✅حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب میاندیشیم (بخش دوم)
🔲حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب میاندیشیم (بخش اول)
مشکل آنجاست که ما نه فقط در مورد غرب، غربی فکر میکنیم بلکه در مورد جهان اسلام نیز از منظر غرب میاندیشیم و آنجا که ادبیات دنیای غرب و نگاه شرقشناسانه در مورد دنیای اسلام ساکت مانده باشد، ما نیز ترجیح میدهیم سکوت اختیار کنیم و نسبت به رصد و تحلیل آن عملاً اقدامی نکنیم. این غفلت بزرگ نه فقط در میان ایرانیان بلکه کم و بیش در سطح جهان اسلام و در برخی کشورهای اسلامی نیز صادق است.
مثلاً در موضوع «سلامت» انتظار میرفت اگر در ایران و فرهنگستان علوم پزشکیِ آن به این مسئله پرداخته نمیشود و ریاست محترم آن با تعجب از واقعیات مربوط به سلامت در جهان اسلام اظهار بیاطلاعی میکند، در برخی از کشورهای مقاومت مثل لبنان که وزیر بهداشت آن متعلق به حزب الله است، تأملی و یا تحقیقی در این موضوع صورت گرفته باشد، ولی پیگیریها از طریق برخی اساتید لبنانی مانند شیخ شفیق جرادی و ارتباط با برخی از پزشکان نخبه حزب الله برای کسب نگاهی فرامنطقهای به مسئله سلامت در دنیای اسلام نیز عملاً مایۀ یأس و حیرت بود.
حال پرسش این است که چرا دنیای اسلام خود را نمیبیند و در مورد مسائل خود، خود اندیشه نمیکند؟ در این باره علاوه بر ریشههای مختلفی که میتوان ذکر کرد باید بدین نکته نیز متذکر شد که جامعه مسلمانان به خصوص ایرانیان نه تنها در فهم «مصادیق نیازهای خود»، و نه فقط در درک «نظام نیازهای جهان اسلام»، و بلکه در «منطق نیازسنجی» های خود دچار غربزدگی پنهان و گاه آشکار شدهاند و اساساً استقلال اندیشه و بلکه جرأت اندیشۀ استقلالی را از کف دادهاند و همین شاید یکی از عوامل اصلی ضعف تمدنی جامعه مسلمانان در دنیای کنونی اسلام است که تمدن را نه در واقعیتها بلکه گاه در آرزوها دنبال میکنند.
🌐https://eitaa.com/isca24/8186
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب میاندیشیم (بخش اول) حبیب الله با
✅پس از این اظهارات بابایی، افراد مختلفی نسبت به سخنان وی واکنش نشان دادند و اظهار نظر کردند که در ادامه می خوانید؛
اساساً هویت و کل آگاهانه ای بنام جهان اسلام در ذهن اندیشمندان نداریم
✍️مختار شیخحسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نوشته ای به این یادداشت واکنش نشان داد و آورد: بخشی از مسئله به نظرم به این بر میگردد که اساساً هویت و کل آگاهانه ای بنام جهان اسلام در ذهن اندیشمندان نداریم. آنچه هم در دوحه (مرکز العربی للابحاث) و بیروت (مرکز الدراسات الوحده العربیه) …انجام میشود بر اساس درکشان از هویت واحد جهان عرب است، لذا موشر العربی، جهان عرب را به مناطق (مغرب عربی، مشرق عربی، وادی النیل، خلیج) تقسیم میکند و مردم و نخبگان نسبت به جهان عرب احساس یک کل و واحد هویتی دارند.
🔲طبعاً هم تجربه تاریخی هم اندیشههای پشتیبان این هویت را بروز میکند اما مفهوم جهان اسلام چنین ویژگی ندارد. چون ما پیش فرضی داریم که جهان اسلام یک کل هویتی است لذا پرسش میکنیم چرا این کل، خودمشاهده گر نسبت به مسائلش نیست، در حالی که به نظر مشکل در پیش فرض ماست.
در مطالعات جهان اسلامی، صرفاً "ایرانی" فکر میکنیم
🌐https://eitaa.com/isca24/8187
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅حبیب الله بابایی:مشکل اینجاست که در مورد جهان اسلام هم از منظر غرب میاندیشیم (بخش دوم) 🔲حبیب الله
✅محمدرضا بهمنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در پاسخ به نوشته حجت الاسلام بابایی نوشت: تلاش جنابعالی برای تحلیل تمدنی جهان اسلام ستودنی است.
✍️اما ذکر چند نکته را لازم میدانم:
1️⃣بی اطلاعی ما و شما و جمعی از افرادی که جنابعالی در این چند نشست آنها را به یاری طلبیده اید، نمیتواند نشان از فقر مطلق اطلاعاتی یا اندیشهای در این حوزه باشد.
2️⃣چالش کلیدی و دلیل اینکه شما در آغاز راه به این نتیجه رسیده اید که "هیچ" نمیدانیم، اتفاقاً این است که در مطالعات جهان اسلامی، صرفاً "ایرانی" فکر میکنیم و "ایرانی"تر عمل میکنیم. جسارتاً بفرمائید که در طراحی و مباحثه در این نشستها، چند جهان اسلامی غیرایرانی را به کمک گرفته اید؟
3️⃣همان طور که پیش تر لطف فرموده و حقیر را هم به همفکری دعوت کردید_، عرض کردم، مطالعات تمدنی جهان اسلامی نیاز به طراحی دقیقتر و انضمامی تر دارد. و در همین ابتدای راه نیاز به کنسرسیومی از اشخاص حقیقی و حقوقی دارد. تا به قول جناب شیخ شفیق جرادی، از "ایرانیزاسیون مطالعات جهان اسلامی" به در آییم.
