eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
743 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
💠گزارش نشست اخلاق سیاسی قسمت اول 🔷رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ♈️سیاست و اخلاق متعالیه جمع قرآن، عرفان و برهان است/ مقاومت برخی در برابر ایجاد رشته اخلاق سیاسی 💠گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه برخی در برابر ایجاد رشته اخلاق سیاسی مقاومت می‌کنند گفت: حوزه تولیدات خوبی با محور اخلاق سیاسی دارد مثلاً قواعد اخلاقی انتخابات را تدوین کرده‌ایم ولی متأسفانه به فراموشی سپرده شده است. ✅به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز، ۱۷ بهمن‌ماه در نشست «اخلاق سیاسی» در مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: اگر در کارنامه جمهوری اسلامی نسبت اخلاق و سیاست را مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که در زمینه سیاست اسلامی و ابعاد دانش سیاست رشد خوبی داشته‌ایم ولی همچنین گرایش و رشته‌ای به نام اخلاق سیاسی نداریم. 🔷لکزایی با بیان اینکه بارها تأسیس این رشته را پیشنهاد کرده‌ایم ولی هنوز انجام نشده است با اشاره به ربط اخلاق با سیاست تصریح کرد: اگر اخلاق با سیاست ربط دارد چرا نسبت به تأسیس این رشته و گرایش مقاومت می‌شود و یا مورد مطالبه نخبگان و مردم قرار نمی‌گیرد. در زمینه اخلاق سیاسی نه مطالبه‌ای از دولت به معنای عام و نه از سوی مردم می‌شود. 💠رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه بیشترین ادبیات تولید شده در عرصه اخلاق سیاسی در کشور، در ابتدا از سوی امام و بعد مقام معظم رهبری انجام شده است اظهار کرد: ما معتقدیم که هم علم و هم افعال اخلاقی با سیاست مرتبط‌ند و اساساً متفکران ما فلسفه تشکیل دولت را گسترش فضائل می‌دانند و استدلال می‌کردند که فضایل اخلاقی جز در اجتماع محقق نمی‌شود. ✅معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: شجاعت، اخلاص، عفت، صداقت و ... فقط در تعامل با دیگران معنا دارد و گرنه اگر کسی در عمرش از خانه بیرون نیاید که چشمش به نامحرم نیافتد نمی‌توان او را عفیف بدانیم، بنابراین اخلاق سیاسی در اجتماع تعریف می‌شود و قدرت سیاسی لازم است که در فضایل رشد کنند.
💠💠گزارش نشست اخلاق سیاسی قسمت دوم ❇️انتقاد از کمبود زیرساخت‌های اخلاقی 💠وی افزود: حکمای اسلامی در طول تاریخ به بحث تربیت انسان توجه ویژه داشته و گفته‌اند که برای متصف شدن به فضایل، انسان باید تربیت شود و لازمه تربیت وجود مربی است ولی اکنون ما چقدر مربی اخلاق در کشور داریم؟ چقدر استاد اخلاق در حوزه و دانشگاه‌ها و مدارس تدریس می‌کنند؟ در آموزش و پرورش معاونت پرورشی داشتیم و بعداً گفتیم تربیت بدنی کافی است. صداوسیما که یک دستگاه فرهنگی است چقدر به تربیت اخلاقی شهروندان می‌پردازد؟به همین دلیل وقتی به انتخابات می‌رسیم همگان نگران‌اند که چه اتفاقی رخ خواهد داد زیرا دانش لازم را تولید نکرده‌ایم تا در این مقطع بتوانیم استفاده کنیم. 🔽لکزایی با اشاره به نقش مردم در این عرصه با بیان اینکه اهداف مشترک براساس محرکات مشترک شکل می‌گیرد اظهار کرد: در این مرحله مردم دو گروه می‌شوند؛ کسانی که طرفدار عدالت‌اند دور هم جمع می‌شوند و افراد طرفدار رذایل و شرور هم یکدیگر را می‌یابند. 🔷وی با بیان اینکه خواجه نصیر می‌گوید ما از دولت انتظار داریم که همبستگی را براساس عدالت ایجاد کند اگر نمی‌تواند براساس محبت ایجاد کند افزود: خواجه محبت را به دو بخش تقسیم می‌کند بخشی که به طور طبیعی محبت وجود دارد مانند رابطه والدین و فرزندان؛ ولی محبت در سطح جامعه را ارادی می داند؛ اینکه همه مردم، اسلام و ایران و ارزش‌های اخلاقی را دوست داشته باشند امر ارادی است و افراد باید آموزش ببینند؛ در اینجا بحث آموزش هم مهم تلقی می‌شود. 