eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
872 ویدیو
230 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
✅حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا: برنامه ریزی برای نظام آموزش و پروش نباید از آن سوی مرزها باشد 💠عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهداف برگزاری همایش نظریه علم اسلامی تأکید کرد که یکی از اهداف تولید ادبیات و برنامه ریزی درونی برای برای نظام آموزش و پرورش است. ✅نشست خبری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. 🔯حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دبیر کمیته علمی همایش در این نشست با بیان این که این همایش نزدیک به دو سال کار تمهیدی داشته و قبل از آن نیز چند سال کارهای تحقیقی داشته است، گفت: غرض از این همایش کاربست نظریه علم دینی در نظام آموزش و پرورش است. وی افزود: نظام آموزش عالی و نظام آموزش و پرورش هر دو به این نیاز دارند که در یک سیاست گذاری کلان برای علم از زمینه های نظری نسبت به علم دینی و علم متناسب با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بهره گیری کنند. ☮عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تنقیح این که علم اسلامی چیست هم بحثی دامنه دار و پر اهمیت است، اجمالا علم دینی علمی است که متناسب با فرهنگ و جامعه اسلامی باشد، در پنج دهه اخیر در جهان اسلام توجه ویژه ای به مسأله علم شده است و در مواجه با جهان غرب در صدساله اخیر توجهات جامعه اسلامی در مقاطع مختلف منعطف به مسائل خاصی بوده است. 💠حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به تحولات به وجود آمده در جهان اسلامی و نیاز جدی به بررسی دوباره علم دینی در آن ابراز داشت: مسأله تکنولوژی و فناوری، اسقلال جهان اسلام، توسعه جهان اسلام اهمیت دوچندان علم دینی را روشن کرد و در مقطع بعدی روشن اندیشان جهان اسلام چه در کشورهای عربی و چه در شرق جهان اسلام و همچنین با اندکی تأخیر در خود ایران متوجه این شدند که جهان اسلام برای حفظ هویت خودش و احیای ویژگی تمدنی خودش ناگریز باید نگاهی به معرفت علمی درون خود داشته باشد. وی افزود: گزینش دانش هایی که متناسب با نیازهای فرهنگ و تاریخی صورت بگیرد نیز اهمیت زیادی دارد و تا این مسأله انجام نشود اغراض دیگر به موفقیت نمی رسد؛ تعیین نسبت علم با هویت اسلامی و دینی جهان اسلام جریان های چندگانه ای را پدیده آورده که با رویکردهای مخلف به مسأله پرداخته اند و از جمله در اروپا و آمریکا و آسیای جنوب شرقی دیده می‌ شود. عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: البته انقلاب اسلامی در خیزش تمدنی جهان اسلام پیشگام بود و در پرداختن به این مسائل فعال شد تا جایی که تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین راستا بود. وی با بیان این که در بیش از دو دهه اخیر حوزه علمیه قم ورود خوبی به این مباحث داشته است، گفت: نسبت عقل و وحی با نقل آثار فراوان و گفتگوهای پرتحرکی را داشته است و فیلسوفان جهان اسلام نسبت به این مسأله موضع های متعددی داشته اند و کارهای فارابی، غزالی، ابن رشد و ابن سینا و ادامه آن تا قرن نهم در این مورد زبان زد هست اما در پنج دهه اخیر مسأله شکل جدیدی پیدا کرد. ✳️حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با تأکید بر این که الان این مباحث متوجه علومی است که از جهان غرب آمده است، گفت: ما نیاز به استفاده از تجربیات علمی دیگران داریم ولی تجربه چگونه استفاده کردن را هم باید داشته باشیم تا بعد از صد سال بدانیم چگونه برخورد صرفا انفعالی نداشته باشیم و برنامه ریزی برای نظام علمی ما از آن سوی دنیا نباشد و خودمان متناسب با هویت دینی خودمان این برنامه ها را بریزیم. وی اضافه کرد: بزرگان اساتید حکمت و علم در این عرصه وارد شده اند و بین این رویکردهای گفتگوهای جدی هم وجود داشته است و غرض این همایش درگیر کردن افکار است تا آورده های این جریان ها در نظام آموزش ما