فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سیره سیاسی پیامبر اکرم (ص)
💠 ضرورت تأسیس حکومت اسلامی
📌 حجتالاسلام نجف لکزایی
📄 از سیره نبوی و علوی در باب حکومتداری چنین برمیآید که حکومت در اسلام علاوه بر اهداف مشترکی که در جوامع انسانی برای حکومت وجود دارد (مانند برقراری نظم و امنیت، تأمین نیازهای مادی و جسمی و آزادیهای اجتماعی و سیاسی)، دو هدف عمده دیگر را نیز باید پیگیری کند: ۱- کمال معنوی و اخلاقی مردم و ۲- برقراری عدالت به دست مردم. بهعبارتدیگر در نظام اسلامی، حکومت نهتنها موظف به تأمین امنیت دنیوی انسان است، که تأمین امنیت حیات اخروی انسان نیز بر عهده دولت است.
📺 برنامه قرار، کاری از شبکه چهار سیما
🗓 ۱ آبان ۹۸
گزارش میزان اختیار دولت اسلامی در زمینه چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی (قسمت اول)
✅استاد حوزه تشریح کرد:
✳️میزان اختیار دولت اسلامی در زمینه چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی
♦️ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین چند موضوع از مباحث خانواده از جمله چندهمسری از دیدگاه علامه طباطبایی پرداخت و گفت:
علامه در این زمینه به عمل اجتماعی مسلمین و سوءاستفادههایی که از این حکم شده پرداخته و چند بحث را آورده است؛ اول اینکه باید به زمینههای اجتماعی آن توجه کرد، دوم اینکه باید نگاه منظومهای به مجموعه شریعت اسلامی داشت و سوم اینکه حکومتی صالح باید جلوی مظالم تعدد همسری را بگیرد.
▶️میران اختیار دولت اسلامی در بحث چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی
◾️به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدضیاء مرتضوی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روز پنج شنبه، ۲۳ آبانماه، در نشست علمی «قلمرو اختیارات دولت اسلامی در نگاه علامه طباطبایی» در مؤسسه مفتاح کرامت به طرح این سؤال پرداخت که آیا شریعت اسلامی در مقام اجرای احکام تدبیری دارد یا خیر؟ مثلاً آیا دولت اسلامی میتواند در حوزه خانواده مرد را موظف به پرداخت نفقه در صورت شکایت زن بکند و یا اگر شوهر مفقودالاثر شده و زوجه در خواست دارد میتواند مرگ را مفروض بگیرد تا زن مجاز به ازدواج باشد؟ و گفت: به این امور در فقه با همه اختلافات پرداخته شده است.
🔶وی افزود: در مواردی مانند اصل ازدواج، مرحوم شهید در شرح لمعه، آن را دارای احکام خمسه میداند، یا زمان ازدواج، ثبت در شناسنامه، میزان مهریه، نفقه و میزان آن، اصل فرزندآوری (البته اینکه شرایط خاصی آن را لازم کند بحث دیگری است) و ... آیا دولت اسلامی میتواند قانونی وضع کند؟ مثلاً اعلام کند که کمتر از ۱۶ سالگی کسی حق ازدواج ندارد و اگر کسی مخالفت کرد پیامد کیفری دارد؟؛ در حوزه مسایل اجتماعی هم این طور است مثلا حکومت آیا میتواند در ساختن نماهای ساختمانها دخالت کند یا خیر؟ چون اولا و بالذات این موضوعات در حیطه اختیارات خود فرد است مانند کسی که نانی دارد و هر وقت دوست دارد آن را میخورد.
🔷وی افزود: یا در نوع خاصی از پوشش دولت اسلامی میتواند دخالت کند یا خیر؟ یا مثلاً دوچرخهسواری برای دختران؟ یا اینکه امر حرامی را قانونی کند و تخلف از آن را جرم بداند؟ وقتی به متون فقهی مراجعه میکنیم میبینیم که دولت حق دخالت در زمینه مباحات را ندارد و شاهد این مسئله اقدامات رژیم نامشروع پهلوی بود؛ اقدامات این رژیم دو حیث داشت، یکی اینکه رژیم نامشروعی بود و دستوراتش قابل تبعیت نبود و یکی اینکه دستورات آن آیا منطبق بر شریعت بود یا نه؟. آنچه در زمان پهلوی در مورد قوانین خانواده صورت گرفت مورد مخالفت برخی مراجع از حیث شرعی و نه اینکه حکومت پهلوی نامشروع است قرار گرفت؛ زیرا در زمان شاه ازدواج مجدد شوهر محدود و منوط به اجازه دادگاه شده بود و تخلف از آن شش ماه زندانی داشت و زن میتوانست درخواست طلاق بدهد.
