eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1.9هزار دنبال‌کننده
7.8هزار عکس
728 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و احترام جلسات «حکمرانی در قرآن» در ماه رمضان هر روز، بجز روزهای تعطیل، برگزار می شود. ساعت13:45 با ارائه استاد نجف لک زایی و دبیری دکتر مختار شیخ حسینی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین ( بیگ بلوباتن): http://dte.bz/hokmconf لینک حضور در جلسه انلاین ( آپارات): http://aparat.com/isca_video/live لینک حضور در اینستا گرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاس
⬅️پرونده صوتی پرسمان انقلاب اسلامی در سال 1400 💠برنامه پرسمان انقلاب اسلامی رادیو معارف ،پاسخ به پرسش های سیاسی در حوزه انقلاب اسلامی سال 1400 👤کارشناس برنامه: حجه الاسلام و المسلمین استاد نجف لک زایی ⬅️تعداد جلسات :4 ⏰زمان جلسات از بیستم فروردین 1400 تا نهم اردیبهشت 1400 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/QYQwG
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی قدر و نظم اجتماعی (قسمت دوم) نگاه «قدرمحور» صرفا بر حدود و مرزهای فردی و اجتماعی تأکید نمی‌کند. چنین نیست که هر فردی در خود فرو رود و دامن خود را برچیند می‌تواند نظمی بوجود آورد. اساسا در آگاهی به اندازه‌ها و پرورش اندازه‌های خود، هر فردی می‌تواند مسیر رشد و توسعه خود را بهتر بشناسد، در ایجاد ارتباط و مرابطه (یا ایها الذین آمنوا اصبروا، و صابروا و رابطوا و اتقوا الله) با دیگران نیز می‌تواند موثرتر عمل کند. به بیان دیگر، تحفظ بر اندازه‌ها (قدرها)، صرفا ایجاد محدودیت نیست، بلکه علاوه بر جنبه های سلبیِ حدود و اندازه‌های خود، با شناخت اندازه ها، تربیت و توسعۀ اندازه‌ها نیز رخ می‌دهد. در چنین رویکرد سلبی، با تحفظ (یا تقوی) بر مرزها و خط‌ها (قدر به مثابه حدّ) امکان تضاد و تصادم از بین می‌رود؛ و در رویکرد ایجابی با تأکید بر داشته‌ها (قدر به مثابه ظرفیت) امکان وحدت و اتصال و انسجام فراهم می شود. در واقع، نظم به مثابه قدر، صرفا در حل اختلافات و کنترل خشونت نیست، بلکه در یکی شدن، بزرگ شدن، و توسعه یافتگی انسانی نیز هست. در توسعه گنجایش قدر‌ها و اندازه‌های خود، توجه به اندازه‌های دیگران، تعارف و شناخت اندازه‌ها (لتعارفوا)، و استفاده از اندازه‌های دیگران برای توسعه اندازه خود (تعاون در اندازه‌ها) اهمیت زیادی دارد. قدرها در کنار یکدیگر ظرفیت های بیشتری ایجاد می‌کنند و هر میزان ظرفیت‌ها فزونی می‌گیرد، هماهنگی‌ها و هم افزایی‌ها بیشتر شده و نظم قوی‌تر و متقن‌تری بوجود می‌آید. بدین‌سان در ایجاد نظم اجتماعی از یک سو تقوی لازم است تا از حد و اندازه‌ها تجاوزی صورت نگیرد، و از سوی دیگر، تعارف و تعاون در اندازه‌ها لازم است تا قدرها و حدها از محدودیت درآید و هر کسی در مسیر خود، نامحدود شود. 🌐https://eitaa.com/isca24/9476
✅حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده خبر داد: تولید جامع ترین فرهنگنامه و دانشنامه موبایلی رمضان المبارک 💠نرم افزار موبایلی فرهنگنامه و دانشنامه قرآنی رمضان به همت اداره فناوری و فراوری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تولید و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است لینک دانلود اپلیکیشن فرهنگنامه و دانشنامه قرآنی رمضان: 🌐https://cafebaza
با تلاش گروه تدوین سازمان های دانش صورت گرفت:انتشار اصطلاح نامه مسائل جدید کلامی 💠پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اصطلاح نامه مسایل جدید کلامی که بخشی از کلان پروژه تدوین اصطلاح نامه های علوم اسلامی است، را تدوین و در ۳۸۰ صفحه به چاپ رساند. 💠مشاهده متن کامل خبر 🌐http://dte.bz/rJYkC
✅هفتمین دوره قرآن و تربیت ویژه ماه مبارک رمضان ⬅️ موضوع : منطق پاسخ دهی قرآن کریم ( 10 جلسه) 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️مجری: مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی و مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/32xWy
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅قدر و نظم اجتماعی (قسمت سوم) ⬅️هر چند «قدر» متضمن نوعی از «عدل» هست و حفظ اندازه‌ها به نظام عادلانه منتهی می‌شود، لیکن، مفهوم قدر از مفهوم عدل متفاوت است. قدر به معنای اندازه داشتن و به اندازه بودن است در حالی که عدل به معنای قراردادن چیزی در محل مناسب خود می‌باشد. روشن است تا زمانی که چیزی به اندازه نباشد، در موضع خود قرار نخواهد گرفت. ازاین جهت، درست است که در جامعه عادلانه نیز نظم اجتماعی بوجود خواهد آمد، نظم برآمده از عدل، منوط بر نظم برآمده از قدر و اندازه‌هاست. به بیان دیگر، قدر و اندازه داشتن مسبوق بر عدل است و عدل بدون حدود و اندازه‌ها هم بوجود نخواهد آمد. ازاین رو، هرچند بیان علامه جعفری در مورد نظم درست است که «نظم عبارت است از قرار گرفتن یا قرار دادن هریک از اجزاء و پدیده های یک مجموعه در جایگاه قانونی یا قراردادی خود»، لیکن زمانی اجزاء و عناصر در جایگاه قانونی خود خواهند ایستاد که اندازه‌های انسانی و جایگاه هر یک معلوم گردد، تا بتوان اندازه‌های انسانی را در جایگاه‌های خود نشانید. از این رو شناخت اندازه‌های خود، تحفظ بر اندازه‌های خود، و بلکه توسعه قدر و اندازه‌های وجودی خود در شکل‌گیری جامعه عادلانه و صورت‌بندی نظم اجتماعی و بلکه نظم تمدنی نقشی اساسی و تعیین‌کننده دارد. 🌐https://eitaa.com/isca24/9485
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید 🔊 فایل صوتی: چرا و چگونه «ذکر علی عبادت است» ؟ 💠 بیانات استاد احمد عابدی درباره ذکر نام مبارک حضرت علی سلام الله علیه 🆔 @isca24