کاربردی شود ومنجر به ارائه الگو و تولید ادبیات برای نظام آموزش و پرورش بشود. رییس کمیته علمی همایش بیان داشت: تا کنون شش پیش همایش برای این منظور شکل گرفته تا تضارب آراء درون حوزه نسبت به نظریه علم دینی به بحث گذاشته شود و نقد شود و افراد و اشخاصی که در این زمینه مطالعاتی داشته اند با هم گفتگو کرده اند. وی عنوان کرد: این که اقتضای این نظریه چه سیاست هایی را مطالبه می‌ کند و نظام آموزش و پرورش در قالب این نظریه چه وظایفی دارد و این که چگونه کتاب های موجود بازخوانی شود، در بخشی از مقالات صورت گرفته و روش های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
💠علیپور خبرداد؛ ارسال 100 مقاله به دبیرخانه همایش نظریه علم اسلامی 💠رئیس همایش نظریه علم اسلامی از ارسال حدود 100 مقاله به دبیرخانه این همایش خبرداد و گفت: از این میزان 50 مقاله به مرحله نهایی راه پیدا کرده اند.نشست خبری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. 🔯ابراهیم علیپور رییس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر همایش در این نشست با بیان این که علم دینی و اسلامی کردن علوم از چالش برانگیز ترین مسائل چند دهه اخیر است، گفت: این همایش نیز در همین راستا راه اندازی شده و به طور خلاصه برای آن پنج هدف را دنبال کرده ایم. وی افزود: اولا با توجه به رسالت پژوهشکده فلسفه و کلام به دنبال پژوهش های بنیادین و تولید آثار در حوزه علم دینی هستیم و ثانیا می‌ خواهیم لبیکی به ندای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش برای اسلامی سازی دروس آموزش و پرورش داشته باشیم. ✳️علیپور با بیان این که سال 96 شروع فراخوان مقالات و آغاز نشست های این همایش بوده است، گفت: علاوه بر مقالات و کارهایی که روز همایش از هشت صبح تا هفت عصر صورت می‌ گیرد، ما تلاش کرده ایم که 14 جلد آثار تولیدی را آماده کنیم که 13 جلد آن در روز همایش رونمایی می‌ شود. وی با بیان این که حدود 100 مقاله و خلاصه به دبیرخانه رسیده است، گفت: نزدیک به 50 مقاله به مرحله نهایی همایش راه پیدا کرده اند و 20 مورد نیز به صورت سفارشی به دست ما رسیده است. 💠رئیس همایش نظریه علم اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در این همایش مشاهیری دست به قلم شده اند و با همکاری مراکز متعدد آثار خوبی تولید شده است، یکی دیگر از اهداف همایش همانطور که گفته شد پاسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب بود که در حوزه اسلامی سازی علوم و بحث نظام آموزش و پرورش مطالبات متعددی داشته اند و این همایش در حقیقت پاسخ به نیاز نظام تعلیم و تربیت کشور هم هست. وی با تأکید بر این که رهبر معظم انقلاب دفتر تبلیغات اسلامی را موظف به پاسخگویی به سؤالات روز کرده اند، گفت: این همایش در همین راستا برگزار می‌ شود، البته با توجه به این که نظریه علمی اسلامی حضرت آیت الله جوادی‌آملی بررسی شده به نوعی تقدیر از مقام علمی ایشان نیز بوده است. علیپور اضافه کرد: این همایش دارای یک افتتاحیه و یک اختتامیه است و اساتید متنوعی دعوت شده اند که غیر از سخنرانان افتتاحیه و اختتامیه پنل های نظریه علم دینی، نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی‌آملی، نظریه تربیتی و علم دینی و کاربست علم دینی در تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی نیز برگزار می‌ شود که دقیقا عنوان محورهای مقالات هم هست. وی بیان داشت: میزگردی هم صبح روز افتتاحیه خواهیم داشت که جایگاه علم دینی را نظام آموزش و پرورش با حضور مسؤولان معرفی خواهیم کرد. 