✅همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنے
◾️باحضور برخی از روسای دانشگاهها واندیشمندان ایران و جهان عرب
🔶زمان: دوشنبه 2 دی ماه1398 صبح 8:30 الی12 ,و عصر 15 الی 17
🔷 مکان: قم خیابان معلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلایے
💠برگزار کننده: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
💠https://eitaa.com/isca24/6148
🔷كرسي ترویجی قانون جذب با نگاه اسلامی
✅صاحب کرسی: خانم دکترمستقيمي
🔶ناقد: آقای دکتر احمد شاکرنژاد
❎دبيرجلسه: آقای دکتر عباس ایزدپناه
⏹زمان: دو شنبه 1398/10/2 ساعت ۱۰ الى11:45
🔶 مکان: دانشکده الهیات دانشگاه قم
◾️برگزار کننده:پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی ودانشکده الهیات دانشگاه قم
💠https://eitaa.com/isca24/6152
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
🔷🔷پنل ادبیات، هنر معماری +عربی+ طاوله مستدیره: ادب وفنّ العماره
🔶رئیس پنل: دکتر سید محمود میرزایی الحسینی)؛
🔷مکان: مرکز همایش¬های غدیر، سالن شهید مطهری
🔷https://eitaa.com/isca24/6156
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
💠پنل توسعه و تمدن، چالشها +عربی+ طاوله مستدیره: التنمیه والحضاره: التحدیات
🔶 رئیس پنل: حجة الاسلام دکتر حبیب حاتمی کنکبود
💠مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار خواجه نصرالدین طوسی
🌐https://eitaa.com/isca24/6157
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
❇️پنل ارتباطات و رسانه +عربی+ طاوله مستدیره: الاتصالات والتلفزه
💠رئیس پنل: الشیخ اسد محمد قصیر (رئیس موسسه اسلام اصیل)
🔶مکان: مرکز همایش¬های غدیر، سالن علامه طباطبایی
🌐https://eitaa.com/isca24/6158
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
🔷پنل علم در جهان اسلام +عربی+ طاوله مستدیره: العلم فی العالم الاسلامی
❇️رئیس پنل حجةالاسلام دکتر محمد علی میرزایی؛
🔶مکان: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،تالار امام مهدی(عج)
🌐https://eitaa.com/isca24/6159
✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
♈️پنل ادبیات، هنر معماری +عربی+ طاوله مستدیره: ادب وفنّ العماره
🌐https://t.me/isca24/6712
🌐https://eitaa.com/isca24/6156
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
💠پنل توسعه و تمدن، چالشها +عربی+ طاوله مستدیره: التنمیه والحضاره: التحدیات
🌐https://t.me/isca24/6712
🌐https://eitaa.com/isca24/6157
✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
❇️پنل ارتباطات و رسانه +عربی+ طاوله مستدیره: الاتصالات والتلفزه
🌐https://t.me/isca24/6712
🌐https://eitaa.com/isca24/6158
✅✅پنلهای همایش گفتگوهای فرهنگی در چشمانداز تمدنی ایران و جهان عرب
🔷پنل علم در جهان اسلام +عربی+ طاوله مستدیره: العلم فی العالم الاسلامی
🌐https://t.me/isca24/6714
🌐https://eitaa.com/isca24/6159
✅نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با «فرهیختگان
🔷نرمافزارهای اداره کشور هنوز اسلامی نیست
✅روزنامه فرهیختگان ،دوشنبه 2 دی ماه 98
♦️گفتگو از محمد علی بیگی،محسن جبارنژاد
🔷وحدت حوزه و دانشگاه غالبا بهعنوان وحدت دو نهاد برای حل مشکلات تعبیر میشود اما چنین وحدتی نمیتواند فارغ از وحدتی علمی یا مراوده و مبادلهای منظم و فکر شده باشد.
از همین رو در گروه اندیشه «فرهیختگان» سراغ چند نهاد علمی که لزوما بر پایه چنین وحدت نظری تشکل یافتهاند، رفتهایم که در روزهای آتی در صفحه اندیشه به چاپ خواهند رسید.
