eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
742 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅حجت الاسلام رزاقی موسوی مطرح کرد؛ ♈️مدیریت مناسبات اجتماعی شیعیان در عصر امام هادی استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در عصر امام هادی(ع)، تعاملات با احتیاط صورت می گرفت، گفت: در این دوران به تدریج فرهنگ اهل بیت(ع) از مدینه به دیگر نقاط گسترش یافت. 💠حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مناسبات اجتماعی شیعیان امامیه در عصر امام هادی(ع) اظهار داشت: 🔷 با وجود همه دشواری ها و فضای بسته سیاسی- اجتماعی زمان امام هادی(ع) که اهل بیت(ع) نه تنها قدرت سیاسی نداشتند بلکه حاکمیت ها عليه آنان بود، هویت بخشی به شیعیان و حفظ کیان مذهب در بعد معرفتی و مدیریت اجتماعی و فرهنگی فراموش نشد. 🔶وی افزود: مدیریت مناسبات اجتماعی شیعیان به خوبی انجام شد تا همواره پیروان اهل بیت(ع) به عنوان جریان و جنبشی آزاد و عدالت خواه، در طول تاریخ باقی بمانند و شیعیان با توجه به ضرورت هویت بخشی به جامعه شیعی، با رعایت مناسبات و ارتباطات اجتماعی هم در بعد درون شیعی و هم برون شیعی و جامعه اسلامی براین مهم صحه گذاشتند. ✍این پژوهشگر تاریخ تشیع با تأکید بر این که مناسبات اجتماعی شیعیان در دو عرصه فوق اهمیت داشت، خاطرنشان کرد: تعامل اجتماعی شیعیان با امام در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت گرفت که با هدایت امام به صورت مناسبی تحقق یافت؛ همان گونه که تعامل با دیگر فرق شیعی این عصر مانند فطحية، واقفيه و فرقه انحرافی منتسب به شيعه غلات نیز با هدایت امام از انحرافات فکری و اخلاقی پیروان این فرقه ها، آسیب های کم تری دیدند. ❎وی اضافه کرد: در تعامل برون مذهبی نیز به دلیل اوضاع نامناسب و سیاست دستگاه حاکمه، ارتباطات اجتماعی و تعامل کمتری ممکن بود، اما گزاش های اندک در منابع، نشان از تعاملات فرامذهبی شیعیان و توجه به اصلاح مناسبات اجتماعی در جامعه داشت. 💠حجت الاسلام رزاقی موسوی با بیان این که این عصر برای شیعیان دشوار بود، تصریح کرد: حاکمان عباسی مانند هرحکومت دیگری، درصدد کنترل فعالیت های اجتماعی - سیاسی افراد جامعه به ویژه مخالفان بودند، از این رو با توجه به توصیه های امام، تعاملات با احتیاط صورت می گرفت و به تدریج فرهنگ اهل بیت(ع) از مدینه به دیگر نقاط گسترش یافت. 🔶وی عنوان کرد: در این دوره، برخی اصحاب و شاگردان امام هادی(ع) مانند ابن سکیت وعبدالعظیم حسنی از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار و تأثیرگذار بودند و به همراه وکلای امام، با تثبيت و تقویت سازمان وکالت، عقاید شیعیان اماميه را گسترش دادند. 🔷عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) یادآور شد: از مشکلات مهم این دوره، برخی تفاوت های اعتقادی فرقه های شیعی، اندیشه ها و عقاید فرقه انحرافی «غالیان» و فتنه خلق قرآن بود که می‌ توانست در گسترش اختلافات درونی و انحراف شیعیان امامی تأثیر گذار باشد که با هدایت امام و توجه شیعیان به هشدارهای آن حضرت و برخورد جدی با غالیان و دیگر منحرفان بی تأثیر ماند
