eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
886 ویدیو
230 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پیش نشست های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها 🔶جنبش های معنوی و کووید 19 ✍️ارائه دهنده: دکتر هادی وکیلی ⏰زمان : دوشنبه 1399/5/27 ساعت ۱۱ الی ۱۳ 💠چالش مقایسه پذیری معنویت های نوپديد ومعنویت اسلامی ✍️ارائه دهنده: دکتر بهزاد حمیدیه ⏰زمان: سه شنبه 1399/5/28 ساعت 15 الی 17 🔶جریان شناسی تحلیلی معنویت پژوهی در ایران ✍️ارائه دهنده: دکتر وحید سهرابی فر ⏰زمان: چهارشنبه 1399/5/29 ساعت 11 الی 13 🔶مطالعات معنویت های نوظهور: سه موج مطالعاتی ✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکر نژاد ⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/30 ساعت 11 الی 13 🌐لینک شرکت در جلسه https://engage2.shatel.com/b/nct-reh-wfh
برنامه دستخط با حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم http://m.aparat.com/v/inxWb
7.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅معرفی کتاب امنیت متعالیه تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین استاد نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه و فرهنگ اسلامی
✅ارسال ۱۸۰ چکیده مقاله به همایش «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» 🔶دبیر اجرایی همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» از ارسال ۱۸۰ چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد. ✍️سومین نشست شورای گروه فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع «بررسی وضعیت موجود همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی این پژوهشگاه برگزار و مهم‌ترین محورهای مربوط به این همایش بررسی شد. 🔹در این نشست، عیسی بابامیر «دبیر اجرایی همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»، به بیان گزارشی از وضعیت و روند فعلی این همایش پرداخت و اظهار کرد: تاکنون ۱۲۵ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است که بسیاری از آنها ارزیابی شده و برخی دیگر نیز در حال ارزیابی‌های علمی هستند. وی گفت: تاکنون ۱۸۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» رسیده که از این میان، ۱۳۰ چکیده پذیرفته شده است؛ در این مدت، ۱۱ مقاله سفارشی نیز در دبیرخانه همایش پذیرش و نهایی شده است. ⬅️در این نشست، همچنین در خصوص چکیده‌ها، مقالات و برنامه‌های همایش به زبان انگلیسی و عربی نیز تصمیم‌گیری شد و مقرر گردید که با تقویت بخش انگلیسی این همایش، نسبت به جذب مقاله و پژوهشگران خارجی، اقدامات بیشتری صورت گیرد. ◀️همچنین، در این نشست در خصوص مقالات برتر پذیرفته شده در دبیرخانه همایش نیز تصمیم‌گیری و مقرر گردید که افزون بر شماره تابستان فصلنامه علمی - پژوهشی «نقد و نظر» که نهایی شده است، ۷ مقاله برتر نیز برای شماره زمستان در سامانه این فصلنامه بارگذاری گردد. 🌐https://eitaa.com/isca24/7675
✅حجت‌الاسلام , و المسلمین سبحانی تبیین کرد:آفات بی‌توجهی حوزه به مطالعات تاریخی ✍️رئیس مرکز تخصصی امامت حوزه با بیان اینکه شهید صدر عمیق‌ترین مباحث امامت را در ظاهر تاریخی بیان کرده است، گفت: در تاریخ تفکر شیعه، دو رویکرد عمده امامت‌پژوهی تطبیقی و مطالعات درون‌متنی و امام‌شناسی تبیینی وجود داشته است، اما شهید صدر معتقد است خط مطالعات تاریخی امامت باید در کنار دو رویکرد دیگر گشوده شود تا از درون مستندات تاریخی واقعیت رسالت و حیات پیامبر(ص) امامت را اثبات کرد. 