💠شاکرنژاد بیان کرد:
🔶موجسواری عرفانهای نوظهور با جریانهای اجتماعی/ در ارائه آمار افراط نکنیم
🔷عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه عملکرد برخی از مدعیان دینداری و آسیبهای اجتماعی از عوامل مهم گرایش به عرفانهای نوظهور است، گفت: جریانات فرهنگی مرز نمیشناسند و سوار بر انواع کالاهای فرهنگی، محملها، محفلها و جریانات اجتماعی میشوند و حرکت میکنند؛ از این رو شناخت آنها گاهی اوقات بسیار دشوار میشود و نیازمند کار تحقیقاتی است.
🔷احمد شاکرنژاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتوگو با ایکنا با بیان اینکه معنویتهای نوظهور در قالب فرقههای دینی و معنوی یا محصولات و خدمات فرهنگی و آموزشی بروز و ظهور مییابند، اظهار کرد: شناخت دقیقی در مورد حجم و عمق معنویتهای نوظهور در ایران در دست نیست؛ تحقیق تجربی چندانی در این باره صورت نگرفته است؛ لذا آمار مشخصی هم مبنی بر اینکه مثلاً در ۱۲ هزار باشگاه ورزشی که یوگا آموزش داده میشود، چه چیزی، در چه سطحی و با چه هدفی ترویج میشود، نداریم.
🔶شاکرنژاد با بیان اینکه معنویتهای نوظهور به لحاظ کمی و کیفی در مقایسه با معنویت متأثر از انقلاب اسلامی که در این دوره چهل ساله ترویج شده ناچیز است، افزود: با توجه به حساسیتی که در این عرصه وجود دارد نیاز به مطالعات بیشتری داریم تا مرزها، چالشها و فرصتهای فرارو در عرصه معنویتگرایی بهتر تبیین شود.
💠ادامه این مصاحبه خبری از لینک زیر مطالعه کنید.
🌐https://b2n.ir/isca_shakernejad
❇️حسن عبدی پور در گفتگو با مهر:
✅مراکز دین پژوهی به حرکت براساس اقتضائات جهانی بیندیشند
🔷عبدی پور گفت: وقت آن رسیده تا مراکز دین پژوهی از کار محدود و بدون برنامه در سطح بین الملل فارغ شوند و با گامهای بلند به حرکت بر اساس اقتضائات جهانی بیندیشند.
🔶به گزارش خبرنگار مهر، هدف انقلاب اسلامی از ابتدا حضور در عرصه بین الملل و نجات انسانهای مستضعف و ضعفا از دست ستمگران و مستکبران و همچنین هدایت آنها بوده است. حضور در عرصه بین الملل و تبلیغ دین اسلام و کمک به محرومان و ستمدیدگان باید دارای راهبرد و روش باشد. مسلما بدون داشتن استراتژی لازم در این عرصه دستیابی به اهداف ممکن نیست. بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی مسلما باید در این عرصه با بررسی بازخوردها به استراتژی درست و دقیقی دست یافت تا به هدف مورد نظر رسید و حتی کاستی های گذشته را جبران کرد.
🔷در گفتگو با حسن عبدی پور، کارشناس حوزه ارتباطات بین الملل و مدیر ارتباطات و امور بینالملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن استفاده از تجربیات وی به بررسی سیاستهای لازم برای بهبود حضور در عرصه بین المللی پرداختیم. عبدی پور کارشناس مسائل سیاسی و نویسنده کتابهای جریان شناسی سلفی گری معاصر، فلسفه دعا و نیایش در تاریخ زندگی انسان معاصر، جستارهایی در تاریخ و تمدن اسلامی و نقش اجتماعی انتظار و ... است.
💠ادامه این مصاحبه از لینک زیر مطالعه کنید
🌐https://b2n.ir/isca_abdipoor
💠رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: لزوم دشمن شناسی، مراقبت از توطئه دشمنان و رصد کار آنها از جمله مسائل فقه مقاومت است.
🔶 آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی،در چهارمین نشست علمی مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم با عنوان «جهاد ذبی و نسبت آن با فقه مقاومت» در سالن فقاهت مرکز فقهی ائمه اطهار قم افزود: از ویژگیهای منحصر به فرد مقام معظم رهبری، دشمنشناسی است، آیا امروز یک طلبه نباید بداند دشمن کیست و چیست؟ دشمنشناسی واجب و امری عقلایی است و کسی نمیتواند بگوید من نماز خودم را میخوانم و درس و بحث خودم را دارم و کاری به اینکه آمریکا چه میکند ندارم؛ این حرفها درست نیست، بلکه شناخت دشمن و رصد برنامهها و مقابله با او واجب است.