🔴مرتضوی با بیان اینکه در ماده ۲۳ قانون حمایت از خانواده در دوره شاه سن ازدواج برای پسر ۲۰ و برای دختر، ۱۸ سال بود و کمتر از آن ممنوع شد و اگر مورد اضطراری بود باید با اجازه دادگاه انجام میشد تصریح کرد: در دوره نظام اسلامی، دخالت حکومت اجمالاً پذیرفته شد؛ اوایل انقلاب مثلاً ماده ۱۷ قانون خانواده در شورای نگهبان بحث شد که در مورد ازدواج مجدد بود؛ شورای نگهبان حبس تا شش ماه برای ازدواج مجدد را خلاف شرع برشمرد و وقتی مقداری جلوتر آمدیم کم کم اجرای طلاق را منوط به دادگاه کرد. همچنین در اسفند ۱۳۹۱ مجدداً بحث ازدواج مجدد منوط به نظر دادگاه شد که منطبق بر همان حکم زمان شاه است.
🔵عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: برخی معتقدند که در بحث چندهمسری، شارع مقدس اجازه به مرد داده است و مأذون کردن این امر به نظر دادگاه بر خلاف شرع و ادله اطلاقات و عمومات است؛ حال سؤالی که ایجاد میشود این است که آیا این محدودیتها خلاف شرع است یا نیست؟ سؤال دیگر این است که آیا اگر قائل به این اختیارات برای دولت شدیم ناشی از حیث ولایت مطلقه داشتن بر میگردد یا اینکه هر نوع حکومتی اعم از حکومت معصومان یا اینکه کاملاً بر اساس نظر مردم باشد، این نوع اختیارات را میپذیرد؟ در بین نظریهپردازان معاصر علامه طباطبایی هرچند گذرا به این موضوع پرداخته است.
🔷گزارش نشست میزان اختیار دولت اسلامی در زمینه چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی (قسمت دوم)👇
💠https://eitaa.com/isca24/5799
🔷گزارش میزان اختیار دولت اسلامی در زمینه چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی (قسمت دوم)
🔷مرتضوی تصریح کرد: یکی از نکات کلیدی علامه در ترسیم دایره اختیارات حکومت، توجه به خاستگاه و فلسفه شکلگیری حکومت است، البته وی قائل به تشکیل اصل حکومت صالح و اسلامی و دولت اسلامی بوده است و آن را ضامن اجرایی مقررات میداند؛ ایشان تعبیری دارد که هر اندازه در اجرای مقررات کیفری، یک حکومت تواناتر باشد، بهتر میتواند جامعه را اداره کند.
✅علامه معتقد است دولت حق دخالت در امور فردی را دارد
وی افزود: علامه معتقد است که همواره مردم یک جامعه باید از آزادی اولیه خود به نفع حقوق اجتماعی بگذرند؛ از دید ایشان اگر ما حقی برای حکومت قائل شویم که جلوی چندهمسری و تراکم ساختمان و نوع پوشش خاصی و ... را بگیرد این امر و نهی را نباید به بردگی و ضد آزادی تعبیر کنیم، زیرا حکومت در قلمرویی دخالت میکند که زندگی اجتماعی انسان، آن را میطلبد؛ این حق طبیعی را باید برای دولت اعم از اسلامی و غیر اسلامی قائل شویم.
✳️مرتضوی با بیان اینکه از دید علامه، آنچه به عقیده فرد برمیگردد و وارد حوزه عمل اجتماعی نمیشود حکومت حق دخالت در آن را ندارد اظهار کرد: علامه فرموده است که انتخاب راه از نظر عقیدتی و فکری به خود افراد بر میگردد و از ناحیه پیامبر هم اکراه و اجباری وجود ندارد غیر از تبشیر و انذار که باید ارجاع به خداوند شود و اینکه فرد خودش میداند و خدای او. اما در قلمرو اعمال فرد و جامعه که عرصه اصطکاک است دولت اسلامی در قلمرو احکام غیرالزامی دارای اختیار است و میتواند ایجاد محدودیت بکند.
🔷ملاحظات علامه در بحث چندهمسری
🔶این پژوهشگر اضافه کرد: ایشان در بحث تعدد همسر در ذیل پاسخ به شبهات در این زمینه وارده شده است؛ به عمل اجتماعی مسلمین و سوء استفادههایی که از این حکم شده پرداخته و در دفاع از آن چند بحث را آورده است؛ اول اینکه در بحث تعدد همسر باید به زمینههای اجتماعی آن توجه شود، دوم اینکه باید نگاه منظومهای به مجموعه شریعت اسلامی داشته باشیم و سوم اینکه حکومتی صالح باید جلوی مظالم تعدد همسری را بگیرد.
