مصاحبه دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام با خبرگزاری ایکنا( قسمت دوم)
🔶روزآمدی اندیشه علامه جعفری
💠وی با بیان اینکه این دو بزرگوار در عین مشترکات وجوه تمایزی هم داشتند، اظهار کرد: علامه جعفری نسبت به علامه طباطبایی با توجه به حضور در مجامع آکادمیک و دانشگاهی، روزآمدتر و آشناتر به تحولات علمی بود؛ البته همان طور که گفتم علامه طباطبایی تلاش کرد از تحولات علمی عقب نباشد و این مسئله در آثار متعدد او نمایان است، ولی اندیشههای علامه جعفری با توجه به شناخت فیلسوفان دوره خود مانند راسل و مسائل متافیزیکی و ... به لحاظ روزآمدی پررنگتر و بهروزتر و بیشتر مورد علاقه جوانان و فضای بینالمللی است.
🔷علیپور با ذکر اینکه اندیشه علامه طباطبایی سنتیتر، عمیقتر و جامعتر است، چون عمدتاً تأملات فکری دروندینی و درونمذهبی داشته است، اضافه کرد: حضور آکادمیک علامه جعفری در داخل و خارج کشور سبب شده بود تا اندیشه علامه جعفری عطف به مسائل جدید و نیازهای جامعه معاصر باشد. البته علامه جعفری در فلسفه بماهو فلسفه اولی آثار کمی تولید کرده است، ولی در مباحث انسانشناسی و عرفان جدید روزآمدتر است.
🔶استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نگاه علامه جعفری به عرفان مولوی عمیق و دارای لطایف بوده و توقفگاه او حساب میشود، ولی علامه طباطبایی مستقیماً در این عرصه کار نکرده است؛ همچنین در جامعهشناسی و روانشناسی جدید و مبحث پوزیتیویستی قرن ۱۹ و ۲۰ علامه جعفری مطالعات زیادی داشت و عرصه نیاز را بیشتر درک کرده بود.
🔵وی تصریح کرد: علامه جعفری درک میکرد که در اروپا زبان عرفان با توجه به بروز و ظهور عرفانهای نوظهور زبانی جدید است و سعی میکرد آوردههای مذهبی را به این زبان نزدیک کند و طرحی نو دراندازد که این هنر است.
علیپور با پرداختن به اینکه در تمدنسازی اسلامی میتوانیم از اندیشههای بدیع و ابتکارات این دو علامه بهره ببریم، گفت: امروز جامعه ما و جامعه اسلامی به اندیشه این دو نفر یعنی از یکسو اندیشه عمیق و سنتیتر علامه طباطبایی و اندیشه بهروزتر علامه جعفری و تلفیق صحیحی از این دو نیاز دارد و باید محیطهای حوزوی و دانشگاهی به این عرصه مهم بپردازند.
🔷حیات علمی علامه طباطبایی در فضای بینالملل
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به سفر روزهای اخیر خود به واتیکان، پالرمو و استانبول، گفت: جای بسی خوشحالی است که حیات علمی علامه طباطبایی در خارج از کشور هم جاری و ساری است و از عرصه دروندینی و درونمذهبی بیرون رفته است.
🔴وی در پایان ابراز کرد: پالرمو جنوبیترین شهر ایتالیاست که یک مرکز پژوهشی دینی دارد و المیزان و آثار دیگر علامه طباطبایی به زبان عربی در این منطقه وجود داشت؛ همچنین در استانبول هم آثاری از ایشان را به زبان ترکی به بنده هدیه دادند که نشان میدهد اندیشههای وی آن قدر والاست که ادیان و مذاهب دیگر هم به آن علاقهمند هستند.
#مصاحبه_علمی
#ابراهیم_علیپور
#پژوهشکده_فلسفه_وکلام
💠https://eitaa.com/isca24/5817
🔶کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
✳️همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
🔷مولفه های انسانی جامعه موعود در قرآن با تاکید بر اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته
♦️ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر معصومه بهرامی
⬅️ناقدان:حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد صادق یوسفی مقدم وحجت الاسلام و المسلمین دکتر خدامراد سلیمیان
🔵دبیر علمی:سرکار خانم: مرضیه فلاحی
🔶زمان: پنج شنبه 1398/8/30 ساعت 12-10
🔷مکان: قم- سالاریه-خیابان بوعلی- جامعه الزهرا(س)-پژوهشگاه حضرت معصومه(س) طبقه3
❎به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی،جامعه الزهرا و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🔷هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک ها در خلق پول»
🔷 هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک ها در خلق پول» با حضور آیت الله احمد مبلغی، حجج اسلام والمسلمین دکتر سیدعباس موسویان، دکتر محمدرضا یوسفی و آقایان دکتر ابراهیم عبدی پور و هادی عباسی به عنوان «ارائه دهنده» و دبیری علمی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضی آصف آگاه برگزار می گردد.
