#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#همایش_قرآن_وروانشناسی
#حمید_رفیعی_هنر
✅حضور اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش؛ نخستین همایش قرآن و روانشناسی
💠پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با همکاری مراکز آموزش عالی دیگر، نخستین همایش قرآن و روانشناسی را برگزار می کند.
⏹به گزارش خبرنگار ایسکا: دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با همکاری چند نهاد دیگر از جمله دانشگاه امام صادق (ع)، پژوهشکده زنان و ... اولین همایش سه روزۀ قرآن و روانشناسی را برگزار میکند.
⬅️این همایش سه روزه که از ۲۲ الی ۲۴ تیرماه در محل دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار میشود، به مرور و ارزیابی تازههای پژوهش در حوزۀ قرآن و روانشناسی خواهد پرداخت.
⏹عنوان پنل دوم تخصصیِ روز نخست این همایش، «نقد و نظر پژوهشهای قرآنی در حوزۀ روانشناسی (رویکردهای موجود)» است و حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمید رفیعیهنر، از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیِ دفتر تبلیغات اسلامی و نیز یکی از اعضای این پنل، به نقد و نظر دربارۀ موضوع یادشده خواهد پرداخت. گفتنی است که دکتر رفیعیهنر در راستای پروژۀ موظفی «وضعیتسنجی مقیاسهای حوزۀ روانشناسی اخلاق» در این همایش شرکت دارد.
💠جزئیات خبردر لینک زیر
🌐https://b2n.ir/341960
✅در این پست گزیده ای از فصل دوم کتاب امنیت متعالیه تالیف استاد نجف لک زایی آورده می شود و علاقه مندان به مباحث علوم سیاسی می توانند نسحه الترونیکی و چاپی اثر از لینکی که در پایان این پست می آید استفاده کنند.
💠فصل دوم اقتدا به پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله در کشف نظریه امنیت متعالیه
مقدمه
❇️برخی امنیت را مفهومی مدرن میدانند که سیره نبوی فاقد آن است؛ زیرا در دنیای امروز برخاسته از فکر مدرن غربی است که جامعه اسلامی فاقد آن بوده است. افزون بر این، بر فرض پذیرش امکان گفتگو از امنیت در سیره نبوی، با فقر شدیدی در ادبیات اسلامی موجود مواجهیم؛ ازاینرو بحث از امنیت در سیره نبوی ممتنع خواهد بود. این نگرش مورد پذیرش نگارنده نیست. فرضیه اساسی در این فصل این است که سیره نبوی از ظرفیت لازم برای پاسخگویی به مشکلات امنیتی انسان امروز برخوردار است، بلکه اساساً برای رسیدن به امن و آسایش بشر امروز هیچ امکانی جز رویآوردن به آموزههای نبوی وجود ندارد. با توجه به اینکه قرآن دستورالعمل حاکم بر سیره نبوی بوده و حجیت آن قطعی است، در این فصل سعی کرده ایم سیره نبوی را با اتکا به این سند تبیین کنیم، هرچند در مجالی دیگرمی توانیم با استفاده از متون تاریخی موارد دیگر و بلکه مستندات تاریخی هر یک از آیات را نیز ذکر کنیم.
⏹یکی از مشکلات مهم بحث امنیت تعیین مفهوم امنیت است. تمایز اساسی اسامی ذات و اسامی معنا در تبیین مدلول آنهاست؛ درحالیکه در تبیین و تعیین اسامی ذات اختلافی بروز نمی کند و در صورت بروز اختلافی که ناشی از خطای یکی از طرفین بحث است، با اندک تأملی مرتفع میشود؛ اما در تبیین و تعیین مدلول اسم معنا شاید بتوان گفت امکان اجماع وجود ندارد؛ زیرا در بحث از اسامی ذات از یک مصداق عینی خارجی سخن گفته و با اشاره به آن مصداق مراد و مصداق تعیین می شود؛ درحالیکه در اسامی معنا از یک امر ذهنی یا ذهنی - عینی که واجد « معنای خاصی » شده است، سخن گفته می شود. درواقع هر کسی از زاویه و منظر نظام معنایی خاص خود به پدیده های ذهنی یا ذهنی - عینی معنا می بخشد. از همین روست که ما با ادیان، مذاهب، مکاتب و ایدئولوژیهای مختلف مواجهیم؛ برای مثال مفهوم آزادی از دیدگاه اسلامی و دیدگاه لیبرالیستی معنای مشترکی ندارد و به مشترک لفظی در برخی تبیین ها نزدیک تر است. مفهوم امنیت نیز نزد هر فرد، ملت، مکتب و قومی برایند فهم آنها از این عناصر است: 1. ارزش های حیاتی و فلسفه آفرینش؛ 2. آگاهی از داشته ها و محرومیت ها؛ 3. آگاهی از تهدیدات و نقاط ضعف؛ 4. آگاهی از فرصت ها و نقاط قوت.
