eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.2هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
871 ویدیو
229 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✅کالبد شکافی یک شبهه اساسی ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) حجه الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی به یک شبهه اساسی که این روزها در فضای مجازی مطرح است پاسخ داده است این یادداشت را به علاقه مندان به مباحث سیاسی و کسانی که دغدغه استقلال ایران اسلامی را دارند می کنیم. 💠کسانی برای بهبود وضع اداره کشور و حل مشکلات داخلی پیشنهاد داده‌اند که جمهوری اسلامی از تمرکز بر حل معضلات بین‌المللی و معارضه آشکار و پرهزینه با حکومت‌های ظالم دست بردارد و با به‌کار بستن تقیه و مماشات با نظام ظالمانه‌ی بین‌الملل بر حل مشکلات داخلی متمرکز گردد. این کسان علاوه بر استناد به روایات تقیه به این موضوع استدلال کرده‌اند که فشارهای بین‌المللی موجب وضع بد اقتصادی و نارضایتی شدید مردم گردیده و ممکن است به اعتراض‌های خشونت‌بار و به مخاطره افتادن اصل حکومت و کیان تشیع بیانجامد. 📒گاهی این اشکال این گونه تقریر می‌شود که ما از سویی موظف به تمشیت امور داخلی خود هستیم و از سویی موظف به مبارزه با دشمنان خارجی و این دو باهم تزاحم دارد. بنابراین باید به وظیفه اهم عمل کنیم و وظیفه اهم، همانا رسیدگی به امور داخلی است. زیرا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. برخی دیگر نیز توصیه می‌کنند برای حفظ اخلاق و انسانیت در جامعه ایرانی، باید دست از استکبارستیزی برداریم. زیرا ادامه این وضع باعث شده که مردم از دین و اخلاق و انسانیت رویگردان شوند. ✅جنس این استدلال روشن است که این اشکال و استدلال اختصاصی به شرایط فعلی ندارد و بازگشت آن به تشکیک در اصل انقلاب است؛ یعنی اساسا اشتباه کردیم انقلاب کردیم. چنین ادعایی از مقوله ادعای انجمن حجتیه و بازگشت از مکتب امام و پشیمانی از نهضت اسلامی است. این سخن به اینجا می‌انجامد که علت اصلی مشکلات موجود در کشور، دشمنی با آمریکاست. یا نباید انقلاب می‌کردیم یا دست کم از حالا انقلاب را تمام شده در نظر بگیریم و با روند اجتناب‌ناپذیر جهانی شدن، همسو شویم و جان خود را از مخمصه نجات دهیم (حفظ شیعه). 🔶این سوال به گونه‌ای مطرح شده که گویا این مملکت در چهل سال بعد از انقلاب جز بدبختی و عقب‌رفت نداشته است و الان به خاک سیاه نشسته و در حضیض ذلت است. مسئولان نظام هم عمدتا دزد و فاسد و قالتاق و شیاد بوده‌اند و به جای خدمت به مردم، جیب خود را پر کرده‌اند. اکنون وقت آن رسیده که دو دستی بر سر خود بزنیم و از آن گذشته سراسر نکبت و بدبختی توبه کنیم و آرزوی زمان شاه و رضا شاه را داشته باشیم و از اشتباه بزرگی که در پدید آوردن این نهضت و انقلاب کردیم و این همه جوان را به کام شهادت فرستادیم پشیمان و حسرت زده باشیم و حقوق این همه مردم را که ضایع کردیم دغدغه‌مند حق الناس باشیم و از این به بعد هم به هیچ کشوری انقلاب خود را صادر نکنیم و برای سایر کشورهای بپاخاسته‌ای که می‌خواهند از انقلاب ما الگو بگیرند بگوییم ما غلط کردیم؛ لطفا شما این غلط را تکرار نکنید. 💠متن کامل یادداشت از لینک زیر مطالعه کنید. 🌐https://b2n.ir/385729
فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه
بسمه تعالی فراخوان مقاله کنگره حکمت سیاسی متعالیه کنگره نخست با عنوان سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه با محور امکان حکمت سیاسی متعالیه در سوم بهمن سال 1387 برگزار شد. این ایده امروزه تا حدود زیادی در مجامع علمی مطرح است و ادبیات تولید شده نشان دهندۀ آن است که نظر نخبگان و علاقه مندان حوزه فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی را به خود جلب کرده است. اقبال دانشجویانِ تحصیلات تکمیلی به انجام پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در زمینه حکمت سیاسی متعالیه ضرورت استمرار این حرکت را به منظور تمهید نظریه های سیاسی بر مبنای حکمت سیاسی متعالیه یادآور می شود. با این وصف رویکرد اصلی دومین کنگره، نظریه دولت است که در آن به بررسی و نقش حکمت سیاسی متعالیه در تولید نظریه مطلوب دولت، کارویژه های دولت، نقد و ارزیابی نظریه های رایج دولت، تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران، و ... تأکید می شود. همچنین مسأله کارآمدی دولت و تأثیر حکمت سیاسی متعالیه در دانش سیاسی نیز مورد توجه است. از این رو ضمن تمهید نظریه دولت مطلوب با رویکرد حکمت سیاسی متعالیه، نظریه های رقیب نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. دیگر اهداف کنگره عبارتند از: توان مندسازی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ توجه به کارآمدی مباحث فلسفه سیاسی اسلامی؛ تمهید نظریه های سیاسی بر اساس حکمت سیاسی متعالیه؛ نقد و بررسی ادبیات و نظریه های رایج در علوم سیاسی. امید این که دومین کنگره که به منظور اثرگذاری بیشتر بر حوزه دانش سیاسی و به صورت تخصصی برگزار می شود، گامی رو به جلو باشد. محورهای اصلی فراخوان مقاله کنگره: 1. نقد و بررسی نظریه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (دولت اخلاقی، دولت مطلقه، دولت فلسفی، دولت فقهی، دولت عرفانی، دولت مدرن، دولت ملی) 2. کارویژه های دولت از منظر حکمت سیاسی متعالیه (آزادی، امنیت، عدالت، قدرت، قانون، جنگ و صلح، محبت و دوستی، تعلیم و تربیت، حقوق بشر، محیط زیست، پیشرفت، تمدن) 3. نظریه دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی متعالیه: ظرفیت های حکمت سیاسی متعالیه برای ارائۀ دولت متعالیه (ماهیت دولت، کارویژۀ دولت، غایت دولت) 4. تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمت سیاسی متعالی (مردم سالاری دینی، مشروعیت، استقلال) 5. از فارابی تا فیلسوفان مسلمان معاصر: مقایسه نظریه های دولت از منظر مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی (نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی مشاء، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی اشراق، نظریه دولت با رویکرد فلسفۀ سیاسی متعالیه) زمان های مهم زمان برگزاری: بهار 1400 مهلت دریافت چکیده مقالات: پایان شهریور ماه 1399 مهلت دریافت اصل مقالات: پایان آذر ماه 1399 راه های ارتباطی ایمیل همایش: hikmat@isca.ac.ir تلفن تماس همایش: 02531156851 سامانه دریافت چکیده و مقاله: jikmat.isca.ac.ir کانال اطلاع رسانی در شبکه¬های اجتماعی: @islamicpp شماره ثبت ISC: 0020098280 نشانی دبیرخانه کنگره قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