🔴زمان: پنجشنبه 30 آبان ماه 98، ساعت 9 تا 12
🔵مکان: قم، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی(عج)
🔶کرسی ترویجی باعنوان :«تحلیل و بررسی شاخصه های فرهنگی جامعه منتظر در اندیشه مقام معظم رهبری»
🔷پنجمین کرسی ترویجی همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) در روز شنبه 18 آّان ماه سال 1398 در مرکز تخصصی مهدویت ساعت 20 الی 18 برگزار گردید
♦️در این کرسی:«تحلیل و بررسی شاخصه های فرهنگی جامعه منتظر در اندیشه مقام معظم رهبری» ارائه دهنده محترم جناب آقای حجت الاسلام سید مجتبی معنوی عنوان کرد: انتظار به نظر مقام معظم رهبری یک مساله فردی نیست بلکه اجتماعی است و انتطار را از جنس عمل عنوان کرد؛، و فرهنگ را به نظر مقام معظم رهبری از اقتصاد مهمتر دانستند به تعبیر دیگر فرهنگ مانند هوا است که مردم در آن تنفس می¬کنند.
⬅️شاخصه¬های فرهنگ انتظار را از نگاه مقام معظم رهبری به نه قسمت تقسیم میشود: خوانش صحیح از انتظار، انتظار عالمانه، امید و نشاط¬، خداباوری و توحید، آمادگی برای امتحان، عدالت خواهی، ایثار و گذشت، خلق نیکو، تلاش و کوشش از جمله این شاخصه¬ها است.
✳️در این جلسه ناقدین محترم نقدهای خود در این کرسی جمع آوری مطالب پراکنده کمکی در تولید نظریه نیست چرا که اصل ایجاد این جلسه و مقالات کمک برای رسیدن به نظریه انتظار است؛ آیا منظور فرهنگ آرمانی است یا فرهنگی که آلان وجود دارد باید تفکیک شود؛ باید چارچوب¬های نظری هر علم را تخصصی آورده شود؛ منظور شما شاخصه است یا مولفه است، به نظر اینها نمی¬تواند شاخصه باشد؛ تحلیل مطالب کافی نیست، مبانی فرهنگی مشخص نشده و اینکه خوانش صحیح از انتظار، امید و نشاط و عدالت چگونه میتوانند شاخصه باشندو اینکه بین فرهنگ و جامعه تفاوت قائل نشده اشت
🔷توصیه¬هایی هم در جلسه مطرح شده است مانند: آموزه های مهدوی باید درست تبین شود، مهدویت بین رشته¬ای شود و با نگاه برون دینی این مسئله مورد توجه قرار گیرد
⬅️هر چند دستیانی به این موارد توصیه شد امری دشوار است اما در را بدست آوردن یک نظریه باید تلاش فراوان انجام گردد. ا
💠به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامهریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد:
⏹همایش «علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» برگزار می گردد.
🔶به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، همایش«علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامهریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی زمانی و دکتر فنایی اشکوری و دکتر عباس جوارشکیان برگزار می گردد.
🔷زمان: پنج شنبه ۳۰ آبان 1398 ساعت ۹ تا
۱۱
🔶مکان: چهارراه خسروی، خیابان آیت الله خزعلی، جنب خیابان آیت الله طبسی، سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
💠گزارش نشست «چشمانداز جامعه منتظر در اندیشه مقام معظم رهبری»؛
✅اهداف بنیادین جامعه منتظر، چشمانداز جامعه اسلامی است
🔶عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مقالهای به اهداف و آرمانهای بنیادین جامعه منتظر از منظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: اهداف بنیادین جامعه منتظر، چشمانداز جامعه اسلامی است؛ لذا اهداف باید از آرمانها، تفکیک شوند.
