eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
878 ویدیو
230 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب می‌اندیشیم (بخش دوم) 🔲حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب می‌اندیشیم (بخش اول) مشکل آنجاست که ما نه فقط در مورد غرب، غربی فکر می‌کنیم بلکه در مورد جهان اسلام نیز از منظر غرب می‌اندیشیم و آنجا که ادبیات دنیای غرب و نگاه شرق‌شناسانه در مورد دنیای اسلام ساکت مانده باشد، ما نیز ترجیح می‌دهیم سکوت اختیار کنیم و نسبت به رصد و تحلیل آن عملاً اقدامی نکنیم. این غفلت بزرگ نه فقط در میان ایرانیان بلکه کم و بیش در سطح جهان اسلام و در برخی کشورهای اسلامی نیز صادق است. مثلاً در موضوع «سلامت» انتظار می‌رفت اگر در ایران و فرهنگستان علوم پزشکیِ آن به این مسئله پرداخته نمی‌شود و ریاست محترم آن با تعجب از واقعیات مربوط به سلامت در جهان اسلام اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، در برخی از کشورهای مقاومت مثل لبنان که وزیر بهداشت آن متعلق به حزب الله است، تأملی و یا تحقیقی در این موضوع صورت گرفته باشد، ولی پیگیری‌ها از طریق برخی اساتید لبنانی مانند شیخ شفیق جرادی و ارتباط با برخی از پزشکان نخبه حزب الله برای کسب نگاهی فرامنطقه‌ای به مسئله سلامت در دنیای اسلام نیز عملاً مایۀ یأس و حیرت بود. حال پرسش این است که چرا دنیای اسلام خود را نمی‌بیند و در مورد مسائل خود، خود اندیشه نمی‌کند؟ در این باره علاوه بر ریشه‌های مختلفی که می‌توان ذکر کرد باید بدین نکته نیز متذکر شد که جامعه مسلمانان به خصوص ایرانیان نه تنها در فهم «مصادیق نیازهای خود»، و نه فقط در درک «نظام نیازهای جهان اسلام»، و بلکه در «منطق نیازسنجی» های خود دچار غرب‌زدگی پنهان و گاه آشکار شده‌اند و اساساً استقلال اندیشه و بلکه جرأت اندیشۀ استقلالی را از کف داده‌اند و همین شاید یکی از عوامل اصلی ضعف تمدنی جامعه مسلمانان در دنیای کنونی اسلام است که تمدن را نه در واقعیت‌ها بلکه گاه در آرزوها دنبال می‌کنند. 🌐https://eitaa.com/isca24/8186
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب می‌اندیشیم (بخش اول) حبیب الله با
پس از این اظهارات بابایی، افراد مختلفی نسبت به سخنان وی واکنش نشان دادند و اظهار نظر کردند که در ادامه می خوانید؛ اساساً هویت و کل آگاهانه ای بنام جهان اسلام در ذهن اندیشمندان نداریم ✍️مختار شیخ‌حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نوشته ای به این یادداشت واکنش نشان داد و آورد: بخشی از مسئله به نظرم به این بر می‌گردد که اساساً هویت و کل آگاهانه ای بنام جهان اسلام در ذهن اندیشمندان نداریم. آنچه هم در دوحه (مرکز العربی للابحاث) و بیروت (مرکز الدراسات الوحده العربیه) …انجام می‌شود بر اساس درکشان از هویت واحد جهان عرب است، لذا موشر العربی، جهان عرب را به مناطق (مغرب عربی، مشرق عربی، وادی النیل، خلیج) تقسیم می‌کند و مردم و نخبگان نسبت به جهان عرب احساس یک کل و واحد هویتی دارند. 🔲طبعاً هم تجربه تاریخی هم اندیشه‌های پشتیبان این هویت را بروز می‌کند اما مفهوم جهان اسلام چنین ویژگی ندارد. چون ما پیش فرضی داریم که جهان اسلام یک کل هویتی است لذا پرسش می‌کنیم چرا این کل، خودمشاهده گر نسبت به مسائلش نیست، در حالی که به نظر مشکل در پیش فرض ماست. در مطالعات جهان اسلامی، صرفاً "ایرانی" فکر می‌کنیم 🌐https://eitaa.com/isca24/8187
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب می‌اندیشیم (بخش دوم) 🔲حبیب الله