چنان نهادی لازم است که تلقیای از علوم انسانی و نسبت آن با علوم اسلامی داشته باشد و متناسب آن سامان یافته و مشغول فعالیت شده باشد.
🔷پس پرسش اول این خواهد بود که ایدهای که مبنای تاسیس و تشکیل آن نهاد علمی بوده، چیست و دوم آنکه اگر آن ایده دوام یافته، تا چه حد به مقصود نائل آمده است. طبعا سوالاتی فرعی مانند روند مراودات علمی و عملی میان این نهادها با نهادهای دیگر نیز میتواند ذیل این بحث مطرح شود.
🔷اولین گفتوگو از این مجموعه با حجتالاسلام والمسلمین، دکتر نجف لکزایی صورت گرفته است. دکتر لکزایی ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را برعهده دارند که وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است. این پژوهشگاه، از سال ۱۳۶۳ با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۴ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد. پژوهشگاه، نهادی حوزوی، انقلابی، پژوهشی و علمی است و بر آن است که با ایفای نقش واسط فعال میان حوزههای علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزشهای اسلامی و انقلابی» و «تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» بپردازد.
✅وحدت حوزه و دانشگاه را میتوان از منظر ایدههای وحدت علمی نیز مورد بررسی قرار داد. در رابطه با ایدهای که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی براساس آن شکل گرفته است، توضیح دهید و نیز بفرمایید پژوهشگاه تا چه میزان در تحقق این ایده توفیق بهدست آورده و در این مسیر چه موانعی وجود داشته است؟
⏹پژوهشگاه، درواقع یک پژوهشگاه تقاضامحور و مسالهمحور است. یعنی از ابتدا که آن واحدهای و سلولهای پژوهشی، به شکل جداجدا تاسیس شدند (قبل از آنکه بخواهد پژوهشگاهی وجود داشته باشد) براساس نیازهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمد، شکل گرفتند و بلکه بعضی از کلان پروژههایی که در پژوهشگاه تا الان هم پیگیری میشود، وقتی ریشهیابی میکنیم به قبل از انقلاب میرسد. حتی بعضی از آنها به زندانها مربوط میشود؛ انقلابیونی که زندانی شده بودند و نیازی را تشخیص داده بودند، فعالیت میکردند که این نیاز را برطرف کنند. اگر بخواهیم اینها را کپسوله کرده و در یک تقاضا و بهعنوان یک مساله آن را بیان کنیم، «ارائه اسلام به شکل کامل» است.
◾️در بهمن ۱۳۴۸ که امام بحث ولایتفقیه را شروع کردند، این مطلب را مطرح میکنند که چرا امروز ولایت فقیه و حکومت اسلامی حتی در حوزههای علمیه بدیهی نیست و احتیاج به استدلال پیدا کرده است. یعنی ما باید بیاییم و برای طلبهها استدلال کنیم که بهعنوان مثال، ضروری است حکومت اسلامی تشکیل شود. بعد طلبه از شما سوال میکند چهکسی این را گفته است؟ و چرا؟ چون نظر امام این است که [بحث ولایت فقیه و تشکیل حکومت] یک امر بدیهی است.
🔶 بعد امام در همانجا سه جواب به این سوال میدهند. یک جواب آن مربوط به اقدامات استعمارگران میشود که به بیان امام (در سال ۴۸) در این ۳۰۰ سال اخیر خیلی در این راستا تلاش کردند. (تدریس امام در بهمنماه بوده است و ما، بهطور ویژه، امسال [در پژوهشگاه] به پنجاهمین سال تدریس ولایت فقیه خواهیم پرداخت (جلساتی میگذاریم و یک سری از کسانی که پای آن درس بودند را پیدا کردیم که بیایند و صحبت کنند و خاطراتشان از آن زمان را بگویند و نمایشگاهی در این زمینه در بهمنماه برگزار خواهد شد).
🔷ادامه گفتگو را از لینک زیر مطالعه کنید
💠https://b2n.ir/308022