✅به همت گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی؛ کرسی علمی ترویجی «گونه‌شناسی کنشگری روحانیت در شبکه‌های اجتماعی (مطالعه موردی؛ اینستاگرام)» در تاریخ 23 مردادماه 1399 برگزار شد ✍️ در ابتدای این جلسه آقای دکتر سیدمحمد کاظمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نتایج پروژه تحقیقاتی خود که نزدیک دو سال بر آن متمرکز بودند را ارائه کردند. ایشان ضمن اشاره کوتاهی به روند شکل‌گیری این پروژه و انجام آن، معرفی ده گونه را به شرح زیر بیان کردند: 1) نهادی (بنیادگرا)؛ مسئله اصلی این قشر از روحانیون بازگرداندن اعتبار اجتماعی دین و اجتهاد اصیل حوزوی به مرکز خوانش دین است. 2) بازاندیش دینی (تجددطلب)؛ به‌روزنبودن تفسیر دین و کاراکتر روحانیت مبنای کنشگری این گونه از روحانیون می‌باشد. 3) مبلغ فانتزی؛ مکان‌مند و زمان‌مند بودن تبلیغ سنتی و استفاده از ظرفیت فرامکانی و زمانی تبلیغ مجازی با توجه به زیبایی‌شناسی جدید مخاطب از روحانیت و لزوم تمرکز بر جذابیت ظاهری برای تبلیغ از جمله مسائل این گروه از طلاب به حساب می‌آید. 4) امدادگری اجتماعی؛ شکاف روحانیت با جامعه و میانجی شدن برای جمع‌آوری منابع اجتماعی در راستای مسائل و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله موارد مورد اشاره این طیف از روحانیون برای استفاده از فضای مجازی است. 5) امدادگری فرهنگی؛ این گروه از روحانیون فقر فرهنگی را اساس کنشگری خود در فضای مجازی قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند با جذب منابع اجتماعی؛ بستر لازم برای خودآگاهی جامعه هدف را برای تحول و تحرک فکری فراهم آورند. 6) سبک زندگی و رمانتیک؛ مسئله اصلی ششمین گونه کنشگری روحانیت در اینستاگرام آن الگوسازی افراطی در سبک‌زندگی غربی و عاشقانه مذهبی، برچسب تغایر دین با زندگی عاطفی زناشویی و حضور اجتماعی بانوان و کلیشه عدم تقید روحانیون به زندگی است که لزوم الگوسازی برای جامعه را بر اساس سبک‌زندگی عاطفی و متعادل را مبنای بازنمایی خود عنوان می‌کنند. 7) هفتمین گونه، عقلایی و توازن‌بخش است که سفاهت اجتماعی را عامل گسترش خشونت می‌داند و به دنبال افزایش کاربست عقلانیت در ارتباطات اجتماعی با نشان دادن نمونه های عینی است. 8) هشتمین گونه، عرفی است که مسئله‌ خود را فاصله بین روحانیت با فرهنگ پایین(Low culture)، گروه‌های متناظر با آن و تصور فرازمینی بودن روحانیون می‌داند. 9) تمایزگرا و گفتمانی نهمین گونه؛ بر اساس دوگانه مشروعیت و مقبولیت در جریان‌های سیاسی به دنبال گسترش گفتمان‌سازی و غیریت‌سازی با گروه‌های رقیب است و وظیفه خود را تبیین‌گری برای آحاد اجتماع می‌داند. 10) روحانیت روشنگر و مطالبه‌گر؛ مسئله دهمین گونه روحانیت بازتولید اشرافیت و سرمایه‌داری در دهه‌های اخیر است و وظیفه خود را در شبکه اجتماعی اینستاگرام، با ارتباط با مخاطب و جمع‌آوری‌های میدانی، روشنگری و گذر دادن عموم مردم از آگاهی کاذب در مقابل کانون‌های قدرت و ثروت می‌داند. دکترکاظمی در ادامه، به توصیف کنشگری هر کدام از این گونه‌ها را با اساس نظریه گافمن پرداختند و ضمن ارائه «خود»های هر گونه، روایت پشت صحنه و روی صحنه هر گونه را بیان کردند. پس از ارائه ایشان، آقایان دکتر سیدحسین شرف‌الدین (دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره») و دکتر محمدصادق نصرالهی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)) به عنوان ناقدان کرسی، نظرات خود را بیان کردند که اهم آن‌ها به شرح ذیل می‌باشند: ✍️دکتر شرف‌الدین بدیع‌بودن، عمیق‌بودن، ارائه تحلیل‌های چندلایه‌ای، استفاده صحیح از ادبیات حوزه علوم اجتماعی، ابتنا به مصاحبه‌های عمیق و میدانی و انجام تحقیق در حوزه‌ای که مطالعات آن بسیار نحیف و ضعیف است را از محسنات اثر مذکور برشمردند و ضعف نگاه انتقادی به ادعاهای کنشگران، عدم تبیین شیوه نمونه‌گیری و غلظت بالای قلم در