#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
قدر و نظم اجتماعی (قسمت دوم)
نگاه «قدرمحور» صرفا بر حدود و مرزهای فردی و اجتماعی تأکید نمیکند. چنین نیست که هر فردی در خود فرو رود و دامن خود را برچیند میتواند نظمی بوجود آورد. اساسا در آگاهی به اندازهها و پرورش اندازههای خود، هر فردی میتواند مسیر رشد و توسعه خود را بهتر بشناسد، در ایجاد ارتباط و مرابطه (یا ایها الذین آمنوا اصبروا، و صابروا و رابطوا و اتقوا الله) با دیگران نیز میتواند موثرتر عمل کند.
به بیان دیگر، تحفظ بر اندازهها (قدرها)، صرفا ایجاد محدودیت نیست، بلکه علاوه بر جنبه های سلبیِ حدود و اندازههای خود، با شناخت اندازه ها، تربیت و توسعۀ اندازهها نیز رخ میدهد. در چنین رویکرد سلبی، با تحفظ (یا تقوی) بر مرزها و خطها (قدر به مثابه حدّ) امکان تضاد و تصادم از بین میرود؛ و در رویکرد ایجابی با تأکید بر داشتهها (قدر به مثابه ظرفیت) امکان وحدت و اتصال و انسجام فراهم می شود. در واقع، نظم به مثابه قدر، صرفا در حل اختلافات و کنترل خشونت نیست، بلکه در یکی شدن، بزرگ شدن، و توسعه یافتگی انسانی نیز هست.
در توسعه گنجایش قدرها و اندازههای خود، توجه به اندازههای دیگران، تعارف و شناخت اندازهها (لتعارفوا)، و استفاده از اندازههای دیگران برای توسعه اندازه خود (تعاون در اندازهها) اهمیت زیادی دارد. قدرها در کنار یکدیگر ظرفیت های بیشتری ایجاد میکنند و هر میزان ظرفیتها فزونی میگیرد، هماهنگیها و هم افزاییها بیشتر شده و نظم قویتر و متقنتری بوجود میآید. بدینسان در ایجاد نظم اجتماعی از یک سو تقوی لازم است تا از حد و اندازهها تجاوزی صورت نگیرد، و از سوی دیگر، تعارف و تعاون در اندازهها لازم است تا قدرها و حدها از محدودیت درآید و هر کسی در مسیر خود، نامحدود شود.
🌐https://eitaa.com/isca24/9476
✅حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده خبر داد: تولید جامع ترین فرهنگنامه و دانشنامه موبایلی رمضان المبارک
💠نرم افزار موبایلی فرهنگنامه و دانشنامه قرآنی رمضان به همت اداره فناوری و فراوری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تولید و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است
لینک دانلود اپلیکیشن فرهنگنامه و دانشنامه قرآنی رمضان:
🌐https://cafebaza
✅با تلاش گروه تدوین سازمان های دانش صورت گرفت:انتشار اصطلاح نامه مسائل جدید کلامی
💠پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اصطلاح نامه مسایل جدید کلامی که بخشی از کلان پروژه تدوین اصطلاح نامه های علوم اسلامی است، را تدوین و در ۳۸۰ صفحه به چاپ رساند.
💠مشاهده متن کامل خبر
🌐http://dte.bz/rJYkC
#پرونده_صوتی
#آموزشی
#سعید_بهمنی
✅هفتمین دوره قرآن و تربیت ویژه ماه مبارک رمضان
⬅️ موضوع : منطق پاسخ دهی قرآن کریم ( 10 جلسه)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین سعید بهمنی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬅️مجری: مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی و مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🎧 از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/32xWy
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅قدر و نظم اجتماعی (قسمت سوم)
⬅️هر چند «قدر» متضمن نوعی از «عدل» هست و حفظ اندازهها به نظام عادلانه منتهی میشود، لیکن، مفهوم قدر از مفهوم عدل متفاوت است. قدر به معنای اندازه داشتن و به اندازه بودن است در حالی که عدل به معنای قراردادن چیزی در محل مناسب خود میباشد. روشن است تا زمانی که چیزی به اندازه نباشد، در موضع خود قرار نخواهد گرفت. ازاین جهت، درست است که در جامعه عادلانه نیز نظم اجتماعی بوجود خواهد آمد، نظم برآمده از عدل، منوط بر نظم برآمده از قدر و اندازههاست. به بیان دیگر، قدر و اندازه داشتن مسبوق بر عدل است و عدل بدون حدود و اندازهها هم بوجود نخواهد آمد. ازاین رو، هرچند بیان علامه جعفری در مورد نظم درست است که «نظم عبارت است از قرار گرفتن یا قرار دادن هریک از اجزاء و پدیده های یک مجموعه در جایگاه قانونی یا قراردادی خود»، لیکن زمانی اجزاء و عناصر در جایگاه قانونی خود خواهند ایستاد که اندازههای انسانی و جایگاه هر یک معلوم گردد، تا بتوان اندازههای انسانی را در جایگاههای خود نشانید. از این رو شناخت اندازههای خود، تحفظ بر اندازههای خود، و بلکه توسعه قدر و اندازههای وجودی خود در شکلگیری جامعه عادلانه و صورتبندی نظم اجتماعی و بلکه نظم تمدنی نقشی اساسی و تعیینکننده دارد.