💠رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با بیان این که بیش از نصف کتب های آماده شده توسط نشر دفتر تبلیغات اسلامی تولید شده است، گفت: برخی از آثار نیز به همت مراکز علمی دیگر و از جمله خودپژوهشگران تولید و به دست ما رسیده است. وی عنوان کرد: شش نشست نیز در راستای تضارب آراء به صورت کاملا نظریه پردازی در طول ماه های قبل برگزار شده است که بتواند قدمی در راه ترویج علم برداشته شود. علیپور با اشاره به برخی از مهمانان و سخنرانان این همایش یادآور شد: آیت الله اعرافی و حجج اسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی، علی ذوعلم رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، عبدالحسین خسروپناه، محمدتقی سبحانی، هادی صادقی و مرتضی جوادی آملی از جمله میهمانان این نشست هستند که برخی نیز سخنرانی دارند. 🔯وی افزود: همچنین آقایان حداد عادل، محمدمهدی اعتصامی، منوچهر فضلی خانی، محمد فتحعلی خانی، مهدی گلشنی و علی اله بداشتی از جمله دیگر حاضران در این نشست هستند. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|
🏵ای سرو بوستان ایستادگی! ای زیباترین گل باغ حسین! ای جوان رعنا و رشید حسین! ای علی را یادگار!🏵 🎀ولادت با سعادت علی اکبر ع مبارک باد🎀 📙فقط امروز کتاب آشنایی با اسوه ها: علی اکبر (ع) را رایگان دانلود کنید dte.bz/aliakbr
پیشنهاد می‌کنم در رویداد کارگاه معنویت پژوهی شرکت کنید! https://evnd.co/PSkzr
✳️علیرضا شجاعی زند گفت: پروژه دینی سازی علم یک مبادرت منفعلانه است. ظاهر فعال گرایانه ای دارد ولی به شدت دستخوش انفعال است. این انفعال ناشی از بزرگ پنداشتن زیاد علم است. 🔵نشست علم دینی در کشاکش قرائت ها در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۸ با ارائه بحث توسط آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا و دکتر شجاعی زند برگزار شد. در ابتدای جلسه، محمد علی مبینی دبیر علمی نشست با بیان اینکه این نشست در راستای همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش به عنوان ششمین پیش نشست این همایش تدارک دیده شده است، گفت همایش مذکور در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در قم با همکاری پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و وزارت آموزش و پرورش برگزار می گردد. ☮مبینی درباره مباحث مطرح درباره علم دینی گفت یکی از دلایل اهمیت این بحث ارتباط آن با مساله تمدن سازی اسلامی است که طرفدارن علم دینی معتقدند که ایجاد تمدن اسلامی بدون دینی سازی و اسلامی سازی علوم انسانی ممکن نیست. دلیل دیگر بر اهمیت این مساله مربوط به ترویج تفکرات الحادی در فضاهای علمی است و طرفداران علم دینی معتقدند که با دینی سازی علوم می توان از رواج الحاد در قلمروهای علمی جلوگیری کرد. مبینی همچنین با اشاره به دیدگاههای مختلف درباره علم دینی به سه دسته از دیدگاهها اشاره کرد و گفت دسته اول کسانی هستند که اساسا علم دینی را ممکن نمی دانند. دسته دوم ضمن پذیرش امکان علم دینی، برای آن فایده ای فایل نیستند و بلکه آن را مضر می دانند. دسته سوم هم قایل به امکان علم دینی و هم فایده مندی و ضرورت آن می باشند. ایشان با بیان اینکه آقای دکتر شجاعی زند جزء دسته دوم هستند، از ایشان خواست نظر خود را در این زمینه شرح دهند. 🔼ادامه در سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی http://yon.ir/qSiho
شنبه هفتم اردیبهشت 98 پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان " تنوع اسلامی در فرایند تمدنی" برگزار می شود. شنبه هفتم اردیبهشت 98 پیش اجلاسیه دوم کرسی نظریه پردازی با عنوان " تنوع اسلامی در فرایند تمدنی" توسط مرکز همکاری های علمی و بین الملل و مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در روز شنبه 7/2/98 سالن کنفرانس 40 نفری مرکز همایش های غدیر به آدرس: قم، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر، سالن کنفرانس برگزار می گردد. این پیش اجلاسیه با حضور حجج اسلام والمسلمین آقایان، دکتر حبیب اله بابایی(نظریه پرداز)، دکتر محمدتقی سبحانی، دکتر محسن الویری، دکتر سیدحسین فلاح زاده، دکتر حسین عبدالمهدی(شورای داوران)، دکتر سیدضیاء میرمحمدی، دکتر نعمت الله صفری و دکتر عبدالحمید واسطی(کمیته ناقدان) برگزار می گردد. حضور در جلسه شامل کسانی می شود که تا تاریخ 6/2/98(جمعه) ساعت 12 ثبت نام کرده باشند.