🔷افزایش اشتراکات لذت‌‌جویانه و منفعت طلبانه در جامعه 💠معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: گاهی افراد به خاطر اشتراک در لذت‌ها مانند فوتبال تیم‌های برتر کشور دور هم جمع می‌شوند که این اشتراکات سریع العقد و الانحلال است. برخی برای اشتراک در نفع، گردهم می‌آیند که نمونه آن فعالیت‌های مشترک اقتصادی است که از قبلی پایدارتر است؛ متأسفانه هر قدر از انقلاب فاصله گرفته‌ایم به اشتراک در لذت و نفع بیشتر دامن زده‌ایم. 🔷وی افزود: مدل دیگر اشتراک، دور هم جمع شدن براساس فضیلت است؛ حلف الفضول پیمانی براین اساس بود؛ امروز هم افرادی دور هم جمع می‌شوند تا با نظام سلطه مبارزه کنند که مبنای آن صداقت، امر به معروف و ایثار و خدمت به همنوعان است. 💠وی افزود: ما می‌خواهیم برای گسترش علم و پیشرفت جامعه دور هم جمع شویم البته این موارد دیر منعقد می‌شود و دیر هم از بین می‌رود لذا بهترین اشتراکات، اشتراکی است که براساس فضایل باشد. امام خمینی(ره) در یکی از آثارشان از امام علی(ع) نقل کرده‌اند که ایشان فرمود: من از دو چیز برای امت می‌ترسم یکی اتباع هوا و آرزوهای دور و دراز؛ زیرا کسی که از هوای نفس تبعیت کند روبروی حق می‌ایستد البته این روایت از سوی پیامبر هم بیان شده است. 💠لکزایی با بیان اینکه اخلاق، ذاتاً سیاسی و اجتماعی است و نمی‌تواند فردی باشد لذا سیاست ابزار اخلاق است تصریح کرد: امام در تمامی احادیث ۴۰ حدیث که کاملاً اخلاقی است وارد مباحث سیاسی شده است؛ مثلًا در بحث غضب حتی ایشان فرموده که غضب، کلید همه خیرات است اگر تابع شرع و عقل باشد؛ ایشان فرموده که غضب در حکومت در قالب ارتش و سپاه و زندان و ... شکل می‌گیرد ولی اگر غضب تابع هوای نفس باشد تبدیل به سلطه می‌شود. 🔷رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اگر شاخصه‌های حکمرانی خوب مانند پاسخگویی، قانونگرایی، اثربخشی، عدالت، مسئولیت پذیری و شفافیت را پیاده کنیم به گسترش اخلاق هم کمک می‌کند تصریح کرد: در روایات هم بیان شده که امام معصوم به برخی افراد توصیه فرمودند که دروغ نگو هر کار دیگری می‌خواهی بکن ولی فرد می‌بیند هر کار زشتی به نوعی با دروغگویی مرتبط است.
💠گزارش نشست اخلاق سیاسی قسمت سوم 🔷سیاست الهی و توحیدی به دنبال ارتقاء وجود است ✅وی افزود: مراد ما از اخلاق و سیاست، اخلاق و سیاست متعالیه توحیدی است؛ سیاست الهی و توحیدی به دنبال ارتقاء وجود است چون هم جهانیان را به توحید دعوت می‌کند و هم جمع عرفان و برهان و قرآن است. ارتقاء یعنی به بعد ملکوتی و جبروتی و عالم غیب توجه بیشتری داشته باشیم؛ وقتی به قرب الهی تعبیر می‌کنیم مراد فراتر رفتن از عالم ملک به ملکوت است ولی سیاست دانی که اصالت را به دنیا می‌دهد اخلاق متناسب با آن را هم گسترش می‌دهد. 🔷لکزایی تصریح کرد: دولت (به مفهوم عام) فقط با رهبری خوب تعریف نمی‌شود حتی کسانی که خوب هستند (همانند جنگ احد) گاهی گرفتار آسیب‌های مادی گرایی و هوای نفس می‌شوند همان طور که عده‌ای در جنگ اجد محل ماموریت خود را برای غنیمت ترک کردند؛ بنابراین با اینکه باید فضیلت‌ها را دنبال کنیم ولی نمی‌توانیم تصور کنیم که جامعه بدون افرادی خواهد بود که گریزی از اخلاق نداشته باشند. 💠وی تصریح کرد: نظام اگر بخواهد اخلاقی باشد باید همه اجزای آن اخلاقی باشند، مجلس باید اخلاقی باشد، قوه مجریه باید مقید به اخلاق باشد و بخش‌های دیگر مانند وزارتخانه ها و ... هم اخلاقی باشند تا اخلاق در جامعه رواج یابد. 🔷لکزایی با بیان اینکه مردم وارد ادارات می‌شوند وقتی ببینند اگر صداقت داشته باشند کارشان بهتر راه می‌افتد تا اینکه دروغ بگویند یا برعکس اگر پارتی داشته باشد زودتر به اهدافشان می رسد یا برعکس مطمئناً در ترویج اخلاق مؤثر است اظهار کرد: اخلاقی بودن باید به صرفه برای افراد باشد و افراد بدانند اگر مثلاً رشوه بدهند و دروغ بگویند کارشان با مشکل مواجه می‌شود نه اینکه زودتر به هدف می رسند. ♈️وی تأکید کرد: مباحث اخلاق کاربردی در دفتر تبلیغات اسلامی تولید شده و الان دنبال مصرف‌کننده هستیم و این مسئله باید به مطالبه عمومی تبدیل شود تا رشته‌های مرتبط هم ایجاد شود به عنوان مثال در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اخلاق انتخابات تولید شد تا محور اخلاقِ انتخابات ها باشد ولی بعدها به فراموشی سپرده شد.
💠از سوی دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد؛ ✅نکوداشت پروفسور کریستین بونو در قم 🔷همایش نکوداشت دانشمند فرهیخته،پروفسور یحیی علوی (کریستین بونو) از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد. 🔷همایش نکوداشت ره یافته و دانشمند فرهیخته مرحوم پروفسور یحیی علوی(کریستین بونو) امروز از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد. ❇️این همایش روز پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در قم ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه چهارم برگزار شد. ✅کریستین (یحیی) بونو یکی از چهره‌های برجسته علوم اسلامی بود که در سال ۱۹۷۹ با مطالعه آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی، به دین اسلام درآمد. 🔷او که نام خود را به یحیی علوی تغییر داده بود، در سال ۱۹۵۷ میلادی در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده‌ای مسیحی و کاتولیک، متولد شد، به خاطر شغل پدر تا سن ۱۰ سالگی در آلمان و الجزایر می‌زیست و پس از آن راهی استراسبورگ فرانسه شد. 💠میل به عرفان و آشنایی با ادیان شرقی در وجود او بود و از این رو به مطالعه آثار موجود در این زمینه و سفر‌های متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند و آلمان پرداخت. 🔷بونو در سال ۱۹۸۷ مدرک پروفسور اگرژه را اخذ کرد و در سال ۱۹۹۵ از رساله دکتری خود تحت عنوان الهیات در آثار فلسفی و عرفانی امام خمینی در دانشگاه سوربون دفاع کرد که در سال ۱۹۹۹ به عنوان پژوهش سال برگزیده شد. 💠او برای تدوین رساله خود از سال ۱۹۹۱ به ایران آمد و مدت هفت سال از جلسات سید جلال الدین آشتیانی در مشهد، در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی استفاده برد. پس از آن هم حدود ۱۵ سال در مشهد اقامت گزید. 🔽بونو به تألیف اثر، همچنین ترجمه و تفسیر قرآن کریم به زبان فرانسوی هم مبادرت ورزیده است. مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی در قم در سال ۲۰۰۰ میلادی ترجمه قرآن وی را منتشر ساخت. از ویژگی‌های این ترجمه، روان بودن به همراهی تفسیری مختصر به ضمیمه واژه‌نامه الفاظ قرآن است. 🔷بونو در ۵ شهریور ۱۳۹۸ به دلیل سانحه دریایی در کشور ساحل عاج درگذشت و به دلیل عدم امکان ارسال پیکرش به ایران در همانجا دفن شد. |
✅همایش نکوداداشت مترجم فرانسوی قرآن برگزار شد/ ترجمه قرآن به ۱۰۰ زبان 💠گروه فعالیت‌های قرآنی ــ همایش نکوداشت رهیافته فرهیخته مرحوم پروفسور یحیی علوی (کریستین بونو) عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مترجم قرآن کریم، امروز، ۱۷ بهمن‌ماه در پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی برگزار شد. 🔷به گزارش ایکنا از قم، همایش نکوداشت رهیافته فرهیخته مرحوم پروفسور یحیی علوی (کریستین بونو) عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مترجم قرآن کریم، امروز، ۱۷ بهمن‌ماه در پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی برگزار شد. ♈️در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام سید محمد موسوی بایگی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در خصوص هدایت مرحوم علوی گفت: قصه هدایت شدن کریستین بونو برای کسانی که امروز به بهانه‌های مختلف راه صحیح را گم کردند، یک حجت است. 💠وی با اشاره به اینکه پدر مرحوم علوی به شدت سوسیالیست بود، افزود: شرایط خانوادگی به قدری برای مرحوم علوی دشوار شد که پس از دیپلم از خانه خارج و در آفریقا با برخی از مشایخ صوفیه آشنا و به اسلام علاقه‌مند و در ساحل عاج مسلمان و با مطالعات فراوانی که داشت، سرانجام شیعه شد. 🔷موسوی با یادآوری این نکته که شخصیت مرحوم بونو بسیار جذاب بود، اظهار کرد: عرفان سبب جذب شدن مرحوم بونو به اسلام شد اما عرفان آسیبی هم برای او داشت و مرحوم بونو تحت تاثیر یک فرد سودجو از عرفان و طریق صوفیه قرار گرفت و رابطه او با همسر اول و فرزندانش دچار مشکل شد. ✅هشدار برای مراکز تبلیغی وی گفت: گروه‌های مختلف در اسلام برای ترویج مذهب خویش مبلغ ارسال می‌کنند و گاهی اوقات این مبلغان که از ایران فرستاده می‌شوند، به جای اینکه اثر مثبت داشته‌باشند، تاثیر منفی گذاشتند و علت اصلی آن را باید در حوزه علمیه و مکلفان ارسال مبلغ جست‌و جو کرد. 💠موسوی با تاکید بر اینکه مبلغ در درجه اول باید از چیزی سخن بگوید که شخص بی‌دین بشناسند و درک کند اظهار کرد: کسانی که متکلف ارسال مبلغ هستند باید این نکته را توجه کنند که بهترین ابزار برای تبلیغ مذهب استفاده از عرفان است و کسانی که به تبلیغ می‌روند اگر بدون این جهت بروند شکست خواهند خورد. 🔷وی با اشاره به اینکه وهابیت با پول نفتی خود به شدت در حال تبلیغات گسترده است، افزود: وهابیت دشمن علوم و طریق عرفان است و لذا ما از از جهت مقابله با وهابیت و نیز از جهت تبلیغ می‌توانیم از عرفان استفاده کنیم. ✅مقایسه تعداد ترجمه‌های قرآن و کتاب انجیل در جهان 💠حجت‌الاسلام محمد نقدی، رئیس مرکز ترجمان وحی نیز در ادامه این همایش گفت: در جهان ۷ هزار و ۱۱۱ زبان شناسنامه‌دار شناخته شده، برای مثال در آفریقا ۲ هزار ۱۴۴ زبان و در آمریکا هزار و ۶۱ زبان و در آسیا ۲ هزار و ۲۹۲ زبان و در اروپا ۲۸۷ زبان و در اقیانوسیه هزار و ۳۱۳ زبان است. 🔷وی با بیان اینکه انجیل تا سال گذشته به ۳ هزار و ۲۰۰ زبان چاپ شده‌است و در واقع ۹۸ درصد مردم جهان به یک ترجمه انجیل دسترسی دارند، افزود: قرآن تاکنون به ۱۴۸ زبان ترجمه شد که شاید حدود ۱۰۰ ترجمه آن تکمیل شده و متاسفانه وقتی مقایسه می‌کنیم با آمار کتابی مثل انجیل نیاز به حضور اشخاصی مانند کریستین بونو که مترجم قرآنی بودند، را متوجه می‌شویم. 💠نقدی با اشاره به اینکه در مرکز ترجمان وحی ۱۸۷ ترجمه فارسی از قرآن کریم چاپ شده‌است، اظهار کرد: در آفریقا، هزار و ۲۸ ترجمه، در آمریکا، ۵۷۹ ترجمه، در آسیا ۸۶۵ و در اروپا، ۱۸۵ ترجمه ترجمه از انجیل وجود دارد و در مقابل، در آسیا، ۶۷ ترجمه، در اروپا ۳۳ ترجمه و در آمریکا فقط یک ترجمه از قرآن کریم است که این ترجمه هم در ابتدا بوسیله یهودی، مسیحی و کمونیست صورت گرفت و سپس اهل سنت آن را انجام دادند که ترجمه قرآن توسط اهل سنت فقط منجر به افزایش جنگ‌های مذهبی شد و همچنین عربستان ۴۰ ترجمه از قرآن به چاپ رسانده که تمام آن کپی است و هیچ اصالتی ندارد. ♈️وی با اشاره به اینکه ترجمه قرآن کار آسانی نیست و بین ۵ الی ده سال طول می‌کشد، افزود: امروز قرآن یک کالای اقتصادی است، ۸۰ ترجمه کامل از قرآن توسط اهل سنت، ۴۰ ترجمه توسط قادنیه، ۲۴ ترجمه توسط غیرمسلمانان اعم از یهودی و مسیحی و ۱۳ ترجمه توسط شیعه به چاپ رسیده است. 💠رئیس مرکز ترجمان وحی با بیان اینکه ۵ مرکز در جهان برای ترجمه قرآن کار می‌کند که یکی از آن، مرکز ترجمان وحی است، اظهار کرد: مرحوم بونو مقید به مسائل مذهبی و مسلط به ۷ زبان از جمله عربی و فرانسوی و..بود. 🔷وی گفت: وظیفه همه ما از جمله مرکز ترجمان وحی و حوزه علمیه قم رساندن قرآن به دست جهانیان است زیرا امروز جنگ، جنگ بر سر عقیده است و نباید اجازه دهیم که قرآن، تبدیل به یک جنگ مذهبی شود. 💠یادآور می‌شود، در پایان این همایش، از کتاب «زنده به نام علی(ع)، سیری در حیات و آثار مرحوم پروفسور یحیی علوی(کریستین بونو) ب نویسندگی حجت‌الاسلام نجفی کرمانشاهی رونمایی شد. |
♈️گزارش تصویری از همایش نکوداشت ره یافته و دانشمند فرهیخته مرحوم پروفسور یحیی علوی ( کریستین بونو) 💠زمان:پنج شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ 🔷مکان:قم ابتدای خیابان معلم -پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-طبقه چهارم ✅https://www.instagram.com/p/B8O9KG7pKfy/?igshid=j0rp79smvhxv
▫️برگزاری همایش ملی " بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی " به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (بهمراه پنل های تخصصی) 🔹 سخنران افتتاحیه :دکتر سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) 🔹 سخنران اختتامیه : دکتر سید سعید رضا عاملی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) 🔸 ۲۴بهمن ماه ۹۸ ؛ ساعت ۹ الی ۱۷ 🔸 مرکز همایش های غدیر قم(ثبت نام در همایش جهت حضور الزامی است)
✅نشست علمی راهبردهای اجتماعی امام حسن علیه السلام همراه با معرفی کتاب«راهبردهای اجتماعی ائمه علیهم السلام در مواجهه با ناهنجاریهای اجتماعی» برگزار می شود. 💠سخنران: دکتر سیدعلیرضا واسعی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔶مکان: مشهد میدان آزادی ،پردیس دانشگاه فردوسی،دانشکده الهیات و معارف اسلامی،سالن شورا ◾️زمان: یکشنبه 20 بهمن ماه 1398 ساعت 12 الی 13
◾️سلسله هم اندیشی های خلق پول| هم اندیشی دوم:نسبت سنجی خلق پول با عدالت 🔶اساتید:حجت الاسلام والمسلمین احمدواعظی، حجت الاسلام والمسلمین دکترسیدعباس موسویان ، حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی علی اکبریان و جناب آقای دکتر حسن سبحانی ✅دبیر علمی:حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا آصف آگاه ⏰زمان: شنبه 1398/11/19 ساعت: ۹ الی ۱۲ 🔶مکان: قم : خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، تالار امام مهدی (عج) 🔶برای حضور در جلسه ثبت نام الزامی است. https://evnd.co/gtR5U 🔳به مقدار ظرفیت سالن از میان كسانی كه زودترثبت نام کرده باشند، دعوت صورت خواهد گرفت. 🔶فرصت ثبت نام تا ساعت ۱۲ روز جمعه 💠برگزارکننده :پژوهشکده فقه و حقوق و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐https://eitaa.com/isca24/6618
🔷دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع): ✅معنویت و عقلانیت ادبیات فاتح امروز جامعه بشری است ◾️گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آیت‌الله رمضانی اظهار کرد: ادبیات معنویت و عقلانیت که در کلام امام(ره) وجود داشت، ادبیات فاتح امروز جامعه بشری است و اگر این ادبیات توسط اشخاصی شبیه به مرحوم بونو بومی شود، واضح و روشن است که فاتح میدان مکتب اهل بیت(ع) خواهد شد زیرا جامع‌ترین و غنی‌ترین مکتب است. 🔳به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از ایکنا از قم، آیت‌الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) امروز، ۱۷ بهمن‌ماه در همایش«نکوداشت رهیافته فرهیخته مرحوم پروفسور یحیی علوی (کریستین بونو) عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مترجم قرآن کریم» که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: ترجمه قرآن به زبان‌های خارجی و معادل سازی مفاهیم قرآنی برای فهم و درک دیگران نکته بسیار دقیقی است که مرحوم بونو به درستی آن را انجام می‌دادند. 🔶وی افزود: مرحوم بونو بیشتر به شیوه عملی گرایش و به فلسفه نگاهی ابزاری داشت و از این نظر بسیار شبیه به امام(ره) بود و همچنین نوعی از ادب عرفانی در وجود مرحوم بونو نهادینه شده، که آن از نوع عرفان عملی بود. 🔷رمضانی بیان کرد: امام صادق(ع) فرمود:« إنّ اللّه َ عزّ و جلّ أدّبَ نبيَّه فأحسنَ أدبَهُ ، فلَمّا أكمَلَ لَهُ الأدبَ قال و إنّكَ لَعلَى خُلُقٍ عظيمٍ ثمّ فَوّضَ إليهِ أمرَ الدِّينِ و الاُمّة لِيَسُوسَ عِبادَهُ؛ خداوند عزّ و جلّ پيامبر خود را تربيت كرد و نيكو تربيت كرد و چون ادب را در او به كمال رساند فرمود: «براستى كه تو داراى خويى بزرگ هستى». آنگاه كار دين و امت را به او سپرد تا بندگانش را اداره كند. 💠جزئیات خبردر لینک زیر 💠https://b2n.ir/874055
