کرسی ترویجی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب»
http://m.aparat.com/v/R9gFB
✅حجت الاسلام رزاقی موسوی مطرح کرد؛
♈️مدیریت مناسبات اجتماعی شیعیان در عصر امام هادی
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در عصر امام هادی(ع)، تعاملات با احتیاط صورت می گرفت، گفت: در این دوران به تدریج فرهنگ اهل بیت(ع) از مدینه به دیگر نقاط گسترش یافت.
💠حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مناسبات اجتماعی شیعیان امامیه در عصر امام هادی(ع) اظهار داشت:
🔷 با وجود همه دشواری ها و فضای بسته سیاسی- اجتماعی زمان امام هادی(ع) که اهل بیت(ع) نه تنها قدرت سیاسی نداشتند بلکه حاکمیت ها عليه آنان بود، هویت بخشی به شیعیان و حفظ کیان مذهب در بعد معرفتی و مدیریت اجتماعی و فرهنگی فراموش نشد.
🔶وی افزود: مدیریت مناسبات اجتماعی شیعیان به خوبی انجام شد تا همواره پیروان اهل بیت(ع) به عنوان جریان و جنبشی آزاد و عدالت خواه، در طول تاریخ باقی بمانند و شیعیان با توجه به ضرورت هویت بخشی به جامعه شیعی، با رعایت مناسبات و ارتباطات اجتماعی هم در بعد درون شیعی و هم برون شیعی و جامعه اسلامی براین مهم صحه گذاشتند.
✍این پژوهشگر تاریخ تشیع با تأکید بر این که مناسبات اجتماعی شیعیان در دو عرصه فوق اهمیت داشت، خاطرنشان کرد: تعامل اجتماعی شیعیان با امام در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت گرفت که با هدایت امام به صورت مناسبی تحقق یافت؛ همان گونه که تعامل با دیگر فرق شیعی این عصر مانند فطحية، واقفيه و فرقه انحرافی منتسب به شيعه غلات نیز با هدایت امام از انحرافات فکری و اخلاقی پیروان این فرقه ها، آسیب های کم تری دیدند.
❎وی اضافه کرد: در تعامل برون مذهبی نیز به دلیل اوضاع نامناسب و سیاست دستگاه حاکمه، ارتباطات اجتماعی و تعامل کمتری ممکن بود، اما گزاش های اندک در منابع، نشان از تعاملات فرامذهبی شیعیان و توجه به اصلاح مناسبات اجتماعی در جامعه داشت.
💠حجت الاسلام رزاقی موسوی با بیان این که این عصر برای شیعیان دشوار بود، تصریح کرد: حاکمان عباسی مانند هرحکومت دیگری، درصدد کنترل فعالیت های اجتماعی - سیاسی افراد جامعه به ویژه مخالفان بودند، از این رو با توجه به توصیه های امام، تعاملات با احتیاط صورت می گرفت و به تدریج فرهنگ اهل بیت(ع) از مدینه به دیگر نقاط گسترش یافت.
🔶وی عنوان کرد: در این دوره، برخی اصحاب و شاگردان امام هادی(ع) مانند ابن سکیت وعبدالعظیم حسنی از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار و تأثیرگذار بودند و به همراه وکلای امام، با تثبيت و تقویت سازمان وکالت، عقاید شیعیان اماميه را گسترش دادند.
🔷عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) یادآور شد: از مشکلات مهم این دوره، برخی تفاوت های اعتقادی فرقه های شیعی، اندیشه ها و عقاید فرقه انحرافی «غالیان» و فتنه خلق قرآن بود که می توانست در گسترش اختلافات درونی و انحراف شیعیان امامی تأثیر گذار باشد که با هدایت امام و توجه شیعیان به هشدارهای آن حضرت و برخورد جدی با غالیان و دیگر منحرفان بی تأثیر ماند
💠در گفتوگو با رسا تبیین شد؛
✅مواجهه امام هادی با معتزله در موضوع امامت
🔷رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در تبیین شیوه مواجهه امام هادی(ع) با معتزله در موضوع امامت گفت: ایشان در مواجهه با انحرافات فکری، به روش های مختلفی عمل کردند.
🔷حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) به شیوه مواجهه آن حضرت با معتزله در مسائل کلامی پرداخت و اظهار داشت: در عصر امام هادی(ع) جریان های انحرافی و دگرگونی های سیاسی، اجتماعی و فکری گسترده ای در جهان اسلام اتفاق افتاد.
✳️وی افزود: امامت آن حضرت با سلطه و خفقان سیاسی عباسیان به ویژه متوکل مقارن بود که زمینه و امکان هرگونه تحرک سیاسی و حتی فکری را از رقبای آنان سلب کرده بود، اما این وضعیت و رعایت اصل تقیه از جانب امام در مقابل حکومت، مانع از گرفتن مواضع اصولی و بیان معارف ناب اسلامی نشد.
