eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
732 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الاسلام لک‌زایی: کرونا باعث تجدیدنظر در مفهوم امنیت شد نجف لک‌زایی گفت: با شروع کرونا دولت‌ها مجبورند در مفهوم امنیت تجدید نظر کنند و مقولات متعددی را در بحث امنیت وارد کنند. باید از امنیت دنیاگرایانه عبور کنیم و به امنیت متعالیه برسیم. به گزارش خبرگزاری مهر، نود و نهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع فلسفه سیاسی، موج سوم مطالعات امنیت و کرونا با ارائۀ حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم (ع) سه شنبه ۳۰ اردیبهشت برگزار شد. خلاصه مباحث مطرح شده به شرح زیر است: پس از شکل‌گیری و توجه به رشته روابط بین الملل در قرن ۲۰ و بعد از جنگ جهانی دوم، بحث امنیت مورد توجه قرار گرفت. بحث امنیت بدین خاطر مطرح شد تا از شکل گیری جنگ‌های جهانی جلوگیری کند. موج اول مطالعات امنیتی از بعد از جنگ جهانی دوّم به راه افتاد که نظریه‌های ایده آلیستی و رئالیستی در این باب مطرح شد. محور در امنیت در موج اول، امنیت نظامی است. از آنجا که امنیت جوامع و کشورها از ناحیه قدرت نظامی سایر کشورها مورد آسیب قرار می‌گرفت؛ مسابقات تسلیحاتی شکل می‌گیرد و این مسابقات تسلیحاتی تا چند دهه ادامه پیدا می‌کند و تمرکز کشورها بر گسترش ارتش و تسلیحات می‌شود. سپس اتفاقاتی می‌افتد که امنیت از تعریف محدود امنیت نظامی جدا و نظریه‌های جدید امنیت شکل می‌گیرد. بنابر این، موج اول امنیت محدود به امنیت نظامی است که در این مورد دو نظریه ایده آلیستی و رئالیستی شکل می‌گیرد. نظریه ایده آلیستی رویکرد صلح دارد و مرجع آن نهادهای بین المللی است و رویکرد رئالیستی رویکرد نظامی و تسلیحاتی است و مرجع امنیت دولت ملی است تا تهدیدات خود را از بین ببرند. اما شرایطی اتفاق می‌افتد که امنیت از این تعریف مضیّق خود (یعنی امنیت نظامی) خارج می‌شود و موج دوّم امنیت شکل می‌گیرد که معتقدند امنیت علاوه بر نظامی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و … باید وجود داشته باشد. اتفاق زیست محیطی در لندن در دهه ۱۹۶۰ بواسطه مه غلیظی که ایجاد شد و حدود ۱۵ هزار نفر را کشت و همچنین فروپاشی شوروی و مواردی از این دست باعث شد که موج دوم امنیت شکل گیرد و امنیت گستردگی بیشتری داشته باشد و شامل موارد دیگری نیز بشود. لذا بحث امنیت مواردی همچون امنیت زیستی، سیاسی، نرم، فرهنگی و غیره را در برگرفت. مکتب کپنهاک در موج دوّم در موج اول پیمان ورشو با محوریت شوروی و ناتو (سازمان آتلانتیک شمالی) با محوریت آمریکا شکل گرفت. با فروپاشی شوروی، پیمان ورشو نیز فرو پاشید، ولی ناتو در خودش انعطاف ایجاد کرد و در موج دوّم از بحث تهدیدات نظامی رویکرد خود را عوض کرد و فضای جدیدی مثل: اسلام هراسی، مباحث نرم، فرهنگی، حقوق بشر، تروریسم و غیره برای خود تعریف کرد. عملیات‌های بالکان در دهه ۹۰ و عملیات‌هایی که در ماجرای لیبی و آنچه که در حادثه ۱۱ سپتامبر انجام دادند باعث مشروعیتی برای ناتو در موج دوم امنیت شد. ناتو برای ماندگاری اش، طرح امنیّت موسّع را تعریف و پیگیری کرد. ادامه در پست بعدی👇👇👇
