eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
741 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
به روز غدیر خم از مقام لم یزلی / به کائنات ندا شد به صوت جلی که بعد احمد مرسل به کهتر و مهتر / امام و سرور و مولا علیست علی عید غدیر خم مبارک
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ظهور، هدف غدیر برای آمیختگی دین و سیاست را محقق می‌کند/ تهجد شبانه‌روز، بدون ولایت ارزش ندارد حجت‌الاسلام سلیمیان گفت: برخلاف آنچه بعد از غدیر رخ داد، در عصر ظهور به دلیل آنکه بیعت کنندگان، اولیاءالله هستند هرگز به این بیعت و میثاق پشت پا نمی‌زنند. با ظهور هدف غدیر یعنی درهم آمیختن دیانت و سیاست محقق می‌شود. https://b2n.ir/880778
🎙رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف بیان کرد: ✳️روند حمایت از صنایع فرهنگی و قرآنی شتاب گیرد 🔗 متن این گفتگو در لینک زیر↙️ 🌐https://b2n.ir/519144
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ظهور، هدف غدیر برای آمیختگی دین و سیاست را محقق می‌کند/ تهجد شبانه‌روز، بدون ولایت ارزش ندارد حجت‌الاسلام سلیمیان گفت: برخلاف آنچه بعد از غدیر رخ داد، در عصر ظهور به دلیل آنکه بیعت کنندگان، اولیاءالله هستند هرگز به این بیعت و میثاق پشت پا نمی‌زنند. با ظهور هدف غدیر یعنی درهم آمیختن دیانت و سیاست محقق می‌شود. https://b2n.ir/880778
به روز غدیر خم از مقام لم یزلی / به کائنات ندا شد به صوت جلی که بعد احمد مرسل به کهتر و مهتر / امام و سرور و مولا علیست علی عید غدیر خم مبارک
🔹حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در گفت ‌وگو با رسا:آمریکا دچار بحران هویت و در آستانه سقوط است ✍️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: هر کشوری خواهان پیشرفت است، باید قوای نظامی آمریکا را از کشور خود اخراج کند و جلوی دخالت‎های این کشور را در امور داخلی خود بگیرد. اشاره: حضور فسادانگیز آمریکایی‌ها در منطقه‌ غرب آسیا یکی از محورهای مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدارهای دیپلماتیک و بین‌المللی و پیام حج ایشان بوده است؛ به ویژه پس از ترور سردار سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی، برخی این جنایت را شروع یک جنگ تمام‌عیار بین ایران و ایالات متحده آمریکا دانستند؛ در همین زمینه خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گفت‎وگوی تفصیلی با حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی داشته است که تقدیم خوانندگان می‎شود. 💠 جزئیات خبر 👇👇👇 🌐https://b2n.ir/916642
✅آیت‌الله شهید بهشتی انسان معاصر را مبتلا به انحطاط امنیتی می‌داند که ریشه این انحطاط در استکبار، برتری‌طلبی و تفوق‌طلبی است .این انحطاط امنیتی معلول دور‌شدن از قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام است. ✍️از اهداف اصلی ایشان در طرح این مباحث دستیابی انسان و جامعه انسانی به امنیت حقیقی است که ناظر به بقای ابدی انسان است. به همین دلیل گستره مباحث امنیتی در آثار ایشان بسیار وسیع بوده و فلسفه امنیت، فقه امنیت، مدیریت مسائل امنیتی، اخلاق امنیت، مباحث امنیتی در قرآن و نگاه عرفانی به امنیت را شامل می‌شود. آیت‌الله بهشتی با توجه به آیات قرآن معتقد است انسان‌هایی که از دستورهای انبیای الهی اطاعت می‌کنند و از ظلم دست بر می‌دارند، از امنیت