4️⃣ در نشستهای گفت و گو محوری که برای این منظور اجرا کردید هم چند اشکال اساسی وجود دارد. از جمله این اینکه: ۱. به حسب دسترسی به اشخاص، موضوعات را چیدید. ۲. با یک نفر گفت و گو ترتیب دادید. ۳. به ضرورت بررسیهای تمهیدی نپرداختند. ۴. در انتخاب موضوعات به نسبت سنجی موضوعات و اولویت بندی آنها اهمیت ندادید. و… (البته این نکات، از ارزش شروع کنندگی این سنخ گفت و گوها و دغدغه مندی نمی کاهد)
5️⃣ جا دارد در ادامه راه، حتماً یک تیم راهبری متشکل از جمعی از صاحبان اطلاعات میدانی و صاحبان اندیشه تمدنی از جهان اسلام را در یک اتاق گفتگوی مجازی گردهم آورید. در این تیم حتماً اشخاصی از کشورهای عرب منطقه، آفریقا، ترکیه، آسیای میانه و جنوب شرق آسیا باید به یاری طلبیده شوند.
6️⃣ همچنین در ادامه راه، طراحی نظام موضوعات و مسئله شناسی مقدم بر هر اقدام دیگر و مقدم بر برگزاری هر نشست دیگری است. همان طور که قبلاً پیش نویس اولیه ای را برای نظام موضوعات تقدیم کرده بودم. پیشنهاد میکنم ضمن تدوین یک مبنای مفهومی کلان، پس از نهایی سازی نظام موضوعات و مسائل، هر بخشی از آن را به یکی از اعضای تیم راهبری بسپارید.
🌐https://eitaa.com/isca24/8188
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅محمدرضا بهمنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در پاسخ به نوشته حجت الاسلام بابایی نوش
✅پاسخ به ملاحظات محمدرضا بهمنی
✍️حجت الاسلام بابایی در پاسخ به اظهارات محمدرضا بهمنی نوشت:
از اینکه دوستان نوشته حقیر را وقت میگذارند و تأمل میکنند و نقد میکنند بسیار سپاسگزارم. همین که تأمل دوستان برانگیخته میشود بسیار مغتنم و زمینهساز اندیشهورزیهای بیشتر خواهد بود.
1️⃣در مورد روش کار، تأملات و تتبعاتی که در این زمینه داشته ام به نظرم رصد و فهرست نیازهای جهان اسلام را به دو گونه میتوان دنبال کرد: روش کلی به جزئی، روش جزئی به کلی. برخی از کتابهای تمدنی که با عطف توجه به نیازهای کلان تمدنی نوشته شده است به روش دوم است. مثلاً کتاب Islam Hadhari در ایستک مالزی با همین رویکرد نوشته شده است و دنبال نظام موضوعات و نظام مسائل نرفته است. من نیز سراغ نظام مسائل رفتن را الان زودهنگام و بلکه ناممکن می دانم، نه کار نظری ما میتواند آن را پشتیبانی بکند و نه مطالعات انضمامی ما انبوه مسائل را توانسته است که رصد کرده و از آن نظامی از مسائل را استخراج نماید. شروع از ممکنات به صورت طبیعی در آینده نظامی از مسائل را به صورت نسبی در اختیار ما خواهد گذاشت. در مورد روش کار در مقالهای که در این باره آماده میکنم توضیحاتی داده ام و تلاش کرده ام استدلالی بر آن مطرح کنم.
2️⃣. بی شک همان طور که عربها عربی فکر میکنند، ترکهای ترکیه ترکی فکر میکنند، ایرانیها متأسفانه ایرانی فکر میکنند. این بخشی از درد ما و درد جامعه روشنفکری و حوزوی ماست که دم از جهانی شدن میزند ولی فراتر از قم و تهران نمیرود. این درد که ایرانیها در مطالعات خود، در رسالههای دکتری شأن، در فرصتهای مطالعاتی خود، جهان اسلام و اندیشههای مربوط به جهان اسلام را به رسمیت نمیشناسند و جهان عرب و دنیای اسلام هم ما را به رسمیت نمیشناسد و برای گفتگو بین مسلمان ایرانی و ترک و عرب باید هر سه ویزای شینگن بگیرند و در اروپا بنشینند بر اساس فرمت و شیوه اروپایی گفتگو کنند، این درد مشترک امروز دنیای ماست. این مسئله دامنه گسترده ای دارد که باید نشست موارد را یکی به یکی باز کرده و برای هر یک چاره جویی کرد. از این رو بله این پروژه که راههای آغازین خود را طی میکند فعلاً در مرحله استنطاق نخبگان ایران هستم و البته کم و بیش به وسع خودمان (که هیچ جا از آن حمایت نمیکند) با جهان اسلام در ارتباط بوده ام. به عنوان یک نمونه مکاتباتی مثلاً در موضوع «مدارس علوم دینی و ظرفیتهای تمدنی آن در جهان اسلام» با نخبگان ترکیه (حدوداً ۳۰ نفر)، و برخی نخبگان هند (حدوداً ۱۰ مورد) داشته ایم و البته در این باره دریغ از همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات، یا وزارت خارجه، یا المصطفی (ص) و یا دیگر مراکزی که به نامههای رسمی پژوهشگاه برای معرفی شخصیتهای جهان اسلام پاسخ ندادند و همکاری نمیکنند. من با این مجموعه فشل چه طور میتوانم با جهان اسلام یا حتی جهان عرب ارتباط بگیرم و بعد تیم راهبردی تشکیل بدهم.
