eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
792 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰در نشست «عقلانیت مدرن و فقه چالش‌ها و راهکارها» تأکید شد؛ ⬅️ضرورت اصلاح پیش‌فرض‌های فقه برای عبور از چارچوب‌های سنتی ⬅️ استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه احساس می‌شود بعضی از احکام شرعی با عدالت سازگاری ندارد و یا قابل اجرا نیستند، گفت: منشأ این امر به تعریف‌های متفاوت از مفاهیم باز می‎گردد که در گذشته و حال وجود دارد؛ اگر بخواهیم به دنبال راه‌کاری باشیم که به لحاظ نظری و عملی موجه و پذیرفتنی و در عین حال قابل اجرا باشند و اجرای آن‌ها پیامد غیر قابل قبولی به همراه نداشته باشد نیاز است تا پیش فرض‌های فقه را اصلاح کنیم؛ در چارچوب سنتی فقط همان فتوا‌های سنتی حاصل می‌شود. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی به نقل از وسائل، مناظره «عقلانیت مدرن و فقه چالش‌ها و راهکارها» با حضور ابوالقاسم فنائی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و حسین واله، استادیار گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و به دبیری حجت الاسلام علی الهی خراسانی به همت گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ با حضور جمعی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در سالن جلسات پژوهشکده ثامن برگزار شد. واله، در ابتدای این مناظره به بیان چند نمونه از فتوا‌های فقهی پرداخت، گفت: اشکالی که درباره این فتوا‌ها در حال حاضر وجود دارد این است که برخی از آن‌ها قابل اجرا نیستند و یا غیر عادلانه اند؛ از آن جمله می‌توان به تبعیض‌های جنسیتی و مذهبی بین زن و مرد در دیه اشاره کرد که اخیرا قانونی ایجاد شد که دیه را مساوی اعلام می‌کند بدون این که در بنیاد نظری این موضوع تغییری داده شود. ارث بین مسلمان و کافر و احکام اختصاصی مردان درباره قضاوت از جمله فتوا‌هایی هستند که خلاف عدالت هستند و یا قابلیت اجرا را ندارند؛ چنانچه اگر اجرا شوند مفسده بیشتری را شامل می‌شوند. به عنوان نمونه حرمت مطلق ربا که اگر اجرا شود بانک‌ها باید تعطیل شوند؛ فتوا‌های صادرشده درباره حکم ارتداد نیز همین گونه هستند. مشاهده این گونه فتوا‌ها این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا در فقه این موضوعات وجود دارد؟ در پاسخ سنتی به این پرسش ایمان ضعیف فرد را دلیل قلمداد می‌کردند در حالی که در فقه ما بین مبانی کلامی و اصولی و رابطه فقها ارتباطات مستحکمی وجود ندارد. در واقع بیشتر مبانی کلامی و اصولی در استنباط کارآیی واقعی ندارند؛ مبادی کلامی، تفسیری و اصولی به مدرنیته ربط ندارد و اجتهاد معاصر به این موضوع توجهی ندارد که تغییراتی به دست مدرنیته در زندگی و مناسبات انسانی امروز پدید آمده است که بر روی فقه اثر می‌گذارد، اما در اجتهاد نسبت به آن غفلت شده است و در روند اصلی و عام اینگونه است البته برخی فقها به این امر توجه دارند که بر روی این فتوا‌ها دست برده اند و اصلاحاتی را انجام داده اند. پدیده‌ای در عالم به اسم مدرنیته وجود دارد که متمایز از مفهوم مدرنیسم است؛ مدرنیته تغییراتی به وجود آورده است که در گام نخست