برخوردارند . ایشان در این زمینه به آیه 213 بقره اشاره کرده که می‌فرماید: کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ فَهَدَی اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ یَهْدِی مَن یَشَاء إِلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیم : مردم امتی یگانه بودند. پس خداوند پیامبران را نویدآور و بیم دهنده برانگیخت و با آنان کتاب [ خود ] را بحق فرو فرستاد تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند، داوری کند و جز کسانی که [ کتاب ] به آنان داده شد، پس از آنکه دلایل روشن برای آنان آمد، به خاطر ستم [ و حسدی ] که میانشان بود، [ هیچ‌کس ] در آن اختلاف نکرد. پس خداوند آنان را که ایمان آورده بودند، به توفیق خویش به حقیقت آنچه که در آن اختلاف داشتند، هدایت کرد و خدا هر که را بخواهد، به راه راست هدایت می کند. 🔶در فصل حاضر، این ادعا به آزمون گذاشته می‌شود که به تبع مکتب فلسفی آیت‌الله بهشتی، نگرش ایشان به امنیت نگرش امنیتی متعالیه است. در دیدگاه آیت‌الله شهید بهشتی امنیت هم بعد سلبی دارد و هم بعد ایجابی؛ به لحاظ سلبی با نفی تهدیدات تعریف می‌شود. ابعاد سلبی امنیت سطوح مختلفی دارد. این سطوح از درون فرد شروع می‌شود و به سطح اجتماع کشیده می‌شود و بعد ایجابی نیز چنین است. هر یک از ابعاد سلبی و ایجابی ابعاد باطنی و ظاهری دارد. از نظر ایشان، امنیت روحی که از طریق سازندگی روحی ایجاد می‌شود، مقدم بر همه امنیت‌هاست. ابزار تأمین 🔹امنیت مذکور این است که هر انسانی با شیطان باطنی خود جهاد کند. این جهاد منشأ همه جهادهایی است که مولّد سطوح و لایه‌های امنیتی بعدی واقع می شود. انسان تا خودسازی نکند، نمی‌تواند دیگران را بسازد و تا همه ساخته نشوند، کشور ساخته نمی‌شود؛ ازاین‌رو شهید بهشتی معتقد است عالی ترین نمونه جامعه، جامعه ای است که بر مبنای هدف، ایده، مکتب و ایدئولوژی مشترک به وجود آمده باشد. تجمعاتی که بر مبنای ایدئولوژیک استوار است، دنیا را تکان می دهد و به جلو می برد. 🔶این تجمعات انسانی خواص بسیاری دارند که یکی از خواصش این است که فروپاشی آنها بسیار دشوار و مشکل است؛ برای مثال مسلمانان در جنگ احد شکست سختی خوردند یا در صلح حدیبیه ضربه روحی شدیدی بر مسلمان ها وارد شد و در غزوه مؤته که بعد از صلح حدیبیه است، ضربه سنگینی وارد آمد؛ اما این مشکلات نه‌تنها لطمه ای بر پیکر نهضت اسلام و جامعه اسلامی وارد نیاورد، بلکه پیغمبر اسلام از این حوادث بهترین نتیجه‌ها را برای پیشرفت نهضت اسلام گرفتند. درواقع در یک جامعه، ایدئولوژی و رهبری صحیح که بر تفوق واقعی استوار باشد، بسیار مهم است؛ بنابراین عامل اصلی تقویت امنیت ملی و جلوگیری از فروپاشی آن مکتب و پایبندی افراد به آن است . ⬅️بر گرفته از کتاب امنیت متعالیه استاد نجف لک زایی ص 275-273 📒مطالعه متن کامل اثر در کتابخوان پژوهان 🌐http://pajoohaan.ir/document/4880
🔴همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» 🗓زمان برگزاری: ۲۹ شهریور تا ۳ مهر ۹۹ 🗓برگزاری پنل های تخصصی: ۲۹ شهریور تا ۲ مهر ⏰هر روز از ساعت ۹ الی ۱۳ 🏢نحوه شرکت در همایش: ثبت نام و شرکت، تنها از طریق فضای مجازی به آدرس http://dte.bz/reg 🌐پایگاه اطلاع رسای همایش: http://moghavemat.isca.ac.ir/fa 👨‍🏫 لیست پنل های تخصصی بزودی از طریق همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد.