3️⃣ اما در اینکه مثلاً ما با یک نفر گفتگو ترتیب داده باشیم، اساساً این گونه نبوده است. اولاً نفرهای ما بزرگ بوده اند. مثلاً ما معاون فرهنگی وزیر ارشاد را برای تبیین کتاب در جهان اسلام دعوت کرده ایم، ولی خب ایشان در سخنرانی خیلی خوب شأن، تمرکز خود را به ایران و دادههای ایران متمرکز کرده اند (تفکر ایرانی). و ثانیاً با شبکههای مربوطه در هر موضوع تماس داشته ایم. مشکل اصلی این است که بزرگواران اولاً چنین رویکردی را تاکنون در موردش فکر نکرده اند و بلکه به آن علاقهای نیز ندارند. مثلاً در مورد ترجمه در جهان اسلام من با دکتر عبدالحسین آذرنگ، با دکتر عبدالرحیم گواهی، با دکتر خزاعی (سردبیر مجله مترجم دانشگاه فردوسی)، با دکتر هاشمی (از دانشگاه آکسفورد که مدخل ترجمه در جهان اسلام را در دانشنامه جهان اسلام نوشته اند و ۲۰ سال است که از ایران رفته اند)، با دکتر پاکتچی، با دکتر محقق داماد، با دکتر خرمشاهی، و با دکتر پورجوادی ارتباطات تلفنی و مکاتباتی انجام داده ام که یکی دو نفرشان جواب نداده اند، بقیه هم هرچند نسبت به مسئله بودن مسئله استقبال کرده اند ولی از جواب به سوال اظهار عجز کردهاند (تفصیل این را در کتاب آینده مسئلههای تمدنی جهان اسلام خواهم آورد. انشاالله). همین قصه را در مورد وضعیت اخلاق در جهان اسلام دنبال کرده ام، همین مسئله را که شما به خوبی در جریان هستید مسئله رسانه و ارتباطات در جهان اسلام دنبال کرده ایم، و مسائل دیگری که کم و بیش شما در جریان دردها و رنجها و دوندگیهای کار بوده اید.
🌐https://eitaa.com/isca24/8189
✅لینک باکس همایش ملی مقاومت اسلامی در پیام رسان تلگرام✅
1️⃣آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی |قرائت پیام حضرت آیت الله نوری همدانی توسط حجة الاسلام و المسلمین حمید نوروزنژاد
2️⃣ آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی| گزارش دبیر علمی همایش حضرت حجة الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم
3️⃣ آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی |سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران
4️⃣آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی| گزارش دبیر علمی همایش حجة الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم
5️⃣ آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی |گزارش مدیران کمیسیون های تحصصی همایش ملی مقاومت اسلامی
6️⃣ آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی|سخنرانی استاد احمد واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
7️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی |کمیسیون تخصصی گفتمان سازی و روش مقاومت از نگاه قرآن کریم
8️⃣همایش ملی مقاومت اسلامی |همایش مقاومت اسلامی کمیسیون تخصصی مفاهیم مبانی و اصول مقاومت اسلامی
9️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی الگوهای مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
0️⃣1️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم
1️⃣1️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم
✅لینک باکس همایش ملی مقاومت اسلامی در سایت آپارات ( صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)✅
1️⃣.آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی |قرائت پیام حضرت آیت الله نوری همدانی توسط حجة الاسلام و المسلمین حمید نوروزنژاد
2️⃣ آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی| گزارش دبیر علمی همایش حضرت حجة الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم
3️⃣ آیین افتتاحیه همایش ملی مقاومت اسلامی |سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه علمیه خواهران
4️⃣ آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی| گزارش دبیر علمی همایش حجة الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم
5️⃣ آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی |گزارش مدیران کمیسیون های تحصصی همایش ملی مقاومت اسلامی
6️⃣ آیین اختتامیه همایش ملی مقاومت اسلامی|سخنرانی استاد احمد واعظی رئیس محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
7️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی |کمیسیون تخصصی گفتمان سازی و روش مقاومت از نگاه قرآن کریم
8️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی |همایش مقاومت اسلامی کمیسیون تخصصی مفاهیم مبانی و اصول مقاومت اسلامی
9️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی الگوهای مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم
0️⃣1️⃣ همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم
1️⃣1️⃣همایش ملی مقاومت اسلامی|کمیسیون تحصصی چالش های مقاومت از نگاه قرآن کریم
لینک باکس همایش مقاومت.pdf
162.5K
✍️لینک باکس همایش ملی مقاومت اسلامی در پیام رسان تلگرام و آپارات✅
✅به همت پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی منتشر شد:اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی جامعه مهدوی
✍️اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی جامعه مهدوی به همت پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مربوط به بهار و تابستان ۱۳۹۹ منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jm.isca.ac.ir نمایه گردید.