تقسیم کار اجتماعی جدیدی را معرفی می‌کند که تقسیم کار اجتماعی پیشامدرن را از بین برده است. پیدایش تقسیم کار ناشی از این امر است که عاملی وارد روابط انسانی به اسم انرژی ماشین شده است؛ پدید آمدن این امر نتایجی را به دنبال داشته است که شامل جایگزین شدن نیروی کار جدید به جای نیروی انسانی است و در این وضعیت فرصت و زمان انسان‌ها و در عین حال توانائی‌های آنان افزایش و توقعات بیشتر شده است و به همین دلیل بلوک بندی هائی که در گذشته بوده، کم اهمیت شده است. به عنوان نمونه خانواده در آن دوران بسیار با اهمیت بود، ولی در حال حاضر کم اهمیت شده است و مشارکت‌های اجتماعی برای بقاء در گذشته نابوده شده و نیروی انسانی جدیدی آزاد شده است و این عوامل سبب شده است که ۵/۳ میلیارد جمعیت کار وارد شوند و نیروی بسیاری وارد بازار شده اند. با این روند تولید و صنعت فوق العاده شتاب گرفته است و به همین دلیل سرمایه و مدیریت و تخصص‌های متمایز بسیار حائز اهمیت شده اند؛ حتی این پیش بینی وجود دارد که تولید مثل با توجه به این تغییرات به صورت ماشینی انجام شود که اگر این اتفاق صورت بگیرد بنیادی‌ترین مناسبات اجتماعی و انسانی تغییر خواهند کرد. 🌐💠ادامه این گزارش از لینک زیر مطالعه کنید http://yon.ir/Yyav0 https://eitaa.com/isca24/5112
امروز پنج شنبه ۹۸/۶/۷ با حضور دکتر سادات فخر رئیس محترم اداره کتابخانه ها و اسناد پژوهشگاه جلسه تودیع و معارفه کارشناس مسئول سازماندهی و مجموعه سازی در تالار ملاصدرا انجام شد.
💠احمد رضا یزدانی مقدم: علامه طباطبایی از بزرگترین فیلسوفان سیاسی تاریخ است ✳️به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام احمد رضا یزدانی مقدم، روز پنج شنبه هفتم شهریور ماه در نشست تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در در علوم انسانی اسلامی که در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در قم برگزار شد گفت: فلسفه سیاسی دانشی است که موضوع آن، سیاست و روش آن فلسفی است؛ یعنی تحلیل فلسفی از موضوعات سیاسی ارایه می دهیم. 🔵وی افزود: در این جا این سوال پیش می آید که علامه در این خصوص مباحثی داشته است یا خیر؟ امروزه این پرسش در خصوص همه فلاسفه مطرح است؛ راه حل آسان و پذیرفته شده آن است که متنی که اهل این دانش، آن متن را فلسفه سیاسی به شمار می آورند را به عنوان فلسفه سیاسی قرار می دهیم که از جمله آنها جمهور و سیاست افلاطون و ارسطو است. ❎استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: محور بحث فلسفه سیاسی، تحلیل فلسفی موضوع حکومت و قانون است و ازاین حیث مرحوم علامه با مقاله ولایت و زعامت و همچنین مباحث مهم تفسیری ذیل چندین آیه یک فیلسوف سیاسی به شمار می روند. ▶️وی اظهارکرد: مرحوم علامه یک فیلسوف سیاسی بزرگ در عصر معاصر به حساب می آیند زیرا مبانی فلسفی خاصی را در حوزه سیاسی مطرح می کنند؛ ایشان در مبانی فلسفی خود به شیوه ای جالب پایه گذاری تفکرات فلسفی سیاسی و حتی روابط بین المللی را در قالب نوع تفکر خاص خود بیان می کنند. ♈️پژوهشگر فلسفه گفت: نظریه ادراکات اعتباری نظریه ای است که ایشان از نجف و در مقاطع مختلف این بحث را مطرح کردند؛ ایشان یک مبنای نظری مهم به نام ادراکات اعتباری دارند که در تفسیر نیز ارایه کرده اند. 