⚫️کارگر: اهداف و آرمانهای بینادین جامعه منتظر هویت اصلی چشم انداز آن جامعه است/ حیدری نیک: اهداف و ارزشهای بنیادین جامعه منتظر تفکیک شوند
✳️به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلیمن رحیم کارگر، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۲۹ آبانماه در پیشنشست همایش بینالمللی «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظله)» با موضوع «چشمانداز جامعه منتظر در اندیشه حضرت آیتالله العظمی خامنهای» که در سالن همایشهای غدیر قم برگزار شد، گفت: چشمانداز در آیندهپژوهی به معنای روش و گامهایی است که یک سازمان یا دولت برای اینکه یک سند چشماندازی را داشته باشند طی میکنند و در معنای دیگر نیز هر نوع تصویر پردازی و نگاه روشن به آینده را شامل میشود و لزوماً یک روش نیست بلکه یک نوع نگاه و رویکرد است که به بیانیه یا سند تبدیل میشود.
🔷وی با اشاره به اینکه چشمانداز تصویری شفاف و عمیق از مسیر یا هدف فرد یا گروه یا کشوری است که قصد رسیدن به آن را دارند، افزود: دیدگاه مقام مقام معظم رهبری از جامعه منتظر عبارت است از «نظام سیاسی و اجتماعی در حال حرکت به سمت عدالت و توانمدی است که با نظام، امید و آمادگی بسیار بالا جهت زمینه سازی ظهور و نصرت امام زمان(عج) و ایفای نقش مهم در تحولات جهانی است».
🔷کارگر بیان کرد: مقام معظم رهبری در این دیدگاه تأکید دارند جامعه منتظر اصلاح کننده جامعه اسلامی، زمینهساز ظهور امام زمان(عج) و تحقق بخش اهداف امام زمان(عج) است، همچنین کسانی که در جامعه منتظر زندگی میکنند امید به وعدههای الهی و آینده دارند و از پوچی و یأس پرهیز میکنند و رابطه خوبی با امام زمان(عج) دارند.
🔶عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت افزود: از نظر دانشمندان از جمله کالینز و پوراس، چشمانداز دارای دو بخش اصلی ایدئولوژی اصلی و آینده رویایی است، در بخش ایدئولوژی اصلی اگر بخواهیم از دیدگاه این دو شخص متوجه شویم هویت اصلی یک چشمانداز چگونه است ارزشهای بنیادی و اهداف بنیادی را باید بررسی کنیم.
◼️کارگر گفت: از دیدگاه مقام معظم رهبری ارزشهای اساسی جامعه منتظر اصلاح فرد و جامعه، انتظار تغییر بزرگ ، پویایی و امیدواری، مبارزه در جهت رسیدن به حقیقت اصلی، ظلم ستیزی و اجرای عدالت، بنبست شکنی، توانمندی مستمر و پایدار، قرارگرفتن در جهت آرمانهای مهدوی، پویایی و حرکت به سمت اهداف امام زمان(عج)، شناسایی وضعیت دنیا، اعتماد به آینده، جوان محوری، پرهیز از گوشهگیری و احساسات منفی، ارتباط با امام زمان(عج)، آشنایی با ارکان انتظار، آمادهباش دائم، نصرت و معنویت، پرهیز از راحتطلبی، عملگرایی، خرافهستیزی، عمل به احکام اسلامی و پرهیز از الگوگیری از غرب و.. است.
🔷وی با بیان اینکه منظور از آرمانهای جامعه مهدوی به این معنا نیست که به طور کامل میتوان آنها را انجام داد بلکه جامعه در جهت این آرمان قرار بگیرد، گفت: هدف اصلی جامعه منتظر صالح بودن است و تلاش بر این است که وضعیت جامعه بهبود یابد، همچنین عظمت اسلام را به دست آورد، جامعه منتظر باید همیشه پیروز باشد و باید به جامعه آگاه و هوشمند تبدیل شود؛ گسترش و فراگیر بودن اسلام در جهان، تحقق حکومت عدل مهدوی و تحقق و تقرب به جامعه آرمانی از جمله اهداف جامعه آرمانی است.
❇️پیشینه فرهنگ انتظار پیش از انقلاب اسلامی
در این نشست نیز حجتالاسلام والمسلیمن مجید حیدرینیک، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفیالعالمیه و به عنوان ناقد جلسه گفت: پیش از انقلاب، فرهنگ مارکسیستی رواج داشت و در این جامعه برخی از متفکرین از جمله علی میرفتوس به فرهنگ انتظار حمله میکردند و عقیده داشتند جامعه منتظر مایوس و ناامید است.
وی افزود: شهید مطهری(ره) و دکتر شریعتی مقالاتی در مقابله با این نوع تفکر در جامعه مارکسیستی مقالات و کتاب با محوریت انتظار منتشر کردند و تصویری را برای جامعه نشان دادند که جامعه منتظر جامعهای در حال حرکت است که یاس و ناامید در آن جایی ندارد.