🔷وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جهاد ذبی گفت: «ذب» همان دفاع است، اگر در جایی انسان خوف پیدا کند که اصل و اساس دین در خطر است؛ براساس ادله، هر فردی که تمکن برای مقابله دارد، این نوع دفاع واجب بر او خواهد بود، اعم از اینکه این دفاع در منطقهای غیر از منطقه خود فرد مانند فلسطین و یمن و سوریه و ... باشد.
وی با بیان اینکه جهاد امام حسین(ع) بر اساس جهاد دفاعی و ابتدایی قابل توجیه نیست، بیان کرد: امام فرزند شیرخواره خود را به میدان جنگ آورد و میدانست دشمنان او را خواهند کشت؛ اگر بپرسیم چرا بچه را وارد میدان کرد یا چرا دست زن و فرزند خود را گرفت و به میدان عاشورا آورد؟ اینها فقط بر اساس جهاد ذبی قابل توجیه است چرا که اساس اسلام در خطر قرار گرفته بود.
✳️آیتالله فاضل لنکرانی خاطرنشان ساخت: شاید بیش از ده تفاوت میان احکام جهاد ذبی با دفاعی و ابتدایی وجود داشته باشد؛ در این دفاع ملاک، حفظ اسلام است و این دفاع واجب است حتی اگر فرد بداند که کشته خواهد شد.
وی تاکید کرد: جهاد ذبی از مصادیق فقه مقاومت است و اگر جایی برای حفظ دین خدا باید با دشمن مقابله کنیم، این امر واجب است؛ نهضت عاشورا و امام خمینی(ره)، قضیه فلسطین و مقابله با داعش، حمایت از حزبالله و مردم یمن هم براین اساس است.
🔶وی گفت: در مورد دفاع ایران از فلسطین بسیار سئوال میشود، الان ریشه همه اختلافات ما با آمریکا بر سر مسئله فلسطین و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی است و اگر ایران در این ناحیه کوتاه بیاید مسائل دیگر مانند هستهای و موشکی و ... مسئله اصلی نخواهد بود و آنها بهانه هستند، امام راحل هم تاکید داشتند که اسرائیل باید از بین برود؛ این مسئله که اینقدر امام بر آن اصرار داشتند، بر چه مبنای فقهی استوار است؟ چرا باید ما این همه کشور را زیر فشار قرار دهیم؟ این جز همان جهاد ذبی است؟
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه برخی حتی میگویند مردم فلسطین ولایت امام علی(ع) را قبول ندارند، پس چرا اینقدر از آنها دفاع می کنیم گفت: جواب همه این پرسشها در همین نظریه دفاع ذبی است، زیرا بر این اساس دفاع از اسلام واجب است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مسئله فقه مقاومت تصریح کرد: برخی تصور میکنند فقه مقاومت مسائل مربوط به جهاد متعارف است، در صورتی که مسئله خیلی عمیقتر است؛ ما اگر به فقه نگاه عمیقی داشته باشیم، خواهیم دید که در جای جای فقه، بحث مقاومت مورد نظر شارع است.
🔶وی با بیان اینکه در فقه، لزوم مقابله با کتب ضاله، مذاهب باطله و انحرافات را داریم، اضافه کرد: مقاومت برای حفظ دین فقط مسلحانه نیست؛ امروز کار اصلی دشمن برای از بین بردن دین، از طریق فکر و اندیشههای باطل است و از طریق بدعتها، مذاهب فاسده و تغییر مفاهیم درون دینی و ارزشی اهداف خود را دنبال میکنند.
◼️استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از مظاهر فقه مقاومت، عدم جواز محبت نسبت به کفار است؛ در آیه اول سوره ممتحنه این موضوع بیان شده است که مسلمین حق ندارند دست دوستی به سمت دشمنان دراز کنند. البته اینکه مسئولی براساس مصلحت با یک کافر دور یک میز مینشیند مسئله دیگری است، ولی همان هم حق ندارد دوستی با آنان داشته باشد.
#همایش_مقاومت
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#نشست_علمی
🌐https://eitaa.com/isca24/5956
💠سلسله نشست های راهبردی تمدنی 8
🔶وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام
🔷ارائه دهنده: دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد اسلامی
🔷دبیر نشست آقای محمد باقر انصاری تیس موسسه بوستان کتاب
🔷مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔶 زمان : یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸ الی 21
🌐https://eitaa.com/isca24/5957
🔷کرسے ترویجی. عرضه ونقد ایده علم
✅همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله"
🔷ویژگی هاوشاخصه های علمی جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
✳️ارائه دهنده :حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا ثقفی
🔶 ناقدان حجت الاسلام والمسلمین دکترحسین الهی نژاد و حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرمحسن عرفان
💠دبیرعلمی : حجت الاسلام والمسلمین مجتبی خانی
⬅️زمان: سه شنبه 1398/9/19 ساعت 10 الی 12
⬅️مکان: قم، خیابان معلم ، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، تالار امام مهدی (عج)
✅با همکاری پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca24/5960
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠سلسله نشست های راهبردی تمدنی 8 🔶وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام 🔷ارائه دهنده: دکتر محسن جوادی معا
💠استاد دکتر حبیب الله بابایی در کانال تلگرامیش درر. مورد نشست علمی که بنا است به زودی در مورد وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام بر گزار شود توضیحاتی ارائه داده اند که در ذیل آورده می شود.
