🌷﷽🌷
#یادداشت_فلسفی
📚 مرجعیت علمی قرآن در عرصه مدیریت و راهبری فلسفه اسلامی(۱)
✍نویسنده:دکتر علیرضا اسعدی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی
🔅مرجعیت علمی قرآن از مفاهیم نوپدیدی است که تعریف واحدی از آن ارائه نشده است. در اینجا مرجعیت علمی به معنای «اثرگذاری معنادار قرآن کریم بر فلسفه» است که بر مبانی مهمی همچون جامعیت، جاودانگی و پاسخگو بودن قرآن کریم به نیازهای اساسی انسان و . . . استوار است. مرجعیت علمی یا اثرگذاری می تواند به گونه های مختلفی نظیر منبع بودن؛ الهام بخشی؛ کمال بخشی؛ داوری( تایید/ حکمیت) و تغییر رویکرد و نگرش تصویر شود و شامل مباحث درون علمی و برون علمی هر دانش می شود. مباحث درون علمی به مطالعات و محتوای درون هر یک از علوم نظیر مفاهیم، مسائل و اصول و قواعد هر علم نظر دارد و مباحث برون علمی( فراعلم/ پیشاعلم) به آن دسته از مباحث که در خود آن علم مورد بررسی قرار نمی گیرد و مسئله آن علم به شمار نمی آید. این مباحث به طور کلی در مورد هر علمی و از جمله فلسفه عبارتند از: ۱) مبادی تصوری و تصدیقی ۲) روش شناسی ۳) راهبری و مدیریت علم.
🔅ما در اینجا به بررسی مرجعیت علمی قرآن در عرصه راهبری و مدیریت فلسفه می پردازیم. البته پیش از این نیز نقش قرآن و تعالیم وحیانی را در مورد روش فلسفی مورد بررسی قرار دادیم که کاملا با بحث مرجعیت علمی قرآن در ساحت برون علمی مرتبط است.
مرجعیت علمی در ساحت راهبری و مدیریت فلسفه به معنای بررسی اثرگذاری قرآن کریم بر رویکرد و جهت گیری کلی فلسفه و نیز اولویت بندی مسائل فلسفی است. اثرگذاری قرآن بر رویکرد فلسفه نیز خود از دو طریق امکان پذیر است. یکی از طریق نقش اثرگذار در تعیین اهداف فلسفه و دیگری از طریق شکل دهی به شخصیت فیلسوف مسلمان. از این رو در مجموع مباحث را در چند پست و در سه محور پی می گیریم. الف) نقش تعالیم قرآنی در شکل دهی به شخصیت فیلسوف مسلمان؛ ب) نقش تعالیم قرآنی در راهبری اهداف؛ ج) نقش تعالیم قرآنی در چینش مسائل فلسفی.
#فلاسفه_اسلامی #مرجعیت_علمی_قرآن #قرآن_کریم
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌼🌼 @asaadi99🌼🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_چهارم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با نوای #میثم_مطیعی
🌸 و تفسیر حجت الاسلام دکتر لک زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید
✅ همایش ملی «فرهنگ انتظار و راهبرد مقاومت در مکتب شهید سلیمانی»
👈 به همت دفتر تبلیغات اسلامی
⏰ زمان ارسال چکیده مقالات: اول تیرماه ۱۴۰۰
⏰ زمان ارسال اصل مقالات: دوم مردادماه ۱۴۰۰
🔗 سایت:
http://isca.ac.ir/Portal/Home/
☎️ شماره تماس:
025-31156938
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅نکتههای قرآنی ـ تمدنی ۴ (تفاوت بین «سابقوا» و «سارعوا»)
⬅️خدای متعال در آیهی 133 از سوره آل عمران کلمه «سارعوا» را بکار برده و فرموده «سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السماوات و الارض اعدت للمتقین»، و در آیهی 21 از سوره حدید کلمه «سابقوا» را استفاده کرده و فرموده است: »سابقوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها کعرض السماء و الارض». واژه «المسارعه» جدیت در تسریع حرکت است (چه رقیبی در کار باشد و چه نباشد)، لیکن در «المسابقه» نوعی مغالبه و غلبه بر دیگری وجود دارد (حتما باید رقیبی در جامعه باشد). مسابقه بدون رقیب و بدون دیگری معنا ندارد.