⏹مرتضوی بیان کرد: وی تصریح دارد که باید میان حکم اسلامی با آنچه در برخی جوامع اسلامی پیاده میشود تفاوت بگذاریم؛ وی معتقد است که قوه قاهره باید وجود داشته باشد تا بر این مسئله نظارت کند؛ وی تعبیر جالبی دارد و میفرماید که حکومت حتی باید جلوی ازدواج برخی افراد را بگیرد.
♦️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: براساس دیدگاه علامه طباطبایی، حکومت اسلامی حق دخالت در آزادی فردی به نفع جامعه را حتی در امور مباح دارد چه رسد به واجبات؛ البته اگر حکومت حق دارد در نوع پوشش مردم دخالت کند این حق برای او وجود دارد، ولی اگر میبیند دخالتش نتیجه عکس میدهد نباید دخالت کند؛ بنابراین ثبوت حق یک مسئله و لزوم دخالت عملی موضوع دیگری است و اینجاست که باید کار کارشناسی صورت بگیرد که آیا دولت باید دخالت کند یا نه؛ بنابراین نتیجه اینکه دولت حق دخالت در پوشش را دارد و نباید به بهانه اینکه نتیجه عکس میدهد اصل اختیار را از او بگیریم، ولی اینکه درست است در شرایطی این کار صورت بگیرد یا نگیرد آن هم بحث دیگری است که باید نظرات کارشناسی داده شود.
🔷مرتضوی تصریح کرد: اینکه کلاً دولت را در اموری مانند پوشش، قوانین خانواده و ... مصلوب الاختیار کنیم درست نیست، ولی اینکه آیا دخالت حکومت اسلامی منتج به نتیجه مطلوب ما میشود یا خیر هم بحث دیگری است.
🔷گزارش نشست میزان اختیار دولت اسلامی در زمینه چندهمسری از نگاه علامه طباطبایی (قسمت دوم)👇
💠https://eitaa.com/isca24/5797
✅نشست علمی جریان های فکری سیاسی الجزایر
✳️با ارائه رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در الجزایر دکتر امیر موسوی
❇️ دبیر علمی:دکتر مختار شیخ حسینی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
♈️زمان:شنبه ۱۳۹۸/۸/۲۵ ساعت ۱۰ الی ۱۲
💠مکان:قم ابتدای خیابان معلم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تالار شیخ انصاری
🔶 کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای»
🔷کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمود ملکی راد به عنوان «ارائه دهنده» و حجج اسلام والمسلمین دکتر حسین الهی نژاد و دکتر مهدی یوسفیان به عنوان «ناقد» و دبیری علمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی گودرزی برگزار می گردد.
⬅️زمان: یکشنبه 26 آبان ماه 98، ساعت 10 تا 12
♦️مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج)
💠https://eitaa.com/isca24/5806
🔷رایزن سابق فرهنگی ایران در الجزایر در پژوهشگاه گفت:
🔶حضور نخبگانی ایران در کشور الجزایر بسیار ضعیف است
♦️نشست علمی «جریان های فکری – سیاسی الجزایر» با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی روز شنبه 25 آبانماه با حضور دکتر امیر موسوی رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در الجزایر در تالار شیخ انصاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
🔵به گزارش اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل، در ابتدای این نشست علمی، امیر موسوی رایزن سابق فرهنگی ایران در الجزایر به موقعیت جغرافیایی و وضعیت اجتماعی کشور الجزایر پرداخت. الجزایر بزرگترین کشور افریقا با وسعتی برابر دو برابر ایران و جمعیتی در حدود نصف جمعیت ایران است. این کشور از سال 1831 تا 1962 تحت استعمار فرانسه بوده است و برای استقلال شهدای زیادی داده است؛ انقلابی که یک میلیون و پانصد هزار نفر شهید داشته است و حتی برخی بر این باورند که این رقم 7 میلیون نفر بوده است.
⏹این کشور همیشه چه قبل و چه بعد از اسلام تحت استعمار بوده است. قبل از اسلام رومی ها و بعد از اسلام عثمانی ها و در سال های اخیر فرانسوی ها استعمار کرده اند.
فرانسوی های در این کشور علاوه بر استعمار، جنایت های بسیاری انجام داده اند. از طرفی به مدت 58 سال گاز رایگان از این کشور تهیه می کردند.
🔵رایزن سابق جمهوری اسلامی ایران به آمازیقی ها اشاره کرد که 50 درصد از جمعیت الجزایر را تشکیل می دهند. آنها گروهی موحد و انسان هایی شجاع و جنگجو در این کشور هستند. در ابتدا اسلام را پذیرفتند ولی بعدها مسلمانان را نتوانستند قبول کنند.
آیت احمد از رهبران این گروه است که شخصیتی محبوب در این کشور است. آمازیقی ها در برهه های مختلف به جنگ با عثمانی ها و فرانسوی ها پرداختند.