✅محمدرضا بهمنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در پاسخ به نوشته حجت الاسلام بابایی نوشت: تلاش جنابعالی برای تحلیل تمدنی جهان اسلام ستودنی است. ✍️اما ذکر چند نکته را لازم می‌دانم: 1️⃣بی اطلاعی ما و شما و جمعی از افرادی که جنابعالی در این چند نشست آنها را به یاری طلبیده اید، نمی‌تواند نشان از فقر مطلق اطلاعاتی یا اندیشه‌ای در این حوزه باشد. 2️⃣چالش کلیدی و دلیل اینکه شما در آغاز راه به این نتیجه رسیده اید که "هیچ" نمی‌دانیم، اتفاقاً این است که در مطالعات جهان اسلامی، صرفاً "ایرانی" فکر می‌کنیم و "ایرانی"تر عمل می‌کنیم. جسارتاً بفرمائید که در طراحی و مباحثه در این نشست‌ها، چند جهان اسلامی غیرایرانی را به کمک گرفته اید؟ 3️⃣همان طور که پیش تر لطف فرموده و حقیر را هم به همفکری دعوت کردید_، عرض کردم، مطالعات تمدنی جهان اسلامی نیاز به طراحی دقیق‌تر و انضمامی تر دارد. و در همین ابتدای راه نیاز به کنسرسیومی از اشخاص حقیقی و حقوقی دارد. تا به قول جناب شیخ شفیق جرادی، از "ایرانیزاسیون مطالعات جهان اسلامی" به در آییم. 4️⃣ در نشست‌های گفت و گو محوری که برای این منظور اجرا کردید هم چند اشکال اساسی وجود دارد. از جمله این اینکه: ۱. به حسب دسترسی به اشخاص، موضوعات را چیدید. ۲. با یک نفر گفت و گو ترتیب دادید. ۳. به ضرورت بررسی‌های تمهیدی نپرداختند. ۴. در انتخاب موضوعات به نسبت سنجی موضوعات و اولویت بندی آنها اهمیت ندادید. و… (البته این نکات، از ارزش شروع کنندگی این سنخ گفت و گوها و دغدغه مندی نمی کاهد) 5️⃣ جا دارد در ادامه راه، حتماً یک تیم راهبری متشکل از جمعی از صاحبان اطلاعات میدانی و صاحبان اندیشه تمدنی از جهان اسلام را در یک اتاق گفتگوی مجازی گردهم آورید. در این تیم حتماً اشخاصی از کشورهای عرب منطقه، آفریقا، ترکیه، آسیای میانه و جنوب شرق آسیا باید به یاری طلبیده شوند. 6️⃣ همچنین در ادامه راه، طراحی نظام موضوعات و مسئله شناسی مقدم بر هر اقدام دیگر و مقدم بر برگزاری هر نشست دیگری است. همان طور که قبلاً پیش نویس اولیه ای را برای نظام موضوعات تقدیم کرده بودم. پیشنهاد می‌کنم ضمن تدوین یک مبنای مفهومی کلان، پس از نهایی سازی نظام موضوعات و مسائل، هر بخشی از آن را به یکی از اعضای تیم راهبری بسپارید. 🌐https://eitaa.com/isca24/8188
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅محمدرضا بهمنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در پاسخ به نوشته حجت الاسلام بابایی نوش
پاسخ به ملاحظات محمدرضا بهمنی ✍️حجت الاسلام بابایی در پاسخ به اظهارات محمدرضا بهمنی نوشت: از اینکه دوستان نوشته حقیر را وقت می‌گذارند و تأمل می‌کنند و نقد می‌کنند بسیار سپاسگزارم. همین که تأمل دوستان برانگیخته می‌شود بسیار مغتنم و زمینه‌ساز اندیشه‌ورزی‌های بیشتر خواهد بود. 1️⃣در مورد روش کار، تأملات و تتبعاتی که در این زمینه داشته ام به نظرم رصد و فهرست نیازهای جهان اسلام را به دو گونه می‌توان دنبال کرد: روش کلی به جزئی، روش جزئی به کلی. برخی از کتاب‌های تمدنی که با عطف توجه به نیازهای کلان تمدنی نوشته شده است به روش دوم است. مثلاً کتاب Islam Hadhari در ایستک مالزی با همین رویکرد نوشته شده است و دنبال نظام موضوعات و نظام مسائل نرفته است. من نیز سراغ نظام مسائل رفتن را الان زودهنگام و بلکه ناممکن می دانم، نه کار نظری ما می‌تواند آن را پشتیبانی بکند و نه مطالعات انضمامی ما انبوه مسائل را توانسته است که رصد کرده و از آن نظامی از مسائل را استخراج نماید. شروع از ممکنات به صورت طبیعی در آینده نظامی از مسائل را به صورت نسبی در اختیار ما خواهد گذاشت. در مورد روش کار در مقاله‌ای که در این باره آماده می‌کنم توضیحاتی داده ام و تلاش کرده