1️⃣«گفتمان انتظار در ساحت کلام سیاسی آیتالله خامنهای مدظلهالعالی» نوشته محسن مهاجرنیا؛
2️⃣ نظریه اختیاریبودن ظهور با رویکرد مثبت در اندیشه آیتالله خامنهای مدظلهالعالی» اثر حسین الهینژاد؛
3️⃣شاخصههای سیاسی جامعه منتظر در اندیشه آیتالله خامنهای مدظلهالعالی» به قلم امیر سیاهپوش ازجمله مقالات این شماره است.
4️⃣همچنین «مبانی هستیشناختی انتظار در منظومه فکری آیتالله خامنهای مدظلهالعالی» اثر محمود ملکیراد؛
6️⃣«جامعه منتظر و بایستههای تمدنسازی از منظر آیتالله خامنهای مدظلهالعالی» نوشته قنبرعلی صمدی؛
7️⃣«مبانی و اصول حکمی - قرآنی انتظار از دیدگاه آیتالله خامنهای مدظلهالعالی» اثر عبدالحسین خسروپناه و حسامالدّین مؤمنی؛
8️⃣«رویکرد معنوی به انتظار در اندیشه آیتالله خامنهای مدظلهالعالی و معنویتهای نوظهور» به قلم حمیدرضا مظاهری سیف از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.
📒جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠https://b2n.ir/479846
#تسلیت
لیست العبادة کثرة الصیّام والصّلاة، و انّما العبادة کثرة التفکّر فی امر اللّه
عبادت به زیاد روزه گرفتن و نماز خواندن نیست؛ بلکه عبادت این است که در امر (مخلوقات) خداوند بسیار تفکّر شود.
( تحف العقول، حرّانی، ص 362)
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
حفظ جان امام زمان(عج) مهمترین راهبرد زندگی امام یازدهم بود / رد شبهه سرداب(بخش اول)
💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: حفظ جان امام زمان(عج) مهمترین راهبرد زندگی امام حسن عسکری(ع) بود تا سلسله امامت حفظ شود، به همین دلیل در یکی دو ماه پایان عمر، ایشان را به همراه مادر خودشان به مدینه فرستادند.
⬅️حجتالاسلام والمسلمین مجید احمدی کچایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با ایکنا، گفت: دوره زندگی امام حسن عسکری(ع) دوره کوتاهی بود و ایشان را در حالی که ۲۸ سال داشتند به شهادت رساندند؛ مهمترین هدف و راهبرد ایشان حفظ جان امام زمان(عج) به عنوان آخرین امام بود و این حفظ باید به طریق فیزیکی صورت میگرفت و نه صرفاً معجزه الهی و اینکه فرشتهها او را به آسمان سوم و چهارم و جایی غیر زمین ببرند.
⏹وی افزود: امام در پادگانشهری محصور بودند که همه در آنجا یا جاسوس و یا شبه جاسوس بودند، تا مبادا فرزندی در این خانه متولد شود و مراقب بودند اگر شد فوراً خبر را به سران حکومت دهند تا او را بکشند؛ در این شرایط بزرگترین رسالت آن حضرت این است که امام را به سلامت حفظ کنند. البته ارتباط با اصحاب و حفظ تشیع و رفع و رجوع امور مردم و آمادهسازی آنها برای غیبت هم از دیگر کارهایی است که حضرت انجام دادند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاسخ به این سؤال که برخی در مورد تولد امام زمان(عج) ایجاد شبهه میکنند، اظهار کرد: امام در منطقه عسکر محفوظ بودند؛ سران حکومت به این نتیجه رسیده بودند که فرزندی از این ایشان متولد خواهد شد که همان مهدی است که در روایات به آن اشاره شده، لذا رفتار آنها با امام عسکری(ع) بسیار سختگیرانه بود؛ نقل است حتی وقتی اصحاب در مسیر سؤالی از امام میپرسیدند ایشان آنان را منع میکرد زیرا میترسید تا شیعیان تحت تعقیب قرار بگیرند.
سیاستهای امام عسکری(ع) برای حفظ امام زمان(عج)
❎احمدی کچایی بیان کرد: یکی از راهکارهای امام برای حفظ جان امام عصر(عج) این بود که گاهی از روی تقیه خبر میدادند که فرزندی از من متولد شده و گوسفند قربانی کنید اما مجدداً خبر منتشر میکردند که این فرزند فوت شده و یا خبر را تکذیب میکردند تا تمرکز ذهنی دشمن را بهم بریزد؛ مسئله دیگری که مطرح شده این است که امام هرگز ازدواج رسمی نکردند و امام زمان(عج) از یکی از کنیزان ایشان به دنیا آمدند؛ این هم یکی از دلایلی است که حواس حکومت را بهم بریزد، زیرا امام چند کنیز داشتند و حکومت نمیتواند متوجه شود که امام از کدام کنیز است.