◀️بر این اساس با اینکه امنیت جان برای انسانها مهم است، بسیاری از آنها برای حفظ ارزش های دیگر نظیر حفظ وطن یا حفظ دین جانشان را فدا میکنند. درواقع فلسفه آفرینش در اندیشه فرد یا ملت یا قومی در تعیین ارزش های حیاتی برای هر یک از مراجع امنیت نقشی اساسی ایفا می کند؛ ازاینرو فلسفه آفرینش با فلسفه امنیت پیوند می خورد.
⬅️بنابراین جامعه، امت، ملت، خانواده و فرد باید تعریف مشخصی از امنیت داشته باشند تا بر مبنای آن دوست و دشمن خود را بشناسند و موضع گیری و رفتارهایشان را بر آن اساس سامان دهند؛ برای مثال پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله از آغاز بعثت با شعار « قولوا لا اله الا الله تفلحوا » میان ایمان به خدا و فلاح که امنیت از مشتقات آن است، ارتباط برقرار کردند و « دین اسلام » و « توحید » را « مرجع امنیت » شمردند.
💠برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه کنید.
🌐https://pajoohaan.ir/document/4880
💠برای خرید نسخه چاپی اثر به نشر پژوهشگاه مراجعه کنید.
🌐https://b2n.ir/shop.isca25
هم اندیشی : بررسی چالش های فقهی و حقوقی پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان
http://m.aparat.com/v/lJgLy
دومین پیش اجلاسیه كرسے نظریه پردازی آئینگی وحی
http://m.aparat.com/v/BOYdg
#مصاحبه_علمی
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#حسن_بوسلیکی
#گروه_تربیت
✅مصاحبه با حجت الاسلام دکتر حسن بوسلیکی؛ گروه تربیت و پروژه های تکمیل شده
💠مقدمه: یکی از مسائل مبتلابه جوامع امروز، مباحث تربیتی است که خود به زیرشاخههای فراوانی تقسیم میشود. در این راستا، آرا و نظرات گوناگونی نیز دربارۀ مسائل و مباحث گوناگون تربیتی در جهان مطرح است؛ مباحثی نظیر: اهداف تربیت اخلاقی، روش های تربیت اخلاقی، تمایز اخلاقی از حوزه های دیگر تربیت و ... .
پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، از سه گروهِ اخلاق، تربیت و اسلام و مطالعات معنویت تشکیل شده که هر گروه، مسائل مربوط به حیطۀ خود را واکاوی کرده، با شناسایی جاهای خالی پژوهش در این حوزهها، به پژوهش و حل مسائل در این زمینهها میپردازند.
مصاحبۀ زیر حاصل گفتوگو با مدیر گروه تربیت، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن بوسلیکی دربارۀ فعالیتهای این گروه است:
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/619295
#شورای_علمی_گروه
#اصطلاح_نامه_امنیت
#اصطلاح_نامه_هنر
#عبدالرحیم_سلیمانی
#پژوهشکده_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی
✅در شورای علمی گروه تدوین سازمان های دانش تصویب شد:ادامه تدوین اصطلاح نامه هنر اسلامی در موضوع خطاطی و نقاشی و تدوین اصطلاح نامه فقه امنیت
💠حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بهبهانی، مدیر گروه تدوین سازمان های دانش، ضمن اشاره به این موضوع گفت: جلسه شورای علمی گروه تدوین سازمان های دانش با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه برگزار شد.
⏹به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بهبهانی مدیر گروه تدوین سازمان های دانش در جلسه شورای علمی گروه تدوین سازمان های دانش خبر از تدوین اصطلاح نامه امنیت داد.