✍حجت الاسلام والمسلمین مطهری ادامه داد: امام هادی(ع) در مواجهه با انحرافات فکری، به روش های مختلفی عمل کردند که چگونگی مواجهه ایشان با معتزله به ویژه در مسأله امامت و خلق قرآن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی با بیان این که امام هادی(ع) بحث مخلوق و حادث بودن کلام خدا را از اساس بدعت شمرده و شیعیان را از ورود به این مباحث برحذر می داشتند، خاطرنشان ساخت: دیدگاه انحرافی معتزله در مسأله امامت نیز که در برداشت و تفسیر اشتباه از امام در جامعه اسلامی بود، از جدی ترین چالش های شیعه و معتزله در مبانی اعتقادی به شمار می آمد.
🔷رییس پژوهشکده تاریخ و سیره و اهل بیت(ع) با اشاره به مسأله امامت به عنوان یکی از مسائل حساس در آن دوران گفت: امام باید این مسأله را نیز باست به روشنی و درستی بیان می کردند، به گونه ای که مشکل و خطری ایجاد نشود و دست کم طوری طرح شود که کم ترین زیان ها و خطرها را برای امام و شیعیان پدید بیاورد و این جز به شناساندن امامت از طریق غیر مستقیم نبود.
💠این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که امام هادی(ع) برای تبیین صحیح امامت و جایگاه آن از روش های مختلفی استفاده می کردند، گفت: ایشان از شیوه هایی از جمله مناظره، پاسخگویی به سؤال ها، رد شبهات و تبیین اندیشه صحیح در رشد و آگاهی بخشی به مردم تلاش کردند.
🔷وی اضافه کرد: ایشان همچنین با استفاده از قالب زیارت و دعا، در منشوری کامل از ویژگی های امام، پاسخی مستدل به افکار انحرافی معتزله دادند و با اثبات امامت به عنوان یکی از اصول شریعت اسلام، خط بطلان بر نظریه معتزله مبنی بر فرعی بودن این اصل و عدم ضرورت نصب امام از جانب خدا کشیدند.
🔶حجت الاسلام والمسلمین مطهری تأکید کرد: ایشان از این راهبرد به حفظ و تقویت نظام فکری، اعتقادی و عملی شیعه اهتمام ورزیدند و رفتار امام بیانگر این امر است که آن حضرت با زمان شناسی و آگاهی کامل از جریان های اطرف خود برای شناسایی اسلام راستین تلاش کردند
کرسی ترویجی «به کارگیری فناوریهای نوین مدیریت اطلاعات »
http://m.aparat.com/v/RyuNm
کرسی ترویجی علم سنجی ، چالش ها و راهکارها در راستای تحقق بیانیه گام دوم
http://m.aparat.com/v/vekIC
#حبیب_الله_بابائی
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
#کورنا
✅تجلیل دکتر حبیب الله بابایی از رنج معنا دار جامعه پزشکان و پرستاران
دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس گروه مطالعات اجتماعی و تمدنی در کانال های فضای مجازی نوشت:
✅کرونای بامعنای پزشکان
✍در ادبیات «رنجپژوهان» تفاوتی هست بین «رنج از نداشتن» (suffering from) و «رنج برای داشتن» (suffering for).
🔷رنج و درد حاصل از فقدان و نداشتن، رنجی است بیمعنا که عوضی و مابهازایی برای آن رنج وجود ندارد (مانند رنج و درد از فقدان آگاهی و دانش (رنج ناآگاهی و بیسوادی)؛ ولی رنج و درد برای داشتن، رنجی است خودخواسته و معنادار که مابهازاء دارد و منتهی به فایده و نتیجه میشود (مانند رنجِ مادری باردار که در حال فارغ شدن از فرزند خود میباشد).
🔶 آنچه که در بیمارستانهای ایران امروز و بلکه نقاط مختلف دنیا در مورد ویروس کرونا میگذرد، این دوگانگیِ رنج را آشکارتر میکند: رنجی که بیماران کرونا دارند و ناخواسته بدان مبتلا شده و در ابتلای به آن هم نه تنها حسی از معنا و آرامش ندارند، بلکه همواره در حال اضطراب و نگرانی بسر میبرند؛ و رنجی که پزشکان کروناگرفته بدان مبتلا شدهاند که خودخواسته به استقبال خطر رفتهاند و در راستای حرکتی انساندوستانه و کمک به همنوعان بدان رنج مبتلا شدهاند. این رنج پزشکان و پرستاران رنجی است معنادار و مملو از آرامش. این رنجدیدگی را در میان جامعه پزشکانِ جهادی باید ارج نهاد و آن را همواره در خاطرها زنده داشت.