⬅️وی افزود: از حکیمه خاتون نقل است که در شب تولد امام زمان(عج)، در منزل امام عسکری(ع) بودند ولی تا آن وقت نمیدانست که امشب قرار است فرزندی از امام به دنیا بیاید؛ یعنی نوع بارداری مادر امام هم طوری بوده که آثار حمل در نرجس(س) مشهود نبوده است و حتی بارداری از نزدیکترین افراد هم مخفی بوده است.
چرایی مخفی بودن نام امام زمان(عج)
⬅️احمدی کچایی با بیان اینکه بحث وجه تسمیه امام قبل از تولد هم وجود داشته است، اظهار کرد: در این دوره روشن نبودن وجه تسمیه امام به اوج خود میرسد و رسماً نام آن حضرت اعلام نمیشود، برخی وهابیت شبهه میکنند که اگر امام زمان(عج) وجود داشته چرا تولد و نامش مخفی بوده است؟ خب بنا بر این کار بوده تا برای حفظ جان امام این کارها صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: همین که امام به چند نفر از نزدیکترین افراد تولد آن حضرت را اطلاع دادند کفایت میکند و قرار نبوده تا در منبر جار بزنند؛ به نظر میرسد تولد ابراهیم(ع) و موسی(ع) هم در چنین وضعیتی رخ داده است، زیرا خفقان آن دوره طوری بود که قصد جان آن حضرات را داشتند، زیرا اگر مادر موسی(ع) اعلام میکرد که فرزند اوست جانش در خطر میافتاد لذا اینکه میبینیم گزارشات تولد امام زمان(عج) محدود است به این جهت است.
🌐https://eitaa.com/isca24/8197
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
حفظ جان امام زمان(عج) مهمترین راهبرد زندگی امام یازدهم بود / رد شبهه سرداب(بخش دوم)
بیش از ۱۰۰ گزارش تاریخی برای اثبات وجود امام زمان(عج)
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: اثبات امام زمان(عج) از رفتار ایشان در دوره غیبت صغری قابل استفاده است، بیش از صد گزارش تاریخی داریم که امام وکیل نصب کرده و نامه مینوشتند و از مسائل پنهانی خبر میدادند؛ بنابراین این روایات مؤید تولد آن حضرت است؛ نکته مهم این است که امام عسکری(ع) برای حفظ امام زمان(عج)، عدم افشای تولد و نام حضرت را در دستور کار قرار دادند، و اینکه گفته شده نام بردن امام به اسم کامل حرام است ناظر به این موضوع است.
♈️احمدی کچایی تصریح کرد: مسئله دیگر اینکه برخی شبهه سرداب و اینکه امام زمان(عج) از آنجا غیبت کرده، را مطرح میکنند و حتی برخی فضلای حوزوی هم این موضوع را به عنوان امر مسلم تاریخی بیان میکنند در صورتی که این موضوع توسط کسانی مانند ابن خلکان و ابن کثیر بیان شده ولی سرداب محل غیبت نبود و محل عبادت سه امام یعنی هادی، عسکری و امام
زمان(عج) بوده است؛ گزارشات بسیار معتبر در کتاب الحجة کافی که در دوره غیبت صغری تدوین شده آمده که امام زمان(عج) در روزهای پایانی زندگی امام عسکری(ع) به مدینه رفتند. همچنین وقتی یکی از اصحاب از دوره بعد از امام عسکری(ع) می پرسند امام میفرماید در حجاز دنبال امام بعدی باشید.
⬅️احمدی کچایی با تأکید بر اینکه در زمان شهادت امام عسکری(ع)، امام زمان(عج) در سامراء تشریف نداشتند، افزود: وقتی امام شهید شد، داخل خانه ایشان ریختند تا امام زمان(عج) را بکشند، ولی دسترستی نداشتند؛ در اینجا این بحث وجود دارد که نماز میت بر امام توسط چه کسی خوانده شده است؟؛ آنچه در کمال الدین صدوق آمده این است که امام زمان(عج) نماز را خواندند که در این صورت طی الارض مطرح است، ولی اگر سند روایت را نپذیریم چون شرایط عادی نبوده امام زمان(عج) مجبور بودند که به سامراء نیایند و نماز را فرد دیگری که ممکن است یکی از نواب امام زمان(عج) باشند، خوانده است.
🌐https://eitaa.com/isca24/8198
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا مطهری در مصاحبه اختصاصی با سایت سخن تاریخ:
همایش علمی سیره و زمانه امام حسن عسکری(علیه السلام) با مشارکت مراکز علمی برگزار می شود
مطلع شدیم انجمن تاریخ پژوهان حوزه با همکاری سایر مراکز علمی و پژوهشی در حال برگزاری همایش سیره و زمانه امام حسن عسکری(علیه السلام) است. سایت سخن تاریخ به مناسبت شهادت امام عسکری (علیه السلام) مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمین دکتر مطهری، رئیس انجمن تاریخ پژوهان، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(علیهم السلام) و مسؤول همایش سیره و زمانه امام حسن عسکری(علیه السلام)، انجام داده است که از نظر محققان و تاریخ پژوهان گرامی می گذرد:
مصاحبه کننده: علی الله اکبری/ مدیر سایت
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/345070
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
#کار_گروه_پژوهشی
✅با حضور دکتر حبیب الله بابایی:
راه اندازی کارگروه پژوهشی تمدن نوین اسلامی در سازمان سمت انجام شد:کارگروه پژوهشی «تمدن نوین اسلامی» در دفتر قم سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه ها(سمت) راه اندازی شد.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نخستین نشستِ هماندیشی اعضای «کارگروه پژوهشیِ تمدن نوین اسلامی» بود با رویکرد معرفی اعضا، تبیین مأموریتها و اهداف تأسیس این کارگروه در قم سیام مهرماه با حضور حمیدرضا خادمی معاون پژوهشی سازمان و مدیر دفتر قم، حجت الاسلام حبیب الله بابایی مدیر کارگروه و دیگر اعضا و کارشناسان در دفتر قم سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاهها (سمت) برگزار شد.