💠در گفت‌وگو با رسا تبیین شد؛ ✅مواجهه امام هادی با معتزله در موضوع امامت 🔷رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در تبیین شیوه مواجهه امام هادی(ع) با معتزله در موضوع امامت گفت: ایشان در مواجهه با انحرافات فکری، به روش های مختلفی عمل کردند. 🔷حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) به شیوه مواجهه آن حضرت با معتزله در مسائل کلامی پرداخت و اظهار داشت: در عصر امام هادی(ع) جریان های انحرافی و دگرگونی های سیاسی، اجتماعی و فکری گسترده ای در جهان اسلام اتفاق افتاد. ✳️وی افزود: امامت آن حضرت با سلطه و خفقان سیاسی  عباسیان به ویژه متوکل مقارن بود که زمینه و امکان هرگونه تحرک سیاسی و حتی فکری را از رقبای آنان سلب کرده بود، اما این وضعیت و رعایت اصل تقیه از جانب امام در مقابل حکومت، مانع از گرفتن مواضع اصولی و بیان معارف ناب اسلامی نشد. ✍حجت الاسلام والمسلمین مطهری ادامه داد: امام هادی(ع) در مواجهه با انحرافات فکری، به روش های مختلفی عمل کردند که چگونگی مواجهه ایشان با معتزله به ویژه در مسأله امامت و خلق قرآن از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی با بیان این که امام هادی(ع) بحث مخلوق و حادث بودن کلام خدا را از اساس بدعت شمرده و شیعیان را از ورود به این مباحث برحذر می‌ داشتند، خاطرنشان ساخت: دیدگاه انحرافی معتزله در مسأله امامت نیز که در برداشت و تفسیر اشتباه از امام در جامعه اسلامی بود، از جدی ترین چالش های شیعه و معتزله در مبانی اعتقادی به شمار می‌ آمد. 🔷رییس پژوهشکده تاریخ و سیره و اهل بیت(ع) با اشاره به مسأله امامت به عنوان یکی از مسائل حساس در آن دوران گفت: امام باید این مسأله را نیز باست به روشنی و درستی بیان می‌ کردند، به گونه ای که مشکل و خطری ایجاد نشود و دست کم طوری طرح شود که کم ترین زیان ها و خطرها را برای امام و شیعیان پدید بیاورد و این جز به شناساندن امامت از طریق غیر مستقیم نبود. 💠این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که امام هادی(ع) برای تبیین صحیح امامت و جایگاه آن از روش های مختلفی استفاده می‌ کردند، گفت: ایشان از شیوه هایی از جمله مناظره، پاسخگویی به سؤال ها، رد شبهات و تبیین اندیشه صحیح در رشد و آگاهی بخشی به مردم تلاش کردند. 🔷وی اضافه کرد: ایشان همچنین با استفاده از قالب زیارت و دعا، در منشوری کامل از ویژگی های امام، پاسخی مستدل به افکار انحرافی معتزله دادند و با اثبات امامت به عنوان یکی از اصول شریعت اسلام، خط بطلان بر نظریه معتزله مبنی بر فرعی بودن این اصل و عدم ضرورت نصب امام از جانب خدا کشیدند. 🔶حجت الاسلام والمسلمین مطهری تأکید کرد: ایشان از این راهبرد به حفظ و تقویت نظام فکری، اعتقادی و عملی شیعه اهتمام ورزیدند و رفتار امام بیانگر این امر است که آن حضرت با زمان شناسی و آگاهی کامل از جریان های اطرف خود برای شناسایی اسلام راستین تلاش کردند
کرسی ترویجی «به کارگیری فناوری‌های نوین مدیریت اطلاعات » http://m.aparat.com/v/RyuNm
کرسی ترویجی علم سنجی ، چالش ها و راهکارها در راستای تحقق بیانیه گام دوم http://m.aparat.com/v/vekIC
✅تجلیل دکتر حبیب الله بابایی از رنج معنا دار جامعه پزشکان و پرستاران دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس گروه مطالعات اجتماعی و تمدنی در کانال های فضای مجازی نوشت: ✅کرونای بامعنای پزشکان ✍در ادبیات «رنج‌پژوهان» تفاوتی هست بین «رنج از نداشتن» (suffering from) و «رنج برای داشتن» (suffering for). 🔷رنج و درد حاصل از فقدان و نداشتن، رنجی است بی‌معنا که عوضی و مابه‌ازایی برای آن رنج وجود ندارد (مانند رنج و درد از فقدان آگاهی و دانش (رنج  ناآگاهی و بی‌سوادی)؛ ولی رنج و درد برای داشتن، رنجی است خودخواسته و معنادار که مابه‌ازاء دارد و منتهی به فایده و نتیجه می‌شود (مانند رنجِ مادری باردار که در حال فارغ شدن از فرزند خود می‌باشد). 🔶  آنچه که در بیمارستان‌های ایران امروز و بلکه نقاط مختلف دنیا در مورد ویروس کرونا می‌گذرد، این دوگانگیِ رنج را آشکارتر می‌کند: رنجی که بیماران کرونا دارند و ناخواسته بدان مبتلا شده‌ و در ابتلای به آن هم نه تنها حسی از معنا و آرامش ندارند، بلکه همواره در حال اضطراب و نگرانی بسر می‌برند؛ و رنجی که پزشکان کروناگرفته بدان مبتلا شده‌اند که خودخواسته به استقبال خطر رفته‌اند و در راستای حرکتی انسان‌دوستانه و کمک به هم‌نوعان بدان رنج مبتلا شده‌اند. این رنج پزشکان و پرستاران رنجی است معنادار و مملو از آرامش. این رنج‌دیدگی را در میان جامعه پزشکانِ جهادی باید ارج نهاد و آن را همواره در خاطرها زنده داشت. @Habibollah_Babai