ام استدلالی بر آن مطرح کنم. 2️⃣. بی شک همان طور که عرب‌ها عربی فکر می‌کنند، ترک‌های ترکیه ترکی فکر می‌کنند، ایرانی‌ها متأسفانه ایرانی فکر می‌کنند. این بخشی از درد ما و درد جامعه روشنفکری و حوزوی ماست که دم از جهانی شدن می‌زند ولی فراتر از قم و تهران نمی‌رود. این درد که ایرانی‌ها در مطالعات خود، در رساله‌های دکتری شأن، در فرصت‌های مطالعاتی خود، جهان اسلام و اندیشه‌های مربوط به جهان اسلام را به رسمیت نمی‌شناسند و جهان عرب و دنیای اسلام هم ما را به رسمیت نمی‌شناسد و برای گفتگو بین مسلمان ایرانی و ترک و عرب باید هر سه ویزای شینگن بگیرند و در اروپا بنشینند بر اساس فرمت و شیوه اروپایی گفتگو کنند، این درد مشترک امروز دنیای ماست. این مسئله دامنه گسترده ای دارد که باید نشست موارد را یکی به یکی باز کرده و برای هر یک چاره جویی کرد. از این رو بله این پروژه که راه‌های آغازین خود را طی می‌کند فعلاً در مرحله استنطاق نخبگان ایران هستم و البته کم و بیش به وسع خودمان (که هیچ جا از آن حمایت نمی‌کند) با جهان اسلام در ارتباط بوده ام. به عنوان یک نمونه مکاتباتی مثلاً در موضوع «مدارس علوم دینی و ظرفیت‌های تمدنی آن در جهان اسلام» با نخبگان ترکیه (حدوداً ۳۰ نفر)، و برخی نخبگان هند (حدوداً ۱۰ مورد) داشته ایم و البته در این باره دریغ از همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات، یا وزارت خارجه، یا المصطفی (ص) و یا دیگر مراکزی که به نامه‌های رسمی پژوهشگاه برای معرفی شخصیت‌های جهان اسلام پاسخ ندادند و همکاری نمی‌کنند. من با این مجموعه فشل چه طور می‌توانم با جهان اسلام یا حتی جهان عرب ارتباط بگیرم و بعد تیم راهبردی تشکیل بدهم. 3️⃣ اما در اینکه مثلاً ما با یک نفر گفتگو ترتیب داده باشیم، اساساً این گونه نبوده است. اولاً نفرهای ما بزرگ بوده اند. مثلاً ما معاون فرهنگی وزیر ارشاد را برای تبیین کتاب در جهان اسلام دعوت کرده ایم، ولی خب ایشان در سخنرانی خیلی خوب شأن، تمرکز خود را به ایران و داده‌های ایران متمرکز کرده اند (تفکر ایرانی). و ثانیاً با شبکه‌های مربوطه در هر موضوع تماس داشته ایم. مشکل اصلی این است که بزرگواران اولاً چنین رویکردی را تاکنون در موردش فکر نکرده اند و بلکه به آن علاقه‌ای نیز ندارند. مثلاً در مورد ترجمه در جهان اسلام من با دکتر عبدالحسین آذرنگ، با دکتر عبدالرحیم گواهی، با دکتر خزاعی (سردبیر مجله مترجم دانشگاه فردوسی)، با دکتر هاشمی (از دانشگاه آکسفورد که مدخل ترجمه در جهان اسلام را در دانشنامه جهان اسلام نوشته اند و ۲۰ سال است که از ایران رفته اند)، با دکتر پاکتچی، با دکتر محقق داماد، با دکتر خرمشاهی، و با دکتر پورجوادی ارتباطات تلفنی و مکاتباتی انجام داده ام که یکی دو نفرشان جواب نداده اند، بقیه هم هرچند نسبت به مسئله بودن مسئله استقبال کرده اند ولی از جواب به سوال اظهار عجز کرده‌اند (تفصیل این را در کتاب آینده مسئله‌های تمدنی جهان اسلام خواهم آورد. انشاالله). همین قصه را در مورد وضعیت اخلاق در جهان اسلام دنبال کرده ام، همین مسئله را که شما به خوبی در جریان هستید مسئله رسانه و ارتباطات در جهان اسلام دنبال کرده ایم، و مسائل دیگری که کم و بیش شما در جریان دردها و رنج‌ها و دوندگی‌های کار بوده اید. 🌐https://eitaa.com/isca24/8189