🔹در این جلسه پس از معرفی سوابق اعضای حاضر، طرفین به بحث و تبادل نظر در خصوص فلسفۀ تأسیس، مأموریتهای کارگروه، ساختار، دورنمای فعالیتها و همچنین تدوینِ نقشۀ راه پرداختند.
حمیدرضا خادمی، معاون پژوهشی و مدیر دفتر قم سازمان سمت از اهمیتِ راهبردی کارگروه تمدن نوین اسلامی، نسبتِ آن با فعالیتها و مأموریتهای سازمان، تلاش روشمند و اقدام در راستای جذب طرحهای پژوهشی مبنایی، درسی و کمک درسی و نیازسنجی برای انتخابِ اولویتهای پژوهشی را برشمرد.
📒مدیر دفتر قم سازمان سمت ضمن اشاره بر تدوین سرفصل برای تألیف منابع درسی جدید و مکاتبه با شورای گسترش وزارت علوم در جهتِ تأسیس رشتههایی تازه در زمینۀ مطالعات تمدنی بر حمایت همه جانبۀ سازمان و معاونتِ متبوع خود از فعالیتهای کارگروه تأکید کرد.
🔹در ادامۀ جلسه حجتالاسلام بابایی، مدیر کارگروه تمدن نوین اسلامی، بر استفاده از ظرفیتهای سازمان برای توسعه، تعمیق و نهادینه کردن ادبیاتِ مطالعاتِ تمدنی تأکید و خاطر نشان کرد که همیشه نمیتوان بر اساس نقشۀ راه پیش رفت، بلکه گاه این مُجری و پژوهشگر است که به مدد توانایی علمی و ارائۀ دیدگاهی نو، مانع رکود پروژه و خروج آن از تنگناهای پیشبینینشده میشود و گاه نیز پروژهها مکمّل یکدیگرند.
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🌐https://b2n.ir/121877
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#گفتگو
#محمد_مسعود_سعیدی
✅در گفتوگوی «فرهیختگان» با محمدمسعود سعیدی؛سکولار شدن جامعه ایرانی
📒مردم دیگر به نظریه گوش نمیدهند و بهاصطلاح گوششان پر است. «نشان دادن در عمل» نیز بهخصوص برای حکومت کاری دشوار است، چراکه باید محیط درستی را بسازد که مردم علاقهمند باشند. برداشتهای دینی مسئولان مملکت ما هماهنگ و یکنواخت نیست و منشأ برخی از بینظمیها همین تعارضات حلنشده است.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی ) به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، آنچه میخوانید مصاحبه دکتر محمدمسعود سعیدی، فارغالتحصیل دکتری تخصصی جامعهشناسی اقتصاد و توسعه از دانشگاه فردوسی، دانشآموخته سطح و درس خارج در حوزه علمیه مشهد، عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و نویسنده کتاب «تبیین نظری سکولار شدن در جامعه ایران معاصر» با «فرهیختگان» است.
🔹یکی از نکات اصلی در این مصاحبه، عبور از خوشخیالی و مواجه شدن با روند مشهود است. اگر بحث ایشان درست باشد - و با آمار و ارقامی بهروز تایید شود- شاید بتواند عافیتگزینی بعضی از ما دینداران و انزوایمان را برهم زند. اما نکاتی نیز در مطالب ایشان هست که اجمالا باید به آنها پرداخت. آقای سعیدی که «سکولار شدن» را یک فرآیند میدانند و نه یک «بودن»، نمیتوانند امر را منحصر کنند به «اجباری» و «غیراجباری.» اینکه گفتهاند «فلانچیز بیشتر مطلوب خداست.» چندان مسموع نیست و آزادی اهوای نفس، بهطور کلی یا نسبی مورد تایید دین نیست مگر اینکه ایشان دلایلی ارائه کنند. اتفاقا نظم و سامان هم -که مورد تاکید ایشان است- چندان با آزادی اهوا تناسب ندارد. سازش و مدارا با جمع البته تاحدی پذیرفته است – خصوصا در آن موارد که در نقل ایشان از امام(ره) آمده است- اما معنایش «تبعیت مطلق از جمع» نیست. دیگر آنکه برقراری نظم اجتماعی صرفا با «پذیرش دیگری» ممکن نمیشود. این پذیرش نیز با خواهش و التماس بعید است که تحقق یابد. قواعدی چنان عام و شامل که مسلمان و ملحد آن را بپذیرند نیز چندان ممکن نیست گرچه مدعای سابق لیبرالیسم چنین بود ولی چنان قوانین فارغ از پیشفرض و عامی، لااقل تابهحال جایی ارائه نشده است و بهلحاظ منطقی نیز ممکن نیست. همیشه مفروضاتی در کار است گرچه پیشتر، لیبرالها به آن آگاه نبودند(ن. ک: لیبرالیسم علیه حقوق بشر، «فرهیختگان»، ۱۱تیر۹۸، ص۱) نظم اجتماعی نیز باید براساسی دایر شود و بیاساس نخواهد بود. اگر متوجه این نکته باشیم که نظم لیبرال با خدازدایی متناسب است، دیگر این خیال رخت میبندد که ذیل یک نظم لیبرال میتوانیم بهشدت دیندار باشیم. از همه مهمتر، قائل شدن مصاحبهشونده محترم به «اصالت روانشناسی»(پسیکولوژیسم) است. البته نفسانیات یا امور روانشناختی مهمند اما همهچیز نیستند و خصوصا پس از نقد هوسرل، دیگر دفاع از آن آسان نیست. روانشناسی علمی تجربی و ظنی است و نمیتواند مدعی نتایج مطلق در شناسایی همهچیز حتی معرفت یا دین باشد. بههرحال هشدارهای آقای دکتر سعیدی در توصیف وضع کنونی یا آینده محتمل، بهکلی بیوجه نیست و خواندن آنها -همانطور که آمد- میتواند در جهت خروج از خوشخیالی مفید باشد.