💠یزدانی مقدم اظهارکرد: ایشان از نظریه ادراکات اعتباری در حداقل ۵ حوزه دانشی از جمله فقه و اصول و… استفاده می کنند؛ این بنیاد نظری وقتی وارد دانش های گوناگون میشود کلیت دیدگاه فلسفی ایشان را متجلی می کند. وی افزود: مرحوم علامه بیان می کنند که ما واقعیت را می خواهیم ولی به واقعیت دسترسی نداریم و به جای واقعیت به علم بسنده می کنیم ولی معمولا علم نیز به دست ما نمی آید و به همین خاطر ظن اطمینانی را اعتبار به علم می کنیم. 🌐استاد حوزه کرد: ایشان بیان می کنند که بین ما و جهان خارج، قطع ارتباطی وجود ندارد؛ ایشان ارتباط علم با واقعیت را بیان می کنند؛ ایشان مفهومی به نام تفکر اجتماعی مطرح می کنند؛ این مفهوم تفکر اجتماعی در جلد چهارم المیزان وجود دارد؛ همچنین در مذاکرات با هانری کربن نیز از این مبحث نام می برند؛ یکی از افراد نامه تندی به ایشان می نویسد و ایشان نیز پاسخ نرمی به انامه ایشان دادند ولی مرحوم علامه نیز دیگر از این واژه استفاده نکردند. 💠پژوهشگر فلسفه گفت: مبحث تفکر اجتماعی به این بحث می پردازد که انسان که موجودی اجتماعی است و باید تعلق اجتماعی داشته باشد و منفعت اجتماع و ضرر اجتماع را منفعت خود و ضرر خود تلقی می کند؛ مرحوم علامه بیان می کند که این اجتماع را باید با تفکر اجتماعی یعنی همفکری همه جامعه اداره کنیم؛ زمانی می توانیم از تفکر اجتماعی استفاده کنیم که قائل به رئالیسم اجتماعی باشیم. 🔵یزدانی مقدم اظهارکرد: کل نظریه ادراکات اعتباری برای استفاده از مفهوم استخدام است که این مفهوم بسیار مهم است؛ در مقاله ششم، با یک تقسیم سه بخشی از نظریه ادراکات اعتباری روبرو هستیم؛ بخش اول در خصوص نوع آفرینش ادراکات اعتباری است؛ بخش دوم مرتبط به آن است که ادراکات اعتباری چگونه تکثیر می یابند. 🌐وی افزود: علامه طباطبایی بیان می کند که ما در خصوص حسن قبح فعل به معنی صدور از فاعل صحبت می کنیم و در آنجا توضیح می دهد که حسن قبح فعل فی نفسه یک مساله دیگر است؛ استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بخش سوم این نظریه آن است که این ادراکات اعتباری چه هدفی را تعقیب می کند؟ هدف آن ایجاد تحولاتی در سطح جهان است یعنی نسبت به من و ماده خارجی انفعالاتی ایجاد شود زیرا همه مخلوقات دارای حرکت جوهری هستند؛ حرکت جوهری در گروهی از موجودات که دارای شعور هستند توسط ادراکات اعتباری رخ می دهد. ✳️پژوهشگر فلسفه گفت: مفهوم استخدام پیش از علامه در گفتار فارابی و ابن سینا و… آمده است؛ علامه بیان می کند که خداوند انسان را خلق کرد و به او قدرت فهم واقعیات را دارد و این قدرت نیز برای این است که انسان در حقایق خارجی تصرف کند تا به کمال سعادت خود برسد؛ در اینجا انسان با ادراکات اعتباری در جهان هستی ورود می کند تا به حقیقت برسد. ✳️یزدانی مقدم اظهارکرد: ایشان از این بحث به عدالت اجتماعی می رسند؛ ایشان از مفهوم استخدام برای تعریف عدالت اجتماعی، ارزیابی دین الهی، چگونگی حکومت و روابط سیاسی و اقتصادی داخلی و بین المللی استفاده می کند؛ ایشان تحلیل روابط بین المللی خود را نیز در این خصوص بیان می کند.