⏹موسوی به سه دسته از مسلمانان و به شرح ویژگی های آنها در این کشور پرداخت که شامل صوفی ها، سلفی ها و اخوان المسلمین هستند. مسلمانانی که بیشتر در حال حاضر نقشی منفعل در این کشور دارند.
در حال حاضر قدرت سیاسی در دست لائیک ها و اسلام گراهای معتدل است. فقط بقایایی از گذشته مانده است.
وی در ادامه به کشتار عظیمی که در این کشور از سال 91 میلادی تا سال 2000 به راه افتاد، اشاره کرد. در جریان انتخابات سال 91 جبهه نجات پیروز انتخابات می شود، اما فرانسه وارد این انتخابات می شود و آن را ابطال می کند.
پس از این جریانات بود که جنبش اسلامی تشکیل شد که به درگیری بین مسلمانان با ارتش الجزایر منتج شد و کشتار زیادی به راه افتاد.
❎مردم الجزایر به رغم تقید بالای دینی، از دین سیاسی گریزان هستند. اسلام سیاسی که بیشتر در جهان عرب از آن تکفیری ها است.
رایزن سابق فرهنگی ایران در الجزایر این کشور را چه به لحاظ نخبگان دینی و چه به لحاظ نخبگان دانشگاهی در وضعیت ضعیفی داست. علما در سطح پایین فکری هستند، حوزه علمیه قوی ندارند، خطیب قوی و عالم بزرگ تاثیر گذار ندارند. حتی مفتی هم ندارند. کاملا به الازهر و سعودی ها وابسته هستند. در حالی که مراکش و تونس که همسایه های این کشور هستند، وضعیتی به مراتب بهتر دارند.
⏹وی در پایان گفت که جای دانشگاه های ایران در این کشور بسیار ضعیف است. بیشتر از کشور الجزایر به ایران می آیند. اکنون ما به لحاظ سیاسی در میان مردم از وضعیت خوبی برخورداریم، ولی از این ظرفیت استفاده خوبی نمی شود.
💠هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک ها در خلق پول»
❇️هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک ها در خلق پول» با حضور آیت الله احمد مبلغی، حجج اسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان، دکتر محمدرضا یوسفی و آقایان دکتر ابراهیم عبدی پور و هادی عباسی به عنوان «ارائه دهنده» و دبیری علمی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضی آصف آگاه برگزار می گردد.
♈️زمان: پنجشنبه 30 آبان ماه 98، ساعت 9 تا 12
⏺مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج)
مصاحبه دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام با خبرگزاری ایکنا( قسمت اول)
💠استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:
🔵اندیشه علامه طباطبایی سنتی و عمیقتر و علامه جعفری روزآمدتر است
🔶🔶 علیپور با بیان اینکه اندیشه علامه طباطبایی سنتیتر، عمیقتر، جامعتر و عمدتاً تأملات فکری دروندینی است، اظهار کرد: حضور آکادمیک علامه جعفری در دانشگاههای داخل و خارج از کشور سبب شد تا اندیشههای او عطف به مسائل جدید و نیازهای جامعه معاصر باشد. امروز جامعه اسلامی به تلفیقی از تفکرات این دو اندیشمند برای اسلامیسازی علوم انسانی محتاج است.
جامعیت و سعه صدر از ویژگیهای بارز علامه طباطبایی و علامه جعفریابراهیم علیپور، رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفتوگو با ایکنا؛ با بیان اینکه علامه جعفری و علامه طباطبایی هر دو فیلسوف خردورزی بودند، اظهار کرد: علامه طباطبایی کسی است که در اوج بسیاری از شاخههای علمی همانند فقه و اصول، فلسفه و کلام و عرفان ایستاده بود و صاحبنظر است. با بررسی رزومه علمی این دو بزرگوار متوجه میشویم که حقیقتاً واژه «علامه» برازنده و شایسته این دو اندیشمند است.
🔷علیپور با بیان اینکه جامعیت از ویژگیهای مشترک این دو علامه است، تصریح کرد: گشاده فکری و سعه صدر این دو حکیم از ویژگیهای برجسته مشترک آنان است؛ استاد دینانی در خاطراتش از علامه طباطبایی نقل کرده است که این مرد بزرگ در سنین پیری با سختی فراوان از قم به تهران میرفت و در جلساتی که هانری کربن حضور داشت شرکت میکرد و خیلی از علاقهمندان به فلسفه و حکمت حضور مییافتند تا از محضر علامه بهره ببرند، ولی برخی به شماتت از علامه میپرداختند که چرا در این نوع جلسات حضور مییافت و پاسخ علامه به آنان جالب است؛ علامه طباطبایی به آنان میگفت که این حضور را روزنهای به عالم بیرون میبینم؛ یعنی اطلاعات علمی خود را روزآمد میکرد تا از قافله علم در دنیا عقب نباشد.