✍گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمين نجف لکزایی ✳️ حجت الاسلام والمسلمين نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت وگو با هفته نامه افق حوزه به ضرورت کاربست فلسفه علوم سیاسی و علوم انسانی اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی پرداخته که در ادامه می خوانید. 💠تمايزعلوم انسانی با سایر علوم در چیست؟ اگر بخواهیم از منظر حکمت اسلامی پاسخ دهیم، در ابتدا باید بپرسیم که ما به چه دلیل در پی دانش هستیم؟ و سپس اقسام دانش را عنوان کنیم، همانگونه که بسیاری از حکما از جمله ملاصدرا، در جلد اول کتاب اسفار، چنین قائل هستند. ملاصدرا در مقدمه کتاب ، بعد از بیان انگیزه خود از تأليف اسفار، تصریح می کند که سالکان برای نیل به الله ، باید چهار سفر را طی کنند و در واقع ایشان حکمت یا فلسفه را یک سفر در نظر می گیرند. پس از ورود به مسلک اول، مقدمه ای دارند با عنوان ( في تعريف الفلسفة وتقسيمها الأولى وغايتها وشرفها) که منظور از تقسيمها الأولى همان تقسیم اولیه فلسفه است. در ادامه ایشان فلسفه را استكمال نفس می دانند، بدین معنا که اگر انسان می خواهد به کمال برسد باید معرفت خود را به حقایق موجودات، همان گونه که هستند، از طریق فلسفه بالا ببرد و این تنها به وسیله برهان میسر خواهد شد، نه وهم و تبعیت از دیگران. 💠 آیا این فلسفه به معنای متافیزیک است؟ در اینجا فلسفه به معنای عام - اعم از متافیزیک به منظور است اما نفس دارای دو جهت است: جهت تجرد و جهت تعلق . جهتی رو به سمت بالا دارد که منظور از آیه شریفه «لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم» همان عالم بالا یا عالم عقل است و منظور از «ثم رددناه أسفل سافلین» نیز عالم خلق است. از این جهت اگر انسان می خواهد به کمال برسد، به دو دسته دانش نیز نیازمند است . مقام اول ، مقام توحید است یا همان حکمت نظری که در آن حق را می شناسیم و ملاصدرا از نبی اکرم ا نقل می کند که از خداوند خواسته «رب أرنا الأشياء كما هي»؛ يعني عوالم بالا را همانگونه که هستند، ببینیم، بشناسیم و بفهمیم. اما مقام دوم، مقام تأله است که مربوط به حکمت عملی است یعنی توحیدی و خدایی شدن، یعنی به حق عمل می کنیم و دوباره ملاصدرا سخن نبی اکرم ما را بیان می دارد که فرمودند: «تخلقوا بأخلاق الله». . ممکن است درباره ارتباط آن با دین پرسیده شود، به نظر حکمای اسلامی، از آن جا که انسان از لایه های وجودی متنوعی برخوردار است دین برای کمال انسان آمده است. یکی از آن لایه های وجودی عقل است و اصول دین مربوط به آن است . دیگری نفس است و اخلاق برای آن است: «ونفس وما سواها فألهمها فجورها وتقواها» و آخرین بخش هم رفتارهای ماست که فقه برای تنظیم آن آمده است. به تعبیر قرآن ، انسان به عنوان یک متحرک در حال حرکت و سفر به دو محرک است، محرک معرفتی و محرک انگیزشی. در مورد اول. اگر معرفت درست و حقیقی باشد، این مسافر به سفرومقصدش امیدوار خواهد بود. اما اگر در این جا گرفتار وهم شويم، اصلا معرفتی پیدا نمی شود و یا معرفتمان بر اساس خرافه یا جهل می باشد. محرک های انگیزشی هم دو جهت بیشتر ندارد یا مقرب است و ما را به سمت کارهایی که جنس آنها، میل و مشوق است، سوق می دهد و یا مبعد است که ما را از انجام برخی کارها دور می کند. در واقع این دو محرک نقش عشق و نفرت را برای ما ایفا می کنند. آنچه به ما می گوید که چه چیزی ما را به سعادتمان نزدیک یا از آن دور می سازد، معرفتی است که کسب کرده ایم و لذا معرفتمان هر قدر متقن تر باشد، نظام عمل ما نیز عادلانه تر، دقیق تر و بهتر است و دین، این مجموعه را برای ما ساماندهی می کند. فقه خود دارای همین دو بعد است با عناوین واجب و مستحب یا حرام و مکروه ، البته احکام وضعی نیز دارد. خروجی اخلاق نیز فضائل و رذایل است که مربوط به حوزه رفتاری انسان می شود. ♐️ادامه گزارش در فایل پی دی اف ملاحظه نمایید. پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان سروش https://sapp.ir/isca.ac.ir. کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان بله https://ble.im/isca24 صفحه اختصاصی پژوهشگاه در اینستاگرام https://www.instagram.com/isca.ac.ir|