🌐https://eitaa.com/isca24/9485
ZekroAliienEbadat.mp3
7.87M
بشنوید 🔊 فایل صوتی: چرا و چگونه «ذکر علی عبادت است» ؟
💠 بیانات استاد احمد عابدی درباره ذکر نام مبارک حضرت علی سلام الله علیه
🆔 @isca24
گزیدهای از فضیلتهای امام علی (ع) به نقل از مقدّمهٔ شرح نهج البلاغهٔ ابن ابی الحدید (۵۸۶-۶۵۶)
چه بگویم از مردی که دشمنانش به فضل او اقرار میکنند و از انکار و کتمان مناقبش عاجزند. بهراستی میدانی که بنیامیه حاکمیت اسلامی را در باختر و خاور در دست داشتند و تمام کوشش خود را در خاموش کردن نور او و برانگیختن مردم علیه وی و نسبت دادن انواع عیب و نقص به شخصیتش به کار بستند و او را بر سر تمام منابر لعنت کردند، و ثناگویانش را نه تنها تهدید کرده، بلکه حبس و نابود کردند و از روایت و حدیثی که متضمن فضیلتی برای او بود یا یاد او را بلندمرتبه میساخت، منع کردند، تا آنجاکه نامگذاری به نام او را ممنوع ساختند، ولی این همه جز بر عظمت شخصیت او نیفزود. چونان مُشکی بودکه چون پوشانده شود و پنهان گردد، بوی دلاویزش بیشتر منتشر میشود، یا به سان خورشید، که نورش با کف دست در پرده نمیشود... .
چه گویم دربارهٔ مردی که هر فضيلتی به او منسوب است و هر گروهی به او منتهی، و هر طائفهای به سوی او جذب میشود؛ پس او رئيس فضائل و سرچشمهٔ آن است و قهرمان و پیشتاز عرصهٔ آن و بعد از او هرکسی که در فضایل اخلاقی درخششی داشت، وامدار، دنبالهرو و پیرو اوست.
همان طور که میدانی اشرف دانشها، دانش الهی است...؛ خداشناسی برگرفته از سخنان او و منقول از جانب اوست، و به او پایان مییابد و از او سرچشمه میگیرد... .
از دیگر علوم، فقه است، که آن حضرت استوانه و اساس آن است، و هر فقیه مسلمانی بر خوان او نشسته است و از فقه او مستفید میگردد... . هرکسی میداند که عُمَر در بسیاری از مسائل که بر او دشوار مینمود به علی و دیگر صحابه مراجعه میکرد و مکرراً گفته است: «اگر علی نبود عمر هلاک شده بود.» و این سخن او: «خدا نکند مشکلی برایم روی دهد و علی در آنجا نباشد»، و سخنش: «در مسجد هیچ کس حق فتوا دادن در حضور علی را ندارد.»
چون از ابن عباس پرسیدند که نسبت علم تو با علم پسرعمویت چگونه است، گفت: «مانند قطرهای باران در برابر اقیانوس!»
از جملهٔ دیگر علوم، علم طریقت و حقیقت و تصوف است. صاحبان این فن در تمامی سرزمینهای اسلامی به او ختم میگردند و سلسلهٔ خود را به او پایان میبخشند.
از دیگر علوم، علم نحو و لغت عرب است. همگی مردم میدانند که او علم نحو را ابداع و ایجاد کرد و کلّیات و اصول آن را بر ابوالأسود دوئلی املا کرد.