💠عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛ نگاهی بر مهم‌ترین آسیب‌های عرصه پژوهش ✅حجت الاسلام ذاکری بر لزوم ساماندهی پژوهش‌های حوزوی تاکید کرد و گفت: نیاز است مرکزی پژوهش‌های حوزوی را ساماندهی کند تا از بروز تکرار در پژوهش‌ها جلوگیری به‌عمل آورد. حجت الاسلام علی اکبر ذاکری عضو هیأت علمی و مدیر گروه سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به نقد و ارزیابی وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه پرداخت و گفت: در مجموع وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه رو به پیشرفت است. 🔶وی یکی از مشکلات عرصه پژوهش را پژوهش های تکراری عنوان کرد و اظهار کرد: نیاز است مرکزی تاسیس شود تا موضوعات و تحقیقات را ساماندهی کند و از تکرار پژوهش در موضوعات جلوگیری کند. پژوهش های تکراری سبب هدر رفت منابع مالی و زمانی پژوهشگران است. مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دومین مشکل در این عرصه را نبود راهنما در روند پژوهش ها بیان کرد و افزود: از ظرفیت اساتید مجرب در این امر استفاده شود تا نتایج فقط گردآوری از تحقیقات دیگران نباشد. وی آخرین مشکل در عرصه پژوهش را عدم انتشار پژوهش ها برشمرد و گفت: امروزه تحقیقات بسیاری انجام می شود اما منتشر نمی شود. نیاز است ارگان های ذی صلاح جدیت لازم به خرج دهند و تحقیقات ارزشمند را منتشر کنند. 🔹پژوهشگر حوزه علمیه قم نیمی از تحقیقات و پژوهش های حوزوی را غیرکاربردی خواند و بیان کرد: برخی از پژوهش ها ممکن است ارتباط مستیقم با جامعه نداشته باشد و فقط جنبه تاریخچه ای دارد، برخی نیز به علت طولانی بودن روند تحقیقات سبب می شود زمانی به پایان برسد که دیگر آن موضوع دغدغه جامعه نباشد. وی در پایان به امتیازات هر یک از پژوهش های حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در پژوهش های حوزوی مطالب و موضوعات به صورت عمیق از منابع بررسی می شود و دارای بینه و محققانه است. پژوهش های دانشگاهی توجه شان به مسائل اجتاعی و بین المللی بیشتر می باشد 🌐https://eitaa.com/isca24/7653
✅عضو هيأت علمي گروه هنر و تمدن اسلامي پژوهشكده اسلام تمدني؛مذهب علیه مذهب؛ نگاهی به تجویز عزاداری در ایام کرونایی 🔹به گزارش روابط عمومي پژوهشكده اسلام تمدني، دكتر سيدعليرضا واسعي در يادداشتي درباره عزاداري در ايام كرونا آورده است: وقتی به بهانه برگزاری مراسم مذهبی، جان عده‌ای به خطر بیفتد، مذهب حقیقی قربانی می‌شود! ✍️در سالیان اخیر، شکلی از مذهب تشیع رجحان یافت که با آن چه در گذشته، به ویژه در سال‌های آغازین انقلاب ایران وجود داشت، به شدت متفاوت و حتی در تعارض و چالش است. مذهب عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی، ایثارگری، رواداری، تعاون و همیاری، زهد و فروتنی و در یک کلمه مذهب معرفت‌محور نسبی که عالمان حقیقت‌اندیش در بستر مراسم عزا و مجالس سوگواری عهده‌دار تبیین و اشاعه آن بودند، آهسته آهسته جای خود را به مذهب مناسکی، خودحق‌پندارنه، تفاخری و شعارمحور، تقدیری و تسلیمی، اکتساب قدرت و انتفاع مکنت و در یک کلمه مذهب مناسک‌محور داد که تریبون‌داران کم‌مایه و صحنه‌گردانان کم‌اندیش به ترویج و تبلیغ آن روی دارند، تا جایی که سخن از مذهب معرفتی در کنار آن، نه تنها آسان نیست که تاوان سختی به دنبال خواهد داشت. 