💠ادامه گزارش را از سایت ایسکا مطالعه کنید.
🔶کرسی علمی ترویجی «جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» (مدظله العالی) برگزارشد.(صوت)
✅به گزارش خبر نگار ایسکا کرسی ترویجی جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری که توسط دبیر خانه همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ( مدظله الغالی ) در تاریخ 26 آبان 1398برگزار شد ،
🔷حجت الاسلام دکتر محمود ملکی راد به ارائه بحت پرداخت و گفت : در خصوص موضوع مورد بحث مبانی متعددی را می توان از سخنان مقام معظم رهبری استخراج و استنباط نمود از جمله: هستی¬شناسی، معرفت¬شناسی، انسان¬شناسی، دین¬شناسی و جامعه شناسی . ما در این کرسی به نظریه هستی¬شناسی انتظار در اندیشه معظم له می پردازیم.نوآوری این بحث درشیوه نوین و بکر بودن آن است.
❎ایشان در ادامه اظهار داشت : در این مقوله سه محور مورد بحث است که عبارتند از:
ملکی راد عنوان کرد:انتظار و تدبیر الهی به این معنا که جهان در تحت تدبیرالهی است و از سوی دیگر بی نظمی و قصر دائم با تدبیر نمی¬سازد. و یکی از مظاهر بی¬نظمی ظلم و ستم است که دوام آن با تدبیر الهی نمی سازد لذا روزی باید فرا برسد که این گونه نباشد یعنی روز ظهور. در کلام رهبری نیز انتظار با ظهور گره خورده است و عدم وجود منجی با تدبیر نمی¬سازد.
⏹وی در توضیح محور دوم "انتظار و حکمت الهی " عنوان نمود : انتظار و حکمت الهی به این معنا است که نظام هستی مبتنی بر حکمت الهی است و آنچه خلاف حکمت الهی است دائمی نخواهد بود. ظلم و ستم خلاف حکمت است لذا دائمی نیست و این مساله با ظهور محقق می شود یعنی با ظهور ظلم ریشه کن می شود. از این رو حکمت الهی متقتضی ظهور است و باور به ظهور انتظار را در پی دارد.
✳️محمود ملکی راد در تعریف محور سوم "انتظار و قاعده لطف" گفت : لطف الهی اقتضا دارد در کنار رسول باطنی ، رسول ظاهری هم بفرستد. این مسأله مختص زمان خاصی نیست چون هدایت مختص به زمان خاصی نیست. اندیشه مهدویت هدایت¬گر است و لطف است و انتظار ، این ظرفیت را دارد. لذا لطف مقتضی انتظار است.
🔵در این کرسی چند تن از محققان حوزه مهدویت پژوهی به نقد دیدگاه های ایشان پرداختند و در ادامه تعداری از حاضرین نیز سؤالاتی در ارتباط باموضوع کرسی مطرح کردند و استاد در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.
🌐گزارش تصویری کرسی ترویجی جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیه الله العظمی خامنه ای (م ظله العالی)
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔶کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی
✳️همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
🔷مولفه های انسانی جامعه موعود در قرآن با تاکید بر اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته
♦️ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر معصومه بهرامی
⬅️ناقدان:حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد صادق یوسفی مقدم وحجت الاسلام و المسلمین دکتر خدامراد سلیمیان
🔵دبیر علمی:سرکار خانم: مرضیه فلاحی
🔶زمان: پنج شنبه 1398/8/30 ساعت 12-10
🔷مکان: قم- سالاریه-خیابان بوعلی- جامعه الزهرا(س)-پژوهشگاه حضرت معصومه(س) طبقه3
❎به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی،جامعه الزهرا و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🔶 مصاحبه با دکتر مسعود آذربایجانی؛
🔷عملکرد جمهوری اسلامی ایران در ترویج معنویت طی چهل سال و نگاهی به آینده
💠مقدمه:
معنویت گرایی مقوله ای است که از دیرباز مورد توجه مردم و جوامع مختلف بوده؛ هرچند در شکل و شیوه تفاوت هایی با هم داشته اند. جمهوری اسلامی ایران نیز طی بیش از چهار دهه، در زمینه ترویج معنویت گرایی فعالیت هایی انجام داده که برخی موفق بوده و برخی نیز کاستی هایی داشته است. امروزه نیز با توجه به ورود معنویت های نوظهور و مدرن در جهان، بایسته است با نگاهی به آینده، دستاوردهای جمهوری اسلامی در ترویج معنویت بازخوانی شود.