متن را از جمله نقدهای وارد بر این پروژه دانستند. ✍️دکتر نصرالهی نیز مسئله‌بودگی و مبتلا بودن کنشگران به مسائل مطرح شده در پروژه، استناد به داده‌های میدانی و موفقیت این پروژه در ارتباط بین داده‌های انضمامی با مبانی نظری را از ویژگی‌های برجسته و متمایز این اثر دانستند و ضعف تبیین نوع نمونه‌گیری و تمرکز بر داده‌های مصاحبه‌های انجام شده و عدم استفاده از پست‎‌های اینستاگرامی طلاب به عنوان استناد ادعاهای مطرح‌شده را از جمله ضعف‌های این کار دانستند و مؤکدا خواستار این شدند که در انتشار اثر از پست‌ها به دلیل جذابیت برای خوانندگان استفاده شود.
✅در گفت و گویی تبیین شد؛از آسیب شناسی تا پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت رسانه‌های حوزوی 🔹یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن بیان نقاط قوت و ضعف رسانه‌های حوزوی، پیشنهادهایی را جهت بهبود وضعیت رسانه‌های حوزوی ارائه کرد. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، علی اکبری معلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها اظهار داشت: رسانه‌های حوزوی همانند سایر رسانه‌ها از عوامل ثانویه جامعه پذیری هستند که نقش مهمی در شکل‌دهی پندارها و باورهای جامعه دارند. وی با بیان این که رسانه‌های حوزوی می‌توانند نقش آموزشی، پژوهشی، خبری و هدایت گری افکار عمومی جامعه را به خوبی ایفا کنند، گفت: آسیب شناسی رسانه‌های حوزوی از این جهت مهم هست که سبب رفع نواقص، تقویت نقاط قوت و توسعه هوشمندانه آنها خواهد شد. 🔶عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقاط قوت رسانه‌های حوزوی پرداخت و تصریح کرد: انتشار ده‌ها نشریه علمی پژوهشی، ترویجی و تخصصی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی، فعالیت در فضای مجازی و اطلاع رسانی از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی حوزه‌های علمیه، معرفی پژوهشگران و مبلغان نخبه حوزوی و کمک به طلاب حوزه‌های علمیه در فراگیری درس‌های حوزوی، برخی نقاط قوت رسانه‌های حوزوی است. وی افزود: برخی از نقاط ضعف رسانه‌های حوزوی عبارتند از کمبود افراد متخصص برای فعالیت در زمینه رسانه‌های حوزوی، ضعف در برنامه‌ریزی و انسجام در فعالیت‌های رسانه‌های حوزوی و پوشش ناکافی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه با برنامه‌های متنوع و جذاب. 🔹معلم با اشاره به علت و پیامد تخریب چهره نهادهای حوزوی و زیر سوال بردن فعالیت‌های آنها گفت: سه عامل معرفی ناکافی فعالیت‌های موفق نهادهای حوزوی توسط رسانه‌ها و مسئولان ذی ربط، عناد مخالفان نهادهای حوزوی با اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های آنان، و کم توجهی و ضعف نهادهای حوزوی در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات به موقع و متناسب با نیازهای جامعه در عرصه‌های مختلف در تخریب چهره نهادهای حوزوی مؤثر است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/175066
✅در گفت و گویی تبیین شد؛از آسیب شناسی تا پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت رسانه‌های حوزوی 🔹یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن بیان نقاط قوت و ضعف رسانه‌های حوزوی، پیشنهادهایی را جهت بهبود وضعیت رسانه‌های حوزوی ارائه کرد. ✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، علی اکبری معلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها اظهار داشت: رسانه‌های حوزوی همانند سایر رسانه‌ها از عوامل ثانویه جامعه پذیری هستند که نقش مهمی در شکل‌دهی پندارها و باورهای جامعه دارند. وی با بیان این که رسانه‌های حوزوی می‌توانند نقش آموزشی، پژوهشی، خبری و هدایت گری افکار عمومی جامعه را به خوبی ایفا کنند، گفت: آسیب شناسی رسانه‌های حوزوی از این جهت مهم هست که سبب رفع نواقص، تقویت نقاط قوت و توسعه هوشمندانه آنها خواهد شد. 