🔹در تشیع اولی، انسان و انسانیت در کانون همه فعالیت‌ها و آیین‌ها قرار دارد و اساسا آن چه محرک پیروان آن است، رهایی آدمیان از پلشتی‌های فردی و نابسامانی‌های اجتماعی در پرتو زندگی متعالی است که با بهره‌گیری از اکسیر معنوی عاشورا و کربلا استحکام می‌یابد، چیزی که در مذهب دوم کمتر به آن اندیشه می‌شود، با همه این‌ها قدرت مذهب دوم که به حکم ضرورت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر روز فزونی می‌یابد، همچون سونامی بزرگی همه را با خود همراه ساخته و راهی برای توقف و تامل باز نمی‌گذارد و در این مسیر حتی متعهدان به ارزش‌های اصیل شیعی نیز توان مقابله با آن را نمی‌یابند. پیروان این مذهب که البته با استفاده از تعابیر عاطفی ارزشی، همه اعتبار، شهرت و بیش از همه منافع خود را در هر چه گسترده‌ترسازی آیین‌های صوری و مراسم و مناسک ظاهری می‌بینند، از هر راهی برای توسعه آن پیش بهره می‌برند، حتی اگر به قربانی شدن انسان‌هایی کشیده شود. 💠نگاهی به کشتگان بعضی از مراسم مذهبی و آیین‌های دینی در سال‌های اخیر، گواه روشنی برای این مدعاست، اما آن چه بیش از هر چیزی مایه شگفتی و انتقاد است، دستور جناب آقای روحانی به برگزاری عزاداری محرم به صورت باشکوه، آن هم در مناطق قرمز و هشدار کرونایی است که به ظاهر برآمده از فشارهای پنهان و آشکار دسته دوم است که بی محابا بر همه پروتکل‌های پذیرفته شده و مورد تایید نظام می‌تازند، اما هرگز چنین فشاری، از مسئولیت جناب ایشان به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مبارزه با کرونا که نمی‌کاهد. 🔹مدیریت و تدابیر به کار گرفته شده در موج اول کرونایی که تمجید و تقدیر بالاترین مقام‌های نظام و اقشار مختلف را به دنبال داشت، در دوره جدید و متاثر از هژمونی مذهب دوم، دچار نابسامانی مدیریتی و تصمیم‌های نادرست گردیده و هراسی در دل‌ها پدید آورده است. 🌐https://eitaa.com/isca24/7655
✅يادداشتي از مجتبي فاني رئيس اداره امور پژوهشي پژوهشكده اسلام تمدني؛ آیین حج، آئينه تمام نماي بندگي 🔹به گزارش روابط عمومي پژوهشكده اسلام تمدني، مجتبي فاني رئيس اداره امور پژوهشي پژوهشكده اسلام تمدني به مناسب شروع ماه ذي الحجه يادداشتي با عنوان «آیین حج؛ آئينه تمام نماي بندگي» ارائه نموده كه در ذيل آمده است: در هر جامعه اي با توجه به دين و تفكر غالب بر آن جامعه، مي توان تعاريفي در مورد انسان و نيازهاي مربوط به دست آورد. در آموزه های دینی ما نيز انسان موجودي است كه فطرتش خداجو و خداخواه است.(1) مهمترين هدف زندگي اش عبادت خداي يگانه است(2) و حج گزاري يكي از اركان پنج گانه دين اوست(3) كه ساير عبادات را نيز كمابيش در خود جاي داده است.(4) و از طرفي در روايات آمده كه حج گزاردن از بهترين مصاديق بندگي است. (5) و اينكه گفته شده اگر مكه از حج گزار خالي شود، امت مسلمان هلاك مي گردند.(6) مي توان گفت منظور جدائي از بندگي است و آيا چه نابودي بدتر و دردناكتر از دين گريزي و كفران نعمات و در نتيجه فقدان معنويت در جامعه، مي شناسيد؟ 🔶براي اولين بار، اولين انسان ها حضرت آدم(ع) و حوا اولين حاجيان تاريخ لقب گرفتند. بعد از آن حجرالاسود در كوه ابوقبيس بود تا در جريان عذاب قوم نوح و فراگرفتن آب بر روي كره زمين، تنها جايي باشد كه زير آب نرود و حتي در همان حال، حضرت نوح (ع) سوار بر كشتي به طواف خانه خدا بپردازد و عبادت كند.(7) 💠جزئیات خبر 🌐https://b2n.ir/888116
✅امام کاظم علیه السلام: تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة، وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا، و فَضلُ الفَقیه علی العابد کَفَضلِ الشمسِ علی الکواکب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً ✍️در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقام‌های والا و مراتب شکوهمند در امور دین ودنیاست؛ و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب، و کسی که در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد بحار الانوار ج 78ص 321 http://lib.eshia.ir/11008/78/321