@Habibollah_Babai
نشست علمی راهکارهای قرآنی ایجاد و ارتقاء روحیه مقاومت در جوامع دینی
http://m.aparat.com/v/rWM2f
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
♈️معرفی سید جمال اسدآبادی به جهان اسلام از برکات فعالیت مرحوم خسروشاهی بود
🔷حوزه/ مدیر گروه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: از جمله برکات و دستاوردهای فعالیت مرحوم استاد خسروشاهی این بود که باعث معرفی هر چه بیشتر سید جمال الدین اسدآبادی به جامعه ایران و بلکه جهان اسلام شد.
🔶حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت درگذشت این چهره علمی و مورخ برجسته اظهار داشت: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی از جمله نویسندگان باسابقه حوزه بودند که از دوران قبل از انقلاب در عرصه نوشتن مقالات و فعالیت های علمی چهره ممتازی به شمار می رفتند.
💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، افزود: ایشان شخصیتی بود که حقیقتاً باعث معرفی و تبیین هر چه بیشتر مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی و آثار ایشان نه فقط در سطح جامعه ما بلکه به دنیای اسلام شد و کسی بود که باعث شد سیدجمال الدین که در مقطعی بیشتر به عنوان سید جمال الدین افغانی شناخته می شد به عنوان سید جمال الدین اسدآبادی معروف شود.
وی گفت: مرحوم آقای خسروشاهی همچنین با خانواده و بازماندگان سید جمال نیز مرتبط بود و از جمله اقدامات ایشان این بود که مجموعه آثار برجای مانده از سید جمال الدین را منتشر کرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین ابراز داشت:
✍ از دیگر ویژگی های بارز مرحوم حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی این بود که در طول عمر خود ارتباطات قوی با شخصیت ها چه در داخل و چه در خارج از کشور داشت و از این رهگذر فعالیت های ارزشمند علمی و فرهنگی را انجام داد.
❎وی گفت: ایشان از زمان تبعید حضرت امام (ره) و بعد از آن نیز از شاگردان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به شمار می رفت، ضمن آن که شاگرد ممتاز علامه طباطبایی(ره) نیز بود و صاحب تفسیر المیزان از ایشان خواسته بود که بعد از مرگ ایشان، مسئول جمع آوری و انتشار آثار علامه باشد.
♈️حجت الاسلام و المسلمین ذاکری ادامه داد: مرحوم آقای خسروشاهی همچنین علاوه بر چهره های حوزوی با شخصیت های علمی غیر حوزوی که گرایش مذهبی داشتند نیز ارتباط خوبی داشت و ارتباطات گسترده و روابط عمومی بالای ایشان باعث می شد که زمینه ساز بسیاری از حرکت های علمی به خصوص در رابطه با تاریخ اسلام شود.
وی بیان داشت: همچنین ارادت و علاقه خاصی به امام موسی صدر داشت و در همایش ها و نشست هایی که درباره ایشان بود، حضور جدی و گسترده ای پیدا می کرد.
🔷عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: انتشار مجله بعثت و نیز همکاری به عنوان نویسنده با مجله مکتب اسلام از دیگر فعالیت های رسانه ای و فرهنگی آن عالم فقید بود که حوزه و دانشگاه کماکان از برکات و دستاوردهای ایشان بهره مند است.
کرس تروجی ظرفیت شناسی اربعین در زمینه سازی ظهور
http://m.aparat.com/v/DUiRm
✅شریف لک زایی:
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
♈️خدمات و آثار علمی و تاریخی مرحوم استاد خسروشاهی، فراموش ناشدنی است
💠حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: خدمات و آثار علمی و تاریخی مرحوم استاد حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، تابناک و درخشان است و هیچ گاه از اذهان فراموش نمی شود.
✍دکتر شریف لکزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت درگذشت این عالم فرهیخته و محقق و نویسنده برجسته حوزوی اظهار داشت: مرحوم استاد خسروشاهی از جمله کسانی بود که حقیقتاً آثار بسیار شاخصی در عرصه تاریخ و به خصوص در رابطه با تاریخ جنبش های اسلامی از خود به یادگار گذاشت و بنده فعالیت ایشان را در تداوم مصلحانِ مسلمانی تلقی می کنم که جریان مربوط به آن از سید جمال الدین اسدآبادی شروع می شود.
💠وی افزود: ایشان شخصاً به سید جمال بسیار علاقه مند بود و تنها متفکری است که آثار ایشان را در ایران تصحیح کرده و نه فقط در کشورمان بلکه در مصر نیز به چاپ رساندند که این کار ایشان واقعاً ماندگار و بس ارزشمند است.
🔷این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: باید توجه داشت که مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی به نوعی سرسلسله بیداری اسلامی است و البته ما از حیث فلسفی ایشان را به ملاصدرا متصل می کنیم و از این منظر می توان سید جمال را ملاصدرای قرن سیزدهم دانست، ضمن آن که ما در دوران معاصر نیز ملاصدراهای دیگری داشته ایم که متاثر از شیوه و سیره سید جمال الدین بوده اند.