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🌐https://b2n.ir/423404
✅نهمین شمارۀ دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی «پژوهشهای عقلی نوین» منتشر شد
✅به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، نهمین شمارۀ دوفصلنامۀ علمی ـ پژوهشی «پژوهشهای عقلی نوین» مربوط به بهار و تابستان ۱۳۹۹، به همت ادارۀ نشریات شعبۀ خراسان رضوی و پژوهشکدۀ اسلام تمدنی منتشر شد و مقالات این شماره بر روی سامانۀ نشریه به آدرس http://novin.isca.ac.ir نمایه گردید.
1.« بررسی وجودی-استعلایی نسبت علیّت و آگاهی از دیدگاه یاسپرس و ملاصدرا» اثر مشترک محمدحسین کیانی، محسن جوادی و مهدی منفرد؛
2.«مفهوم خدا در اندیشۀ کندی» به قلم حسن عباسی حسینآبادی ؛
3.«بررسی تأثیر دوسویۀ ذهن و زبان با تکیه بر منطق در اندیشۀ ویتگنشتاین» نوشتۀ علیرضا فرجی؛ از جمله مقالات این شماره است.
4.همچنین « مسئله شر، علم مدرن و خداناباوری؛ بررسی انتقادی استفاده از علم مدرن در تقویت خداناباوری» اثر کاظم راغبی؛
5.« نقد مبانی فلسفی میانرشتۀ آیندهنگاری راهبردی به مثابۀ یک علم انسانی و اجتماعی نوین (تأکید بر ابتنای روششناسی آیندهنگاری راهبردی به رئالیسم انتقادی باسکار)» نوشتۀ مشترک مسلم شیروانی ناغانی، عینالله کشاورز ترک و اشکان یوسفی؛
6.«« نقد به مثابۀ تربیت فرهنگی» به همت م سید حسسین حسینی
7.و « روایت سلبی از موقعیت وجودی تکنولوژی در هستی (تنزل اشیاء در نظام تکنولوژیک)» اثر احمد شهگلی از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.
دوفصلنامۀ پژوهشهای عقلی نوین در بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه مجلات تخصصی نور (Noormags)؛ پایگاه استنادی سیولیکا (Civilica)، پایگاه استنادی جهاد دانشگاهی SID؛ پرتال جامع علوم انسانی؛ کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir) و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه میشود.
#اانتصاب
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
#محمد_سوری
#نجف_لک_زایی
#
✅طی حکمی صورت گرفت؛انتصاب سرپرست پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حکمی محمد سوری را به عنوان «سرپرست پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی این پژوهشگاه» منصوب کرد.
🔹به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی) حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در این حکم آورده است:
با عرض تسلیت رحلت جانسوز همکار محترم جناب آقای دکتر ابراهیم علیپور به جنابعالی و همکاران محترم پژوهشکده و قدردانی از تلاشهای ارزنده و ارزشمند آن مرحوم، نظر به مراتب فضل، دانش و توانمندی شما به موجب این حکم با حفظ سمت به «سرپرستی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی» منصوب میشوید.
🌐https://eitaa.com/isca24/8208
✅استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد:کتاب «خدا در قرآن و کتاب مقدس» منتشر میشود
🔹استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تألیف کتاب «خدا در قرآن و کتاب مقدس؛ بررسی و نقد آرای کارن آرمسترانگ و دنیز ماسون» خبر داد.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد اکبریان در گفتوگویی از تألیف کتابی با عنوان «خدا در قرآن و کتاب مقدس؛ بررسی و نقد آرای کارن آرمسترانگ و دنیز ماسون» خبر داد و اظهار داشت: این اثر از اواخر سال ۹۷ شروع شد و دو بخش دارد؛ هر بخش از این کتاب مربوط به یکی از خاورشناسان است و در آن دیدگاه «کارن آرمسترانگ» و «دنیز ماسون» مورد نقد قرار خواهد گرفت.