♈️به رغم تفاوت بین مسارعه و مسابقه، در هر دو نوعی از «مشارکت دیگران» وجود دارد. یعنی مسارعه و مسابقه هر دو در جامعه و در زندگی جمعی ممکن میشود. مشارکت دیگران در «المسارعه»، برای گرفتن انگیزه و بلکه انرژی از دیگران برای سرعت گرفتنِ خود است. در این فرایند سرعت دیگران در امر خیر به سرعت من در امر خیر میافزاید. ولی مشارکت دیگران در «المسابقه» برای پیشیگرفتن خود از دیگران است (سبقت دیگران از من در امر خیر، به سرعت بیشتر و در نتیجه سبقت از دیگران میانجامد).
⬅️حال نکته تمدنی اینکه «مسارعه» و سپس «مسابقه» در نیکیها به مثابه دو روش مهم قرآنی در بزرگشدگیِ نیکیها از امر خُرد به سمت امر کلان (گلوله برفیهای نیکی)، و تسرّی نیکی از ساحتهای کوچک (مثلا خانواده) به ساحتهای بزرگ در مقیاس جهانی است.
#نجف_لک_زایی
#حکمرانی_در_قرآن
✅در سلسله مباحث حکمرانی در قرآن تبیین شد:استنباط حرمت استفاده از سلاح هستهای از آیه ۲۵ سوره فتح
💠حجتالاسلام نجف لکزایی به تحلیل صلح حدیبیه و برخی از آیات سوره فتح پرداخت و با اشاره به آیه ۲۵ این سوره بیان کرد: خداوند در این آیه اشاره میکند چون در مکه مسلمانانی بودند که اسلام خود را علنی نکرده بودند، لذا بیم آن میرفت که در صورت دستور جنگ با مکیان این افراد هم بیگناه کشته شوند، از اینرو دستور جهاد صادر نشد و یکی از آیاتی که حرمت استفاده از سلاح هستهای از آن استنباط میشود، همین آیه است، چون سلاح هستهای نیز منجر به کشتار بیگناهان و از بین بردن محیط زیست خواهد شد.
⬅️ جلسه شصتم از نشستهای «حکمرانی در قرآن»، اپنج شنبه، ۲۶ فروردینماه به صورت مجازی و با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد که در لینک زیر ادامه متن آن را میخوانید؛
🌐http://dte.bz/EoiR1
#پژوهشکده_تاریخ_وسیره_اهل_بیت
#کرسی_ترویجی
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
⬅️نقش تاریخی امام مهدی علیه السلام در هدایت شیعیان در غیبت صغری
👤ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید احمدی کچایی
👤ناقد: جناب آقای دکتر نعمت الله صفری فروشانی
⬅️دبیر علمی: جناب آقای دکتر حسین قاضی خانی
⏰زمان: دوشنبه 1400/01/30 ساعت 11 الی 13
⏹مکان: قم-پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه-پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه سوم-تالار کوثر
💠مجری: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
⬅️لینک ورود به جلسه
🌐http://dte.bz/danaee
✅شریف لکزایی بیان کرد؛پیام اجتماعی سوره اخلاص از منظر امام موسی صدر (لینک صوت سه جلسه)
⬅️دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به نظرات تفسیری امام موسی صدر در مورد تفسیر سوره اخلاص به وجه اجتماعی این تفسیر اشاره و بیان کرد: امام موسی صدر وجه اجتماعی سوره و این آیه را نیز بیان کردهاند که در پیشگاه خداوند انسانها هیچ تفاوتی ندارند و سیاه و سفید و غنی و فقیر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و همه موجودات جهان در برابر خدا مانند دانههای شانه هستند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرگزاری ایکنا، نخستین جلسه از سلسله جلسات تفسیر قرآن شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با محوریت آرای و اندیشههای امام موسی صدر در کتاب برای زندگی، ، ۲۵ فروردینماه، برگزار شد که در لینک زیر مشروح آن از نظر میگذرد؛
🌐http://dte.bz/MbFgK
✅رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: ضرورت ایجاد تعامل قوی میان اعضای هیئت علمی
⬅️رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که کار فردی مطلوب نیست، گفت: ما هیئت علمی را می پسندیم که در تعامل و گفت و گو با همکاران خود باشد و افکارش در خلأ شکل نگیرد، در گروه علمی خودش مشارکت فعال داشته باشد، در نقد و ارزیابی و بررسی پروژه مشارکت کند.