مراسم یادبود هفتمین روز ارتحال حضرت آیت الله سید سجاد حججی پدر همکار گرامی جناب آقای سید محمد باقر حججی در میانه با حضور نمایندگان دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشکاه علوم و فرهنگ اسلامی https://www.instagram.com/p/B1x3CIAJ_mG/?igshid=1ph8qpv4uqd69
https://www.instagram.com/p/B1x6f40pNrh/?igshid=rsagtok5i89f نشست مشترک روابط عمومی و حوزه ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با خبرگزاری رسا چهارشنبه ۱۳۹۸/۶/۶ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم چنین می توانید گزارش تصویری را از سایت پژوهشگاه مشاهده کنید. http://isca.ac.ir/Portal/home/?news/127800/635477/743358/نشست-مشترک-و-تعاملی-حوزه-ریاست-و-روابط-عمومی-پژوهشگاه-با-خبرگزاری-رسا
رمز قرآن از حسین آموختیم / ز آتشش ما شعله ها افروختیم ای صبا ای پیک دور افتادگان / اشک ما را بر مزار او رسان . .https://eitaa.com/isca24/5124
نشست علمی فقه و رانت....mp3
25.27M
🔰سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب ⬇️نشست علمی فقه و رانت و رابطه آن با عدالت ♈️ارائه دهندگان: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید رضایی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا یوسفی 🔵دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فجری زمان: پنج شنبه 1398/6/7 🔰مکان: قم- ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐برگزار کننده: پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری های علمی و بین الملل ◀️https://eitaa.com/isca_seda/179
✳️همایش معنویت‌های نوظهور: شاخصه‌ها و نقدها ◀️قرن حاضر قرن اقبال به معنویت است. اما این اقبال به معنویت چنان پاسخ‌های متنوعی (در قالب فرقه‌ها، نحله‌ها، جریان‌ها و مفاهیم معنوی جدید) یافته که تشخیص راه از بی‌راه را به امری سخت و نیازمند کارشناسی‌های دقیق مبدل کرده است. ❇️همایش معنویت‌های نوظهور: شاخصه‌ها و نقدها به دنبال آن است که با ایجاد محملی برای محققان, زمینه‌ساز ارائه گونه‌شناسی، تحلیل و ارزیابی علمی از این پدیده باشد. همایش مذکور گامی مقدماتی در جهت ارائه شاخصه‌های کارآمد برای تشخیص انواع معنویت‌ها و مشخص‌سازی نسبت آنها با معنویت اسلامی است و در قطب تعمیق ایمان دینی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) طراحی شده و مدیریت علمی و اجرای آن بر عهده پژوهشگاه فلسفه و کلام (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) است. لازم به ذکر است این همایش ملّی با همکاری اداره همکاری‌های علمی و بین‌الملل پژوهشگاه به عنوان یک همایش علمی و در سطح ملی در حال اخذ مجوز ISC است. 🌐محورهای همایش: 1. گونه شناسی معنویت‌های نوظهور؛ 2. علل گسترش جریان‌های معنوی نوظهور؛ 3. آسیب‌شناسی شیوه‌های مواجهه با معنویت‌های نوظهور؛ 4. تکنیک‌های عملی مؤثر برای مواجهه با گسترش معنویت‌های نوظهور؛ 5. مرز بدعت و نوآوری در معنویت گرایی؛ 6. نسبت معنویت‌های نوظهور با معنویت اسلامی؛ 7. تأثیر معنویت‌های نوظهور بر سبک زندگی دینی؛ 8. نقش رسانه و فضای مجازی در پیدایش و گسترش معنویت‌های نوظهور؛ 9. نقد معنویت‌‌های نوظهور از دریچه دیگر ادیان؛ 