مصاحبه زیر، حاصل گفت و گوی دکتر احمد شاکرنژاد؛ مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است:
🔷*- می دانیم که از چهل سال پیش تا کنون، انقلاب اسلامی ایران در زمینه ترویج معنویت گرایی فعالیت هایی داشته و سناریوهایی نیز برای آینده در نظر دارد. لطفاً در مقدمه مصاحبه، بفرمایید با توجه به پیشینه معنویت گرایی، آیا سناریوهای محتمل، با آینده معنویت گرایی در ایران انطباق پیدا می کند یا خیر؟
🔴- در ابتدا باید نکاتی را به عنوان سر نخ و نکات کلیدی مطرح کنم؛ انقلاب ما یک انقلاب با رویکرد معنوی بوده که شواهدی نیز برای آن وجود دارد؛ یکی این که رویکرد عرفانی- مذهبی خود حضرت امام، به عنوان رهبر و بنیان گذار این انقلاب بوده که در گفتار، سیره و آثار ایشان مشهود است. به ویژه تأکید ایشان بر محور قراردادن خدا و مبدأ قدسی در همه امور از جمله آزادی خرمشهر. با تحلیل محتوایی سخنان امام راحل، می بینیم که تقریباً بدون استثنا، تمام سخنرانی های امام (ره)، رویکرد بحث های معنوی الهی با مبدأ قدسی داشته اند. دیگر این که در پدیدارشناسی رفتارهای مردم طی دهه اول انقلاب، رویکرد معنوی مشهود بود؛ عمدتا گذشت و بخشش در میان مردم بیشتر بود و دعواها و اختلافات، دنیایی نبود؛ به صورت جدی و جهادی به محرومان و بینوایان رسیدگی می کردند و سطح توقعات برای اموری چون ازدواج و مسکن و ... پایین بود. از این رو این مبنا وجود دارد که اصل انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی بوده و این نظام سیاسی با رویکرد معنوی در نظامات اجتماعی تأثیر فراوانی در تعاملات و رفتارهای مردم گذاشت. البته متاسفانه این امر به دلایل مختلفی در جامعه نهادینه نشد و از دهه دوم انقلاب به تدریج کم رنگ شد؛ به گونه ای که در دهه های اخیر این بحث را کم تر مشاهده می کنیم. البته گفتنی است که این معنویت هیچ گاه خاموش نشده و هم چنان وجود دارد. از آن جمله می توان به مراسم دعای کمیل، توسل و ندبه، ارتباطات با ائمه معصوم به ویژه امام هشتم (ع) و زیارت های عرفه و اربعین، رشد تصاعدی اعتکاف در دو دهه اخیر و ... اشاره کرد که رگه هایی از این معنویت هستند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پررنگ شده اند.
💠 ادامه مصاحبه از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه مطالعه کنید.
✅عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی :
🔷حوزه نقش اول در تقویت فرهنگ و سرمایهی اجتماعی برای تحقق گام دوم انقلاب را دارد.
💠عضو هیأت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفتگو با شبکه معالم تبیین نمود:
🔶به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، دکتر سید محمد حسینی، عضو هیئت علمی گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی و دانش آموخته دکتری دانشگاه امام صادق، در گفتگو با شبکه معالم به تحلیل کارشناسانه ی بیانیه گام دوم، در حیطه مسایل اقتصادی واجتماعی پرداخت و گفت :
🔷ایران برای اینکه در بعد اقتصادی موفق باشد و بتواند از چالشهای اقتصادی داخلی و خارجی به سلامت خارج شود، باید به سرمایه اجتماعی توجه کند. سرمایه اجتماعی گرچه یک پدیدهی اجتماعی است ولی اخیرادر اواخر قرن بیستم در متون اقتصادی هم وارد شده و به عنوان یک عامل اساسی در پیشرفت و توسعه اقتصاد کشورها از ضروریات تشخیص داده شده است.
✅آنچه در متون اقتصادی آمده این است که چهار نوع سرمایه داریم: سرمایه مالی، سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی؛ در سرمایه اجتماعی آنچه اهمیت دارد بحث اعتماد در مناسبات اجتماعی است. یعنی مردم نسبت به یکدیگر، خانواده ها نسبت به یکدیگر، خانواده ها نسبت به بنگاهها و بالعکس،ملت به دولت و دولت به ملت. آنچه در متون آمده این است که اگر اعتماد نباشد، سایر سرمایهها کارکرد خود را از دست خواهد داد. حال باید ببینیم وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران چگونه است ؟
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#مصاحبه_علمی
🔷ادامه این مصاحبه از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالعه کنید.