✳️محورها و پرسش ها برای نشست یکشنبه ۲۴ آذر👆👆
1️⃣ بحث ما در این نشست، نه بحث نظری (در باره جایگاه تمدنی کتاب) بلکه در مورد وضعیت انضمامی جهان اسلام در موضوع کتاب و وزنکشیِ تمدنیِ کتاب در دنیای معاصر اسلام است.
2️⃣بحث ما در این نشست، نه بحث نشر کتاب و یا توزیع و یا فروش کتاب، بلکه دیدن کتاب در جغرافیای فرهنگ امروز مسلمانان و آثار اجتماعی، سیاسی، و حتی اقتصادی آن در میان امت اسلام است.
** بدین سان چند محور ذیل می تواند محورهای بحث و گفتگو در نشست هفته آتی قرار بگیرد:
۱. قابلیتهای جهانی کتابهای مسلمانان چیست و قلمرو اثرگذاری کتب مسلمین در حوزههای علوم انسانی و علوم اسلامی چه قدر است؟ آیا آثار کنونی جهان اسلام قابلیت ترجمه به زبانهای زنده دنیا را دارد یا نه؟ اساسا آیا دنیای اسلام توانسته است دست به تولید کتابهای مرجع در سطح بین الملل بزند؟
۲. آیا کتاب تالیفی مسلمانان میتواند در حل معضلات اجتماعی و تمدنی جهان کنونی اسلام (مثلا خشونت، محیط زیست، هویت و غیره) نقشآفرینی کند؟ اساسا رویکردهای راهبردی در پژوهشهای مسلمانان و توجه به مسئلههای عینی چه میزان مورد اهتمام و توجه بوده است؟
در این باره نسبت کتابهای ترجمه شده از دنیای غرب و کتابهای تالیف شده در جهان اسلام رو چگونه میبینید؟
۳. آیا کتاب کنونی در جهان معاصر اسلام میتواند زمینهای باشد برای دیپلماسی فرهنگی در جهان اسلام و تعارف تمدنی (به تعبیر زکی میلاد) برای حوزههای تمدنی در دنیای اسلام؟
۴. هویت برساخته و برآمده مسلمانان امروز از کتابهای نوشته شده چه شکلی دارد؟ اساسا کتاب در جهان ما مسلمانان میتواند به ما هویت و وحدت در سطح امت را بدهد؟
۵. آیا ممیزی کتاب (نه فقط ممیزی کتابهای آمده از غرب بلکه سانسورهای کتاب از درون جهان اسلام (ممیزی کتاب در دو سویۀ شیعی و سنی و اینکه شیعیان از آثار تقریبی اهل سنت بی اطلاع بمانند و اینکه اهل سنت از آثار مترقی شیعیان بی خبر باشند) تأثیری در خشونتهای بین فرهنگی و بین مذهبی و اختلافات در سطح امت داشته است؟
۶. آینده کتاب در وضعیت مجازی و فضای دیجیتال در جهان اسلام را چگونه ارزیابی میکنید و راهکار شما در تدبیر آن چیست؟
https://t.me/Habibollah_Babai
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
🔷در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد فرهنگ سازی و ایجاد «گفتمان مقاومت» پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی باهمکاری مرکز تخصصی تفسير وعلوم قرآن برگزار می نماید.
🔶پنجمین پیش همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن ایجاد و ارتقاء روحیه ی مقاومت در جوامع دینی
🔷ارائه دهندگان :حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی رستم زاده معاون محترم آموزش حوزه های علمیه و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسن زمانی مسئول محترم دفتر سیاسی حوزه های علمیه
💠دبیر علمی :حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالح قنادی
🔶زمان :دوشنبه 1398/9/18 ساعت 18
💠مکان: قم، میدان معلم، حوزه علمیه امام کاظم(ع) ساختمان امام رضا(ع) طبقه اول سالن اجتماعات
🌐https://eitaa.com/isca24/5965
💠سلسله نشست های راهبردی تمدنی 8
🔶وضعیت کتاب در جهان امروز اسلام
🔷ارائه دهنده: دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد اسلامی
🔷دبیر نشست آقای محمد باقر انصاری تیس موسسه بوستان کتاب
🔷مکان: مرکز همایش های غدیر،سالن نمایشگاه
🔶 زمان : یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸ الی 21
🌐https://eitaa.com/isca24/5966