نشست علمی راهکارهای قرآنی ایجاد و ارتقاء روحیه مقاومت در جوامع دینی http://m.aparat.com/v/rWM2f
کرونای با معنای پزشکان و پرستاران
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ♈️معرفی سید جمال اسدآبادی به جهان اسلام از برکات فعالیت مرحوم خسروشاهی بود 🔷حوزه/ مدیر گروه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: از جمله برکات و دستاوردهای فعالیت مرحوم استاد خسروشاهی این بود که باعث معرفی هر چه بیشتر سید جمال الدین اسدآبادی به جامعه ایران و بلکه جهان اسلام شد. 🔶حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت درگذشت این چهره علمی و مورخ برجسته اظهار داشت: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی از جمله نویسندگان باسابقه حوزه بودند که از دوران قبل از انقلاب در عرصه نوشتن مقالات و فعالیت های علمی چهره ممتازی به شمار می رفتند. 💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، افزود: ایشان شخصیتی بود که حقیقتاً باعث معرفی و تبیین هر چه بیشتر مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی و آثار ایشان نه فقط در سطح جامعه ما بلکه به دنیای اسلام شد و کسی بود که باعث شد سیدجمال الدین که در مقطعی بیشتر به عنوان سید جمال الدین افغانی شناخته می شد به عنوان سید جمال الدین اسدآبادی معروف شود. وی گفت: مرحوم آقای خسروشاهی همچنین با خانواده و بازماندگان سید جمال نیز مرتبط بود و از جمله اقدامات ایشان این بود که مجموعه آثار برجای مانده از سید جمال الدین را منتشر کرد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین ابراز داشت: ✍ از دیگر ویژگی های بارز مرحوم حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی این بود که در طول عمر خود ارتباطات قوی با شخصیت ها چه در داخل و چه در خارج از کشور داشت و از این رهگذر فعالیت های ارزشمند علمی و فرهنگی را انجام داد. ❎وی گفت: ایشان از زمان تبعید حضرت امام (ره) و بعد از آن نیز از شاگردان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به شمار می رفت، ضمن آن که شاگرد ممتاز علامه طباطبایی(ره) نیز بود و صاحب تفسیر المیزان از ایشان خواسته بود که بعد از مرگ ایشان، مسئول جمع آوری و انتشار آثار علامه باشد. ♈️حجت الاسلام و المسلمین ذاکری ادامه داد: مرحوم آقای خسروشاهی همچنین علاوه بر چهره های حوزوی با شخصیت های علمی غیر حوزوی که گرایش مذهبی داشتند نیز ارتباط خوبی داشت و ارتباطات گسترده و روابط عمومی بالای ایشان باعث می شد که زمینه ساز بسیاری از حرکت های علمی به خصوص در رابطه با تاریخ اسلام شود. وی بیان داشت: همچنین ارادت و علاقه خاصی به امام موسی صدر داشت و در همایش ها و نشست هایی که درباره ایشان بود، حضور جدی و گسترده ای پیدا می کرد. 🔷عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: انتشار مجله بعثت و نیز همکاری به عنوان نویسنده با مجله مکتب اسلام از دیگر فعالیت های رسانه ای و فرهنگی آن عالم فقید بود که حوزه و دانشگاه کماکان از برکات و دستاوردهای ایشان بهره مند است.