ناتو در موج دوم امنیت خطر عمده را در کشورهایی مطرح می‌کند که زمینه‌های خاصی مثل شکنندگی اقتصادی و … دارند و با بهانه‌هایی چون حقوق بشر و تروریسم، مسائل اقتصادی، گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، فعالیت‌های سیاسی و … و مباحث امنیت را تحت عنوان دفاع پیش دستانه، مطرح و پیگیری کردند. آنها بحث گسترش بازار آزاد، اصلاحات اقتصادی و سیاسی، حقوق بشر و حقوق فردی و غیره را مطرح کردند تا بتوانند برای خود نقش‌های جهانی تعریف کنند. ناتو در موج دوم، از یک سازمان در اختیار چند کشور محدود که در ابتدا وجود داشت، تبدیل به سازمانی جهانی و پلیس امنیت دنیا و بازوی امنیتی شورای امنیت می‌شود. ناتو گسترش دامنه امنیت جهانی برای خود تعریف کردند و همه اینها با طرح امنیت موسع و تغییر رویکرد ناتو صورت گرفته است. بنابراین ناتو از یک سازمان نظامی محدود به یک نهاد سیاسی امنیتی با کارکرد وسیع و جهانی تبدیل شد. ناتو در فضای جدید امنیتی پنج بُعد امنیتی را مطرح کرد که عبارتند از: بُعد اقتصادی؛ که بازار آزاد را مطرح کردند. بُعد سیاسی، که اندیشه لیبرالیستی و سکولاریستی را مطرح کردند و بر این اساس، اسلام سیاسی و گروه‌های مبارز را تهدید و در حکم جریان‌های تروریستی می‌دانستند. بُعد اجتماعی؛ مرجع آن هویت و به دنبال جهانی شدن هستند. بُعد نظامی؛ که مرجع آن دولت و امنیت کشورهاست. بُعد زیست محیطی؛ که مرجع آن تنوع زیستی و مشکلات زیست محیطی جهانی است. در موج سوّم امنیت با شروع کرونا نشان داد که هم امنیت مضیّق، که هدف را به سوی امنیت نظامی می‌برد، و هم امنیت موسع، که در همان ۵ بُعد حرکت می‌کند، همه ناقص هستند. لذا دولت‌ها مجبورند در مفهوم امنیت تجدید نظر کنند و مقولات متعددی را در بحث امنیت وارد کنند. با موج سوّم کشورهایی که زیر ساخت‌های اخلاقی به هم ریخته داشتند با مشکلات فراوانی مواجه شدند از غارت فروشگاه‌ها تا نارسایی در خدمات پزشکی و خدمات عمومی، امّا در کشور خودمان چون زیر ساخت‌های اخلاقی مثل ایثار، توجه به هم نوع، همگرایی و … وجود دارد، راحت با این مشکل کنار آمدند و راحت تر مدیریت صورت گرفت. در موج سوّم چاره‌ای نداریم و باید از امنیّت دنیاگرایانه عبور کنیم و به امنیت متعالی برسیم. در امنیت متعالی نیروی فریب، شهرت، شهوت، حقّه و … کنار گذاشته می‌شود و به مقوله ایمان و ارتباط با خدا و استعانت از خدا و همگرایی و … می‌رسند، و از این طریق هم خودشان به امنیّت می‌رسند و هم برای دیگران ایجاد امنیّت می‌کنند. در این مرحله با حفظ بهداشت و جنبه‌های فردی، امنیّت خانواده و جامعه را به وجود می‌آورند. لذا فلسفه سیاسی اسلامی و حکمت متعالیه ظرفیت خوبی دارد که موج جدید امنیت و یا همان موج سوم امنیت را شکل دهد، به وجود آورد و گسترش دهد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه اول جلسه دوم جلسه سوم ✅نشست علمی حکمرانی در قرآن(جلسه چهارم) ✅ ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی 🔶دبیر نشست:دکتر محتار شیخ حسینی 🕒زمان:سه شنبه 1399/2/9 مصادف با چهارم رمضان 1441 ه.ق 💠مکان: بیگ بلوباتن(فضای مجازی) ⬅️به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠https://eitaa.com/isca_seda/645
لینک باکس برنامه جرعه ای از ماه رمضان.pdf
352.3K