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بهبهانی، مدیر گروه تدوین سازمان های دانش، ضمن اشاره به این موضوع گفت: جلسه شورای علمی گروه تدوین سازمان های دانش با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه برگزار شد.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/680446
#شورای_علمی_گروه
#پژوهشکده_مدیریت_اطلاعات_ومدارک_اسلامی
#نمایه_سازی
✅در شورای علمی گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک تصویب شد:ادامه نمایه سازی منابع سبک زندگی در دو بخش کتاب و پایان نامه
❎جلسه شورای علمی گروه ساماندهی اطلاعات و مدارک با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه برگزار شد.
💠به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) جلسه شورای علمی گروه ساماندهی اطلاعات و مدارک با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه برگزار شد.
در این جلسه موارد زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت:
۱ - ادامه نمایهسازی سبک زندگی طبق روال سابق
۲ - تعیین منابع کتاب در حد بودجه سال جاری
۳ - تعیین منابع پایاننامهها
۴ - نحوه واگذاری و نظارت نمایهسازی کتابهای جدید و پایاننامهها و مقالات
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/889544
❎به همت میز تخصصی تمدن اسلامی؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم انجام شد:یادداشتهایی درباب کرونا با رویکرد تمدنی
❇️این یادداشت ها توسط میز تخصصی تمدن اسلامی تهیه شده است.
عنوان: کرونا و تمدن (یادداشتهایی درباب کرونا با رویکرد تمدنی)
تهیه کننده: میز تخصصی تمدن اسلامی؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - -
گروه تاریخ تمدن اسلامی؛ مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن. -
تنظیم، ویرایش و طراحی: محمدعلی عبدلی رحیمی
سایر همکاران: سید جمال موسوی و مجید نقدی
سال نشر: بهار ۱۳۹۹
نوع نشر: دیجیتالی
فهرست مطالب
مقدمه
کرونا و چالش تمدن بشری
۱ . کرونا و برخورد تمدنها ................................................................................................... ۷
۲ . کرونا برخورد تمدنها را رقم زد ........................................................................................ ۱۱
۳ . کرونا، پیچ تاریخیٍ و تغییر حکمرانی جهانی ..................................................................... ۱۷
۴ . ویروس کرونا، آینه تمدن انسان معاصر ............................................................................. ۲۷
۵ . کرونا؛ ویروسی که میتواند تمدن بشری را تغییر دهد ....................................................... ۳۱
۲ . کرونا و دین
۱ . کرونا در مناقشات علم و دین ........................................................................................... ۳۷
۲ . دین و پساکرونا ................................................................................................................ ۵۱
۳ . الهیات سلامت، معنویت و تمدن در عصر کرونا ................................................................ ۵۷
۴ . کرونا سکولاریسم را تقویت نخواهد کرد ......................................................................... ۶۳
۳ . کرونا و تمدن نوین اسلامی
۱ . جمهوی اسلامی و تمدن نوین اسلامی در شرای کرونایی و پساکرونا ............................... ۶۹
۲ . کروناویروس در رویکردی تمدنی اسلامی .................................................................... - ۷۳
۳ . کرونا؛ بستر تمایزیابی هویتی ما با غرب ............................................................................. ۷۷
۴ . ضرورت فقه هوشمند در سرعت تحولات جهانی ............................................................... ۹۹
۴ . کرونا و تمدن غرب
۱ . کرونا و تزلزل تمدن غرب .................................................................................. ۱۰۹
۲ . کرونا؛ رونمایی نهیلیسم و بیمعنایی سبک زندگی غربی ..................................... ۱۱۵
۳ . امنیت به بهای گزاف آزادی؛کرونا به تمدن غرب پایان میدهد؟ ......................... ۱۲۳
۴ . کرونا و روزهای ظهور ماهیت تمدن غرب .......................................................... ۱۲۷
۵ . بحران کرونا حاصل سیاستهای نئولیبرالیسم است .............................................. ۱۳۱
۶ . کرونا ضعف درونی تمدن غرب را عیان کرد ...................................................... ۱۳۷
۵ . جهان پساکرونا
۱ . پساکرونا؛ تعبیری مبهم و اغواگر .......................................................................... ۱۴۵
۲ . مبانی تحلیل پسا کرونا ........................................................................................ ۱۶۷
۳ . اپیدمی کرونا و نشانه های دگرگونی جهان در دوران پسا کرونا ............................ ۱۷۱
۴ . پساکرونا عصر پیدایش تمدنهای متکثر .......................................................... ۱۷۵
۵ . شئون جهانی پساکرونا ........................................................................................ ۱۸۱
۶ . نظم جهانی جدید در پساکرونا ........................................................................... ۱۸۳
۷ . کرونا و آینده نگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام .................................... ۱۹۱
#پژوهشکده_مهدویت_وآینده_پژوهی
#اداره_نشریات
#فصلنامه_جامعه_مهدوی
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: پروانه انتشار دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «جامعه مهدوی» صادر شد.