🔷استاد جامعةالزهراء(س) با بیان اینکه علامه طباطبایی اندیشههای غرب را با سعه صدر میشنید و از همین رو شاگردان بزرگی مانند شهید مطهری و دیگرانی را تربیت کرد، ابراز کرد: در کنار افق فکری بلند و سعه صدر، این دو علامه نوآوری داشتند؛ البته نوآوری آنان در حیطههای مختلفی بروز یافت؛ اگر این عقبه فکری به همراه اندیشههای شاگردان علامه طباطبایی همانند مطهری در دهههایی چند استمرار یابد، حتماً تحول واقعی در علوم انسانی رخ خواهد داد.
✅سرآمد تفاسیر
⚫️رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: هر دو علامه در زمینههایی که خلأ و فقر فکری در آن وجود داشت وارد شدند؛ مثلاً علامه طباطبایی وارد عرصه تفسیر شد که مدت مدیدی بود در مجموعه تفاسیر اسلامی اعم از شیعه و سنی تفسیر قابل ملاحظهای نوشته نشده بود و توانست به اذعان شیعه و سنی در قرن اخیر سرآمد همه تفاسیر شود.
🔰علیپور تأکید کرد: در حکمت هم جدا از ابتکارات، با نوشتن فلسفه و روش رئالیسم و بدایة و نهایة، نظم جدیدی را برای نوشتن متون درسی ایجاد کرد که در دوره خود کمنظیر یا بینظیر بود؛ گرچه امروز در این زمینه خلأهایی وجود دارد و نیازمند روزآمدی هستیم.
🔶المیزان؛ فرهنگنامه علوم انسانی
✳️این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تفسیر المیزان علامه طباطبایی صرفاً یک تفسیر نیست، بلکه مطالب این کتاب شریف در عرصههای علوم انسانی همانند اخلاق، عرفان، حکمت و ... قابل استخراج است؛ علامه وارد موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، کلامی و فلسفی شده و فرهنگنامهای از موضوعات علوم انسانی است و علامه جعفری هم کار مشابه علامه طباطبایی در المیزان را بر روی نهجالبلاغه انجام داده است.
🔸علیپور اضافه کرد: ایشان در مجموعه مجلدات نهجالبلاغه که خلاصه آن در ده جلد چاپ شده است و به زودی رونمایی خواهد شد، ابعاد بسیار زیادی از این کتاب شریف را باز کرده است و یکی از بهترین منابع انسانشناسی محسوب میشود.
#مصاحبه_علمی
#ابراهیم_علیپور
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
🌐https://eitaa.com/isca24/5815
مصاحبه دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام با خبرگزاری ایکنا( قسمت دوم)
🔶روزآمدی اندیشه علامه جعفری
💠وی با بیان اینکه این دو بزرگوار در عین مشترکات وجوه تمایزی هم داشتند، اظهار کرد: علامه جعفری نسبت به علامه طباطبایی با توجه به حضور در مجامع آکادمیک و دانشگاهی، روزآمدتر و آشناتر به تحولات علمی بود؛ البته همان طور که گفتم علامه طباطبایی تلاش کرد از تحولات علمی عقب نباشد و این مسئله در آثار متعدد او نمایان است، ولی اندیشههای علامه جعفری با توجه به شناخت فیلسوفان دوره خود مانند راسل و مسائل متافیزیکی و ... به لحاظ روزآمدی پررنگتر و بهروزتر و بیشتر مورد علاقه جوانان و فضای بینالمللی است.
🔷علیپور با ذکر اینکه اندیشه علامه طباطبایی سنتیتر، عمیقتر و جامعتر است، چون عمدتاً تأملات فکری دروندینی و درونمذهبی داشته است، اضافه کرد: حضور آکادمیک علامه جعفری در داخل و خارج کشور سبب شده بود تا اندیشه علامه جعفری عطف به مسائل جدید و نیازهای جامعه معاصر باشد. البته علامه جعفری در فلسفه بماهو فلسفه اولی آثار کمی تولید کرده است، ولی در مباحث انسانشناسی و عرفان جدید روزآمدتر است.
🔶استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نگاه علامه جعفری به عرفان مولوی عمیق و دارای لطایف بوده و توقفگاه او حساب میشود، ولی علامه طباطبایی مستقیماً در این عرصه کار نکرده است؛ همچنین در جامعهشناسی و روانشناسی جدید و مبحث پوزیتیویستی قرن ۱۹ و ۲۰ علامه جعفری مطالعات زیادی داشت و عرصه نیاز را بیشتر درک کرده بود.