💠وی با بیان اینکه علت انتخاب این دو خاورشناس آن بوده که کتاب ویژهای برای این موضوع دارند، گفت: در واقع هر کدام اثری درباره بررسی تطبیقی دیدگاه قرآن و کتاب مقدس در موضوع خداباوری و یا اعتقاد به خدا دارند؛ هر دو کتاب مستقلی نوشتهاند، ضمن اینکه در مورد این دو اثر هم کار تحقیقی در کشور صورت نگرفته است.
📒استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: کتاب در ۱۶۰ صفحه نوشته خواهد شد و نقد دیدگاه هر دو نفر در ۸۰ صفحه جداگانه انجام میشود؛ در بخش اول که به خانم آرمسترانگ اختصاص دارد، در مورد روش تاریخی ایشان بحث شده و همچنین مبانی دیدگاه ایشان و برخی مطالبی که بیان کرده، مورد بحث و نقد قرار گرفته است.
🔶وی افزود: در مورد بخش دوم مربوط به خانم دنیز هم ابتدا بحث روشی انجام و مسائل تطبیقی ایشان بررسی و نقد شده است؛ وی به صورت جزئی در موضوع خداشناسی به تطبیق میان قرآن و کتاب مقدس پرداخته، ولی مباحث خانم آرمسترانگ کلیتر است؛ ایشان تلاش کرده تا تثلیث مسیحیت را با توحید مدنظر قرآن هماهنگ قرار دهد که ما نقد و بررسی این مطلب را بیان کردهایم.
📒حجتالاسلام والمسلمین اکبریان خاطرنشان کرد: این دو نفر برخلاف خیلی از مستشرقان، نگاه مثبتی به قرآن دارند. به خصوص خانم دنیز که در برخی موارد به برتری آموزههای قرآنی در مقایسه با کتاب مقدس اعتراف و تأکید کرده است. وی به نقصی در کتاب مقدس معتقد است که به وسیله مفسران مسیحی تکمیل میشود، ولی در مورد قرآن آن را بدون نقص و کامل میداند و بحث خداشناسی و توحید را بحثی روشن میداند.
🌐https://b2n.ir/647117
#سمینار_پروژه
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#مصطفی_احمد_زاده
✅به همت پژوهشکده اسلام تمدنی صورت گرفت؛سمینار پایانی پروژه «گزارش و تحلیل کاربست روش های تحقیق در مقالات علمی پژوهشی قرآنی»
📒سمینار پایانی پروژه سیدمصطفی احمدزاده با عنوان «گزارش و تحلیل کاربست روش های تحقیق در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی (۱۳۹۰- ۱۳۹۷)» برگزار گردید.
💠به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی ) به نقل از پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سمینار پایانی پروژه سیدمصطفی احمدزاده با عنوان «گزارش و تحلیل کاربست روشهای تحقیق در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی (۱۳۹۰- ۱۳۹۷)» به همت گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
اهم مباحث پروژۀ مذکور به شرح ذیل میباشد:
🔶یکی از زمینه های دستیابی به نظریات جدید در ساحت مطالعات قرآن کریم، استفاده از روششناسی و روشهای نوین است. گزارش نتایج مطالعات قرآنی، در قالبهای متنوعی از جمله مقالات علمی- پژوهشی ارائه میشود.
🔹مقالات علمی- پژوهشی که بالاترین سطح مطالعات قرآنی را به خود اختصاص دادهاند، اعتبار علمی بیشتری نسبت به سایر قالبها دارند.
📒یکی از شاخصهایی که داوران و هیئت تحریریه مجلات، برای انتخاب مقالات به عنوان مقالۀ علمی- پژوهشی در نظر میگیرند، روششناسی، روش و روشمندی مقاله است؛ بر این پایه، بررسی روشهای به کار رفته در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی از زوایای گوناگون اهمیت پیدا میکند.
💠در این پژوهش، نخست بر اساس متون تخصصی روششناسی و با کمک صاحب نظران این حوزه، روشهای معاصر مرتبط با مطالعات قرآنی، شناسایی و دستهبندی خواهند شد و سپس بر اساس آن، فراوانیِ روشهایِ به کار رفته و تصریح شده توسط نویسندگان مقالات علمی- پژوهشی قرآنی در بازۀ زمانی ۱۳۹۷- ۱۳۹۰ گزارش خواهد شد.
📒در گام بعدی، بر اساس تحلیل فراوانی به دست آمده با کمک صاحب نظران این حوزه، چند روش پر کاربرد که انطباق بیشتری با مطالعات قرآنی دارند، به لحاظ بررسی ضعفها و قوتهای این مقالات در کاربست این روشها، تحلیل خواهند شد؛ بنابراین، مسئلۀ اصلی این پژوهش، به دست دادن گزارشی توصیفی از روشهای به کار رفته در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی است تا راه را برای مطالعات روش شناسانۀ بعدی هموار سازد.
🔶در این جلسه، پس از ارائه بحث توسط سیدمصطفی احمدزاده «مجری این پروژه»، حامد بخشی «ناظر پروژه» نیز ضمن قدردانی از زحمات مجری، نتایج به دست آمده را مفید فایده دانسته و اظهار امیدواری کرد: از این طریق بستری برای تسهیل و غنای پژوهش در حوزۀ علوم قرآنی فراهم آید؛ در در ادامه نیز اعضای شورای علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی و اساتید مدعو نظرات خود را بیان کردند.
🌐https://b2n.ir/468941