✅حجتالاسلام والمسلمین یوسفی مقدم:شریعت نمی تواند آنچه مربوط به عقل است را بر انسان تحمیل کند
💠رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: ما معتقدیم امور اعتقادی عقلی هستند، یعنی پیش از تشریعات باید به آنها باور داشته باشیم الّا آن امور اعتقادی که جنبه نقلی دارند. همچنین گاهی اوقات، عقل انسان تحت تاثیر محیط و شرایط، فعل غیراخلاقی و ملاک فعل غیر اخلاقی را اخلاقی می داند اما قرآن، آن را غیراخلاقی می داند، اینجا نظر قرآن را مقدم می دانیم چون قرآن کریم از ناحیه کسی صادر شده است که او این تاثیرپذیری ها را ندارد.
💠مشاهده کامل خبر در لینک زیر
🌐http://dte.bz/9IY7V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز_بیست_و ششم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید
🌐https://eitaa.com/isca24/9522
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
نکتههای قرآنی ـ تمدنی ۲۵ (آفت زمان و ضرورت مبادرت در عمل)
یکی از مصادیق سعی و سرعت در عمل خیر، "مبادرت" (شتاب کردن) به آن عمل و عدم معطلی در اقدام به کار نیک است. در این باره روایاتی که در مورد مبادرت به عمل وجود دارد به نکته مهمی در حکمت و فلسفۀ «سعی»، «سرعت»، و «مبادرت» اشاره کرده اند و آن عنصر «آفت همیشگی زمان» است، اینکه نمیشود به زمان اعتماد کرده و نسبت به فردا تضمینی داشت (و جِدّوا فی الطلب و تجاه الهرب، بَادِرُوا الْعَمَلَ قَبْلَ مُقَطَّعَاتِ النَّقِمَاتِ وَ هَاذِمِ اللَّذَّاتِ فَإِنَّ الدُّنْيَا لَا يَدُومُ نَعِيمُهَا وَ لَا تُؤْمَنُ فَجِيعُهَا، تحف العقول، ج 1، ص 236) ای بندگان خدا برای تحقق خواستههای خویش جدّیت نمایید و از کارهای ناروا بگریزید. قبل از اینکه سختیها به شما رو آورد و به آغوش مرگ بیفتید به کارهای نیک مبادرت بورزید. همانا نعمتهای دنیا زودگذر و ناپایدار است و کسی از خطرها در امان نیست.
فوت زمان نه تنها آفتی است برای موفقیتهای فردی و خانوادگی، بلکه آفت بزرگتری است برای پیشرفت و حرکتهای تمدنی بهنگام. از دست دادن زمان برای ملتها، نه تنها فرصتها را زایل میکند بلکه مسیر زوال و انحطاط تمدنی را هم سهل میکند.
https://eitaa.com/isca24/9523
#معرفی_آثار_علمی
#پژوهشکده_فقه_وحقوق
✅به همت پژوهشکده فقه و جقوق منتشر شد:کتاب «انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی»
💠کتاب نشست های فقهی-حقوقی «انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی» از چاپ خارج شد.،این کتاب به کوشش دکتر اسماعیل آقابابایی در گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق تهیه گردیده است.
💠مشاهده متن کامل خبر↙️↙️↙️
🌐http://dte.bz/Sw6uS
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #دوره_نظام_سیاسی_اسلام
🔵#نسبت_کلام_و_سیاست
◀️ #استاد_سبحانی
✅ قسمت دوازدهم
🔷چرا جامعه اسلامی ما به مسیری رفت که کلام و سیاست از هم فاصله گرفت ؟
🔶 انسداد دانش سیاسی!!
🔶 #خلاء_معرفت_سیاسی
🔹#تفکر_سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز_بیست_و هفتم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید
🌐https://eitaa.com/isca24/9529
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅نکتههای قرآنی ـ تمدنی، قسمت ۲۶ (خودسیری کاذب مانع مبادرت در عمل)
⬅️آنچه موجب «سعی»، «سرعت»، «حرکت» و «مبادرت» در عمل میشود، حس نیاز، حس کمبود، و حس ضرورت حرکت است. کسانی که خودشیفتهاند و از کردههای خود راضی هستند، انگیزهای برای سعی و سرعت و مبادرت در عمل پیدا نمیکنند. در این باره آنچه که در وصف متقین در روایات آمده به چنین نکتهای اشاره میکند که «بَادَرُوا إِلَى اللَّهِ بِالْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ لَا يَرْضَوْنَ بِالْيَسِيرِ وَ لَا يَسْتَكْثِرُونَ لَهُ الْكَثِيرَ هُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُون»، متقیان کسانی هستند که با اعمال پاک و طیب به سمت خدا میشتابند، به کار کم راضی نمیشوند و کار زیادشان را هم زیاد نمیشمارند، آنها همواره خود را متهم میدانند و از اعمال و کردههای خود نگرانند.
💠نکته اجتماعی و شاید تمدنی موضوع این است که هرچند خودشیفتگی علل روانی و فردی هم دارد، لیکن بخشی از علت اصلی کِرِختی و خمودگی در زندگی فردی و اجتماعی، در وضعیت مقایسهای رخ میدهد. آنجا که جوّ اجتماعی جوّی بی تحرّک است و فرهنگ سبقت و سرعت در آن جامعه وجود ندارد، افراد در سیر و سلوک خود به طور طبیعی حس رضایت و شیفتگی از خود پیدا میکنند (چون طرفی برای مقایسه و رقابت ندارند)، و آنجا که حس شیفتگی و خودسیری کاذب پیدا شود، انحطاط اجتماعی شروع میشود.
🌐https://eitaa.com/isca24/9531
با سلام و احترام. هشتادمین جلسه از سلسله جلسات «حکمرانی در قرآن کریم» در ماه رمضان، دوشنبه 20 اردیبهشت ساعت13:45 با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی صادقی( تحلیل مواجهه پیامبر اکرم و یهودیان در پرتو آیات قران کریم ) و دبیر علمی دکتر مختار شبخ حسینی برگزار می شود.
لینک حضور در جلسه انلاین:
http://dte.bz/hokmconf.
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
✅برنامه سوره /فصل قرآن کریم
⏰شب بیست و هشتم : قرآن و مساله قدرت
👤دکتر منصور میر احمدی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
⬅️دو شنبه 20 اردیبهشت ساعت ۲۲ شبکه چهار سیما
🌐https://eitaa.com/isca24/9533