🔵وی تصریح کرد: علامه جعفری درک میکرد که در اروپا زبان عرفان با توجه به بروز و ظهور عرفانهای نوظهور زبانی جدید است و سعی میکرد آوردههای مذهبی را به این زبان نزدیک کند و طرحی نو دراندازد که این هنر است.
علیپور با پرداختن به اینکه در تمدنسازی اسلامی میتوانیم از اندیشههای بدیع و ابتکارات این دو علامه بهره ببریم، گفت: امروز جامعه ما و جامعه اسلامی به اندیشه این دو نفر یعنی از یکسو اندیشه عمیق و سنتیتر علامه طباطبایی و اندیشه بهروزتر علامه جعفری و تلفیق صحیحی از این دو نیاز دارد و باید محیطهای حوزوی و دانشگاهی به این عرصه مهم بپردازند.
🔷حیات علمی علامه طباطبایی در فضای بینالملل
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به سفر روزهای اخیر خود به واتیکان، پالرمو و استانبول، گفت: جای بسی خوشحالی است که حیات علمی علامه طباطبایی در خارج از کشور هم جاری و ساری است و از عرصه دروندینی و درونمذهبی بیرون رفته است.
🔴وی در پایان ابراز کرد: پالرمو جنوبیترین شهر ایتالیاست که یک مرکز پژوهشی دینی دارد و المیزان و آثار دیگر علامه طباطبایی به زبان عربی در این منطقه وجود داشت؛ همچنین در استانبول هم آثاری از ایشان را به زبان ترکی به بنده هدیه دادند که نشان میدهد اندیشههای وی آن قدر والاست که ادیان و مذاهب دیگر هم به آن علاقهمند هستند.
#مصاحبه_علمی
#ابراهیم_علیپور
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
💠https://eitaa.com/isca24/5817
🔶کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
✳️همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
🔷مولفه های انسانی جامعه موعود در قرآن با تاکید بر اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته
♦️ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر معصومه بهرامی
⬅️ناقدان:حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد صادق یوسفی مقدم وحجت الاسلام و المسلمین دکتر خدامراد سلیمیان
🔵دبیر علمی:سرکار خانم: مرضیه فلاحی
🔶زمان: پنج شنبه 1398/8/30 ساعت 12-10
🔷مکان: قم- سالاریه-خیابان بوعلی- جامعه الزهرا(س)-پژوهشگاه حضرت معصومه(س) طبقه3
❎به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی،جامعه الزهرا و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🔷هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک ها در خلق پول»
🔷 هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک ها در خلق پول» با حضور آیت الله احمد مبلغی، حجج اسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان، دکتر محمدرضا یوسفی و آقایان دکتر ابراهیم عبدی پور و هادی عباسی به عنوان «ارائه دهنده» و دبیری علمی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضی آصف آگاه برگزار می گردد.
🔴زمان: پنجشنبه 30 آبان ماه 98، ساعت 9 تا 12
🔵مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج)
🔶کرسی ترویجی باعنوان :«تحلیل و بررسی شاخصه های فرهنگی جامعه منتظر در اندیشه مقام معظم رهبری»
🔷پنجمین کرسی ترویجی همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) در روز شنبه 18 آّان ماه سال 1398 در مرکز تخصصی مهدویت ساعت 20 الی 18 برگزار گردید
♦️در این کرسی:«تحلیل و بررسی شاخصه های فرهنگی جامعه منتظر در اندیشه مقام معظم رهبری» ارائه دهنده محترم جناب آقای حجت الاسلام سید مجتبی معنوی عنوان کرد: انتظار به نظر مقام معظم رهبری یک مساله فردی نیست بلکه اجتماعی است و انتطار را از جنس عمل عنوان کرد؛، و فرهنگ را به نظر مقام معظم رهبری از اقتصاد مهمتر دانستند به تعبیر دیگر فرهنگ مانند هوا است که مردم در آن تنفس می¬کنند.
⬅️شاخصه¬های فرهنگ انتظار را از نگاه مقام معظم رهبری به نه قسمت تقسیم میشود: خوانش صحیح از انتظار، انتظار عالمانه، امید و نشاط¬، خداباوری و توحید، آمادگی برای امتحان، عدالت خواهی، ایثار و گذشت، خلق نیکو، تلاش و کوشش از جمله این شاخصه¬ها است.