لینک باکس همایش ملی مقاومت اسلامی در پیام رسان تلگرام✅ 1️⃣آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی |قرائت پیام حضرت آیت الله نوری همدانی توسط حجة الاسلام و المسلمین حمید نوروزنژاد 2️⃣ آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی| گزارش دبیر علمی همایش حضرت حجة الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم 3️⃣ آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی |سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران 4️⃣آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی| گزارش دبیر علمی همایش حجة الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم 5️⃣ آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی |گزارش مدیران کمیسیون های تحصصی همایش ملی مقاومت اسلامی 6️⃣ آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی|سخنرانی استاد احمد واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 7️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی |کمیسیون تخصصی گفتمان سازی و روش مقاومت از نگاه قرآن کریم 8️⃣همایش ملی مقاومت اسلامی |همایش مقاومت اسلامی کمیسیون تخصصی مفاهیم مبانی و اصول مقاومت اسلامی 9️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی الگوهای مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم 0️⃣1️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم 1️⃣1️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم
لینک باکس همایش ملی مقاومت اسلامی در سایت آپارات ( صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)✅ 1️⃣.آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی |قرائت پیام حضرت آیت الله نوری همدانی توسط حجة الاسلام و المسلمین حمید نوروزنژاد 2️⃣ آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی| گزارش دبیر علمی همایش حضرت حجة الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم 3️⃣ آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی |سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران 4️⃣ آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی| گزارش دبیر علمی همایش حجة الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم 5️⃣ آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی |گزارش مدیران کمیسیون های تحصصی همایش ملی مقاومت اسلامی 6️⃣ آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی|سخنرانی استاد احمد واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 7️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی |کمیسیون تخصصی گفتمان سازی و روش مقاومت از نگاه قرآن کریم 8️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی |همایش مقاومت اسلامی کمیسیون تخصصی مفاهیم مبانی و اصول مقاومت اسلامی 9️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی الگوهای مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم 0️⃣1️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم 1️⃣1️⃣همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم
لینک باکس همایش مقاومت.pdf
162.5K
✍️لینک باکس همایش ملی مقاومت اسلامی در پیام رسان تلگرام و آپارات✅
به همت پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی منتشر شد:اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی جامعه مهدوی ✍️اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی جامعه مهدوی به همت پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مربوط به بهار و تابستان ۱۳۹۹ منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jm.isca.ac.ir نمایه گردید. 