🔷
🔷دومین پیش اجلاسیه کرسی تخصصی طرحی نو در تحلیل روشمند وجوه و نظایر در قرآن
✅ارائه دهنده:حجة الاسلام والمسلمین عباس کوثری
🔶شورا ی داوران: حجت الاسلام و المسلمین محمد علی مهدوی راد ،دکتر مجید معارف ،حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم و حجت الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی
💠کمیته ناقدان : دکتر هادی نصیری ،دکتر عباس مصلایی پور ،دکتر امیر خداوردی وحجت الاسلام والمسلمین دکترسیدعیسی مسترحمی
🔶مدیر جلسه:حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده
🔷ناظر جلسه :دکتر محسن موسی وند
🔷حضور برای کلیه اسانید ، طلاب و دانشجویان محترم آزاد است
✅زمان: سه شنبه 5/9/1398 ساعت 15
♦️مکان: قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام مهدی (عج)
💠برگزار کننده:پژوهشکده فرهنگ و معارف قران و |مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🔷به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامهریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد؛
🔶همایش علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی برگزار گردید.
🔵از نوآوریهای علامه طباطبایی، بحث ادراکات اعتباری است که جایگاه عظیم فلسفه را در علوم اسلامی نشان میدهد.
⏹به گزارش روابط عمومی پژوهشكده اسلام تمدّني، همایش «علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی» با حضور حجتالاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، استاد سطوح عالی حوزه و دکتر فنایی اشکوری، استاد مؤسسه آموزشیپژوهشی امام خمینی(ره) قم، به همت گروه حکمت و کلام جدید و با همکاری شورای برنامهریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
✳️حجتالاسلام والمسلمین زمانی فرد در ابتدای این همایش، گفت: مبانی علامه طباطبایی مثل مبانی مرحوم شیخ انصاری در حوزهها رشد نکرده است و اگر به آن توجه میشد میتوانستیم تمامقد در برابر فلاسفه غربی، مکتب صدرایی را عرضه کنیم.
وی افزود: یکی از بحثهایی که جایگاه عظیم فلسفه را در علوم اسلامی نشان میدهد بحث ادراکات اعتباری است که از نوآوریهای علامه است و اگر روی آن کار شود، اصول و فقه ما کاملا متحول خواهد شد و خیلی از مباحث آن حذف میشود.
🔶همچنین دکتر فنایی اشکوری نیز در این جلسه، گفت: فلسفه صدرایی ویژگیهایی دارد، مثل اینکه فلسفه وجودی محض است، قرآن و برهان و عرفان در آن هماهنگ است، از حیث نتیجه نیز دغدغه دین دارد و نتایجی از فلسفه میگیرد که به مطابقت با دین لطمه نزند.
وی با اشاره به اینکه علامه به این معنا فیلسوف صدرایی است، گفت: اما نوبودن یک تفکر فلسفی، تحول در ساختمان نظام فلسفی در کنار مواد اولیه و اجزای آن است که علامه آن را انجام دادند، مثل واردکردن مباحث معرفتشناسی در فلسفه و بحث ادراکات اعتباری.
🔶دکتر عباس جوارشکیان، عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این جلسه، گفت: فلسفه هویت پویایی دارد و هر سطحی از واقعیت میتواند مورد تعقل قرار گیرد، بنابراین فلسفه محصول تأمل و اندیشهورزی است.
وی افزود: نباید دنبال فلسفهای باشیم که در آن رشد و تعالی محقق نمیشود، زیرا محصول تفکر انسان است و همان طور که انسان محدود و ناقص است ثمره او هم که اندیشه است، ناقص و محدود است.
وی تصریح کرد: درست است که اندیشمندان بزرگی داشتهایم ولی تحول بشر و زندگی او همه در فلسفه مؤثر است و فلسفه صدرایی علیرغم همه توانمندیهایی که در بالاترین سطح دارد، اما هنوز مرزهایی از آن گشوده نشده است؛ مثل بحث تشکیک که اگر ادامه یابد، کل دستگاه فلسفی را تحتالشعاع قرار میدهد.
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#مجمع_عالی_حکمت_مشهد
#گروه_حکمت_وکلام_جدید
#همایش_علامه_طباطبایی
🌐https://eitaa.com/isca24/5853