✅در ماه رمضان که به علت کرونا ویروس برخی از فعالیت های علمی همانند همایش ها و نشست های علمی متوقف شده بود پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی فعالیت های علمی خود را به صورت مجازی در فضاهای مختلف مجازی ادامه داد که یکی از این فعالیت ها برنامه جرعه ای از ماه رمضان است که این برنامه در 107 قسمت با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی فیلمبرداری شد و توسط روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در فضاهای مجازی منتشر شد، در ذیل لینک باکس این مجموعه گرانقدر در اختیار علاقه مندان خواهیم گذاشت ،خوشحال خواهیم شد انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در محضر قرآن کریم ⬅️موضوع: فرد و جامعه قرآنی 💠متن: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، اثر رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای ✍️ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی جلسه نوزدهم 🔳زمان: سه شنبه 1399/3/6 ساعت 12 ظهر الی 12:30 🌐https://eitaa.com/isca_seda/646 (فایل صوتی در ایتا) 🌐https://t.me/isca24/7504 فایل صوتی در تلگرام 🌐https://www.aparat.com/v/u1Ie4 فایل ویدیویی در آپارات 🌐https://youtu.be/Ae72cTCeroY فایل ویدیویی دریوتیوب
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅نشست علمی حکمرانی در قرآن(جلسه پنجم) ✅ ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی 🔶دبیر نشست:دکتر محتار شیخ حسینی 🕒زمان:چهارشنبه 1399/2/10 مصادف با پنجم رمضان 1441 ه.ق 💠مکان: بیگ بلوباتن(فضای مجازی) ⬅️به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠https://eitaa.com/isca_seda/649
✅عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی؛چه چیزی علی(ع) را «علی» کرده است؟ ✍️دکتر سیدعلیرضا واسعی: ویژگی تمایزبخش امام علی(ع) در شخصیت فردی و اجتماعی او چیست؟ به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی یادداشت کوتاهی ارائه نموده است که در ذیل آمده است: 🔷درباره امام، فراوان سخن گفته‌اند، به گونه‌ای که در وهله اول گمان نمی‌رود سخنی برای گفتن باقی باشد، اما واقعیت آن است که هم‌چنان می‌توان در باره‌اش گفت و باید گفت، به ویژه در دنیای امروز که بیش از هر زمان دیگری تشنه وجود والایی چون علی(ع) است. مهم‌ترین چیزی که جای گفتن دارد همین است که به راستی چه چیزی علی(ع) را «علی» کرده است؟ 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/521657
✅بازخوانی سیره اجتماعی امام حسن مجتبی(ع) در گفت‌وگو با دکتر محمد باغستانی؛اساس روابط اجتماعی حفظ کرامت انسانی است ⬅️دکتر محمد باغستانی در بیان ضرورت بررسی سیره اجتماعی ائمه(ع) گفت: بخش مهمی از منصب امامت به مباحث اجتماعی برمی‌گردد و هر یک از ائمه(ع) با مقام و منصبی که داشتند این مقام خود را در شرایط اجتماعی آشکار و ظاهر می‌کردند. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر محمد باغستانی، مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفت‌وگو با قدس، در بیان ضرورت بررسی سیره اجتماعی ائمه(ع) گفت: بخش مهمی از منصب امامت به مباحث اجتماعی برمی‌گردد و هر یک از ائمه(ع) با مقام و منصبی که داشتند این مقام خود را در شرایط اجتماعی آشکار و ظاهر می‌کردند. آن‌ها به عنوان شهروندان عادی از یک منظر و به عنوان امامانی که از طرف خداوند منصوب بودند پس از آغاز امامت و غدیر تا بعد، نسبت به پیروان خود و عموم مسلمانان رفتارهایی از خود بروز دادند که سبب شد سیره اجتماعی آن‌ها بازتاب داشته و از آن‌ها گزارش‌های متعددی در منابع تاریخی آمده باشد. 💠جزئیات در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/928965