✅به مناسبت ولادت اامم امیرالمونین امام علی علیه السلام مقالات، شماره 85 - بهار 98 - مجله علوم سیاسی باز نشر می شود. 1️⃣ ظرفیت‌های معنویت‌گرایی علوی در تحقق عدالت اجتماعی/احمد واعظی http://psq.bou.ac.ir/article_67394_73ca326d081bf5e58240acdfe316fa60.pdf 2️⃣ پیوستگی عدالت و اعتدال در اخلاق سیاسی اسلامی با تاکید بر سیره‌ی علوی/ سید کاظم سیدباقری؛ محمود مختاربند http://psq.bou.ac.ir/article_67400_d66b4a1c5593992e6f3c340204dc1c29.pdf 3️⃣ عدالت فرهنگی؛ عنصر مقوم حکومت علوی/عماد افروغ؛ احمد اولیایی 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67401_673257a3216465777e707001b4ebca3d.pdf 4️⃣ رفتارشناسی حاکم در نامه‌ی امام علی(ع) به مالک اشتر (تحلیل متنی گزاره‌های رفتاری با روش تحلیل محتوا) 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67420_a81c5f146a02b2d6c666651f6ea611b1.pdf 5️⃣ جوان‌گرایی در حکومت امام علی(ع)/حمیدرضا مطهری؛ محمد جواد پردل 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67421_e40b28afb70f72d3790b7fae912a40d1.pdf 6️⃣ سبک‌شناسی مواجهه‌ی امام علی(ع) با گسست‌های فعال اجتماعی/امیر محسن عرفان 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67422_c026ba0a4a29887611ae0e8d0bb57635.pdf 7️⃣ علل مهار گریختگی قدرت سیاسی و سازوکارهای کنترل آن از دیدگاه امام علی(ع)/سید حسین فلاح زاده 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67423_b387c6b0e3de88f0b0a5456290dddcd6.pdf 8️⃣ مفهوم‌شناسی عدالت و الزامات اجرایی‌شدن آن براساس سیره‌ی علوی/سید علی اصغر میرخلیلی 💠http://psq.bou.ac.ir/article_67424_b6c760d6b14f3be62525197723e94804.pdf 🔷کانال رسمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐https://eitaa.com/isca24/7014
کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع) جلد اول را در کتابخوان پژوهان ببینید. https://pajoohaan.ir/document/774
کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم(ع) جلد دوم را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/775
✅برگی از کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام 🔶تهیه کننده:انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه ✅فساد و اختناق سیاسی دوران امام کاظم(ع) علاوه بر فساد سیاسی حاکمان عباسی، اختناق شدیدی هم علیه آن حضرت و طرف‌داران اهل‌بیت: اعمال می‌شد. عباسیان خلافت خود را به عنوان یک حق مشروع مطرح کرده و چنین جا انداخته بودند که جانشینی پیامبر اکرم(ص) از طریق عباس عموی آن حضرت به ارث به ایشان رسیده است. 🔷حاکمان این خاندان، بدون در نظر گرفتن آرای مسلمانان، این منصب الهی را که هیچ بهره‌ای در آن نداشتند، به یک‌دیگر وامی‌گذاشتند و از سپردن آن به صاحبان حقیقی خلافت که به فرمان خداوند و تعیین رسول خدا(ص) برگزیده شده بودند، سرباز می‌زدند. 💠حاکمان عباسی، همه چیز را زیر سلطه خود می­خواستند؛ از همین‌رو، منصب قضاوت و قاضیان را تسلیم خویش کرده، دین را به عنوان پوششی برای فریب مردم به کار گرفتند. آنان با همین ابزار، میان مردم چنین ترویج کردند که حاکمان برگزیده خداوند هستند و مردم مجاز نیستند از این خاندان انتقاد و حساب‌رسی کنند. از طرف دیگر، عباسیان اوضاع سختی را برای علویان به ویژه امام کاظم(ع) رقم زدند. ❎هارون که به ارتباط عمیق و ریشه‌دار میان امام کاظم(ع) و مسلمانان پی برده بود و می‌دید پایگاه مردمی روز به روز توسعه می­یابد و اگر امام زنده بماند، بی‌شک مسلمانان به مقایسه میان روش رفتاری امام کاظم و هارون پرداخته، شیوه درست را از شیوه انحرافی باز خواهند شناخت، به این نتیجه رسید در صورتی که امام کاظم(ع) آزادانه به فعالیت خود ادامه دهند، وجودشان خطر بزرگی برای دستگاه خلافت خواهد بود . ♈️ به همین دلیل، در صدد برنامه‌ریزی برای زندانی کردن حضرت و کنترل فعالیت‌ها و پیش‌گیری از تأثیرگذاری ایشان بر مسلمانان برآمد. 