.
💠با درخواست پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی و پیگیریهای اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از سوی جناب آقای محمد خدادی معاون محترم امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه انتشار رسانه غیربرخط «جامعه مهدوی» صادر و ابلاغ گردید.
در این مجوز آمده است:
⏹«به موجب ماده ۱۳ قانون مطبوعات مصوب ۱۳۶۴/۱۲/۲۸ مجلس شورای اسلامی پروانه انتشار رسانه غیربرخط جامعه مهدوی در زمینه تخصصی آیندهپژوهی به زبان فارسی و ترتیب انتشار دوفصلنامه به نام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۵ به شماره ثبت ۸۶۴۰۶ صادر می گردد.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/697098
✅به همت حوزه ریاست و ورابط عمومی پژوهشگاه انجام شد:اولین جلسه هم اندیشی رابطان خبری
💠به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، اولین جلسه رابطان خبری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع بررسی گزارش عملکرد رابطان در سال ۱۳۹۸ و ارائه برنامه¬های سال ۱۳۹۹ با حضور حجتالاسلام والمسلمین موسی الرضا تیموری رئیس حوزه ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
💠در این جلسه حجتالاسلام والمسلمین تیموری ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد رابطان خبری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال ۱۳۹۸بیان داشتند: در سال ۱۳۹۸بالغ بر دو هزار خبر در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید شد که اخبار تولید شده در سایت ها و کانال های پژوهشگاه در فضای مجازی، نشریه پیام روز دفتر تبیلغات اسلامی و خبرگزاری ها منعکس شد.
ایشان در ادامه افزودند: با توجه به وجود سایت ها و کانال های متعدد در پژوهشگاه که هر کدام رسالتی را انجام می دهند اما با تلاش رابطان خبری، همه آنها فعال و به-روزرسانی شده است و اخبار مربوط به پژوهشکده¬ها و مراکز به نحو مناسب درج شد اما لازم است نسبت به ارسال اخبار جهت انعکاس در نشریه پیام روز، خبرگزاری ها و سایت ها فعال-تر اقدام شود لذا هرچند در تولید و انعکاس اخبار پژوهشگاه پیشرفت خوبی داشتیم اما تا رسیدن به حد مطلوب هنوز فاصله داریم و لازم است همه رابطان خبری، تلاشی مضاعف داشته باشند زیرا ظرفیت فعالیت های پژوهشگاه، فرصت مناسبی برای انعکاس اخبار آن است و سوژه های تولید خبر در این مجموعه علمی، بسیار زیاد است.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/214801
✍️ به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن: سایت نظام سازی قرآنی آغاز به کار کرد
✅سایت نظام سازی قرآنی به منظور اطلاع رسانی آخرین اخبار، پژوهشها و تحقیقات حوزه نظام سازی قرآنی به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی راه اندازی شد.
💠به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از پرتال جامع علوم و معارف قرآن، يکی از ابعاد مطالعاتی مورد نياز جامعه و نظام اسلامی، کشف و تبيين ادبیات دانشی شکلگيری نظامات جامعه مبتنی بر معارف قرآن کريم است. از اين پژوهشها به مطالعات نظامسازی قرآنی تعبير میشود که منجر به طراحی، بازطراحی، اصلاح و ارتقاء نظامهای اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی و خرده نظامهای آن مبتنی بر مفاهيم و معارف قرآنی میشود.