1️⃣«گفتمان انتظار در ساحت کلام سیاسی آیت‌‌الله خامنه‌‌ای مدظله‌العالی» نوشته محسن مهاجرنیا؛ 2️⃣ نظریه اختیاری‌بودن ظهور با رویکرد مثبت در اندیشه آیت‌‌الله خامنه‌‌ای مدظله‌العالی» اثر حسین الهی‌نژاد؛ 3️⃣شاخصه‌های سیاسی جامعه منتظر در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی» به قلم امیر سیاهپوش ازجمله مقالات این شماره است. 4️⃣همچنین «مبانی هستی‌شناختی انتظار در منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی» اثر محمود ملکی‌راد؛ 6️⃣«جامعه منتظر و بایسته‌های تمدن‌سازی از منظر آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی» نوشته قنبرعلی صمدی؛ 7️⃣«مبانی و اصول حکمی - قرآنی انتظار از دیدگاه آیت‌‌الله خامنه‌‌ای مدظله‌العالی» اثر عبدالحسین خسروپناه و حسام‌‌الدّین مؤمنی؛ 8️⃣«رویکرد معنوی به انتظار در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی و معنویت‌های نوظهور» به قلم حمیدرضا مظاهری‌ سیف از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است. 📒جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💠https://b2n.ir/479846
لیست العبادة کثرة الصیّام والصّلاة، و انّما العبادة کثرة التفکّر فی امر اللّه عبادت به زیاد روزه گرفتن و نماز خواندن نیست؛ بلکه عبادت این است که در امر (مخلوقات) خداوند بسیار تفکّر شود. ( تحف العقول، حرّانی، ص 362)
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: حفظ جان امام زمان(عج) مهمترین راهبرد زندگی امام یازدهم بود / رد شبهه سرداب(بخش اول) 💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: حفظ جان امام زمان(عج) مهمترین راهبرد زندگی امام حسن عسکری(ع) بود تا سلسله امامت حفظ شود، به همین دلیل در یکی دو ماه پایان عمر، ایشان را به همراه مادر خودشان به مدینه فرستادند. ⬅️حجت‌الاسلام والمسلمین مجید احمدی کچایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: دوره زندگی امام حسن عسکری(ع) دوره کوتاهی بود و ایشان را در حالی که ۲۸ سال داشتند به شهادت رساندند؛ مهمترین هدف و راهبرد ایشان حفظ جان امام زمان(عج) به عنوان آخرین امام بود و این حفظ باید به طریق فیزیکی صورت می‌گرفت و نه صرفاً معجزه الهی و اینکه فرشته‌ها او را به آسمان سوم و چهارم و جایی غیر زمین ببرند. ⏹وی افزود: امام در پادگان‌شهری محصور بودند که همه در آنجا یا جاسوس و یا شبه جاسوس بودند، تا مبادا فرزندی در این خانه متولد شود و مراقب بودند اگر شد فوراً خبر را به سران حکومت دهند تا او را بکشند؛ در این شرایط بزرگترین رسالت آن حضرت این است که امام را به سلامت حفظ کنند. البته ارتباط با اصحاب و حفظ تشیع و رفع و رجوع امور مردم و آماده‌سازی آنها برای غیبت هم از دیگر کارهایی است که حضرت انجام دادند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سؤال که برخی در مورد تولد امام زمان(عج) ایجاد شبهه می‌کنند، اظهار کرد: امام در منطقه عسکر محفوظ بودند؛ سران حکومت به این نتیجه رسیده بودند که فرزندی از این ایشان متولد خواهد شد که همان مهدی است که در روایات به آن اشاره شده، لذا رفتار آنها با امام عسکری(ع) بسیار سختگیرانه بود؛ نقل است حتی وقتی اصحاب در مسیر سؤالی از امام می‌پرسیدند ایشان آنان را منع می‌کرد زیرا می‌ترسید تا شیعیان تحت تعقیب قرار بگیرند. سیاست‌های امام عسکری(ع) برای حفظ امام زمان(عج) ❎احمدی کچایی بیان کرد: یکی از راه‌کارهای امام برای حفظ جان امام عصر(عج) این بود که گاهی از روی تقیه خبر می‌دادند که فرزندی از من متولد شده و گوسفند قربانی کنید اما مجدداً خبر منتشر می‌کردند که این فرزند فوت شده و یا خبر را تکذیب می‌کردند تا تمرکز ذهنی دشمن را بهم بریزد؛ مسئله دیگری که مطرح شده این است که امام هرگز ازدواج رسمی نکردند و امام زمان(عج) از یکی از کنیزان ایشان به دنیا