کرس تروجی ظرفیت شناسی اربعین در زمینه سازی ظهور http://m.aparat.com/v/DUiRm
بخشی از سخنرانی دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب
✅شریف لک زایی: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ♈️خدمات و آثار علمی و تاریخی مرحوم استاد خسروشاهی، فراموش ناشدنی است 💠حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: خدمات و آثار علمی و تاریخی مرحوم استاد حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، تابناک و درخشان است و هیچ گاه از اذهان فراموش نمی شود. ✍دکتر شریف لک‌زایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت درگذشت این عالم فرهیخته و محقق و نویسنده برجسته حوزوی اظهار داشت: مرحوم استاد خسروشاهی از جمله کسانی بود که حقیقتاً آثار بسیار شاخصی در عرصه تاریخ و به خصوص در رابطه با تاریخ جنبش های اسلامی از خود به یادگار گذاشت و بنده فعالیت ایشان را در تداوم مصلحانِ مسلمانی تلقی می کنم که جریان مربوط به آن از سید جمال الدین اسدآبادی شروع می شود. 💠وی افزود: ایشان شخصاً به سید جمال بسیار علاقه مند بود و تنها متفکری است که آثار ایشان را در ایران تصحیح کرده و نه فقط در کشورمان بلکه در مصر نیز به چاپ رساندند که این کار ایشان واقعاً ماندگار و بس ارزشمند است. 🔷این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: باید توجه داشت که مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی به نوعی سرسلسله بیداری اسلامی است و البته ما از حیث فلسفی ایشان را به ملاصدرا متصل می کنیم و از این منظر می توان سید جمال را ملاصدرای قرن سیزدهم دانست، ضمن آن که ما در دوران معاصر نیز ملاصدراهای دیگری داشته ایم که متاثر از شیوه و سیره سید جمال الدین بوده اند. 🔶وی بیان داشت: خود مرحوم خسروشاهی خاطره ای از امام موسی صدر نقل می کند که ایشان گفته اند من می خواهم کار سیدجمال الدین را تمام کنم و البته باید توجه داشت که کار سید جمال الدین در حوزه میدانی توسط حضرت امام(ره) و امام موسی صدر در حال تکمیل و اصلاح بود و این بزرگان معتقد بودند که جامعه باید تحولی پیدا کند و یک بیداری عمومی صورت گیرد تا ما بتوانیم به آن اهداف مدنظر در نگرش مصلحانه و اصلاح طلبانه اندیشمندان عالم اسلام دست یابیم. ❎لک‌زایی ادامه داد: در این عرصه مرحوم خسروشاهی تلاش های بسیاری انجام داد، به این معنا که هم در احیای آثار بزرگانی چون سید جمال تلاش کرد و هم برای شناساندن اندیشه و تفکر بیداری اسلامی در دنیای اسلام بسیار کوشید و از سویی نیز به ترویج اندیشه افرادی چون امام موسی صدر اهتمام داشت که این ها دیدگاهشان به سید جمال بسیار نزدیک بود. 💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در واقع همه این تلاش ها به خاطر این بود که راه و مسیر اصلاح و بیداری اسلامی در هیاهوی زمانه گم نشود و همچنان در سطح جامعه زنده و اثرگذار باقی بماند. ✅وی افزود: بی شک ما با فقدان مرحوم استاد خسروشاهی، دچار خلأیی هستیم و لذا چه خوب است آثار به جای مانده از ایشان در قالب مستندها و برنامه های مختلف سمعی و بصری به خوبی به مخاطبان امروزی معرفی و شناسانده شود تا بدین وسیله بتوانیم از برکات این آثار و اندیشه ها به نحو مطلوب بهره مند شویم.