سایت نظام سازی قرآنی با محوریت مسائل مربوط به نظام سازی قرآنی فعالیت خود را آغاز و تلاش دارد تا ضمن بررسی و معرفی ارائه آخرین فعالیتهای علمی صورت گرفته در این حوزه گامی موثر در راستای بهبود وضعیت کنونی بردارد.
💠جزئیات در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/480377
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
#معرفی_آثار
✅مدیرگروه تفسیر قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خبر داد:انتشار کتاب «اصول کلی حاکم بر آداب معاشرت با مؤمنان» در سال جاری
✍️مدیرگروه تفسیر قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تألیف کتاب «اصول کلی حاکم بر آداب معاشرت با مؤمنان» در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن این پژوهشگاه خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی )حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی در گفت و گویی با اعلام این خبر گفت: کتاب «اصول کلی حاکم بر آداب معاشرت با مؤمنان» از پروژه «معاشرت با مؤمنان در سبک زندگی اسلامی» است که با تکیه و تأکید بر دیدگاههای مفسران متأخر شیعه میباشد؛ منظور مفسرانی که در یک قرن اخیر زیستند و اندیشههای تفسیری آنها در قالب کتاب در دنیای اسلام عرضه شده است.
💠وی با بیان این که پروژه «معاشرت با مؤمنان در سبک زندگی اسلامی» در سه جلد منتشر میشود، گفت: این پروژه در قطبهای فکری و فرهنگی تأیید گردید و به پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سپرده شد؛ که در ابتدای کار متوجه شدیم موضوع بسیار گسترده است و ظرفیت ارائه در ۳ جلد و هر جلد حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ صفحه را دارد که سرفصلها و موضوعات مهمی در این پروژه بحث میشود.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/877880
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قران
#محمد_هادی_یوسفی_مقدم
#معرفی_سایت_نظام_سازی_قرآنی
✅حجتالاسلام یوسفی مقدم خبر داد:نظامسازی قرآنی نیازمند شبکه تحقیقاتی و پژوهشهای گروهی است
✍️رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم ضمن اعلام خبر راهاندازی پایگاه اطلاعرسانی نظامسازی قرآنی، اظهار کرد: پژوهشهای قرآنی نیازمند نظام شبکهای تحقیقاتی است؛ به این معنا که باید پژوهش قرآنی به سمت مرجعیت و نظامسازی سوق داده شود تا تولید محتوا از فردگرایی به گروهگرایی سوق یابد و بتوانیم درون یک شبکه فعالیتها را ساماندهی کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا ( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرگزاری ایکنا ، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفتوگو با این خبرگزاری، با اشاره به مفهوم نظامسازی قرآنی، تصریح کرد: مطالعات نظامسازی قرآنی به مجموعهای از مطالعات اطلاق میشود که منجر به طراحی، بازطراحی، اصلاح و ارتقای نظامهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و خردهنظامهای آنها مبتنی بر مفاهیم و معارف قرآن میشود.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/524197
✅با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: همایش بینالمللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» برگزار میشود
✍️همایش بینالمللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» ۶ آبانماه در تهران برگزار میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) همایش بینالمللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده»، به همت دانشگاه جامع امام حسین(ع) و مجمع تشخیص مصلحت نظام و با مشارکت تعدادی از نهادها، سازمانها و مؤسسات علمی و تحقیقاتی، ششم آبانماه در تهران برگزار و مکان دقیق آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
⏹علاقهمندان به شرکت در این همایش میتوانند چکیده مقالات خود را در محورهای اصلی تا تاریخ ١۵ مرداد به تارنمای دبیرخانه همایش به آدرس usdecline.info ارسال کنند.
◀️اسامی حامیان و مشارکتکنندگان در برگزاری این رویداد عبارتاند از: سازمان صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای راهبردی سیاست خارجی، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، موسسه مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر تهران، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده مطالعات راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شاهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه مازندران، دانشگاه تبریز، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه آزاد اسلامی، جامعة المصطفی(ص) و دانشکده روابط بینالملل وزارت امور خارجه.
