شد 💠در این اثر، جامعه‌شناسی دین، از دیدگاه «دورکیم» که دارای دیدگاه سکولاریزم با نگاه مثبت به دین می‌باشد و «ابن‌سینا» که دارای نگاه وحیانی و قدسی به دین است بررسی کرده است. ▶️محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایسکا ا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» اظهار داشت: جامعه‌شناسی دین، کارکرد و نقش دین در درون جامعه را مورد بررسی قرار می‌دهد. وی گفت: این اثر، این موضوع را از دیدگاه «دورکیم» که دارای دیدگاه سکولاریزم با نگاه مثبت به دین می‌باشد و «ابن‌سینا» که دارای نگاه وحیانی و قدسی به دین است را بررسی کرده است. ⏺مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: شباهت‌ها و تفاوت‌های میان این دو دیدگاه را در سه فصل کاویده است: فصل اوّل و دوم به ترتیب به تبیین و تفسیر دین و جامعه از دیدگاه دورکیم و ابن‌سینا پرداخته و فصل سوم، شباهت‌ها و تفاوت‌های دیدگاه آنان را بیان می‌کند. وی به معرفی کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» پرداخت و افزود: این کتاب نوشته شمس الله مریجی و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است. ▶️پهلوانی افزود: کتاب «جامعه شناسی در عرصه تبلیغ دینی» با 285 صفحه به زبان فارسی منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است. وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره مند شوند 🌐https://eitaa.com/isca24