10. ریشه های تاریخی معنویت‌های نوظهور در ایران و جهان؛ 11. جریان‌شناسی منتقدان معنویت‌های نوظهور؛ 12. نقش زنان در معنویت‌های نوظهور؛ 13. گسترش معنویت‌های نوظهور از طریق علوم جدید و آسیب‌شناسی آن؛ 14. نقد آموزه‌ها، شخصیت‌ها و جریان‌های مطرح در معنویت‌های نوظهور؛ 15. معنویت‌های نوظهور و چالش‌های حقوقی آن. ⏹زمان و محل برگزاری همایش: آخرین مهلت ارسال چکیده: 31/06/98 آخرین مهلت ارسال مقالات: 30/08/98 تاریخ برگزاری همایش: 08/12/98 🌐https://eitaa.com/isca24/5127
دکتر حسین قاضی خانی در مصاحبه با خبرگزاری رسا تأکید کرد:لزوم الگوگیری از سیره اهل بیت علیهم السلام در پیشگیری از وقوع تنش و مدیریت تنش های ایجاد شده در جامعه 💠مهمان شصت و سومین جلسه از سلسله دیدارها با اصحاب قلم، دکتر حسین قاضی خانی، عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام بودند که به سوالات مطرح شده پاسخ گفتند ❇️در این دیدار که روز پنجشنبه هفتم شهریورماه و در محل فروشگاه آثار منتشر شده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، دکتر حسین قاضی خانی عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام به سوالات مطرح شده پاسخ گفتند. خبرنگار خبرگزاری رسا در ابتدا از ایشان خواستند که ضمن معرفی اجمالی، در مورد سوابق علمی و آثار منتشر شده خودشان توضیحاتی ارائه دهند. 🔽دکتر حسین قاضی خانی پس از بیان مختصر سوابق علمی، با توجه به اینکه عنوان کتاب منتشر شده ایشان «رسول خدا (ص) و مدیریت تنش های مدینه» می باشد، در رابطه با موضوع تنش هایی که ناگزیر در جامعه به وقوع می پیوندد مباحثی مطرح کردند. از جمله اینکه تنش های موجود در جامعه تأثیر منفی بر حرکت رو به جلو جامعه می گذارند. ایشان با اشاره به اینکه قبل از تألیف این کتاب موضوع یاد شده یکی از مشغله های ذهنی شان بوده است، متذکر شدند که به ذهنم رسید که الگوگیری از اهل بیت علیهم السلام و شخص پیامبر اکرم (ص) که در متن تنش های موجود در شهر مدینه قرار داشتند و به مدیریت این تعارضات می پرداختند می تواند یکی از بهترین الگوها برای ما در حل این نوع معضلات باشند.
🔰به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ ⬇️نخستین همایش ملی معنویت های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقد‌ها فراخوان شد ❇️نخستین همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقد‌ها» با هدف شفاف سازی و آگاهی بخشی در زمینه معنویت‌های نوظهور به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فراخوان شد. به گزارش خبرنگار ایسکا اولین همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقد‌ها»، در ادامه دو هم اندیشی تخصصی است که در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با عنوان «مقابله با جریان‌ های معنویت‌گرای نوظهور» به همت قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد که در جمع‌بندی این هم ‌اندیشی که با هدف ایجاد گفتگوی علمی بین متخصصان طراز اول مطالعات معنویت برقرار شد؛ در جمع ‌بندی این دو هم ‌اندیشی تخصصی مقرر گردید همایشی ملی با حضور فعالان این حوزه مطالعاتی و علاقه‌مندان در سال ۱۳۹۸ برگزار شود. ⬇️تشکیل دبیرخانه این همایش ملی به عهده پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گذاشته شد و فرآیند اخذ مجوز ISC نیز با همکاری اداره همکاری های علمی و بین الملل این پژوهشگاه در حال انجام است. همایش «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ‌ها و نقد‌ها» با هدف شفاف سازی و آگاهی بخشی در زمینه معنویت‌ های نوظهور، دستیابی به شاخص ‌های کارآمد در زمینه گونه‌ شناسی و درجه ‌بندی و ارزیابی معنویت ‌های نوظهور، زمینه ‌سازی برای کشف ظرفیت‌های بالقوه مطالعاتی به فعلیت در آوردن آن‌ ها، زمینه ‌سازی برای فعالیت علمی نیروهای جدید، زمینه ‌سازی برای گفتگوی علمی و تشکیل سنت مطالعاتی منسجم و معرفی متخصصان و صاحب نظران به مراکز فرهنگی و اجتماعی مرتبط برگزار می شود. ❇️از محورهای این همایش می توان به گونه شناسی معنویت های نوظهور، علل گسترش جریان های معنوی نوظهور، آسیب شناسی مواجهه با معنویت های نوظهور، تکنیک‌های عملی مؤثر برای مواجهه با گسترش معنویت‌ های نوظهور، مرز بدعت و نوآوری در معنویت گرایی، نسبت معنویت‌های نوظهور با معنویت اسلامی، تأثیر معنویت ‌های نوظهور بر سبک زندگی دینی، نقش رسانه و فضای مجازی در پیدایش و گسترش معنویت‌های نوظهور، نقد معنویت های نوظهور از دریچه دیگر ادیان، ریشه های تاریخی معنویت‌ های نوظهور در ایران و جهان، جریان‌ شناسی منتقدان معنویت ‌های نوظهور، نقش زنان در معنویت ‌های نوظهور، گسترش معنویت‌ های نوظهور از طریق علوم جدید و آسیب‌ شناسی آن، نقد آموزه‌ها و شخصیت‌ ها و جریان ‌های مطرح در معنویت‌ های نوظهور، معنویت ‌های نوظهور و چالش ‌های حقوقی آن، اشاره کرد. 🌐علاقه مندان به شرکت در این فراخوان تا ۳۱ شهریورماه ۹۸ فرصت دارند چکیده مقالات خود را از طریق آدرس اینترنتی این همایش به نشانی http://sp.isca.ac.ir ارسال کنند و تا ۳۰ آبان ماه نیز نسبت به ارسال اصل مقالات خود اقدام نمایند. دبیرخانه این همایش در قم، چهارراه شهدا، خیابان معلم، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع شده است. حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی ریاست این همایش را بر عهده دارد و هادی وکیلی دبیر علمی این همایش است. ⏹حداکثر حجم مقالات ۸۰۰۰ کلمه و در محیط word تایپ شود؛ همچنین مقالات برگزیده مورد حمایت قرار گرفته و در مجلات علمی ـ پژوهشی چاپ خواهند شد. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره های ۰۲۵۳۱۱۵۱۴۴۴ و ۰۲۵۳۱۱۵۱۳۸۲ و ۰۹۹۰۰۹۸۹۰۳۱ تماس بگیرند. ▶️این همایش یکم اسفندماه سال جاری در مرکز همایش های غدیر قم برگزار خواهد شد. 🌐https://eitaa.com/isca24/5127
https://www.instagram.com/p/B15sFIrpPt6/?igshid=1eo5ieuqsumle 🔰جلسه مشترک مرکز همکاری های علمی و بین الملل و اداره فناوری اطلاعات با پژوهشکده اسلام تمدنی✳️