⬅️به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از پژوهشکده اسلام تمدنی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل پژوهش این دفتر و رییس پژوهشکده اسلام تمدنی که با حضور رییس و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و حضور وبیناری رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با تقدیر از تلاش های سید مصطفی احمدزاده «مدیرکل سابق پژوهش این دفتر و رییس سابق پژوهشکده مذکور» اظهار داشت: باید به سمت کارهایی حرکت کنیم که کلان پروژه هستند و افراد به صورت تک نفره در خارج از پژوهشکده از عهده آن برنیایند.
⬅️صوت جلسه از رادیو پژوهش بشنوید
💠مشاهده خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/hJ14n
◀️نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح ) حکمت 145👇
🌹وَ قَالَ (علیه السلام): كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ، وَ كَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ؛ حَبَّذَا نَوْمُ الْأَكْيَاسِ وَ إِفْطَارُهُمْ.
🌷امام عليه السّلام (در نكوهش عمل بيجا) فرموده است:
1- چه بسا روزه دارى را كه از روزه اش بهر ه ای جز گرسنگى و تشنگى ندارد،
2- و چه بسا نماز (شب) گزارى كه از ايستادن و نماز گزاردنش جز بيدارى و رنج نيست (چون روزه و نماز را طبق دستور انجام نداده)
3- چه نيك است خواب زيركان و روزه باز كردن ايشان (چون آنان آنچه كنند بجا و طبق دستور مى باشد).
🔶شرح نهجالبلاغه 👇
🔶روزه داران بى نصيب و شب زنده داران بى خبر!👇
◀️مى دانيم عبادات نيز مانند انسان، روح و جسمى دارند. امام(عليه السلام) در اين كلام حكيمانه اش اشاره به عبادات بى روح و كم نتيجه يا بى نتيجه كرده مى فرمايد: «چه بسيار روزه دارانى كه از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره اى نمى برند و چه بسيار شب زنده دارانى كه از قيام شبانه خود جز بى خوابى و خستگى ثمره اى نمى گيرند. آفرين بر خواب هوشمندان و افطارشان»; (كَمْ مِنْ صَائِم لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلاَّ الْجُوعُ وَالظَّمَأُ، وَكَمْ مِنْ قَائِم لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلاَّ السَّهَرُ وَالْعَنَاءُ، حَبَّذَا نَوْمُ الاَْكْيَاسِ وَإِفْطَارُهُمْ).
🔶«سَهَر» (بر وزن سفر) به معناى شب بيدارى و «عَناء» به معناى رنج و تعب است.
همان گونه که در بالا اشاره شد عبادات، ظاهرى دارد و باطنى یا صورتى و سیرتى; صورت عبادات افعالى است که در ظاهر باید انجام شود; ولى باطن آنها فلسفه هاى تربیتى است که نتیجه آن قرب الى الله است. براى رسیدن به این نتایج قناعت به شکل عبادات کافى نیست بلکه توجه به آداب آن نیز لازم است. .
◀️ روزه برنامه هاى ظاهرى مانند خوددارى از خوردنى و نوشیدنى و بعضى دیگر از لذات نفسانى دارد و فلسفه اى که عبارت از تقویت ایمان و اراده و مبارزه با هواى نفس و شیطان است که اگر آنها حاصل نشود نتیجه روزه که تقوا است: (لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ) (2) حاصل نمى گردد و انسان را از عذاب الهى باز نمى دارد.
📚شرح نهجالبلاغه آیتالله العظمی مکارم شیرازی
❎ هر شب مباحث تفسیری امام صدر بر اساس کتاب برای زندگی توسط دکتر شریف لک زایی
⬅️زمان: از چهارشنبه، هر شب، ساعت۲۱تا۲۲
دوستانی که مایل به مشارکت و همراهی هستند از طریق لینک زیر اقدام فرمایند:
https://engage.shatel.com/b/sha-nmm-4jd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_پنجم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.