💠جزئیات خبر در لینک زیر
🌐https://b2n.ir/408995
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام جهت معرفی سیره و زمانه ابن الرضا علیهم السلام در سال 1395 اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «سیره و زمانه امام جواد علیه السلام» نمود. مجموعه مقالات این همایش در سه جلد منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت
✅امام جواد(ع) مولودی بابرکت/علیاکبر ذاکری*
✍️پس از شهادت امام کاظم(ع) عدهای منکر وفات حضرت شدند و در انتقال امامت به امام رضا(ع) تردید کردند. یکی از مهمترین ادعاهای آنان، فرزند نداشتن امام رضا(ع) بود. امام جواد(ع) در چنین جوی پا به عرصه وجود نهادند. امام رضا(ع) او را مولودی بابرکت برای شیعیان دانستند؛ چون این تولد، جلو تحیر و انحراف جمعی از شیعیان را گرفت و به اعتقادات تشیع و امامت استحکام بخشید. این موضوع در این مقاله واکاوی میشود و علت بابرکت بودن حضرت جواد(ع) در چهار محور بررسی میگردد: تثبیت امامت، جلوگیری از تحیر شیعیان، ممانعت از انحراف خویشاوندان حضرت رضا(ع) و برکات علمی آن حضرت برای مسلمانان.
💠واژگان کلیدی: امام جواد(ع) ، امام کاظم(ع) ، واقفه، امام رضا(ع) ، تحیر شیعیان و امامت.
🔹امام جواد(ع) مولودی بابرکت برای شیعیان و پدر بزرگوارش بودند. همه محبان اهلبیت(علیهم السلام) از تولد آن بزرگوار بسیار خوشحال شدند. تعبیر «مولودی بابرکت» که محور این مقاله است، درباره امام جواد(ع) از سوی پدر بزرگوار حضرت درباره ایشان به کار رفته است. کاربرد این تعبیر باید جهتی خاص داشته باشد.
🔶اکنون جای این پرسشهاست:
1️⃣. به چه جهت تولد این امام، بابرکت دانسته شده است.
2️⃣. سرّ این تعبیر از زبان معصوم چیست؟
3️⃣. چرا در جمع معصومان، امام جواد(ع) مولود بابرکت معرفی شدهاند، در حالی که دیگر امامان نیز نقش مهمی در حفظ اسلام و تشیع داشتهاند؟
برای پاسخ به این پرسشها، به روایاتی در این باره میپردازیم؛ آن گاه با نگاهی به اوضاع زمان تولد آن بزرگوار، علت و چرایی آن را تبیین میکنیم. ولی قبل از آن لازم است نگاهی اجمالی به زمان تولد و آغاز امامت امام جواد(ع) داشته باشیم تا آنچه مطرح میشود، برای خواننده محسوس و ملموس باشد.
◀️نهمین امام شیعیان محمد بن علی، ملقب به تقی و جواد، با کنیه ابوجعفر در دهم رجب سال 195 قمری در مدینه[1] متولد شدند.[2] تولد ایشان دوازده سال پس از شهادت امام موسی بن جعفر(ع) ششم رجب سال 183قمری بود.[3] در این زمان هارون خلیفه بود. پدرشان امام رضا(ع) ، در صفر سال 203 قمری در توس به دست مأمون به شهادت رسیدند[4] و پس از آن امامت به امام جواد(ع) که فقط هفت سال داشتند منتقل شد. دوران امامت آن حضرت حدود نوزده سال طول کشید[5] و در 25 سالگی در آخر ذیقعده سال 220قمری، در زمان معتصم عباسی در بغداد به شهادت رسیدند.[6]
* عضو هیأتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
[1]. طوسی، تهذیب الأحکام، ج6، ص90؛ کلینی، کافی، ج1، ص492.
[2]. طوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص805.
[3]. کافی، ج1، ص276.
[4]. تهذیب الأحکام، ج6، ص83.
[5]. کافی، ج1، ص497.
[6]. تهذیب الأحکام، ج6، ص90؛ کافی، ج1، ص492
⬅️بر گرفته از کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد(ع) جلد ا
💠برای دریافت نسخه دیجیتال اثر به کتابخوان پژوهان مراجعه کنید.
🌐http://pajoohaan.ir/document/767
معرفی کتاب مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام حلد اول
ارائه دهنده: دکتر حمیدرضا مطهری: رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام
https://www.instagram.com/tv/CC47IpAJjcJ/?igshid=58w3p8oxq9ex
مجموعه مقالات - جلد اول.pdf
6.02M
مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد علیه السلام جلد اول