❇️رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن: 🔵نظریه‌پردازی جامع در چارچوب سنت و فارغ از فضای موجود؛ ویژگی «درسنامه غنا»ی رهبری 🔰گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی‌مقدم با اشاره به دیدگاه‌های مختلف فقها در مورد موسیقی و غنا، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در چارچوب نظریه اسلامی و با بهره‌گیری از گستره وسیعی از آیات و روایات، فارغ از فضای موجود به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه غنا و موسیقی پرداخته است. کتاب غنا و موسیقی، برگرفته از درس‌های خارج مقام معظم رهبری، اول مردادماه به صورت رسمی منتشر شد. مجموعه مباحث این کتاب از جلسه ۲۵۰ تا ۳۲۵ از مجموعه دروس مکاسب محرمه معظم‌له است که به بحث غنا و موسیقی از منظر مکاسب محرمه ورود کرده‌اند. از ویژگی‌های مهم کتاب این است که بررسی جامع روایات و ملاحظه تمام نظرات علما و فقها از صدر اسلام تا دوره معاصر است که در برخی موارد آنها را ذکر و در برخی موارد نقد شده‌ است. معظم‌له پس از تتبع نظرات دیدگاه خودشان را بیان فرمودند که موسیقی در صورتی حرام است که لهوی و مضل باشد و اضلال هم شامل دو بُعد گمراهی عقیدتی و فعلی می‌شود. ✅با توجه به اهمیت و پیچیدگی این بحث با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، که اثری با نام «پژوهشی در غنا از نگاه قرآن و روایات تفسیری» در این زمینه داشته‌اند همکلام شدیم تا با ماهیت بحث موسیقی و ویژگی تتبع فقهی رهبری بیشتر آشنا شویم. وی در ابتدای گفت‌وگو با ایکنا؛ به چرایی اهمیت موسیقی در بین علمای دین پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های مسلمانان در طول تاریخ حفاظت از دین و ارزش‌های دینی بوده و هست و مسلمانان اهتمام زیادی به آن داشتند داشته‌اند. عالمان دینی برای حفظ باورهای دینی مردم و تشریعات الهی همه همت خود را به کار می‌گیرند تا مردم دچار انحراف فکری و اخلاقی نشوند و جامعه را از چنین انحرافاتی مصونیت ببخشند. 🔵یوسفی‌مقدم با بیان اینکه موسیقی از موضوعات مهم مرتبط با حفظ دین و ارزش‌های اسلامی است، ادامه داد: موسیقی دارای مرزهای ظریف و دقیقی است که در صورت رعایت نشدن می‌تواند فرد و جامعه را وارد مرز غنا کند که آفات اخلاقی، فکری و اجتماعی در پی دارد. پیچیدگی نظریه‌پردازی در موسیقی وی با تأکید بر اینکه مرز موسیقی حلال و غنا و حرام باریکتر از مو است، تصریح کرد: این مسئله سبب شده تا بحث موسیقی و غنا هم در نظریه‌پردازی و هم در عمل دچار پیچیدگی زیادی باشد، البته فقیه و مجتهد فتوای خود را در این زمینه صادر می‌کند و مسئولیت مکلف هم در تشخیص مصداق موسیقی حرام و حلال سنگین است و باید بتواند این مرز را تشخیص دهد و همین مسئله هم بر پیچیدگی موضوع می‌افزاید. 💠ادامه این گفتگو از لینک زیر مطالعه کنید 🌐http://yon.ir/QPROm 🔰https://eitaa.com/isca24/5135
✅در نشست علمی «فقه و رانت و رابطه آن با عدالت» تبیین شد؛ ✳️هر رانتی لزوما فساد نیست / مصادیق فقهی رانت ☸️وسائل ـ عضو هیئت علمی دانشگاه مفید به لزوم تفکیک رانت و فساد اشاره کرد و اظهار داشت: باید بین رانت و برخی از مفاهیم تفکیک قائل شویم. مثل تفکیک بین رانت و فساد؛ وقتی در حیطه اقتصاد از فساد تعبیر می‌کنیم، یعنی سوء استفاده از قدرت برای منافع شخصی. ما هرگونه رانتی را فساد نمی‌دانیم، زیرا مطلق رانت، سوء استفاده از قدرت در راستای منافع شخصی نیست. به گزارش خبرنگار وسائل، در راستای سلسله نشست های علمی همایش ملی گام دوم انقلاب، نشست علمی با موضوع «فقه و رانت و رابطه آن با عدالت» پنجشنبه ۷ شهریور ماه در تالار المهدی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 