🔶به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا به نقل از خبرگزاری ایکنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روز ، ۱۲ مردادماه، در نشست علمی «مبانی، رویکردها و نوآوری‌های کلامی شهید صدر» که در این بنیاد برگزار شد، گفت: شهید صدر از نوادر دوران معاصر است که حتی اندیشه‌های او در حوزه علمیه آن چنان که باید مورد اهتمام نیست. ایشان در آستانه بلوغ علمی به دست رژیم سفاک بعثی به شهادت رسیدند؛ بنده تردید ندارم اگر ایشان سال‌هایی می‌ماند و اندیشه می‌کرد و می‌نوشت امروز میراث گرانسنگ بیشتری در اختیار داشتیم. 🔹سبحانی افزود: آغاز حرکت علمی او مواجهه با اندیشه و مکاتب رقیب است؛ ما بیشتر شهید صدرِ فقهی و اصولی را دیده‌ایم، ولی همه آثار اصلی ایشان ناظر به یک دغدغه و مسئله و بنیاد فکری در زمانه خود او بود. او در جریان مارکسیسم که بیشترین تلفات را از بدنه جوان شیعه گرفت و فاجعه بزرگ تاریخی است، ولی شهید صدر با فلسفتنا و اقتصادنا در برابر این جریان ایستاد. بدنه اصلی حزب بعث عمدتاً شیعه بودند و جریان تشیع در لبنان با وجود اندیشه مارکسیسم، نسل بزرگی از جوانان شیعه را جلب کرد که باید در جای خود بررسی شود. همان طور که در ایران هم تلفات زیادی در میان جوانان سالم، پاک و باهوش از ما گرفت. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/365575
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی| گونه شناسی کنشگری طلاب در شبکه های اجتماعی اینستاگرام ✍️ارائه دهنده دکتر سید محمد کاظمی قهفرخی 📒ناقدان: دکتر سید حسین شرف الدين و دکتر محمد صادق نصراللهی 🔶 دبیرعلمی: دکتر مهدی مولائی آرانی ⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/23 ساعت 10:30 تا 13 🔹 مکان: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ومرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/7679
هدایت شده از کتابشناخت
✅برگی از کتاب در آمدی بر نظریه اندیشه سیاسی امام موسی صدر| دکتر شریف لک زایی ✍️از نظر صدر وجود رگه‌هایی از عصمت برای حاکم ضروری است؛ زیرا در غیر این صورت انسانی که خود را بی‌نیاز ببیند، امکان و احتمال طغیان در او وجود دارد: آدمی موجودی است که از پیرامون خود متأثر می‌شود و هر آنچه جسمش را احاطه کرده است، در روان او اثر دارد و همه حالت‌های روانی او در جسمش بازتاب دارد و هر عملی که از او سر می‌زند، در عقل و قلب او انعکاس دارد. 🔶انسان معتدل در حالت مشخصی به سر می‌برد؛ اما هنگامی که از مال و جاه و علم احساس بی‌نیازی کرد، نافرمانی می‌کند؛ مگر اینکه درست‌کردار باشد. ... اگر جاه و مال و بزرگی به دست آورد، خود را گم می‌کند، مگر آنکه ایمان و تدیّنش قوی باشد. 🔹به همین سبب است که ما عصمت را یا پیوند با عصمت را درباره حاکم و خلیفه شرط می‌دانیم؛ زیرا که ما انسان‌های عادی می‌توانیم درجه‌ای از ایمان داشته باشیم و دین و ایمان خود را حفظ کنیم؛ اما اگر به قدرت برسیم، کارهایمان به صورت بیشتر و عمیق‌تری بر مردم بازتاب دارد. به‌طورطبیعی وقتی انسان فرمان‌روایی و قدرت دارد، خود را گم می‌کند؛ ازاین‌رو خطر انحراف در نزد جوان بیشتر از غیرجوان است و نزد زیبا بیشتر از نازیبا، و نزد غنی بیشتر از فقیر و نزد صاحب جاه بیشتر از غیر او و نزد عالم بیشتر از غیر عالم. هر اندازه آدمی کمال و ثروت و قدرت بیشتری داشته باشد، بیشتر در معرض خطر است. به همین سبب، قرآن از اموال و اولاد به « فتنه » تعبیر کرده است. 