🔶عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقاط قوت رسانه‌های حوزوی پرداخت و تصریح کرد: انتشار ده‌ها نشریه علمی پژوهشی، ترویجی و تخصصی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی، فعالیت در فضای مجازی و اطلاع رسانی از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی حوزه‌های علمیه، معرفی پژوهشگران و مبلغان نخبه حوزوی و کمک به طلاب حوزه‌های علمیه در فراگیری درس‌های حوزوی، برخی نقاط قوت رسانه‌های حوزوی است. وی افزود: برخی از نقاط ضعف رسانه‌های حوزوی عبارتند از کمبود افراد متخصص برای فعالیت در زمینه رسانه‌های حوزوی، ضعف در برنامه‌ریزی و انسجام در فعالیت‌های رسانه‌های حوزوی و پوشش ناکافی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی حوزه‌های علمیه با برنامه‌های متنوع و جذاب. 🔹معلم با اشاره به علت و پیامد تخریب چهره نهادهای حوزوی و زیر سوال بردن فعالیت‌های آنها گفت: سه عامل معرفی ناکافی فعالیت‌های موفق نهادهای حوزوی توسط رسانه‌ها و مسئولان ذی ربط، عناد مخالفان نهادهای حوزوی با اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های آنان، و کم توجهی و ضعف نهادهای حوزوی در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات به موقع و متناسب با نیازهای جامعه در عرصه‌های مختلف در تخریب چهره نهادهای حوزوی مؤثر است. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/175066
✅دکتر فرج الله میرعرب تشریح کرد؛اصول مدیریت خانواده اسلامی؛ توجه به آفرینش براساس نفس واحد و حفظ حرمت‌‌ها 🔶عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مورد بایسته‌های مدیریت خانواده برای صعود، حتی در دوره‌ای که مهاجمان فرهنگی در پی زدودن مفهوم و کارکردهای خانواده هستند و لزوم توجه به آفرینش براساس نفس واحد و حفظ حرمت‌‌ها سخن گفت. 📒به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) به نقل از خبرگزاری ایکنا، خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده است. پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین و هدایت آن به جایگاه واقعی‌‌اش، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن، موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه نابودی بوده است. 🔶گذشت زمان و بروز تحولات اجتماعی، خانواده‌ را به‌ عنوان یک نهاد اجتماعی دستخوش تغییر و تحول در ابعاد مختلف کرده و خانواده در جامعه در حال‌ گذار را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است. برای تعهد به سنت‌های اصیل دینی و توجه به نیاز روز خانواده باید از اصول و دانشی برخوردار بود که توان مدیریت در خانواده را ایجاد کند. بدین جهت به سراغ فرج‌الله میرعرب، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، رفتیم تا در مورد بایسته‌های مدیریت خانواده برای صعود، حتی در دوره‌ای که مهاجمان فرهنگی در پی زدودن مفهوم و کارکردهای خانواده هستند، گفت‌وگو کنیم. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/650893
شاخصه های تمدنی در اربعین ( دکتر حبیب الله بابایی) http://m.aparat.com/v/DYkxK