✳️در این جلسه ناقدین محترم نقدهای خود در این کرسی جمع آوری مطالب پراکنده کمکی در تولید نظریه نیست چرا که اصل ایجاد این جلسه و مقالات کمک برای رسیدن به نظریه انتظار است؛ آیا منظور فرهنگ آرمانی است یا فرهنگی که آلان وجود دارد باید تفکیک شود؛ باید چارچوب¬های نظری هر علم را تخصصی آورده شود؛ منظور شما شاخصه است یا مولفه است، به نظر اینها نمی¬تواند شاخصه باشد؛ تحلیل مطالب کافی نیست، مبانی فرهنگی مشخص نشده و اینکه خوانش صحیح از انتظار، امید و نشاط و عدالت چگونه میتوانند شاخصه باشندو اینکه بین فرهنگ و جامعه تفاوت قائل نشده اشت
🔷توصیه¬هایی هم در جلسه مطرح شده است مانند: آموزه های مهدوی باید درست تبین شود، مهدویت بین رشته¬ای شود و با نگاه برون دینی این مسئله مورد توجه قرار گیرد
⬅️هر چند دستیانی به این موارد توصیه شد امری دشوار است اما در را بدست آوردن یک نظریه باید تلاش فراوان انجام گردد. ا
💠به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامهریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد:
⏹همایش «علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» برگزار می گردد.
🔶به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، همایش«علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامهریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی زمانی و دکتر فنایی اشکوری و دکتر عباس جوارشکیان برگزار می گردد.
🔷زمان: پنج شنبه ۳۰ آبان 1398 ساعت ۹ تا
۱۱
🔶مکان: چهارراه خسروی، خیابان آیت الله خزعلی، جنب خیابان آیت الله طبسی، سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
💠گزارش نشست «چشمانداز جامعه منتظر در اندیشه مقام معظم رهبری»؛
✅اهداف بنیادین جامعه منتظر، چشمانداز جامعه اسلامی است
🔶عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مقالهای به اهداف و آرمانهای بنیادین جامعه منتظر از منظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اهداف بنیادین جامعه منتظر، چشمانداز جامعه اسلامی است؛ لذا اهداف باید از آرمانها، تفکیک شوند.
⚫️کارگر: اهداف و آرمانهای بینادین جامعه منتظر هویت اصلی چشم انداز آن جامعه است/ حیدری نیک: اهداف و ارزشهای بنیادین جامعه منتظر تفکیک شوند
✳️به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلیمن رحیم کارگر، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۲۹ آبانماه در پیشنشست همایش بینالمللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظله)» با موضوع «چشمانداز جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای» که در سالن همایشهای غدیر قم برگزار شد، گفت: چشمانداز در آیندهپژوهی به معنای روش و گامهایی است که یک سازمان یا دولت برای اینکه یک سند چشماندازی را داشته باشند طی میکنند و در معنای دیگر نیز هر نوع تصویر پردازی و نگاه روشن به آینده را شامل میشود و لزوماً یک روش نیست بلکه یک نوع نگاه و رویکرد است که به بیانیه یا سند تبدیل میشود.
🔷وی با اشاره به اینکه چشمانداز تصویری شفاف و عمیق از مسیر یا هدف فرد یا گروه یا کشوری است که قصد رسیدن به آن را دارند، افزود: دیدگاه مقام مقام معظم رهبری از جامعه منتظر عبارت است از «نظام سیاسی و اجتماعی در حال حرکت به سمت عدالت و توانمدی است که با نظام، امید و آمادگی بسیار بالا جهت زمینه سازی ظهور و نصرت امام زمان(عج) و ایفای نقش مهم در تحولات جهانی است».
🔷کارگر بیان کرد: مقام معظم رهبری در این دیدگاه تأکید دارند جامعه منتظر اصلاح کننده جامعه اسلامی، زمینهساز ظهور امام زمان(عج) و تحقق بخش اهداف امام زمان(عج) است، همچنین کسانی که در جامعه منتظر زندگی میکنند امید به وعدههای الهی و آینده دارند و از پوچی و یأس پرهیز میکنند و رابطه خوبی با امام زمان(عج) دارند.
🔶عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت افزود: از نظر دانشمندان از جمله کالینز و پوراس، چشمانداز دارای دو بخش اصلی ایدئولوژی اصلی و آینده رویایی است، در بخش ایدئولوژی اصلی اگر بخواهیم از دیدگاه این دو شخص متوجه شویم هویت اصلی یک چشمانداز چگونه است ارزشهای بنیادی و اهداف بنیادی را باید بررسی کنیم.
◼️کارگر گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری ارزشهای اساسی جامعه منتظر اصلاح فرد و جامعه، انتظار تغییر بزرگ ، پویایی و امیدواری، مبارزه در جهت رسیدن به حقیقت اصلی، ظلم ستیزی و اجرای عدالت، بنبست شکنی، توانمندی مستمر و پایدار، قرارگرفتن در جهت آرمانهای مهدوی، پویایی و حرکت به سمت اهداف امام زمان(عج)، شناسایی وضعیت دنیا، اعتماد به آینده، جوان محوری، پرهیز از گوشهگیری و احساسات منفی، ارتباط با امام زمان(عج)، آشنایی با ارکان انتظار، آمادهباش دائم، نصرت و معنویت، پرهیز از راحتطلبی، عملگرایی، خرافهستیزی، عمل به احکام اسلامی و پرهیز از الگوگیری از غرب و.. است.