اگر به خصایص اخلاقی و فضایل نفسانی و دینی رجوع کنی، او را پیشاپیش همه و فاتح قلهٔ فضایل خواهی یافت.
اما شجاعت؛ همانا علی شهرت شجاعان پیش از خود را از ذهن مردم فراموشاند. او هیچگاه فرار نکرد و از هیچ لشکری نهراسید.
اما قدرت جسمانی و نیروی بدنی او ضربالمثل است. او با کسی نجنگید مگر او را درهم کوبید.
اما بخشش و کرم او آشکار است. پیوسته روزه میگرفت و طعام خود را به دیگران میبخشید. ذَهَبی گفته است که علی سخاوتمندترین مردم بود. هرگز به سائلی نه نگفت. با آنکه تمام دنیا جز بخشی از شام در دستش بود، هیچ میراثی از خود به جا ننهاد.
اما شکیبایی و گذشت او؛ در مقابل گناه صبورترین بود و در برابر بدی دیگران باگذشتترین. در جنگ هشدار میداد که انکس که فرار کرد نباید تعقیب شود و مجروح و اسیر نباید کشته شود و هرکس سلاح بر زمین گذارد در امان است. همچنین اموالشان را نگرفت و زنان و فرزندانشان را اسیر نکرد و چیزی از اموالشان را به غنیمت نبرد.
در جنگ صفین سپاه معاویه آب را به روی لشکریان علی بستند اما هنگامی که سپاه علی بر آب مسلط شد، به او گفتند که آب را از آنان بازگیر تا هلاک شوند اما او نپذیرفت.
در جهاد، نزد دوست و دشمن معلوم است که او سید مجاهدین است.
اما در فصاحت، او امام فصیحان و بلیغان است و در وصف سخنش گفتهاند: فروتر از کلام خالق و برتر از سخن مخلوق.
نرمخویی و خوشرویی او مثل است.
اما پارسایی در دنیا، او سید پارسایان بود و بیهمتا. هرگز از غذایی سیر نخورد. پوشاک و خوراکش از همهٔ مردم خشنتر بود... او دنیا را طلاق داده بود، درحالیکه اموال از تمامی بلاد اسلامی جز شام، به سوی او میآمد.
اما در عبادت، عابدترین مردم بود و بیش از همه نماز میگزارد و روزه میگرفت.
همگان متّفقند که در عهد پیامبر در حالیکه غیر از او کسی قرآن را حفظ نمیکرد، او قرآن را از بر مینمود و او اولین جمعکنندهٔ قرآن بود.
اما در سیاست، بسیار شدید بود و در راه خدا سازشناپذیر.
چه بگویم دربارهٔ مردی که پدرش سید بَطحا و شیخ قریش و رئیس مکه بود و همسرش بانوی بانوان عالم و دو پسرش آقای جوانان بهشت... .
چه توانم گفت دربارهٔ کسی که از همهٔ مردم در هدایت و ایمان به خدا سبقت گرفت و نخستین مردی بود که به رسول الله ایمان آورد.
اگر بخواهم فضایل او را شرح بدهم، باید کتابی هماندازهٔ این کتاب یا مفصلتر از آن بنگارم.
17.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 دعای #روز_بیست_و_یکم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
💡
✅اولین همایش ملی معنویت پژوهی
⬅️محورها:
چیستی چرایی و چگونگی معنویت پژوهی
مصداق یابی معنویت پژوهی در اسلام
(آثار،مکاتب،اشخاص،موضوعات،شخصیت ها)
معنویت به مثابه دانش،گرایش یا رشته مطالعات
نسبت سنجی معنویت با دانش فقه
نسبت سنجی معنویت با دانش فلسفه
نسبت سنجی معنویت با دانش کلام
نسبت سنجی معنویت با دانش اخلاق
نسبت سنجی معنویت با دانش عرفان
مقالات برگزیده پس از ارزیابی در مجلات علمی- پژوهشی به چاپ خواهد رسید.
⏰آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات
1400/03/01
⏰آخرین مهلت ارسال مقالات
1400/05/02
⬅️زمان برگزاری همایش
آبان ماه 1400
⬅️راه های ارتباطی
⏹کانال ایتا
🌐https://eitaa.com/Spiresearch
پایگاه اطلاع رسانی همایش معنویت پژوهی
http://spi.isca.ac.ir/fa/
📒ایمیل:
spi@isca.ac.ir
📞تلفن تماس:
09900989031
02531156707