💠 بر این اساس، هرگاه این چیزها فزونی می‌یابد، ایمان نیز باید بیشتر شود؛ بنابراین هرگاه انسان خود را بی‌نیاز ببیند، نافرمانی می‌کند. مقصود از « استغنی » یا بی‌نیازی فقط بی‌نیازی مالی نیست؛ بلکه همه مواردی است که ذکر کردیم؛ بنابراین میان علم و قدرت و این آیات پیوندی می‌بینیم؛ بدین شکل که انسان هنگامی که با علم و مال و جاه خود را بی‌نیاز می‌بیند، احساس نافرمانی می‌کند. ... تا هنگامی که همه‌چیز از جانب خداست و همه‌چیز امانتی است از جانب خداوند و انسان از جانب خدا خلیفه است، مجالی برای انحراف و نافرمانی وجود ندارد بنابراین لزوم عصمت برای حاکم یا به تعبیر وی « خلیفه » بسیار مهم است و وی عصمت را نیاز حاکم و خلیفه می‌داند؛ زیرا از نظر او عوامل بیرونی و محیطی بر انسان تأثیر می‌گذارند و برخورداری انسان از قدرت سبب می‌شود انسان به سمت انحراف و طغیان کشیده شود. 📒این مسئله از آن رو که موجب کنترل حاکم می‌شود، مناسب تقریر شده است؛ اما به نظر می‌رسد دیدگاه صدر قابل نقد است؛ زیرا مفهوم « عصمت » در اندیشه اسلامی بار معنایی خاصی دارد و کاربست این مفهوم برای هر حاکمی اندکی دشوار به نظر می‌رسد؛ ازاین‌رو با لحاظ بار معنایی عصمت نزد شیعه که برای پیامبر و ائمه دوازده‌گانه است، نمی‌توان از عصمت دیگران سخن گفت؛ مگر اینکه با لحاظ نگاه صدرایی به‌ویژه از منظر نگاه تشکیکی به پدیده‌ها بگوییم مراد صدر آن است که فرد حاکم ملکه تقوا را به مثابه یک امر تشکیکی در درون خویش تقویت کرده و بر عمل مبتنی بر ایمان تکیه کند. پذیرش معنای عام عصمت و گناه‌نکردن و کنترل خویش از انحراف و نگاه مراتبی و تشکیکی به این مسئله، چه بسا مطلب امام موسی صدر را توضیح دهد. ⬅️ضمن اینکه اشاره به این نکته در آرای امام موسی صدر خود نشانِ میزان اهمیت نظارت بر حاکم و رفتار اوست؛ خواه این مراقبت و نظارت را خود انسان در قالب پارسایی و ایمان صورت دهد و خواه جامعه و مردم و نهادهای نظارتی و یا احزاب موجود در جامعه انجام دهند؛ یعنی به‌طور پیوسته رفتار و اعمال حاکم را زیر نظر داشته باشند تا کمتر دچار انحراف شود و بتواند در راستای منافع و رضایت مردم حرکت کند. 📒برگرفته از کتاب در آمدی بر اندیشه سیسای امام موسی صدر ص324-321 🔶برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه نمایید. 🌐http://pajoohaan.ir/document/3411
✅مصاحبه با دکتر وحید سهرابی فر؛ درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی 💠مقدمه: یکی از گروه های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت، گروه اسلام و مطالعات معنویت به مدیریت دکتر احمد شاکرنژاد است. در این گروه، پیرامون معنویت پژوهی، معنویت های نوظهور و عرفان ‌های کاذب مطالعات و پژوهش هایی انجام می شود؛ یکی از این پروژه های تحقیقی، «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» است که دکتر وحید سهرابی فر، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد. 🔶آن‌چه در زیر می‌ خوانید، حاصل گفت‌وگوی دفتر پژوهشِ پژوهشکده اخلاق و معنویت با ایشان است: ✍️*** لطفاً پروژه را در یک نگاه و نمای کلی بیان کنید. پروژۀ «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی»، مجموعه مقالاتی است که توسط اساتید و پژوهشگران حیطه‌های مختلف مربوط به معنویت نوشته شده و ما آن‌ها را در این پژوهش گردآوری کرده‌ایم. ✍️*** گروه اسلام و مطالعات معنویت در این پروژه به دنبال چه هدفی بوده است؟ در واقع هدف از این پروژۀ مطالعاتی، ارائۀ گزارشی است در باب مطالعاتی که حول محور معنویت، در رشته‌های مختلف علوم انسانی انجام شده. به عبارت دیگر می‌توان گفت وقتی شاخه‌های مختلف علوم انسانی در مورد معنویت به مطالعه و تحقیق می‌پردازند، در واقع چه مباحثی را بررسی و واکاوی می‌کنند و ادبیات معنویت‌پژوهی در شاخه‌های مختلف علوم انسانی چیست. 💠جزئیات در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/423969