پیام تسلیت دکتر نجف لک زایی به حجه الاسلام و المسلمین محمد هادی یعقوب نژاد به مناسبت ارتحال والد گرامیشان
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون برادر گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر یعقوب نژاد سلام علیکم ارتحال والد مکرم حضرت عالی، عالم مجاهد، انقلابی، مردمی، اسوه صبر و ایثار و فداکاری، مخلص و مجاهد فی سبیل الله ابو الشهید حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای شیخ غلامرضا یعقوب نژاد را به محضر امام زمان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای، حوزه علمیه و علمای معزز و مردم انقلابی و شریف بیرجند و همه علاقمندان و بستگان و بویژه بیت مکرم و علی الخصوص جنابعالی تسلیت عرض می کنم. از آنجا که طبق کلام وحی شهدا زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند، یقین داریم که این پدر عزیز و والا مقام از سوی فرزند شهیدش مورد استقبال قرار گرفته و میهمان ویژه او است. از خدای متعال برای آن عالم ربانی که عمر شریف و بابرکت خود را در حفاظت و صیانت از اسلام و انقلاب اسلامی و ترویج قرآن و معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپری کردند رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و بستگان اجر جزیل و صبر جمیل تمنا می کنم. نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پیام تسلیت حوزه ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت ارتحال پدر همکار گرامی آقای محمد صالحی مدیر کل محترم منابع انسانی دفتر تبلیغات اسلامی
✅رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی را تسلیت گفت. 🔷متن پیام حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد واعظی بدین شرح است: ✍بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم ربانی،  فقیه وارسته و دانشمند و انسان کوشا و پرتلاش، جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی، پس از روزگاری فعالیت پرتلاش و پرشمار در عرصه تحقیق،  ترجمه و تصحیح آثار ارزشمند و ارجمند،  همگان را متألم و متأثر ساخت. ژرف اندیشی، دقت و وسواس بسیار در نگارش و پژوهش، ظرافت و فخامت قلم و شیوایی بیان از جمله ویژگی های این بزرگ مرد فرهنگ ساز و فرهنگ بان جهان اسلام و سرزمین ایران بود.  پژوهش ها و ترجمه های کم نظیر ایشان همچون «امام علی(ع) صدای عدالت انسانی» و «مجموعه آثار ده جلدی و سترگ علامه طباطبایی (ره)» هیچگاه اجازه نخواهند داد نام این استاد بزرگ از آسمان همیشه درخشان اسلام و ایران پاک شود.  دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم این ضایعه عظیم را به خانواده گرامی ایشان، جامعه علمی و یاران و دوستان و شاگردان معظم له تسلیت عرض می نماید و از خداوند منان برای ایشان علو درجات مسئلت و آرزو می نماید.  احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
✅رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی را تسلیت گفت.🖕🖕🖕🖕
✅نظام مردم سالاری از دیدگاه امام خمینی
سرور ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای یعقوب نژاد معاون محترم پژوهشی پژوهشگاه رحلت والد معزز را تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای جنابعالی صبر و خیرکثیر آرزومندیم پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
برادر عزیز جناب آقای صالحی ضمن عرض تسلیت از خداوند متعال برای ابوی گرامی علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای جنابعالی صبر و خیرکثیر آرزومندیم پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی
کرسی ترویجی «جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای» http://m.aparat.com/v/QTRa1
کرسی ترویجی تحلیل و بررسی شاخصه های فرهنگی جامعه منتظر در اندیشه مقام معظم رهبری http://m.aparat.com/v/WTnJp