🌐در این نشست، حجت الاسلام علیرضا فجری به عنوان دبیر، حجت الاسلام دکتر مجید رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و حجت الاسلام دکتر علیرضا یوسفی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید به عنوان ارائه دهنده حضور داشتند. آنچه در ذیل ارائه شده است، مشروحی از مطالب ارائه شده در این جلسه است: در ابتدای این نشست، حجت الاسلام فجری پیرامون ضرورت نشست اظهار داشت: بحث رانت یکی از مسائل مهمی است که در جامعه و افواه عمومی بسیار مطرح می شود اما تعریف دقیق آن و مصادیق آن به درستی تبیین نشده است. فقها به ندرت به مسائل جزئی این بحث ورود کرده اند. ❇️ رانت چیست؟ در تعریفی اجمالی رانت می توان گفت: «رانت عبارت است از دسترسی غیر قانونی به منابع مالی و کسب ثروت بدون اینکه هیچ گونه تولیدی صورت گیرد». برای رانت انواع و اقسامی گفته اند؛ رانت اطلاعاتی، رانت اقتصادی، رانت اجتماعی و رانت سیاسی. و هر یک از این انواع خود دارای اقسامی است. در سیره ائمه(ع) و اسلام مهم‌ترین مصداقی را که می توانیم به عنوان مصداق مبارزه با رانت خواری بیان کنیم، داستان عقیل بن ابی طالب است. برخورد و مقابله حضرت امیرالمومنین(ع) در این قضیه یکی از مهم‌ترین مصادیق مبارزه با رانت بود. اولین هدفی که در این نشست در پی آن هستیم، تبیین رانت و انواع آن است؛ از مسائل مهم این است که آیا تمام انواع رانت از یک مبنای فقهی پیروی می کنند؛ یعنی آیا تمام اقسام رانت حرام و باطل هستند یا خیر، ممکن است برخی از موارد آن تحت قواعد عمومی قرار نگیرند؟ هدف دوم، تبیین رویکرد قانون گذار در این مورد است؛ آیا در این مورد قانونی وضع شده است یا خیر؟ اگر خیر، علت چه بوده است و در کل برای جلوگیری از رانت هایی که در نظام اسلامی با آن مواجهیم چه باید کرد؟ 🔵در ادامه حجت الاسلام دکتر رضایی به سیرهر رانتی لزوما فساد نیست تاریخی رانت پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه و یا متاسفانه جامعه ما با رانت برخورد کرده است؛ اما باید توجه داشت تا زمانی که به صور مختلف این بحث رسیدگی نشود، نمی توان قانون های مناسبی نیز برای آن نوشت و از نظر اجرایی نیز نمی توان به خوبی با آن برخورد کرد. گرچه برای جامعه دینی و اسلامی ما غیر منتظره و ناخوشایند است که به رانت مبتلی شده است، اما در عین حال، می توان با بحث دقیق در مورد زوایای آن قوانین مناسبی نیز مقرر کرد. ✅ ریکاردو در قرن نوزدهم؛ اولین مطرح کننده بحث علمی رانت مسئله رانت در اوایل قرن ۱۹ توسط آقای ریکاردو مطرح شد. وی در بحث خود به زمین های مرغوب کشاورزی اشاره می کند که محدود و معمولا در کنار شهرها قرار دارند؛ با افزایش جمعیت، احتیاج به محصولات کشاورزی بیشتر می شود و ناچارا باید زمین های غیر مرغوب را نیز برای کشاورزی مهیا کرد. 🔰ادامه این نشست علمی از لینک زیر مطالعه کنید 🌐http://yon.ir/Xy9f6 🔰فایل صوتی نشست را از لینک زیر دریافت کنید 🌐https://eitaa.com/isca_seda/179 💠گزارش تصویری نشست از زلینک زیر دریافت کنید. 🌐http://yon.ir/xZSoo
برنامه مصیر- بررسی اندیشه سیاسی امام موسی صدر- دکتر شریف لک زایی http://www.aparat.com/v/CfH7P
http://www.aparat.com/v/CfH7P
https://www.aparat.com/v/iKpHh