🔷از دیگر سو، رویارویی‌های مکرر امام کاظم(ع) با هارون و خرده‌گیری حضرت برای کسی چون هارون سخت دشوار بود و امکان نداشت تا در برابر امام و موضع گیری‌های ایشان خاموش بماند. امام کاظم(ع) نیز در موقعیتی قرار داشتند که خاموش ماندن در برابر اقدام‌های تجاوزگرانه هارون علیه امت اسلامی و شریعت و سنت پیامبر اکرم(ص) را ناروا و بی‌جا می‌دیدند. ✅ این رویارویی، در موضع‌گیری‌های متعددی رخ نمود که بر هارون بسیار سنگین و ناگوار می‌آمد. برای مثال، هارون به امام کاظم(ع) عرض کرد: «ای ابوالحسن، حدود فدک را بازگو تا آن را به تو مسترد کنم.» ♈️امام فرمودند: «آن را به طور کامل و با همان حدود باز پس می‌گیرم.» آن گاه چهار حد آن را از عدن تا سمرقند و افریقیه و کناره دریا تا نواحی خزر و آسیای صغیر ذکر کردند. 🔷امام کاظم(ع) با این بیان، روشن کردند که فدک در واقع همان خلافت و وصایت غصب‌شده پیامبر(ص) است. از همین جا بود که هارون تصمیم به کشتن حضرت گرفت.[۳۹۳] زمانی که هارون وارد حرم پیامبر(ص) شد، رو به قبر رسول خدا(ص) کرده، عرض کرد: «سلام بر تو ای رسول خدا، ای عموزاده!» امام کاظم(ع) در حضور او خطاب به جد بزرگوارشان چنین سلام دادند: «سلام بر تو ای پدر.» هارون که در تنگنای سیاسی و روحی قرار گرفته بود، ناچار زبان به اعتراف گشوده، گفت: «افتخار همین است و بس.» 💠اما این برخورد امام کاظم(ع) کینه‌ای را در دل او پدید آورد تا این که در سال ۱۶۹قمری، هارون امام را احضار کرده است 🔶ادامه از کتابخوان پژوهان مطالعه کنید. ❎http://pajoohaan.ir/document/775
✅گفت وگوی « روزنامه فرهیختگان» با دکتر حبیب الله بابایی :جامعه علمی ما نسبت به فهرست‌ نیازهای خودی، آگاهی ندارد ✍️حجه الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی در مصاحبه ای با روزنامه فرهیختگان سیر شکل گیری پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ،زمینه ها و دستاوردها را به تفضیل توضیح داده اند. به‌مناسبت ارتقای مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی به «پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی» با حجه‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله بابایی در باب سیر شکل‌گیری آن و ایده و نظریه پشتیبان این پژوهشکده گفت‌وگو کرده‌ایم. پیش از این نیز با حجه‌الاسلام شمس‌الله مریجی در باب دانشگاه باقرالعلوم و با حجه‌الاسلام‌والمسلمین نجف لک‌زایی درباب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مصاحبه‌هایی صورت داده بودیم و مصاحبه‌ای انتقادی از دکتر سیدجواد میری راجع‌به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، آخرین نمونه از آن گفت‌وگوها بود. یکی از مسائل اصلی در نهادهای علوم‌انسانی، خصوصا آنها که محل جمع علوم‌انسانی و علوم‌اسلامی هستند، آن است که «جایگاه دانش مورد پژوهش و آموزش‌شان در میان سایر علوم کجاست؟» و «ایده راهنما و مبنای تاسیس و تشکیل چنین نهادهایی چیست؟» به این معنی که با مسائل و مشکلات مورد ابتلای ما و نیز سازمان دانش‌های موجود، چه ربطی برقرار می‌کند. نیز باید پرسید که اگر آن ایده دوام یافته، تا چه حد به مقصود نائل آمده است. طبعا سوالاتی فرعی مانند روند مراودات علمی و عملی میان این نهادها با نهادهای دیگر نیز می‌تواند ذیل این بحث مطرح شود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با رئیس «پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی» را از نظر می‌گذرانید. 🔶ابتدا قدری در باب سیر شکل‌گیری پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در دفتر تبلیغات اسلامی توضیح بفرمایید. تاکنون چه پروژه‌هایی انجام شده یا در دست اقدام است؟ اخیرا مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی با شکل‌گیری گروه جدید «عدالت اجتماعی» و تایید هیات‎امنای دفتر تبلیغات اسلامی به «پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی» ارتقا یافت. مطالعات تمدنی در دفتر تبلیغات در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سال ۱۳۸۳ با تدبیر ریاست محترم وقت پژوهشگاه حجه‌الاسلام والمسلمین آقای محمدتقی سبحانی آغاز شد. ایشان همزمان با شروع کار خود در پژوهشگاه دو هسته مطالعاتی و پژوهشی را آغاز کردند که هم‌اکنون هردوی آنها تبدیل به پژوهشکده شده است: 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/606853
🔹امام کاظم(ع) و سازمان وکالت ✍️سازمان وکالت، به تشکیلاتی اطلاق می‌شود که امامان شیعه برای انجام دادن یک سلسله وظایف خاص در میان شیعیان از عصر امام صادق(ع) به بعد پدید آوردند. در نیمه دوم دوران حضور ائمه یعنی از عصر امام صادق(ع) بدین‌سو، امامان معصوم که پس از حادثه خونبار کربلا کم‌تر به آنان توجه می‌شد با عملکرد مدبرانه خود، شیعه را در مسیر رشد و ترقی قرار دادند، به گونه‌ای که با وجود فشارهای فزاینده اموی و عباسی بر شیعیان و امامان معصوم، نهال نوپای تشیع به درختی تناور تبدیل شد. یکی از مهم‌ترین ابزار معصومان در این راه، بهره‌گیری از وکلا و نمایندگان در مناطق مختلف به ویژه نواحی شیعه‌نشین بود؛ نمایندگانی که به‏طور سازمان­یافته و نظام‏مند در پی دست‌یابی به هدفی مشترک بودند. 🔶این سازمان که به ظاهر برای جمع‏آوری و تحویل وجوه شرعی هم‌چون خمس، زکات، نذرها و همین‏طور هدایای شیعیان به ائمه فعالیت می‌کرد، وظایف دیگری مانند ارتباط میان امام و شیعیان، ارسال نامه و درخواست‏های شیعیان به محضر امام و بازگرداندن پاسخ آن‌ها، تبیین مسائل علمی و راهنمایی شیعیان و رفع اختلافات و منازعات آنان را بر عهده داشت. امام معصوم در رأس این سازمان و وکیلان نواحی مختلف در بدنه آن قرار داشتند. امام کاظم(ع) برای تقویت و نهادینه‌سازی سازمان وکالت و بهره‌برداری بیش‌تر و بهتر از آن، ضمن معرفی وکیلان خود در نواحی مختلف، شیعیان را به آن‌ها ارجاع می‌دادند. ⬅️ارتباط وکلا با امام کاظم(ع) به گونه‌های مختلفی صورت می‌گرفت. این ارتباط، اگر خطری امام و شیعیان را تهدید نمی‌کرد، به صورت مستقیم بود؛ چنان که برخی خراسانیان که به قصد تحویل اموال شرعی و نامه‌های شیعیان آن سامان، به مدینه رفته بودند، پس از اطلاع از شهادت امام صادق(ع) ، با امام کاظم(ع) دیدار کردند و آنچه را همراه آورده بودند، به آن حضرت تحویل دادند.[114] اما در صورتی که خطری متوجه شیعیان و وکیلان بود، این ارتباط از طریق مکاتبه و فرستادن پیک صورت می‌گرفت. این شیوه ارتباط، یکی از راهکارهای امام کاظم(ع) برای حفظ شیعیان و تأمین امنیت وکیلان در فضای رعب‌آلود عصر عباسیان بود؛ چنان‌که حضرت با فرستاده‌های علی بن یقطین در خارج مدینه دیدار نمودند و پس از گرفتن اموال و نامه‌ها، آنان را از ورود به مدینه منع فرمودند. امام کاظم(ع) در این جهت، از قبول مستقیم اموال از شیعیان پرهیز می‌کردند و آنان را به وکلا ارجاع می‌دادند. این روش در دوران زندانی بودن امام کاربرد فراوانی داشت و آن حضرت بدین وسیله با شیعیان و وکلا در تماس بودند.[115] وکلای حضرت در مناطق مختلف مثل کوفه،[116] بغداد،[117] مدینه،[118] مصر[119] و اهواز[120] حضور داشتند. 💠بر گرفته از کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام کاظم علیه السلام جلد اول ص114-113 مقاله امام کاظم از ولادت تا شهادت دکتر حمیدرضا مطهری ⬅️ برای دریافت نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید. 🌐http://pajoohaan.ir/document/774