🔶وی بیان داشت: خود مرحوم خسروشاهی خاطره ای از امام موسی صدر نقل می کند که ایشان گفته اند من می خواهم کار سیدجمال الدین را تمام کنم و البته باید توجه داشت که کار سید جمال الدین در حوزه میدانی توسط حضرت امام(ره) و امام موسی صدر در حال تکمیل و اصلاح بود و این بزرگان معتقد بودند که جامعه باید تحولی پیدا کند و یک بیداری عمومی صورت گیرد تا ما بتوانیم به آن اهداف مدنظر در نگرش مصلحانه و اصلاح طلبانه اندیشمندان عالم اسلام دست یابیم.
❎لکزایی ادامه داد: در این عرصه مرحوم خسروشاهی تلاش های بسیاری انجام داد، به این معنا که هم در احیای آثار بزرگانی چون سید جمال تلاش کرد و هم برای شناساندن اندیشه و تفکر بیداری اسلامی در دنیای اسلام بسیار کوشید و از سویی نیز به ترویج اندیشه افرادی چون امام موسی صدر اهتمام داشت که این ها دیدگاهشان به سید جمال بسیار نزدیک بود.
💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در واقع همه این تلاش ها به خاطر این بود که راه و مسیر اصلاح و بیداری اسلامی در هیاهوی زمانه گم نشود و همچنان در سطح جامعه زنده و اثرگذار باقی بماند.
✅وی افزود: بی شک ما با فقدان مرحوم استاد خسروشاهی، دچار خلأیی هستیم و لذا چه خوب است آثار به جای مانده از ایشان در قالب مستندها و برنامه های مختلف سمعی و بصری به خوبی به مخاطبان امروزی معرفی و شناسانده شود تا بدین وسیله بتوانیم از برکات این آثار و اندیشه ها به نحو مطلوب بهره مند شویم.
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
برادر گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر یعقوب نژاد
سلام علیکم
ارتحال والد مکرم حضرت عالی، عالم مجاهد، انقلابی، مردمی، اسوه صبر و ایثار و فداکاری، مخلص و مجاهد فی سبیل الله ابو الشهید حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای شیخ غلامرضا یعقوب نژاد را به محضر امام زمان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای، حوزه علمیه و علمای معزز و مردم انقلابی و شریف بیرجند و همه علاقمندان و بستگان و بویژه بیت مکرم و علی الخصوص جنابعالی تسلیت عرض می کنم.
از آنجا که طبق کلام وحی شهدا زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند، یقین داریم که این پدر عزیز و والا مقام از سوی فرزند شهیدش مورد استقبال قرار گرفته و میهمان ویژه او است.
از خدای متعال برای آن عالم ربانی که عمر شریف و بابرکت خود را در حفاظت و صیانت از اسلام و انقلاب اسلامی و ترویج قرآن و معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپری کردند رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و بستگان اجر جزیل و صبر جمیل تمنا می کنم.
نجف لک زایی
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی را تسلیت گفت.
🔷متن پیام حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی بدین شرح است:
✍بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم ربانی، فقیه وارسته و دانشمند و انسان کوشا و پرتلاش، جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی، پس از روزگاری فعالیت پرتلاش و پرشمار در عرصه تحقیق، ترجمه و تصحیح آثار ارزشمند و ارجمند، همگان را متألم و متأثر ساخت.
ژرف اندیشی، دقت و وسواس بسیار در نگارش و پژوهش، ظرافت و فخامت قلم و شیوایی بیان از جمله ویژگی های این بزرگ مرد فرهنگ ساز و فرهنگ بان جهان اسلام و سرزمین ایران بود.
پژوهش ها و ترجمه های کم نظیر ایشان همچون «امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» و «مجموعه آثار ده جلدی و سترگ علامه طباطبایی (ره)» هیچگاه اجازه نخواهند داد نام این استاد بزرگ از آسمان همیشه درخشان اسلام و ایران پاک شود.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این ضایعه عظیم را به خانواده گرامی ایشان، جامعه علمی و یاران و دوستان و شاگردان معظم له تسلیت عرض می نماید و از خداوند منان برای ایشان علو درجات مسئلت و آرزو می نماید.
احمد واعظی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
سرور ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای یعقوب نژاد معاون محترم پژوهشی پژوهشگاه
رحلت والد معزز را تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای جنابعالی صبر و خیرکثیر آرزومندیم
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
برادر عزیز جناب آقای صالحی
ضمن عرض تسلیت از خداوند متعال برای ابوی گرامی علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای جنابعالی صبر و خیرکثیر آرزومندیم
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی