eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
741 ویدیو
218 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
هم اندیشی ظرفیت قواعد فقه در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در روابط بین الملل جلسه اول https://www.aparat.com/v/GMlqB
هم اندیشی ظرفیت قواعد فقه در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی در روابط بین الملل جلسه دوم https://www.aparat.com/v/QSbKo
✅بخشی از مصاحبه پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین با دکتر نجف لک زایی رباست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://b2n.ir/710784
هم‌اندیشی «ظرفیت فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیرمنقول با سند رسمی» http://m.aparat.com/v/fY7oC
کرسی ترویجی «توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی، ارزیابی، بایسته ها و نقشه راه http://m.aparat.com/v/3pcYJ
✅کرسی ترویجی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» 🌐https://www.aparat.com/v/m70cC
کرسی ترویجی، «جایگاه علوم عقلی در توسعه و اسلامی سازی دانش» http://m.aparat.com/v/BSD1b
کرسی ترویجے بیانیه گام دوم انقلاب و نقش آموزه های اعتقادی و کلامی اهل بیت (ع) http://m.aparat.com/v/3gM2f
🔶 پیام تسلیت رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی را تسلیت گفت. 👈 مشروح خبر در: dte.bz/hYr83 ⭕️ تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir
کرسی ترویجی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب» http://m.aparat.com/v/R9gFB
✅حجت الاسلام رزاقی موسوی مطرح کرد؛ ♈️مدیریت مناسبات اجتماعی شیعیان در عصر امام هادی استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در عصر امام هادی(ع)، تعاملات با احتیاط صورت می گرفت، گفت: در این دوران به تدریج فرهنگ اهل بیت(ع) از مدینه به دیگر نقاط گسترش یافت. 💠حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مناسبات اجتماعی شیعیان امامیه در عصر امام هادی(ع) اظهار داشت: 🔷 با وجود همه دشواری ها و فضای بسته سیاسی- اجتماعی زمان امام هادی(ع) که اهل بیت(ع) نه تنها قدرت سیاسی نداشتند بلکه حاکمیت ها عليه آنان بود، هویت بخشی به شیعیان و حفظ کیان مذهب در بعد معرفتی و مدیریت اجتماعی و فرهنگی فراموش نشد. 🔶وی افزود: مدیریت مناسبات اجتماعی شیعیان به خوبی انجام شد تا همواره پیروان اهل بیت(ع) به عنوان جریان و جنبشی آزاد و عدالت خواه، در طول تاریخ باقی بمانند و شیعیان با توجه به ضرورت هویت بخشی به جامعه شیعی، با رعایت مناسبات و ارتباطات اجتماعی هم در بعد درون شیعی و هم برون شیعی و جامعه اسلامی براین مهم صحه گذاشتند. ✍این پژوهشگر تاریخ تشیع با تأکید بر این که مناسبات اجتماعی شیعیان در دو عرصه فوق اهمیت داشت، خاطرنشان کرد: تعامل اجتماعی شیعیان با امام در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت گرفت که با هدایت امام به صورت مناسبی تحقق یافت؛ همان گونه که تعامل با دیگر فرق شیعی این عصر مانند فطحية، واقفيه و فرقه انحرافی منتسب به شيعه غلات نیز با هدایت امام از انحرافات فکری و اخلاقی پیروان این فرقه ها، آسیب های کم تری دیدند. ❎وی اضافه کرد: در تعامل برون مذهبی نیز به دلیل اوضاع نامناسب و سیاست دستگاه حاکمه، ارتباطات اجتماعی و تعامل کمتری ممکن بود، اما گزاش های اندک در منابع، نشان از تعاملات فرامذهبی شیعیان و توجه به اصلاح مناسبات اجتماعی در جامعه داشت. 💠حجت الاسلام رزاقی موسوی با بیان این که این عصر برای شیعیان دشوار بود، تصریح کرد: حاکمان عباسی مانند هرحکومت دیگری، درصدد کنترل فعالیت های اجتماعی - سیاسی افراد جامعه به ویژه مخالفان بودند، از این رو با توجه به توصیه های امام، تعاملات با احتیاط صورت می گرفت و به تدریج فرهنگ اهل بیت(ع) از مدینه به دیگر نقاط گسترش یافت. 🔶وی عنوان کرد: در این دوره، برخی اصحاب و شاگردان امام هادی(ع) مانند ابن سکیت وعبدالعظیم حسنی از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار و تأثیرگذار بودند و به همراه وکلای امام، با تثبيت و تقویت سازمان وکالت، عقاید شیعیان اماميه را گسترش دادند. 🔷عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) یادآور شد: از مشکلات مهم این دوره، برخی تفاوت های اعتقادی فرقه های شیعی، اندیشه ها و عقاید فرقه انحرافی «غالیان» و فتنه خلق قرآن بود که می‌ توانست در گسترش اختلافات درونی و انحراف شیعیان امامی تأثیر گذار باشد که با هدایت امام و توجه شیعیان به هشدارهای آن حضرت و برخورد جدی با غالیان و دیگر منحرفان بی تأثیر ماند
💠در گفت‌وگو با رسا تبیین شد؛ ✅مواجهه امام هادی با معتزله در موضوع امامت 🔷رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در تبیین شیوه مواجهه امام هادی(ع) با معتزله در موضوع امامت گفت: ایشان در مواجهه با انحرافات فکری، به روش های مختلفی عمل کردند. 🔷حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) به شیوه مواجهه آن حضرت با معتزله در مسائل کلامی پرداخت و اظهار داشت: در عصر امام هادی(ع) جریان های انحرافی و دگرگونی های سیاسی، اجتماعی و فکری گسترده ای در جهان اسلام اتفاق افتاد. ✳️وی افزود: امامت آن حضرت با سلطه و خفقان سیاسی  عباسیان به ویژه متوکل مقارن بود که زمینه و امکان هرگونه تحرک سیاسی و حتی فکری را از رقبای آنان سلب کرده بود، اما این وضعیت و رعایت اصل تقیه از جانب امام در مقابل حکومت، مانع از گرفتن مواضع اصولی و بیان معارف ناب اسلامی نشد. ✍حجت الاسلام والمسلمین مطهری ادامه داد: امام هادی(ع) در مواجهه با انحرافات فکری، به روش های مختلفی عمل کردند که چگونگی مواجهه ایشان با معتزله به ویژه در مسأله امامت و خلق قرآن از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی با بیان این که امام هادی(ع) بحث مخلوق و حادث بودن کلام خدا را از اساس بدعت شمرده و شیعیان را از ورود به این مباحث برحذر می‌ داشتند، خاطرنشان ساخت: دیدگاه انحرافی معتزله در مسأله امامت نیز که در برداشت و تفسیر اشتباه از امام در جامعه اسلامی بود، از جدی ترین چالش های شیعه و معتزله در مبانی اعتقادی به شمار می‌ آمد. 🔷رییس پژوهشکده تاریخ و سیره و اهل بیت(ع) با اشاره به مسأله امامت به عنوان یکی از مسائل حساس در آن دوران گفت: امام باید این مسأله را نیز باست به روشنی و درستی بیان می‌ کردند، به گونه ای که مشکل و خطری ایجاد نشود و دست کم طوری طرح شود که کم ترین زیان ها و خطرها را برای امام و شیعیان پدید بیاورد و این جز به شناساندن امامت از طریق غیر مستقیم نبود. 💠این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که امام هادی(ع) برای تبیین صحیح امامت و جایگاه آن از روش های مختلفی استفاده می‌ کردند، گفت: ایشان از شیوه هایی از جمله مناظره، پاسخگویی به سؤال ها، رد شبهات و تبیین اندیشه صحیح در رشد و آگاهی بخشی به مردم تلاش کردند. 🔷وی اضافه کرد: ایشان همچنین با استفاده از قالب زیارت و دعا، در منشوری کامل از ویژگی های امام، پاسخی مستدل به افکار انحرافی معتزله دادند و با اثبات امامت به عنوان یکی از اصول شریعت اسلام، خط بطلان بر نظریه معتزله مبنی بر فرعی بودن این اصل و عدم ضرورت نصب امام از جانب خدا کشیدند. 🔶حجت الاسلام والمسلمین مطهری تأکید کرد: ایشان از این راهبرد به حفظ و تقویت نظام فکری، اعتقادی و عملی شیعه اهتمام ورزیدند و رفتار امام بیانگر این امر است که آن حضرت با زمان شناسی و آگاهی کامل از جریان های اطرف خود برای شناسایی اسلام راستین تلاش کردند
کرسی ترویجی «به کارگیری فناوری‌های نوین مدیریت اطلاعات » http://m.aparat.com/v/RyuNm
کرسی ترویجی علم سنجی ، چالش ها و راهکارها در راستای تحقق بیانیه گام دوم http://m.aparat.com/v/vekIC
✅تجلیل دکتر حبیب الله بابایی از رنج معنا دار جامعه پزشکان و پرستاران دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس گروه مطالعات اجتماعی و تمدنی در کانال های فضای مجازی نوشت: ✅کرونای بامعنای پزشکان ✍در ادبیات «رنج‌پژوهان» تفاوتی هست بین «رنج از نداشتن» (suffering from) و «رنج برای داشتن» (suffering for). 🔷رنج و درد حاصل از فقدان و نداشتن، رنجی است بی‌معنا که عوضی و مابه‌ازایی برای آن رنج وجود ندارد (مانند رنج و درد از فقدان آگاهی و دانش (رنج  ناآگاهی و بی‌سوادی)؛ ولی رنج و درد برای داشتن، رنجی است خودخواسته و معنادار که مابه‌ازاء دارد و منتهی به فایده و نتیجه می‌شود (مانند رنجِ مادری باردار که در حال فارغ شدن از فرزند خود می‌باشد). 🔶  آنچه که در بیمارستان‌های ایران امروز و بلکه نقاط مختلف دنیا در مورد ویروس کرونا می‌گذرد، این دوگانگیِ رنج را آشکارتر می‌کند: رنجی که بیماران کرونا دارند و ناخواسته بدان مبتلا شده‌ و در ابتلای به آن هم نه تنها حسی از معنا و آرامش ندارند، بلکه همواره در حال اضطراب و نگرانی بسر می‌برند؛ و رنجی که پزشکان کروناگرفته بدان مبتلا شده‌اند که خودخواسته به استقبال خطر رفته‌اند و در راستای حرکتی انسان‌دوستانه و کمک به هم‌نوعان بدان رنج مبتلا شده‌اند. این رنج پزشکان و پرستاران رنجی است معنادار و مملو از آرامش. این رنج‌دیدگی را در میان جامعه پزشکانِ جهادی باید ارج نهاد و آن را همواره در خاطرها زنده داشت. @Habibollah_Babai
نشست علمی راهکارهای قرآنی ایجاد و ارتقاء روحیه مقاومت در جوامع دینی http://m.aparat.com/v/rWM2f
کرونای با معنای پزشکان و پرستاران
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ♈️معرفی سید جمال اسدآبادی به جهان اسلام از برکات فعالیت مرحوم خسروشاهی بود 🔷حوزه/ مدیر گروه تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: از جمله برکات و دستاوردهای فعالیت مرحوم استاد خسروشاهی این بود که باعث معرفی هر چه بیشتر سید جمال الدین اسدآبادی به جامعه ایران و بلکه جهان اسلام شد. 🔶حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت درگذشت این چهره علمی و مورخ برجسته اظهار داشت: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی از جمله نویسندگان باسابقه حوزه بودند که از دوران قبل از انقلاب در عرصه نوشتن مقالات و فعالیت های علمی چهره ممتازی به شمار می رفتند. 💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، افزود: ایشان شخصیتی بود که حقیقتاً باعث معرفی و تبیین هر چه بیشتر مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی و آثار ایشان نه فقط در سطح جامعه ما بلکه به دنیای اسلام شد و کسی بود که باعث شد سیدجمال الدین که در مقطعی بیشتر به عنوان سید جمال الدین افغانی شناخته می شد به عنوان سید جمال الدین اسدآبادی معروف شود. وی گفت: مرحوم آقای خسروشاهی همچنین با خانواده و بازماندگان سید جمال نیز مرتبط بود و از جمله اقدامات ایشان این بود که مجموعه آثار برجای مانده از سید جمال الدین را منتشر کرد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین ابراز داشت: ✍ از دیگر ویژگی های بارز مرحوم حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی این بود که در طول عمر خود ارتباطات قوی با شخصیت ها چه در داخل و چه در خارج از کشور داشت و از این رهگذر فعالیت های ارزشمند علمی و فرهنگی را انجام داد. ❎وی گفت: ایشان از زمان تبعید حضرت امام (ره) و بعد از آن نیز از شاگردان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به شمار می رفت، ضمن آن که شاگرد ممتاز علامه طباطبایی(ره) نیز بود و صاحب تفسیر المیزان از ایشان خواسته بود که بعد از مرگ ایشان، مسئول جمع آوری و انتشار آثار علامه باشد. ♈️حجت الاسلام و المسلمین ذاکری ادامه داد: مرحوم آقای خسروشاهی همچنین علاوه بر چهره های حوزوی با شخصیت های علمی غیر حوزوی که گرایش مذهبی داشتند نیز ارتباط خوبی داشت و ارتباطات گسترده و روابط عمومی بالای ایشان باعث می شد که زمینه ساز بسیاری از حرکت های علمی به خصوص در رابطه با تاریخ اسلام شود. وی بیان داشت: همچنین ارادت و علاقه خاصی به امام موسی صدر داشت و در همایش ها و نشست هایی که درباره ایشان بود، حضور جدی و گسترده ای پیدا می کرد. 🔷عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: انتشار مجله بعثت و نیز همکاری به عنوان نویسنده با مجله مکتب اسلام از دیگر فعالیت های رسانه ای و فرهنگی آن عالم فقید بود که حوزه و دانشگاه کماکان از برکات و دستاوردهای ایشان بهره مند است.
کرس تروجی ظرفیت شناسی اربعین در زمینه سازی ظهور http://m.aparat.com/v/DUiRm
بخشی از سخنرانی دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در چهارمین مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب
✅شریف لک زایی: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: ♈️خدمات و آثار علمی و تاریخی مرحوم استاد خسروشاهی، فراموش ناشدنی است 💠حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: خدمات و آثار علمی و تاریخی مرحوم استاد حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، تابناک و درخشان است و هیچ گاه از اذهان فراموش نمی شود. ✍دکتر شریف لک‌زایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت درگذشت این عالم فرهیخته و محقق و نویسنده برجسته حوزوی اظهار داشت: مرحوم استاد خسروشاهی از جمله کسانی بود که حقیقتاً آثار بسیار شاخصی در عرصه تاریخ و به خصوص در رابطه با تاریخ جنبش های اسلامی از خود به یادگار گذاشت و بنده فعالیت ایشان را در تداوم مصلحانِ مسلمانی تلقی می کنم که جریان مربوط به آن از سید جمال الدین اسدآبادی شروع می شود. 💠وی افزود: ایشان شخصاً به سید جمال بسیار علاقه مند بود و تنها متفکری است که آثار ایشان را در ایران تصحیح کرده و نه فقط در کشورمان بلکه در مصر نیز به چاپ رساندند که این کار ایشان واقعاً ماندگار و بس ارزشمند است. 🔷این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: باید توجه داشت که مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی به نوعی سرسلسله بیداری اسلامی است و البته ما از حیث فلسفی ایشان را به ملاصدرا متصل می کنیم و از این منظر می توان سید جمال را ملاصدرای قرن سیزدهم دانست، ضمن آن که ما در دوران معاصر نیز ملاصدراهای دیگری داشته ایم که متاثر از شیوه و سیره سید جمال الدین بوده اند. 🔶وی بیان داشت: خود مرحوم خسروشاهی خاطره ای از امام موسی صدر نقل می کند که ایشان گفته اند من می خواهم کار سیدجمال الدین را تمام کنم و البته باید توجه داشت که کار سید جمال الدین در حوزه میدانی توسط حضرت امام(ره) و امام موسی صدر در حال تکمیل و اصلاح بود و این بزرگان معتقد بودند که جامعه باید تحولی پیدا کند و یک بیداری عمومی صورت گیرد تا ما بتوانیم به آن اهداف مدنظر در نگرش مصلحانه و اصلاح طلبانه اندیشمندان عالم اسلام دست یابیم. ❎لک‌زایی ادامه داد: در این عرصه مرحوم خسروشاهی تلاش های بسیاری انجام داد، به این معنا که هم در احیای آثار بزرگانی چون سید جمال تلاش کرد و هم برای شناساندن اندیشه و تفکر بیداری اسلامی در دنیای اسلام بسیار کوشید و از سویی نیز به ترویج اندیشه افرادی چون امام موسی صدر اهتمام داشت که این ها دیدگاهشان به سید جمال بسیار نزدیک بود. 💠عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در واقع همه این تلاش ها به خاطر این بود که راه و مسیر اصلاح و بیداری اسلامی در هیاهوی زمانه گم نشود و همچنان در سطح جامعه زنده و اثرگذار باقی بماند. ✅وی افزود: بی شک ما با فقدان مرحوم استاد خسروشاهی، دچار خلأیی هستیم و لذا چه خوب است آثار به جای مانده از ایشان در قالب مستندها و برنامه های مختلف سمعی و بصری به خوبی به مخاطبان امروزی معرفی و شناسانده شود تا بدین وسیله بتوانیم از برکات این آثار و اندیشه ها به نحو مطلوب بهره مند شویم.