🔷'گزارش تصویری از سمینار تخصصی شهید امت انسان تراز تمدنی ✅بخش اول از سمینار تمدنی شهید امت ۱۷ ام بهمن روز پنج شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲.۳۰ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات، با دو پنل عرفانی و فقهی برگزار شد. 🔶نشست اول : نشست عرفان تمدنی (مسئله معنویت و شهادت) 🔷ارائه دهندگان: حجه الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدان پناه با موضوع: شهادت و امتداد اجتماعی آن 🔶 حجه الاسلام و المسلمین استاد علی امینی نژاد با موضوع: تاثیر جهاد اصغر در جهاد اکبر ⏹دبیر علمی:حجه الاسلام و المسلمین عباس حیدری پور https://b2n.ir/202142 --------------- 🔷'گزارش تصویری از سمینار تخصصی شهید امت انسان تراز تمدنی ✅نشست دوم فقه تمدنی (مسئله ترور.انتقام و اقتدار) 🔳حجه الاسلام و المسلمین استاد رضا اسلامی با موضوع: عفو و انتقام در روابط بین الملل ⬅️دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی شجریان 🔷زمان : پنج شنبه 1398/11/17 ساعت 10 الی 12:30 ◾️مکان: قم - ابتدای خیابان معلم- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- تالار امام مهدی عج https://b2n.ir/707807 -----------------
◾️استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع): ✅حفظ امنیت درونی کشور در گرو پرداختن به اخلاق است 🔳گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: انقلاب اسلامی با بن مایه اسلامی باید توجه ویژه به امنیت درونی داشته باشد و بهترین راه ترویج اخلاق است. 🔷 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از ایکنا، مرتضی یوسفی‌راد، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) امروز، ۱۷ بهمن ماه در نشست «اخلاق سیاسی» در مجمع عالی حکمت اسلامی با طرح این سؤال که چرا در جامعه اسلامی ما روابط و رفتارها مبتنی بر اخلاق سیاسی نیست گفت: دین اسلام به خصوص با نگاه به جامعیت آن، بر توجه ویژه به اخلاق سیاسی تأکید دارد و از سویی طبع آدمی پذیرای این موضوع است و انسان دوست دارد محبت کند و محبت ببیند اما در زندگی امروز شاهد خلل‌هایی هستیم. ✅وی افزود: در متون فلاسفه، عرفا و اهل اخلاق بیان شده که نیاز است حاکمان فراتر از رعایت عدالت، با مردم انس و الفت و روابط محبت‌گونه داشته باشند و اگر در این حد نمی‌توانند عدالت را مبنا قرار دهند. ◾️یوسفی راد تصریح کرد: در دین ما توجه به اخلاق تأکید زیادی شده است همچنین امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی فرموده که حکم اخلاقی اسلام، هم سیاسی است یعنی همین که قرآن فرموده مؤمنان برادر هستند هم حکمی سیاسی و اخلاقی است. 🔳استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به تعاریف اخلاق گفت: اخلاق به معنای پایبندی به ارزش‌ها و اخلاق سیاسی، اتخاذ رفتار مدنی متعادل، ابزاری برای تلطیف روابط چهارگانه انسان با خدا، طبیعت، همنوعان و خود برخی تعاریفی است که از اخلاق سیاسی ارائه شده است. ⬅️یوسفی راد با بیان اینکه ضرورت دارد اخلاق سیاسی برای همه آحاد مردم به خصوص حکمرانان سیاسی دغدغه شود افزود: متأسفانه شاهدیم که فردگرایی در مردم و خودخواهی و منفعت‌طلبی در حاکمان روبه رشد است در حالی که در دین بر اخلاق اجتماعی تأکید زیادی وجود دارد. ❎ عضو هیئت علمی پژوهشكده علوم و انديشه سياسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم اضافه کرد: انقلاب اسلامی با بن مایه اسلامی باید علاوه بر امنیت بیرونی توجه ویژه به امنیت درونی داشته باشد و بهترین راه برای این امنیت، توجه به اخلاق است و گرنه یا فردگرایی و یا منفعت‌طلبی و خودخواهی در حال رواج خواهد بود.
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی 🔷رابطه فقه و قانون با تاکید بر گام دوم انقلاب 💠ارائه دهنده:دکتر محمود حکمت نیا 🔷ناقد:حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد ایزدهی ✅زمان:یکشنبه ۲۰ بهمن ماه ۹۸ ♈️مکان: قم دانشگاه باقرالعلوم طبقه اول پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🔷مجری:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی؛دانشگاه باقرالعلوم و مرکز همکاری های علمی و ببن الملل
🔷رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ♈️سیاست و اخلاق متعالیه جمع قرآن، عرفان و برهان است/ مقاومت برخی در برابر ایجاد رشته اخلاق سیاسی
✅ آغاز به کار سلسله نشست های تخصصی گفتمان انقلاب در مدرسه فیضیه 💠حجت الاسلام والمسلمین هاجری از آغاز به کار سلسله نشست های گفتمان تخصصی انقلاب اسلامی با حضور حجج اسلام والمسلمین لک زایی و خسروپناه خبر داد. 🔷حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از آغاز سلسله نشست های تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی در مدرسه علمیه فیضیه خبر داد و گفت: این سلسله نشست ها همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی یک شنبه 20 بهمن ماه در مدرسه فیضیه کار خود را آغاز می کند. ❇️دبیر انجمن های علمی حوزه علمیه ادامه داد: سلسله نشست های تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی باهمکاری جامعه المصطفی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه قرآن و حدیث، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اتحادیه دانش آموختگان حوزه و دانشگاه، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز علمی و دانشگاهی برگزار می شود. 🔷وی با اشاره به زمان و مکان برگزاری نخستین نشست از سلسله نشست های علمی تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی در مدرسه فیضیه گفت: این نشست با موضوع تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر با ارائه حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نقادی عبدالوهاب فراتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از اعضای انجمن مطالعات سیاسی حوزه های علمیه یکشنبه 20 بهمن ماه ساعت 19 در مدرس زیر کتابخانه برگزار می شود. 💠حجت الاسلام و المسلمین هاجری ادامه داد: دوشنبه 21 بهمن ماه نیز نشستی با حضور حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با موضوع آسیب شناسی دین پژوهی معاصر ساعت 19 در مدرس زیر کتابخانه مدرسه فیضیه برگزار می شود./
✅در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد فرهنگ سازی و ایجاد «گفتمان مقاومت» پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، یازدهمین پیش همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن با موضوع «شاخص های الگوی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» را برگزار می‌نماید. 🔶 سخنران: دکتر سهد الله زارعی (کارشناس برجسته ی مسائل استراتژیک) 💠یکشنبه، 20 بهمن‌ماه، از ساعت 9 تا 10 💠قم، ابتدای خیابان معلم، سالن علامه طباطبایی مرکز همایش های غدیر
معرفی اثر شایسته تقدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش سی و هفتمین کتاب سال جمهوری اسلامی ایران: 1398 فرهنگ‌نامه مولفان اسلامی/ تالیف گروهی از پژوهشگران/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ 1397/ 4 جلد. "فرهنگ‌نامه مولفان اسلامی" شناسنامه علمی فرهیختگان و دانشمندانی است که از صدر اسلام و در حوزه تمدن اسلامی، اثری علمی پدید آورده‌اند. این اثر که بر اساس حروف الفبا تدوین گردیده است، ذیل نام و نسب هر نویسنده، اطلاعات زیست‌نامه آن فرد، مانند خاستگاه، تاریخ ولادت، دوران دانش‌آموختگی، سفرهای علمی، برخی استادان و شاگردان، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، تاریخ درگذشت و در نهایت، کتاب‌ها و آثار علمی او آمده است. البته درباره نویسندگانی که اطلاعات کمی درباره آن‌ها در منابع موجود بوده، به همان مقدار بسنده شده است. با این ‌که در معرفی این نویسندگان، ابعاد شخصیتی آنان مورد توجه بوده است، اما وجهه علمی ـ فرهنگی‌شان نمود بیشتری داشته است. در جلد اول این اثر به مولفان اسلامی در سه قرن نخست هجری پرداخته شده. جلد دوم مربوط به مولفان قرن چهارم و جلد سوم مربوط به قرن پنجم می باشد. جلد چهارم کتاب حاضر نیز اختصاص به قرن مولفان ششم هجری و مجاهیل اختصاص یافته است. 🆔 @isca24
استاد یزدان‌پناه: شهید سلیمانی اَبَرشهیدی بود در تراز تمدنی در سمینار "شهید امت، انسان تراز تمدنی" پنل تخصصی "عرفان تمدنی" با دو ارائه استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد و با دبیری حجه الاسلام عباس حیدری‌پور برگزار شد.