🔷وی با بیان اینکه منظور از آرمانهای جامعه مهدوی به این معنا نیست که به طور کامل میتوان آنها را انجام داد بلکه جامعه در جهت این آرمان قرار بگیرد، گفت: هدف اصلی جامعه منتظر صالح بودن است و تلاش بر این است که وضعیت جامعه بهبود یابد، همچنین عظمت اسلام را به دست آورد، جامعه منتظر باید همیشه پیروز باشد و باید به جامعه آگاه و هوشمند تبدیل شود؛ گسترش و فراگیر بودن اسلام در جهان، تحقق حکومت عدل مهدوی و تحقق و تقرب به جامعه آرمانی از جمله اهداف جامعه آرمانی است.
❇️پیشینه فرهنگ انتظار پیش از انقلاب اسلامی
در این نشست نیز حجتالاسلام والمسلیمن مجید حیدرینیک، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفیالعالمیه و به عنوان ناقد جلسه گفت: پیش از انقلاب، فرهنگ مارکسیستی رواج داشت و در این جامعه برخی از متفکرین از جمله علی میرفتوس به فرهنگ انتظار حمله میکردند و عقیده داشتند جامعه منتظر مایوس و ناامید است.
وی افزود: شهید مطهری(ره) و دکتر شریعتی مقالاتی در مقابله با این نوع تفکر در جامعه مارکسیستی مقالات و کتاب با محوریت انتظار منتشر کردند و تصویری را برای جامعه نشان دادند که جامعه منتظر جامعهای در حال حرکت است که یاس و ناامید در آن جایی ندارد.
💠ادامه گزارش را از سایت ایسکا مطالعه کنید.
🔶کرسی علمی ترویجی «جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» (مدظله العالی) برگزارشد.(صوت)
✅به گزارش خبر نگار ایسکا کرسی ترویجی جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری که توسط دبیر خانه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( مدظله الغالی ) در تاریخ 26 آبان 1398برگزار شد ،
🔷حجت الاسلام دکتر محمود ملکی راد به ارائه بحت پرداخت و گفت : در خصوص موضوع مورد بحث مبانی متعددی را می توان از سخنان مقام معظم رهبری استخراج و استنباط نمود از جمله: هستی¬شناسی، معرفت¬شناسی، انسان¬شناسی، دین¬شناسی و جامعه شناسی . ما در این کرسی به نظریه هستی¬شناسی انتظار در اندیشه معظم له می پردازیم.نوآوری این بحث درشیوه نوین و بکر بودن آن است.
❎ایشان در ادامه اظهار داشت : در این مقوله سه محور مورد بحث است که عبارتند از:
ملکی راد عنوان کرد:انتظار و تدبیر الهی به این معنا که جهان در تحت تدبیرالهی است و از سوی دیگر بی نظمی و قصر دائم با تدبیر نمی¬سازد. و یکی از مظاهر بی¬نظمی ظلم و ستم است که دوام آن با تدبیر الهی نمی سازد لذا روزی باید فرا برسد که این گونه نباشد یعنی روز ظهور. در کلام رهبری نیز انتظار با ظهور گره خورده است و عدم وجود منجی با تدبیر نمی¬سازد.
⏹وی در توضیح محور دوم "انتظار و حکمت الهی " عنوان نمود : انتظار و حکمت الهی به این معنا است که نظام هستی مبتنی بر حکمت الهی است و آنچه خلاف حکمت الهی است دائمی نخواهد بود. ظلم و ستم خلاف حکمت است لذا دائمی نیست و این مساله با ظهور محقق می شود یعنی با ظهور ظلم ریشه کن می شود. از این رو حکمت الهی متقتضی ظهور است و باور به ظهور انتظار را در پی دارد.
✳️محمود ملکی راد در تعریف محور سوم "انتظار و قاعده لطف" گفت : لطف الهی اقتضا دارد در کنار رسول باطنی ، رسول ظاهری هم بفرستد. این مسأله مختص زمان خاصی نیست چون هدایت مختص به زمان خاصی نیست. اندیشه مهدویت هدایت¬گر است و لطف است و انتظار ، این ظرفیت را دارد. لذا لطف مقتضی انتظار است.
🔵در این کرسی چند تن از محققان حوزه مهدویت پژوهی به نقد دیدگاه های ایشان پرداختند و در ادامه تعداری از حاضرین نیز سؤالاتی در ارتباط باموضوع کرسی مطرح کردند و استاد در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.
🌐گزارش تصویری کرسی ترویجی جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیه الله العظمی خامنه ای (م ظله العالی)