آمدند؛ این هم یکی از دلایلی است که حواس حکومت را بهم بریزد، زیرا امام چند کنیز داشتند و حکومت نمی‌تواند متوجه شود که امام از کدام کنیز است. ⬅️وی افزود: از حکیمه خاتون نقل است که در شب تولد امام زمان(عج)، در منزل امام عسکری(ع) بودند ولی تا آن وقت نمی‌دانست که امشب قرار است فرزندی از امام به دنیا بیاید؛ یعنی نوع بارداری مادر امام هم طوری بوده که آثار حمل در نرجس(س) مشهود نبوده است و حتی بارداری از نزدیکترین افراد هم مخفی بوده است. چرایی مخفی بودن نام امام زمان(عج) ⬅️احمدی کچایی با بیان اینکه بحث وجه تسمیه امام قبل از تولد هم وجود داشته است، اظهار کرد: در این دوره روشن نبودن وجه تسمیه امام به اوج خود می‌رسد و رسماً نام آن حضرت اعلام نمی‌شود، برخی وهابیت شبهه می‌کنند که اگر امام زمان(عج) وجود داشته چرا تولد و نامش مخفی بوده است؟ خب بنا بر این کار بوده تا برای حفظ جان امام این کارها صورت بگیرد. وی اضافه کرد: همین که امام به چند نفر از نزدیکترین افراد تولد آن حضرت را اطلاع دادند کفایت می‌کند و قرار نبوده تا در منبر جار بزنند؛ به نظر می‌رسد تولد ابراهیم(ع) و موسی(ع) هم در چنین وضعیتی رخ داده است، زیرا خفقان آن دوره طوری بود که قصد جان آن حضرات را داشتند، زیرا اگر مادر موسی(ع) اعلام می‌کرد که فرزند اوست جانش در خطر می‌افتاد لذا اینکه می‌بینیم گزارشات تولد امام زمان(عج) محدود است به این جهت است. 🌐https://eitaa.com/isca24/8197
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: حفظ جان امام زمان(عج) مهمترین راهبرد زندگی امام یازدهم بود / رد شبهه سرداب(بخش دوم) بیش از ۱۰۰ گزارش تاریخی برای اثبات وجود امام زمان(عج) ✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: اثبات امام زمان(عج) از رفتار ایشان در دوره غیبت صغری قابل استفاده است، بیش از صد گزارش تاریخی داریم که امام وکیل نصب کرده و نامه می‌نوشتند و از مسائل پنهانی خبر می‌دادند؛ بنابراین این روایات مؤید تولد آن حضرت است؛ نکته مهم این است که امام عسکری(ع) برای حفظ امام زمان(عج)، عدم افشای تولد و نام حضرت را در دستور کار قرار دادند، و اینکه گفته شده نام بردن امام به اسم کامل حرام است ناظر به این موضوع است. ♈️احمدی کچایی تصریح کرد: مسئله دیگر اینکه برخی شبهه سرداب و اینکه امام زمان(عج) از آنجا غیبت کرده، را مطرح می‌کنند و حتی برخی فضلای حوزوی هم این موضوع را به عنوان امر مسلم تاریخی بیان می‌کنند در صورتی که این موضوع توسط کسانی مانند ابن خلکان و ابن کثیر بیان شده ولی سرداب محل غیبت نبود و محل عبادت سه امام یعنی هادی، عسکری و امام زمان(عج) بوده است؛ گزارشات بسیار معتبر در کتاب الحجة کافی که در دوره غیبت صغری تدوین شده آمده که امام زمان(عج) در روزهای پایانی زندگی امام عسکری(ع) به مدینه رفتند. همچنین وقتی یکی از اصحاب از دوره بعد از امام عسکری(ع) می پرسند امام می‌فرماید در حجاز دنبال امام بعدی باشید. ⬅️احمدی کچایی با تأکید بر اینکه در زمان شهادت امام عسکری(ع)، امام زمان(عج) در سامراء تشریف نداشتند، افزود: وقتی امام شهید شد، داخل خانه ایشان ریختند تا امام زمان(عج) را بکشند، ولی دسترستی نداشتند؛ در اینجا این بحث وجود دارد که نماز میت بر امام توسط چه کسی خوانده شده است؟؛ آنچه در کمال الدین صدوق آمده این است که امام زمان(عج) نماز را خواندند که در این صورت طی الارض مطرح است، ولی اگر سند روایت را نپذیریم چون شرایط عادی نبوده امام زمان(عج) مجبور بودند که به سامراء نیایند و نماز را فرد دیگری که ممکن است یکی از نواب امام زمان(عج) باشند، خوانده است. 🌐https://eitaa.com/isca24/8198