✅گزارش سخنرانی استاد سید یدالله یزدان پناه قسمت اول: 🔶در نشست عرفان تمدنی (مسئله معنویت و شهادت) ♈️ما شاید در کار قاسم سلیمانی عظمت او را ببینیم ولی از ظرفیتی که در انقلاب اسلامی برای پرورش این شخصیت روی داده است هم باید سخن گفته شود. در عین حال که باید این شخصیت شناخته بشود مکتبی که برآمده از آن است باید به آن مکتب هم توجه کرد. 🔷انقلاب اسلامی همراه با خودش دسته ای از پدیده های متناسب با خود را فراهم کرده است. و این نمایی است از تمدن اسلامی که ما درصدد آن هستیم. به عنوان یک مقدمه کوتاه که جای البته تفصیل دارد باید اشاره کنم؛ 🔶ما وقتی فضای تمدن اسلامی را مطرح می کنیم چه تصویری داریم و چه مؤلفه هایی را دنبال می کنیم. 🔵گفته ام بنده در بحث های قبلی که مغز تمدن اسلامی معنویت و عرفان و توحید است بدون اینکه سهم سایر موارد را کم کنیم. این بحثی که الان می خواهیم وارد شویم نمونه ای است از نشان دادن اینکه چگونه معنویت مغز است. همین مسئله را در سایر مسئله های اجتماعی باید پی بگیریم. 💠من دیده ام برخی می گویند تمدن اسلامی جمع دنیا و آخرت. اما مسئله بیش از این است. مغز تمدن اسلامی می شود فوق آخرت که خداوند متعال است. خودم تلقی ام نسبت به حاج قاسم سلیمانی این است که ایشان اندیشه شهادت را به عمق ویژه ای رسانده است در فضای سلوکی شان خیلی عمق داده اند. من به عنوان ابرشهید و شهید متعالی در تراز تمدن اسلامی از ایشان یاد کنیم. هرچند باز می توان بالاتر ترسیم کرد مثل امام حسین ع و سایر ائمه ع ولی خوب ایشان هم شاگردان آن مکتب هستند. ♈️ابرشهید و شهید متعالی در تراز تمدن اسلامی چگونه شخصیتی است؟ گاهی ما این را در لابلای شخصیت ها و برخی شهداء می دیدیم اما در مورد ایشان خیلی به چشم آمده است. ملت با لطف الهی با این شهادت برکت یافت. خود ایشان که البته نیاز نداشت. 🔵چه اضلاعی است که ایشان را به اینجا می کشاند و تبدیلش می کند به این شخصیت. بدانید کنش اجتماعی و فردی خالی از معنی نیست. با معنی کنش قابل فهم می شود. فهم کنش با معنی درون آن است. معنی اجتماعی کنش همان فرهنگ می شود. هر کنشی شدت و قوتش به معنی های پشت صحنه آن باز می گردد. کنش های اجتماعی‌ عمده‌ای که شهید سلیمانی انجام داد مقاومت و جهاد بود. 🔶پس وقتی عنوان می دهیم اضلاع، مرادمان آن معانی نهفته پشت صحنه است که البته بحث را معطوف می کنیم به شهادت. 💠واقعیت این است که ما چند زاویه کار داریم که در مکتب امام ره به نحو واضح وجود دارد. یکی از آن ها سه گانه ای است به عنوان معنویت، عقلانیت و عبودیت. این سه گانه پایه انقلاب ماست. برخی متوجه نیستند. برخی عقلانیت را برمی دارند و می بینند برخی پایه های اندیشه ای با خلل مواجه می شود و ما تعبیر می توانیم بکنیم به اخباری گری صرف که این بروزات خاصی دارد و می شود به این بروزات اشاره کرد که ما نمی خواهیم الان به این نتایج و بروزات اشاره کنیم. 🔶معنویت و عرفان هم جایگاه جدی دارد یعنی همه کار برای خدا باشد و قیام لله باشد و برای خدا باشد. من مأمور به وظیفه ام که حالا در سخنان امام ره است، همین است. مامور به وظیفه بودن تعبد است ولی پشت صحنه آن معنویت است و آن خدا و خدامحوری است و لا غیر که حتی حضرت امام ره در بسیاری از جوان های پیرو خودش بنیاد کرد. و حتی در تحلیل ها هم خرمشهر را هم خدا آزاد کرد فرمودند و مشابه این موارد زیاد است؛ یک وقتی متکلمی گفت که متکلم هم این را می گوید که از او پرسیدم وقتی امام ره این را فرمود شما بار متکلمانه در غنای آن دیدید که اعتراف کرد خیر و در واقع این سخن‌هایی غنایی بیش از سطح متکلمانه دارد. 💠در قصه عقلانیت که حضرت امام ره حاضر بود خودش را بشکند ولی این عقلانیت را نگه دارد. مثالش خوب پیام قطعنامه است. با اینکه آن مخالف خواست ایشان بود ولی خود را شکست. شریعت محوری هم جدی است. که در کار حضرت امام ره است و در کنش های شاگردان مکتب امام ره می بینیم.